Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
projekt zmian ustawy - finansowanie przedszkoli |
|
Marek Pleśniar | 08-09-2009 12:26:20 [#01] |
---|
Proszę o uwagi dotyczące poniższego projektu http://orka.sejm.gov.pl/Druki6ka.nsf/0/BC061EF8C1962591C12575F6003C8A52/$file/2210.pdf
Rozważam udział jutro w Sejmie - w pierwszym czytaniu tego projektu
Zależyto od zainteresowania i tego czy są pytania czy nie
Druk nr 2210 Warszawa, 2 lipca 2009 r. SEJM RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ VI kadencja Marszałek Senatu Pan Bronisław Komorowski Marszałek Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej Szanowny Panie Marszałku Zgodnie z art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. mam zaszczyt powiadomić Pana Marszałka, że Senat na 36. posiedzeniu w dniu 2 lipca 2009 r. podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy - zmieniającej ustawę o systemie oświaty oraz ustawę o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Projekt ustawy stanowi wykonanie obowiązku dostosowania systemu prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego. Jednocześnie pragnę poinformować, że Senat upoważnił senatora Marka Trzcińskiego do reprezentowania Senatu w dalszych pracach nad tym projektem. W załączeniu przesyłam opinię Komitetu Integracji Europejskiej o pozostawaniu projektu ustawy poza obszarem prawa Unii Europejskiej. Z poważaniem (-) Bogdan Borusewicz U C H W A Ł A SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ z dnia 2 lipca 2009 r. w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy zmieniającej ustawę o systemie oświaty oraz ustawę o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Senat wnosi do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy zmieniającej ustawę o systemie oświaty oraz ustawę o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Jednocześnie upoważnia senatora Marka Trzcińskiego do reprezentowania Senatu w pracach nad projektem. MARSZAŁEK SENATU Bogdan BORUSEWICZ - 2 -
p r o j e k t USTAWA z dnia zmieniająca ustawę o systemie oświaty oraz ustawę o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw Art. 1. W ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.1) w art. 90 ust. 2c otrzymuje brzmienie: "2c. Jeżeli do przedszkola, o którym mowa w ust. 2b, uczęszcza uczeń niebędący mieszkańcem gminy dotującej to przedszkole, gmina, której mieszkańcem jest ten uczeń, pokrywa koszty dotacji udzielonej zgodnie z ust. 2b, do wysokości iloczynu kwoty ustalonych w budżecie gminy dotującej wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia i wskaźnika procentowego ustalonego na potrzeby dotowania niepublicznych przedszkoli w gminie zobowiązanej do pokrycia kosztów udzielonej dotacji.". Art. 2. W ustawie z dnia 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 56, poz. 458) w art. 1: 1) w pkt 36 lit. b otrzymuje brzmienie: "b) po ust. 2c dodaje się ust. 2d w brzmieniu: "2d. Jeżeli do formy wychowania przedszkolnego, o której mowa w ust. 2b, uczęszcza uczeń niebędący mieszkańcem gminy dotującej tę formę wychowania przedszkolnego, gmina, której mieszkańcem jest ten uczeń, pokrywa koszty dotacji udzielonej zgodnie z ust. 2b, do wysokości iloczynu kwoty ustalonych w budżecie gminy dotującej wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach 1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370 i Nr 235, poz. 1618 oraz z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 31, poz. 206 i Nr 56, poz. 458. - 3 - publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia i wskaźnika procentowego ustalonego na potrzeby dotowania tej formy wychowania przedszkolnego w gminie zobowiązanej do pokrycia kosztów udzielonej dotacji.","; 2) w pkt 38 lit. b otrzymuje brzmienie: "b) po ust. 2d dodaje się ust. 2e w brzmieniu: "2e. Jeżeli do niepublicznej formy wychowania przedszkolnego, o której mowa w ust. 2d, uczęszcza uczeń niebędący mieszkańcem gminy dotującej tę formę wychowania przedszkolnego, gmina, której mieszkańcem jest ten uczeń, pokrywa koszty dotacji udzielonej zgodnie z ust. 2d, do wysokości iloczynu kwoty ustalonych w budżecie gminy dotującej wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia i wskaźnika procentowego ustalonego na potrzeby dotowania niepublicznych form wychowania przedszkolnego w gminie zobowiązanej do pokrycia kosztów udzielonej dotacji.",". Art. 3. 1. W 2009 r. koszty dotacji udzielonej przedszkolu niepublicznemu pokrywa się na dotychczasowych zasadach. 2. Przepis art. 90 ust. 2c ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się od dnia 1 stycznia 2010 r. Art. 4. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE 1. Ustawa wykonująca wyrok Trybunału Konstytucyjnego Projektowana ustawa stanowi wykonanie obowiązku dostosowania systemu prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 18 grudnia 2008 r. (sygn. akt K 19/07), stwierdzającego niezgodność przepisu art. 90 ust. 2c ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz 2572, z późn. zm.) z art. 16 ust. 2 i art. 167 ust. 1 Konstytucji oraz z art. 3 ust. 1 Europejskiej Karty samorządu Lokalnego, sporządzonej w Strasburgu dnia 15 października 1987 r. (Dz. U. z 1994 r. Nr 124, poz. 607 oraz z 2006 r. Nr 154, poz. 1107). Zgodnie z art. 190 ust. 1 Konstytucji, orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego mają moc powszechnie obowiązującą i są ostateczne. Sentencja orzeczenia opublikowana została w Dz. U. z 2008 r., Nr 235, poz. 1618 (dzień publikacji wyroku: 30 grudnia 2008 r.). Pełny tekst orzeczenia wraz z uzasadnieniem zamieszczony został w OTK Z.U. z 2008 r., Nr 10A, poz. 182. 