Zamieszczamy wczorajszą uchwałę Walnego Zebrania OSKKO, która staje się podstawą stanowiska - teraz powstaje ono i będzie skierowane do władz i opinii publicznej. ===
§1.
Na podstawie §17 ust. 2 pkt a Statutu OSKKO Walne Zebranie Członków postanawia, że Stowarzyszenie w 2021 roku:
1. Podejmie działania mające na celu poinformowanie społeczeństwa i władz państwa w sprawie budzących niepokój zjawisk, tj.:
1) przeciążenia polskich uczniów pracą niemającą związku z ich najważniejszymi potrzebami wychowawczymi i rozwojowymi. W szczególności widzimy konieczność:
a) gruntownej zmiany podstaw programowych, w tym przede wszystkim ograniczenia ich treści; b) zainicjowania zmian formuły i zasad egzaminu ósmoklasisty, począwszy od roku 2022,
2) słabego wsparcia wychowawczego uczniów. Wskazujemy na pilną potrzebę:
a) dania nauczycielom czasu na pracę nad potrzebami i problemami uczniów, nawet kosztem dydaktyki, w szczególnej sytuacji negatywnego wpływu pandemii,
b) działań na rzecz wsparcia społeczności szkolnych w bezpiecznym, przyjaznym powrocie do edukacji stacjonarnej, wobec bardzo złego stanu psychicznego zarówno uczniów jak ich rodzin i nauczycieli;
3) niezadowalającej a zarazem kluczowej dla systemu edukacji autonomii szkół, przedszkoli i placówek, w zakresie zarządzania i pracy wychowawczej bez nacisków zewnętrznych.
2. Będzie kontynuować wspieranie kadry kierowniczej oświaty oraz szkół, przedszkoli i placówek, szczególnie w stawianiu czoła wyzwaniom pandemii.
3. Podejmie działania na rzecz rozwoju systemu edukacji w Polsce, z uwzględnieniem wyzwań przyszłości. Niezadowalający jest aktualny stan prac władz oświatowych nad wdrażaniem kompetencji przyszłości, nowoczesnych platform edukacyjnych i innych.
§2. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi OSKKO.
§3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia. |