Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
nauczanie indywidualne |
ElaM | 12-08-2002 13:08:57 [#01] |
---|
Od września będę miała ucznia któremu przysługuję nauczanie indywidualne (klasa 4 szkoły podstawowej). Proszę o informację o ilości tych godzin i na jakie przedmioty je rozłożyć. "Latałam" po stronach MEN-u i moja cierpliwość już się wyczerpała. Wiem że na Was mogę liczyć. :-) |
Ewa z Rz | 12-08-2002 13:44:24 [#02] |
---|
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2001r.
w sprawie orzekania o potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, oraz szczegółowych zasad kierowania do kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania - (Dz.U. z 2001r. Nr 13, poz. 114)
§ 13.
1.Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) ucznia, dyrektor szkoły lub placówki, do której uczęszcza uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania organizuje indywidualne nauczanie.
2. Do wniosku, o którym mowa w ust.1, należy dołączyć orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania.
3. Zasady organizowania indywidualnego nauczania określają odrębne przepisy.
Te odrębne przepisy to:
ZARZĄDZENIE Nr 29
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 4 października 1993 r.
w sprawie zasad organizowania opieki nad uczniami niepełnosprawnymi, ich kształcenia w ogólnodostępnych i integracyjnych publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach oraz organizacji kształcenia specjalnego.
(Dz. Urz. MEN Nr 9, poz. 36) 1
(Zmiana: Dz. U. z 2000 r. Nr 2, poz. 20)
Rozdział 2
Indywidualne nauczanie i wychowanie
§ 18. 1. Dzieciom i młodzieży z dysfunkcją narządu ruchu uniemożliwiającą lub utrudniającą uczęszczanie do szkoły lub przedszkola, przewlekle chorym i innym stale lub okresowo niezdolnym do nauki i wychowania w warunkach szkolnych i przedszkolnych można organizować indywidualne nauczanie i wychowanie.
2. Indywidualne nauczanie i wychowanie, którym okresowo objęto uczniów, z wyłączeniem posiadających orzeczenie kwalifikujące do odpowiedniej formy kształcenia specjalnego – nie jest formą kształcenia specjalnego.
3. Indywidualnym nauczaniem i wychowaniem mogą być objęte dzieci i młodzież, w stosunku do których publiczna poradnia psychologiczno-pedagogiczna lub inna poradnia specjalistyczna orzekła taką formę kształcenia lub wychowania.
4. Dziecko objęte indywidualnym nauczaniem i wychowaniem pozostaje uczniem (wychowankiem) danej szkoły (przedszkola), która organizuje to nauczanie i wychowanie.
5. W przedszkolach i szkołach prowadzonych przez gminę organizacja nauczania indywidualnego następuje w porozumieniu z kuratorem oświaty.
6. Indywidualne nauczanie i wychowanie organizuje się w miejscu pobytu dziecka w szczególności: w domu rodzinnym dziecka, w rodzinie zastępczej, placówce opiekuńczo-wychowawczej a także w zakładzie opieki zdrowotnej i domu pomocy społecznej, jeżeli nie ma możliwości zapewnienia innej formy nauki. W szczególnie uzasadnionych przypadkach indywidualne nauczanie i wychowanie może być organizowane na terenie szkoły.
7. W indywidualnym nauczaniu i wychowaniu realizuje się program nauczania szkoły ogólnodostępnej (przedszkola) i dostosowuje się go do możliwości ucznia określonych przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną lub inną poradnię specjalistyczną, a w odniesieniu do dziecka upośledzonego umysłowo i niesłyszącego – odpowiedni program nauczania szkoły (przedszkola) specjalnej.
8. Tygodniowy wymiar zajęć indywidualnego nauczania i wychowania wynosi:
1) dla dzieci w wieku przedszkolnym – od 4 do 6 godzin,
2) dla uczniów klas I–III – od 4 do 8 godzin,
3) dla uczniów klas IV–V – od 6 do 10 godzin,
4) dla uczniów klas VI–VIII – od 8 do 12 godzin,
5) dla uczniów szkół ponadpodstawowych – od 12 do 16 godzin,
6) dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym – od 6 do 8 godzin bez względu na poziom nauczania i wychowania.
9. Tygodniowy wymiar zajęć indywidualnego nauczania i wychowania dla uczniów wymienionych w ust. 8 pkt 2–6 należy realizować co najmniej w ciągu 3 dni, a dla dzieci wymienionych w ust. 8 pkt 1 w ciągu 2 dni.
10. Indywidualne nauczanie i wychowanie ucznia w klasach I–III powierzać należy jednemu nauczycielowi, a w klasach IV–VIII, w miarę możliwości, kilku nauczycielom przedmiotów.
11. Dzieciom i młodzieży objętym indywidualnym nauczaniem i wychowaniem należy, w celu ich pełnego rozwoju oraz integracji ze środowiskiem rówieśników, organizować w miarę możliwości część zajęć w przedszkolu i szkole.
12. Przedszkole i szkoła prowadzące indywidualne nauczanie i wychowanie są zobowiązane, gdy uzasadnia to materialna sytuacja ucznia, do wypożyczania lub nieodpłatnego przekazania uczniowi podręczników oraz podstawowych pomocy naukowych i przyborów szkolnych potrzebnych do nauki. |
beera | 12-08-2002 13:56:19 [#03] |
---|
no i zaczynają się schody... fajny zapis w tym rozporządzeniu- "klas VI-VIII" Nie wiedzą, że reforma ;-)) Pojawi sie tu problem- jak przy takiej ilości godzin realizować podstawę programową? Podstawę programową jakich przedmiotów? Czyli kolejny sygnal na brak określonych procedur postępowania, czy standardów dotyczących miejsca dzieci niepelnosprawnych w szkołach masowych |
Ewa z Rz | 12-08-2002 14:03:25 [#04] |
---|
Asiu, ZARZĄDZENIE jest z 93 roku, więc klasy IV - VIII należy czytać: Klasy IV-VI SP i klasy gimnazjum...
