ODBYŁ SIĘ IX MIĘDZYNARODOWY KONGRES KADRY KIEROWNICZEJ OŚWIATY: DYREKTORÓW SZKÓŁ,
PRACOWNIKÓW ORGANÓW PROWADZĄCYCH I ORGANÓW NADZORU PEDAGOGICZNEGO
- OSÓB
ZAANGAŻOWANYCH W ZARZĄDZANIE OŚWIATĄ NA POZIOMIE PAŃSTWOWYM I
LOKALNYM
Udział w Kongresie wzięło ok. 1000 uczestników, w tym goście
zagraniczni, przedstawiciele Sejmowej Komisji Edukacji Nauki i
Młodzieży,
Ministerstwa Edukacji Narodowej, instytucji centralnych i
organizacji oświatowych państw Unii Europejskiej.
|
ŚRODA |
|
|
ROZPOCZĘCIE OBRAD.
OSKKO, Urząd
Marszałkowski Województwa Łódzkiego, Urząd
Miasta Łodzi. Partnerzy merytoryczni. |
|
|
JAK nieWIELE OD SZKOŁY ZALEŻY... Czyli o
odpowiedzialności rozproszonej.
Dr Marek Kaczmarzyk, Uniwersytet Śląski. |
|
|
|
POTRZEBA EDUKACJI PSYCHOLOGICZNEJ W POLSKIEJ
SZKOLE. PANEL DYSKUSYJNY.
Paneliści:
Piotr Żak - redaktor naczelny periodyku
Psychologia w szkole, dr Ewa Marat – psycholog i
terapeutka, pracownik naukowy Instytutu
Psychologii Uniwersytetu Łódzkiego, Paula
Pilarska – psycholog szkolny i nauczyciel
psychologii w zespole Szkół Ogólnokształcących
nr 2 w Tarnowie, autorka innowacyjnego programu
uczenia psychologii. |
|
|
|
TRUDNE ZACHOWANIA UCZNIÓW W SZKOLE – POZA KARAMI
I NAGRODAMI.
Prof. UAM. dr hab. Jacek Pyżalski, Uniwersytet
im. A. Mickiewicza w Poznaniu, Instytut Medycyny
Pracy w Łodzi. |
|
|
|
CZY GOTOWI NA STUDIA?
Prof. dr hab. Romuald Zabielski, Wydział
Medycyny Weterynaryjnej SGGW, członek
korespondencyjny PAN. |
|
|
|
EDUKACJA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI/
ORZECZENIAMI O POTRZEBIE KSZTAŁCENIA
SPECJALNEGO.
Aneta Madziara –
konsultant, Łódzkie Centrum Doskonalenia
Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego.
Specyfika przygotowania zawodowego na
przykładzie szkół w SOSW przy ul. Siedleckiej.
Dyr. Agnieszka Szymańska.
Uczniowie niewidomi i słabo widzący w
kształceniu ponadgimnazjalnym.
Dyr. Anna Tomaszewska.
Przygotowanie zawodowe uczniów niepełnosprawnych
intelektualnie na poziomie zasadniczym i
przygotowania do pracy.
Dyr. Iwona Kowalska.
Działania
Łódzkiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli i
Kształcenia Praktycznego w zakresie
wspomagania placówek kształcących uczniów ze
specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Aneta Madziara - konsultant ŁCDNiKP.
Formy
i
sposoby wspierania uczniów niepełnosprawnych w
szkole specjalnej i ogólnodostępnej –
uwarunkowania adaptacji zawodowej i rola
instytucji oświatowych.
Jolanta Wojciechowska. |
|
OBSERWATORIUM RYNKU PRACY DLA EDUKACJI WSPARCIEM
DLA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO. STUDIUM PRZYPADKU
DLA REGIONU ŁÓDZKIEGO.
dr Elżbieta Ciepucha – konsultant,
Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i
Kształcenia Praktycznego. |
|
PRAKTYKA OŚRODKA NOWOCZESNYCH TECHNOLOGII
INFORMACYJNYCH ŁCDNIKP.
Anna Koludo, Sławomir Szaruga – konsultanci,
Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i
Kształcenia Praktycznego. |
|
NAUCZYCIEL JAKO KREATOR KOMPETENCJI - FANABERIA
CZY KONIECZNOŚĆ DZISIEJSZEJ SZKOŁY?
Jolanta Kałużna, Joanna Gruszczyńska –
konsultanci, Łódzkie Centrum Doskonalenia
Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego.
|
|
INDYWIDUALIZACJA PROCESU NAUCZANIA NA
OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘCIACH EDUKACYJNYCH – NADZÓR
PEDAGOGICZNY DYREKTORA SZKOŁY.
