Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Podstawy przedsiębiorczości w LO dla młodzieży
strony: [ 1 ][ 2 ]
JarTul03-09-2002 19:48:36   [#01]

W rozporządzeni MENiS z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (po zmianie z dnia 22.08.2002 r.) w załączniku nr 15 RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO DLA MŁODZIEŻY w pkt 16 mamy zapis: Zajęcia fakultatywne - godziny przeznaczone na profile nauczania c)  - wyjaśnienie c) należy uwzględnić zajęcia edukacyjne podstawy przedsiębiorczości w wymiarze 2 godzin tygodniowo w okresie nauczania; w roku szkolnym 2002/2003 zajęcia te mogą być prowadzone w klasie IV w wymiarze 1 godziny tygodniowo.

Jaka jest praktyka w tym zakresie w Waszych szkołach?

Czy szkoła ma stworzyć możliwość uczęszczania na zajęcia z podstaw przedsiębiorczości? (zajęcia fakultatywne i kto chce to je wybiera)

Czy też każdy tegoroczny absolwent szkoły ma mieć minimum 1 godz. tych zajęć tygodniowo?

bogna03-09-2002 21:30:33   [#02]
Każdy tegoroczny absolwent ma być wykształcony przedsiębiorczo - taka jest u nas interpretacja tego zapisu.
Mariola03-09-2002 21:33:22   [#03]

u nas

jest tak samo jak u bogny
w IV klsach jest po 2 godzinu przedsiębiorczości jako zajęcia obowiązkowe
JarTul03-09-2002 21:47:12   [#04]

To Wasza

wewnętrzna interpretacja, czy też KO?
Mariola03-09-2002 21:57:19   [#05]

u nas

to jest interprectacja KO (tak mówił dyr - ja nie jestem dyrektorem)
tzn. interpretacja z czerwca
a rozporządzenie z 22 sierpnia 2002 było za późno
i zostały 2 godziny w tygodniu
JarTul03-09-2002 22:11:29   [#06]

Jestem tak dociekliwy ;)

Bo u nas (Dolny Śląsk) wizytator stwierdził - tylko ustnie ;(, że szkoła ma stworzyć warunki do uczęszczania na zajęcia z podstaw przedsiębiorczości -> zajęcia fakultatywne i kto chce to je wybiera.

Mariolu, jeżeli masz dobre kontakty ze swoim Dyrektorem zapytaj czy było to stanowisko KO na piśmie.

Leszek03-09-2002 22:24:31   [#07]

Cześć

Zwróć uwagę, że zapis jest konkretny c) należy uwzględnić zajęcia edukacyjne podstawy przedsiębiorczości w wymiarze 2 godzin tygodniowo w okresie nauczania;

"należy",

i teraz dopiero, że ewentualnie tylko w obecnej kl. IV można zejść do realizacji poprzez 1 godzinę tyg.

w roku szkolnym 2002/2003 zajęcia te mogą być prowadzone w klasie IV (LO) w wymiarze 1 godziny tygodniowo.

Nic tu nie ma o tym, że wybiera kto chce.

Pozdrawiam

JarTul03-09-2002 22:29:40   [#08]

Ja też tak rozumiem ten zapis,

ale ustna ;( interpretacja wizytatora jak już wspomniałem i bazujemy na tej interpretacji.

Taki wniosek wysnuł podobno - mnie przy tej rozmowie nie było - z tego, że godziny na te zajęcia są w ramach zajęć fakultatywnych -> a zatem zajęcia te są fakultatywne -> uczeń może, ale nie musi.

Mariola03-09-2002 22:42:02   [#09]

:-)))

kontakty mam mniej więcej takie jak nauczyciel z dyrektorem :-)))
zapytam jutro i dam znać:-)))
JarTul03-09-2002 22:55:54   [#10]

Mariolu! Będę bardzo wdzięczny :))))))))))

Z góry baaaaaaaaaaaardzo dziękuję.
Mariola03-09-2002 23:00:36   [#11]

proszę :-)))

ale do szkoły idę około 11.00 :-)
wytrzymasz? ;-)
JarTul03-09-2002 23:06:14   [#12]

Nooooooooooooo!!!!...

nie wiem... :))))))
Mariola03-09-2002 23:19:11   [#13]

