Wezwałem do umieszczania pełnych tekstów na Forum. Muszę dać dobry przykład. Od kwietnia 2001 rozsyłam wszem i wobec swoją koncepcję na konkurs. Poniżej przedstawiam ją publicznie. Oczywiście nie jest ani specjalnie oryginalna ani "rewelacyjna". Ale z pewnością może stanowić punkt wyjścia do własnej koncepcji. cz.1 Program Funkcjonowania i Rozwoju Szkoły Podstawowej Nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia w latach 2001 - 2006 Autor: Marek Widurek, dnia 17 kwietnia 2001r. WSTĘP Kształt prezentowanego tu „Programu Funkcjonowania i Rozwoju...” zdeterminował fakt, że w przypadku wygrania przeze mnie konkursu na Dyrektora Szkoły Podstawowej Nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia poniższy dokument będzie stanowił podstawę do tworzenia przez Szkołę nowego Programu Szkoły. Stąd też jego obszerność i układ. „Program...” składa się z kilku części. W części pierwszej prezentuję aktualny stan prawny i pozycję dyrektora w szkole. Część druga i trzecia, to misja i wizja - bardzo modne ostatnio pojęcia. Pojęcia, bez których trudno jednak wyobrazić sobie pracę współczesnego managera. Później omawiam aktualną sytuację w szkole, jej słabe i mocne strony, zagrożenia i szanse. Następne części opisują sposoby, dzięki którym będę chciał zrealizować swoje zamierzenia. Mam nadzieję, że uda mi się wprowadzić do zarządzania szkołą nową filozofię zawartą w TQM, czyli zarządzaniu przez jakość. I. Kompetencje Dyrektora Szkoły. Miejsce i rolę dyrektora szkoły określają odpowiednie przepisy prawa oświatowego. Podstawowy akt prawny – Ustawa O Systemie Oświaty z 1991 roku formułuje je w kategoriach kompetencji. Wymienione tu są takie kompetencje jak: - kierowanie działalnością szkoły i reprezentowanie jej na zewnątrz; - sprawowanie nadzoru pedagogicznego; - sprawowanie opieki nad uczniami oraz stwarzanie im warunków do harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez działania prozdrowotne; - realizację uchwał rady pedagogicznej; zarządzanie budżetem szkoły; - zatrudnianie i zwalnianie pracowników; wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczegółowych; - przewodniczenie radzie pedagogicznej; - pełnienie roli przedstawiciela administracji publicznej. Nieco inaczej formułuje status dyrektora Karta Nauczyciela. Skupia się przede wszystkim na zadaniach dyrektora jako kierownika zakładu pracy. Mówi się o tym, że dyrektor: - jest przełożonym służbowym wszystkich pracowników szkoły; - odpowiada za poziom dydaktyczny i wychowawczy placówki; - zobligowany jest do tworzenia warunków do rozwijania samorządnej i samodzielnej pracy uczniów i wychowanków oraz zapewnienia pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań i doskonaleniu zawodowym; - powinien zapewnić, w miarę możliwości, odpowiednie warunki organizacyjne do realizacji zadań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych szkoły. II. Misja Szkoły Kierując organizacją tak złożoną i delikatną zarazem (ze względu na podmiot, jakim jest dziecko) niezbędna jest świadomość misji, którą realizować powinna szkoła. Misja szkoły jest zbiorem wartości, jakie łączą nauczycieli i pracowników, wokół których skupiają się ich zbiorowe działania. Określa ona sens istnienia szkoły, wizje rozwoju, cel jaki zamierza osiągnąć w długookresowym działaniu oraz wartości uznawane przez nauczycieli i pracowników, wyznaczające funkcje i role jaką szkoła ma spełnić w stosunku do uczniów, rodziców, nauczycieli i pracowników oraz innych uczestników środowiska zewnętrznego. Sformułowanie misji jest zadaniem dyrektora szkoły, ponieważ wyznacza ona główne kierunki i sposoby działania szkoły oraz przyczynia się do integrowania z nią wszystkich zainteresowanych i związanych z jej rozwojem. Moim zdaniem Misją Szkoły jest zapewnienie warunków do takiego kształcenia umiejętności i postaw uczniów, aby potrafili wykorzystać