2. Przedmiot i istota rozstrzygnięcia Trybunału Konstytucyjnego 2.1. Trybunał Konstytucyjny orzekł o niezgodności z Konstytucją oraz z Europejską Kartą Samorządu Lokalnego art. 90 ust. 2c ustawy o systemie oświaty w zakresie, w jakim przepis ten nakazuje pokrycie wyższych kosztów dotacji – w przeliczeniu na jednego ucznia – niż dotacje przysługujące przedszkolom niepublicznym usytuowanym na terenie gminy zobowiązanej, w tej części kosztów, która przekracza iloczyn ustalonego przez gminę zobowiązaną wskaźnika procentowego i kwoty wydatków bieżących, o których mowa w art. 90 ust. 2b, ustalonych przez gminę uprawnioną do refundacji. 2.2. Trybunał Konstytucyjny skonfrontował postanowienie zaskarżonego art. 90 ust. 2c ustawy o systemie oświaty z art. 16 ust. 2 i art. 167 ust. 1 Konstytucji, uwzględniając oba te wzorce łącznie. Zdaniem bowiem Trybunału, pomiędzy wykonywaniem przez samorząd terytorialny zadań publicznych w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność (art. 16 ust. 2) a zasadą samodzielności finansowej jednostek samorządu terytorialnego, ustanowioną w art. 167 ust. 1 i wyrażającą się w zapewnieniu tym jednostkom dochodów pozwalających na 2 realizowanie przypisanych im zadań publicznych (przy pozostawieniu im jednocześnie swobody kształtowania wydatków, jak również przy stworzeniu niezbędnych gwarancji formalnych i proceduralnych w tej mierze), zachodzi immanentny związek. Innymi słowy: „[…] jednostki samorządu terytorialnego, wykonując zadania publiczne, uczestniczą – w zakresie określonym przez ustawodawcę – w sprawowaniu władzy w granicach przyznanej im przez prawo i prawem chronionej samodzielności.” Jak to zostało już przesądzone w dotychczasowym orzecznictwie sądu konstytucyjnego, samodzielność jednostek samorządu terytorialnego nie ma charakteru absolutnego i tym samym może podlegać różnego rodzaju ograniczeniom. Jednostki samorządu terytorialnego wykonują wprawdzie istotną część zadań publicznych samodzielnie, ale zawsze na podstawie ustaw i w ich ramach. W szczególności więc a priori nie jest wykluczone podporządkowanie ich działalności ustawie o systemie oświaty, z tym jednakże zastrzeżeniem, że wprowadzane ograniczenia znajdą uzasadnienie w konstytucyjnie zdefiniowanych celach oraz chronionych wartościach. Ustawowe ograniczenia samodzielności jednostek samorządu terytorialnego nie mogą być zatem w żadnym razie dowolne, lecz winny posiadać stosowne oparcie w przepisach konstytucyjnych. Trybunał Konstytucyjny zaakcentował, że „[…] finansowanie przez gminę edukacji przedszkolnej mieszkańców, także tych, którzy korzystają z oferty placówek oświatowych ulokowanych na terenie innych gmin, pozostaje w zakresie realizowania przez gminę zadania własnego, bo służy – jakkolwiek niebezpośrednio – zaspokajaniu bieżących potrzeb wspólnoty. Niezależnie od tego, z uwagi na przyjętą konstrukcję, która uzależnia kwotę refundowanych dotacji od wskaźników i wartości, na których wielkość nie mają wpływu organy gminy zobowiązanej, konieczność ponoszenia przez nie kosztów określonych w art. 90 ust. 2c ustawy o systemie oświaty stanowi ograniczenie ich samodzielności.” Aczkolwiek – w opinii Trybunału – tylko dwa z zastosowanych w tym przypadku czynników, mających wpływ na ostateczną kwotę refundowanych dotacji, mogą zostać uznane za w pełni usprawiedliwione. Parametrem takim jest niewątpliwie liczba dzieci korzystających z edukacji w przedszkolach niepublicznych poza granicami gminy, w której zamieszkują. To kryterium jest wręcz „[…] naturalną, zrozumiałą i w związku z tym również konstytucyjnie uzasadnioną pochodną zakresu podmiotowego wspólnoty samorządowej.” – por. art. 16 ust. 1 Konstytucji. Podobnie ma się rzecz także z drugim elementem współkształtującym wysokość kosztów, które na mocy art. 90 ust. 2c ustawy zostały objęte obowiązkiem refundacji. Odnosi się to do tzw. wydatków bieżących, ponoszonych przez gminę dotującą w przedszkolach publicznych znajdujących się na jej terenie. Oceny tej nie zmienia nawet fakt, że „[…] w poszczególnych gminach, gdzie usytuowane są przedszkola, do których uczęszczają mieszkańcy gminy zobowiązanej do zwrotu kosztów dotacji, owe «wydatki bieżące» będą miły odmienną, a przy 3 tym indywidualnie ustaloną (bez udziału gminy, która w końcowym rozliczeniu zostanie obarczona ich ciężarem) wysokość. Wyliczane z ich uwzględnieniem kwoty dotacji mogą się więc między sobą poważnie różnić, w tym również może dojść do sytuacji, gdy dotacja udzielana przedszkolom niepublicznym położonym w gminie zobowiązanej będzie (np. w wyniku niższych «wydatków bieżących») niższa niż koszty dotacji przez tę gminę refundowanych.” Niemniej, według Trybunału, istnieje dostatecznie silne uzasadnienie do ograniczania w ten właśnie sposób samodzielności finansowej gmin, albowiem „[…] jest to rodzaj dolegliwości będącej «ceną» pełnej i realnej swobody rodziców tworzących konkretną wspólnotę samorządową w wyborze (także pod względem lokalizacji) przedszkola. […] Zasada samodzielności gminy nie może być absolutyzowana w drodze jednostronnej interpretacji tej zasady, dokonywanej w oderwaniu od innych zasad ustrojowych, a w szczególności od zasady jednolitości państwa (art. 3 Konstytucji) i zasady dobra wspólnego (art. 1 Konstytucji).” Odmiennie przedstawia się za to sprawa wskaźnika