Dz.U.99.67.756
2001-09-01 zm. Dz.U.01.79.845 §1 2002-09-01 zm. Dz.U.02.121.1037 §1
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 12 sierpnia 1999 r.
w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.
(Dz. U. z dnia 17 sierpnia 1999 r.) Na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży (Dz. U. Nr 17, poz. 78, z 1995 r. Nr 66, poz. 334, z 1996 r. Nr 139, poz. 646, z 1997 r. Nr 141, poz. 943 i Nr 157, poz. 1040 oraz z 1999 r. Nr 5, poz. 32) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Treści dotyczące wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego, są realizowane w ramach zajęć edukacyjnych "Wychowanie do życia w rodzinie", zwanych dalej "zajęciami".
2. (1) Zajęcia realizowane są w klasach V i VI szkół podstawowych, gimnazjach, szkołach ponadgimnazjalnych: zasadniczych szkołach zawodowych, liceach ogólnokształcących, liceach profilowanych, technikach i w dotychczasowych szkołach ponadpodstawowych, w tym specjalnych, dla dzieci i młodzieży, publicznych i niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych. orzeczenia sądów
§ 2. (2) Realizacja treści programowych zajęć powinna stanowić spójną całość z pozostałymi działaniami wychowawczymi i profilaktycznymi szkoły, a w szczególności:
1) wspierać wychowawczą rolę rodziny, 2) promować integralne ujęcie ludzkiej seksualności, 3) kształtować postawy prorodzinne, prozdrowotne i prospołeczne.
§ 3. (3) 1. Na realizację zajęć w szkołach publicznych przeznacza się w szkolnym planie nauczania następującą liczbę godzin w roku szkolnym:
1) w klasach V i VI szkół podstawowych realizujących ramowe plany nauczania, stanowiące załączniki nr 1 i 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 15, poz. 142), z godzin do dyspozycji dyrektora - po 14 godzin, w tym po 5 godzin z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców, 2) we wszystkich klasach gimnazjów realizujących ramowe plany nauczania, stanowiące załączniki nr 4 i 5 do rozporządzenia, o którym mowa w pkt 1, z godzin przewidzianych na realizację zajęć edukacyjnych "Wiedza o społeczeństwie" - po 14 godzin, w tym po 5 godzin z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców, 3) w szkołach ponadgimnazjalnych realizujących ramowe plany nauczania, stanowiące załączniki nr 9-11 i 13 do rozporządzenia, o którym mowa w pkt 1, z godzin do dyspozycji dyrektora - w każdej klasie po 14 godzin, w tym po 5 godzin z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców, 4) w klasach I-III techników realizujących ramowy plan nauczania, stanowiący załącznik nr 12 do rozporządzenia, o którym mowa w pkt 1, z godzin do dyspozycji dyrektora - w każdej klasie po 14 godzin, w tym po 5 godzin z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców, 5) w szkołach ponadpodstawowych realizujących ramowe plany nauczania, stanowiące załączniki nr 15, 16 i 19-23 do rozporządzenia, o którym mowa w pkt 1, w ramach zajęć "Wychowanie do życia w rodzinie" - po 10 godzin w każdej klasie; w szczególnie uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego, zajęcia mogą być realizowane z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców, z zastrzeżeniem ust. 2. 2. Na zajęcia w publicznych szkołach ponadpodstawowych specjalnych realizujących ramowe plany nauczania, stanowiące załączniki nr 27-29 i 32-37 do rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 - w ramach zajęć "Przygotowanie do życia w rodzinie" lub z godzin do dyspozycji dyrektora - przeznacza się w szkolnym planie nauczania 1 godzinę tygodniowo w każdej klasie. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego, zajęcia mogą być realizowane z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców.
§ 3a. (4) Na realizację zajęć w szkołach niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych należy przeznaczyć liczbę godzin nie mniejszą niż liczba godzin przewidziana w § 3 dla szkoły publicznej danego typu.
§ 4. 1. Udział ucznia w zajęciach nie jest obowiązkowy.
2. (5) Na udział w zajęciach uczniów niepełnoletnich zgodę w formie pisemnej wyrażają rodzice lub prawni opiekunowie, po spełnieniu przez szkołę warunków określonych w § 5 ust. 1. Po osiągnięciu pełnoletności o udziale w zajęciach decydują sami uczniowie, deklarując swój udział na piśmie. 3. Zajęcia nie podlegają ocenie i nie wpływają na promocję ucznia do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły przez ucznia. 4. (6) (skreślony).
§ 5. 1. W każdym roku szkolnym przed przystąpieniem do realizacji zajęć nauczyciel prowadzący zajęcia wraz z wychowawcą klasy przeprowadza co najmniej jedno spotkanie informacyjne z rodzicami uczniów niepełnoletnich oraz z uczniami pełnoletnimi. Nauczyciel jest obowiązany przedstawić pełną informację o celach i treściach realizowanego programu nauczania, podręcznikach szkolnych oraz środkach dydaktycznych.
2. Za przeprowadzenie spotkań, o których mowa w ust. 1, odpowiedzialny jest dyrektor szkoły.
§ 6. (7) (skreślony).
§ 7. (8) (skreślony).
§ 8. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia. |