strona główna OSKKO |
|
W piątek, sobotę i niedzielę, 24-26 lutego 2006r odbyła się trzecia konferencja OSKKO oraz Walne Zebranie Członków OSKKO. Miejscem dorocznego spotkania dyrektorów, nauczycieli, pracowników organów prowadzących i organów sprawujących nadzór pedagogiczny był po raz kolejny ZSR-CKP Miętne w okolicach Warszawy.
Przybyło ok 250 osób z całego kraju - członków OSKKO oraz zaproszonych gości. |
Nawigacja: | Sobota, 25.02.2006 - plenarnie | Sobota - warsztaty | Niedziela | Wszystkie materiały z konferencji | Wszystkie fotografie |
Piątek, 24 lutego 2006r I dzień Konferencji.
Konferencję otworzyła: Joanna Berdzik, prezes Stowarzyszenia. |
Stowarzyszenia dyrektorskie w Holandii
Harrie Broekman
prezentacja - PowerPoint do pobrania
(tłumaczyła Katarzyna Kłobukowska)
Jako pierwszy wystąpił Harrie Broekman z Utrechtu
w Holandii.
Przedstawił funkcjonowanie 2 najważniejszych stowarzyszeń dyrektorskich w
Holandii: AVS, (http://www.avs.nl/) i
SchoolmanagerVO (www.schoolmanagersvo.nl)
oraz europejskiej organizacji ESHA. AVS jest stowarzyszeniem dyrektorów szkół podstawowych w Holandii, które zostało założone w 1995 roku. Przed tą datą kierownictwo szkół stawało się odrębnym czynnikiem pomiędzy radą szkoły a nauczycielami. Żądania i wymagania wobec dyrektorów rosły ze względu na większą autonomię szkół. |
Obecnie stowarzyszenie liczy sobie ponad 5000 osób i składa się z dyrektorów, wicedyrektorów i kuratorów oświaty. Ponieważ profesjonalne kierowanie szkołą stało się kluczowym zagadnieniem w systemie oświaty, AVS jest główną organizacją zajmującą się kierownictwem w szkolnictwie podstawowym w Holandii, która rozwija zasięg i zakres swej działalności na inne sektory.
H. Broekman zapoznał też zebranych z holenderskim systemem edukacji oraz sposobem jego finansowania.
Następnie wystąpił Min. Stanisław Sławiński z Ministerstwa Edukacji i Nauki
Plany resortu oświaty oraz projekt
Narodowego Instytutu Wychowania.
Stanisław Sławiński.
Resztę popołudnia zajęło spotkanie z przedstawicielem ministerstwa edukacji, który poruszył następujące tematy:
Sprawozdanie z pierwszych stu dni rządu w edukacji. |
Projekt ustawy o Narodowym
Instytucie Wychowania
|
Dr S. Sławiński zapoznał zgromadzonych z podstawowymi założeniami funkcjonowania Instytutu Wychowania:
film do pobrania (RAR)
1. Instytut stanowi narodowe centrum wiedzy
o wychowaniu oraz koordynacji programów i inicjatyw w sferze wychowania.
Prowadzi działalność programową, opiniodawczą, badawczą i promocyjną w
dziedzinie wychowania dzieci i młodzieży.
2. Zadania instytutu obejmują w szczególności
1) opracowanie i upowszechnianie:
a. długofalowej strategii wychowania,
b. programów wychowawczych stosowanych w działalności szkół i placówek
c. okresowej informacji o stanie wychowania w państwie, będącej przedmiotem
parlamentarnej i publicznej debaty, w tym wskazywanie zagrożeń i proponowanie
środków zaradczych
2) inicjowanie i prowadzenie:
a. badań dotyczących wychowania;
b. debat publicznych dotyczących wychowania dzieci i młodzieży
c. ogólnopolskich akcji o charakterze wychowawczym
3) promowanie
a. dorobku myśli wychowawczej
b. programów i metod kształtowania postaw i zachowań młodego pokolenia;
c. sylwetek wybitnych postaci jako powszechnie akceptowanych wzorców osobowych
4) merytoryczne wspieranie:
a. młodzieżowych ruchów i organizacji o charakterze społeczno-młodzieżowym, w
tym młodzieżowego wolontariatu, ruchu liderów młodzieżowych, samopomocy
koleżeńskiej
b. instytucji działającej na rzecz rodziców
c. instytucji kształcenia i doskonalenia nauczycieli i wychowawców
5) monitorowanie
a. treści przekazów medialnych z punktu widzenia ich oddziaływania wychowawczego
na młode pokolenie;
b. ofert kierowanych do dzieci i młodzieży przez ruchy, organizacje i
stowarzyszenia
6) współpracę
a. z naczelnymi i centralnymi organami administracji rządowej,
b. z instytucjami państwowymi, w tym z Biurem rzecznika Praw Obywatelskich,
Biurem Rzecznika Praw Dziecka, Krajową Radą Radiofonii i Telewizji, Radą Etyki
Mediów,
c. z organizacjami pozarządowymi,
d. ze środowiskiem naukowym i akademickim
e. z zagranicznymi i międzynarodowymi organizacjami o podobnym profilu
7) występowania o podjecie inicjatywy ustawodawczej w sprawach dotyczących
wychowania
Minister negatywnie ocenił "paszkwilancką rolę mediów" w informowaniu
społeczeństwa o Instytucie Wychowania. Przedstawił zarzut "podejmowania krytyki
bez pełnej wiedzy na temat idei funkcjonowania Instytutu".
W dalszej części spotkania minister Stanisław Sławiński odpowiadał na pytania
uczestników konferencji
Pytania do ministra
Włodzimierz Arciszewski, Lublin:
Ile będzie kosztował projekt instytutu ?
Odpowiedź:
– do 100 etatów
Jak działania instytutu przełożą się na praktykę szkoły?
Odpowiedź:
Informacje pozyskiwane przez instytut i wymienianie z MEiN będą dawały impuls do
przemyśleń (dyrektora) w zakresie strategii wychowawczej szkoły
Piotr Danielewicz, Braniewo
Czy będzie monitoring programów wychowawczych szkoły?
Odpowiedź
Nie będzie się monitorować obecnie istniejących programów, Instytut da raczej
impuls do modyfikacji lub przewartościowania obecnych
Alina Dudek, Siedlce
Jak wygląda sytuacja w obszarze wychowania przedszkolnego i jakie sa rokowania,
co do włączenia dzieci pięcioletnich w obowiązkową edukacje przedszkolna,
Odpowiedź
Zmiany odnośnie wychowania przedszkolnego są w przygotowaniu, Włączenie
pięciolatków w edukacje przedszkolna przewiduje się w roku 200.