je w dalszym etapie nauki i byli wrażliwi na potrzeby drugiego człowieka i środowiska. Szkoła powinna wspomagać rozwój osobowy ucznia we wszystkich wymiarach: intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym. Uświadamiać uczniom cel nauki szkolnej, sens ich wysiłku, który ma służyć lepszemu przygotowaniu do podjęcia dalszej nauki czy pracy zawodowej oraz czynnemu udziałowi w życiu publicznym. Rozwijać dociekliwość poznawczą ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w świecie. Uczyć szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy życia społecznego. Kształtować postawy patriotyczne w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego. Kształtować prawidłowe postawy obywatelskie. Kształtować szlachetne postawy życiowe: humanizm, szacunek dla drugiego człowieka, dla jego poglądów, zachowań i przekonań. Przygotować do rozpoznawania wartości moralnych, hierarchizacji i możliwości dokonywania wyborów. Kształtować postawy prorodzinne i prozdrowotne. Kształcić i wychować obywateli Europy XXI wieku. W nauczaniu i wychowaniu - respektując chrześcijański system wartości - za podstawę przyjmować uniwersalne zasady etyki.
III. Wizja Szkoły
Wizja - obraz pożądanej przyszłości, pozytywny, porywający za każdym razem tak samo, gdy przywołać go z pamięci - myśl przewodnia naprowadzająca na prawidłowy kurs, ułatwiająca lawirowanie pomiędzy sprawami o różnej wadze i randze, pilnymi, lecz tylko trochę ważnymi lub zupełnie niewartymi uwagi. Wizja Szkoły jest określona przez jej Misję. Niniejszy „Program Funkcjonowania i Rozwoju...” jest głównie opisem mojej Wizji Szkoły Nr 25 w Rzeszowie i sposobów jej realizacji. · Szkoła Podstawowa Nr 25 im. Prymasa Tysiąclecia to szkoła wychowująca, którą tworzą nauczyciele, uczniowie i rodzice. Każde dziecko ma zapewnione warunki rozwoju umiejętności i postaw, które są niezbędne w dalszym etapie nauki i kształtują wrażliwość na potrzeby drugiego człowieka i środowiska. Sprzyja temu mała liczebność klas szkolnych i preferowane aktywne metody pracy. · Jest szkołą bezpieczną i przyjazną dla ucznia, aktywną, w której uczniowie zdobywają wiedzę i umiejętności, bawią się, pracują i odnoszą sukcesy. · Wzorowo i ciekawie zorganizowana i wyposażona, stanowi atrakcyjne miejsce pracy dla nauczycieli, a dla uczniów jest miejscem, w którym przebywają chętnie. · Znakomicie wykształcona kadra pedagogiczna, pełna energii i inicjatywy, oddana szkole sprawia, że z roku na rok szkoła wzbogaca i uatrakcyjnia swoją ofertę oświatową. · Szkoła jest elementem społeczności informatycznej. Jest silnie zorientowana na edukację informatyczną i medialną. Komputery są obecne w całej szkole, nie tylko w pracowniach internetowych. · Podejmowane przez szkołę działania umożliwiają uczniom odkrywanie świata i ich miejsca w świecie w sposób niekonwencjonalny, wieloaspektowy i twórczy, tworząc zintegrowany obraz rzeczywistości. Realizację tego zapewnia funkcjonowanie klas autorskich, indywidualne podejście do każdego dziecka oraz przyjazna atmosfera oparta na wzajemnej akceptacji. Innowacje pedagogiczne skierowane są głównie na integrację międzyprzedmiotową i nauczanie blokowe. · Swoje zadania realizuje w ścisłym współdziałaniu z szeroko rozumianym środowiskiem lokalnym oraz instytucjami wspomagającymi. Szkoła osadzona w środowisku, użyteczna dla niego. · Jednolite prawo wewnątrzszkolne (system oceniania uwzględniający zaangażowanie i wkład pracy ucznia Szkoła wspiera rozwój ucznia; jasny i spójny program wychowawczy poprzez konsekwentnie realizowany system oddziaływań kształtuje pożądane zachowania, u podstaw których znajdują się powszechnie akceptowane zasady moralne). · Bezpieczne warunki rozwoju psychicznego i fizycznego oraz duża różnorodność zajęć pozalekcyjnych sprawiają, że uczeń jest zadowolony i ma satysfakcję z pobytu w szkole. · Nietypowa