Forum OSKKO - wątek

TEMAT: KPA a UOSO
strony: [ 1 ][ 2 ]
beera03-12-2005 14:17:52   [#01]

mam takie pytanie związane z KPA i UOSO

Dyrektor szkoły podejmuje decyzje admistracyjne m.in w sprawie wczesniejszego przyjecia dziecka do szkoły. By wydac tę decyzję potrzebuje opinii PPP

Art. 16. 1. Na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może także rozpocząć dziecko, które przed dniem 1 września kończy 6 lat, jeżeli wykazuje psychofizyczną dojrzałość do podjęcia nauki szkolnej.

2. Decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły podstawowej podejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dziecko, które zostało wcześniej przyjęte do szkoły podstawowej, jest zwolnione z obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3.

Zgodnie z KPA:
 

§1. Jeżeli przepis prawa uzależnia wydanie decyzji od zajęcia stanowiska przez inny organ (wyrażenie opinii lub zgody albo wyrażenia stanowiska w innej formie), decyzję wydaje się po zasięgnięciu stanowiska przez ten organ.
§2. Organ załatwiający sprawę, zwracając się do innego organu o zajecie stanowiska, zawiadamia o tym stronę.
§3. Organ, do którego zwrócono się o zajęcie stanowiska, obowiązany jest przedstawić niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie dwóch tygodni od dnia doręczenia mu żądania, chyba że przepis prawa przewiduje inny termin.

Czy to oznacza,że PPP ma dwa tygodnie na wydanie opinii na ten temat?

Analizuję to i nagle zatrzymalam się z ciekawościa- każdy z dyrektorów wie ile czasu trzeba czekać na opinie PPP, zazwyczaj praktyka jest taka, ze najpierw walcza rodzice o opinię ( w tej i innych kwestiach) trwa to często miesiące, a potem dyrektor dostaje komplet dokumentow.
jak rozumiem, gdyby stalo sie tak, ze trafia do dyrektora w sierpniu człowiek chcący przyspieszenia obowiazku szkolnego, to ja nie odsylam go do PPP ( co jest częsta praktyką) a jako organ występuję do PPP i na mocy KPA jest ona zobowiązana do wydania mi opinii w przeciagu dwoch tygodni.

Ja nigdy nie korzystałam z takich uprawnień- ale zacznę, jesli w dyskusji wyjdzie, ze mam rację w takim rozumowaniu...

Marynika03-12-2005 14:45:29   [#02]
a w dyskusji tak nie wyjdzie, czyli nie zaczniesz.

asia, chodzi o to, że organy są różne ale...  No właśnie, znów ta wieloznaczność. Nie każdy organ, który owszem jest organem, jest równocześnie organem w rozumieniu KPA. Dyrektor jest organem w rozumieniu KPA, PPP-nie. PPP podlega tylko przepisom UOSO. Wniosek: PPP nie jest organem w rozumieniu KPA.
zgredek03-12-2005 14:52:05   [#03]

a co to ma do rzeczy?

Art. 1. Kodeks postępowania administracyjnego normuje postępowanie:

1) przed organami administracji publicznej w należących do właściwości tych organów sprawach indywidualnych rozstrzyganych w drodze decyzji administracyjnych,
2) przed innymi organami państwowymi oraz przed innymi podmiotami, gdy są one powołane z mocy prawa lub na podstawie porozumień do załatwiania spraw określonych w pkt 1,
3) w sprawach rozstrzygania sporów o właściwość między organami jednostek samorządu terytorialnego i organami administracji rządowej oraz między organami i podmiotami, o których mowa w pkt 2,
4) w sprawach wydawania zaświadczeń.