:-)))

zapytam :-)))
janzg04-09-2002 09:02:34   [#14]

co kraj - to obyczaj, bogactwo rozumienia pojęcia "należy" jest jak widać bardzo duże. Wklejam raz jeszcze ramowy plan:

zal-15.gif (64700 bytes)

wynika z niego, że podstawy przedsiębiorczości mają taką samą wagę jak pozostałe zajęcia fakultatywne. Uczeń jeśli był w klasie profilowanej np. matematyczno-fizycznej lub humanistycznej, to musiał wiedzieć już w kl. I czego w ilu godzinach będzie uczył się do klasy IV-tej. Jeśli był w klasie ogólnej, w której miał możliwość wyboru obowiązkowych zajęć fakultatywnych w np. kl. III lub kl. IV, to wówczas " ......szkoła ma stworzyć warunki do uczęszczania na zajęcia z podstaw przedsiębiorczości -> zajęcia fakultatywne i kto chce to je wybiera..." (obok innych - wprowadź podst. przedsięb.), pod warunkiem,  że takich chętnych uczniów znajdzie się co najmniej 15.

Jan

bogna04-09-2002 12:11:31   [#15]

JarTul

U nas dla tej przedsiębiorczości w kl.IV LO (że ma być obowiązkowo) - jest to ustna interpretacja KO.

janzg04-09-2002 13:11:38   [#16]

jeśli z tego powodu zmniejszono ilość godzin przeznaczonych w planie nauczania na profile (który był np. u nas wprowadzony statutem), to ciekaw jestem których przedmiotów i czy obyło się bez protestów.

A tak nawiasem mówiąc, te wszystkie "ekspresowe" zmniany są feeeeeeeeeee i KOMU one mają służyć???????

bogna04-09-2002 13:17:40   [#17]
takie zmiany służą samozadowoleniu MENiSa ;-)
Mariola04-09-2002 15:55:28   [#18]

przepraszam, że tak późno ale wcześniej nie mogłam :-)

u nas w szole jest tak jak wcześniej pisałam - wynika to z interpretacji ustnej KO jednak wcześniej nie został zatwirerdzony arkusz organizacyjny (tak to się nazywa?)
właśnie przez przedsiębiorczość.

Uczeń kl. IV musi mieć przedmiot przedsiębiorczość na świadectwie dlatego nie może być to jako fakultety (można zakwestionować świadectwo bez przedsiębiorczości)
- tak twierdzi mój dyrektor.
janzg04-09-2002 16:04:18   [#19]

bujdy na resorach.

Powiem wprost - prowadzący kursy lub studia podyplomowe z "przedsiębiorczości", często etatowi pracownicy {różnej maści nadzoru???}, chcąc zapewnić sobie kasę przyjmują taką interpretację. Arkusze zatwierdza organ prowadzący, nadzorujący opiniuje.

JarTul04-09-2002 16:57:26   [#20]

Mariolu :)))

dziękuję za wizytę u Dyrektora i pamięć. :)))
JarTul04-09-2002 17:04:39   [#21]

janzg

Dziękuję za głos w dyskusji :))) - ale mi zamieszałeś ;)))
janzg04-09-2002 17:29:26   [#22]

staram się nie mieszać, choć tak jest, że niestety samo tak wychodzi. Mam jakieś takie wrażenie, że CI (czytaj MENiS) co mieszają, sami nie wiedzą o tym i potem mamy taki pasztet

Mariola04-09-2002 17:36:40   [#23]

:-)))

mogę jeszcze o coś się zpytać ;-)))
ale przy okazji wątku szkół srednich może moglibyście powiedzieć jak w waszych liceach jest wprowadzony przedmiot TI i informatyka w klasie mat-inf?
jako jeden przedmiot TI i informatyka z jedną ocena czy jako dwa przedmioty i dwie oceny?
Tak z ciekawości bo przecież plany już są poukładane ...
ale ciągle nie wiem jak powinno być?
janzg04-09-2002 18:01:23   [#24]

dwa odzielne przedmioty. U mnie TI tylko w kl. I natomiast inform w II i III, ale klasy mat-inf być nie może bo nie ma profilowania za to będzie nachylenie - takie fajne nowum wykombinował MENiS.

Mariola04-09-2002 18:22:36   [#25]

mat-inf jako sprawa umowna a oczywiście nachylenia...

ale czy w klasie I są jako dwa oddzielne przedmioty?

u nas jest podobnie jak u Ciebie ale nie wiadomo jak nazwać przedmiot w klasie I?
chodzi o klasy z rozszerzona informatyką
dlaczego w klasie pierwszej TI a nie informatyka?
JarTul04-09-2002 19:01:16   [#26]

Bo tym razem

rozszerzony program TI, żeby było łatwiej ;), nazwano Informatyką.