procentowego, przewidzianego w art. 90 ust. 2b ustawy o systemie oświaty, mającego również znaczący wpływ na wysokość refundacji z art. 90 ust. 2c ustawy. Ustawodawca pozostawił w tym zakresie gminom dość szeroki margines swobody, gdyż nie zostały sprecyzowane jakiekolwiek przesłanki (kryteria pomocnicze), którymi gminy miałyby kierować się przy ustalaniu, czy i ewentualnie o ile analizowany wskaźnik powinien być wyższy od ustawowo poręczonego, czyli minimalnego, pułapu 75%. I choć z jednej strony rozwiązanie to wzmacnia samodzielność samorządu terytorialnego w sferze prowadzenia przez jego jednostki polityki oświatowej, to z drugiej – w mechanizmie refundacji działa nadmiernie restrykcyjnie, bo istotnie limituje samodzielność finansową innych gmin, których mieszkańcy korzystają z edukacji przedszkolnej, oferowanej przez jednostki mieszczące się poza granicami terytorialnymi tych gmin. Rozważania te nie mają przy tym wyłącznie teoretycznego waloru, jako że wskaźniki procentowe przyjmowane przez niektóre gminy w praktyce osiągają nawet próg 100% wydatków bieżących. Stąd też Trybunał doszedł do wniosku, że uregulowanie zawarte w art. 90 ust. 2c ustawy o systemie oświaty nadmiernie ogranicza swobodę gminy zobowiązanej do refundacji, a tym samym pozostaje w sprzeczności z normą wywodzoną zarówno z art. 16 ust. 2 ustawy zasadniczej, jak i z drugiego wzorca konstytucyjnego, tj. art. 167 ust. 1. Dotyczy to jednak jedynie „nadwyżki” wynikającej z zastosowania wyższego wskaźnika procentowego, a nie wyższej kwoty wydatków bieżących, ponoszonych – w przeliczeniu na jednego ucznia – w przedszkolach publicznych gminy uprawnionej do refundacji. W związku z tym, że zasada samodzielności samorządu terytorialnego znajduje swój normatywny wyraz także w art. 3 ust. 1 Europejskiej Karty Samorządu Terytorialnego (wedle którego samorząd lokalny oznacza prawo i zdolność społeczności lokalnych, w granicach określonych prawem, do kierowania i zarządzania zasadniczą częścią spraw publicznych na ich 4 własną odpowiedzialność i w interesie ich mieszkańców) powyższa konkluzja odnośnie do zbyt daleko idącego ograniczenia swobody gminy pozostaje adekwatna również w tym zakresie. 2.3. Wyrok Trybunału Konstytucyjnego wywołuje skutki prawne z dniem 31 grudnia 2009 r. Trybunał zdecydował się w tym wypadku na odsunięcie w czasie terminu utraty mocy obowiązującej zakwestionowanej normy z uwagi na jej znaczenie oraz charakter. Jak podniesione zostało przy tym w uzasadnieniu rozstrzygnięcia z dnia 18 grudnia 2008 r., przepisy determinujące zakres zobowiązań finansowych winny być kształtowane z dużą troską o ich precyzję i jasność. Ponadto rozliczenia między gminami, w tym zwłaszcza zasady ustalania wysokości kosztów, o których refundację gmina dotująca przedszkole niepubliczne może się ubiegać ze strony gminy, której mieszkańcy uczęszczali do tego przedszkola, są „szczególnie newralgiczne”, a wszelkie nieścisłości czy też zawiłości ustawowej regulacji mogą skutkować spór pomiędzy zainteresowanymi jednostkami lub stać się podstawą pociągnięcia do odpowiedzialności organów oraz osób odpowiedzialnych za stan finansów w danej gminie. Dodatkowo Trybunał miał na względzie także harmonogram przygotowywania i uchwalania budżetów gminnych. „Zmiana zasad refundowania dotacji przyznawanych przedszkolom niepublicznym jest czynnikiem, który powinien być gminom znany ze stosownym wyprzedzeniem w stosunku do początku roku budżetowego.” 3. Cele i zakres projektowanej ustawy Mając na uwadze konieczność wykonania orzeczenia wydanego w sprawie K 19/07, kierując się brzmieniem sentencji wyroku oraz motywami jego uzasadnienia, proponuje się, aby zmiana ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty polegała na dodaniu w art. 90 ust. 2c ustawy o systemie oświaty zastrzeżenia, zgodnie z którym wskaźnik procentowy, według którego ustala się wysokość kosztów refundowanych przez gminę zobowiązaną, nie może być wyższy niż wskaźnik przyjęty przez tę gminę na potrzeby dotowania przedszkoli niepublicznych znajdujących się na jej terenie, tzn. stosownie do art. 90 ust. 2b. Wobec uchwalenia przez Sejm w dniu 19 marca 2009 r. ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U Nr 56, poz. 458), wprowadzającej identyczny model refundowania dotacji udzielonej niepublicznym formom wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 90 ust. 2d ustawy o systemie oświaty, zasadna jest również nowelizacja postanowienia zawartego w art. 1 w pkt 36 lit. b oraz pkt 38 lit. b tejże ustawy w kierunku uwzględniającym wskazania Trybunału Konstytucyjnego. W 5 przeciwnym razie art. 80 ust. 2d i art. 90 ust. 2e ustawy o systemie oświaty w brzmieniu, w jakim miałyby zacząć obowiązywać z dniem 1 stycznia 2010 r., narażone byłyby na zarzut niekonstytucyjności w takim samym zakresie, jak poddany kontroli Trybunału przepis art. 90 ust. 2c. Ponadto zachodzi potrzeba zamieszczenia w ustawie zmieniającej ustawę o systemie oświaty przepisu przejściowego, na mocy którego doprecyzowane zostaną zasady pokrywania kosztów dotacji udzielonych przedszkolom niepublicznym w roku bieżącym. W przepisie tym musi też zostać oznaczona data, od której zastosowanie znajdować będzie art. 90 ust. 2c ustawy o systemie oświaty w nowym brzmieniu. 4. Konsultacje W piśmie Ministra Edukacji Narodowej – generalnie popierającym projekt -– zaproponowano by podobnymi do projektowanych regulacjami objąć też inne formy wychowania przedszkolnego, prowadzone przez osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego oraz osoby fizyczne (art. 80 ust. 2d ustawy o systemie oświaty znajdujący się w okresie vacatio legis). Propozycja ta została uwzględniona. W piśmie Ministra Finansów nie zgłoszono uwag do projektu. 5. Skutki finansowe wykonania projektowanej ustawy Ustawa nie powoduje skutków finansowych dla budżetu państwa; będzie jednak powodować takie skutki dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego. 6. Oświadczenie o zgodności z prawem Unii Europejskiej Projektowana ustawa nie jest objęte zakresem prawa Unii Europejskiej.
