Forum OSKKO - wątek

TEMAT: W rzepie- Kiedy płacimy pracownikowi za nieobecnośc w pracy
strony: [ 1 ]
beera18-05-2005 12:08:56   [#01]

http://www.rzeczpospolita.pl/dodatki/firma_050518/firma_a_1.html

Pracownik wezwany, kto za to zapłaci


 

Zdarza się, że pracownik musi stawić się przed sądem czy urzędem w godzinach swojej pracy. Czy i ewentualnie kiedy pracodawca musi się na to godzić? Kto za to płaci?


(c) PIEKARIO
(c) PIEKARIO

Lista sytuacji, w których pracodawca nie ma wyjścia i musi udzielić pracownikowi zwolnienia od pracy, jest dość długa. Przepisy na ten temat są rozrzucone w różnych aktach normatywnych. Jednak podstawowe znaczenie ma tu rozporządzenie ministra pracy z 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielenia pracownikom zwolnień od pracy (DzU nr 60 poz. 281).

Obowiązuje ogólna zasada, że pracodawca musi zwolnić pracownika od pracy, jeżeli obowiązek taki wynika z kodeksu pracy oraz przepisów wykonawczych do niego, jak też z innych przepisów, a tych jest sporo.

Część z nich zebraliśmy w tabeli. Oprócz wymienionych w niej przypadków pracodawcy muszą jeszcze pamiętać np. o chorobie, urlopie wypoczynkowym czy ciąży pracownicy.

Kiedy trzeba zapłacić

Niestety dla pracodawcy sporo jest też sytuacji, kiedy pracownikowi nie tylko trzeba udzielić zwolnienia, ale jeszcze zapłacić za to zwolnienie z własnej kieszeni. Pomijamy tu szczególne okoliczności związane z urlopem wypoczynkowym czy chorobą pracownika, choć i za nie pracodawcy płacą pracownikowi.

Płacą również w razie zwolnienia od pracy:

  • > pracownika będącego stroną lub świadkiem w postępowaniu pojednawczym,
  • > pracownika na czas niezbędny do przeprowadzenia obowiązkowych badań lekarskich i szczepień ochronnych przewidzianych przepisami o zwalczaniu chorób zakaźnych, o zwalczaniu gruźlicy oraz o zwalczaniu chorób wenerycznych,
  • > pracownika będącego ratownikiem Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego - na czas niezbędny do uczestniczenia w akcji ratowniczej i do wypoczynku koniecznego po jej zakończeniu,
  • > pracownika będącego krwiodawcą na czas oznaczony przez stację krwiodawstwa w celu oddania krwi, jak też na czas niezbędny do przeprowadzenia zaleconych przez stację krwiodawstwa okresowych badań lekarskich, jeżeli nie można ich wykonać w czasie wolnym od pracy,
  • > pracownika w razie zwolnienia spowodowanego ślubem pracownika lub urodzeniem się jego dziecka albo zgonem i pogrzebem małżonka pracownika lub jego dziecka, ojca, matki, ojczyma lub macochy,
  • > pracownika w razie zwolnienia spowodowanego ślubem dziecka pracownika albo zgonem i pogrzebem jego siostry, brata, teściowej, teścia, babki, dziadka, a także innej osoby pozostającej na utrzymaniu pracownika lub pod jego bezpośrednią opieką,
  • > pracownika w celu poszukiwania pracy w okresie wypowiedzenia dokonanego przez pracodawcę,
  • > pracownika wychowującego przynajmniej jedno dziecko w wieku do 14 lat.
Jak w sądzie...

Jednak nawet tam, gdzie pracodawca nie musi za nieobecność płacić, możliwe jest, że pracownik nie straci. Co do wynagradzania nieobecności w pracy postępowanie sądowe - tak cywilne, jak i sądowo-administracyjne - rządzi się szczególnymi zasadami. Przepisy określają, jakie kwoty należą się pracownikowi za wykonaną pracę czy stawiennictwo w sądzie. Może być bowiem tak, że pracownik występuje w sądzie nie tylko jako strona czy świadek, ale i jako biegły. Zwłaszcza że najczęściej będzie to jego ustawowy obowiązek, a nie przywilej. Np. w postępowaniu cywilnym nikt nie ma prawa odmówić zeznań w charakterze świadka z wyjątkiem małżonków stron, ich wstępnych, zstępnych i rodzeństwa oraz powinowatych w tej samej linii lub stopniu, jak również osób pozostających ze stronami w stosunku przysposobienia. Za nieusprawiedliwione niestawiennictwo sąd może skazać świadka na grzywnę, a potem wezwać go powtórnie. Jeśli i tym razem świadek nie stawi się, sąd skaże go na ponowną grzywnę i może zarządzić jego przymusowe sprowadzenie.