Mariola04-09-2002 19:11:24   [#27]

raczej żeby można zarobić

na szkoleninu nauczycieli uprawnionych do nauczania TI

kurka, wiem że roszerzona TI to Informatyka
ale jak u was w pierwszej klasie macie?

u nas jest przedmiot, miałam już nawet pierwsze lekcje ale nazwa jest nie wpisana do dziennika bo nie wiadomo którą nazwę i jaki program

u sąsiadów inne LO w klasie I mat-inf jest przedmiot TI i Informatyka i każedego uczy inny nauczyciel...

dlatego pytam, bo nie wiem czego uczę ...
chociaż był już taki moment kiedy wydawalo mi się ,że wiem...

mój dyr. prponuje żebym napisała TI z elementami informatyki ale takiego przdmiotu przecież nie ma...
JarTul04-09-2002 19:21:20   [#28]

Mariola

aleś mi ćwieka zabiła. Uczę elementów informatyki, informatyki od 13 lat i przyznam się, że na to nie zwróciłem uwagi.

Patrząc na dokument Ramowe plany nauczania w szkołach publicznych (wyjaśnienia) i przykładową siatkę dla nowego LO w toku nauczania klasa powinna mieć  TI (program podstawowy) i informatykę (program rozszerzony) - to jest logiczne (Wow!!!)

Mariola04-09-2002 19:58:45   [#29]
no ale teraz uczysz czego w mat-info?
przecież nie ma już el. informtyki...
Mariola04-09-2002 20:02:14   [#30]

tak na marginesie...

jadę jutro na konferencję metodyczną dla nauczycieli TI do Warszawy
może czegoś się dowiem...???
w końcu po to jadę...
ktoś musi to wiedzieć :-)
JarTul04-09-2002 20:02:17   [#31]

Ale w nowym LO

czy III i IV LO?
Mariola04-09-2002 20:03:27   [#32]

cały czas mowa

o nowym LO...
w starym to wiem jak :-)))
JarTul04-09-2002 20:04:05   [#33]

Mariolu

Jak wrócisz bądź taka miła i napisz czy udało się wyjaśnić ten problemik?
Mariola04-09-2002 20:05:51   [#34]
oczywiście :-)))
JarTul04-09-2002 20:07:52   [#35]

Przyznam, że

po Twojej uwadze chyba czas na przebudowę koncepcji nauczania TI - muszę jutro porozmawiać w tej sprawie. Sądzę, że powinna być TI i informatyka (szczególnie po rzuceniu okiem na siatkę w wyjaśnieniach MENiS).
JarTul04-09-2002 20:10:02   [#36]

Tylko jak z oceną na semestr i koniec roku

każdy przedmiot program podstawoy i rozszerzony, to ta sama nazwa i ten sam nauczyciel - a tutaj - istne szaleństwo. Im dłużej myślę tym więcej problemów.
JarTul04-09-2002 20:11:41   [#37]

To też chyba

pytanie na takie spotkanie - dwa rózne przedmioty w arkuszu - dwie oceny???
Mariola04-09-2002 20:24:06   [#38]
byłam na spotkaniu a prof. Sysłą
on stwierdził że to jeden przedmiot z jedną oceną tylko rozszerzona TI nazywa się Informatyką (co zresztą uważam za zupełny idiotyzm)
dokładnie o to mi chodzi
rozszerzona matematyka w mat-inf czy mat-fiz  to matematyka
a rozszerzona TI to informatyka
a jeżeli ja roszerzam TI już w I klasie to uczę TI czy Informatyki ???

O rany!!!!!!!!!!!!!!!!!!
JarTul04-09-2002 20:28:15   [#39]

No, tośmy się

wreszcie dogadali :))))))))
Mariola04-09-2002 20:31:40   [#40]

:-)))

a ja dalej nic nie wiem :-(
JarTul04-09-2002 20:45:54   [#41]

Ja też!

Ale teraz ja też wiem w czym problem. :))))) ;)
Leszek04-09-2002 21:46:33   [#42]

Cześć

W przepisach o podstawach programowych jest to wyodrębnione.

PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO DLA LICEÓW OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH, LICEÓW PROFILOWANYCH I TECHNIKÓW

KSZTAŁCENIE W ZAKRESIE PODSTAWOWYMTECHNOLOGIA INFORMACYJNA

Cele edukacyjne

1. Wykształcenie umiejętności świadomego i sprawnego posługiwania się komputerem oraz narzędziami i metodami informatyki.

