Forum OSKKO - wątek

TEMAT: O kompetencjach wg UE
strony: [ 1 ]
Adams13522-07-2005 20:50:48   [#01]
W dyskusji o awansie wspomniałem o modelu kompetencyjnym jako skuteczniejszym : adams135 19.07.2005 22:56 [#38]
misiek
Wiesz dlaczego tak jest? Bo większości procedura awansu jest nieczytelna, niewiele stwierdza a przede wszystkim zapomina o kompetencjach jake powinien posiadać nauczyciel. Stopnie specjalizacji były chyba lepszym wariantem rozwoju. Model kompetencji stosowany w wielu firmach pozwala o wiele precyzyjniej ocenić pracowników, przeprowadzić nabór, użyć testów, zaplanować ścieżki kariery i szkolenia. Dobrym sposobem byłoby dostosowanie poziomu płac do stopnia przyswojenia kompetencji.
     W ostatnim numerze Gazety Szkolnej o Konferencji na ten temat pisze dyrektor CODN M. Sielatycki http://www.tworzywo.org.pl/new/. Unijni nauczyciele powinni posiadać co następuje:                            

Dyskusja wokół Strategii lizbońskiej ożywiła debatę na temat kompetencji w edukacji. Połowa 2005 roku przyniosła nam jej efekty. Grupa robocza powołana przez Komisję Europejską zaproponowała następujący zestaw kompetencji, wymaganych od europejskiego nauczyciela.

Kompetencje nauczyciela w Unii Europejskiej:
1. Związane z procesem uczenia się/nauczania
a) umiejętność pracy w wielokulturowej i zróżnicowanej społecznie klasie,
b) umiejętność stworzenia dogodnych warunków do uczenia się:
- ma być organizatorem procesu uczenia się,
- ma uczynić ze swoich uczniów badaczy,
- tworzy programy nauczania, ciągle się szkoli i doskonali, stale usprawnia swoją pracę, działa we wszelkiego rodzaju stowarzyszeniach i organizacjach,
- jest animatorem życia społeczno-kulturalnego w regionie;
c) umiejętność włączenia technologii informacyjno-komunikacyjnej do codziennego funkcjonowania uczniów,
d) umiejętność pracy w zespole (nauczycieli, osób szkolących i innych - team work) bezpośrednio zaangażowanym w uczenie się tej samej grupy uczniów,
e) umiejętność współpracy przy tworzeniu programów nauczania, organizacji procesu kształcenia i oceniania,
f) umiejętność współpracy z osobami ze środowiska lokalnego i z rodzicami,
g) umiejętność dostrzegania i rozwiązywania problemów,
h) umiejętność ciągłego rozszerzania swojej wiedzy i doskonalenia swoich umiejętności.

2. Związane z kształtowaniem postaw uczniowskich
a) umiejętność wykształcenia w uczniach postawy obywatelskiej i społecznej,
b) umiejętność promowania takiego rozwoju kompetencji uczniowskich, które pozwolą im, jako pełnoprawnym obywatelom danego państwa, z sukcesem funkcjonować w społeczeństwie wiedzy:
- motywacji do nauki, nie tylko formalnej, objętej obowiązkiem szkolnym,
- nauczania uczenia się,
- krytycznego przetwarzanie informacji,
- posługiwania się komputerem i korzystania z wszelkich urządzeń cyfrowych,
- twórczości i innowacyjności,
- rozwiązywania problemów,
- przedsiębiorczości,
- współpracy z innymi,
- łatwości w komunikacji z innymi,
- umiejętności poruszania się w kulturze wizualnej;
c) umiejętność łączenia kształtowania wymaganych kompetencji z nauczaniem/uczeniem się danego przedmiotu.

Jak widzimy z powyższego zakresu, nauczyciel nie jest traktowany przede wszystkim jako "przedmiotowiec". Jego rolą jest w pierwszym rzędzie przygotowanie młodych ludzi do uczenia się przez całe życie, ciągłego zdobywania nowej wiedzy i umiejętności, do samodzielnego korzystania z zasobów informacyjnych, zdolności współpracy z innymi, rozwiązywania problemów. Zdecydowana dominacja wymagań "uniwersalnych" nad "branżowymi" - związanych z daną dziedziną wiedzy (determinowana przez nauczany przedmiot) różni się od dominującej obecnie praktyki. Jest wyzwaniem dla instytucji i osób kształcących i doskonalących nauczycieli. Inny ważny element związany jest z akcentowaniem roli nauczyciela jako członka zespołu nauczającego i uczącego (się uczyć). W naszym kraju na ogół nauczyciel jest indywidualistą. Mówi więc często: liczy się moja klasa, mój przedmiot i ja, podczas gdy z punktu widzenia ucznia ważne jest, aby miał on do czynienia ze współpracującym ze sobą zespołem nauczycieli, którzy wspólnie tworzą programy, systemy oceniania oraz reguły obowiązujące w trakcie uczenia się.

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]