Forum OSKKO - wątek

TEMAT: socjal po raz n-ty
strony: [ 1 ][ 2 ]
wojciechm13-06-2008 07:38:04   [#01]
Kochani, czy istnieje jakaś powszechnie obowiązujaca wykladnia art 3 ust.3 ustawy o ZFŚS (wyrok SN np)z której wynika jasno że ten artykuł nie dotyczy szkoły. Nijak nie moge księgowej przetłumaczyć, że nie należy się świadczenie urlopowe dla praconików administracji i obsługi. Przeczytałem na formu chyba wszystkie dyskusje na temat spocjalu. Są one dla mnie oczywiste, a księgowa swoje.....
violka13-06-2008 07:44:02   [#02]

bo jest oczywiste ;-))

może nie tłumacz, tylko wydaj polecenie i tyle

arabrab13-06-2008 07:47:52   [#03]
Dobre pytanie, u mnie też obsługa ( takze księgowa ) chce takiego świadczenia. Może ktoś to wytłumaczy? Zgodnie z KN świadczenie urlopowe dla nauczycieli. Pozostali zgodnie z wewnętrznym regulaminem ZFŚS mogą starać sie o dofinansowanie do wypoczynku. Decyduje sytuacja materialna.
DYREK13-06-2008 10:15:35   [#04]

jest tak:

odpis fundusz na jednego pracownika niepedagogicznego - 906,61  zł

odpis dla emeryta i rencisty niepedagogicznego 151,10 zł

odpis dla emeryta nauczyciela (5% pobieranych przez nich emerytur i rent) ok. 850 zł

odpis na nauczyciela - 2281,56 zł

2281,56 - 906,61 (świadczenie urlopowe nauczyciela wynikające z KN) = 1374,95

 z odpisu nauczyciela pozostaje na zfśs 1374,95 zł do podziału zgodnie z regulaminem przyznawania świadczeń

Nuczyciele, pracownicy niepedagogiczni i inni uprawnieni korzystają z zfśs na zasadach określonych w regulaminie.

 

Zapis w ustawie o zfśs "świadczenie urlopowe dla pracowników w zakładach poniżej 20 pracowników, należy się tylko pracownikowi jeżeli ma urlop co najmniej 14 dni" - nie dotyczy szkół (gospodarka finansowa na podstawie przepisów o finansach publicznych) i zakładów, które tworzą zfśs.

 

Inaczej:  tam gdzie jest tworzony zfśs nie ma świadczenia urlopowego w rozumieniu ustawy o zfśs. Świadczeni urlopowe wypłacane jest wtedy gdy nie ma zfśs.

Szkoły są zakładami, które tworzą zfśs.

Świadczenie urlopowe dla nauczycieli określone jest w Karcie nauczyciela i nie ma związku ze świadczeniami z zfśs

ustawa o zfśs

http://www.infor.pl/prawo-pracy/przepisy-prawne/DZU.1996.070.0000335/Ustawa-o-zakladowym-funduszu-swiadczen-socjalnych.html

z ustawy:

(pracodawca = dyrektor szkoły)

Art. 8. 1. Przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z Funduszu uzależnia się od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu.

Art. 10. Środkami Funduszu administruje pracodawca.  

Art. 12a. 1. Kto, będąc pracodawcą lub będąc odpowiedzialnym, w imieniu pracodawcy, za wykonywanie przepisów ustawy, nie wykonuje przepisów ustawy albo podejmuje działania niezgodne z przepisami ustawy, podlega karze grzywny.

2. W sprawach, o których mowa w ust. 1, orzeka się na podstawie wniosku pochodzącego od właściwego organu Państwowej Inspekcji Pracy w trybie określonym przepisami Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.


post został zmieniony: 13-06-2008 10:21:44
DYREK13-06-2008 10:41:57   [#05]

ustawa o związkach zawodowych

Art. 27. 1. Ustalanie zasad wykorzystania zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, w tym podział środków z tego funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności, ustala pracodawca w regulaminie uzgodnionym z zakładową organizacją związkową.

2. Przyznawanie pracownikom świadczeń z funduszu, o którym mowa w ust. 1, dokonywane jest w uzgodnieniu  z zakładową organizacją związkową.

(....)

i:

"- Sąd Najwyższy stwierdził, że sformułowanie „w uzgodnieniu ze związkami zawodowymi” oznacza, iż wykonanie tej kompetencji przez kierownika zakładu pracy jest uzależnione od przeprowadzenia rokowań z przedstawicielami związków zawodowych, w wyniku których zostanie zaaprobowana treść wspólnego rozstrzygnięcia w tej sprawie. (III ZP 13/98, OSNP 1998/23/674).

- Pracodawca administrujący środkami ZFŚS nie może ich wydatkować niezgodnie z regulaminem zakładowej działalności socjalnej, którego postanowienia nie mogą być sprzeczne z zasadą przyznawania świadczeń wg Kryterium socjalnego, to jest uzależniającego przyznawanie ulgowych usług i świadczeń wyłącznie od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu. (wyrok SN z 20 sierpnia 2001r., I PKN 579/00, OSNP 2003/14/331).