Warszawa, 7 lipca 2009 r. BAS-WAL-1453/09 Pan Bronisław Komorowski Marszałek Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej Opinia prawna o zgodności senackiego projektu ustawy zmieniającej ustawę o systemie oświaty oraz ustawę o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (przedstawiciel wnioskodawcy: senator Marek Trzciński) z prawem Unii Europejskiej Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2009 r. Nr 5, poz. 47) sporządza się następującą opinię: I. Przedmiot projektu ustawy Projekt ma na celu wprowadzenie zmian do ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, ze zm.) oraz do ustawy z dnia 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 56, poz. 458, ze zm.). Zmiany dotyczą zasad dotowania wychowania przedszkolnego dzieci uczęszczających do przedszkoli w innych gminach niż ich gminy zamieszkania. Ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. II. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy Prawo Unii Europejskiej nie reguluje zagadnień objętych projektem ustawy. III. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa Unii Europejskiej Przepisy projektu pozostają poza zakresem regulacji prawa Unii Europejskiej. 2
IV. Konkluzje Senacki projekt ustawy zmieniającej ustawę o systemie oświaty oraz ustawę o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw nie jest objęty zakresem regulacji prawa Unii Europejskiej. Opracował: Zespół Prawa Europejskiego i Międzynarodowego Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych Michał Królikowski Deskryptory Bazy REX: Unia Europejska, gmina, przedszkole, dotacja Warszawa, 7 lipca 2009 r. BAS-WAL-1454/09 Pan Bronisław Komorowski Marszałek Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
dotycząca możliwości uznania senackiego projektu ustawy zmieniającej ustawę o systemie oświaty oraz ustawę o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (przedstawiciel wnioskodawcy: senator Marek Trzciński) za projekt ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a ust. 1 Regulaminu Sejmu Stosownie do art. 95a ust. 1 Regulaminu Sejmu, projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej jest projekt ustawy mającej na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej. Projekt ma na celu wprowadzenie zmian do ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, ze zm.) oraz do ustawy z dnia 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 56, poz. 458, ze zm.). Zmiany dotyczą zasad dotowania wychowania przedszkolnego dzieci uczęszczających do przedszkoli w innych gminach niż ich gminy zamieszkania. Ponieważ opiniowany projekt ustawy pozostaje poza zakresem regulacji prawa Unii Europejskiej nie ma podstaw, by uznać go za projekt ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej. Opracował: Zespół Prawa Europejskiego i Międzynarodowego Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych Michał Królikowski Deskryptory Bazy REX: Unia Europejska, przedszkole, gmina, dotacja
|
Marek Pleśniar | 08-09-2009 14:30:16 [#02] |
---|
Jutro w posiedzeniu Komisji Sejmowej obradującej nad ww dokumentem weźmie udział członek Zarządu OSKKO, Anna Zabielska
czyli aza:-)
Sejm RP, ul Wiejska, godz 14:30
|
ojciecprowadzacy | 08-09-2009 16:18:17 [#03] |
---|
a jakie zajmie stanowisko? IMHO zmiany zaproponowane idą w dobrym (rozsądnym) kierunku, potwierdzają prawo gmin dotujących do zwrotu dotacji, a z drugiej strony zabezpieczają interes gmin zobowiązanych do zwrotu dotacji do poziomu 0,75 lub wyższego przyjętego przez tę gminę. |
aza | 08-09-2009 16:21:14 [#04] |
---|
czekam na Wasze uwagi dotyczące projektu |
aza | 08-09-2009 17:29:26 [#06] |
---|
dzięki sylwia |
joljol | 08-09-2009 20:06:12 [#07] |
---|
sylwia zwróciła uwagę na bardzo ważną rzecz, przychylam się do tego trzeba to uściślić bo jest wiele nieporozumień
ale dobrze, że w końcu wzięto się za tę zmianę
|
AnJa | 08-09-2009 20:27:15 [#08] |
---|
tyle, że nie wydaje mi sie, by dzieki tej ustawie dalo się precyzyjnie zdefiniowac pojecie - zamieszkuje
o ile zrozumiałem intencją inicjatywy jest wprowadzenie rozwiązań dotyczących rekompensaty wydatkow ponoszonych w przedszkolach na klientów spoza gminy zblizonych do tych stosownych w szkołach, w praktyce- bliskie dotacjim na szkoly niepubliczne
nie wiem dlaczego , ale jakoś nie wierzę możliwośc skutecznego wprowadzenia tego w zycie własnie ze względu na brak precyzji w zdefiniowaniu kluczowego tu zamieszkania
zresztą problem jest z punktu widzenia tzw.sprawiedliwości porąbany:
- mój byly uczeń pracuje i pomieszkuje od lat w Warszawie
- jego podatek z PIT trfia do US u nas - jakas tego częśc trafia do budżetu miasta
- całe niemal swoje zarobki wydaje w Warszawie - wiec od tego VAT trafia tam i jakiś odsetek do budżetu miasta Warszawy
- jesli tenże były uczeń wysle dziecko do warszawskiego przedszkola to nasze miasteczko będzie musiało refundowac?