Za wystąpienie w roli świadka, biegłego czy strony można przyznać pracownikowi wynagrodzenie. Co prawda nie od pracodawcy, ale od strony wnoszącej o powołanie świadka czy biegłego. Trzeba tu rozróżnić następujące elementy: > zwrot wydatków (koszty przejazdu, noclegu itp., a dla biegłych także koszty sporządzenia opinii), > wynagrodzenie, > zwrot utraconego zarobku.

Sprawy te regulują: pochodzący jeszcze z 1950 r. dekret o należnościach świadków, biegłych i stron w postępowaniu sądowym (DzU nr 49, poz. 445), rozporządzenie ministra sprawiedliwości z 1990 r. w sprawie wysokości należności świadków i stron w postępowaniu sądowym (DzU nr 48, poz. 284) oraz kilka rozporządzeń związanych z wynagradzaniem biegłych. Określają one m.in. maksymalne kwoty, jakie można przyznać pracownikowi za utracony zarobek.

Zasadą postępowania sądowego jest uiszczanie opłat przez stronę, która wnosi do sądu pismo (wniosek) wiążące się z takimi opłatami. Strona wygrywająca sprawę może jednak żądać zwrotu tych opłat od przegrywającego.

...a jak w urzędzie

Postępowanie sądowe to nie jedyne, w którym przewidziane zostały szczególne zasady rozliczania się z wydatków. Odrębne rozwiązania znajdują się w przepisach rządzących postępowaniem administracyjnym, i to nie tylko ogólnym (opisanym w kodeksie postępowania administracyjnego), ale także podatkowym oraz innymi postępowaniami szczególnymi. W zwykłym postępowaniu administracyjnym to organ decyduje, kto i jakie koszty powinien ponieść. W postępowaniach szczególnych pojawiają się niekiedy odstępstwa od zasad określonych w k.p.a. Przykładowo pracownikowi wezwanemu przed organ właściwy w sprawie powszechnego obowiązku obrony - jeśli za nieobecność nie zapłaci pracodawca - przysługuje rekompensata utraconego zarobku właśnie od wzywającego.

Dla wielu przedsiębiorców najważniejsze będą jednak zasady obowiązujące w postępowaniu podatkowym. Tu regułą jest, że koszty postępowania przed organami podatkowymi ponoszą: skarb państwa, województwo, powiat lub gmina - zależnie od tego, przed którym organem toczy się postępowanie. Dotyczy to m.in. kosztów podróży i innych należności świadków i biegłych.

PAWEŁ WRZEŚNIEWSKI


list czytelnika

- Pracownik został wezwany do urzędu skarbowego. Jakiej kwoty z tego tytułu może się domagać od urzędu? Czy urząd wypłaca ją w wysokości brutto jak wynagrodzenie, czy też netto - jak odszkodowanie? A jeśli brutto, to czy dokumentuje to na formularzu PIT-8C, czy na PIT-8A? - pyta czytelnik DOBREJ FIRMY.

Tam, gdzie przepisy nie przewidują płatnego zwolnienia od pracy, pracodawca nie musi wypłacać pracownikowi wynagrodzenia za czas nieobecności. Jest to jego dobra wola. Jeśli jednak tnie koszty i wynagrodzenia takiego nie wypłaca, to powinien wydać pracownikowi zaświadczenie określające wysokość utraconego wynagrodzenia. Będzie ono podstawą przy ustalaniu, ile urząd powinien oddać pracownikowi.