Padały pytania z różnych dziedzin, na które Minister kolejno udzielał
odpowiedzi:
Jarosław Hupało zadał pytanie dotyczące rzeczywistego funkcjonowania
instytutu oraz podjął bardzo często zgłaszaną przez dyrektorów kwestię
konieczności znalezienia środków finansowych na wspieranie szkół w ich
działaniach wychowawczych - zajęcia pozalekcyjne, pedagodzy i psychologowie w
szkołach
Krzysztof Piłat (Ełk) poprosił o udzielenie odpowiedzi na pytanie czy
bicie dzieci, to karcenie czy element naszej tożsamości narodowej
Beata Domerecka (Bolesławiec) wyraziła zaniepokojenie brakiem społecznej
dyskusji nad potrzebą tworzenia instytutu wychowania
Sławomir Osiński (Szczecin) - poprosił o przedstawienie projektu działań
w zakresie nadzoru pedagogicznego oraz o los SIO.
Roman Łobożewicz (Gryfice) podjął temat zakupu pracowni multimedialnych
do nauczania języków w szkołach, oraz możliwości współpracy w zakresie nauczania
języka z TV
Padły uwagi dotyczące
• konieczności przekazania szkołom i placówkom pełnej informacja odnośnie
organizacji matur (terminy, opłacanie nauczycieli),
• wskazania działań koniecznych do podjęcia w celu pozyskania środków na pomoc
materialną w obszarach wiejskich,
• konieczności podjęcia w sferze programowej szkół i w ośrodkach doskonalenia
nauczycieli edukacji prawnej.
Na zakończenie spotkania
Minister Stanisław Sławiński przedstawił wolę współpracy ze
stowarzyszeniem oraz zadeklarował swoją obecność na I Kongresie Zarządzania Oświatą w Łodzi, organizowanym przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty. |
Na pierwszy dzień konferencji zaplanowano także przedstawienie odpowiedzi MEiN na pytania członków i korespondentów OSKKO dotyczące awansu zawodowego
Awans zawodowy.
Odpowiedzi resortu edukacji na pytania OSKKO w sprawie stosowania zapisów
rozdziału 3a USTAWY z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela oraz
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w
sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.
Joanna Berdzik, Bogna Skoraszewska
Do pobrania pliki WORD: oraz prezentacja PowerPoint:
Dla Stowarzyszonych przygotowano materiały
dotyczące awansu zawodowego.
OSKKO wystąpiło do MEiN z pismem:
Naszym zdaniem awans
zawodowy nauczycieli w obecnym kształcie nie jest żadnym gwarantem zmian
jakościowych w szkole,
polega bowiem na podejmowaniu jednorazowego wysiłku w celu osiągnięcia
określonego nauczycielskiego statusu. W dodatku wysiłku sformalizowanego i
bardzo ukierunkowanego poprzez kuratoryjne reguły i interpretacje.
W wielu przypadkach awans doprowadził do papierowej realizacji zadań, z której
szkoła, a w niej uczniowie nie mają żadnej korzyści.
Uruchomienie procedur awansowych stworzyło jednocześnie ogromy rynek określonych
usług polegających na tworzeniu dokumentów, mniej lub bardziej potrzebnych
szkoleń, czy doradców.
Postulujemy
zmiany w tym zakresie, proponujemy uznawać za wartościowe dla szkoły
rzeczywiste nauczycielskie kompetencje: gotowość zaspakajania potrzeb
szkoły, celowe doskonalenie umiejętności, podejmowanie nowych zadań; niezależnie
od posiadanego statusu i niezależnie od realizowanego - bądź nie, planu
rozwoju zawodowego.
Jednorazowe ustalenie statusu nauczyciela i od niego uzależnienie gratyfikacji
finansowych wydaje nam się poważnym błędem, z którego należy- zdaniem
Stowarzyszonych zrezygnować na rzecz motywowania finansowego nauczycieli
pracujących po prostu dobrze.
Środowisko dyrektorskie nurtują pytania takie jak:
Kiedy należy dokonać oceny dorobku zawodowego w przypadku zakończenia stażu przez nauczyciela odbywającego awans w dniu 31 maja i złożenia przez niego sprawozdania w ostatnim tygodniu czerwca, skoro dyrektor zgodnie z Art. 64 KN przebywa na urlopie?
W przypadku przedłużenia stażu nauczyciela do terminów wypadających podczas ferii i wakacji, w jaki sposób można dotrzymać terminów dotyczących sporządzenia projektu oceny dorobku zawodowego oraz oceny dorobku zawodowego? Czy zasadne jest przedłużanie stażu nauczycielowi, w szczególności stażyście, na czas urlopu wypoczynkowego, podczas którego nie następuje realne odbywanie stażu?
Jakie należy podjąć działania w przypadku przedłużenie stażu nauczyciela o termin od 1 do 2 miesięcy, skoro termin zakończenia stażu wypada wówczas podczas trwania wakacji i nie ma możliwości, by dokonać w wymaganych przepisami terminach, projektu oceny dorobku zawodowego oraz oceny dorobku zawodowego?
Jaka jest sytuacja nauczyciela stażysty, wobec którego podjęto postępowanie kwalifikacyjne po 1 września? Jaką należy z nim zawrzeć umowę z dniem 1 września?
Czy nauczyciel będący od 1 września na urlopie macierzyńskim, bądź na długotrwałym zwolnieniu lekarskim może złożyć wniosek o rozpoczęcie stażu?
Jakie działania powinien podjąć dyrektor, jeśli nauczyciel dokonując poprawy planu rozwoju zawodowego nie uwzględnił zakresu niezbędnych zmian? Ile razy można zwracać nauczycielowi plan rozwoju zawodowego do poprawy? Jaki jest termin graniczny dokonywania zmian?
Dyrektorzy postulują wprowadzenie możliwości niezatwierdzenia planu rozwoju zawodowego w uzasadnionych przypadkach
Jaka jest sytuacja nauczyciela stażysty, który rozpoczął staż bez składania wniosku, ale nie przedłożył planu rozwoju zawodowego? Czy rezygnacja stażysty z odbywania stażu skutkuje rozwiązaniem umowy o pracę?
Czy brak złożonego sprawozdania z odbywanego stażu można uznać za przerwanie stażu, uprawniające do ponownego jego rozpoczęcia?