Marynika03-12-2005 14:56:58   [#04]
zgedku, to ma do rzeczy, co napisałam wyżej-ni mniej, ni więcej,
Ale jeśli zachęcisz asię, by pisała w trybie KPA do PPP, w co właściwie nie wątpię znając to forum-niech pisze.
asiu, tylko pamiętaj-marynika uprzedzała.
zgredek03-12-2005 15:03:05   [#05]

Maryniko z Tobą nie zamierzam dyskutować

natomiast asiu - to nie jest takie proste, dlatego, że opinia poradni uzależniona jest od przeprowadzenia badań i tutaj trzeba zajrzeć do rozporządzenia dotyczącego wydawania opinii i orzeczeń przez ppp

późnym wieczorkiem będę miała więcej czasu to popiszę trochę;-)

Marynika03-12-2005 15:09:50   [#06]
zgredku, o dyskusjach między nami w ogóle nie może być mowy.
Marynika03-12-2005 15:14:19   [#07]
asiu, co innego jest opinia PPP, a co innego decyzja typu administracyjnego.
zgredek03-12-2005 15:19:15   [#08]

najpierw wkleję to:

§ 4. 1. Poradnia wydaje opinie w sprawach:

1) wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej oraz odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego;
2) pozostawienia ucznia klasy I-III szkoły podstawowej na drugi rok w tej samej klasie;
3) objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej;
4) dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom;
5) zwolnienia ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego;
6) udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki;
7) przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy;
8) przyjęcia do klasy pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej: zasadniczej szkoły zawodowej, liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, a także klasy pierwszej szkoły średniej na podbudowie programowej szkoły zasadniczej, szkoły policealnej i szkoły pomaturalnej, kandydata z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia;
9) przystąpienia ucznia lub absolwenta z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się odpowiednio do sprawdzianu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum, egzaminu maturalnego lub egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych ucznia lub absolwenta;
10) innych określonych w odrębnych przepisach.

2. Opinię wydaje się na pisemny wniosek rodziców dziecka. Na wniosek lub za zgodą rodziców dziecka poradnia przekazuje kopię opinii do przedszkola, szkoły lub placówki, do której uczęszcza dziecko.

3. Jeżeli w celu wydania opinii jest niezbędne przeprowadzenie badań lekarskich, rodzice powinni przedstawić zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dziecka.

4. Rodzice mogą dołączyć do wniosku posiadaną dokumentację uzasadniającą wniosek, w szczególności wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych i lekarskich, oraz opinię wychowawcy.

beera03-12-2005 15:19:51   [#09]

dzięki zgredku

zastanowilo mnie to

w  Rozporządzeniu:
§ 11. Do postępowania w sprawach o wydanie orzeczenia, w zakresie nieuregulowanym w rozporządzeniu, stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.

ale to wyzej dotyczy tylko WW, indywidualnego, itp.

Nie ma w Rozporządzeniu tym i innym mowy o tempie wydawnia opinii przez PPP.

Dla mnie jest to ciekawe- dostaję w sierpniu podanie o wczesniejsze przyjęcie dziecka.
Nie mogę go przyjąc wczesniej bez opinii PPP.
Nie musi być to zadaniem rodzica zdobywać tę opinię, bo to w zasadzie nalezy do mnie jako do organu podejmującego decyzję.
I to ja- aby podjąc decyzję potrzebuję opinii PPP, nie rodzic.

( jasne, ze to problem lekko akademickio, bo rodzic zdobywa opinie i z nią przychodzi po prostu do dyrektora, lub dyrektor go kieruje do PPP- ale, ponieważ czytam tu rózne, to mnie to zastanowilo, co by było gdyby zastosować tu UOSO i KPA w czystej postaci)

W jakim trybie mialabym tę opinię zdobyć- nie mam pojęcia. Tym bardziej, ze dyrektorskie uprawnienia z zdobywaniu opinii PPP sa żadne
Liczę na dyskusję z madrzejszymi - ja jakoś nie wiem...

beera03-12-2005 15:21:49   [#10]

hm...

 ze czym innym sa opinie PPP, ma czym innym decyzje administracyjne, to my tu wszyscy wiemy...

