Dziękuję przyszłościowo za ten ,,gotowiec''. Mnie się przydarzyło to, co poniżej, zamieszczam moją autorską :-) odpowiedź, może nie jest tak dobrze obudowana prawem , konkretami ale może skorzystacie w innej sprawie :-). Nie załączam pisma rodziców, bo to był gotowiec krążący w internecie.
Szanowni Rodzice ...............
-
W odpowiedzi na Państwa Zapytanie do dyrektora szkoły z dnia 14.12.2021r., odnosząc się do Państwa pytań:
-
Na jakiej podstawie prawnej Dyrektor zamknął szkołę podstawową w okresie od 21.12.2021r. do 9.01.2022r.
Informuję, że jako dyrektor placówki publicznej jestem zobowiązana do przestrzegania prawa oświatowego ( nie jego interpretacji i opinii na ten temat), dyrektor nie wydaje rozporządzeń, nie działa na własną rękę, nie działa też na zasadzie dowolnego interpretowania przepisów; w tym przypadku podstawą ZAWIESZENIA ZAJĘĆ STACJONARNYCH jest Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 13 grudnia 2021r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
Zgodnie z powyższym opublikowanym rozporządzeniem MENiS zajęcia stacjonarne w szkołach podstawowych, ponadpodstawowych, placówkach kształcenia ustawicznego, centrach kształcenia zawodowego, w szkołach artystycznych realizujących wyłącznie kształcenie artystyczne, placówkach artystycznych, szkołach artystycznych realizujących także kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego będą ograniczone od 20 grudnia 2021 r. do 9 stycznia 2022 r.
-
Czy są robione badania pod kątem wpływu izolacji dzieci oraz braku dostępu do normalnego trybu edukacji w kontekście emocjonalnym, poziomu kształcenia oraz rozwoju psychofizycznego? Proszę o udostepnienie wyników badań.
O jakie badania Państwo pytacie? Na jakim poziomie robione? W szkole? W Polsce? W szkole nie przeprowadzamy takich badań.
Natomiast, mam nadzieję ,że nie umknęło to Państwa uwadze, po powrocie dzieci/uczniów ze zdalnego nauczania w ubiegłym roku szkolnym i pierwsze miesiące tego roku szkolnego poświęciliśmy szczególnie na dobrostan psychiczny uczniów. Jesteśmy profesjonalistami, nauczycielami, którzy nie tylko wykonują swoją pracę zgodnie z najlepszą wiedzą i umiejętnościami, ale przede wszystkim jako baczni obserwatorzy, pedagodzy , wychowawcy, osoby wspierające pochylamy się nad każdym dzieckiem, jego potrzebami, problemami, talentami. Do tego nie są nam potrzebne badania, tylko uważne codzienne obserwacje dzieci.
-
Czy są robione i przez kogo badania pod kątem wpływu na psychofizyczny rozwój dziecka nauczanego zdalnie? Proszę o udostepnienie wyników badań.
Odpowiedź jak wyżej. Nie. Nie jesteśmy instytucją prowadzącą badania.
Pytania 4) i 5). Nie jest to moim zadaniem ani kompetencją.
2. Odnośnie sformułowanego przez Państwa oczekiwania, ,, iż dyrektor tutejszej szkoły nie będzie działał na szkodę swoich podopiecznych i pracowników’’ : jest to poważny, nieuprawniony moim zdaniem, zarzut wobec mnie jako dyrektora. Proszę o podanie konkretnego przypadku, że działam na szkodę podopiecznych i pracowników.
3. Rozporządzenia, na które się Państwo powołujecie w dalszej części pisma, o zawieszaniu zajęć to są zupełnie odrębne akty prawne, nie mające zastosowania w tej sytuacji, proszę popatrzeć na daty tych rozporządzeń; dotyczą sytuacji , gdy wszędzie odbywa się nauka stacjonarna, a w szkole /przedszkolu np. brakuje wielu nauczycieli ( np. są na kwarantannie lub maja pozytywny wynik testu itp.) i nie ma komu pracować stacjonarnie.
4. Nikomu z Waszych dzieci nie zostało odebrane prawo do edukacji, ani nie został zabrany dostęp do szkoły. W tym wyjątkowym czasie pandemii konieczne są po prostu inne/ elastyczne rozwiązania, nie muszą się nam wszystkim podobać, każdy ma prawo do własnego prywatnego zdania, ale w przypadku placówki publicznej, której reprezentantem jest dyrektor, stosuje się aktualnie obowiązujące prawo . A dotyczy ono w tej sytuacji 6 dni nauki zdalnej.
5. Kolejna część Państwa pisma to uświadamianie mi , jako dyrektorowi, konsekwencji prawnych wynikających z Kodeksu Karnego ,, Funkcjonariusz publiczny, który przekraczając swoje uprawnienia lub nie dopełniając obowiązków, działa na szkodę interesu publicznego lub prywatnego podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.’’ Dodatkowo przytaczają Państwo zapisy ustawy Karta Nauczyciela, Kodeks Karny, Kodeks wykroczeń, Kodeks cywilny.
Proszę o konkrety, bo nie można bezpodstawnie oskarżać funkcjonariusza publicznego, to też może mieć swoje konsekwencje prawne.
6. Piszecie Państwo, że ,, skierowane przez rodziców do Pani pytania mają fundamentalne znaczenie dla zdrowia i życia uczniów i pracowników szkoły, jak również jako potencjalna podstawa Pani odpowiedzialności na podstawie powyżej przytoczonych przepisów’’.
Czy macie Państwo upoważnienie do występowania w imieniu pracowników Zespołu ........... w ...........? Jakie są konkretne zarzuty? Co się kryje pod powyżej zacytowanym stwierdzeniem?
Podsumowując:
Jako dyrektor wydaję zarządzenia, podejmuję decyzje, ale muszą one być zgodne z aktami prawnymi wyższego rzędu i z kompetencjami dyrektora zawartymi w obowiązujących aktach prawnych.
Mam 16-letnie bogate doświadczenie w pracy na stanowisku dyrektora , nie jestem tu przypadkowo. W tym doświadczeniu są także rozmowy z Państwem , rozwiązywanie różnych spraw, problemów organizacyjnych, ludzkich. Macie prawo mieć pytania, oczekiwania, nie zawsze każda odpowiedź, czy decyzja może Państwa satysfakcjonować, nie zawsze się musimy we wszystkim zgadzać. Zawsze kieruję się prawem , staram się logiką i ludzkim podejściem.
Rozumiem frustrację spowodowana sytuację pandemiczną, która dotyczy przecież nas wszystkich. Rozumiem państwa Rodziców, którzy nie mają możliwości zapewnienia dziecku opieki podczas zdalnego nauczania. Ale faktem jest , że dzieci teraz chorują (nie wiemy na co), przenoszą też, nie z własnej przecież winy, wirusa na np. domowników. Dlatego zasadne jest , aby było jak najmniej okazji do przenoszenia i rozprzestrzeniania się wirusa COVID-19, szczególnie przed świętami. I faktem jest, że to każdy rodzic indywidualnie zwraca się do dyrektora w sprawie swojego dziecka, nie jest istotne, czego to dotyczy. Jestem zaskoczona , że podważacie moje kompetencje jako dyrektora, czego przykładem jest sugerowanie, zarzucanie, że łamię prawo, że nie dbam o zdrowie i życie osób , za które jestem odpowiedzialna. Jest mi po ludzku przykro, że wytoczyliście takie ciężkie działa.
ZADZIAŁAŁO. |