- Dysponowanie przez pracodawcę środkami ZFŚS, bez uzgodnienia z zakładowymi organizacjami związkowymi, uprawnia te organizacje do żądania przekazania przez pracodawcę na rzecz funduszu rozdysponowanych kwot (art. 8 ust. 2 i 3 ustawy o ZFŚS). (wyrok SN z 19 listopada 1997r., I PKN 373/97, OSNP 1998/17/507)."

 

z: http://www.solidarnosc.org.pl/mazowsze/index.php?inc=5&id=77&a=4

DYREK13-06-2008 15:05:29   [#06]

"Pracodawcy, którzy utworzyli fundusz socjalny obowiązkowo, jak też dobrowolnie, nie mogą ze środków tego funduszu wypłacać świadczeń urlopowych. Wyjątek stanowią nauczyciele. Zagwarantowano im jako jedynej grupie zawodowej wypłatę świadczenia urlopowego, mimo że w zakładach pracy - którymi są szkoły i placówki oświatowe prowadzone przez organy samorządu terytorialnego - obligatoryjnie jest tworzony fundusz socjalny. Fundusz ten jest tworzony dla wszystkich pracowników zatrudnionych w szkole, a więc dla nauczycieli i pracowników oświaty niebędących nauczycielami. Taka regulacja powoduje, że uprawnieni nauczyciele otrzymują świadczenie urlopowe do końca sierpnia każdego roku kalendarzowego w wysokości odpisu podstawowego. Otrzymanie tego świadczenia nie pozbawia nauczyciela prawa do korzystania z funduszu zgromadzonego na koncie i dysponowanego zgodnie z zasadami określonymi w regulaminie. (...)"

http://www.solidarnosc.org.pl/prawo/inform/0000006.htm

DYREK15-06-2008 10:25:57   [#07]

Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych w szkołach

http://www.serwissamorzadowy.pl/articles/show_article.php?articleid=167

wojciechm15-06-2008 12:43:13   [#08]
wielkie dzięki - Wasze podpowiedzi utwierdziły mnie tylko w słuszności mojej interpretacji zapisów prawnych
DYREK16-06-2008 08:56:49   [#09]

Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w szkołach publicznych prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej
2008-04-03

http://www.abc.com.pl/problem/372/6


Magdalena Sender

Fragment komentarza zamieszczonego w całości w publikacji Prawo Oświatowe

Unormowania dotyczące tworzonego w szkole zakładowego funduszu świadczeń socjalnych zawarte zostały w art. 53 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, z późn. zm.) oraz w ustawie z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335, z późn. zm.).

Ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335, z późn. zm.) – zwana dalej „ustawą o zfśs”, reguluje ogólne zasady tworzenia i sposób gospodarowania funduszem socjalnym. Natomiast przepis art. 53 Karty Nauczyciela zawiera szczególne regulacje dotyczące funduszu socjalnego tworzonego w szkole – wskazany przepis reguluje przede wszystkim sprawy związane z dokonywaniem odpisów na fundusz dla nauczycieli i byłych nauczycieli – emerytów i rencistów oraz z wypłacaniem nauczycielom świadczenia urlopowego, a także zasady korzystania z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych przez nauczycieli będących emerytami lub rencistami w przypadku likwidacji szkoły, w której dotychczas korzystali oni ze świadczeń socjalnych. W powyższym zakresie Karta Nauczyciela ustala inne zasady niż wynikające z unormowań ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. W tym przypadku przepisy Karty Nauczyciela mają pierwszeństwo zastosowania przed ogólnymi unormowaniami ustawy o zfśs – w pierwszej kolejności stosować należy przepisy art. 53 Karty Nauczyciela, a po przepisy ustawy o zfśs sięgać należy dopiero wówczas, gdy dana kwestia, dotycząca zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, nie jest uregulowana we wskazanym art. 53 KN. Zasada ta wynika z treści art. 53 ust. 5 KN, który stanowi, że w sprawach nieuregulowanych w przepisach art. 53 stosuje się przepisy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.

2. Obowiązek tworzenia w szkole zakładowego funduszu świadczeń socjalnych

Obowiązek tworzenia w szkole zakładowego funduszu świadczeń socjalnych wynika z art. 53 Karty Nauczyciela. Należy w tym miejscu zaznaczyć, że zakres zastosowania tego przepisu wyznaczony został przez postanowienia art. 91b Karty Nauczyciela.
Stosownie do art. 3 ust. 2 ustawy o zfśs, pracodawcy prowadzący działalność w formach organizacyjno-prawnych jednostek sektora finansów publicznych – jednostek budżetowych, zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych – zobowiązani są do tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, bez względu na liczbę zatrudnianych pracowników.
Zarówno szkoły prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego, jak też szkoły dla których organem prowadzącym jest organ administracji rządowej, funkcjonują jako jednostki budżetowe. Dlatego też, na podstawie art. 3 ust. 2 ustawy o zfśs, we wskazanych szkołach obowiązkowo tworzony jest zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, bez względu na liczbę zatrudnionych w szkole pracowników.