zgredek03-12-2005 15:22:29   [#11]
w takim razie jeśli dyrektor zwraca się o opinię do poradni to robi to w trybie kpa
beera03-12-2005 15:26:14   [#12]

widzę, ze wiesz, o co mi chodzi...

no własnie

chodzi mi o ten TRYB, w ktorym się zwracam jako ORGAN podejmujący decyzję administracyjną

Bo z tym wcześniejszym to jest tak:

1. Wniosek rodzica
2. Decyzja administracyjna dyrektora na ten temat.

Opinia PPP nie jest potrzebna w punkcie 1

opinia PPP jest potrzebna w punkcie 2

Czy ja dobrze myslę tu?

beera03-12-2005 15:27:42   [#13]

co więcej

uważam, że opinia w rozumieniu "Opinia PPP"

to nie jest to samo, co "po zasięgnięciu opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej"

zgredek03-12-2005 15:28:03   [#14]

tak mi wyszło:

1. wniosek rodzica do poradni

2. po uzyskaniu opinii z poradni - wniosek rodzica do dyrektora

3. dyrektor do poradni o wyrażenie opinii

4. poradnia pisze, że wyraziła w opinii do rodzica

;-)

zgredek03-12-2005 15:29:53   [#15]

#13 - tak właśnie to rozumiem

ewa03-12-2005 15:29:57   [#16]

yhm
ale Ty z mąrzejszymi chcesz dyskutować, to ja nie wiem czy moje potwierdzenie coś warte ;-)

beera03-12-2005 15:34:22   [#17]

odgilgaj się ewa:-)

z mądrzejszymi od siebie :-)))czyli z wami mogę :-))

zgredku- w sferze praktycznej tak to się własnie odbywa jak napisalaś- tzn- punkt 1 i 2

3 i 4 nie

.......

wiecie co mnie jeszcze zastanawia

jak to " zasiegnięcie opinii" ma się do par 4, z ktorego wynika, ze PPP wydaje opinie o wcześniejszym przyjęciu do szkoły...

Wtedy punkt 3i 4 zgredka miałby zastosowanie...

.....

kurcze

KPA mnie dopadlo dziś i kombinuję tu

przepraszam za zawracanie łepkow w sobotę

:-)

zgredek03-12-2005 15:42:07   [#18]

rodzic pisząc wniosek o przyjęcie do szkoły 6 latka musi ten wniosek uzasadnić

może: że mu się wydaje, że uważa itd. itp.

ale

moim skromnym zdaniem musi mieć opinię fachowców

dlatego w interesie rodzica leży to , żeby wczesniej dziecko zostało przebadane pod tym kątem w poradni

zgredek03-12-2005 15:46:04   [#19]

a po kie licho dyrektor ma to potwierdzać, jeśli rodzic taką opinię przedstawi, to nie mam pojęcia

jakoś to bez składu ni ładu jest

bo jak dyrektor się zwróci o opinię (w sensie ropzorządzenia), to poradnia mu może odpowiedzieć, że nie jest rodzicem i opinii mu nie wystawi

natomiast jeśli wystąpi o opinię z oso - to poradnia musi w trybie kpa

beera03-12-2005 15:49:46   [#20]

yhm

i w praktyce taki sposób postępowania się stosuje

jednak zapis w UOSO jest inny- wystarczy wniosek rodzica by rozpocząć procedurę podejmowania decyzji przez dyrektora- zgodnie z KPA

i w tej procedurze właśnie jest ujete zasięgania opinii PPP

Po prostu wiem,ze może być trudno, bo:

 wyobraźmy sobie, ze nie ma tej( wcześniej zdobytej opinii). Rodzic sklada wniosek
dyrektor MUSI podjąc decyzję- i tak.

Nie może podjąć decyzji bez zasiegnięcia opinii- ani decyzji pozytywnej, ani negatywnej.

I co?

Analizuję sposob podejmowania przez dyrektora decyzji z KPA i tu wlasnie pojawiły mi się schody.