Czy staż rozpoczęty 1 września kończy się 31 maja czy 1 czerwca? Czy jeżeli termin zakończenia stażu przypada na dzień ustawowo wolny od pracy, ma zastosowanie art. 57 § 4 KPA i za zakończenie stażu uważa się najbliższy dzień powszedni? Czy staż rozpoczęty np. 10 września (bo tak n-l zlożyl wniosek lub został zatrudniony) zakończy się 9 czerwca czy, zgodnie z KPA, 10 czerwca (długość stażu w KN wyrażona jest w latach i miesiącach, a nie w dniach) a może 31 maja?
Czy sformułowanie „ po przepracowaniu” należy rozumieć jako pozostawanie stosunku pracy?
Czy 30-dniowy termin na złożenie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego ulega automatycznie wydłużeniu z powodu np. czasowej niezdolności nauczyciela do pracy wskutek choroby lub urlopu macierzyńskiego, czy też w takiej sytuacji nauczyciel powinien występować o przywrócenie terminu na podstawie art. 58 KPA?
Jaki wpływ na procedurę postępowania w sprawie nadania stopnia awansu nauczyciela kontraktowego lub mianowanego ma niezachowanie przez opiekuna stażu 14-dniowego terminu dokonania projektu oceny dorobku zawodowego (np. z powodu długotrwałej nieobecności opiekuna stażu, spowodowanej chorobą)?
W materiałach do pobrania można poznać odpowiedzi przygotowane przez ministerstwo.
PO części merytorycznej odbyła się uroczysta kolacja. Organizatorzy tradycyjnie podziękowali Sponsorom konferencji.
Sobota, 25 lutego 2006r. 2 dzień Konferencji.
Na sobotę - najpracowitszy dzień konferencji zaplanowano poranną część - plenarną oraz popołudniową - warsztaty w grupach. Zebranych o godz. 9:15 przywitała Joanna Berdzik, i ona prowadziła spotkanie w dalszym ciągu dnia.
Jako pierwszy odbył się wykład Harrie Broekmana.
Opór wobec zmian.
Harrie Broekman
prezentacja - PowerPoint do pobrania
Materiał konferencyjny H. Broekman
(tłumaczyła Katarzyna Kłobukowska)
Zadaniem dyrektora szkoły jest nie tylko stworzenie odpowiednich warunków do wykonywania tych zadań, lecz również pomoc w radzeniu sobie ze zmianami zachodzącymi w społeczeństwie.
Sposób w jaki ludzie zachowują się na co dzień bardzo często ujawnia się w pracy, w codziennych sytuacjach, z którymi muszą się uporać.
Można spróbować przekonać ich aby pracowali inaczej podając im dobrą, naukowo potwierdzoną informację. Wykorzystanie tej informacji zależy jednak od następującej kwestii: czy dzięki temu będą mieć poczucie poprawy w codziennych sytuacjach?
Innymi słowy: jest to nie tylko kwestia myślenia lecz również emocji! Podstawową umiejętnością w społeczeństwie demokratycznym jest umiejętność korzystania z doświadczeń innych (również tych złych). Dlatego ważne jest, aby dyrektorzy pamiętali jakie uczucie towarzyszy konieczności ciągłej zmiany oraz gdy traci się grunt pod nogami (prawdziwe poczucie braku bezpieczeństwa).Najważniejszy wydaje się ogólny brak zaufania wobec polityki i polityków ze strony nauczycieli praktyków. Wynikiem tego jest nieufność, gdy tylko politycy poruszają kwestię zmian w oświacie. A ponieważ wielu dyrektorów często służy (lub wydaje się służyć) politykom na szczeblu lokalnym i państwowym, zmiany, które proponują dotyczące codziennej pracy nauczyciela łatwo natrafiają na nieufność. Sytuacja pogarsza się gdy zmiany te nie są proponowane, lecz narzucane.
A wszyscy wiemy, że żadne zmiany w oświacie nie nastąpią dopóki ludzie się nie zmienią.Proces uczenia się powinien być w rękach nauczycieli. Powinni oni mieć możliwość wyboru odpowiednich sytuacji sprzyjających uczeniu się. W ten sposób będą oni również przygotowani do świadomego poszukiwania równowagi pomiędzy poczuciem bezpieczeństwa a gotowością do podejmowania ryzyka w procesie własnego rozwoju zawodowego jak również rozwoju całej społeczności szkolnej. Dyrektorzy i inni pracownicy wspierający wprowadzanie zmian w szkole muszą posiadać jeszcze jedną ważną umiejętność: umiejętność dostosowania swoich działań do potrzeb nauczycieli (tzw. Scaffolding).
Szkołę można postrzegać jako system społeczny, w którym proces uczenia się i życie wymagają uwagi nie tylko ze strony nauczycieli lecz również dyrektorów.
Spotkanie z przewodniczącą Komisji Edukacji i Młodzieży
Najbardziej oczekiwanym gościem tego dnia była Pani poseł Krystyna Szumilas, Przewodnicząca Sejmowej Komisji Nauki i Młodzieży, która tak pisze o sobie na swojej stronie internetowej
Pani Przewodnicząca w pierwszej części wystąpienia zapoznała zgromadzonych z tokiem prac komisji, przedstawiła wnoszone interpelacje. Opowiedziała o interpelacji w sprawie braku podstawowych aktów prawnych niezbędnych do funkcjonowania Ministerstwa Edukacji i Nauki oraz niezgodnego z prawem statutu MEiN. Zapoznała Stowarzyszonych z zmianami w MEiN, gdzie wzrosła liczba departamentów z 20 do 31. Powołano 6 wiceministrów, ale nie określono ich kompetencji. Odniosła się także do powołania Departamentu Nadzoru Oświatowego.
Przedstawiła interpelację o wyjaśnienia w sprawie niedostatecznego przygotowania pierwszego zewnętrznego egzaminu zawodowego po 4-letnim technikum.
Zapoznała z pracami Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży w kwestii uchwalenia dezyderatu do Prezesa Rady Ministrów w sprawie warunków nauczania języków obcych w szkołach publicznych. (Uchwalenie dezyderatu było pokłosiem posiedzenia z dnia 26 stycznia br., kiedy Komisja rozpatrzyła informację Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli warunków nauczania języków obcych w szkołach publicznych)
Poruszyła poważny problem, którym jest brak dostatecznej ilości egzaminatorów maturalnych. Przekazała swoja opinię w związku z powołaniem Instytutu Wychowania. Następnie odpowiadała na wątpliwości i pytania z Sali, poniżej prezentujemy fragmenty dyskusji
Włodzimierz Arciszewski - Lublin:
Jaki jest kierunek zmian dla szkolnictwa
zawodowego (czy będą likwidowane)?
