Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Konsultacja OSKKO - Rozporządzenie o nadzorze pedagogicznym
strony: [ 1 ][ 2 ][ 3 ][ 4 ][ 5 ]
Marek Pleśniar03-10-2006 18:58:20   [#01]

zamieszczam regularną konsultację projektu, który od kongresu zamieściliśmy w wymianie plików.

Forumowicze już dyskutują.

Wypowiedzcie się bo czas ucieka. Jeśli ktoś coś pracowicie już stworzył i gdzie indziej zamieścił - przeklejcie to tu

niniejszym plik może pobierać każdy - niezaleznie od przynalezności do OSKKO

Konsultacja OSKKO

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia.....006 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych, kwalifikacji niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym można zlecać prowadzenie badań i opracowywanie ekspertyz.

Zamieszczamy:

tekst projektu

ww. tekst do pobrania w wersji WORD

AnJa03-10-2006 20:07:44   [#02]

Ponieważ bardzo mi nie podobało się jeszcze funkcjonujace Rozporządzenie, do tego mam stosunek ogólnie pozytywny.

Tym chetniej więc poczepiam się- na razie to wątpliwości, jutro, jeśli znajde czas może propozycje zmian.

§ 1

5. wizytacji - należy przez to rozumieć zespół niezbędnych czynności wykonywanych przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny nad szkołami i placówkami w celu ustalenia diagnozy w zakresie efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły lub placówki oraz jej dyrektora w okresie co najwyżej pięciu lat szkolnych oraz sformułowania oceny jakości tej pracy w formie wniosków i zaleceń; - ocena w formie wniosków i zaleceń wydaje się wskazywać wizytującemu kierunek działań na znalezienie problemów.

 6. instruktażu – należy przez to rozumieć wskazanie nadzorowanemu podmiotowi przez organ go nadzorujący zgodnego z przepisami prawa trybu postępowania w konkretnej sprawie.

 tylko zgodnego z prawem? no to instruktaż pohospitacyjny mamy z głowy, bo ten raczej metodyki dotyczy

 

§6

     7.W ciągu tygodnia od zakończenia czynności wizytacyjnych, wizytujący dokonuje podsumowania wyników wizytacji, które - wraz z propozycjami wniosków i zaleceń  - przedstawia radzie pedagogicznej. – po co?, wg.p.9 dyrektor może się odnieść dopiero do wniosków i zaleceń, nie propozycji ich. A RP nic nie może – literalnie czytając.

 

§8.

5. W roku szkolnym 2006/2007 roczny plan nadzoru przedstawia się do dnia 20 listopada 2006r. – jeśli według §7 p.5  w br. Kurator ma czas na swój plan do 20 listopada, a ja w swoim mam uwzględnić (zgodnie z §8 p.2) ten plan w swoim to jak ja mam się w tym samym terminie wyrobić?

 

§ 9

Organ sprawujący nadzór nad szkołami i placówkami może występować do dyrektorów szkół i placówek o przekazanie informacji niezbędnych dla realizacji zadań, o którym mowa w  § 3, ust. 1, pkt. 3), wyłącznie wtedy, gdy informacji tych nie zawierają dostępne temu organowi bazy danych.  czy zamieszczenie tych informacji w BIP albo na stronie internetowej szkoły oznacza , że  organu sprawującego nadzór ma już dostep do bazy danych?

 

 

Fakir203-10-2006 20:17:32   [#03]

- - -

W wielkim skrócie moje uwagi - nie wg ważności, lecz kolejności w rozporządzeniu:

- § 2 pkt 2 stwierdza istotność m. in. działalności wspomagającej; W § 3 natomiast wymieniając podstawowe formy tej działalności spotykamy się głównie z "instruktaż", "szkolenia i narady", "przekazywanie informacji" itd...

Pytanie: Czy to jest istota wspomagania?

- W § 3  pkt 3 ppkt 4 jest zapisane "organizowanie współpracy" m. in. z organami samorządu, stowarzyszeniami...

Pytanie: Czy w rozporządzeniu można zapisać niejako z założenia "czyjąś" działalność?

- Czy zapis § 6 pkt 1 oznacza, że wizytacja jest równoznaczna z oceną dyrektora?

- § 6 pkt 7 mówi o przedstawieniu radzie pedagogicznej propozycji wniosków i zaleceń.

Pytanie: Czy na tym etapie nie istnieje mozliwość odwołania? Może warto wprowadzić? Zwłaszcza, że w tym samym paragrafie pkt 9 określa, że umotywowane zastrzeżenia co do treści i ocen mozna wnosić do... organu, który te treści i oceny określił ! I który powinien się "odnieść" do nich... Co oznacza odnieść? Nie ma dalszego trybu odwoławczego?

- § 8 pkt 3 ppkt 1 mówi o "planowanych analizach i badaniach".

Pytanie: Czy to znaczy, że pozostaje (wbrew zapowiedziom) wewnętrzne mierzenie?

- § 11 pkt 1 a i b, za niejako "równorzędne" uważane są: rekomendacja ministra i posiadanie dorobku naukowego.

Pytanie: Dlaczego (w oparciu o jakie przesłanki) tak się uważa oraz dlaczego jest zakładana "z góry" nowelizacja.

Pytanie ogólne - dlaczego jest taki pośpiech we wprowadzaniu tego rozporządzenia?

- - -

Wklejam z innych wątków uwagi:

"...Na gorąco kilka spraw - wychwyconych w trakcie czytania:

- działalność diagnostyczno-oceniająca na pierwszym miejscu - wspomaganie na kolejnym...

- w tej wspomagającej to po kolei (od góry) są: szkolenia, narady, bezpośredni instruktaż, inspirowanie, koordynowanie, organizowanie... oraz upowszechnianie i wdrażanie skutecznych...

Jakoś to kłóci mi się wewnętrznie z coraz to szerzej dyskutowaną autonomią...

Niby autonomia (i to dość daleko posunięta) dyrektora jest... Hospitacje nauczyciela prowadzi dyrektor lub inna osoba na stanowisku kierowniczym...

Jedno co mi się i podoba i nie podoba (z mojej działki) to to, że "nie hospituje się zajęć, w których obecność osób trzecich może zakłócić przebieg pracy diagnostycznej lub terapeutycznej"...

Podoba mi się, że to dostrzeżono.

Nie podoba, stwierdzenie zamknięte: NIE hospituje... Bo to jakby zamyka możliwość np. filmowania zajęć (za zgodą nauczyciela)...

No i niełatwo mi - a to jest przecież nasza rzeczywistość - dokonać lokacji mojej hospitacji mającej na celu ewaluację w procesie zmiany !!!

Przecież szkoła także UCZY nauczyciela bycia nauczycielem...

Ocena ?!? Diagnoza ?!?

OK - ale to PUNKTUJE nauczyciela...

A mi zalezy na wsparciu - a tutaj jakoś nie widzę narzędzia...

Czystego narzędzia...