W warstwie pratycznej- wiem, jak to zalatwaimy - ano jakoś zalatwiamy;-)

natomiast ciekawi mnie problem w krystalicznie prawnej postaci...

beera03-12-2005 15:51:19   [#21]

 w praktyce taki sposób postępowania się stosuje

to bylo do postu 18

natomiast " no wlasnie!" jest do postu 19

:-)

zgredek03-12-2005 15:53:52   [#22]

no to doszłyśmy do #1:-)))))))))

ewa03-12-2005 16:01:12   [#23]

ale

przecież o to asi chodziło :-))))))))))

ma rację i będzie stosować ;-)))

chyba wiem skąd to zainteresowanie KPA :-))))))))

DYREK03-12-2005 16:29:26   [#24]

Na złe przepisy KPA nie pomoże.

Dyrektor korzysta z UoSO: " po zasięgnięciu opinii".

Poradnia korzysta z rozporządzenia: " wydaje opinie na wniosek rodzicow".

To jest niespójność przepisów lub jak kto woli bubel prawny. Praktyka jest taka, że poradnia bez wniosku rodzica nie przeprowadzi badań.

W UoSO powinien byc zapis " ... po dostarczeniu przez rodziców opinii PPP .. .

beera03-12-2005 16:36:46   [#25]

fakt

bubel niewatpliwy

stąd wątpliwosci- bo jak wiemy Ustawa jest nieco wyżej nad Rozporządzeniami...

i stąd zdumienie, jak dyrektor ma stosowac KPA skoro inne przepisy to uniemożliwiają

ewa03-12-2005 16:43:58   [#26]

hmm

no tak do końca się nie zgodze dyrku

sam napisałeś, że poradnia korzysta z rozporządzenia, asia przytoczyła w #1 KPA, a więc akt wyższy, dlatego jej tok rozumowania jest dla mnie logiczny, a i niespójności za bardzo nie widzę, dla mnie to inny tryb załatwiania sprawy, rodzic może albo biegać sam, albo  wspomóc się dyrektorem ;-)

ewa03-12-2005 16:44:55   [#27]
nie odświeżyłam, ale pozostaję przy swoim, z punktu widzenia rodzica wcale nie taki bubel ;-)))
DYREK03-12-2005 17:01:44   [#28]

Bubel polega na tym, że rozporządzenie wydane na podstawie UoSO powinno uwzględnić zasięganie przez dyrektora szkoły opinii o odroczeniu od obowiązku szkolnego. Tego jednak nie przewiduje. Można tu dokonać zmiany pozostawiając zapisy w UoSO bez zmian. Np. określić termin przesłania do szkoły opinii.

beera03-12-2005 17:05:19   [#29]

bubel to to jest- w  sensie calościowym, bo roztomaite zapisy jakoś nie są ze soba spojne

Natomiast zgadzam się z Toba i ze sobą, ze moge zastosować- a nawet w niektorych przypadkach mogę być przymuszona do zastosowania drogi opisanej w poście 1

Jednak stosowanie KPA ze świadomością zapisów w UOSO i w Rozporządzeniach może dyrektora przyprawić o dezintegrację umysłową :-)))

Wydaje się,ze lepiej jest wiedziec mniej :-)))

ewa03-12-2005 17:07:18   [#30]

Wydaje się,ze lepiej jest wiedziec mniej :-)))

jasne :-)))))))))))))

rzewa03-12-2005 17:41:09   [#31]

bublem to jest rozporządzenie

wg poprzedniego rozporządzenia z wnioskiem o opinię w PPP występowała szkoła - wtedy wszystko grało.

Okazuje się, że nie można jedynie rozporządzeniem tego zmienić - szkoła nadal może wystąpić o opinię w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego jak i wcześniejszego przyjęcia do szkoły.

Prawnicy ministerstwa nie zwrócili na to uwagi - może trzeba by ministerstwo przyrzało sie temu rozporządzeniu lub przygotowało projekt zmian w UoSO?