dla instytucji oświatowej aranżacja wnętrz z dużą ilością zieleni pogłębiają uczucie bezpieczeństwa i sprawiają, że uczeń chętnie tu przebywa. · Osiągane sukcesy w pracy dydaktyczno-wychowawczej są wynikiem zaangażowania wysoko wykwalifikowanej, doświadczonej i kompetentnej kadry pedagogicznej, świadomej realizowanej misji i otwartej na potrzeby ucznia. Współdziała ona ze środowiskiem rodzinnym dziecka w zakresie wychowania i różnych sfer rozwoju podejmując inicjatywy integrujące środowisko lokalne i współpracując z instytucjami i organizacjami, których działania statutowe są zbieżne lub zbliżone. · Rodzice aktywnie uczestniczą w życiu szkoły. Są partnerami we wszystkich podejmowanych działaniach. Współtworzą prawo szkolne i programy, wspomagają ich realizację oraz prezentują osiągnięcia. Na ich życzenie organizowane są nowe formy zajęć, w tym nauka języków obcych. · Przedstawiciele wszystkich środowisk szkolnych mają prawo decydowania o obliczu szkoły i podejmowanych inicjatywach poprzez skupiające ich autonomiczne organizacje wewnątrzszkolne. · Realizacja zadań szkoły możliwa jest dzięki odpowiedniej bazie materialnej: doskonale wyposażonym pracowniom, nowoczesnym pomocom dydaktycznym, dostępowi do współczesnych źródeł wiedzy i poznania. IV. Aktualna sytuacja szkoły (tradycja i dzień dzisiejszy) 1. Ogólna informacja o Szkole. Działalność Szkoły Podstawowej Nr 25 w Rzeszowie rozpoczęła się 2 września 1983 roku. W jedynym, oddanym wówczas pawilonie, urządzono 12 sal lekcyjnych, bibliotekę, gabinet pedagoga, gabinet higieny szkolnej, świetlicę, pokój nauczycielski, sekretariat. W roku szkolnym 1984/85 oddano do użytku następny pawilon, w którym mieściło się 10 sal lekcyjnych oraz segment gospodarczy ze stołówką, świetlicą, biblioteką i pomieszczeniami administracyjnymi. Rozszerzono również naukę na klasy IV-VI. Inwestycja została zakończona po wybudowaniu dwóch pawilonów nauczania początkowego (w roku szkolnym 1985/86) oraz pawilonu sportowego - rok szkolny 1986/7. Nie udało się, mimo wielu wysiłków, zrealizować ostatniej fazy projektu tj. krytej pływalni. 2. Baza szkolna. Obiekt Szkoły, choć w pełni wykończony, został wykonany w pośpiechu i niezbyt starannie. Do dzisiaj borykamy się z niewłaściwie wykonaną kanalizacją, sypiącymi się i odpadającymi posadzkami czy wadliwą izolacją termiczną ścian. W latach dziewięćdziesiątych dokonano w Szkole szeregu remontów i usprawnień. Zostały wymalowane wszystkie sale lekcyjne i korytarze, wykonano dodatkowe ściany przy wejściach do Szkoły, urządzono aulę szkolną ze sceną, wymieniono wykładzinę podłogową w większości sal, dokonano remontu dachów. Zainstalowano centralę telefoniczną, wyremontowano radiowęzeł szkolny, w każdej klasie uruchomiono gniazdko telewizji satelitarnej, wykonano sieć telewizji szkolnej. Szkoła wzbogaciła się o wiele magnetowidów, kolorowych telewizorów i inny sprzęt audiowizualny. Na bieżąco dokonuje się napraw urządzeń kuchennych i zakupów pomocy dydaktycznych oraz częściowo dokonuje się wymiany zużytych już mebli szkolnych. Pracownia komputerowa przeszła ewolucję od komputerów TIMEX, przez Commodore C-64, do IBM PC. Obecnie w szkole funkcjonują dwie pracownie internetowe a w szkolnej sieci komputerowej znajduje się 25 komputerów (w trzech podsieciach: dla administracji i dla każdej z pracowni). Istotne jest to, że od końca lat osiemdziesiątych w naszej szkole uczymy informatyki jako przedmiotu nauczania oraz prowadzimy wiele zajęć pozalekcyjnych. Efektem tych zabiegów są osiągnięcia naszych uczniów w konkursach komputerowych Większość środków przeznaczonych na zakup pomocy i sprzętu pochodziła z działalności gospodarczej prowadzonej przez Szkołę oraz z dotacji sponsorów. Należy tu wymienić przede wszystkim wynajem pomieszczeń szkolnych różnym instytucjom i firmom, organizację kursów języków obcych, sprzedaż obiadów na wynos, usługi kserograficzne. Bardzo pomogli nam rodzice - to oni wymalowali większość sal lekcyjnych, środki Rady Rodziców wydatnie wzbogaciły możliwości remontowe Szkoły. 