Ewa
Sitko, Małgorzata Taraszkiewicz. Temat
wspierany przez firmę
Librus. |
|
|
|
CZY W PEŁNI WYKORZYSTUJĘ POTENCJAŁ MOJEJ
PLACÓWKI SZKOLNEJ?
Aleksandra Błażejewska, PCG Polska, Jolanta
Kowalska, Publiczne Gimnazjum nr 26 w Łodzi.
|
|
MAGIA PROSTO Z LAPTOPA - LEKCJE Z UŻYCIEM
NARZEDZI E-LEARNING (NA PRZYKŁADZIE J.
ANGIELSKIEGO).
Aleksandra Dykta, Funmedia. |
|
KONCERT W WYKONANIU PRZEDSZKOLAKÓW I UCZNIÓW
ŁÓDZKIEGO ŚRODOWISKA FLAŻOLETOWEGO.
Łódzki Klub Miłośników Flażoletu. |
|
CZWARTEK |
|
SPOTKANIE Z MINISTER EDUKACJI NARODOWEJ, JOANNĄ
KLUZIK-ROSTKOWSKĄ. |
|
|
|
WARTOŚĆ EDUKACJI FILMOWEJ.
Prof. Krzysztof Zanussi. |
|
|
|
KOMUNIKACJA SZKOŁA- RODZIC- DZIECKO – JAK
POPRAWIĆ JĄ ODCZUWALNIE, WIDOCZNIE, PRAWDZIWIE?
Spotkanie z Dorotą Zawadzką („Supernianią”).
Temat wspiera firma VULCAN Sp. z o.o. |
|
|
|
PODMIOTY, CELE I FORMY EDUKACJI FILMOWEJ W
POLSCE.
Wykład wprowadzający: Arkadiusz Walczak,
dyrektor Warszawskiego Centrum Innowacji
Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Anna Sienkiewicz-Rogowska, Pełnomocnik
Dyrektora Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej:
prezentacja programów edukacyjnych PISF dla
uczniów i nauczycieli, pracowni Filmoteki
Szkolnej, działań Koalicji dla Edukacji
Filmowej.
Prezentacja programu „Filmoteka Szkolna.
Akcja!” jako przykładu działań PISF,
obejmujących między innymi formy doskonalenia
nauczycieli przedstawi Aleksandra
Czetwertyńska (Centrum Edukacji
Obywatelskiej); Anna Wotlińska (Naczelnik Wydziału
Edukacji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa
Narodowego) – wystąpienie na temat miejsca
edukacji filmowej w działaniach MKiDN oraz
Programach Ministra; Przykłady działań
realizowanych przez MKiDN, konferencję dla
nauczycieli, animatorów i edukatorów „Sztuka
edukacji. Kultura w programach nauczania”
przedstawi Anna Zdzieborska („Zachęta” –
Narodowa Galeria Sztuki); Andrzej Goleniewski, wicedyrektor
Filmoteki Narodowej : Działalność edukacyjna
Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych, serwisy
internetowe i programy Filmoteki Narodowej,
certyfikaty przyznawane programom edukacji
filmowej realizowanym w kinach.
Andrzej Goleniewski
(Pełnomocnik Dyrektora FN ds. SKSiL, zastępca
Dyrektora Filmoteki Narodowej ds.
Upowszechniania Kultury Filmowej) – prezentacja
działalności edukacyjnej Sieci Kin Studyjnych i
Lokalnych, serwisów internetowych i programów
Filmoteki Narodowej oraz certyfikatów
przyznawanych programom edukacji filmowej
realizowanym w kinach; Urszula Biel
(autorka programu Młodzieżowej Akademii
Filmowej, realizowanego w Kinie Studyjnym „Amok”
w Gliwicach), przedstawi użyteczne aspekty
oglądania filmów w kinie i kształtowania przez
to nawyków korzystania z dóbr kultury poprzez
instytucje kultury.
Prof. UŁ dr hab. Piotr Sitarski –
przedstawi jedyny na rynku edukacyjnym, napisany
przez grono cenionych filmoznawców Uniwersytetu
Łódzkiego, podręcznik do edukacji filmowej „Kino
bez tajemnic”. |
|
PROTOKÓŁ DYPLOMATYCZNY W PRACY DYREKTORA,
URZĘDNIKA.
Dr Irena Kamińska-Radomska. The Protocol School
of Poland. |
|
DYREKTOR I NAUCZYCIEL W SĄDZIE PRACY.