Odpowiedź: Zgodnie ze stwierdzonym zapotrzebowaniem ok. 20% szkół
zawodowych będzie istniało, zdaniem Pani Poseł łatwiej jest jednak się
przekwalifikować (kursy kwalifikacyjne) po skończeniu szkoły kończącej się
maturą
Marek Sabuda - Ruda Śląska: Czy Komisja będzie kontrolowała MEiN pod
kątem tworzenia bezsensownej dokumentacji, czy ilość dokumentacji przekłada się
na jakość szkoły?
odpowiedź: Oczywiście, ilość papierów nie przekłada się na jakość pracy
szkoły. Komisja będzie się bacznie przyglądała i reagowała na propozycje MEiN.
Bożena Wężyk - Zgierz: Czy komisja pomyślała jak pozyskać nauczycieli
języków obcych?
Odpowiedź: MEiN nie przedstawiło pomysłu pozyskania nauczycieli, więc
komisja w dezyderacie poprosiła o przedstawienie skąd i jak do małej szkoły
pozyskać nauczycieli języków obcych.
Joanna Berdzik – Bolesławiec: Co zrobić z germanistami, którzy uczą w
szkołach od klasy pierwszej szkoły podstawowej?
Odpowiedź: Komisja uważa, że powinien być wprowadzany język obcy od 1
klasy szkoły podstawowej, ale niekoniecznie musi to być angielski i wtedy nie
będzie takiego problemu.
Zdzisława Kall – Węglowice: Czy można stworzyć warunki (ramowe plany
nauczania), aby dokonać podziału na poziomy podstawowe, zaawansowane w nauczaniu
języków obcych w szkołach podstawowych i gimnazjach?
Odpowiedź: Bardzo dobra propozycja, będzie przedstawiona na komisji.
Gabriela Olszewska – Kraków: Co zrobić, aby nauczyciel stażysta zarabiał
lepiej?
Odpowiedź: Zarobki stażysty reguluje KN, mają być zmiany ustawy wtedy
można pomyśleć o zmianie zapisów.
- Jaka będzie polityka mającą na celu obniżenie cen podręczników?
Odpowiedź: Nie ma żadnego dokumentu, który przedstawiałby pomysł MEiN na
obniżenie ceny podręczników, Pani Poseł nie chciałaby aby cena wpływała na
jakość podręczników.
Bożena Jankowska – Kędzierzyn-Koźle: Czy komisja mogłaby w jakiś sposób
spowodować, by MEiN pytało praktyków (dyrektorów szkół) o np. konieczność
tworzenia instytutu? Odpowiedź: W tym przypadku MEiN nikogo nie pytało.
Władysław Czarny - Żary: Czy instytut wychowania jest potrzebny, jakie
są zamierzenia odnośnie religii ( czy będzie wliczana do średniej, czy będzie
przedmiotem maturalnym)?
Odp: Pani Poseł uważa, że nie ma potrzeby powoływania instytutu, nie ma
też mowy o przedstawionych zamierzeniach odnośnie religii
Padły jeszcze pytania, m.in. Aliny Dudek z Siedlce, dotyczące subwencji dla dzieci sześcioletnich oraz realizowaniu obowiązku przedszkolnego dzieci pięcioletnich
Kolejnym, poruszanym, po przerwie, punktem programu było przedstawienie odpowiedzi na pytanie: Czy nadzór pedagogiczny dobrze służy szkole?
Czy nadzór pedagogiczny dobrze
służy szkole? Rekomendacje OSKKO dla systemu oświaty.
Joanna Berdzik. koordynator projektu,
Prezes OSKKO.
prezentacja - PowerPoint do pobrania |
Podjęcie tematu BADANIA NAD FUNKCJONOWANIEM NADZORU PEDAGOGICZNEGO W POLSCE było wynikiem ustaleń VII Krajowej Konferencji Dyrektorów Szkół w Toruniu zorganizowanej przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty, gdzie dyrektorzy szkół podjęli krytykę nadzoru pedagogicznego. (Relacja z konferencji: www.oskko.edu.pl/kkds7/ )
Konsekwencją spotkania na toruńskiej konferencji stało się podjęcie działań na rzecz zmiany, z pierwszym jej etapem - szeroko zakrojonym zbieraniem informacji w środowisku kadry kierowniczej na temat ich oceny obecnie funkcjonującego nadzoru, oraz kolejnym - przedstawieniem alternatywnej propozycji Stowarzyszenia.
Dyskusja: nz. m. innymi: Leszek Zaleśny, Marek Plesniar, Jacek Strzemieczny (Centrum Edukacji Obywatelskiej), poseł Krystyna Szumilas |
Joanna Berdzik przedstawiła pokrótce wyniki badań, omówiła rafy w Rozporządzeniu w sprawie zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego i zaprosiła zebranych do dyskusji.
W trakcie dyskusji glos zabrała Przewodnicząca Komisji Edukacji Nauki i Młodzieży wskazując, że zmiany w prowadzeniu nadzoru pedagogicznego są konieczne oraz Jacek Strzemieczny, prezes Centrum Edukacji Obywatelskiej materiał CEO do pobrania.
|
Ustalono, ze stanowisko Stowarzyszenia, zawierające wyniki badań i opinie na temat trudności realizacji Rozporządzenia w marcu zostanie Ministrowi Edukacji i Nauki, a w tym czasie Stowarzyszeni dyskutować będą nad stanowiskiem w sprawie rekomendacji OSKKO.
Następnie zebranych zapoznano z drugim zakrojonym na skalę ogólnopolską działaniem OSKKO :
IMPROVING SCHOOL
LEADERSHIP.
Projekt OECD CERI w Polsce. Kompetencje kierownicze dyrektora i innych postaci
kluczowych. Propozycja OSKKO zmian systemowych w zarządzaniu szkołą.
Marek Pleśniar - koordynator projektu,
dyrektor Biura OSKKO. Ryszard Sikora - szef KR OSKKO.
materiał do pobrania-Marek
Pleśniar.
Projekt
OECD skupi się na obrazie przywództwa a nie liderach jako indywidualnościach.
Skupi się na szkołach pierwszych szczebli edukacyjnych. Będzie działać w sposób
zdecentralizowany. Będzie kooperować z innymi projektami OECD (‘Schooling for
Tomorrow’). Włączy w działanie partnerów krajowych i międzynarodowych,
organizacje liderów i dyrektorów.
Propozycja OSKKO: nowy model zarządzania wewnątrzszkolnego.
