OK zeszyt dla opiekunów świetlic.
Wrzucam teskst za zgodą autorki, Danusi Sterny - ekspertki oceniania kształtującego oraz pomysłodawczyni OK Zeszytu związanej z Centrum Edukacji Obywatelskiej.
OK zeszyt wprowadzany przez opiekunów świetlic, nauczycieli wychowawców lub nauczycieli uczniów obcojęzycznych
Wrócił temat prowadzenia OK zeszytu w świetlicy. Do tej pory nie mamy wielu zwolenników prowadzenia OK zeszytu w świetlicy. Ale teraz, gdy przybyło do nas wielu uchodźców z Ukrainy, może to jest pomysł, który można wykorzystać.
Idea jest prosta: zaproponować uczniowi prowadzenie zeszytu na temat, który go interesuje.
Jak to mogłoby wyglądać w świetlicy lub podczas pobytu ucznia ukraińskiego w polskiej szkole?
Nauczycielka lub nauczyciel pyta, co ucznia interesuje i proponuje mu prowadzenie zeszytu na ten temat. W sprawie przedmiotu zainteresowania można porozumieć się z uczniem również w obcym języku np. poprzez tłumacza internetowego lub z pomocą mamy lub innego ucznia.
Jeśli uczeń już wybrał to, co chciałby poznać lepiej, to można mu zaproponować prowadzenie OK zeszytu na ten temat. Pierwszym krokiem jest ustalenie – jaki uczeń ma cel, co chciałby poznać, do czego będzie dążył. Następny krok polega na ustaleniu kryteriów sukcesu – z czego uczeń będzie zadowolony, co da mu informację, że cel osiągnął.
Dalej już wszystko zależy od ucznia, jego OK zeszyt należy do niego. Może zamieszczać w nim zdjęcia, materiały, artykuły, rysunki, mapy myśli itd.
Można umówić się z uczniem na stop klatki, w których uczeń pokazuje swój OK zeszyt nauczycielowi lub innemu uczniowi. Oglądający OK zeszyt może dać (jeśli uczeń chce) informacje zwrotną, która powinna zawierać: to co uczeń zrobił dobrze (co udało mu się już wykonać z założonych kryteriów), czego jeszcze nie ma i wskazówki, jak może nad tym pracować. Informacji zwrotnej może udzielać inny uczeń, np. uczniowi mówiącemu po ukraińsku, inny uczeń mówiący w tym języku.
W trakcie prowadzenia OK zeszytu, uczeń zamieszcza w nim refleksję, na temat tego, czego się nauczył, co mu się podobało i to z czym miał trudności.
Warto ustalić ile czasu będzie trwało prowadzenie OK zeszytu, aby można było podsumować pracę i świętować osiągnięte sukcesy.
Wypełniony OK zeszyt jest wspaniałą pamiątka uczenia się.
Warto spróbować z kilku powodów:
- Dziecko samo decyduje o swoim OK zeszycie i dzięki jego prowadzeniu uczy się, że jest sprawczy i samosterowny.
- Pozwala zająć myśli ucznia, sprawami niezwiązanymi bezpośrednio z wojną.
- Nadaje sens uczeniu się.
- Pozwala zająć ucznia, który czuje się obcy w szkole z polskimi dziećmi.
Temat OK zeszytu musi być wybrany przez ucznia, powinniśmy pozwolić mu na wybór, choć ten wybór może nam się wydawać mało ważny. Może to być np.: znajomość marek samochodów, przepisy na potrawy (np. polskie), historia mody, znajomość geografii kraju lub regionu, tworzenie słownika nieznanego języka, drzewa w okolicy itp.
Jeśli nauczycielka lub nauczyciel zdecyduje się prowadzić OK zeszyt z dzieckiem ukraińskim powinien przedstawić mu opis pomysłu, może to wyglądać w ten sposób:
Wersja polska:
Proponuję Ci abyś zajęła/zajął się tym co Ciebie interesuje. Zastanów się, co byś chciał poznać, może to być wszystko, czym tylko jesteś zainteresowana/y, decyzja zależy od Ciebie! Mam dla Ciebie zeszyt, który nazywamy OK zeszytem i który należy całkowicie do Ciebie. Jak już wybierzesz temat, to sformułuj go w formie celu – co chciałabym/chciałbym osiągnąć, do czego będę dążyć. Czyli określasz cel. Potem zastanów się, co będzie cię satysfakcjonowało na zakończenie pracy z celem, czyli kryteria sukcesu. Powinny być określone bardzo konkretnie, abyś po pewnym czasie mogła/mógł ocenić – co ci się udało osiągnąć. Możemy się umówić za tydzień, że mi pokażesz zeszyt i razem ocenimy, co się udało, a co nie. Możemy poprosić innego ucznia, aby nam w tym pomógł. Będziemy odnosić się tylko do kryteriów sukcesu, które sam sobie postawiłeś, zauważymy, które z nich zostały osiągnięte, które jeszcze nie i pomyślimy o wskazówkach, dotyczących dalszych Twoich działań.
W swój OK zeszyt wpisuj swoje refleksje - czego się nauczyłeś, co jeszcze Cię interesuje, jakie masz trudności. To będzie unikalny zapis Twojego uczenia się.
Pamiętaj, że możesz liczyć na moją pomoc. Powodzenia z OK zeszytem!
Wersja ukraińska
Я пропоную вам подбати про те, що вас цікавить. Подумайте, що б ви хотіли знати, це може бути все, що васцікавить, рішення за вами! У мене для вас є блокнот, який ми називаємо ОК, і який повністю належить вам. Вибравши тему, сформулюйте її у вигляді мети - чого б я хотів досягти, до чого прагнутиму. Отже, вивизначаєте мету. Потім подумайте, що вас задовольнить в кінці роботи з метою, тобто критеріями успіху. Їхслід визначити дуже конкретно, щоб через деякий час ви могли судити, чого ви досягли. За тиждень миможемо домовитися, що ви покажете мені блокнот і разом оцінимо, що вийшло, а що ні. Ми можемопопросити іншого студента допомогти нам у цьому. Ми будемо посилатися лише на критерії успіху, які вивстановили для себе, зауважимо, які були досягнуті, а які ще не досягнуті, і подумаємо про поради щодоваших наступних кроків. У зошит ОК запишіть свої роздуми – чого ви дізналися, що ще вас цікавить, які у ваструднощі. Це буде унікальний запис вашого навчання. Пам’ятайте, що ви можете розраховувати на моюдопомогу. Удачі з блокнотом OK!
Korzystajcie:-)
Uwaga! Będą jeszcze dodane rysunki do wklejek po ukraińsku.
post został zmieniony: 18-03-2022 10:16:40 |