3. Zasada jednego funduszu świadczeń socjalnych w szkole

W myśl postanowień art. 53 ust. 3 Karty Nauczyciela – odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, dokonywane na:
• nauczycieli;
• byłych nauczycieli – emerytów i rencistów;
• pracowników szkoły niebędących nauczycielami – aktualnie zatrudnionych oraz byłych pracowników – emerytów i rencistów
- stanowią jeden fundusz w szkole.

Oznacza to, że odpisy na poszczególne grupy pracowników (w tym byłych pracowników – emerytów i rencistów) tworzą jeden fundusz w szkole, który służyć powinien zarówno nauczycielom i pracownikom aktualnie zatrudnionym w szkole, jak też byłym nauczycielom i pracownikom - emerytom i rencistom.
W świetle przedstawionej regulacji nie jest dopuszczalne utworzenie dwóch (lub większej ilości) zakładowych funduszy świadczeń socjalnych. Niedopuszczalne byłoby np. utworzenie odrębnych funduszu dla aktualnie zatrudnionych i byłych pracowników – emerytów i rencistów; albo – odrębnych funduszy dla nauczycieli i dla pracowników niebędących nauczycielami.
Dodać należy, że oprócz odpisów wskazanych powyżej, środki zakładowego funduszu świadczeń socjalnych zasilane mogą być środkami, wymienionymi w art. 7 ust. 1 ustawy o zfśs.

4. Odpisy

Zasady dokonywania odpisu na tworzony w szkole zakładowy fundusz świadczeń socjalnych zawarte są w przepisach:
• Karty Nauczyciela – która określa zasady dokonywania odpisów na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli oraz byłych nauczycieli – emerytów i rencistów;
• ustawy o zfśs – która określa zasady dokonywania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla pracowników szkoły niebędących nauczycielami.

Odpis dla nauczycieli


Na podstawie art. 53 ust. 1 Karty Nauczyciela, dla nauczycieli dokonuje się corocznie odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w wysokości, która jest ustalana jako iloczyn:
• planowanej, przeciętnej w danym roku kalendarzowym, liczby nauczycieli zatrudnionych w pełnym i niepełnym wymiarze zajęć (po przeliczeniu na pełny wymiar zajęć) skorygowanej w końcu roku do faktycznej przeciętnej liczby zatrudnionych nauczycieli (po przeliczeniu na pełny wymiar zajęć), i
• 110% kwoty bazowej, określanej dla nauczycieli corocznie w ustawie budżetowej.

Odpis dla nauczycieli – emerytów i rencistów

Stosownie do art. 53 ust. 2 Karty Nauczyciela, dla nauczycieli będących emerytami i rencistami dokonuje się odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w wysokości 5% pobieranych przez nich emerytur i rent. W związku z tym, w celu naliczenia odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli – emerytów i rencistów, dyrektor szkoły powinien zwrócić się do emerytów i rencistów objętych opieką socjalną, o przedstawienie danych dotyczących wysokości pobieranych przez nich emerytur (rent). Ustalenie tych danych możliwe jest na podstawie rozliczenia z PIT 40A lub na podstawie otrzymywanego przez nauczyciela odcinka emerytury.
Wskazać należy, że środki finansowe na odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli będących emerytami i rencistami planowane są w budżecie państwa i – w ramach subwencji oświatowej – przekazywane jednostkom samorządu terytorialnego (przepis § 2 pkt 10 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 grudnia 2007 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2008 (Dz. U. Nr 247, poz. 1825) stanowi, że „podział części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego jest dokonywany z uwzględnieniem m.in. finansowania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli będących emerytami i rencistami.”).

Odpis dla pracowników niebędących nauczycielami

Odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla pracowników szkoły niebędących nauczycielami dokonuje się zgodnie z zasadami określonymi w art. 5 ustawy o zfśs.
Na podstawie postanowień tego przepisu, odpis naliczany jest w stosunku do przeciętnej liczby zatrudnionych. Przeciętną liczbę zatrudnionych określa się w oparciu o przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 14 marca 1994 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (Dz. U. Nr 43, poz. 168, z późn. zm.).

Odpisu dokonuje się w wysokości:
37,5% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w drugim półroczu roku poprzedniego, jeżeli przeciętne wynagrodzenie z tego okresu stanowiło kwotę wyższą;
• w przypadku pracownika młodocianego – w pierwszym roku nauki 5%, w drugim roku nauki 6%, a w trzecim roku nauki 7% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w drugim półroczu roku poprzedniego, jeżeli przeciętne wynagrodzenie z tego okresu stanowiło kwotę wyższą,
• w przypadku pracownika zatrudnionego w szczególnie uciążliwych warunkach pracy – 50% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w drugim półroczu roku poprzedniego, jeżeli przeciętne wynagrodzenie z tego okresu stanowiło kwotę wyższą (pracownikami wykonującymi pracę w szczególnie uciążliwych warunkach są pracownicy wykonujący prace wymienione w wykazie A i B załącznika rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 lutego 1983 r. w sprawie wieku emerytalnego oraz wzrostu emerytur i rent inwalidzkich dla pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze – Dz. U. Nr 8, poz. 43, z późn. zm.).

