Forum OSKKO - wątek

TEMAT: matura 2005 - matematyka
strony: [ 1 ]
zgredek09-05-2005 22:20:57   [#01]

a takie zadanie fajne:

Rodzeństwo w wieku 8 i 10 lat otrzymało razem w spadku 84100 zł. Kwotę tę złożono w banku, który stosuje kapitalizację roczną przy rocznej stopie procentowej 5%. Każde z dzieci otrzyma swoją część spadku z chwilą osiągnięcia wieku 21 lat. Życzeniem spadkodawcy było takie podzielenie kwoty spadku, aby w przyszłości obie wypłacone części spadku zaokrąglone do 1 zł były równe. Jak należy podzielić kwotę 84100 zł między rodzeństwo? Zapisz wszystkie wykonywane obliczenia.

---------------------

ja się wcale nie czepiam;-)

------------------

albo to (z życia wzięte?):

Sklep sprowadza z hurtowni kurtki płacąc po

 100 zł za sztukę i sprzedaje średnio 40 sztuk miesięcznie po 160 zł. Zaobserwowano, że każda kolejna obniżka ceny sprzedaży kurtki o 1 zł zwiększa sprzedaż miesięczną o 1 sztukę. Jaką cenę kurtki powinien ustalić sprzedawca, aby jego miesięczny zysk był największy?
Krajanka09-05-2005 22:29:12   [#02]
ale co zgredku? ... że nie było potrzeba tego.. no.. cyrkla z grafitem?? że wystarczył tylko ten.. tempy ołówek? a nawet bez tego się obyło???;))
Mariola09-05-2005 22:34:03   [#03]

zgredku?

chodzi ci o rozwiązanie czy o spadek? ;-))
A moje dzieci mogły by taki dostać. Nawet mogłaby włożyć do banku na 5%.
Tylko, że u mnie byłoby mniej liczenia, bo obie są w tym samym wieku ;-))
zgredek09-05-2005 22:39:10   [#04]

przecież się nie czepiam;-)

a tak sobie tylko myślę:

1. jeżeli rodzice dzieci nie poradzili sobie z problemem, to ile wziął za poradę taki co to umiał policzyć?

2.  skoro obniżka o 1 zł powoduje wzrost sprzedaży o 1 sztukę, to dlaczego kurtki są takie drogie?

Krajanka09-05-2005 22:39:16   [#05]
e tam.. zgredkowi pewnie bliski ten zysk w biznesie..;) zgredek jak businesswoman?? ;-))
zgredek09-05-2005 22:46:08   [#06]
a za tę poradę, co sobie nie poradzili, to zapłacili ze spadku, czy oszczędności mieli?
bogna09-05-2005 22:53:39   [#07]

mnie bardziej interesuje - po kim ten spadek

i dlaczego ten ktoś tak nierówno potraktował dzieci?

Doris10-05-2005 00:31:22   [#08]
Matematyka jest królową nauk (taki napis byl u mnie w ogólniaku).          A zadań tzw. praktycznych, czyli z życia wziętych jest dużo np. "Pan X spotkał pana Y na osi liczbowej i ..."
gause710-05-2005 07:03:30   [#09]

Dziękuję .......

Dziękuję za treść chociaż dwóch zadanek; nasze OKE jeszcze nie ma zadanek, a mi nie dano.

Zadanko pierwsze dla zgredka na procent składany

Okres oszczędzania przez I dziecko  =13lat;

okres oszczędzania przez II dziecko =11 lat;

stopa procentowa p = 5%;

kwota spadku I dziecka: x;

kwota spadku II dziecka:  (84100-x)

Z warunku zadania wiemy, że: 

 x(1+0.05)^13 = (84100-x)(1+0.05)^11/ : (1+0.05)^11 ........

Otrzymaliśmy: I dziecko - 40 000, a II dziecko - 44100.

I jak to dobrze być młodszym dzieckiem :)

Zadanko drugie dla zgredka

Szukamy maksimum funkcji:

Zysk:=(pk+x)*(cs-x-ch);

ch - cena hurtowa = 100 zł
cs= cena sprzedaży kurtki = 160 zł
pk= początkowa ilość kurtek = 40 szt.
x - o tyle trzeba zmniejszyć cenę kurtek oraz o tyle zwiększyć ilość kurtek;
Zysk: = (40+x)*(160-x-100) = (40+x)*(60-x)=2400+20*x-x^2

Szukam maksimum, licząc pochodną po x i przyrównując ją do 0:

dZysk/dk=20-2*x = 0; stąd x =10;

Czyli cena optymalna to:c.opt.=cs-x , więc 160-10=150 zł

optymalna ilość kurtek w miesiącu:k.opt.=pk+x, więc  40+10= 50 kurtek

Zysk: (40+10)*(60-10)=50*50=2500

To tyle tylko, bo nie mam więcej zadanek i zgredkowi medal za przychylność matematykowi.

