Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Indywidualny tok nauczania?
strony: [ 1 ]
Sofi13-09-2005 21:44:09   [#01]
Witam serdecznie i proszę o pomoc. Mamy w szkole uzdolnionego sportowo ucznia. Częste wyjazdy są przyczyna niepowodzeń dydaktycznych. W roku ubiegłym chłopiec miał nauczanie indywidualne. W tym roku pyta czy może się starać o indywidualny tok nauczania. Według mnie -nie. Interpretuję bowiem INT dla ucznia wybitnie uzdolnionego, który w ten sposób skraca okres edukacji w liceum. Co możemy mu zaproponować?Liczę jak zawsze na pomoc forumowiczów.
Gaba13-09-2005 21:49:55   [#02]

nauczanie indywidualne?

Przesadziliście, to jest dla uczniów chorych! Szanujmy ich.

rozp. z 19.12.2001 - dajmy zdolnym takie oto mozliwości, o których mówi ww. rozp. - ja wsparłam mistrzynie Polski w gimanstyce, chyba przed nią Pekin.

PPP była zszokowana, ale jednak... udało się.

Majka13-09-2005 23:05:06   [#03]

indywidualny tok nauki

Indywidualny program i indywidualny tok nauki
Regulacje prawne
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 grudnia 2001 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki jest znowelizowaną wersją zarządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 kwietnia 1992 r. (Monitor Polski nr 13, poz. 92).
Istotę postanowień zawartych w tym akcie stanowi określenie warunków rozwijania szczególnych uzdolnień i zainteresowań ucznia przez dostosowanie zakresu treści i tempa uczenia się do jego indywidualnych możliwości i potrzeb.
Przez indywidualny tok nauki rozumiemy proces kształcenia się ucznia w zakresie jednego, kilku lub wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, na podstawie programu (-ów) nauczania objętego (-ych) szkolnym zestawem lub na podstawie indywidualnego programu. Indywidualny tok nauki przewiduje przyspieszoną promocję, a więc możliwość wcześniejszego ukończenia szkoły.
Uczeń, który realizuje indywidualny tok nauki:
- może w ciągu roku szkolnego realizować program nauczania z zakresu co najmniej dwu klas;
- może być zwolniony z obowiązku uczestniczenia w zajęciach przewidzianych planem nauczania dla jego klasy;
- może uczęszczać na wybrane zajęcia edukacyjne do klasy programowo wyższej, w tej lub innej szkole, w szkole wyższego stopnia albo realizować program we własnym zakresie;
- jest klasyfikowany na podstawie egzaminu klasyfikacyjnego.
Indywidualny program nauki nie może obniżyć wymagań edukacyjnych wynikających ze szkolnego zestawu programów dla danej klasy.
Zgody na indywidualny program i tok nauki udziela dyrektor szkoły - na wniosek rodziców lub pełnoletniego ucznia, po uzyskaniu pozytywnej opinii rady pedagogicznej i poradni psychologiczno-pedagogicznej.

http://eduseek.interklasa.pl/artykuly/artykul/ida/1376/idc/131/
Sofi14-09-2005 17:40:44   [#04]

Gaba, ten uczeń miał nauczanie indywidualne z powodu stanu zdrowia, jeśli chodzi o uzdolnienia sportowe to jest on sportowcem niepełnosprawnym. Jeśli możesz to napisz jak wsparłaś mistrzynię Polski?Bardzo zależy nam aby znaleźć jak najlepsze rozwiązanie w tej sytuacji. Podaję mój adres, gdybyś była uprzejma napisać, apina@wp.pl Serdecznie pozdrawiam.

Gaba14-09-2005 23:17:14   [#05]

jasne... na to nie wpadłam. Zawęziły mi się kanały... ;-)

rodzice składają wniosek do dyrektora i idą do poradni, muszą otrzymać pozytywną decyzję PPP, potem wydajesz tę decyzję - możesz napisac, że treningi w kluczie XXX sa równoznaczne z odbywaniem sie lekcji, wskazać trenera (podkładka z klubu, ze klub przejmuje opiekę) i dalej -

na świadectwie - wpisany tok indywidualny, prosze pamiętac jeszcze o egzminie, który musi dziecko zdawać... z ukochanej oczywiście dyscypliny.

gimnazjum16-09-2005 09:49:09   [#06]

Posiadam orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania na dwa najbliższe lata. Dyrektor wydaje decyzję - zezwolenie na indywidualny tok nauczania, przydziela godziny i ok.