- - -

To na gorąco, ale myślę dalej...... :)))

Bogusław T03-10-2006 21:25:18   [#04]

 

Na gorąco:

Nie byłem oczywiście entuzjastą rozporządzenia z 23.04.2004, a właściwie tego, co zrobiły z nim kuratoria, ale projekt obecny - i treściowo, i językowo, cofa nas do epoki "kamienia łupanego". Przypomina nieco rozporządzenie z 1991, ale jest dużo gorzej dopracowany (patrz - np. Fakir2). Instruktaż, biedna dyrektorska hołoto, to nic innego jak dawne "wytyczne" - zresztą termin ten pojawia się w & 6. Definicja wizytacji jest wybitnie inseminacyjna - ten "zespół niezbędnych czynności" odbije się jeszcze czkawką niejednemu dyrektorowi. No i plan nadzoru "pod lenijkę". Pewne niewielkie nadzieje budzi & 3 (przepisany zresztą niemal żywcem z rozporządzeń 1991 i 1996) - pod warunkiem stosowania w praktyce. Ogólnie więc mamy do czynienia z jedynie słusznym knotem. Na koniec wesoły cytat z ministerialnej strony (bo ogólnie jest wesoło?!):

 "Rozporządzenie eliminuje różnego rodzaju konkursy, kursy płatne, które polskiej szkole nie są potrzebne i z punktu widzenia nadzoru oświatowego nie mają znaczenia."

jerzyk03-10-2006 21:47:22   [#05]

Podeprę sie Antonim ;-)

 

§ 8 

3.      Roczny plan nadzoru powinien zawierać w szczególności:

1)     zakres, szczegółową tematykę i organizację planowanych analiz i badań,
w tym również plan hospitacji,

2)     tematykę i terminy zebrań oraz szkoleń rady pedagogicznej,

3)     inne informacje, uznane przez dyrektora szkoły za istotne.

 
 
Antoni Jeżowski 13.09.2004 19:07 [#03]
bardzo przepraszam

Podnoszę delikatnie dwa "szkolne" paluszki i cichutko proszę o uwzględnienie tego, co powiem: kochani, nie da się szkolić rady pedagogicznej. Rada pedagogiczna jest organem szkoły, który zbiera się na zebraniach ogólnych w celu podejmowania działań przewidzianych dla niej w m.in. w art 41 uoso. Poza tym to są nauczyciele, których zaiste trzeba, a nawet czasem należy szkolić. Tak to zresztą zostało sformułowane w rzeczonym art. 41 ust. 1 pkt. 4. Nie stawiajmy więc w dyskomfortowej sytuacji nauczycieli w placówkach, w których nie można powołać rady pedagogicznej, a przecież oni też chcą skorzystać ze swojego jednego procenta (art. 70a KN). Poza tym wszak posługujemy się pojęciem WDN (nie muszę rozwijać) a nie WDRP.

Generalizując: można szkolić radnych, a nie radę gminy/powiatu; można szkolić posłów, a nie sejm; można szkolić sędziów a nie sąd itd.

Przepraszam za te moje "3 grosze" w wątku zupełnie nie temu poświęconym :) Ot, takie sobie przy sposobności....

Fakir203-10-2006 21:59:15   [#06]

Myślałem i wymyśliłem dalej....

W § 3 dwukrotnie jest punkt 3 - co wskazuje, że TEN punkt 3 który mówi o formach działalności wspomagającej został po prostu dopisany...

 

Niepokoi mnie w tym  § 3 punkt 1 ppkt 4 owo "gromadzenie informacji" i to "zgodnie z zasadami określonymi w odrębnych przpisach"...

 

Co to znaczy? Co to MOŻE oznaczać? Wolę się nie domyślać... Jakieś wzory? Mam złe doświadczenia...

 

To rozporządzenie może (ma? powinno? będzie?) służyć nie tylko na jeden (dwa, trzy) rok...

Bardzo boję się owego stwierdzenia zawartego w  § 3 pkt 3 ppkt 5 "udział w rozwiązywaniu bieżących problemów dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych..."...

 

Kiedy udział? Gdy się zwrócę o pomoc? Gdy organ stwierdzi, że się powinno?

 

Przecież to daje OTWARTĄ możliwość do ingerencji w (autonomiczny przecież - jak dotąd) wybór przez nauczyciela metod, form itd...

 

- - -

Pisałem na innym wątku, że coś mi tu śmierdzi...

Śmierdzi !!!!

I to bardzo...

- - -

Dalej myślę...

:)))

 

 

rzepek03-10-2006 22:31:39   [#07]
Czy mogę zrobić moje podsumowanie? A więc zadania dyrektora do wykonania ( uwzględniając zmniejszenie papierkowej roboty):

1.opracowuje roczny plan nadzoru, w którym uwzględnia:
- plan nadzoru nadzoru oraz
-wyniki nadzoru nadzoru z lat ubiegłych oraz
-kalendarz roku szkolnego (tu wiem o co chodzi bez myślenia)
-zakres, tematykę i organizację planowanych analiz i badań oraz
-plan hospitacji (też rozumiem)
-tematykę i terminy zebrań i szkoleń rp oraz
-inne informacje ( tu nie wiem, o co chodzi, ale się dowiem)
             TO DO 20. 11.2006
2. Potem to wszystko należy przedstawić RP i RR uwzględniając:
-zakres wykonania planu (?)
-wnioski z nadzoru
-wnioski z analizy poziomu osiągnięć uczniów, które należało zrobić jeszcze w punkcie 1, a wczesniej przeanalizować ich potencjał intelektualny
-analizę (?) wymagan edukacyjnych zawartych w podst.programowych
-analizę wyników egzaminów i sprawdzianów
-ocenę sytuacji wychowawczej i stanu opieki
-decyzje i działania wynikajace z nadzoru i ich skutki ( decyzji czy nadzoru?)
Marek Pleśniar03-10-2006 22:55:48   [#08]

ad #04

fakt, że wracają chyba "wytyczne"

moim zdaniem trza to skrytykować

Madzia1103-10-2006 23:11:50   [#09]
1- uwaga AnJa (*2) dotycząca paragrafu 8 -trafna
2-Jak dobrze rozumiem kurator nauczycielem być nie musi, nie musi miec kursu zarządzania itp. Czyli po linii wyznaniowej też mozna dzielić będzie tymi stanowiskami, czy dobrze to rozumiem?
cyt:
"Na stanowiskach wymienionych w ust. 1, z wyjątkiem stanowiska kuratora oświaty, mogą być zatrudnieni:
1) nauczyciele mianowani lub dyplomowani posiadający wyższe wykształcenie magisterskie, mający ukończone formy doskonalenia w zakresie administracji lub zarządzania w oświacie lub co najmniej dwuletni staż pracy na stanowisku kierowniczym w szkole lub placówce, zakładzie kształcenia nauczycieli lub w organie sprawującym nadzór nad szkołami i placówkami, albo w organie prowadzącym szkoły i placówki."
m
Gaba04-10-2006 01:26:20   [#10]

a ja powiem tak - żeby był dyrektor skuteczny - musi cos wprowadzić w sierpniu. Bawią mnie szkoły opracowujące i wdrażające we wrzesniu (no, jeszcze może być...), ale w październiku i w listopadzie to bucha robota... to wir pracy, z dzieckiem a nie opracowywanie

20 listopada to 1/4 roku szkolnego jest za.