Na podstawie ustawy o zfśs, możliwe jest zwiększenie powyższych odpisów, według następujących zasad:
• na każdą zatrudnioną osobę, w stosunku do której orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności – o 6,25% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w drugim półroczu roku poprzedniego, jeżeli przeciętne wynagrodzenie z tego okresu stanowiło kwotę wyższą,
• na każdego emeryta i rencistę uprawnionego do opieki socjalnej – o 6,25% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w drugim półroczu roku poprzedniego, jeżeli przeciętne wynagrodzenie z tego okresu stanowiło kwotę wyższą.

DYREK16-06-2008 08:59:54   [#10]
malmar15 07-05-2008 09:04:58   [#50]

Czy pracownik musi udokumentować swoją sytuację materialną?

Przyznawanie i wysokość świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych powinny być uzależnione od spełnienia określonych kryteriów o charakterze socjalnym. Przepisy nie stanowią jednak, w jaki sposób powinna być dokonana ocena, czy pracownik spełnia te kryteria. W związku z tym powstaje pytanie, jakich informacji i dokumentów na uzasadnienie przyznania świadczenia z funduszu może zażądać pracodawca?

W związku z tym, że przyznawanie świadczeń z funduszu uzależnione jest od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej pracownika, pracodawca powinien mieć możliwość zażądania od pracownika takich informacji i dokumentów, które są niezbędne do dokonania właściwej oceny.

Z reguły stosowane jest kryterium dochodu na członka rodziny pozostającego we wspólnym gospodarstwie domowym z pracownikiem, choć podkreślić należy, że w określonych sytuacjach (np. w razie zdarzeń losowych) kryterium to może okazać się niewystarczające. Możliwość żądania od pracownika informacji na temat dochodów osiąganych przez członków jego rodziny pozostających z nim we wspólnym gospodarstwie domowym potwierdził Sąd Najwyższy w wyroku z 8 maja 2002 r., I PKN 267/01.

W wyroku tym SN stwierdził m.in., że ulgowe usługi i świadczenia oraz dopłaty z funduszu są przyznawane według kryteriów o charakterze wyłącznie socjalnym (...) i dlatego nie może być obojętne to, czy i jakie dochody osiąga pracownik poza zakładem pracy, w którym ubiega się o świadczenie, oraz jaka jest sytuacja życiowa wszystkich członków jego rodziny, z którymi prowadzi wspólne gospodarstwo domowe. Jeżeli więc przyznawanie świadczeń jest uzależnione od wymienionych wyżej kryteriów, to oczywiste staje się, że sytuacja pracownika lub innej osoby uprawnionej do korzystania z funduszu wymaga każdorazowo wyjaśnienia, ustalenia i oceny.

W konsekwencji, regulamin zakładowego funduszu świadczeń socjalnych może nałożyć na pracownika ubiegającego się o świadczenie obowiązek przedstawienia informacji niezbędnych do ustalenia, czy spełnia on kryteria o charakterze socjalnym, np. informacji o poziomie dochodu przypadającego na członka jego rodziny, a także okazania odpowiednich dokumentów na uwiarygodnienie jego oświadczenia, np. rocznego zeznania podatkowego pracownika i jego małżonka.

Pracodawca, który uzyska dane osobowe pracownika ubiegającego się świadczenie z funduszu, ma prawo przetwarzać te dane. Zdaniem głównego inspektora ochrony danych osobowych przy przetwarzaniu przez pracodawcę informacji o wynagrodzeniach członków rodziny pracownika w związku z podziałem ZFŚS jest istotne, aby zakres gromadzonych danych był adekwatny do celu, dla którego dane są gromadzone.

Autor: Agnieszka Lechman-Filipiak, radca prawny Kancelaria Linklaters

Źródło: GP

http://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=27155&s=1

zapomniane konto16-06-2008 12:08:31   [#11]
a ja mam inne pytanie, gdzie sa przez was gromadzone wnioski pracowników o przyznanie świadczenia ? (w których to wnioskach przedstawiaja swoje dochody), ja musze je oddawac do urzędu 9 bo tam nastepuje wypłata), choc mysle że to niezgodne z Ustawa o ochronie danych osobowych. Prosze o konstruktywna odpowiedź
DYREK16-06-2008 12:36:11   [#12]

Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, a dane o sytuacji życiowej pracownika