Podczas VII Krajowej Konferencji Dyrektorów Szkół w Toruniu podjęliśmy dyskusję nad modelami zarządzania wewnątrzszkolnego w Europie i Polsce. Profesor Jan Potworowski przedstawił tam schematy różnych struktur organizacyjnych szkół:
To zainspirowało koordynatora programu z OSKKO do zaproponowania w oparciu o Działanie OECD nowego systemu awansu zawodowego, realnie pozwalającego na awans w ramach szkoły. Awans rzeczywisty - na nowe kierownicze stanowiska. Należy odejść od opłacania kolejnych, następujących co kilka lat zbiurokratyzowanych działań nauczycieli, zarzucić skomplikowany i sztuczny system "awansu" na rzecz prostej zasady - szkolni liderzy powinni otrzymać za swą pracę zapłatę, wpływ na zarządzanie szkołą oraz odpowiedzialność za swe działania kierownicze. Należy zmierzać do utworzenia formalnych stanowisk liderów w szkole: szefów zespołów przedmiotowych, wychowawczych, szkolnych koordynatorów itp.
Określone są zadania
zespołów oraz uprawnienia koordynatorów i przewodniczących. Praca zespołów
polega na systematycznych spotkaniach, podczas których ustalane są plany działań
określonych na podstawie wytyczonych do osiągnięcia celów cząstkowych. Przy czym
cele te tak są formułowane aby były przede wszystkim realne i możliwe do
osiągnięcia w krótkim (np. 2 tyg., miesiąc) czasie.
Model zarządzania
opracowany przez R. Sikorę wywołał duże zainteresowanie zebranych, w tym gości
konferencji.
materiał do pobrania-Ryszard
Sikora.
-------------------------------------
Na początku bieżącego roku Marek Pleśniar spotkał się z przedstawicielami MEiN
oraz CODN. W efekcie trójstronnego spotkania powstał plan wspólnych działań:
1. Pilotaż.
2. Popularyzacja w całym kraju
3. Inicjatywa legislacyjna: wprowadzić nowy system awansu i motywowania
nauczycieli, który:
- Pozwoli zrealizować ambicje nauczycieli w konstruktywny sposób
- Uruchomi aktywność zaangażowanych w proces zarządzania i da dyrektorowi
sojuszników
- Spowoduje, że zaczniemy płacić za realnie wykonywaną pracę a nie za
przedkładanie co kilka lat dokumentacji
Co proponujemy:
Zastąpienie systemu awansu zawodowego w obecnym kształcie systemem awansu w
ramach zarządzania wewnątrzszkolnego.
Polega on na stworzeniu systemu płatnych stanowisk kierowniczych, takich jak:
szef zespołu przedmiotowego, zespołu zadaniowego itp..
Projekt KRAJOWEGO
PROGRAMU PRZYWÓDZTWA W SZKOLE Wstępne założenia Opr. Marzena Owczarz, CODN, Marek Pleśniar, OSKKO Przystąpienie Polski do udziału w programie OECD Improving School Leadership stworzyć może warunki rozpoczęcia prac nad wprowadzeniem systemowych zmian w zarządzaniu w polskich szkołach. Spełnienie wymagań programu OECD umożliwi: rzetelną diagnozę aspektów przywództwa w polskiej szkole poprzez sporządzenie wymaganego przez OECD krajowego raportu, wymianę doświadczeń z krajami OECD w których liderzy szkolni pełnią funkcje formalne (międzynarodowe seminaria i warsztaty) ocenę stanu różnych aspektów przywództwa w polskiej szkole w porównaniu z innymi krajami OECD na podstawie końcowego raportu porównawczego Sekretariatu OECD, wykorzystanie wniosków z realizacji komponentów programu OECD do opracowania i wdrożenia własnego Krajowego Programu Przywództwa w Szkole (KPPS). Założeniem Krajowego Programu Przywództwa w Szkole (KPPS) jest uzupełnienie realizacji programu OECD Improving School Leadership o takie działania w Polsce, które pozwolą zaprojektować i rozpocząć wdrożenie nowego, najbardziej odpowiedniego dla Polski modelu zarządzania w szkołach. Adresaci projektu: KPPS jest przeznaczony dla dyrektorów szkół, nauczycieli pełniących w szkołach funkcje formalne oraz innych osób związanych z oświatą, mających bezpośredni wpływ na jej funkcjonowanie. Realizatorzy projektu: W realizacji projektu OECD Improving School Leadership oraz jego polskiego komponentu KPPS współpracują ze sobą następujące instytucje: - Ministerstwo Edukacji i Nauki (finansowanie, monitoring, nadzór i legislacja) - Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli (koordynator programu, realizacja programu) - Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty (realizacja programu) W realizacji projektu mogą uczestniczyć przedstawiciele organizacji samorządowych - dyrektorzy wydziałów oświaty w jednostkach samorządu terytorialnego. Przedsięwzięcia: W zakresie Krajowego Programu Przywództwa w Szkole planowane są następujące zadania: Przeprowadzenie badań dotyczących szkolnych liderów (formalnych i nieformalnych) z udziałem dyrektorów szkół zrzeszonych w OSKKO oraz partnerów samorządowych; Przeprowadzenie seminariów i debat oświatowo-społecznych dotyczących roli przywództwa w szkole i dyskutujących najlepsze dla Polski rozwiązania; Zidentyfikowanie najlepszych rozwiązań dla Polski i uzgodnienie ich w środowisku oświatowym Zaprojektowanie systemu szkoleń w zakresie budowy i wspierania przywództwa w polskiej szkole Przeprowadzenie pilotażowych szkoleń dla wybranej grupy przyszłych liderów szkolnych Zainicjowanie ogólnopolskiej debaty społecznej na temat nowych modeli zarządzania wewnątrzszkolnego. Zakładane efekty programu: W wyniku realizacji programu KPPS powstanie: - Wieloaspektowa diagnoza stanu przywództwa szkolnego, w rozumieniu programu OECD, - Opracowanie optymalnego dla Polski modelu zarządzania wewnątrzszkolnego, bazującego na dyrektorze i wspomagających go liderach oraz współpracy z pracownikami oświaty w samorządach, - Komponent szkoleniowy, którego celem jest wyposażenie w niezbędne kompetencje przywódcze osób zaangażowanych w zarządzanie szkołą. |
M. Plesniar zarysował następnie perspektywę uruchomienia działań na ogólnopolską skalę - w oparciu o fundusze EFS. Można z takimi środkami uruchomić "Szkołę Liderów" - inicjatywę mogącą przyczynić się do rozwoju kultury zarządzania polską szkołą.
Uczestnicząca w dyskusji przewodnicząca sejmowej Komisji Edukacji obiecała pomoc w forsowaniu projektu i wsparcie dla niego.
Sobota, popołudniowe warsztaty
Po południu uczestnicy Konferencji pracowali w grupach warsztatowych:
Warsztaty Instytutu Badań w Oświacie:
Jak i dlaczego warto budować dobry wizerunek szkoły?