Ja nie pytam się, jak to zrobić (pomysł mam, ale nie dam, bo nie jestem ministrem anikopalnią darmowych pomysłów) - ja jedynie pokazuję, że ten termin powoduje, że marnuje się z urzędu pracę szkół, spowalnia cos, co winno być z dniem 1.09 wprowadzone.

A jak to mają robić kuratoria, by było o czasie, a ja nie wiem (nie jestem kuratorem i za to mi nie płacą) - szkoły mają mieć wytyczne w dniu 25 sierpnia, gdyż we wrześniu, październiku i listopadzie musza pracować z dziećmi, nie dopiero opracowywań plany i papiery.

 

To myślenie nowoczesne jest tak samo bezmyslne jak poprzednie - by działać w szkole, wprowadza się sprawy w dniu 1.09.

 

Radzie pedagogicznej nie zawraca się głowy w trakcie roku szkolnego. Nauczyciele pracuja juz z dziećmi.

S Wlazło04-10-2006 08:48:22   [#11]
Już dzieliłem się wypowiedzią, że to rozporządzenie wprost przypomina nadzór tzw. pedagogiczny, a de facto administracyjno-biurokratyczny z czasów "świetlanego" ustroju. Co nie dziwi, skoro autorem "świetlanych" rozporządzeń był pan Zbigniew Frączek, także współautor - obecnego rozporządzenia. Oczywiście, wewnętrzne mierzenie pozostało,choć opisano je nieco inaczej (innymi tylko słowy) i pozostanie, dopóki będziemy zbierali informacje o rozwoju ucznia. W poprzednim rozporządzeniu mieliśmy mierzenie jako kontrolowanie respektowania prawa - pozostało - diagnozowanie osiągnięć uczniów - pozostało, choć nie ma akcentu na ucznia, monitorowanie -nie ma słowa, wzamian - badanie, co jest nadużyciem tego terminu - osiągnięć uczniów - pozostało, hospitacja - pozostała, itp. Konkluzja:  tzw. likwidacja mierzenia, to tylko likwidacja słowa a nie wykonywanych działań, które były ustalone poprzednim rozporządzeniem. Dostrzegam w tym nowym rozporządzeniu - poza nieistotną zmaną terminologii - zwiększenie nacisku na kontrolę i ocenianie pracy nauczyciela i pracy dyrektora, a formy stosowania nadzoru przez wizytatora stwarzają niepokojące możliwości eliminowania autonomii szkoły, choć będzie to zależne od osoby wizytatora.To nadmiernie subiektywizowanie nadzoru zewnętrznego. Moim zdaniem, należy postulować zlikwidowanie obecnej instytucji kuratorium i przekształcić ją - na wzór Finlandii - w instytucję wspierającą samoewaluację i samorozwój szkoły. Zanim nasi politycy oświatowi potrafią popatrzeć na inne pozytywne przykłady niż tylko być zapatrzonym we własne poglądy, minie sporo czasu,aż brak dobrej edukacji doprowadzi nas do ubóstwa kraju. Stefan
AnJa04-10-2006 08:49:39   [#12]
zgodaco co tgo,że nie powinno się w trakcie roku zmieniac przepisów ,zwłaszcza organizacyjnych

ale ten 20 dotyczy tego tylko roku, dlatego własnie, że niestety zmieniono te przepisy
Helena S04-10-2006 10:03:58   [#13]

$3pkt 1 ust.2 i ust 4

---badanie od mierzenia to niby czym się różni ? narzędzia inne?, słuchawkami będą nas wizytatorzy badać?
---gromadzenie informacji o pracy nadzorowanych - znaczy papierów miało być mniej? nowe tabelki rubryczki ankiety?, czy literatura w postaci notatek służbowych?
Niby słów się czepiam, ale jakoś mi ten cały $3 zalatuje .... odleeegłymi czasami
Żeby było jasne, nie jest to malkontenckie narzekanie, tylko konsultacja w sprawie!
Odległość z Finlandią nam się okropnie wyyydłużyła. Oj naiwna, naiwna, naiwna...-sobie mogę pośpiewać.
Bo znów inaczej nie znaczy LEPIEJ, znów mniej znaczy więcej($3 pkt2 ..analiza dokumentacjii szkolnej ( papier wszystko przyjmie, a co, napiszemy prawie autorskie dokumenty do tej analizy... Dadzą nam instruktaż przecież! W ramach wspomagania - nie umiesz sam - dostaniesz instruktaż. Dawno nam się instruktaży nie dawało, co najwyżej pisaliśmy procedury(sami) .A teraz - proszę bardzo Instruktaż!
No to : reasummując Róbmy swoje, uczmy dzieci, Za dwa lata zmienią nam zapewne rozporządzenie - nie ma co .Siła spokoju lekarstwem na zmiany w Polskiej oświacie!
AnJa04-10-2006 10:58:20   [#14]

w kwestii FORMALNEJ

Ja bardzo przepraszam, ale czasmi policjantem złym byc lubię:

- jest tu gdzies wątek o rozporządzeniu jako takim - i tam dominują refleksje, uwagi i takie rózne, co to wszyscy lubimy, w tym ja też

- jest tu wątek konsultacyjny - gdzie dobrze byłoby gdyby były konkrety

Nikt mnie nie upowaznił do smęcenia tutaj - robie to wyłącznie z dobrego serca: ktoś będzie z tego wątku robił stanowisko OSKKO zbierając co tu napisano- i im więcej konkretów a mniej rozważań, tym mu łatwiej i szybciej.

Dziękuje w imieniu zbieracza!
beera04-10-2006 11:03:40   [#15]

ja myslę tak- uwaga natury ogólnej:

Żeby popatrzec na to bez emocji

Nie mozna bylo napisać Rozporządzenia gorszego niz poprzednie.
A i tak to poprzednie bylo o niebo lepsze od tego, co z nim zrobiło KO, MENiS i my sami.

Więc- moim zdaniem spoko.

Zaraz zacznę zbierać Wasze uwagi, ale myślę, ze warto oddzielic w tej dyskusji merytoryczne uwagi od przekonań pt. " co zrobią KO"- bo tego się nie da przewidzieć i od emocji zwiazanych z tym KTO wprowadza zmiany-

beera04-10-2006 11:30:15   [#16]

i jeszcze dodam

warto wiedzieć, co jest naszym celem, czy to, co nizej w tabeli?

Jesli chodzi o jakość pracy pracy szkół, to tylko pozwolenie szkolom na wewnętrzną, autonomiczną samoocenę i samonaprawę da nam na nią szansę.