Ten ostatni może domagać się od urzędu skarbowego takiej kwoty, jaką dostałby jako strona albo świadek w postępowaniu sądowym. Mniej lub bardziej dyskusyjne jest to, czy mamy w takim przypadku do czynienia z wynagrodzeniem, czy odszkodowaniem. Moim zdaniem jednak z tym drugim, choćby ze względu na to, że przepisy o należnościach świadków, biegłych i stron mówią nie o zarobku, ale o utraconym zarobku (a więc szkodzie). Tym samym - z mocy zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - są to kwoty zwolnione od podatku. Należy je zatem wypłacać w kwocie netto, bez potrącania zaliczki na podatek dochodowy.


KAŻDY URZĄD INACZEJ

Czytelników trzeba jednak lojalnie przestrzec, że podejście organów administracji skarbowej do wysokości wypłaty odszkodowania nie jest jednoznaczne. Ilustrujemy to kilkoma przykładami.

Rzeszów

Pierwszy Urząd Skarbowy w Rzeszowie stwierdził w informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z 13 grudnia 2004 r. (sygn. L.IUS.XVII/415/175/04), że wypłacane pracownikowi odszkodowanie za utracony zarobek z powodu stawiennictwa świadka na wezwanie, a przyznawane zgodnie z dekretem o należnościach świadków, biegłych i stron w postępowaniu sądowym, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Zdaniem urzędu odszkodowania za utracony zarobek wypłacane przez sąd nie stanowią przychodów z działalności wykonywanej osobiście określonych w art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (updof). Jako podstawę takiego poglądu przywołano właśnie art. 21 ust. 1 pkt 3 updof.

Oświęcim

Z kolei Urząd Skarbowy w Oświęcimiu w informacji z 25 listopada 2004 r. (PDF II/415-56/04) stwierdził, że świadczenie wypłacone członkowi ochotniczej straży pożarnej w zamian za utracony dzienny zarobek, jest wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych. Tu za podstawę posłużył art. 21 ust. 1 pkt 44 updof.

Kraków

Natomiast Urząd Skarbowy Kraków Stare Miasto w informacji z 20 maja 2004 r. (DF-3/415/23/2004) uznał, że wypłacana poborowemu zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy z 28 listopada 2003 r. o służbie zastępczej (DzU nr 223, poz. 2217) zryczałtowana rekompensata za utracone zarobki nie stanowi - w myśl art. 21 ust. 1 pkt 3 - odszkodowania. Zdaniem urzędu jest ona bowiem formą wyrównania pracownikowi, który nie otrzymał od pracodawcy wynagrodzenia za czas opuszczony w pracy z powodu wezwania na posiedzenie komisji wojewódzkiej pieniędzy, które mógł w tym czasie zarobić. Wypłacona kwota rekompensaty podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych. W informacji można wyczytać, że wojewódzki urząd pracy - dokonując wypłat należności - nie jest obowiązany do poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Powinien natomiast sporządzić na formularzu PIT-8C informację o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi i właściwemu urzędowi skarbowemu.

Olsztyn

Z kolei Izba Skarbowa w Olsztynie - zmieniając zresztą odmienne stanowisko podległego jej urzędu skarbowego - w informacji z 13 maja 2004 r. (PDF/005-1-212/04) stwierdza, że wypłacone ławnikom rekompensaty za utracony zarobek stanowią przychód, podlegający opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 41 ust. 1 updof. Zdaniem izby sąd - działając jako płatnik - powinien pobierać w takiej sytuacji zaliczkę na podatek dochodowy w wysokości 19 proc. należności, pomniejszone o koszty uzyskania przychodów. Izba podkreśliła natomiast, że - na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 updof - ze zwolnienia od podatku będą korzystały wypłacone ławnikom diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów przejazdu i noclegu do wysokości 2280 zł.
p.wrz.


nieobecność a czas pracy

JAK NIEOBECNOŚĆ W PRACY WPŁYWA NA WYMIAR CZASU PRACOWNIKA? CZY MUSI TE GODZINY POBYTU POZA FIRMĄ ODPRACOWAĆ? KODEKS PRACY REGULUJE TE KWESTIE.