Teraz piszę aneks do arkusza organizacyjnego i problem z datą od kiedy wprowadzić to nauczanie, bo KO zawsze sie czepia. Jak z datą decyzji dyrektora to nie mają czasu na ustosunkowanie się do aneksu, jak damy czas na decyzję to traci dziecko a wizytator  zawsze szuka "haka" .

Jak to jest u WAS?

beera16-09-2005 12:14:42   [#07]

coś xle...

Posiadam orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania na dwa najbliższe lata. Dyrektor wydaje decyzję - zezwolenie na indywidualny tok nauczania, przydziela godziny i ok.

Indywidualne nauczanie i indywidualmny tok nauczania to dwie rózne rzeczy

gimnazjum16-09-2005 12:39:20   [#08]
Ja o tym wiem asiu, ale nie chciałam nowego wątku poruszać, chodzi mi o aneks jak napisałam może cos o tym nauczaniu indywidualnym (chore dziecko)
cynamonowa16-09-2005 19:03:30   [#09]

http://www.men.waw.pl/prawo/wszystkie/rozp_132.php

z tago co doczytałam mozna przyznac po roku nauki ( min.po "półroczu")

annah25-10-2005 21:23:05   [#10]

mam uczennicę uzdolnioną językowo

mówi biegle 3 językami

otrzymała pozytywną opinię z poradni, rada pedagogiczna też zaopiniowała pozytywnie podanie rodziców o indywidualny program i o indywidualny tok

dziewczyna miała indywidualny program nauki z języka angielskiego, którym mówi biegle, nie chodziła na ten przedmiot i pod koniec półrocza miała egzamin klasyfikacyjny

z języka rosyjskiego, którego jeszcze nie zna, miała indywidualny tok nauki, chodziła do nauczycielki języka rosyjskiego 2 razy w tygodniu, po lekcjach, pod koniec półrocza miała egzamin klasyfikacyjny

zastałam taką sytuację, ale nie jestem do końca przekonana czy tak powinno to wyglądać

jaką dokumentację powinni mieć nauczyciele tej dziewczyny?

nauczycielka języka angielskiego żadnej dokumentacji, a nauczycielka języka rosyjskiego dziennik zajęć dodatkowych?

a z egzaminów klasyfikacyjnych protokoły?

no i powinien być wpis na świadectwie o tym, że te 2 przedmioty realizuje w ten sposób?

Gaba25-10-2005 21:34:33   [#11]

a na jakiej podstawie jest ten rosyjski?

 

Program powinna mieć taka nauczycielka, ale ja bym nie dała tego

rosyjskiego...

annah25-10-2005 21:43:56   [#12]

uczennica chodzi więc na: francuski z klasą (jeszcze nie ma certyfikatu i woli chodzic z rówieśnikami), angielski - indywidualny program, rosyjski - indywidualny tok

jej klasa ma angielski i francuski

rosyjski wział się stąd, że rodzice napisali podanie, przyniesli opinie, dyrektor wyraził zgode, aby uczennica zamiast języka angielskiego miała rosyjski (nie ma klasy z francuskim i rosyjskim)

zgredek25-10-2005 22:36:35   [#13]

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU

z dnia 19 grudnia 2001 r.

w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki

§ 2. 1. Uczeń realizujący indywidualny tok nauki kształci się według systemu innego niż udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, w zakresie jednego, kilku lub wszystkich obowiązujących zajęć edukacyjnych, przewidzianych w szkolnym planie nauczania dla danej klasy.

§ 8. Dyrektor szkoły, po udzieleniu zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki, wyznacza uczniowi nauczyciela-opiekuna i ustala zakres jego obowiązków.

§ 9. Uczeń realizujący indywidualny tok nauki może uczęszczać na wybrane zajęcia edukacyjne do danej klasy lub do klasy programowo wyższej, w tej lub innej szkole, na wybrane zajęcia edukacyjne w szkole wyższego stopnia albo realizować program w całości lub w części we własnym zakresie.