- czy może jesli wysle do naszego , u babci będzie bowiem ono pomieszkiwało,acz bez formalnego ustanowienia opieki babci to naszemu miasteczku Wwa będzie refundowała?
ile operacji finansowych trzeba będzie wykonać? ile osób zatrudnić do weryfikacji prawa do przedszkola w odpowiednim miejscu?
|
mariwu | 08-09-2009 21:36:40 [#09] |
---|
nie wiem dlaczego , ale jakoś nie wierzę możliwośc skutecznego wprowadzenia tego w zycie własnie ze względu na brak precyzji w zdefiniowaniu kluczowego tu zamieszkania
Teraz jest tak (w Warszawie, w przedszkolach niepublicznych):
Rodzice podają (oświadczenie) miejsce zamieszkania dziecka. Jeśli to miejsce (wskazane przez rodziców) to adres w gminie Warszawa, nikt od nikogo nie dostaje refundacji. Dziecko dotuje Warszawa. Nawet, jeśli adres zameldowania dziecka (bo od pewnego czasu system eletronicznej weryfikacji prawidłowości pobierania dotacji przez placówki, wymaga podawania obu tych adresów) wskazuje na zupełnie inną gminę (np. na drugim końcu Polski, co jest w Warszawie bardzo częstym przypadkiem, a w części "młodych" dzielnic/osiedli nieomal normą).
Ale często bywa też tak, że rodzice wyprowadzili się tuż za granicę Warszawy (bo tańsza ziemia pod budowę domu/bloku, bo trochę mniej spalin :-), ale np. ze względu na zatrudnienie w mieście i czas trwania dojazdów decydują się oddać dziecko do przedszkola blisko miejsca pracy. Czyli w Warszawie. I wtedy pobyt dziecka w warszawskim przedszkolu refunduje gmina "tuż za granicą Warszawy".
Kilka lat temu określono wyraźnie (przynajmniej w Warszawie), że "miejsce zamieszkania dziecka" to miejsce, które wskażą rodzice, jako miejsce rzeczywistego pobytu/przebywania dziecka.
|
aza | 09-09-2009 17:40:58 [#10] |
---|
melduję, że wrócilam
zgodnie z waszymi sugestiami zwrociłam szanownej Komisji uwagę na bardzo nieprecyzyjny zapis "bęący mieszkańcem". Kwestię podchwyciła m. inn. Pani Poseł Fabisiak i Pani Poseł Zalewska. Wkrótce zamieszczę w wątku nadkreskowym informację o tym, jak przebiegały obrady. W skrocie: - powołano podkomisję, która m.inn. ma stwierdzić, czy przy okazji zmian w Ustawie proponowanych teraz przez Senat można doprecyzować inne kwestie. (równiez to nieszczęsne zamieszkanie)
|
joljol | 09-09-2009 20:17:40 [#11] |
---|
super |
Ala | 09-09-2009 20:31:41 [#13] |
---|
zamieszkanie i zameldowanie to także problem dotyczący szkół rejonowych (SP i G) więc przy tym ogniu można dwie pieczenie upiec
ale czy się uda...?? |
tedu | 10-09-2009 09:13:00 [#14] |
---|
Witam, do tematu finansowania przedszkoli dorzucę jeszcze jeden. Sformułowanie "najbliższa gmina". Ustawa mówi, że w przypadku braku na terenie gminy przedszkola publicznego, podstawą ustalenia wysokości dotacji są wydatki bieżące ponoszone przez najbliższą gminę na prowadzenia przedszkola publicznego> Nie doprecyzowanie - co to znaczy najbliższa gmina budzi mnóstwo komplikacji. w cytowanym piśmie prezesa RIO z Lublina do MEN tez jest o tym mowa. Bo co zrobić kiedy gmina sąsiaduje z wieloma gminami o bardzo róznorodnych uwarunkowaniach: ludność, budżet, dochody, gmina wiejska, gmina wiejsko-miejska itd. Cech różniących gminy jest bardzo wiele. Jak określić najbliższą gminę? w większości interpretacji mówi się o odniesieniu geograficznym. Trudno się z tym zgodzić, bo oznaczałoby, że jeżeli w pobliży gminy chcącej wyliczyć dotację znajduje się najbliżej gmina bogata to ta pierwsza miałaby mieć taką samą dotację jak ta druga? Nonsens. Dlatego wydaje się trafniejsze określenie jakoścowe: najbliższa: czyli podobna pod względem: gmina wiejsko-miejska lub wiejska, struktury wydatków, dochodów, budżetu, miszkańców, liczby dzieci i itp. Brak jednoznaczności określenia "najbliższa gmina" dla wielu gmin może być bardzo krzywdzące i w rezultacie kłóci się z prawem do samodzielności gminy. Temat trudny. To widać po wyrokach, nawet MEN w odpowiedzi dla RIO w Lublinie, "bąknęło" tylko, że w przypadku różnorodności gmin należ brać również inne aspekty nie tylko odległość siedzib. Może przy okazji rozmów nad zmianą ustawu ponieść również ten wątek?