Podczas usprawiedliwionej nieobecności w pracy pracownik nie pozostaje w dyspozycji pracodawcy w rozumieniu art. 128 k.p., dlatego okresu przerwy nie wlicza się do czasu jego pracy. Nie ma tu nawet znaczenia, czy pracodawca zapłacił, czy nie za tę nieobecność. Specyfika tej regulacji polega jednak na tym, że pracodawca nie może domagać się odpracowania tego czasu pracy, ale ma to wpływ na podsumowanie godzin pracy zatrudnionego w tzw. okresie rozliczeniowym. Art. 130 k.p. określa metodę ustalania obowiązującej pracownika liczby godzin pracy, opartej na średniotygodniowej 40-godzinnej normie czasu pracy. Ujmuje się z niej m.in. występujące w okresie rozliczeniowym święta przypadające w innym dniu niż niedziela. Nie tylko one mogą obniżyć wymiar czasu. Art. 130 § 3 k.p. odnosi się do przypadków nieobecności w pracy, o których mowa w rozporządzeniu ministra pracy z 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielenia pracownikom zwolnień od pracy (DzU nr 60, poz. 281 ze zm.). Obowiązujący pracownika wymiar czasu pracy należy zatem pomniejszyć o liczbę godzin usprawiedliwionej nieobecności w pracy i obligatoryjnych zwolnień od pracy, przypadających do przepracowania w czasie tej nieobecności zgodnie z przyjętym czasem pracy w obowiązującym pracownika rozkładzie czasu pracy - zakładowym lub indywidualnym. Określony w art. 130 k.p. mechanizm eliminowania wpływu usprawiedliwionej nieobecności na rozliczanie czasu pracy dotyczy wszystkich, wynikających z prawa pracy, zwolnień od pracy, i to niezależnie od tego, czy w czasie tego zwolnienia pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia. Jeśli zwolnienia te nie zostałyby uwzględnione, wówczas pracownik musiałby je odpracować, a to przeczyłoby charakterowi tych nieobecności w pracy.
g.or.


rachunek za nieobecność JAK OBLICZYĆ NALEŻNOŚCI ZA CZAS ZWOLNIENIA

Sposób ustalania należności za czas zwolnienia od pracy lub niewykonywania jej, gdy przepisy przewidują wypłatę wynagrodzenia, został określony w § 5 rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w kodeksie pracy (DzU nr 62, poz. 289 ze zm.).

W zasadzie przy ustalaniu należności za zwolnienie od pracy stosuje się reguły obowiązujące przy obliczaniu wynagrodzenia za urlop. Określone one zostały w rozporządzeniu ministra pracy i polityki socjalnej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (DzU nr 2, poz.14 ze zm.). Jeśli jednak składniki wynagrodzenia ustalane są w wysokości przeciętnej, to pracodawca oblicza je z miesiąca, w którym przypadło zwolnienie od pracy lub okres jej niewykonywania. Z wynagrodzenia odlicza się natomiast kwoty wypłacone w poprzednim terminie płatności za okres nieobecności w pracy, za który pracownik nie zachowuje prawa do wynagrodzenia.

JAK OBLICZYĆ WYNAGRODZENIE URLOPOWE

Oblicza się je, dzieląc podstawę wymiaru przez liczbę godzin, w czasie których pracownik wykonywał pracę w okresie, z którego została ustalona ta podstawa. Następnie mnoży się tak ustalone wynagrodzenie za jedną godzinę pracy przez liczbę godzin, jakie pracownik przepracowałby w czasie urlopu w ramach normalnego czasu pracy zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy, gdyby w tym czasie nie korzystał z urlopu.
g.or.