-----------------

nie ma tutaj czegoś takiego, co napisałaś,

jeżeli nauczycielka realizowała dodatkowe zajęcia to powinna mieć za nie zapłacone

jeśli miała zapłacone to powinna prowadzić dokumentację

jeżeli nie płaciłaś, to nie możesz wymagać dokumentacji, bo będzie to podstawa do zapłaty

ta uczennica powinna po prostu realizować j. rosyjski we własnym zakresie, albo uczęszczać na te zajęcia z inną klasą

w Twoim przypadku takie zajęcia powinny być uzgodnine z OP, bo jeszcze raz podkreślam - nie znalazłam pp do ich prowadzenia

-------------------

dodam oczywiście, że to wszystko powyżej - to moim zdaniem jest;-)

zgredek25-10-2005 22:38:05   [#14]

natomiast nauczycielka języka angielskiego:

§ 5. 1. Nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne, których dotyczy wniosek o udzielenie zezwolenia na indywidualny program nauki, opracowuje indywidualny program nauki lub akceptuje indywidualny program nauki opracowany poza szkołą, który uczeń ma realizować pod jego kierunkiem.

zgredek25-10-2005 23:08:12   [#15]

a i jeszcze nie rozumiem - dlaczego ma trzy języki?

na świadectwie będą trzy?

jako dodatkowy?

nie wiem, ale ten rosyjski to jakoś nijak mi się widzi

jeśli dostała zgodę na realizację tego rosyjskiego to jako dodatkowe, czyli nauczyciel powinien mieć w przydziale i prowadzić dziennik

-------------

informację o realizacji indywidualnego programu lub toku wpisuje się na świadectwie

z egzaminów klasyfikacyjnych - protokoły

annah25-10-2005 23:19:21   [#16]

wiem, że to wszystko dziwne

ten rosyjski mi też nie pasuje

jutro więc będę zastanawiać się co z tym fantem zrobić i zobaczę jak to wyglądało na świadectwie

dzięki za odpowiedzi :)

zgredek, piszę do Cię liścik, ale to już z zapytaniem zawodowym ;))))

inka204-02-2008 18:17:17   [#17]
Podnoszę ten wątek bo chciałam wiedzieć, czy itn dotyczy uczniów zdolnych czy można go zastosować w innych przypadkach?
Już wyjaśniam,o co mi chodzi. Rodzice (matka) chłopca z II klasy po bezskutecznej próbie umieszczenie dziecka w innej szkole (jako dyrektor nie spełniam jej oczekiwań w zakresie edukacyno-opiekuńczym) zwrócili się do wychowawcy z prośbą o wystawienie opinii o uczniu w celu przedstawienia w poradni pp.Przewiduję ten kierunek wydarzeń (tok indywidualny), nie wiem, na ile to możliwe i jaka jest rola dyrektora.
Czy itn reguluje tylko rozporządzenie z 91 r.? Ostatnio w mediach głośno o nauczaniu domowym, pewnie się nasłuchali...
rzewa04-02-2008 19:12:18   [#18]
itn a nauczanie domowe to 2 zupełnie różne rzeczy

itn to inny (niestandardowy) tryb nauczania prowadzonego w szkole, przewidziany dla uczniów wybitnie zdolnych reguluje to rozp.MENiS z dnia 19 grudnia 2001 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki (Dz. U. z 2002 r. Nr 3, poz. 28)

a nauczanie domowe to realizowanie obowiązku szkolnego (nauki) poza szkołą - rodzice organizują nauczanie a szkoła tyko sprawdza rezultaty :-) - odbywa się na podstawie art 16 ust 8 UoSO
inka204-02-2008 19:39:41   [#19]
a jak to wygląda w praktyce, tzn. kto decyduje, kto opiniuje, jaka jest rola dyrektora, jakie warunki muszą być spełnione?
rzewa04-02-2008 20:49:07   [#20]
decyduje dyrektor

w 1 przypadku musi mieć pozytywną opinię ppp, w drugim samodzielnie

wniosek

1. ucznia (jak niepełnoletni za zgodą rodziców) lub rodziców (jak niepełnoletni) lub wychowawcy (ew. nauczyciel prowadzący zajęcia, których wniosek dotyczy) za zgodą rodziców

2. rodziców
inka204-02-2008 21:23:57   [#21]
rzewo, jeśli masz jeszcze cierpliwość, bardzo cię proszę... Czy powinnam wyrazić zgodę na nauczanie domowe bez względu na np. wykształcenie rodziców,, ich sposób funkcjonowania w środowisku (mam poważne obawy dotyczące osobowości matki)?
Czas na emeryturę, świat zwariował.
Babasia05-02-2008 00:17:48   [#22]
Nie jestem w tej chwili pewna ale wydaje mi się, że zgodę na edukację domową może wydać dyrektor szkoły, w obwodzie której uczeń mieszka

czyli tylko można dla uczniów rejonowych.
Babasia05-02-2008 00:20:22   [#23]
ITN można dla uczniów rejonowych i spoza rejonu.
inka205-02-2008 09:41:51   [#24]

Art. 16.8 UoSO nie precyzuje warunków wydawania zgody przez dyrektora. Czy to znaczy, że każdy rodzic może się o taki typ nauczania ubiegać?