|
mariwu | 10-09-2009 10:36:35 [#15] |
---|
Aza.
Tedu zwrócił uwagę na bardzo ważną rzecz.
I to akurat trzeba dobrze przemyśleć, zanim się doprecyzuje.
Jeśli już zdecydujemy jednoznacznie co to jest "miejsce zamieszkania dziecka" (zakładając, że dziecko tam naprawdę mieszka/przebywa) nalezy uznać, że chodzi do przedszkola w realnej/rozsądnej odległości (nawet, jeśli to przedszkole jest w innej gminie) czyli oceniam, że w odleglości do 15-20 kilometrów (takie są realia dowożenia dzieci z gmin podwarszawskich). I zwykle jest to "najbliższa gmina" (nawet, jezeli dzieci z "gminy zamieszkania" chodzą do przedszkoli w różnych "najbliższych" gminach)
Tedu pisze, że w przypadku, jeżeli "gmina zamieszkania" dziecka nie prowadzi własnego przedszkola publicznego, podstawą do wyliczenia wysokości dotacji przekazywanej gminie, w której dziecko chodzi do przedszkola, powinna być wysokość kosztów ponoszonych w "najbliższej gminie" o warunkach podobnych do tej "zamieszkania" (z kontekstu rozumiem, że "najbliższej, podobnie biednej, gminie").
A ja się zastanawiam, czy nie doprowadzi to do takiej sytuacji, że gmina prowadząca przedszkole będzie unikała (w taki czy inny sposób) przyjmowania dzieci z gmin ościennych, które same przedszkola nie prowadzą i proponują refundację dotacji na niskim poziomie (nieadekwatnym do kosztów ponoszonych przez gminę, która przyjmuje dziecko "refundowane" do prowadzonego przez siebie przedszkola). Czy wysokość refundacji dotacji nie stanie się jednym z kryteriów (oficjalnym lub mniej oficjalnym) przyjęcia dziecka do konkretnego przedszkola.
Zastanawiam się, czy w tej sytuacji (braku własnego przedszkola i konieczności przyjęcia jakichś kosztów, jako podstawy do refundacji), "gmina zamieszkania/zobowiązana" nie powinna po prostu refundować dotacji w wysokości nakładów ponoszonych na dziecko przez gminę, w której dziecko korzysta z miejsca w przedszkolu. I wtedy może być to różna kwota dla różnych dzieci, w zalezności od tego, do jakich przedszkoli (w jakich gminach ościennych) są zapisane.
Myślę, że trzeba po prostu zdecydować, czy chodzi o to, żeby "biedna gmina" ponosiła jak najniższe koszty edukacji przedszkolnej dzieci swoich mieszkańców, czy o to, aby dzieci mieszkańców tej gminy miały zapewniony swobodny dostęp do możliwości korzystania z edukacji przedszkolnej.
"Sprawiedliwie" będzie prawdopodobnie zupełnie inaczej z punktu widzenia gminy refundującej dotacje, a inaczej z punktu widzenia mieszkańca tej gminy, który chce zapisać dziecko do wybranego przez siebie przedszkola. Ale tu trzeba zdecydować, co jest ważniejsze.
I dlatego trzeba to bardzo dobrze przemyśleć.
|
ojciecprowadzacy | 10-09-2009 10:42:05 [#16] |
---|
Alu ale co ma się udać? Jeżeli zamienimy w ustawie zamieszkanie na zameldowanie (pomijam teraz zamiar likwidacji obowiązku meldunkowego) to możemy mieć duże problemy z obwodami szkolnym, bo "przemeldować" się to żaden problem, może się zdarzyć, że do pewnego gimnazjum będzie przypisanych dwa razy więcej niż miejsc, a w innych będą niedobory. Zamieszkiwanie, choć mało precyzyjne to jednak fakt, który przy odrobinie formalności można zweryfikować. |
aza | 10-09-2009 17:48:30 [#17] |
---|
sprawa określenia "najbliższa gmina" też na komisji została okreslona. a sprawa zamieszkania? nie chodzi o meldunek. dosyć dobrą wydaje sie interpretacja, że mieszkaniec gminy to ten, ktory w danej gminie placi podatki. |
tedu | 11-09-2009 08:01:02 [#18] |
---|
Jeszcze raz do "Najbliższej gminy" - źle mnie zrozumiałaś mariwu chociaz taki tok rozumowania też może być:
Tedu pisze, że w przypadku, jeżeli "gmina zamieszkania" dziecka nie
prowadzi własnego przedszkola publicznego, podstawą do wyliczenia
wysokości dotacji przekazywanej gminie, w której dziecko chodzi do
przedszkola, powinna być wysokość kosztów ponoszonych w "najbliższej
gminie" o warunkach podobnych do tej "zamieszkania" (z kontekstu
rozumiem, że "najbliższej, podobnie biednej, gminie").