Sędzia Ewa Chałubińska, kierownik szkoleń i
rzecznik prasowy Sądu Okręgowego w Łodzi. |
|
PRAKTYKA EDUKACJI ZAWODOWEJ.
Barbara Kapruziak, Donata Andrzejczak –
konsultanci, Łódzkie Centrum Doskonalenia
Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego. |
|
DORADZTWO ZAWODOWE.
Małgorzata Sienna - konsultant i doradcy
zawodowi, Łódzkie Centrum Doskonalenia
Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego. |
|
PRZEDSIĘBIORCY I EDUKACJA ZAWODOWA – RAZEM CZY
OSOBNO?
Departament Kultury i Edukacji Urzędu
Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Witold
Stępień – Marszałek Województwa Łódzkiego.
Zapotrzebowanie na kwalifikacje zawodowe do 2020
roku – Województwo Łódzkie.
Dr Łukasz Arendt, Katedra Polityki Ekonomicznej. |
|
Otwarty nauczyciel, aktywne dziecko - efektywna
droga do sukcesu.
Hanna Derewlana, Beata Wosińska, Agnieszka
Kacprzak, Małgorzata Marczak – doradcy
metodyczni, Łódzkie Centrum Doskonalenia
Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego. |
|
DEBATA: „CYFROWA SZKOŁA, CZYLI JAKA?”
Debatę prowadził profesor UAM w Poznaniu Jacek
Pyżalski. Do panelu zostali zaproszeni: Jacek
Strzemieczny - CEO, Jan Zięba - Vulcan, Marcin
Kempa - Librus, Magdalena
Matuszewska-Mikołajczyk - Wolters Kluwer, Joanna
Jasiak dyrektor V LO w Tarnowie, Weronika
Majchrzak - uczennica łódzkiego liceum, Marta
Florkiewicz-Borkowska - nauczycielka gimnazjum. |
|
|
|
JAKOŚĆ WYCHOWANIA FIZYCZNEGO A ZWOLNIENIA Z WF-U.
ROLA NADZORU W OGRANICZENIU LICZBY ZWOLNIEŃ Z
WYCHOWANIA FIZYCZNEGO.
Ewa Sprawka – doradca metodyczny, Łódzkie
Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia
Praktycznego. |
|
PROGRAM WF Z
KLASĄ.
Centrum
Edukacji Obywatelskiej. |
|
PRAKTYKA EDUKACJI FILMOWEJ.
I. PANEL DYSKUSYJNY FILM W SZKOLE –
prowadzenie Arkadiusz Walczak, Dyrektor
Warszawskiego Centrum Innowacji
Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. Anna Rabiega
- dyr. ZSO nr 7 w Łodzi, Justyna Całczyńska -
naucz. LO w Piasecznie, Joanna Bożyk - naucz. w
SP nr 71 w Łodzi, Anna Równy - edukat. filmowa z
Radomia, lokalna liderka i trenerka Filmoteki
Szkolnej, Jarosław Basaj - naucz. w Zespole
Szkół Budowlanych w Radomiu, Danuta Górecka i
Jolanta Bielecka - konsultantki z ŁCDNiKP. |
|
II. PANEL DYSKUSYJNY FILM NA ZAJĘCIACH
POZASZKOLNYCH
– prowadzenie Arkadiusz Walczak. Maciej
Jakubczyk - szef działu edukacji Stowarzyszenia
Nowe Horyzonty, realizującego ogólnopolski
program Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej, Joanna
Zabłocka-Skorek - autorka ogólnop.
Interdyscyplinarnego Programu Edukacji Medialnej
„KinoSzkoła”, Bolesław Drochomirecki - Opolskie
Kino Objazdowe oraz kino „Studio” w Opolu,
Sławomir Fijałkowski - właśc. Kina Studyjnego
„Charlie” w Łodzi, prezes Stowarzyszenia Łódź
Filmowa, Katarzyna Czubińska - lokalna liderka
Filmoteki Szkolnej, autorka i realizatorka
programów z zakresu eduk. medialnej. |
|
NAUKA ZAWODU W RZEMIOŚLE JAKO PRZYKŁAD
WSPÓŁPRACY NA LINII SZKOŁA – RYNEK PRACY.
Małgorzata Gryglewska, Izba Rzemieślnicza w
Łodzi. |
|
PRZEDSIĘBIORCY I EDUKACJA ZAWODOWA-RAZEM CZY
OSOBNO?
Panel ekspercki. |
|
PROBLEMY KADROWE 2014/2015. |
|
ROLA DZIENNIKA ELEKTRONICZNEGO W SZKOLE.