Szymon Więsław, dyrektor ds. programowych i
wiceprezes Instytutu Badań w Oświacie; dyplomy m.in. Nottingham Trend University
i Wielkopolskiej szkoły Biznesu; wieloletni dyrektor ds. marketingu
Uwarunkowania praktyczne i prawne decyzji dyrektora oraz uchwał RP.
Leszek Zaleśny, współautor książki
„Rozważania o pracy rady pedagogicznej” (Wrocław, 2005)
Co z badań nad finansami szkolnymi wynika dla dyrektora?
Antoni Jeżowski, profesor PWSZ w
Głogowie, członek Sieci Europejskich Specjalistów w zakresie Ekonomiki Edukacji
(European Expert Network on Economics of Education - EENEE), ekspert Instytutu
Badań w Oświacie
Delegowanie uprawnień przez dyrektora. (Uwarunkowania prawne, aspekty
psychologiczne, warunki efektywności)
Ewa Halska, wizytator Opolskiego KO.
Edukator, moderator, wykładowca w ośrodkach doskonalenia nauczycieli.
Warsztaty
Centrum Edukacji Obywatelskiej:
Ocenianie kształtujące – co to jest i jak je wprowadzać do
szkoły
Danuta Sterna i Mirosława Motyka
Ocena pracy nauczyciela” Praktyka stosowana w publicznych instytucjach w USA
Joanna Soćko i Justyna Frańczak
Samoocena pracy szkoły
Grzegorz Mazurkiewicz i Małgorzata
Osińska
Warsztaty
ORTUS:
Dyrektor – lider w społeczeństwie obywatelskim.
Dlaczego jestem dyrektorem placówki
oświatowej? Jaka była moja droga? Jak i kiedy rozwijało się moje indywidualne
rozumienie przywództwa? Kiedy odkryłam/em w sobie „naturalnego przywódcę”?
Dlaczego przewodzę innym ludziom?
Jacek Najda, prezes i trener w firmie szkoleniowej Ortus; autor programów
szkoleniowych; doradca Instytutu Zarządzania
Warsztaty
OSKKO:
Przywództwo jest zdolnością wpływania na zachowanie grupy, tak by osiągnąć
zamierzony cel. Rozwijanie umiejętności przywódczych
Elżbieta Sucharska, Trener i konsultant
zarządzania w Wyższej Szkole Zarządzania Personelem w Warszawie.
Komentarze uczestników:
Jak i
dlaczego warto budować dobry wizerunek szkoły?
Iwona Sobka, uczestniczka warsztatów: Dlaczego
niektóre szkoły uważane sa za dobre mimo iż takimi nie są? Dlaczego "dobrej "
szkole wybacza się błędy, które nie uchodzą innym?
Warsztaty pokazały nam jak ważnym elementem szkoły jest jej wizerunek.
Uświadomiły nam, że wizerunek szkoły jest trwały, raz zbudowana opinia utrzymuje
się przez wiele lat. Omówiliśmy narzędzia budowania dobrego wizerunku ,sytuacje
,w których ów dobry wizerunek procentuje.
Gdyby typowy amerykański samochód był człowiekiem, jak byłby to człowiek? Jaki
związek ma to pytanie z tematem warsztatów?
Bardzo łatwo zgadnąć. Chodzi o oczekiwania, gromadzenie skojarzeń, w efekcie
-budowanie wizerunku.
Warsztaty bardzo interesujące, wiele wnoszące. Metoda burzy mózgów przyniosła
efekty. Wyszliśmy z mocnym postanowieniem -zabieramy się za tworzenie dobrego
wizerunku naszej szkoły!.
Co z badań nad finansami szkolnymi wynika dla
dyrektora?
Elżbieta Rakoczy- uczestniczka warsztatów: Pytanie postawione w tytule
warsztatów: „Co z badań nad finansami szkoły wynika dla dyrektora?” Pan Jeżowski
zmienił na dosyć prowokacyjne: „Po co komu edukacja?”.
Z badań przeprowadzonych przez Instytut Badań w Oświacie wynika, że wzrasta w
Polsce zainteresowanie wykształceniem wyższym zarówno wśród kandydatów, których
matki (w tego typu badaniach przyjęte jest jako wskaźnik wykształcenie matki)
ukończyły studia wyższe jak i z podstawowym wykształceniem. Okazuje się, że bez
względu na wykształcenie matki potrzeba otrzymania dyplomu studiów wyższych
systematycznie rośnie. Zatem należy stwarzać takie warunki by młodzi ludzi mogli
kończyć wymarzone uczelnie. I tu wracamy do podstaw edukacji, system
finansowania szkół winien być taki by swoja ofertą przyciągał i odpowiadał
zapotrzebowaniom zainteresowanych, czyli uczniów i ich rodziców, a jednocześnie
był spójny z rynkiem pracy.
Przed dyrektorem polskiej szkoły stoi trudne zadanie, musi on być menadżerem,
nauczycielem, czasami nawet wizjonerem. Kierujący szkołami chcą mieć dużą
samodzielność finansową w prowadzeniu placówek, swobodę w kształtowaniu polityki
kadrowej i zatrudnienia w szkole. Dyrektorzy mają trudności ze zwolnieniem złego
nauczyciela mianowanego czy też dyplomowanego a nauczyciele czują się
niedoceniani
i niedofinansowani.
Pogłębiający się niż demograficzny zmusił władze samorządowe do racjonalizacji
sieci szkół. Powraca temat bonu oświatowego. Czy te działania uzdrowią finanse
polskiej szkoły?
Pan profesor „uczłowiecza” spojrzenie na finanse wskazując społeczną rolę
edukacji oraz jej zewnętrzne uwarunkowania. Dla mnie, młodego wicedyrektora,
pracującego w warunkach wiecznego braku pieniędzy, jest to bardzo interesujący
punkt widzenia.
Warsztaty na temat delegowania uprawnień przez dyrektora
Anna Burec Kobiałka-
uczestniczka warsztatów: Ewa Halska stworzyła sympatyczną atmosferę pozwalającą
na swobodą dyskusję i choć temat był trudny przedstawiła uczestnikom zajęć
wszelkie aspekty zagadnienia. Ustaliliśmy, że delegowanie uprawnień odbywa się
najczęściej w niewielkim zakresie i dotyczy prostych spraw, a bariery w zakresie
delegowania mogą być po stronie dyrektora lub pracownika, mogą też być
spowodowane czynnikami zewnętrznymi
„Przywództwo
jest zdolnością wpływania na zachowanie grupy, tak by osiągnąć zamierzony cel”
Rozwijanie umiejętności przywódczych
Beata Domerecka-
uczestniczka zajęć: Warsztatowa konwencja zajęć prowadzonych przez Elżbietę
Sucharską pozwoliła na zabawę, dzięki której "przełamaliśmy lody" i poznaliśmy
się. Ta część zajęć ośmieliła nas do wspólnej pracy i sprawiła, że w mniejszych
grupkach roboczych czuliśmy się znacznie bezpieczniej. W trakcie zajęć mieliśmy
możliwość poznania własnego modelu przewodzenia innym, a na tej podstawie udało
się nam stworzyć SWOT obejmujący główne style zarządzania organizacją.