2. Przygotowanie do aktywnego funkcjonowania w tworzącym się społeczeństwie informacyjnym.

Zadania szkoły

1. Stworzenie warunków do korzystania ze sprzętu oraz programów komputerowych wspomagających różne dziedziny nauczania.

2. Wspomaganie rozwoju umiejętności analizowania i rozwiązywania problemów z zakresu nauczania szkolnego i codziennego życia z wykorzystaniem odpowiednio dobranych metod i środków informatycznych.

3. Pogłębienie wiedzy i rozwijanie umiejętności informatycznych wyniesionych z poprzednich etapów edukacyjnych.

Treści nauczania

1. Opracowywanie dokumentów o rozbudowanej strukturze zawierających informacje pochodzące z różnych źródeł.

2. Rozwiązywanie zadań z zakresu różnych dziedzin nauczania z wykorzystaniem programów komputerowych i metod informatyki.

3. Podstawowe formy organizowania informacji w bazach danych spotykanych w otoczeniu ucznia. Wyszukiwanie informacji w bazach danych, formułowanie rozbudowanych zapytań.

4. Korzystanie z informacji związanych z kształceniem, pochodzących z różnych źródeł oraz komunikowanie się poprzez sieć.

5. Wspomaganie prezentacji prac uczniów z zastosowaniem programów komputerowych. Prezentacja w sieci.

6. Rozwój zastosowań komputerów. Prawne i społeczne aspekty zastosowań informatyki.

Osiągnięcia

1. Opracowywanie dokumentów z wykorzystaniem różnych narzędzi informatycznych i różnych źródeł informacji.

2. Tworzenie prezentacji z wykorzystaniem programów komputerowych.

3. Posługiwanie się programami komputerowymi i metodami informatyki w uczeniu się i rozwiązywaniu problemów.

4. Korzystanie z dostępnych źródeł informacji za pomocą komputerów.

5. Komunikowanie się z wykorzystaniem sieci komputerowej.

LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO

KSZTAŁCENIE W ZAKRESIE ROZSZERZONYM

INFORMATYKA

Cele edukacyjne

1. Przygotowanie do świadomego wyboru kierunku i zakresu dalszego kształcenia informatycznego.

2. Zdolność do samodzielnego korzystania z komputera dla realizacji części zadań edukacyjnych oraz innych celów poznawczych.

Zadania szkoły

1. Stworzenie warunków do poznania wybranych zagadnień, pojęć i metod informatyki jako dyscypliny naukowej oraz jej najważniejszych zastosowań.

2. Kształcenie samodzielności intelektualnej, odpowiedzialności za własny rozwój, gotowości do podejmowania i rozwiązywania złożonych zadań, z uwzględnieniem środków i metod informatyki.

3. Rozwijanie umiejętności pracy zespołowej przez realizację projektów grupowych.

Treści nauczania

1. Algorytmika i programowanie:

1) metodyczna analiza i modelowanie umiarkowanie złożonych problemów i procesów z różnych dziedzin,

2) przegląd algorytmów klasycznych,

3) wybrane techniki projektowania algorytmów i struktur danych: programowanie strukturalne, zstępujące, abstrakcja danych, metoda kolejnych uściśleń,

4) elementy analizy algorytmów,

5) indywidualna i zespołowa realizacja projektów programistycznych w wybranym języku wysokiego poziomu.

2. Bazy danych:

1) podstawowe formy organizacji informacji w bazach danych,

2) budowa relacyjnych baz danych,

3) wyszukiwanie informacji w relacyjnych bazach danych z użyciem języka zapytań,

4) projektowanie prostych relacyjnych baz danych.

3. Multimedia. Sieci komputerowe:

1) sprawne i świadome korzystanie z multimediów i tworzenie własnych materiałów multimedialnych,

2) przetwarzanie informacji w różnej postaci (w tym wizualnej i dźwiękowej),

3) budowa i działanie sieci komputerowych,

4) tworzenie i publikowanie własnych materiałów w sieci.