Ale przecież zagrożenie autonomii nie tkwi w zapisach Rozporządzenia, ale w zlej praktyce stosowania przepisow- a to bedzie mozna obserwować dopiero w trakcie pracy.

Moim zdaniem trzeba patrzeć na Rozporządzenia pod kątem niejednoznacznych zapisow- by na wstępie wyeliminowac niejednoznaczności, powinnismy tez zadac pytania, o kwestie, ktore nas nurtują, a które nie znalazły wyrazu w rozporządzeniu i o te, ktore w Rozp. miejsce swoje mają, ale są nieprecyzyjne, bądź budzące wątpliwość.

 

 

a to model dzialania calosci, ktory niegłupi jest- moim zdaniem

Szkoła

samoocena – co się wiąże z samodzielnością i zwrócamy uwagę na konieczność wspierania szkoły poprzez konstrukcję rzetelnych narzędzi, szkolenia

samonaprawa co się wiąże z koniecznością wsparcia szkoły w jej wysiłkach podejmowanych na rzecz jakości

Samorząd

nadzór  administracyjny
organizacja sieci szkół i organizacja ich pracy

Kuratoria

 

nadzór pedagogiczny,

wspomaganie szkół (doradztwo) szkolenia, 
sprawdzanie efektów pracy szkół,  opiniowanie działań samorządu

 

 

Organ centralny

  

programy, cele, długofalowe priorytety wynikające z realizacji polityki oświatowej państwa dokonywanie oceny, ewaluacji zewnętrznej, zewnętrzne mierzenie szkół

( w tej strukturze- CKE)

Konto zapomniane04-10-2006 12:32:48   [#17]

i co z tą autonomią?

"2. Roczny plan nadzoru powinien uwzględniać plan nadzoru przedstawiony przez organ sprawujący nadzór nad szkołą lub placówką, wyniki nadzoru z lat poprzednich oraz kalendarz roku szkolnego, ustalony zgodnie z odrębnymi przepisami. " - więc dalej będą mówić co mamy robić, a potem ewentualnie wpiszemy nasze potrzeby. Promyczek nadzieji niesie słowo "POWINIEN" :))
S Wlazło04-10-2006 12:33:17   [#18]
Asiu, masz oczywiście rację, że nadinterpretujemy treści nowego rozporządzenia, ale to jest prawidłowość organizacyjna, że każdy funkcjonariusz dostosowuje normy, w których funkcjonuje, do tego, co jest łatwe do skontrolownia. Ta znana od dawna prawidlowość nazywa się prawem Kopernika-Greshama. Nie inaczej będzie z nowym rozporządzeniem. W moim zatem przekonaniu nasze stanowisko mogłoby wskazać, że nowe rozporządzenie nie wnosi nowej jakości w zewnętrznym nadzorze pedagogicznym, a tą jakością w zewnętzrnym nadzorze  byłoby dokładnie to, co napisałaś w drugim zdaniu. Co do tabeli - wiersz kuratoria: efekty dydaktyczne pracy szkół sprawdza zewnętrzny sprawdzian i egzamin, nie ma potrzeby, żeby się tym zajmowało kuratorium, choć sprawdza to może za mocno - OKE informuje, jakie są wyniki uczniów, a czy to są efekty nas satysfakcjonujące, oceniamy sami.Nie ma szans na ocenianie efektów wychowania, nie ma takiej w świecie procedury i narzędzi, które by to umożliwiały. Możemy znów tylko my sami obserwwoać uczniów i oceniać, czy ich zachowania są zgodne z przyjętymi w szkole normami zachowań. Czyli - porponuję po prostu skreślić kuratoriom sprawdzanie efektów pracy szkół, a pozostawić pozyskiwanie informacji o zamierzonych w szkołach działaniach w związku z pierwszym wierszem w tabeli - szkoła. Przy okazji - niedobre słowo samonaprawa, lepsze - samorozwój, pozdrawiaml
beera04-10-2006 13:24:30   [#19]

daję tabelę wstepną

łatwiej się analizuje w niej

Rozporządzenie

Ministra Edukacji Narodowej

z dnia ……………….2006 r.

 

 

w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych, kwalifikacji niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym można zlecać prowadzenie badań i opracowywanie ekspertyz.

 

Na podstawie art. 35 ust. 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
(Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z  późn. zm.
2)) zarządza się, co następuje:

 

Zapisy rozporządzenia

Uwagi OSKKO lub tezy do dyskusji

§1

6)instruktażu – należy przez to rozumieć wskazanie nadzorowanemu podmiotowi przez organ go nadzorujący zgodnego z przepisami prawa trybu postępowania w konkretnej sprawie.

 

 

 

 

Wynika z zapisu, ze instruktaż może być stosowany tylko w sytuacjach opisanych przepisami prawa i nie może być stosowany dla wskazywania pożądanych przez organ nadzorujących rozwiązań dotyczących nieopisanych przepisami prawa problemów

 

§ 2

 

1.      Nadzór pedagogiczny, zwany dalej nadzorem, jest prowadzony w celu
doskonalenie systemu oświaty, a w szczególności dla podnoszenia poziomu jakości pracy szkół i placówek.

2.      Nadzór jest realizowany przez wykonywanie zadań i czynności określonych w art. 33 - 34b ustawy, a w szczególności przez działalność diagnostyczno - oceniającą i wspomagającą, w procesie planowej i systematycznej współpracy organów sprawujących nadzór, organów prowadzących szkoły i placówki, centralnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych, dyrektorów szkół i placówek oraz nauczycieli.

 

Dwie uwagi:

1.

a w szczególności przez działalność diagnostyczno - oceniającą i wspomagającą, w procesie planowej i systematycznej współpracy organów sprawujących nadzór, organów prowadzących szkoły i placówki, centralnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych, dyrektorów szkół i placówek oraz nauczycieli.

Kompletnie jest to nieczytelne- działalność diagnostyczno- oceniająca i wspierająca w procesie planowanej i systematycznej współpracy[…]

 

2. Typowy problem Rozporządzeń o nadzorze- brak określenia, o który organ nadzorujący chodzi.
Nadzór prowadzony w trybie art. 33-34b dotyczy KO, a nie dyrektorów szkól i placówek.
Czy – wobec tego-
§2 Rozporządzenia dotyczy tylko KO?

 

 

 

§ 3

 

1.      Działalność diagnostyczno - oceniająca obejmuje w szczególności: […]

2.  Podstawowymi formami działalności diagnostyczno - oceniającej są, w szczególności: analiza dokumentacji szkolnej dotyczącej nauczania, wychowania i opieki, hospitacje i wizytacje,

3. Do podstawowych form działalności wspomagającej należą: […]

3.      Czynności wykonywane w ramach działalności diagnostyczno-oceniającej powinny być poprzedzone przekazaniem nadzorowanym podmiotom celu i zakresu tych czynności.

Jeśli uznamy, ze §2 dotyczy tylko KO, to §3- odnoszący się do poprzedniego tez dotyczy tylko KO?

