INDYWIDUALIZACJA PROCESU NAUCZANIA NA
OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘCIACH EDUKACYJNYCH – NADZÓR
PEDAGOGICZNY DYREKTORA SZKOŁY.
Ewa
Sitko, Małgorzata Taraszkiewicz.
Temat
wspierany przez firmę
Librus.
Ewa Sitko omówiła
obowiązki szkoły i nauczycieli wobec uczniów w oparciu o
wymagania z rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego
zwracając szczególną uwagę na to, że nauczyciel powinien
uwzględniać potrzeby i możliwości każdego ucznia, nie tylko
tego ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi.
Prowadząca szczegółowo odniosła się do tych wymagań, z
których w sposób bezpośredni wynikają obowiązki nauczycieli.
Zaproponowała
szereg pytań, na które odpowiedzi powinien szukać dyrektor
pełniący nadzór pedagogiczny, przedstawiła też propozycje
konkretnych rozwiązań.
Małgorzata Taraszkiewicz
przedstawiła zagadnienie indywidualizacji w oparciu o
najnowsze (z września 2014 r.) ankiety, w których brało
udział około 40 tys. respondentów – uczniów, rodziców i
nauczycieli. Z badań i doświadczeń wynika, że w procesie
indywidualizacji pomijana jest większość uczniów, najwięcej
uwagi poświęca się uczniom o specjalnych potrzebach
edukacyjnych i uczniom szczególnie uzdolnionym stanowiącym
mniejszość. Prowadząca zwróciła uwagę na konieczność
rozpoznawania przez nauczycieli indywidualnego stylu uczenia
się każdego dziecka, stosowanie metod i technik dopasowanych
do preferencji uczniów, współpracę i współodpowiedzialność
za uczenie się i nauczanie uczniów, nauczycieli i rodziców.
|