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tj. Dz.u. z 1996 r. poz. 70, poz. 335) przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz ustalanie wysokości dopłat z funduszu można uzależnić od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej pracownika. Oznacza, to że pracodawca musi uzyskać takie dane dotyczące pracownika - a nawet jego rodziny, żeby ustalić jego prawo do świadczeń. Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z dnia 8 maja 2002 r.( I PKN 267/2001 OSNP 2004/6 poz. 99) Pracodawca nie narusza dóbr osobistych pracownika (art. 23 kc, art. 47 i art. 51 ust. 1 i 2 Konstytucji), zobowiązując go zgodnie z postanowieniami regulaminu przyznawania zapomóg z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych do złożenia zaświadczenia o zarobkach uzyskiwanych u drugiego pracodawcy.
Jednak Sąd Najwyższy precyzuje, że zasady wykonywania tego obowiązku powinny być sprecyzowane w regulaminie funduszu świadczeń socjalnych (wyrok z 20 sierpnia 2001 r. KPIN 579/00: OSNAPiUS z 2003 r. nr 14, poz. 331). W regulaminie należy zatem określić bezpośrednio jakie dane należy przedstawić w celu uzyskania świadczeń albo określić rodzaj dokumentów, które pracownik ma obowiązek przedstawić.
W przypadku żądania danych wrażliwych np. dotyczących leczenia w związku z wnioskiem pracownika o zapomogę na leki pracodawca na podstawie regulaminu funduszu świadczeń socjalnych może żądać przedstawienia recept bądź zaświadczenia lekarskiego. Wydaje się jednak, że pracodawca może mieć tylko wgląd w taką dokumentację, nie może jej zatem umieszczać w aktach osobowych ani przetwarzać.
Jeżeli pracodawca nie tworzy funduszu, a tylko wypłaca świadczenia urlopowe, które nie są uzależnione od kryterium osobistego, pracodawca nie może żądać żadnych dodatkowych danych od pracownika, innych niż wymienione w art. 221 kodeksie pracy.

http://www.kobieta.gov.pl/?2,16,271,

 

Dodano: 2005-01-01
Autor: Joanna Noga-Bogomilska

TRZY PYTANIA DO JOANNY NOGA-BOGOMILSKIEJ
prawnika z kancelarii Wierzbowski Eversheds


Trzeba przedstawić PIT

Jakie przepisy regulują kwestię udostępniania pracodawcy zeznań rocznych w związku z ubieganiem się o świadczenia z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych?

Zagadnienie to nie jest jednoznacznie uregulowane przepisami prawa. Z całą pewnością dotyczy jednak relacji pomiędzy ustawą o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych (ustawa o ZFŚS) a ustawą o ochronie danych osobowych.
Ustawa o ZFŚS wskazuje na podstawę prawną i przesłanki przyznawania środków pochodzących z tego Funduszu. Natomiast ustawa o ochronie danych osobowych wymaga, aby pracodawca zbierając określone dane osobowe w celu przyznania tychże świadczeń miał podstawę prawną do ich przetwarzania oraz aby zbierał wyłącznie dane osobowe adekwatne do celu, dla jakiego są one przetwarzane.
Przepis art. 8 ust. 2 ustawy o ZFŚS bardzo szeroko określa przesłanki, jakimi pracodawca musi kierować się przy ustaleniu wysokości należnych świadczeń socjalnych pochodzących z tego Funduszu. Przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z Funduszu uzależnia się bowiem od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu (tzw. sytuacji osobistej).
Z przepisu tego wynika zakaz dzielenia środków z Funduszu w oderwaniu od sytuacji osobistej pracowników ubiegających się o przyznanie środków z Funduszu, a w konsekwencji obowiązek jej zbadania. Należy, bowiem pamiętać, że środki pochodzące z Funduszu nie są przeznaczone dla wszystkich pracowników, ale dla tych znajdujących się w relatywnie trudnej sytuacji u danego pracowdawcy. Żądanie przez pracodawcę rocznego zeznania podatkowego (PIT) jest jednym ze środków zmierzających do ustalenia sytuacji materialnej pracownika.

W swoim stanowisku Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych (GIODO) uzależnia możliwość domagania się od pracownika w powyższej sytuacji zeznania rocznego od treści regulaminu ZFŚS. Czy słusznie?

Niezupełnie. GIODO w swoim stanowisku pomija całkowicie kwestię art. 22¹ Kodeksu pracy. Zgodnie z jego treścią pracodawca oprócz podstawowego katalogu danych takich jak imię, nazwisko, imiona rodziców, data urodzenia, miejsce zamieszkania (adres do korespondencji), wykształcenie, przebieg dotychczasowego zatrudnienia, ma prawo żądać od pracownika podania jego innych danych osobowych, jeżeli podanie takich danych jest konieczne ze względu na korzystanie przez niego ze szczególnych uprawnień przewidzianych w prawie pracy. Ten przypadek dotyczy również korzystania ze świadczeń pochodzących z ZFŚS.
Jak słusznie stwierdza GIODO wykorzystywanie danych jest możliwe, gdy jest to niezbędne dla zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa. Wydaje się, zatem, że w tym przypadku przepisem, z którego wynika obowiązek do zbierania danych pracownika jest właśnie art. 8 ust. 2 ustawy o ZFŚS.

Jak więc ocenić brak takiej możliwości w regulaminie?