Mi chodziło o dotowanie przedszkoli na terenie tej samej gminy, ale w przypadku gdy wszystkie przedszkola są w innych rękach niż samorząd. Wtedy gmina jmusi się posiłkować inna gminą, żeby wyliczyć dotację dla przedszkoli funkcjonujących na jeje terenie.
|
mariwu | 11-09-2009 10:30:37 [#19] |
---|
Jeszcze raz do "Najbliższej gminy" - źle mnie zrozumiałaś mariwu.
Mi chodziło o dotowanie przedszkoli na terenie tej samej gminy, ale w przypadku gdy wszystkie przedszkola są w innych rękach niż samorząd.
Słusznie. Zasugerowałam się tym, o czym pisał AnJa i poczuciem misji ułatwiania dzieciom dostępu do edukacji przedszkolnej :-)
Ale masz rację: jeżeli przedszkole (inne niż samorządowe) prowadzone jest na terenie Waszej gminy, to rzeczywiście rozsądnym rozwiązaniem jest porównywanie kosztów/wysokości dotacji z "najbliższą gminą" o podobnej strukturze "ogólnoekonomicznej". |
Rycho | 11-09-2009 10:34:22 [#20] |
---|
Zamieszkiwanie, choć mało precyzyjne to jednak fakt, który przy odrobinie formalności można zweryfikować.
w małych miejscowościach być może tak jest, ale już w trochę większych (że nie wspomnę o dużych) niekoniecznie.
ojciecprowadzący, rozumiem, że jesteś OP.
to mam pytanie:
gdy przekazujesz do szkół dane uczniów zamieszkałych w rejonie szkoły (co z mocy prawa powinieneś czynić), to są tam uczniowie zamieszkali, czy zameldowani w rejonie danej szkoły?
Jeśli rzeczywiście podajesz zamieszkałych, to skąd czerpiesz (jako organ) informacje o zamieszkałych, ale nie zameldowanych?
dla kontroli spełniania obowiązku przygotowania przedszkolnego czy obowiązku szkolnego ma to dość istotne znaczenie. Bo jeśli ktoś jest zamieszkały w jednym miejscu, a zameldowany w innym, to kto tą kontrolę pełni?
Ten dyrektor, gdzie jest zamieszkały, czy ten, gdzie jest zameldowany?
A może obydwaj to robią? ;-)))) |
AnJa | 11-09-2009 11:14:18 [#21] |
---|
w kwestii płacenia podatku- grajewiacy mieszkający w Warszawie płacą PIT w Grajewie |
Marek Pleśniar | 11-09-2009 21:40:32 [#22] |
---|
temat ów zostanie podjęty na Module Samorządowym kongresu www.oskko.edu.pl/kongres/ w dniu 24 września
planuje tam być wnioskodawca czyli szef oświaty ZGW
zapisał się do głosu tez... wiceprzewodniczący ZNP, którego serdecznie zapraszam
znaczy będzie wesoło
|
mariwu | 11-09-2009 23:33:24 [#23] |
---|
Kodeks cywilny Rozdział II Miejsce zamieszkania
Art. 25. Miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowosć, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu.
Art. 26. § 1. Miejscem zamieszkania dziecka pozostajacego pod władza rodzicielska jest miejsce zamieszkania rodziców albo tego z rodziców, któremu wyłacznie przysługuje władza rodzicielska lub któremu zostało powierzone wykonywanie władzy rodzicielskiej. § 2. Jeżeli władza rodzicielska przysługuje na równi obojgu rodzicom majacym osobne miejsce zamieszkania, miejsce zamieszkania dziecka jest u tego z rodziców, u którego dziecko stale przebywa. Jeżeli dziecko nie przebywa stale u żadnego z rodziców, jego miejsce zamieszkania okresla sad opiekuńczy.
Art. 27. Miejscem zamieszkania osoby pozostajacej pod opieka jest miejsce zamieszkania opiekuna.
Art. 28. Można mieć tylko jedno miejsce zamieszkania.
http://www.portalpomorza.pl/aktualnosci/9/6111
http://podatki.gazetaprawna.pl/porady/107780,ulga_na_internet_wazne_jest_miejsce_zamieszkania.html
http://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/350988,miasta_nie_zachecaja_do_placenia_podatkow.html
Poszukałam, bo się chciałam popieniaczyć, że obywatel powinien mieć prawo OŚWIADCZENIA, gdzie jest jego miejsce zamieszkania. A dziecko ma prawo korzystać z przedszkola tam, gdzie mieszka. No i okazało się, że ma takie prawo. Ale rzeczywiście można to "oświadczenie" zweryfikować, pytając uprzejmie urząd skarbowy o to, co obywatel/rodzic w tej sprawie zeznał.
A wykonawczo/technicznie (pytam z ciekawości), jak to będziemy rozwiązywać? Gmina pyta wskazany przez rodzica urząd skarbowy? Rodzic dostarcza kwit z urzędu skarbowego? Kopię NIP-3? Poświadczoną? Komu dostarcza? Kto przechowuje? Jeśli przedszkole to, w przypadku zmiany placówki, wydajemy czy niszczarka, a do nowej rodzic dostarcza świeże? Nie ironizuję tylko pytam, czy są na to wszystko przepisy (do tej pory nie były oświacie/przedszkolom potrzebne). Bo jeśli nie, to trzeba porządnie przygotować.