Pozdrawiam - jesli wkradł się jakiś błąd to sorki.

Mariola10-05-2005 08:26:52   [#10]

zadania są od wczoraj na stronie CKE

tak przy okazji rozwiązania tych zadań
Tam jest funkcja kwadratowa(w zadaniu z kurtkami), poziom podstawowy matury, więc raczej chodziło o wierzchołek paraboli :-)
Nie żeby się czepiać, ale widać jak jesteśmy przywiązani do pewnych schematów ;-))
zgredek10-05-2005 10:36:39   [#11]

:-))))))))))))))))

gause - dziękuję

tylko...

nie chodziło mi o rozwiązanie, bo to jeszcze jakoś umiem;-)

to po prostu skrzywienie zawodowe jest

nie lubię zadań z treścią, której (tej treści) nijak w nich nie widzę

zwłaszcza jako nauczyciel matematyki;-)

zgredek10-05-2005 10:42:12   [#12]

mariola - właśnie - przywiązanie do schematów

ile razy słyszę - "a jakiegoś wzorku do tego nie ma?"

-------------------

a ja bym chciała, żeby takie zadania sprawdzały myślenie

i niech on sobie nawet zgadnie odpowiedź, a potem ją uzasadni

------------------

marzą mi się nietypowe, nieschematyczne rozwiązania:-) tych zadań

słonko10-05-2005 11:05:55   [#13]

a może jednak z tą młodzieżą wcale nie jest tak żle?

http://matury.onet.pl/1,127,8,11941566,33527247,1520502,0,forum.html

a jak zapatrujecie się na pomysł obowiązkowej matury z matematyki za 2 lata? Informacja typu "może" dla obecnych pierwszoklasistów, za którymi, na dobrą sprawę - 1/3 edukacji...

gause710-05-2005 11:15:54   [#14]

Marzy mi się

Marzy mi się - matura z matematyki; naszym dziadkom nie zaszkodziła, a uczniowie np:angielscy też nie narzekają. Matematyka uczy myślenia i nie tylko......

Schematy w rozwiązaniu  zadań zawsze zdradzają rutynę belferka, ale można by napisać bardzo dobry poradnik metodyczny dla nauczyciela w którym celem by było kilkanaście rozwiązań jednego zadania-powstałyby tomy baaaaaaaaaaardzo dobrych poradników.

Nauczyciele matematyki - łączmy się.

Pozdrawiam serdecznie

gordon10-05-2005 13:02:55   [#15]

obiecałem sobie, że nie będę komentował zadań maturalnych

ale niech tam. Czy to jedną obietnicę człowiek złamał?

Jeśli chodzi o poziom podstawowy, to trzeba problem rozważać w dwóch aspektach:

1. Poziom trudności i dobór zadań zakładając, że egzamin ten nie jest obowiązkowy. Tak to rozumiejąc zadania te, przeznaczone dla ucznia, który matematykę trochę lubi, trochę się jej uczył i trochę ją umie nie powinny być trudne - takie w sam raz. Trzy banalne, dwa na myślenie, reszta taka sobie.

2. Uczniowie rozwiązywali zadania na maturze próbnej i dostali zupełnie fałszywy sygnał o tym z czym mogą się spotkać w maju. Dość wielu uczniów przepłoszonych - po egzaminie próbnym - z WOSu, historii i jeszcze paru innych przedmiotów, po zapoznaniu się z zadaniami z matematyki uznało, że spoko. Rzeczywiście, zadania na egzaminie próbnym były w 80% przypadków na poziomie gimnazjum. Jest spora grupa uczniów słabych z "wszystkiego". Tacy wybierają przedmiot, nie ten w którym są dobrzy, bo takiego nie ma, lecz taki który mogą zdać. W tym przypadku zostali nieźle "wpuszczeni". Nie potrafię tego ocenić, ale z opowieści ludzi kompetentnych podobna dysproporcja pomiędzy próbnym i konkursowym dotyczyła angielskiego. W tym przypadku jednak nie było wyboru, bo język obcy jest obowiązkowy.