Z pewnością taki brak w regulaminie informacji na temat dokumentów koniecznych do udokumentowania osobistej sytuacji pracownika ubiegającego się o świadczenie jest istotną jego wadą. Jednak, interpretacja GIODO zakładająca brak możliwości żądania takich danych w przypadku braku informacji w regulaminie jest zbyt daleko idąca. W mojej ocenie mimo wszystko pracodawca może uzależnić przyznanie świadczeń z tego Funduszu od przedstawienia przez pracownika dokumentów, które pozwalają na ustalenie jego osobistej sytuacji. Pracodawca musi wyjaśnić, ustalić i ocenić sytuację pracownika ubiegającego się o przyznanie środków z Funduszu przy podejmowaniu każdej decyzji o ich przyznaniu. Powołane przez GIODO orzeczenie Sądu Najwyższego z 8 maja 2002 r. (sygn. akt IPKN267/2001) potwierdza taki właśnie obowiązek.
Co więcej, w tym przypadku trudno byłoby również stwierdzić, że dane zawarte w rocznym zeznaniu podatkowym (PIT) są nieadekwatne do celu ich przetwarzania. Dane te konieczne są bowiem w celu przyznania pracownikowi, którego dane dotyczą, środków z Funduszu.

Rozmawiała Aleksandra Tarka
http://www.wierzbowskieversheds.com.pl/?page=3&action=showArticle&id=1494&year=2005

 

 

 Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych

http://www.giodo.gov.pl/348/id_art/1447/j/pl/

Czy dopuszczalne jest żądanie od pracownika przedłożenia rocznego zeznania podatkowego (PIT) w celu wykazania wysokości dochodu, na potrzeby Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych?
Pracodawca może gromadzić dane osobowe, jeśli spełni jeden z warunków określonych w art. 23 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych - w przypadku danych "zwykłych" (jak np. imię, nazwisko, adres zamieszkania) oraz w art. 27 ust. 2 tej ustawy - w odniesieniu do danych szczególnie chronionych (katalog danych objętych szczególną ochroną określony został w art. 27 ust. 1 ustawy i obejmuje m.in. dane dotyczące stanu zdrowia, nałogów).

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 2 lub art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o ochronie danych osobowych wykorzystywanie danych jest możliwe, gdy jest to niezbędne dla zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa.

Dopuszczalność żądania przez pracodawcę zeznania o wysokości osiągniętego przez pracownika dochodu w roku podatkowym (PIT) w celu potwierdzenia uprawnienia tego pracownika do świadczeń z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, badać należy w oparciu o przepisy ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t. j. Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335, ze zm.) oraz postanowienia regulaminu, o którym mowa w art. 8 ust. 2 tej ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z Funduszu uzależnia się od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z jego środków. Zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z Funduszu oraz zasady przeznaczania środków funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej powinny być określone w regulaminie (art. 8 ust. 2 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych).

Przyznanie świadczeń z Funduszu, a także ich wysokość, uzależniona jest więc od spełnienia przez osobę ubiegającą się o to świadczenie określonych kryteriów socjalnych. Ustawa o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych nie określa jednak sposobu, w jaki ma nastąpić udokumentowanie ich spełnienia. Uprawnienie pracodawcy do żądania podania stosownych informacji oraz przedłożenia odpowiednich dokumentów uzasadniających przyznanie świadczenia z Funduszu, powinno zatem znajdować uzasadnienie w regulaminie, o którym mowa powyżej. W jego postanowieniach powinny być sprecyzowane zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z Funduszu oraz tryb rozpatrywania wniosków o ich przyznanie. Regulamin powinien także określać, jakie informacje i dokumenty są niezbędne do dokonania oceny, czy osoba ubiegająca się o przyznanie świadczenia z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych spełnia kryteria, od których uzależnia się jego przyznanie.

W wyroku z dnia 8 maja 2002 r. sygn. akt I PKN 267/2001 Sąd Najwyższy uznał, iż w art. 8 ust. 2 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych "jest (...) zawarta zasada przyznawania ulgowych usług i świadczeń oraz dopłat z Funduszu według kryteriów o charakterze wyłącznie socjalnym, tj. uzależnionych co do zasady i wysokości od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu. Z tego zaś punktu widzenia nie może być obojętne to, czy i jakie dochody osiąga pracownik poza zakładem pracy, w którym ubiega się o świadczenie, oraz jaka jest sytuacja życiowa wszystkich członków jego rodziny, z którymi prowadzi wspólne gospodarstwo domowe. Jeżeli więc przyznawanie świadczeń jest uzależnione od wymienionych wyżej kryteriów, to oczywiste staje się, że sytuacja pracownika lub innej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu wymaga każdorazowo wyjaśnienia, ustalenia i oceny".

Tu dyskutowaliśmy:

http://oskko.edu.pl/forum/thread.php?t=21172&fs=0&st=0

DYREK16-06-2008 12:43:43   [#13]

koronka

Nie jest to niezgodne z Ustawą o ochronie danych osobowych ponieważ

zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 2 lub art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o ochronie danych osobowych wykorzystywanie danych jest możliwe, gdy jest to niezbędne dla zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa.