Jeśli nie, to które z opisanych w §3 zadań dotyczy dyrektora, a które KO?

Znowu się mamy domyślać wnioskując z kontekstu?

 

W dodatku niesprecyzowanie tego spowoduje prawne możliwości nałożenia na dyrektorów szkól i palcówek zadań, które prawodawca przewidział dla innego organu.

 

§ 4

1.      Nie hospituje się zajęć, jeśli obecność osób trzecich może zakłócić przebieg pracy diagnostycznej lub terapeutycznej.

2.      Zakres podmiotowy i przedmiotowy, liczbę i częstotliwość hospitacji ustala się
w planie sprawowania nadzoru.

 

OSKKO wnosi o sprecyzowanie zapisu. Kto i kiedy określa jaki ma to być rodzaj zajęć

 

§ 5

Przedmiotem badań, o których mowa w § 3, ust.1, pkt.2 są w szczególności zagadnienia, o których mowa w art. 33 ust. 2 ustawy.

 

Ten zapis dobitnie świadczy, ze §3 dotyczy organu nadzorującego pracę szkół, a nie dyrektorów szkól i placówek. Pojawia się pytanie ( ktore pada juz wyżej)- analogicznie, które z zapisów §3 dotyczą którego organu nadzorującego?

§ 6

 

7.      W ciągu tygodnia od zakończenia czynności wizytacyjnych, wizytujący dokonuje podsumowania wyników wizytacji, które - wraz z propozycjami wniosków
i zaleceń - przedstawia radzie pedagogicznej.

8.      W ciągu dwóch tygodni od zakończenia czynności wizytacyjnych, organ sprawujący nadzór przesyła dyrektorowi szkoły lub placówki oraz organowi prowadzącemu szkołę lub placówkę pisemną informację zawierającą wnioski z wizytacji wraz z ewentualnymi zaleceniami powizytacyjnymi.

9.      Dyrektor szkoły, w ciągu 7 dni od otrzymania wniosków i zaleceń powizytacyjnych, może wnieść do organu sprawującego nadzór umotywowane zastrzeżenia co do zawartych w nich treści i ocen. Organ sprawujący nadzór powinien odnieść się do wniesionych zastrzeżeń w ciągu 14 dni od ich wniesienia. 

 

 

 

Anja pisze:
po co?, wg.p.9 dyrektor może się odnieść dopiero do wniosków i zaleceń, nie propozycji ich. A RP nic nie może – literalnie czytając.

A moim zdaniem OK.- może tu jest miejsce na „ protokół uzgodnień”?

 

 

 

 

 

 

 

Mamy tu do czynienia z doprecyzowaniem zapisów UOSO, co trochę dziwi, bo to w końcu Rozporządzenie:

UOSO:
ART. 33
4. Nauczyciele, o których mowa w art. 35 ust. 5, mogą wydawać dyrektorom szkół i placówek doraźne zalecenia oraz zgłaszać uwagi i wnioski wynikające z przeprowadzonych czynności.

 

5. Dyrektor szkoły lub placówki w ciągu 7 dni od otrzymania zaleceń, uwag i wniosków, o których mowa w ust. 4, może zgłosić wobec nich zastrzeżenia do organu sprawującego nadzór pedagogiczny.

 

6. W przypadku nieuwzględnienia zastrzeżeń przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, dyrektor szkoły lub placówki jest obowiązany powiadomić ten organ o realizacji zaleceń, uwag i wniosków w terminie 30 dni.

I teraz: po co zapis §6 ust 9?

A jesli potrzebne jest to doprecyzowanie, to i tak w UOSO, a nie w Rozp.

§ 7

 

4)Organ sprawujący nadzór przedstawia roczny plan nadzoru dyrektorom nadzorowanych szkół i placówek oraz ich organom prowadzącym do dnia 30 czerwca roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, którego dotyczy plan, z zastrz. ust.5.

5)W roku szkolnym 2006/2007 roczny plan nadzoru przedstawia się do dnia 20 listopada 2006r.

 

 

 

Ust 4 mi się podoba:)

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 8

 

1.      Dyrektor szkoły opracowuje roczny plan nadzoru, z którym zapoznaje radę pedagogiczną oraz radę rodziców przed rozpoczęciem roku szkolnego, którego plan dotyczy, z zastrz. ust. 5

2.      Roczny plan nadzoru powinien uwzględniać plan nadzoru przedstawiony przez organ sprawujący nadzór nad szkołą lub placówką, wyniki nadzoru z lat poprzednich oraz kalendarz roku szkolnego, ustalony zgodnie z odrębnymi przepisami.

3.      Roczny plan nadzoru powinien zawierać w szczególności:

1)     zakres, szczegółową tematykę i organizację planowanych analiz i badań,
w tym również plan hospitacji,

2)     tematykę i terminy zebrań oraz szkoleń rady pedagogicznej,

3)     inne informacje, uznane przez dyrektora szkoły za istotne.

4.      Przed zakończeniem każdego roku szkolnego dyrektor szkoły lub placówki przedstawia radzie pedagogicznej i radzie rodziców informację o realizacji rocznego planu nadzoru, zawierającą w szczególności:

1)     zakres wykonania planu nadzoru,

2)     wnioski ze sprawowanego nadzoru, w tym w szczególności:

a)     wnioski z analizy poziomu osiągnięć edukacyjnych uczniów
i wychowanków w odniesieniu do ich potencjału intelektualnego, wymagań edukacyjnych zawartych w podstawach programowych kształcenia oraz do wyników sprawdzianu i egzaminów, o których mowa w art. 9 ust.1, pkt. 1,2 i 3 ustawy,

b)     ocenę sytuacji wychowawczej oraz stanu opieki nad uczniami
i wychowankami.

3)     decyzje i działania, wynikające z wniosków ze sprawowanego nadzoru wraz z informacją o ich skutkach.

5.      W roku szkolnym 2006/2007 roczny plan nadzoru przedstawia się do dnia 20 listopada 2006r.

 

 

§ 9

 

Organ sprawujący nadzór nad szkołami i placówkami może występować do dyrektorów szkół i placówek o przekazanie informacji niezbędnych dla realizacji zadań, o którym mowa w  § 3, ust. 1, pkt. 3), wyłącznie wtedy, gdy informacji tych nie zawierają dostępne temu organowi bazy danych.

 

 

 

 

 

 

 

Nie mam pojęcia, po co w planie nadzoru kalendarz roku szkolnego

 

 

 

 

 

 

Jakich analiz i badań? Czyżby tu nam się ukryło „ wewnętrzne mierzenie jakości pracy szkoły”?