Przecież to początek końca!

EwaBe05-02-2008 14:10:00   [#25]
Nie rozumiem. Końca - czego?. Tak było i jest. Myślę sobie, że gdybym taką możliwość miała dawno temu, to, w ówczesnych warunkach jakie oferowała mojemu dziecku państwowa oświata, bardzo poważnie rozważałabym załatwienie tzw. edukacji domowej.
inka205-02-2008 14:18:35   [#26]
Art. 16.8.UoSO funkcjonuje od dawna, ja mam go w najstarszym egzemplarzu ustawy -wg stanu  z 1995r.
EwaBe05-02-2008 15:11:22   [#27]

No, ale nadal nie wiem o końcu czego mówisz ...

UoSO jest z 1991 r. Dla mojego to i tak było za późno.

inka205-02-2008 23:05:06   [#28]
Mówię o nauczaniu domowym z art. ww. Moja obawa dotyczy powszechności tego typu nauczania, sposobu jego udostępniania.
Bo rodzina, o której myślę najmniej się do takiego nauczania nadaje. Co prawda na razie tego problemu nie mam i może niepotrzebnie biję pianę...
rzewa06-02-2008 05:28:03   [#29]
cóż inka, dyrektor zgodzić sie przecież nie musi... właśnie dlatego jest tak przepis skonstruowany

to właśnie ty, jako dyrek powinnaś, w razie co, określić warunki jakie muszą rodzice spełniać aby uzyskać twoją zgodę - jak nie spełnią, to odmówisz i tyle... :-)
Konto zapomniane14-11-2008 09:38:10   [#30]
Mam pytanie czy uczeń Liceum Ogólnokształcącego, w klasie maturalnej może starać się o indywidualny tok nauczania(albo indywidualne nauczanie, nie wiem dokładnie jak to sie nazywa). Chodzi o to, że jestem w 3klasie i w tym roku mam przewlekłą grypę tzn non stop choruje. Kaszel, gorączka i te sprawy. Chodziłam już nawet chora do szkoły, bo szkoda mi było opuszczać lekcje, ale kaszląca koleżanka na lekcji była traktowana jako chora na gruźlice. Po długiej chorobie w końcu wróciłam do szkoły, to już byłam traktowana jak trędowata wiec doszły do tego problemy z nerwicą ( zaległości i rówieśnicy). PO jakimś czasie znowu sie rozchorowałam ( po paru dniach) i znowu będę miała zaległości. Jest to niby choroba nie groźna, więc dlatego sie pytam, czy w ogóle mogę o to indywidualne nauczanie prosić. Nie wiem czy dam radę sama nadrobić zaległości ( w szkole nie ma żądnych lekcji wyrównawczych), a na korepetycje mnie nei stać ( pochodzę z biednej rodziny). Taki tok nauki bardzo by mi pomógł... Ale nie wiem czy mogę sie o niego starać..
ola 1314-11-2008 11:21:18   [#31]
Moim zdaniem powinnaś się udać do lekarza rodzinnego, który wyda Ci zaświadczenie o potrzebie nauczania indywidualnego ze względu na stan zdrowia. Potem do Poradni PP, która jest władna wydać orzeczenie o potzrebie kształcenia specjalnego - nauczanie indywidualne i z tym do szkoły, szkoła do organu prowadzącego. Wtedy dopiero nadejdzie nauczanie indywidualne. Powodzenia
tardeli18-09-2013 09:53:44   [#32]

Czy rodzic klasy III gimnazjum może się starać o indywidualny program nauczania, skoro zgodnie z paragrafem 7 ust. 3 rozporządzenia, zezwolenie udziela się na czas nie krótszy niż jeden rok szkolny. Uczeń miałby ewentualnie te zajęcia może od połowy października.

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]