DYREK16-06-2008 12:45:00   [#14]

ale

Czy legalne jest udostępnianie przez dyrektorów szkół pełnych danych osobowych pracowników szkoły gminom ?

GIODO uznał za nielegalne. Ustawa o systemie oświaty, nie daje gminom takich uprawnień.

http://www.enigma.com.pl/pliki/publikacje/giodo_zatrudnienie.pdf


post został zmieniony: 16-06-2008 12:51:03
asper0116-06-2008 12:52:38   [#15]

W poprzednim wątku mi nikt nie poradził to może tu spróbuje ;):

czy n-lowi zwolnionemu z art. 52 KP należy wypłacić świadczenie urlopowe? Żeby było śmieszniej to umowa trwała tylko od 01.09.07 do 30.09.07 (właściwie to miał dwie umowy do tego ;/ ).

DYREK16-06-2008 13:10:54   [#16]

Art. 53.1a Karta nauczyciela

był zatrudniony, to wypłacasz proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy i okresu zatrudnienia nauczyciela w danym roku szkolnym

zapomniane konto17-06-2008 07:18:01   [#17]
Witam !Dzięki dyrek, satysfakcjonuje mnie twoja odp. w #14, bo chodziło o pracowników UM i przekazywanie im wniosków o te świadczenia składanych do dyrektora przez pracowników, natomiast jesli chodzi o dane pracownika dla dyrektora to wiem, że może takich danych żądać. Dzieki
DYREK17-06-2008 21:54:40   [#18]
http://www.gofin.pl/wydruk.php?id_temat_html=96505&id_punkt=346&id_pismo=1810
DYREK19-06-2008 09:07:00   [#19]
anmar19-06-2008 12:50:12   [#20]
Pytanie w imieniu koleżanki. Jest zatrudniona na umowę na czas określony (nauczanie indywidualne). W szkole, w której pracuje wypłacono socjalny. Nic nie dostała, bo nie złożyła wniosku. Nikt jej nie poinformował, że trzeba składać wnioski i do kiedy. Co ma zrobić?
AnJa19-06-2008 12:54:30   [#21]
złożyć teraz
anmar19-06-2008 13:00:16   [#22]
Też jej to mówiłam, tylko w szkole powiedzieli jej że pieniądze rozdysponowane i jest za późno.
DYREK19-06-2008 13:04:36   [#23]

składa i nie słucha takich tam .......

powina złożyć i poprosić o potwierdzenie przyjęcia

 

 

DYREK19-06-2008 13:05:17   [#24]

brak środków na koncie zfśs to nie jej problem 

 


post został zmieniony: 19-06-2008 13:06:55
Tara19-06-2008 13:43:20   [#25]
Wracając do tematu świadczenia urlopowego.Oczywiście pracownikom obsługi i administracji nie wypłacam bo nie wynika to z przepisów.Natomiast kwotę 900 złotych wypłaciłam im jako wczasy pod gruszą.Są tak nędznie opłacani że uznałam iż choć w ten sposób ich wspomogę.I nie ma dla mnie znaczenia że odpis dla nauczycieli jest większy.
DYREK19-06-2008 13:47:00   [#26]

wielkość odpisu nie ma znaczenia

istotna jest sytuacja materialna i rodzinna pracownika

chyba nie wypłaciłaś wszystkim po równo ?


post został zmieniony: 19-06-2008 13:48:53
Tara19-06-2008 13:48:04   [#27]
administracji i obsłudze po równo bo tak wynika z widełek wszyscy się "łapią":-)
DYREK19-06-2008 13:49:45   [#28]
to ok. :-)
rzewa19-06-2008 21:30:19   [#29]
złożyli wnioski... (?)

a n-le nie złożyli... (?)

no to ok.
Tara19-06-2008 21:32:10   [#30]
Tak złożyli wnioski (administracja i obsługa).Nauczyciele nie musieli.
rzewa19-06-2008 21:33:03   [#31]
ale mogli, a nie chcieli ;-)
Tara20-06-2008 07:09:19   [#32]
Nie miałam dla nich tyle pieniędzy w tym momencie.Wnioski o wczasy pod gruszą są złożone przez nauczycieli też, ale wypłata nastąpi jak będę miała przelaną następną transzę pieniedzy.Dla nauczycieli nie będzie to juz tak wysoka kwota.Zarabiją więcej więc nie te widełki będą się im  należały,tu będzie różnicowanie.
OlkaRa20-06-2008 10:02:44   [#33]

Tzn, rozumiem, że kryterium przyznania wczasów pod gruszą nie jest fakt bycia lub nie nauczycielem.

("Zarabiają więcej więc nie te widełki będą się im  należały..") - I o tym, ile będzie tej gruszy decydują kryteria dochodowe całej rodziny, (obliczone dla wszystkich członków rodziny z wszystkich źródeł,  nie tylko zarobki pracownika), a nie stanowisko, na jakim jest ktoś zatrudniony. Bo inaczej być nie może.

"Nie miałam dla nich tyle pieniędzy..." - Czy rzeczywiście u Tary WSZYSCY nauczyciele mają dochód w rodzinie na 1 os niższy niż WSZYSCY pracownicy admin. i obsługi? Aż taka regularność?