Nie wiem, co to ma wspólnego z nadzorem- raczej z planem pracy szkoły, o którym mowa w UOSO

 

Co z zapisem UOSO
Art 40

7. Dyrektor szkoły lub placówki przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Proponujemy zapis: do 10 grudnia 2006

 

 

 

 

 

 

Pytanie OSKKO:

Jaki dane można uznać za dostępne organowi?
Czy dane, które szkoła udostępnia w BIPie, można za takie uznać?

beera04-10-2006 13:26:46   [#20]

par 8 mi się przesunął, poprawiam:

3 Roczny plan nadzoru powinien zawierać w szczególności:

1)     zakres, szczegółową tematykę i organizację planowanych analiz i badań, w tym również plan hospitacji,

Jakich analiz i badań? Czyżby tu nam się ukryło „ wewnętrzne mierzenie jakości pracy szkoły”?

2)     tematykę i terminy zebrań oraz szkoleń rady pedagogicznej,

Nie wiem, co to ma wspólnego z nadzorem- raczej z planem pracy szkoły, o którym mowa w UOSO

 

3)     inne informacje, uznane przez dyrektora szkoły za istotne.

Helena S04-10-2006 13:56:26   [#21]

Policjant z dobrym sercem (#14)

Asiu droga, #14 tak zachęcił dyskutantów i kosultantów,że sama widzisz - piszą wszyscy ..... ;-)
Tak konkretnie to tylko Ty sama potrafisz! Popieram - w ramach kosultacji - wypracowane  przez Ciebie uwagi z tabelki. Pozdrawiam. Helena
beera04-10-2006 14:04:27   [#22]

;)))

piszcie, piszcie :)

ja to zbieram w miarę mozliwości i robię z tego jedna całość

czasem pomijam coś- ale liczę, że zauwazycie i wskażecie błędy.

Przy okazji powiem, ze dyrektor CKE -Marek Legutko, powiedział mi, ze mieliśmy świetnie opracowane uwagi w związku z Rozporządzeniem w sprawie oceniania - miło się tego słuchało:)

belferka04-10-2006 14:09:10   [#23]

konsultacja rozporządzenia o nadzorze

Najważniejszą rolę w nadzorze pedagogicznym w ,tym rozporządzeniu rzecz jasna , pełni hospitacja , niewiele o innych formach sprawowania nadzoru.

Przeraża mnie poza tym zapis , "wnioski z analizy poziomu osiągnięć edukacyjnych uczniów i wychowanków w odniesieniu do ich potencjału intelektualnego ".

JAk ten potencjał badać , mierzyć -jak słabo wypadł egzamin to pojawi się pokusa wnioskowania o niskim potencjale uczniów -tylko na jakiej podstawie.Ten zapis na pewno nie będzie służył refleksji rad pedagogicznych.

Poza tym w podstawach programowych nie mówi się o wymaganiach edukacyjnych , tylko celach edukacyjnych , treściach nauczania , zadaniach szkoły.

I jeszcze niepokoi mnie stan opieki nad uczniami - co to jest . Na kongresie Pan Szubański mówił , iż poprzednie rozporządzenie łamie ustawę o języku polskim , a aktualne jest  pod tym względem także kiepskie.(nowomowa) Rozporządzenie jest dość ogólne i myślę ,że mamy prawo się bać , co zrobią  z nim kuratoria .I jest to obawa uzasadniona , bo doświadczenia mamy raczej niedobre.

stan04-10-2006 14:17:00   [#24]

Wynika z zapisu, ze instruktaż może być stosowany tylko w sytuacjach opisanych przepisami prawa i nie może być stosowany dla wskazywania pożądanych przez organ nadzorujących rozwiązań dotyczących nieopisanych przepisami prawa problemów.

W pierwszym punkcie chyba nie powinno byc tego ch?

Pozdrawiam

stan

P.s. Nad innymi zagadnieniami nie mam siły myśleć ...

S Wlazło04-10-2006 14:21:42   [#25]

Asiu - Wynika z zapisu, ze instruktaż może być stosowany tylko w sytuacjach opisanych przepisami prawa i nie może być stosowany dla wskazywania pożądanych przez organ nadzorujących rozwiązań dotyczących nieopisanych przepisami prawa problemów - zgodnie z przepisami prawa, to znaczy zgodnie z rosporządzeniem o nadzorze, a ono otwiera szerokie możliwości

Kompletnie jest to nieczytelne- działalność diagnostyczno- oceniająca i wspierająca w procesie planowanej i systematycznej współpracy[…]

 tak jest!!!!

. Typowy problem Rozporządzeń o nadzorze- brak określenia, o który organ nadzorujący chodzi.
Nadzór prowadzony w trybie art. 33-34b dotyczy KO, a nie dyrektorów szkól i placówek.
Czy – wobec tego- §2 Rozporządzenia dotyczy tylko KO?

 Zawsze jest to rozumiane w odniesieniu do wszystkich podmiotów sprawujących nadzór pedagogiczny, co stanowi oczywiście problem dla dyrektorów, pytasz,kogo dotyczy, akże dyrektorów szkół

OSKKO wnosi o sprecyzowanie zapisu. Kto i kiedy określa jaki ma to być rodzaj zajęć

tu zgadzam się z R.Szubańskim, że są pewne zajęcia, ktorych nie może obserwować obca osoba, ale trudno byłoby ustalić listę takich zajęć

Ten zapis dobitnie świadczy, ze §3 dotyczy organu nadzorującego pracę szkół, a nie dyrektorów szkól i placówek. Pojawia się pytanie ( ktore pada juz wyżej)- analogicznie, które z zapisów §3 dotyczą którego organu nadzorującego?

Rozumiem to tak, że dyrektor szkoły nie może tych zapisów zlekceważyć, zatem powinny pozostać

I teraz: po co zapis §6 ust 9?

A jesli potrzebne jest to doprecyzowanie, to i tak w UOSO, a nie w Rozp.

pełna zgoda

Ust 4 mi się podoba:)

mi też

Nie mam pojęcia, po co w planie nadzoru kalendarz roku szkolnego

oczywiście, to bardzo nieprecyzyjny zapis, może chodzi o szczególne okresy w pracy szkoły, np. okres klasyfikacji semestralnej i końcoworocznej?

Jakich analiz i badań? Czyżby tu nam się ukryło „ wewnętrzne mierzenie jakości pracy szkoły”?

Nie wiem, co to ma wspólnego z nadzorem- raczej z planem pracy szkoły, o którym mowa w UOSO

 

Co z zapisem UOSO
Art 40

7. Dyrektor szkoły lub placówki przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły.

 I to są bardzo zasadne pytania

Proponujemy zapis: do 10 grudnia 2006

To nic nie zmieni, info będą potrzebne na bieżąco

Pytanie OSKKO:

Jaki dane można uznać za dostępne organowi?
Czy dane, które szkoła udostępnia w BIPie, można za takie uznać?

To już wyjaśniono - np, SIO, tyle tylko, że poza tymi dostepnymi jest cała masa niedostępnych informaci dla KO, które ono chce uzyskać od szkół. Konkluzja - nie ma co analizować i rozpatrywać poszczególnych paragrafów nowego rozporządzenia, opinia powinna być - moim zdaniem - negatywna i wskazująca na inne możliwości realizowania zewnętrznego nadzoru wobec szkoły - patrz poprzednie uwagi.