VULCAN sp. z o.o. |
|
|
|
PROWADZENIE NADZORU PEDAGOGICZNEGO W KONTEKŚCIE
PODNIESIENIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA Z MATEMATYKI W
SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH.
Instytut Wspomagania Oświaty (iwspo.pl).
|
|
|
|
ZASTOSOWANIE SYSTEMU INFORMATYCZNEGO PRZY
ORGANIZACJI POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
W PLACÓWCE ORAZ PODCZAS REALIZOWANIA PROJEKTÓW
INDYWIDUALIZACJI NAUCZANIA.
PCG Polska. |
|
„DYREKTOR – AKTUALNY ZWIERZCHNIK, BYŁY KOLEGA”.
STREFA POTENCJAŁU Coaching & Training TEAM. |
|
„SŁABY ROCZNIK” CZY TRUDNA MATURA
– wyniki tegorocznej matury w ujęciu
wieloletnim.
Wolters-Kluwer S.A. |
|
NOWELIZACJA USTAWY O OCHRONIE DANYCH OSOBOWYCH –
NOWE ZASADY PROWADZENIA DOKUMENTACJI ORAZ
ZGŁOSZEŃ ZBIORÓW DO GIODO.
Adam Korzuch, Internet Community. |
|
KOMPETENCJE COACHINGOWE I TRENERSKIE NAUCZYCIELI
CZYLI JAK ROZWIJAĆ POTENCJAŁ UCZNIA W SZKOLE.
Lilianna Kupaj, Szkoła Coachingu. |
|
„Kariera na MAKSA” - SERIAL FILMOWY WSPIERAJĄCY
LEKCJE DORADZTWA EDUKACYJNO – ZAWODOWEGO.
Wojciech Kreft, PROGRA. |
|
NOWOCZESNE TECHNOLOGIE W KSZTAŁCENIU UCZNIÓW Z
NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI.
Barbara Stasiak, AGRAF. |
|
|
|
LEKCJA Z TABLETEM - OD POMYSŁU DO SCENARIUSZA.
Multiedukacja. |
|
PIĄTEK |
|
SYTUACJE TRUDNE WYCHOWAWCZO.
Sędzia Anna Maria Wesołowska. |
|
KREATYWNOŚĆ-INNOWACYJNOŚĆ-PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ.
Departament Kultury i Edukacji Urzędu
Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.
|
|
POLSKIE WARUNKI ŚRODOWISKA UCZENIA SIĘ I PRACY
NAUCZYCIELI NA PODSTAWIE RAPORTU TALIS 2013.
Sebastian Skrobisz, Zespół Szkół i Placówek
Kwalifikacji Zawodowych w Zgierzu. |
|
|
|
KREATYWNY UCZEŃ KREATYWNEGO NAUCZYCIELA.
Prof. nadzw. dr hab. Krzysztof Szmidt,
Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu.
|
|
POZWÓLMY DZIECIOM MYŚLEĆ. BADANIE UMIEJĘTNOŚCI
UCZNIÓW KLAS 3.
Dr Mirosław Dąbrowski, Uniwersytet Warszawski,
Wydział Matematyczny. |
|
DOBRE PRAKTYKI PRACY DYDAKTYCZNEJ. Blok Centrum
Edukacji Obywatelskiej.
I BLOK – ROLA WSPÓŁPRACY I PARTNERSTWA W
PROCESIE PODNOSZENIA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA.
1. Elżbieta Sumowska - Temat zmiany
„Zrodziliśmy się do pomocy wzajemnej” –
współpraca nauczycieli i uczniów w procesie
nauczania i uczenia się.
2. Elżbieta Zapłata-Szwedziak Temat zmiany:
Ocenianie kształtujące jako wsparcie w procesie
nauczania – uczenia się.
3. Krystyna Brinkiewicz . Temat zmiany
Współpraca nauczycieli jako początek zmian
prowadzących do efektywnego uczenia się. |
|
|
|
II BLOK POPRAWA EFEKTYWNOŚCI UCZENIA SIĘ I
NAUCZANIA POPRZEZ WPROWADZENIE STRATEGII
OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO.
4. Teresa Lechocińska - Temat zmiany W naszej
szkole uczniowie uczą się świadomie. Elementy
oceniania kształtującego sposobem na poprawę
efektywności nauczania.
5. Iza Kuligowska. Temat zmiany: Rozwój
nauczania i uczenia się – ocenianie
Kształtujące.