Oczywiście, jeśli dyrektor wystąpi w którejś z tych spraw do PPP o opinię, PPP jest obowiązana taki wniosek przyjąć - przepisy prawne niższej rangi nie obowiązują tam, gdzie są sprzeczne z przepisami wyższego rzędu.

Leszek03-12-2005 18:52:42   [#32]

tu Bogna jest specjalistką od kpa,

ale mimo to wkleję tu jeden z rozdziałów kpa, który mógłby dotyczyć każdej instytucji "załatwiającej sprawę":

"KPA - Rozdział 7 - Załatwianie spraw

Art. 35. § 1. Organy administracji publicznej obowiązane są załatwiać sprawy bez zbędnej zwłoki.

§ 2. Niezwłocznie powinny być załatwiane sprawy, które mogą być rozpatrzone w oparciu o dowody przedstawione przez stronę łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania lub w oparciu o fakty i dowody powszechnie znane albo znane z urzędu organowi, przed którym toczy się postępowanie, bądź możliwe do ustalenia na podstawie danych, którymi rozporządza ten organ.

§ 3. Załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, zaś w postępowaniu odwoławczym - w ciągu miesiąca od dnia otrzymania odwołania.

§ 4. Organy wyższego stopnia mogą określać rodzaje spraw, które załatwiane są w terminach krótszych niż określone w § 3.

§ 5. Do terminów określonych w przepisach poprzedzających nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu.

Art. 36. § 1. O każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie określonym w art. 35 organ administracji publicznej obowiązany jest zawiadomić strony, podając przyczyny zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia sprawy.

§ 2. Ten sam obowiązek ciąży na organie administracji publicznej również w przypadku zwłoki w załatwieniu sprawy z przyczyn niezależnych od organu.

Art. 37. § 1. Na niezałatwienie sprawy w terminie określonym w art. 35 lub ustalonym w myśl art. 36 stronie służy zażalenie do organu administracji publicznej wyższego stopnia.

§ 2. Organ wymieniony w § 1, uznając zażalenie za uzasadnione, wyznacza dodatkowy termin załatwienia sprawy oraz zarządza wyjaśnienie przyczyn i ustalenie osób winnych niezałatwienia sprawy w terminie, a w razie potrzeby także podjęcie środków zapobiegających naruszaniu terminów załatwiania spraw w przyszłości.

Art. 38. Pracownik organu administracji publicznej, który z nieuzasadnionych przyczyn nie załatwił sprawy w terminie lub nie dopełnił obowiązku wynikającego z art. 36 albo nie załatwił sprawy w dodatkowym terminie ustalonym w myśl art. 37 § 2, podlega odpowiedzialności porządkowej lub dyscyplinarnej albo innej odpowiedzialności przewidzianej w przepisach prawa."

 

pozdrawiam

Marynika03-12-2005 21:45:30   [#33]
co z tego Leszku, co z tego. Przecież PPP nie jest organem w rozumieniu KPA. Takim jest OP.
Tak to można uzasadniać wszystko, nawet w poście 31 uzasadnia się głupotę prawników ministerstwa.
Naprawdę, trudno mi te posty czytać, aż nie wierzę, że to możliwe.
zgredek03-12-2005 21:46:42   [#34]
nie czytaj
Marynika03-12-2005 21:48:25   [#35]
zgredku, ciebie z reguły pomijam.
Magosia03-12-2005 21:57:17   [#36]

Zaczyna mi się znowu ktoś kojarzyć :-(

Uff...