A że powinny być nowe przepisy, to jasne i co z tego? Tylu rzeczy brakuje, więc jedna więcej różnicy nie robi...
A podstawę programową z dzieckiem chorym tylko somatycznie da się zrobić, gorzej z innymi... Zwróć uwagę, że w przypadku upośledzenia godzin jest jeszcze mniej! |
beera | 12-08-2002 14:14:15 [#05] |
---|
:-) No przeciez wiem, że tak nalezy czytać :-)) Ale zapis w obowiązującym w sześcioletnich podstawówkach jest zabawny :-) Ale racja- co się będziem o szczegóły ;-)))) Swoja drogą, dzieci uposledzone umyslowo rzeczywiście nie mają szans, żeby poddawać je pełnym dzialaniom edukacyjnym szkoły- brak czasu- co jest tragedią Ale i z dzieckiem upośledzonym tylko ruchowo moze byc problem przy takiej ilosci godzin- sama wiesz, ze zaczynaja się schody. 6 godzin w klasie IV ( bo często zdarza się minimum) w żaden sposob nie pozwala na realizacje podstawy programowej wszystkich przedmiotow. No i zaczynaja się pytania- z czego zrezygnować? Nie zawsze odpowiedzi są na korzyśc dziecka... |
Karolina | 12-08-2002 14:29:34 [#06] |
---|
Paradoks - przecież jesli dziecko jest upośledzone umyslowo - to powinno sie mu w rozporządzeniu dać więcej godzin (i np z zastrzeżeniem o realizacji w pelnym wymiarze)- wiadomo - potrzebuje więcej czasu, metod, ktore wymagają nakladów ...itd... To tak jakby w szkole ustalono 3-5 godzin języka polskiego tygodniowo w klasie. Wjednej szkole będą realizowac 3 w innej 5 - jak będzie wyglądało porównanie realizacji przerobionego materiału? Tak - dziecko niepełnosprawne tylko ruchowo (no ale np z zaburzoną mową) ma problemy z komunikacja werbalną - ale przeklęty test cudem przeszło i ma normę intelktualną. To u tego dziecka potrzeba więcej czasu na realizację podstawy progrmowej - z prostej przyczyny - problemy z porozumieniem się Pisać aż zacząć strach jakie to pokomplikowane. |
ElaM | 12-08-2002 15:10:48 [#07] |
---|
Dzięki za odpowiedzi, ale dalej mam zagwozdkę na jakie przedmioty TO rozłożyć. Pozdrawiam. |
beera | 12-08-2002 15:20:38 [#08] |
---|
No wlasnie... I tej zagwozdki nie da się rozsadnie zniwelować :-( Co bys nie zrobila- dobrze nie będzie. |
BeataD | 12-08-2002 16:01:36 [#09] |
---|
Jeśli chodzi o przedmioty, to tłucze mi się po głowie (nie jestem w pracy, więc nie sprawdzę dziś), że gdzieś zapisano o ewentualnym zwolnieniu dziecka z przedmiotów artystycznych. Kilka lat temu (w uzgodnieniu z rodzicami) tak właśnie zrobiłam przeznaczając wszystkie godziny na pozostałe przedmioty. Jednak na pewno zadecydować musisz w oparciu o sytuację dziecka (dobrze jest kosultować z rodzicami). |
beera | 12-08-2002 19:22:29 [#10] |
---|
No tak... Beata..ale nawet na matematykę, polski, przyrodę, język te sześc godzin to jakby malo- nie? I jak to jutro sprawdzisz, skoro mamy plotkowac na kawie? ! |
Marek N | 12-08-2002 19:45:48 [#11] |
---|
Kurka!?!? Gdzie ta kawa ?!? |
BeataD | 12-08-2002 20:41:13 [#12] |
---|
Moje nauczycielki twierdzą (a szkoła pod względem nauczania indywidualnego nietypowa, bo mam troje stałych z nauczaniem i co roku z jedno z czasowym), że taka liczba godzin wystarcza. Z jednym dzieckiem pracuje sie po prostu inaczej (i chyba szybciej). Niektóre przedmioty można "połączyć" to znaczy do organu napisać, że powiedzmy historia co drugi tydzień, a ustalić, że będzie w każdym tygodniu w wymiarze połowy lekcji. Kłopot z wyliczaniem, jeśli dziecko uczy kilku nauczycieli. W mojej szkole zwykle polonista uczy również historii (zresztą do obu ma kwalifikacje), a matematyk -przyrody. W ten sposób każdy z nich sam reguluje, czego jest więcej. Choć problem rozdzielenia miedzy nich tych sześciu godzin pozostaje. Kawa, Marku, na słodkiej ulicy Miodowej. Zapraszam.(Blondi):-))) |
Marek N | 12-08-2002 22:53:50 [#13] |
---|
Beato ;-) Dzięki za zaproszenie, chętnie skorzystam :-) Tylko te słodkości kojarzą mi się z pułapką na misie. Ale co tam, raz się żyje ;-)) |
zdzisław | 13-08-2002 23:35:48 [#14] |
---|
jakie przedmioty? Na wszystkie, a przede wszystkim na wiodące. "Michałki" mogą realizować również nauczyciele uczący przedmiotów wiodących. Ja na niektóre przedmioty dawałem nawet po 1 godz. na miesiąc. | UWAGA! Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.
|