Marylka11-07-2008 22:25:04   [#34]
Wracam do tematu.

w związku z tym, że osobami uprawnionymi do korzystania z funduszu są również małżonkowie i dzieci, mój poprzednik wypłacał wczasy pod gruszą dla nich wszystkich.

Np. Pracownik + małżonka + 2 dzieci= 4 razy przyznana wg widełek kwota

Nie spotkałam się nigdy z taką interpretacją. Czy tak powinno być?
AnJa11-07-2008 22:26:53   [#35]
o ile dobrze zrozumiałem - tylko tak może być
Marylka11-07-2008 22:33:13   [#36]
A ja w obecnym regulaminie zaopiniowanym pozytywnie przez zz mam tak:

I. Dofinansowanie wypoczynku polega na:

1. wypłacie świadczenia urlopowego dla nauczycieli

2. wypłacie dofinansowania do indywidualnych form wypoczynku urlopowego dla wszystkich pracowników oraz uprawnionych emerytów i rencistów

Czyli wg tego regulaminu nie należy się na małżonków i dzieci, czy mam zły regulamin :(
zgredek11-07-2008 22:35:53   [#37]

regulamin określa jakie świadczenia przyznajesz - tak sobie ustaliliście to tak macie

według tego co masz zapisane - nie należy się takie świadczenie małżonkom i dzieciom

 

AnJa11-07-2008 22:36:40   [#38]
wyglądą, że nie należy się

czyli zły
zgredek11-07-2008 22:37:46   [#39]

nie słuchaj go - nie jest zły

AnJa11-07-2008 22:41:29   [#40]
jest zły

ja komunista socjalny- rodzina jesat w komunie uprawniona

i więcej tu nie wejdę- bo się rozjeżdża
Marylka11-07-2008 22:44:29   [#41]
Ustawa o zfśs nie precyzuje określenia "rodziny" pracownika, emeryta lub rencisty.

W naszym regulaminie jest tak.


I. Do korzystania ze świadczeń i usług finansowych z funduszu uprawnionymi są:

1. pracownicy zatrudnieni w pełnym i niepełnym wymiarze godzin czasu pracy na podstawie umowy o pracę ( na czas określony i nieokreślony), powołania oraz członkowie ich rodzin)

2. pracownicy przebywający na urlopach wychowawczych, zdrowotnych oraz nauczyciele przeniesieni w stan nieczynny

3. emeryci i renciści byli pracownicy zakładu, oraz przydzieleni administracyjnie po likwidacji szkół, placówek oświaty

4. członkowie rodzin pracowników zmarłych w okresie zatrudnienia

5. inne osoby, którym zakład pracy w trybie indywidualnych wyjątkowych decyzji przyznał prawo do korzystania ze świadczeń socjalnych finansowanych z Funduszu po uzgodnieniu ze związkami zawodowymi

II. Członkami rodzin uprawnionymi do korzystania z funduszu są:

1. dzieci (własne, przysposobione, przyjęte na wychowanie pozostające na utrzymaniu i wychowaniu pracownika, w wieku do 15 lat, a jeżeli się kształcą dalej (szkoła ponadgimnazjalna), do ukończenia 19 roku życia

2. dzieci niepełnosprawne w stopniu umiarkowanym lub znacznym bez względu na wiek

Czyli wg tego mam chyba sprzeczności w regulaminie, bo dzieci są uprawnione, a w następnym punkcie regulamin ogranicza im dostęp do świadczeń.

Muszę nad tym popracować.
Marylka11-07-2008 22:45:58   [#42]
AnJa co się rozjeżdża?
tegie11-07-2008 22:47:28   [#43]
ekran...
Gusia11-07-2008 22:48:53   [#44]
AnJi ekran się rozjeżdża..? to musiał trochę wychylić... albo siebie albo co innego :)))))
Marylka11-07-2008 22:49:10   [#45]
U mnie się nie rozjeżdża :)
AnJa11-07-2008 22:51:59   [#46]
Gusia- Ty uważaj troszke

bo ja cię lubie prawie jak ...

ale możesz to zepsuc łatwo
Gusia11-07-2008 22:54:57   [#47]
AnJa ja tak z całego serducha :)))))))))))))))))))))))))))))))))) ale wiesz na więźbie cały dzień przy taki słońcu :)))) ja i się wychyliłam i sobie :)))))))))))
AnJa11-07-2008 22:58:04   [#48]
Adaa widziała ostatni jakąs z lubelskiego budowlankę u się

w sklepie- nie na więźbie

jakby Cię zobaczyła wyszłoby, że na Slonsku bida wienksza niż na zachodniej Ukrainie
Gusia11-07-2008 23:00:36   [#49]
:(((
tegie11-07-2008 23:01:50   [#50]
AnJa - a ty był kiedy na Śląsku??? Czy ty wiesz, że u nas na każdej(prawie) ulicy to super i hipermarket?:-)
strony: [ 1 ][ 2 ]