Rola
dziennika elektronicznego w szkole.
Marek Konieczniak, Jan Zięba -
VULCAN sp. z o.o.
Dnia 25 września
2014 w ramach kongresu OSKKO odbyły się
warsztaty na
temat roli dziennika elektronicznego w szkole.
Każda
szkoła,
która
posiada lub zamierza nabyć
dziennik elektroniczny powinna samodzielnie odkryć,
czym dziennik elektroniczny jest lub ma być
w przestrzeni ich szkoły.
Jaką
ma pełnić
rolę?
Jakie warunki powinno się
spełniać,
by to narzędzie
wspierało
rozwój
szkoły
i jej filozofię
edukacji?
Założeniem
warsztatów
była
teza, że
wdrażając
dziennik elektroniczny powinno się
odpowiedzieć
na powyższe
pytania dokonując
namysłu
nad głównymi
funkcjami dziennika w relacji do głównych
aktorów
procesu edukacyjnego: rodziców,
uczniów,
nauczycieli, wychowawców
i dyrektora szkoły.
Uczestnikami warsztatów
byli głównie
dyrektorzy szkół.
Wielu z nich wdrożyło
już
dziennik elektroniczny w swoich szkołach
lub było
w trakcie wdrażania
tego narzędzia.
Byli również
dyrektorzy, którzy
wybrali warsztat jako element przygotowania się
do rozpoczęcia
wdrożenia.
Dyrektorzy pracowali w czterech grupach, od czterech do pięciu
osób
w grupie.
Warsztaty z założenia
miały
przeprowadzić
dyrektorów
przez proces analizy problemu dziennika, tworząc
środowisko
pracy nad problemem, a nie podając
tezy, informacje, czy przekonania moderatorów
warsztatów.
Na samym początku
każdy
z uczestników
napisał
dwie lub trzy funkcje dziennika elektronicznego, jakie uważa
za istotne. Po zebraniu ich w jednym miejscu, utworzyły
one sześć
obszarów,
czy kategorii według
których
można
patrzeć
na rolę
dziennika w relacji do wszystkich aktorów
procesu edukacyjnego. Powstałą
w ten sposób
macierz poddano dyskusji i analizie.
Rysunek SEQ Rysunek \*
ARABIC 1 Rola dziennika elektronicznego w szkole – macierz
analizy ważności funkcji e-dziennika
Zadaniem
dyrektorów
było
przedyskutowanie i ocenienie w skali od 0 do 3 ważności
poszczególnych
obszarów
z punktu widzenia każdego
aktora. Ten etap pracy cechowało
duże
zaangażowanie
wszystkich uczestników.
Grupy gorąco
dyskutowały
spierając
się,
czy szukając
wspólnego
rozumienia problemu. Jako podsumowanie pracy, każda
z grup przedstawiła
wnioski, do jakich doszli, analizując
podsumowania zarówno
dla funkcji dziennika, jak i dla aktorów.
Ciekawym było
między
innymi stwierdzenie,
że
grupa była
zaskoczona wynikiem, jaki osiągnęła,
wskazując,
że
gdyby mieli ocenić
to bez tej analitycznej pracy wskazaliby inny wynik.
Wnioski
Dziennik elektroniczny został
uznany za
bardzo ważne narzędzie wspierające pracę
szkoły.
Zdecydowanie najważniejszą
jego funkcją
jest umożliwienie powszechnej komunikacji całej szkolnej
społeczności, a zwłaszcza możliwość
komunikacji
szkoły z rodzicami i uczniami. Funkcja ta uzyskała
zbiorczo najwyższy
wynik 53 punktów.
Na drugim miejscu, choć
praktycznie z taką
samą
liczbą
punktów
(52) znalazła
się
funkcja wsparcia ucznia w jego rozwoju i to właśnie
było
czasem zaskakujące
dla niektórych
uczestników
warsztatów.
Następnie
dyrektorzy uznali,
że
dziennik elektroniczny jest istotnym elementem procesu
cyfryzacji( 47 punktów)
szkoły
oraz pełni
funkcje promocyjne szkoły
(42,5 punktów).
Funkcje administracyjne, nadzór
pedagogiczny oraz dokumentacja zdecydowanie uplasowały
się
na końcu
ważności
e-dziennika.
Rysunek SEQ Rysunek \*
ARABIC 2 Wynik zbiorczy wszystkich grup warsztatowych
W
świetle
tak jednoznacznych wyników
analizy. Podjęto
temat odpłatności
za dziennik przez rodziców.
Dyrektorzy uznali,
że
niezależnie
od prawa i dyskusji wokół
niego, dostęp rodziców i uczniów
do dziennika powinien być
bezpłatny o każdym
czasie i w każdym
miejscu. Jeśli
najważniejszą
funkcją
dziennika jest powszechna komunikacja i powszechny dostęp
do informacji oraz wsparcie uczniów
w rozwoju, to nie jesteśmy
w stanie zrealizować
tych funkcji, gdy nie wszyscy uczniowie i rodzice mają
zagwarantowany dostęp
do wszystkich dotyczących
ich informacji. Innymi słowy,
nie można oczekiwać
i planować
powszechności dostępu do
informacji i komunikacji w szkole oraz wspierać
tym narzędziem
rozwoju uczniów,
jeśli
narzuca się
ograniczenia w formie płatnego do niego dostępu. Realizacja
podstawowych celów
e-dziennika staje się
wówczas
po prostu niemożliwa.
Warsztaty moderowane były
przez Marka Konieczniaka i Jana Ziębę
z firmy VULCAN.
|