Niezwykle ciekawym doświadczeniem stało się zadanie, jakie postawiła przed grupą
Ela.
Dwadzieścia osób z zawiązanymi oczami ustawiła w okręgu i każdy wyciągnąwszy
ręce przed siebie ujął związany w pętlę sznurek. Z zamkniętymi oczami należało
wspólnie ułożyć ze sznurka trójkąt równoboczny. Dodatkowe utrudnienie stanowił
fakt, że poszczególni uczestnicy musieli trzymać sznurek przynajmniej jedną
ręką. Łatwo można sobie wyobrazić, jak trudnym jest osiągnięcie sukcesu w tym
zakresie, jeśli uczestnikami są głównie dyrektorzy szkół nawykli do wydawania
poleceń. Sama miałam obawy, jak długo będzie trwało wyłanianie "dyrektora" tej
organizacji. W pierwszej grupie poszło jednak wyjątkowo szybko. Kierowanie
realizacją zadania skutecznie przejęła na siebie (nadzwyczaj łatwo przekonując
do tego pomysłu resztę) Grażyna. Może było jej łatwiej, bo jest również
matematyczką. Dzięki klarownemu wyjaśnieniu jej pomysł okazał się prosty do
zrozumienia dla pozostałych członków grupy, dlatego jego realizacja nie zajęła
nam zbyt dużo czasu. Przyjemnie było usłyszeć od prowadzącej, że zadziwiająco
szybko uporaliśmy się z zadaniem.
Efekty pracy grupy:
Styl delegujący
MOCNE STRONY
realizacja własnych pomysłów grupy, wybieranie kierunków zgodnie ze
przekonaniem, brak konfliktów z grupą, utożsamianie się grupy z zadaniami, mniej
pracy dyrektorskiej, integracja zespołu dowartościowanie, uznanie (jednostka,
zespół), możliwość samorealizacji,
SŁABE STRONY
pozostawianie biegu realizacji zadań "samemu sobie", unikanie konfrontacji, brak
inspiracji ze strony zespołu, zadania pochłaniają dużo czasu, duża
odpowiedzialność za działania dyrektora
SZANSE
poczucie samodzielności, dobór zespołu, możliwość osiągnięcia celu bez wyraźnego
lidera, możliwość wyłaniania naturalnych liderów, rozwój: ludzi, zespołu,
dyrektora, odkrycie potencjału, szkolenia, wzrost świadomości
ZAGROŻENIA
brak autorytetu lidera, niezrealizowanie zadań, negatywna ocena kompetencji i
wiedzy dyrektora (jeśli nie zna rozwiązania), niezgodność z wizją dyrektorska,
ujawnienie braku kompetencji, stres, pogorszenie atmosfery pracy (przy stałym
zespole)
Styl zachęcający
MOCNE STRONY:
gotowość na dyskusję, zaangażowanie grupy, wzmacnianie grupy, umiejętna
„nieinwazyjna” kontrola, właściwe relacje szef-podwładny, świadome
współdecydowanie, komfort psychiczny szefa, dobra atmosfera zespołu,
nakierowanie na ludzi, otwartość na pomysły, aktywność zespołu, dobre relacje w
zespole, wyzwalanie inicjatyw, brak poczucia zagrożenia, budzenie kreatywności
ludzi o niskiej samoocenie
SŁABE STRONY:
znaczne różnice zdań, czasochłonność decyzji, rozmycie celów grupy, możliwość
niepodjęcia działań
SZANSE:
akceptacja grupy, wyzwalanie potencjału grupy, możliwość wypowiedzenia się,
współodpowiedzialność za decyzje, identyfikowanie się z zadaniem, wzbogacanie
kompetencji, wzmacnianie poczucia własnej wartości
ZAGROŻENIA:
niepewność osiągnięcia celu, skrajny liberalizm, zdominowanie szefa przez grupę,
skłócenie grupy, współodpowiedzialność (wszyscy czyli nikt), przekraczanie
kompetencji przez członków grupy, zawyżona samoocena, brak wymiernych efektów
działań.
Styl strukturalizujący
MOCNE STRONY:
Zdecydowanie i szybkość w działaniu, porządkowanie działań, jednoosobowe
nadzorowanie realizacji, krótka droga od pomysły do realizacji, łatwiej osiągane
zadowolenie organów (osób nadzorujących),
SŁABE STRONY:
uczenie bierności, zbytnie obciążenie szefa, zbyt duża odpowiedzialność, brak
zaufania do zespołu, możliwość zaniedbywania pewnych spraw, na rzecz tych, które
się wydają ważniejsze, prymat wykonania zadania nad zadowoleniem zespołu,
większe zagrożenie destrukcyjnym działaniem w razie pojawienia się trudności.
SZANSE:
pewność wykonania zadania zgodnie z trybem przyjętym przez przewodzącego,
szybkie efekty, rozwój organizacji placówki
ZAGROŻENIA:
zawał (wylew), rozwód, depresja, dezorganizacja rodziny, wypalenie zawodowe,
samotność, marnowanie potencjału grupy,
Styl trenerski
MOCNE STRONY:
angażowanie zespołu w proces podejmowania decyzji, integrowanie grupy, rozwój
osobisty "trenera", otwartość na zmiany, umiejętność pracy w grupie, podział ról
w grupie
SŁABE STRONY:
długi proces wprowadzania zmiany, czasochłonność, konieczność nieustannego
czuwania nad motywacja grupy, duży "osobisty" wkład, arbitralność, hamowanie
inicjatywy grupy, schematyczność
SZANSE:
duże zaangażowanie grupy, budowanie zespołu otwartego na zmiany, wpływanie na
osobisty rozwój grupy, rozwój członków grupy, wspólna realizacja celów,
wykorzystanie potencjału grupy, scalenie grupy, wzrost poczucia wartości
ZAGROŻENIA:
nieterminowe wykonywanie zadań, grupa nie zawsze podejmuje fascynację "ideą”,
wypalenie zawodowe, zmniejszanie się aktywności grupy, popadanie w rutynę przy
wykonywaniu tych samych działań,
Sprawne prowadzenie zajęć pozwoliło nam nie tylko wykonać dużą pracę, ale
również poznać się i wspólnie pobawić
Dyrektor – lider w społeczeństwie obywatelskim.