Matko kochana... Nowe kwity...
post został zmieniony: 11-09-2009 23:37:52 |
Adaa | 12-09-2009 09:43:29 [#24] |
---|
To sie zmieni (mam nadzieje, ze niedługo)
Planuje sie zmiane ustawy o ewidencji ludności (projekt rzadowy z 2008 r.) , zniknie zniesienie obowiazku meldunkowego, powstanie obowiazek rejestracji miejsca zamieszkania (nawet droga elektronioczną)
podejrzewam, ze trzeba bedzie kombinowac z innymi ustawami by to zsynchronizować - pewnie UOSO też
ale najlepsze jest to , ze ustawa daje mozliwość rejestracji dodatkowego miejsca zamieszkania:-)
no to czekamy ...
|
Ala | 12-09-2009 19:23:08 [#25] |
---|
Adaa, że niby będzie się miało dwa lub nawet więcej miejsc zamieszkania?
nooo!, wtedy się będzie fajnie nadzorowało spełnianie obowiązku szkolnego ;-) |
Adaa | 12-09-2009 19:29:06 [#26] |
---|
no...fajnie
(dwa miejsca tylko : glówne i "drugorzędne"
:-)
post został zmieniony: 12-09-2009 19:37:48 |
Adaa | 12-09-2009 19:42:09 [#27] |
---|
a dokładnie to tak (to z projektu) :
Rozdział 4
Zasady zgłaszania i rejestracji miejsca zamieszkania obywateli polskich
Art. 24. 1. Miejscem zamieszkania osoby, podlegającym rejestracji, jest miejsce oznaczone adresem, w którym koncentrują się jej więzi osobiste, zwykle spędza ona codzienny czas wolny od pracy i do którego regularnie powraca niezależnie od czasowych nieobecności związanych w szczególności z wypoczynkiem, odwiedzinami u krewnych i przyjaciół, nauką, wykonywaniem pracy lub leczeniem.
2. Miejscem zamieszkania osób zatrudnionych na statkach żeglugi śródlądowej, żeglugi morskiej i osób zamieszkujących w związku z wykonywaniem pracy, w ruchomych urządzeniach mieszkalnych, jeżeli nie posiadają miejsca zamieszkania w rozumieniu ust. 1, jest siedziba pracodawcy zatrudniającego tę osobę.
Art. 25. 1. Obywatel polski przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgłasza miejsce zamieszkania, o którym mowa w art. 24, najpóźniej w 30 dniu licząc od dnia przybycia do tego miejsca. 2. Obywatel polski, który ma zarejestrowane miejsce zamieszkania, może zgłosić dodatkowe miejsce zamieszkania, zwane dalej „drugorzędnym”, w szczególności jeżeli przebywa w nim w związku z wykonywaniem pracy zawodowej, nauką lub leczeniem. 3. Równocześnie osoba może mieć zarejestrowane jedno miejsce zamieszkania i jedno drugorzędne miejsce zamieszkania .
Art. 26. 1. Zgłoszenia miejsca zamieszkania lub drugorzędnego miejsca zamieszkania dokonuje się pisemnie na formularzu organowi gminy właściwym ze względu na położenie nieruchomości, w której osoba zamieszkuje, przedstawiając do wglądu dowód osobisty lub paszport a w przypadku osoby małoletniej, nieposiadającej dowodu osobistego lub paszportu, odpis skrócony aktu urodzenia. 2. Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1, może nastąpić w formie elektronicznej opatrzonej bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, przy zachowaniu zasad przewidzianych w przepisach o podpisie elektronicznym. 3. Zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1, w stosunku do małoletnich dzieci dokonuje ich opiekun prawny. 4. Zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1, można dokonać przez pełnomocnika.
Art. 27. 1. W formularzu zgłoszenia miejsca zamieszkania zamieszcza się: 1) nazwisko i imię (imiona); 2) numer PESEL; 3) datę i miejsce urodzenia; 4) kraj urodzenia; 5) adres ostatniego zarejestrowanego miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej; 6) nazwisko i imię lub nazwę właściciela lokalu, w którym osoba miała ostatnie zarejestrowane miejsce zamieszkania; 7) kraj poprzedniego miejsca zamieszkania; 8) adres nowego miejsca zamieszkania; 9) nazwisko i imię lub nazwę właściciela lokalu, w którym dokonuje się rejestracji miejsca zamieszkania; 10) adres zamieszkania lub siedziby właściciela lokalu, w którym dokonuje się rejestracji miejsca zamieszkania; 11) pouczenie o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
2. W formularzu zgłoszenia drugorzędnego miejsca zamieszkania zamieszcza się: 1) nazwisko i imię (imiona); 2) numer PESEL;
3) data i miejsce urodzenia; 4) adres miejsca zamieszkania; 5) adres drugorzędnego miejsca zamieszkania; 6) nazwisko i imię lub nazwę właściciela lokalu, w którym dokonuje się rejestracji drugorzędnego miejsca zamieszkania; 7) adres miejsca zamieszkania lub siedziby właściciela lokalu, w którym dokonuje się rejestracji drugorzędnego miejsca zamieszkania; 8) pouczenie o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
http://www.radalegislacyjna.gov.pl/pliki/RL-0303-81_08_us.pdf |
joljol | 23-03-2011 18:20:35 [#28] |
---|
co dalej z tymi przepisami, jak jest obecnie
czas zaraz przyjmować dzieci do przedszkola |
rzewa | 23-03-2011 19:49:53 [#29] |
---|
tak będzie od 1.08.2011 jak jest napisane w ustawie z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. nr 217, poz. 1427 z późn. zm.)
| UWAGA! Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.
|