Przed maturą prognozowałem (na podstawie jedynie intuicji), że 15-20% tej matury w pierwszym terminie nie zda. W tej chwili podnoszę prognozę do 20-25%. Obym się bardzo mylił.

słonko10-05-2005 15:56:20   [#16]

gause 7

jestem w stanie zrozumieć Twoją pasję w kategorii "najważniejszych przedmiotów", ale -  dlaczego obowiązkowa matematyka już za 2 lata? I dlaczego informacja o tym tak póżno? Licealista-humanista w pierwszej klasie mógł przykładać się do matematyki na tyle, na ile musiał uczyć się myślenia i nie tylko :) , ponieważ nie zakładał, iż na studia uniwersyteckie przeszkodzi mu ...niezdana matura z matematyki. Nauczyciele matematyki, pozostając dobrymi n-lami, też pewnie inaczej traktowaliby licealistów-humanistów (mniej humanitarnie :) ) i z jeszcze większym przerażeniem obserwowaliby konsekwencję nowej matury 2005 dla pierwszaków nie tylko ścisłowców.

migotka10-05-2005 22:27:33   [#17]

A kto wymyslił obowiązkową maturę z matematyki i dlaczego?

zgredek10-05-2005 22:40:49   [#18]

ja nie;-)

a poważnie - nie uważam tego za dobry pomysł

może dopiero wtedy, gdy naprawdę będziemy uczyli myśleć

bo na razie to tylko a kwadrat plus b kwadrat równa się c kwadrat:-(

i

gause710-05-2005 22:58:42   [#19]

TAK

Zgadzam się co do terminu- nie ja wymyśliłam ten termin tylko KTOŚ.Uważam, że problem jest ciągle gdzieś między naszym ministerstwem, które tak naprawdę nas nauczycieli nie słucha, a nami chcącymi zwojować ten świat i uczniami, którzy w przeciętnej szkole typu ZS poprostu się nie uczą, bo taki standard daje im życie ich  zapracowanych za chlebem rodziców itd.... Popatrzcie na pomysł z gimnazjami - nie spotkałam się jeszcze z pozytywnymi uwagami co do np: przygotowania młodzieży do szkoły ponadgimnazjalnej / oczywiście to nie dotyczy 100%/; tylko krytyczne uwagi co do zachowania- a miało być tak pięknie. Czy było źle z podstawówkami? Pod względem zachowania to gimnazjum bije rekordy- to są opinie nauczycieli tam pracujących - i to jest smutne, nawet bardzo smutne, ale to rozmowa już w innym wątku, bo przecież też wiem że nauczciele jak i dyrekcja stają na głowie - i co; i też to za mało.....hm.

Matematyka na maturze być powinna, ale z całą pewnością nikt nie powinien być zaskakiwany w tracie szkoły ponadgimnazjalnej, może podstawówka powinna wiedzieć, że mogą zdawać maturkę z matematyki.

Pozdrawiam

zgredek10-05-2005 23:12:33   [#20]

pooglądałam sobie zadania z rozszerzonego i nawet jedno mi się podoba

a reszta jakaś bezpłciowa jest

jak będę miała chwilkę i porozwiązuję, to sobie pokomentuję

bo jakoś czuję potrzebę komentowania zdań z egzaminu maturalnego

------------

a jutro stara matematyka na starym egzaminie i pewnie jak zwykle trygonometria polączona z funkcją wykładniczą podparta potęgową

a z geometrii to może trapez, romb, stożek i kula?

no i obowiazkowo rachunek prawdopodobieństwa, bo dział matematyki realizowany przez pół roku w zupełności zasługuje na poświęcenie mu 1/5 wszystkich zadań;-)

słonko11-05-2005 10:17:17   [#21]

A może by tak wysłać maile, chociażby indywidualne, do rzecznika lub ministra, aby w ramach modernizacji "nowej matury" nie zatwierdzono tego pomysłu? Przynajmniej nie za 2 lata. Co o tym myślicie?

http://www.menis.gov.pl/menis_pl/kontakt/kontakt.php

gause711-05-2005 15:05:34   [#22]

PLEASEEEEEEE

Poratujcie mnie kochani zadankami ze starej matury.

Dziekuję z góry.

słonko11-05-2005 15:45:58   [#23]

http://www.cka.com.pl/modules.php?name=News&op=topic&topicid=1

sprawdż...

słonko11-05-2005 15:49:40   [#24]

nie otwiera się....wklejam jeszcze raz....

http://www.cka.com.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=105

Doris11-05-2005 18:56:45   [#25]
Zadania maturalne są też na stronach gazety wyborczej.

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]