Aga ileś tam ??????

bogna03-12-2005 21:58:53   [#37]

jaki ładny tytuł wątku,

zaraz sobie poczytam :-)

Leszek03-12-2005 22:15:12   [#38]

ano nic Maryniko... nic ci to...

tak to można wszystko...

nie wierzysz, że to możliwe, a jednak czytasz mimo, że ci trudno czytać...

mimo, że nie chcesz czytać

pozdrawiam

syrenka04-12-2005 00:31:44   [#39]

Zażarta dyskusja kiedyś była

czy rozporządzenie w sprawie poradni ma się jakoś do relacji szkoła-poradnia:

http://www.oskko.edu.pl/forum/thread.php?t=8350&st=61

Marek Pleśniar04-12-2005 00:48:23   [#40]

dyskutanci jak dla mnie sprawy naświetlili:

Art. 1. Kodeks postępowania administracyjnego normuje postępowanie:

1) przed organami administracji publicznej w należących do właściwości tych organów sprawach indywidualnych rozstrzyganych w drodze decyzji administracyjnych,
2) przed innymi organami państwowymi oraz przed innymi podmiotami, gdy są one powołane z mocy prawa lub na podstawie porozumień do załatwiania spraw określonych w pkt 1,
3) w sprawach rozstrzygania sporów o właściwość między organami jednostek samorządu terytorialnego i organami administracji rządowej oraz między organami i podmiotami, o których mowa w pkt 2,
4) w sprawach wydawania zaświadczeń.
 
dyrektor dla podjęcia decyzji musi mieć opinię ciała do tego powołanego (w ramach Ustawy o Systemie Oświaty  - czyli PPP).Profesjonalne instytucje państwowe i samorządowe muszą używać KPA i nie ma innego sposobu na uregulowanie współpracy Dziękuję (tak dla uczynienia wtrętu;-) asi, zgredkowi, leszkowi i innym dyskutantom - bo dali mi okazję do uporządkowania sobie wiedzy na temat współpracy instancji:-) Podziękowanie jest osobiste i nie ma ochoty wpływać na przebieg dalszej dyskusji. Tak sobie tylko wyraziłem "szaconeczek"

zgredek04-12-2005 10:22:35   [#41]

do #2 i #33:

ani dyrektor szkoły ani dyrektor poradni nie są organami w rozumieniu kpa

są innymi podmiotami, którym prawo nakazuje załatwianie pewnych spraw w drodze decyzji administracyjnych - a tu kpa normuje zasady ich załatwiania

beera04-12-2005 10:22:44   [#42]

mam dziwne przekonanie Maryniko, ze nie chcesz się z nami porozumieć.

1. Dyrektor szkoły może zwrocić się o opinię do PPP działając na podstawie przepisow UOSO

2. Dyrektor, ktory wydaje decyzję administracyjną ( np. o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły) działa na podstawie KPA
( takich decyzji dyrektor wydaje zaledwie kilka- chyba 4 z UOSO i 2 z KN)

 Wątpliwością nad ktorą deliberujemy- czy ktora stała się moim motywem dla rozpoczęcia wątku, jest po pierwsze niezgodnośc Rozporządzenia z UOSO
po drugie tryb w jakim dyrektor szkoły dzialając jako organ administracji zwraca się do organu, ktory ma wydać opinię w sprawie i konsekwencje po zastosowania tego trybu

zgredek04-12-2005 10:23:25   [#43]
o asia:-)))))))))))))
beera04-12-2005 10:23:48   [#44]

o

zgredek

:-)

Marek Pleśniar04-12-2005 10:23:59   [#45]
yhm
beera04-12-2005 10:29:30   [#46]

:-)))))))))

możemy zacząć uprawiać jakś dyscyplinę synchroniczną

;-))

AnJa04-12-2005 11:28:49   [#47]
obie?

o tempora - świntuszą od rana!
Marek Pleśniar04-12-2005 14:12:11   [#48]
a od kiedy mają świńtuszyć żeby nie było "o tempora.." ??
syrenka04-12-2005 15:15:24   [#49]
W ogóle w niedzielę nie świntuszyć! Beret i na spacer!
zgredek04-12-2005 15:16:25   [#50]

ale mi się ten wątek przydaje w tym co teraz piszę;-)

o podpora, o...

strony: [ 1 ][ 2 ]