4. Tendencje w rozwoju informatyki i jej zastosowań.

Osiągnięcia

1. Formułowanie sytuacji problemowej, jej modelowanie i rozwiązywanie z użyciem metod informatycznych.

2. Ocenianie poprawności i efektywności rozwiązań i ich testowanie. Tworzenie dokumentów rozwiązań.

3. Wyszukiwanie informacji w bazach danych i projektowanie prostych baz danych.

4. Tworzenie opracowań multimedialnych.

5. Sprawne korzystanie z usług sieci komputerowych w pracy z informacjami swoimi i obcymi.

6. Planowanie pracy i nadzór nad przebiegiem wykonywania projektów realizowanych zespołowo z wykorzystaniem programów komputerowych.

W przypadku egzaminu maturalnego wymieniany jest w części zewnętrznej do wyboru tylko przedmiot "informatyka".

I na koniec w najnowszym przepisie zmieniającym ramowe plany nauczania  (Dz. U. Nr 137/2002, poz. 1155) w załączniku nr 3 "Ramowy Plan Nauczania dla 3-let. LO (...)" przy przedmiocie Technologia Informacyjna znajduje się adnotacja "d", która brzmi:

"d) dla TI przedmiotem ujętym w podstawie programowej w zakresie rozszerzonym jest Informatyka".

Pozdrawiam

Mariola04-09-2002 21:49:30   [#43]

hm...

ale my to wszystko wiemy ...
i dalej nic z tego nie wynika...
niestety...
Mariola04-09-2002 21:55:23   [#44]

generalnie

chodzi o to że TI jest przewidziana na 2 godziny w ciągu 3 lat
ale jeżeli klasa I nowego liceum (umownie mat-inf) ma 3 godziny w tygodniu czegoś w pracowni komputerowej
to  jakiego  przedmiotu oni się uczą a zarazem ja ich uczę ???

łeee...
idę spać
jutro chyba się dowiem
chociaż mogę się mylić ... :-(
Mariola04-09-2002 21:56:55   [#45]

tylko dodam że

to dwie różne podstawy programowe
dwa różne programy
dwie różne nazwy

a przedmiot ten sam???
ale jaki?
Leszek04-09-2002 22:08:04   [#46]

Cześć

Uważam, że jeśli przyjąłem realizację (jak to kiedyś mawiano o rozszerzeniach) profilu np. mat. - inor. to Informatyka, ponieważ

dla TI przedmiotem ujętym w podstawie programowej w zakresie rozszerzonym jest Informatyka.

Pozdrawiam

JarTul04-09-2002 23:32:10   [#47]

A rozpiska MENiS dla LO

przedstawiona w dokumencie Ramowe plany nauczania w szkołach publicznych (wyjaśnienia)?
Mariola05-09-2002 05:15:56   [#48]

Na mój rozum

to też powinna być informatyka
i tak nawet jest wpisane u nas w planie lekcji
ale ja obawiam sie tego, że może okazać się np.za 2 lata
że uczniowie powinni mieć przedmiot TI
i co wtedy?
będę podstawy realizować w klasie III?
powinno to być gdzieś czarno na białym...
a z tropu zbiła mnie informacja, że niektóre szkoły potraktowały to jako dwa przedmioty z dwoma nauczycielami i dwiema ocenami....
bo wygląda to miej więcej tak jakby  w klasie mat-fiz
matematyki podstaw uczył jeden nauczyciel a rozszerzał(równolegle) drugi
np. ja mówiłabym na lekcji o zbiorach a koleżanka o działaniach na zbiorach
tylko po co?
jakaś paranoja ...
JarTul05-09-2002 07:48:20   [#49]

Mariolu

zatem w ramach informatyki najpierw przebrniesz przez zakres podstawowy TI, a później rozszerzony?
janzg05-09-2002 09:11:33   [#50]

rozum rozumem ale dalej uważam, że na świadectwia powinny być dwa oddzielne przedmioty. Na świadectwie muszą się znaleźć takie przedmioty obowiązkowe, jakie są w ramowym planie nauczania. Inne są cele edukacyjne TI a inne inf.

Weźmy treści "Algorytmika i programowanie", sądzę, że wymagają uczenia innych umiejętności, gdyby było inaczej nie należałoby rozróżniać fizyki od chemii (np. mówiąc o atomie). Każdy kto pozna inf. potrafi sobie poradzić z TI w drugą stronę ta zależność nie zawsze zadziała.

Wątpliwość mam inną a jednocześnie pytanie, jeżeli już w kl. I są 2 godz. TI oraz 1 godz. inf., to jaki jest układ godzin inf. w kl.II i III oraz ile i jakich godz. z 10 na rozszerzenie, przeznaczono u was na przedmioty??

strony: [ 1 ][ 2 ]