 1)     zakres, szczegółową tematykę i organizację planowanych analiz i badań, w tym również plan hospitacji,

Jakich analiz i badań? Czyżby tu nam się ukryło „ wewnętrzne mierzenie jakości pracy szkoły”?

Oczywiście, że tylko termin wewnętrzne mierzenie zostało zlikwidowane, a działania pozostały. Stefan Wlazło

beera04-10-2006 14:23:41   [#26]

cos mialam z tym par 8

 

wklejam go jeszcze raz z uwzglednieniem Twoich uwag:

§ 8

 

1.      Dyrektor szkoły opracowuje roczny plan nadzoru, z którym zapoznaje radę pedagogiczną oraz radę rodziców przed rozpoczęciem roku szkolnego, którego plan dotyczy, z zastrz. ust. 5

 

 

Zapis nakłada obowiązek zwoływania Rady Rodziców podczas wakacji- to może rodzić duże trudności.

Proponujemy zmianę zapisu na:

Dyrektor szkoły opracowuje roczny plan nadzoru, z którym zapoznaje radę pedagogiczną oraz radę rodziców w 1 tygodniu roku szkolnego którego plan dotyczy, z zastrz. ust. 5

 

2.      Roczny plan nadzoru powinien uwzględniać plan nadzoru przedstawiony przez organ sprawujący nadzór nad szkołą lub placówką, wyniki nadzoru z lat poprzednich oraz kalendarz roku szkolnego, ustalony zgodnie z odrębnymi przepisami.

Nie mam pojęcia, po co w planie nadzoru kalendarz roku szkolnego

 

 

 

 

3.      Roczny plan nadzoru powinien zawierać w szczególności:

1)     zakres, szczegółową tematykę i organizację planowanych analiz i badań,
w tym również plan hospitacji,

2)     tematykę i terminy zebrań oraz szkoleń rady pedagogicznej,

3)     inne informacje, uznane przez dyrektora szkoły za istotne.

 

Ad1.
Jakich analiz i badań? Czyżby tu nam się ukryło „ wewnętrzne mierzenie jakości pracy szkoły”?

Ad2
Nie wiem, co to ma wspólnego z nadzorem- raczej z planem pracy szkoły, o którym mowa w UOSO

 

4.      Przed zakończeniem każdego roku szkolnego dyrektor szkoły lub placówki przedstawia radzie pedagogicznej i radzie rodziców informację o realizacji rocznego planu nadzoru, zawierającą w szczególności:

 

 

Co z zapisem UOSO
Art 40

7. Dyrektor szkoły lub placówki przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły.

1) zakres wykonania planu nadzoru,

2)  wnioski ze sprawowanego nadzoru, w tym w szczególności:

a)    wnioski z analizy poziomu osiągnięć edukacyjnych uczniów
i wychowanków w odniesieniu do ich potencjału intelektualnego, wymagań edukacyjnych zawartych w podstawach programowych kształcenia oraz do wyników sprawdzianu i egzaminów, o których mowa w art. 9 ust.1, pkt. 1,2 i 3 ustawy,

 

 

 

b)    ocenę sytuacji wychowawczej oraz stanu opieki nad uczniami
i wychowankami.

 

 

3)     decyzje i działania, wynikające z wniosków ze sprawowanego nadzoru wraz z informacją o ich skutkach.

 Ad 2a

Uwaga 1:
 zapis ten utrzymuje obowiązkowe badanie kompetencji uczniów

Uwaga 2:

Budzi duże zastrzeżenia zapis:

poziomu osiągnięć edukacyjnych uczniów
i wychowanków w odniesieniu do ich potencjału intelektualnego,

W jaki sposób szkoły maja badać potencjał intelektualny uczniów?

 

 Uwaga 3:

W podstawach programowych zawarte są cele edukacyjne, a nie wymagania

 

 

 

 

 

Ad 3.
Nieczytelne sformulowanie zapisu

Informowac o skutkach mozna tylko po roku wdrazania wniosków

5.      W roku szkolnym 2006/2007 roczny plan nadzoru przedstawia się do dnia 20 listopada 2006r.

 

 

Proponujemy zapis: do 10 grudnia 2006

 

 

beera04-10-2006 14:24:34   [#27]
tzn- uwzglednilam uwagi belferki, resztę czytam
beera04-10-2006 14:32:41   [#28]

odniosę się:

Typowy problem Rozporządzeń o nadzorze- brak określenia, o który organ nadzorujący chodzi.
Nadzór prowadzony w trybie art. 33-34b dotyczy KO, a nie dyrektorów szkól i placówek.
Czy – wobec tego- §2 Rozporządzenia dotyczy tylko KO?

 Zawsze jest to rozumiane w odniesieniu do wszystkich podmiotów sprawujących nadzór pedagogiczny, co stanowi oczywiście problem dla dyrektorów, pytasz,kogo dotyczy, akże dyrektorów szkół

 

W zasadzie zawsze się domyslamy, kogo dotyczy jakis punkt, jednak niedoprecyzowanie zadan poszczególnych organow powoduje, ze KO moze zrzucac ( i zrzucalo) swoje zadania na dyrektora, ktory tez byl organem nadzorujacym

 

 

OSKKO wnosi o sprecyzowanie zapisu. Kto i kiedy określa jaki ma to być rodzaj zajęć

tu zgadzam się z R.Szubańskim, że są pewne zajęcia, ktorych nie może obserwować obca osoba, ale trudno byłoby ustalić listę takich zajęć

Zgadzam się z Szubanskim, jednak uwazam, ze zapis powinien byc doprecyzowany, bo na jego mocy na 2 minuty przed hospitację n-l moze powiedziec hospitujacecmu, ze jego obecnośc zakłoci pracę

 

...........

co do języka- uważam, ze poza konsultacja  Roz nalezy dopisac- jak mamy w zwyczaju- uwagi dodatkowe i w nich umieścic refleksje, ktore nam się w dyskusji wyloniły

Bodzio04-10-2006 15:13:28   [#29]
Dyskutujecie nad wersja z dnia 25.09, a jest już wersja z 2.10 i niektóreuwagi są już bezprzedmiotowe.
beera04-10-2006 15:16:23   [#30]

Szubański gdy nam czytał Rozporządzenie sam widział, ze część zapisów zmienia w wewnątrzresortowych konsultacjach

chyba rzeczywiście poczekajmy na wysyłkę z MEN

:)

Bodzio04-10-2006 15:28:31   [#31]
Dyskutujecie nad wersja z dnia 25.09, a jest już wersja z 2.10 i niektóreuwagi są już bezprzedmiotowe.
beera04-10-2006 15:30:07   [#32]

;)))

AnJa04-10-2006 15:36:09   [#33]
data planu szkolnego na 30.XI poszła

innych zmian nie zauwazyłem
beera04-10-2006 15:41:40   [#34]

 myslałam, że to znowu Bodzio

;))

PawełR04-10-2006 17:37:42   [#35]

Moje trzy grosze

Plan hospitacji: wg mnie powinien to być wykaz tego, co dyrek będzie oglądał, badał itp., a nie u kogo i kiedy

w par. 4 ust. 2 że całą jednostkę lekcyjną - a kształcenie zintegrowane (klasy I-III)?