6. Maria Papis. Temat zmiany „Wprowadzenie
zmiany elementów oceniania kształtującego w
Gimnazjum im. ks. kan. M. Maciejewskiego w
Pniewach”. |
|
|
|
III BLOK KROK PO KROKU- DO ŚWIADOMEGO UCZENIA
SIĘ UCZNIÓW PRZEZ ELEMENTY OCENIANIA
KSZTAŁTUJĄCEGO.
7. Bogusława Czarny. Temat zmiany: „Cele lekcji
drogą do świadomego uczenia się uczniów w naszej
szkole.”
8. Barbara Chylewska. Temat zmiany "Po nową
jakość szkoły czyli od współpracy po uczące
obserwacje i widoczne uczenie się uczniów.
9. Magdalena Brodala. Temat zmiany: Podniesienie
efektywności nauczania – spacery koleżeńskie,
NaCoBeZu i przyjazny klimat szkoły. |
|
|
|
DOBRE PRAKTYKI PRACY WYCHOWAWCZEJ i
DYDAKTYCZNEJ.
Jak zwiększać zaangażowanie nauczycieli w
udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej?
Michał Ratajczyk, wicedyrektor Zespołu Szkoły
Podstawowej im. prof. J. Zwierzyckiego i
Gimnazjum w Krobi.
Budowanie szkolnego systemu wsparcia dla
nauczycieli, uczniów, rodziców. Plan Wsparcia –
cele, zadania, realizacja.
Dyrektor Ewa Radanowicz, Zespołu Szkół
Publicznych w Radowie Małym.
Wykorzystanie platformy e-learningowej w
procesie lekcyjnym i nie tylko.
Joanna Miller, Publiczne Gimnazjum nr 1 im
Jana Pawła II w Ząbkach. |
|
EWALUACJA WEWNĘTRZNA
w obszarze: Tworzenie przez nauczycieli na
lekcjach sytuacji sprzyjających wykorzystaniu
uczniowskiej wiedzy w praktyce.
Trenerki: Indira
Lachowicz i Bernadetta Czerkawska, Era Ewaluacji
Sp. z o.o.
|
|
|
|
EWALUACJA WEWNĘTRZNA - WARSZTATY
w obszarze: Wzmacniania przez nauczycieli
motywacji uczniów do uczenia się.
Trenerzy:
Katarzyna Salamon-Bobińska i Norbert
Karaszewski. Era Ewaluacji Sp. z o.o. |
|
WIDZIEĆ WIĘCEJ. O ROLI OBRAZU I EDUKACJI
KULTURALNEJ NA PRZYKŁADZIE PROJEKTU „MAŁY
KINEMATOGRAF”.
Zjawisko książki obrazowej, możliwości jej
wykorzystania w pracy dydaktycznej i
wychowawczej.
Bierzemy „Kłopot” na warsztat.
Anna Mrozińska-Szmajda. Polonistka,
pedagożka, animatorka kultury, promotorka sztuki
książki dla dzieci. Prowadzi autorski blog
www.pozarozkladem.blogspot.com.
Widzieć więcej. O roli obrazu i zaletach
współczesnej książki dla dzieci w edukacji
przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
Anna Mrozińska-Szmajda.
Patrzeć a widzieć. Techniki rozwijania
kreatywności u dzieci a praca z książką
obrazową.
Monika Just. Prowadząca pracuje ze
studentami kierunków pedagogicznych UŁ,
Społecznej Akademii Nauk oraz Akademii
Humanistyczno – Ekonomicznej w Łodzi w obszarze
metodyk przedmiotów edukacji przedszkolnej i
wczesnoszkolnej oraz psychodydaktyki twórczości. |
|
WYNIKI EWALUACJI NOWEGO MODELU WSPOMAGANIA PRACY SZKÓŁ I
DOSKONALENIA NAUCZYCIELI.
Marianna Hajdukiewicz
– koordynator projektu "System doskonalenia nauczycieli oparty
na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół" realizowanego
przez Ośrodek Rozwoju Edukacji. |
|
|
Czas i
miejsce obrad: |
Po ośmiu latach obrady Kongresu
Zarządzania Oświatą
wróciły do miejsca, w którym odbył się pierwszy Kongres -
Wydziału Zarządzania
Uniwersytetu Łódzkiego (Łódź, ul.
Jana Matejki
22/26).
Kongres odbył się w dniach 24-26 września 2014 r.
|
|
|
Kontakt z
organizatorem:
tel: (89) 527-95-14
fax: (89) 679-05-59
kom: Biuro Kongresu - 513-057-820, 509-498-266,
501-211-469;
noclegi na Kongresie: 509-498-266
dyrektor – 513-057-830
e-mail:
oskko@oskko.edu.pl
|