kiedy pracodawca musi udzielić pracownikowi zwolnienia od pracy

Zdarzenie uprawniające do zwolnienia od pracy Czas przymusowego zwolnienia  
wezwanie pracownika przez organ administracji rządowej lub samorządu terytorialnego, sąd, prokuraturę, policję albo organ prowadzący postępowanie w sprawach o wykroczenia (kiedyś było to kolegium do spraw wykroczeń, dziś jest to sąd) na czas niezbędny do stawienia się  
wezwanie pracownika do osobistego stawienia się przed organem właściwym w zakresie powszechnego obowiązku obrony na czas niezbędny do załatwienia sprawy będącej przedmiotem wezwania  
ślub pracownika, urodzenie się jego dziecka albo zgon i pogrzeb małżonka pracownika lub jego dziecka, ojca, matki, ojczyma lub macochy 2 dni za każde z wymienionych zdarzeń  
ślub dziecka pracownika albo zgon i pogrzeb jego siostry, brata, teściowej, teścia, babki, dziadka, a także innej osoby pozostającej na utrzymaniu pracownika lub pod jego bezpośrednią opieką 1 dzień za każde z wymienionych zdarzeń  
prowadzenie przez pracownika zajęć dydaktycznych w szkole zawodowej, w szkole wyższej, w placówce naukowej albo w jednostce badawczo-rozwojowej, jak też szkolenia na kursie zawodowym nie więcej niż 6 godzin w tygodniu lub 24 godziny w miesiącu  
(dotyczy pracownika będącego członkiem ochotniczej straży pożarnej) działania ratownicze (samo zwolnienie następuje w trybie przyjętym przez służbę ratowniczą) oraz szkolenie pożarnicze (na podstawie wniosku właściwej terytorialnie jednostki organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej) na czas niezbędny do uczestniczenia w działaniach ratowniczych i do wypoczynku koniecznego po ich zakończeniu (o tym, jaki czas jest konieczny dla wypoczynku pracownika po zakończeniu akcji ratowniczej, decyduje osoba, która kierowała taką akcją), a co do szkolenia - nie więcej niż 6 dni w roku  
(dotyczy pracownika będącego ratownikiem Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego) działania ratownicze (samo zwolnienie następuje w trybie przyjętym przez służbę ratowniczą) na czas niezbędny do uczestniczenia w działaniach ratowniczych i do wypoczynku koniecznego po ich zakończeniu (o tym, jaki czas jest konieczny dla wypoczynku pracownika po zakończeniu akcji ratowniczej, decyduje osoba, która kierowała taką akcją)  
objęcie pracownika obowiązkiem poniesienia świadczeń osobistych w razie nadejścia klęski żywiołowej na czas wykonywania tych świadczeń  
poddanie się przez pracownika obowiązkowym badaniom lekarskim i szczepieniom ochronnym przewidzianym przepisami o zwalczaniu chorób zakaźnych, o zwalczaniu gruźlicy oraz o zwalczaniu chorób wenerycznych na czas niezbędny do przeprowadzenia tych badań  
oddanie krwi przez pracownika oraz wykonywanie zaleconych przez stację krwiodawstwa okresowych badań lekarskich co do oddania krwi - na czas oznaczony przez stację krwiodawstwa, co do badań - na czas niezbędny do ich przeprowadzenia (ale tylko pod warunkiem, że nie można ich wykonać w czasie wolnym od pracy)  
wezwanie pracownika na świadka w postępowaniu kontrolnym prowadzonym przez Najwyższą Izbę Kontroli albo powołanie go do udziału w tym postępowaniu w charakterze specjalisty na czas kontroli  
udział pracownika w posiedzeniu komisji pojednawczej (postępowanie przed taką komisją to szczególny tryb przewidziany w k.p., mogący poprzedzać skierowanie sprawy pracowniczej do sądu) w charakterze bądź to jej członka, bądź to strony albo świadka w postępowaniu pojednawczym na czas niezbędny do wzięcia udziału w posiedzeniu  
kiedy pracownik jest członkiem rady nadzorczej, działającej u zatrudniającego go pracodawcy na czas niezbędny do uczestniczenia w posiedzeniach tej rady  
kiedy pracownik jest wezwany w celu wykonywania czynności biegłego w postępowaniu administracyjnym, karnym przygotowawczym lub sądowym nie więcej niż 6 dni w roku  
poszukiwanie pracy w okresie wypowiedzenia dokonanego przez pracodawcę 2 dni robocze, jeśli okres wypowiedzenia wynosi 2 tygodnie albo miesiąc, a 3 dni robocze, jeśli okres wypowiedzenia wynosi 3 miesiące albo został z 3 miesięcy skrócony przez pracodawcę z przyczyn niedotyczących pracownika  
pełnienie obowiązków związanych z wychowywaniem dziecka w wieku do 14 lat 2 dni w roku  
dokształcanie się młodocianych pracowników na czas potrzebny do wzięcia udziału w zajęciach szkoleniowych  
pełnienie funkcji ławnika na czas wykonywania czynności w sądzie  
pełnienie funkcji radnego rady gminy, powiatu lub województwa na czas udziału w pracach organów gminy, powiatu albo sejmiku województwa i jego komisji oraz zarządu województwa  

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]