3. Kadra szkoły W Szkole pracuje dwóch nauczycieli doradców metodycznych oraz kilkunastu nauczycieli opiekujących się praktykami studenckimi. Zespoły samokształceniowe nauczycieli poszczególnych przedmiotów opracowują wzorcowe konspekty lekcji, rozkłady materiału. Prowadzone są lekcje pokazowe dla nauczycieli z naszej szkoły oraz dla nauczycieli innych szkół. Na 73 czynnych nauczycieli 36 posiada I lub II stopień specjalizacji. 56 nauczycieli złożyło wniosek o rozpoczęcie stażu na nauczyciela dyplomowanego a 24 osoby mają skrócony do 9 miesięcy staż. W szkole prowadziliśmy projekt finansowany przez CODN pt. „Przyjazna szkoła, czyli nauczyciel wychowawcą”. Dzięki temu 45 nauczycieli z SP 25 mogło uczestniczyć w znakomicie prowadzonych przez najlepszych w kraju fachowców zajęciach. 4. Innowacje, praca z uczniem zdolnym, zajęcia pozalekcyjne Szkoła Podstawowa Nr 25 w Rzeszowie jest szkołą nowoczesną. Posiada kadrę o wysokich kwalifikacjach, zaangażowaną w pracę z młodzieżą oraz dobrze wyposażone w sprzęt i środki dydaktyczne pracownie przedmiotowe. Dzieci i młodzież miała zawsze możliwość uczestnictwa w pracach organizacji szkolnych, zespołów wyrównawczych, kół przedmiotowych i zainteresowań. Bardzo często nauczyciele wykonują tę pracę nieodpłatnie. Ważny jest tu także wkład Rady Rodziców oraz władz miasta Rzeszowa, które finansowały najlepsze kółka przedmiotowe. W Szkole przywiązuje się ogromną wagę do pracy z uczniami zdolnymi. Szczególną opieką otaczamy wybitnie uzdolnioną młodzież - promowanie poza normalnym tokiem czy indywidualny tok nauczania. Wielu naszych uczniów zostało stypendystami Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci. W 1997 roku w rankingu ogłaszanym przez czasopismo Płomyczek Szkoła znalazła się na 42 miejscu w Polsce. Od 1994 roku w Szkole Podstawowej Nr 25 w Rzeszowie realizowane są innowacje pedagogiczne. Do tej pory zrealizowano 61 innowacji. W Szkole wiele uwagi poświęca się rozwojowi i pogłębianiu zainteresowań plastycznych uczniów, rozbudzaniu wrażliwości na piękno i sztukę. Działalność plastyczna jest bardzo popularna wśród dzieci i młodzieży naszej Szkoły. Pod kierunkiem nauczycieli uczniowie przygotowują prace na konkursy o różnej tematyce. O wysokim poziomie tych prac świadczą nagrody i wyróżnienia na szczeblu miejskim, wojewódzkim i krajowym. Rozwijamy w Szkole zainteresowania muzyczne i teatralne. Do stałych form pracy z dziećmi i młodzieżą należy organizowanie przedstawień teatralnych i widowisk słowno-muzycznych. Dwa razy w roku odbywają się premiery w szkolnym Teatrze „Przewiązka”. Regularnie wydawane są szkolne gazety: „Świetlik” i „Figielek”. Te osiągnięcia są efektem systematycznej pracy nauczycieli muzyki, języka polskiego i nauczania początkowego oraz wychowawców świetlicy, prowadzonej również poza system klasowym, w ramach programu edukacji teatralnej i współpracy z placówkami kulturalnymi z terenu miasta Rzeszowa. Od wielu lat padały różne propozycje nadania Szkole imienia. Nie było wśród nich takiej, która by satysfakcjonowała wszystkich. Dopiero wniosek zgłoszony przez księży katechetów, którzy stali się pełnoprawnymi członkami Rady Pedagogicznej został zaakceptowany przez społeczność szkolną. W październiku 1991 roku Rada Pedagogiczna podjęła uchwałę o ubieganiu się przez Szkołę o nadanie imienia Prymasa Tysiąclecia Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Podobne uchwały podjęły: Rada Rodziców i Samorząd Uczniowski. 24 czerwca 1993 roku Szkole nadano imię „Prymasa Tysiąclecia”. Od tego czasu stała się SP 25 szkołą z wyraźnie nakreślonym obliczem w pracy wychowawczej zogniskowanej wokół postaci Patrona Prymasa Tysiąclecia. |