Cześć W przepisach o podstawach programowych jest to wyodrębnione. PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO DLA LICEÓW OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH, LICEÓW PROFILOWANYCH I TECHNIKÓW KSZTAŁCENIE W ZAKRESIE PODSTAWOWYMTECHNOLOGIA INFORMACYJNA Cele edukacyjne 1. Wykształcenie umiejętności świadomego i sprawnego posługiwania się komputerem oraz narzędziami i metodami informatyki. 2. Przygotowanie do aktywnego funkcjonowania w tworzącym się społeczeństwie informacyjnym. Zadania szkoły 1. Stworzenie warunków do korzystania ze sprzętu oraz programów komputerowych wspomagających różne dziedziny nauczania. 2. Wspomaganie rozwoju umiejętności analizowania i rozwiązywania problemów z zakresu nauczania szkolnego i codziennego życia z wykorzystaniem odpowiednio dobranych metod i środków informatycznych. 3. Pogłębienie wiedzy i rozwijanie umiejętności informatycznych wyniesionych z poprzednich etapów edukacyjnych. Treści nauczania 1. Opracowywanie dokumentów o rozbudowanej strukturze zawierających informacje pochodzące z różnych źródeł. 2. Rozwiązywanie zadań z zakresu różnych dziedzin nauczania z wykorzystaniem programów komputerowych i metod informatyki. 3. Podstawowe formy organizowania informacji w bazach danych spotykanych w otoczeniu ucznia. Wyszukiwanie informacji w bazach danych, formułowanie rozbudowanych zapytań. 4. Korzystanie z informacji związanych z kształceniem, pochodzących z różnych źródeł oraz komunikowanie się poprzez sieć. 5. Wspomaganie prezentacji prac uczniów z zastosowaniem programów komputerowych. Prezentacja w sieci. 6. Rozwój zastosowań komputerów. Prawne i społeczne aspekty zastosowań informatyki. Osiągnięcia 1. Opracowywanie dokumentów z wykorzystaniem różnych narzędzi informatycznych i różnych źródeł informacji. 2. Tworzenie prezentacji z wykorzystaniem programów komputerowych. 3. Posługiwanie się programami komputerowymi i metodami informatyki w uczeniu się i rozwiązywaniu problemów. 4. Korzystanie z dostępnych źródeł informacji za pomocą komputerów. 5. Komunikowanie się z wykorzystaniem sieci komputerowej.
LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO KSZTAŁCENIE W ZAKRESIE ROZSZERZONYM
INFORMATYKA Cele edukacyjne 1. Przygotowanie do świadomego wyboru kierunku i zakresu dalszego kształcenia informatycznego. 2. Zdolność do samodzielnego korzystania z komputera dla realizacji części zadań edukacyjnych oraz innych celów poznawczych. Zadania szkoły 1. Stworzenie warunków do poznania wybranych zagadnień, pojęć i metod informatyki jako dyscypliny naukowej oraz jej najważniejszych zastosowań. 2. Kształcenie samodzielności intelektualnej, odpowiedzialności za własny rozwój, gotowości do podejmowania i rozwiązywania złożonych zadań, z uwzględnieniem środków i metod informatyki. 3. Rozwijanie umiejętności pracy zespołowej przez realizację projektów grupowych. Treści nauczania 1. Algorytmika i programowanie: 1) metodyczna analiza i modelowanie umiarkowanie złożonych problemów i procesów z różnych dziedzin, 2) przegląd algorytmów klasycznych, 3) wybrane techniki projektowania algorytmów i struktur danych: programowanie strukturalne, zstępujące, abstrakcja danych, metoda kolejnych uściśleń, 4) elementy analizy algorytmów, 5) indywidualna i zespołowa realizacja projektów programistycznych w wybranym języku wysokiego poziomu. 2. Bazy danych: 1) podstawowe formy organizacji informacji w bazach danych, 2) budowa relacyjnych baz danych, 3) wyszukiwanie informacji w relacyjnych bazach danych z użyciem języka zapytań, 4) projektowanie prostych relacyjnych baz danych. 3. Multimedia. Sieci komputerowe: 1) sprawne i świadome korzystanie z multimediów i tworzenie własnych materiałów multimedialnych, 2) przetwarzanie informacji w różnej postaci (w tym wizualnej i dźwiękowej), 3) budowa i działanie sieci komputerowych, 4) tworzenie i publikowanie własnych materiałów w sieci. 4. Tendencje w rozwoju informatyki i jej zastosowań. Osiągnięcia 1. Formułowanie sytuacji problemowej, jej modelowanie i rozwiązywanie z użyciem metod informatycznych. 2. Ocenianie poprawności i efektywności rozwiązań i ich testowanie. Tworzenie dokumentów rozwiązań. 3. Wyszukiwanie informacji w bazach danych i projektowanie prostych baz danych. 4. Tworzenie opracowań multimedialnych. 5. Sprawne korzystanie z usług sieci komputerowych w pracy z informacjami swoimi i obcymi. 6. Planowanie pracy i nadzór nad przebiegiem wykonywania projektów realizowanych zespołowo z wykorzystaniem programów komputerowych. W przypadku egzaminu maturalnego wymieniany jest w części zewnętrznej do wyboru tylko przedmiot "informatyka". I na koniec w najnowszym przepisie zmieniającym ramowe plany nauczania (Dz. U. Nr 137/2002, poz. 1155) w załączniku nr 3 "Ramowy Plan Nauczania dla 3-let. LO (...)" przy przedmiocie Technologia Informacyjna znajduje się adnotacja "d", która brzmi: "d) dla TI przedmiotem ujętym w podstawie programowej w zakresie rozszerzonym jest Informatyka". Pozdrawiam |