Konto zapomniane04-10-2006 18:38:06   [#36]

dalej papiery

Nigdzie nie został okreslony czas trwania wizytacji. Znam takie sytuacje gdzie wizytacje trwały miesiące. Zbieranie informacji- obawiam się, że będzie nadal opierało się na niszczeniu lasów. Nie wierzę, żeby mogło wyglądać inaczej niż w ostatnich 17 latach. Paragraf 8-proponuję termin przedstawiania rocznego planu nadzoru w pierwszym miesiącu roku szkolnego, jeżeli ktoś ma ochotę robić to wcześniej niech robi. Z mojego doświadczenia wynika, że rada sierpniowa to przede wszystkim wrażenia z wakacji. Paragraf 8 2)     tematykę i terminy zebrań oraz szkoleń rady pedagogicznej, Czy to znaczy, że WDN juz nie bedzie istaniał? Kto z dyrektorów ma obraz pełnej oferty szkoleniowej już w sierpniu aby podać tematykę i termin?Par.8 pkt.3 ...planowanych analiz i badań to powinno być zdefiniowane na początku słownika do rozporzadzenia.

Ponadto uważam, że jest tu zbyt dużo możliwości dowolnego rozumienia tekstu co może skutkować niepotrzbnym napięciem między organem nadzoru pedagogicznego, dyrektorem a nauczycielami. Lucyna

jerzyk04-10-2006 18:42:17   [#37]
AnJa , gratulacje. Twoją poprawke juz uwzględniono. Widzisz jak szybko MEN zadbał ,żebys sie w pracy nie przemęczył;-) )
beera04-10-2006 18:45:25   [#38]

:)))))))))))))))))))))))))))))

..........

Lucynko- wdn-u nie ma już od dawna:)

a resztę opracuję powoli.

Jerzyku- bedę pamiętać

:)

Anula04-10-2006 19:15:56   [#39]

wdn

Asiu, ja już sie całkowicie pogubiłam, gdzie jest zapis że WDN-u już nie ma? Od kiedy?
beera04-10-2006 19:27:02   [#40]

zapytam inaczej- a gdzie jest zapis, ze jest WDN?

:)

Konto zapomniane04-10-2006 19:30:18   [#41]

przepraszam

Oczywiście chodzi mi o wewnątrzszkolne doskonalenie zawodowe zawarte w poprzednim Rozporządzeniu o nadzorze. Zresztą uważam, że było to bardzo dobre działanie w szkołach. :)Lucynka
zgredek04-10-2006 19:33:50   [#42]

a tu:

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU1)

z dnia 31 stycznia 2003 r.

w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem

(Dz. U. z dnia 14 lutego 2003 r.)


§ 10. Szkoły i placówki opracowują, zgodnie ze statutem, strategię działań wychowawczych i zapobiegawczych oraz interwencyjnych wobec dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem, która uwzględnia w szczególności:
    12) wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli w zakresie profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży oraz sposobu podejmowania wczesnej interwencji w sytuacji zagrożenia uzależnieniem;
Anula04-10-2006 19:43:57   [#43]

Asiu

to czego już nie potrzeba?
WDN-u nie ma
programu rozwoju - brak.................... co jeszcze?
beera04-10-2006 19:49:51   [#44]

anula- WDN nie ma od dawna, więc spoko ;)

a programu rozwoju nie ma być od teraz

ale za to jest plan- z UOSO i z interpretacji dyr. szubanskiego wnioskując

eeee- zobaczymy :)

Krzysztof Pom04-10-2006 20:43:26   [#45]
........................................................................ Bardzo dużo napisałem, ale wyrzuciłem, bo mnie - jako 3-letniego nowicjusza w zasadzie - wyśmiejecie. Było trochę przemyśleń na temat potencjału intelektualnego, ale ... Powiem tylko, że nam się podoba ogólna zasada wyrzucenia standardów, obszarów, wskaźników, programów, programów do programów, planów, raportów.... Nigdy nie byliśmy zadowoleni z nowego nadzoru, papieromanii, arkuszy diagnostycznych i tysiąca innych papierów. Tu wydaje się mniej, przygotowaliśmy się w miarę do nowego rozporządzenia, zrobimy jak uważamy (mamy nadzieję, że dobrze). Są pewnie nieścisłości w rozporządzeniu jak choćby sprzeczność z UoSO, co wskazujecie, niedojaśnienie czego mogą żądać na górze jako dodatkowe informacje itp.
fredi04-10-2006 20:49:03   [#46]
anula- WDN nie ma od dawna, więc spoko ;)

to co z tym rozporz z ROZPORZĄDZENIE


MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU1)

z dnia 31 stycznia 2003 r.

w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem

(Dz. U. z dnia 14 lutego 2003 r.)
beera04-10-2006 20:52:25   [#47]

nic

a co ma być?

beera04-10-2006 20:53:46   [#48]

nie dostosowali jednego rozp. do drugiego- i tyle

jak kto chce na podstawie zapobiegania demoralizacji robić u siebie WDN- nie ma zakazu

;))

Lecomte04-10-2006 20:57:11   [#49]
Czyli zamiast WDN jest teraz WDZ ??? Przepraszam, ale  ja nie dyrektor  :) U mnie  w szkole wciąż  jest  WDN...
nn04-10-2006 20:57:58   [#50]

plany...

Art. 50. 1. W szkołach i placówkach mogą działać rady szkół i placówek.

2. Rada szkoły lub placówki uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych szkoły lub placówki, a także:

1) uchwala statut szkoły lub placówki;
2) przedstawia wnioski w sprawie rocznego planu finansowego środków specjalnych szkoły lub placówki i opiniuje projekt planu finansowego szkoły lub placówki;
3) może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą lub placówką z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły lub placówki, jej dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w szkole lub placówce; wnioski te mają dla organu charakter wiążący;
4) opiniuje plan pracy szkoły lub placówki, projekty innowacji i eksperymentów pedagogicznych oraz inne sprawy istotne dla szkoły lub placówki;
Asiu, pamietasz, gdy spytalaś na jakiej podstawie prawnej dyrektor szkoły ma cokolwiek planować nasz rozmówca stwierdził, że każdy dyrektor musi planować. W prawie oświatowym jedynie powyższy zapis mówi o planie. Czy wg powyższego mamy wracać do planu dyd-wych na kazdy kolejny rok? Chyba tak, w nawiązaniu do rocznego planu nadzoru. Pomijam tutaj braku funkcjonowania powyższej Rady Szkoły.

strony: [ 1 ][ 2 ][ 3 ][ 4 ][ 5 ]