Dorota Kulesza-
uczestniczka zajęć: „Wizja bez odpowiedniego działania to tylko marzenie. Samo
działanie, bez wizji, to tylko niewolnictwo. Wizja i działanie to przyszłość
świata.” / Inskrypcja Kościoła w Sussex, 1730r./
Powyższy cytat stanowił wprowadzenie do zajęć prowadzonych przez trenera z firmy
szkoleniowej ORTUS, pana Jacka Najdę, dotyczących roli dyrektora w środowisku
lokalnym, szerzej w społeczeństwie obywatelskim. Uczestnicy grupy dostali
materiał do pracy indywidualnej, który miał skłonić do odpowiedzi na kilka
pytań, dotykających istoty drogi zawodowej każdego z nas.
Pierwszą kwestią było zastanowienie się, jakie są nasze oczekiwania wobec osób,
z którymi współpracujemy (wewnątrz szkoły i na zewnątrz). Najtrudniejsze było
nazwanie oczekiwań związanych z każdą relacją.
Drugim problemem okazało się dokładne rozpoznanie naszej drogi do stanowiska
dyrektora. Ćwiczenie to polegało na podaniu krótkich odpowiedzi dotyczących
faktów
( dzieciństwo, szkoła, pierwsza praca zawodowa), przyczyn (wybór kierunku
studiów, dlaczego zostałem dyrektorem, ewentualnego wpływu ludzi na nasze
decyzje) i wartości (mój autorytet, zwrotne wydarzenie w naszym życiu, z czego
jestem dumny, maksyma życiowa).
Ponieważ warsztaty nie były zbyt długie, a powyższe ćwiczenia okazały się dla
grupy wyjściem do bardzo interesującej i życzliwej dyskusji, kolejne zadania
dostaliśmy jako praca domowa.
I tak mieliśmy się zastanowić nad naszym rozumieniem przywództwa (czy ktoś miał
wpływ na rozumienie przez nas tego słowa, a jeśli tak, to kto i jakie mamy w
związku z tym doświadczenia?) i określeniem, kim dla nas jest lider.
Następnym krokiem było zaznaczenie zależności pomiędzy czasem, kosztem i
jakością, czyli czynnikami, które są nieodłączne przy podejmowaniu przez nas
decyzji (który z nich jest decydującym czynnikiem, czy zawsze, dlaczego?)
Podsumowaniem ćwiczenia jest krotki kurs przywództwa, czyli 7 niezbędnych
umiejętności w procesie jego rozwoju:
1. Planowanie
2. Wprowadzanie innowacji
3. Jasne określanie oczekiwanych rezultatów
4. Delegowanie zadań
5. Efektywne wykorzystanie czasu
6. Analizowanie problemów
7. Podejmowanie decyzji
Zajęcia przeprowadzone zostały w bardzo miłej i bezpiecznej atmosferze,
prowadzący był osobą kompetentną, miłą, dbającą o dobre relacje w grupie.
„Ocenianie kształtujące – co to jest i jak je wprowadzać do szkoły”
Hanna Jakubek- uczestniczka warsztatów: Na wstępie Danuta Sterna
przedstawiła uczestnikom ideę oceniania kształtującego: ma ono służyć przede
wszystkim poprawie procesu uczenia się i przyjmowaniu przez uczniów
odpowiedzialności za własną naukę.
Następnie omówiła podstawowe elementy takiego oceniania oraz opowiedziała jak
CEO pomaga wprowadzać OK do polskich szkół ( pilotaż, szkolenia rad
pedagogicznych, kurs internetowy, wymiana doświadczeń).
Mirosława Motyka w świetny sposób pomogła uczestnikom warsztatu zrozumieć sposób
stosowania elementów oceniania kształtującego w praktyce: na ok. 45 minut
uczestnicy stali się uczniami klasy IV szkoły podstawowej na lekcji języka
polskiego. Okazywany nieco początkowy lęk przed lekcją szybko ustąpił
zainteresowaniu tematem i aktywności wszystkich „uczniów”. Starania i efekty
pracy oceniane były przez kolegów za pomocą pisemnej informacji zwrotnej oraz
samooceny. To była bardzo pracowita i efektywna lekcja! Na koniec przekazaliśmy
naszej „pani” informację zwrotną – każdy zapisał (i głośno odczytał )
dokończenie zdań podanych na tablicy. Okazało się, że nabyliśmy takich samych
umiejętności.
Była też okazja do wymiany pomysłów, jakie elementy oceniania kształtującego
możemy już zastosować w naszej codziennej pracy, co jest dla nas łatwiejsze, a
gdzie widzimy trudności, czego się obawiamy. Wszyscy uczestnicy zainteresowani
byli poszerzeniem swojej wiedzy i umiejętności w temacie warsztatu.
Samoocena pracy szkoły
Hanna Jakubek- uczestniczka warsztatów:
Uczestnicy warsztatów wymienili się swoimi dotychczasowymi doświadczeniami
związanymi z samooceną pracy szkoły oraz jej rolą w budowaniu systemu
zapewniania jakości. Ustalili listę trudności związanych ze stosowaniem
samooceny:
• Narzędzia (brak, trudności z budowaniem własnych)
• Często niewymierny cel mierzenia
• Uświadomienie wszystkim celu samooceny
• Zebranie opinii od wszystkich podmiotów związanych ze szkołą
• Interpretacja wyników
• Wykorzystanie wyników (czyli co z tym dalej zrobić)
Prowadzące przedstawiły przykładową definicję samooceny oraz jej filozofię.
Zaprezentowały również swoje wnioski i przemyślenia związane z międzynarodowym
programem MOSTY (program dotyczy tematu warsztatów), w którym miały okazję
uczestniczyć.
W trakcie warsztatów powstały również: lista źródeł informacji o szkole oraz
lista stosowanych w praktyce narzędzi badawczych. Była również okazja do
poznania szerokiego wachlarza alternatywnych metod samooceny, stosowanych między
innymi w szkołach angielskich.
Wchodząc w role trzech grup: uczniów, rodziców i nauczycieli uczestnicy
spróbowali praktycznie zastosować tzw. „miękkie” badanie jakości pracy szkoły i
stworzyć wykres dla teoretycznej szkoły z przygotowanego przez trenerów opisu
przypadku. Metoda ta pozwala na przeprowadzenie rozmowy o kondycji szkoły z
udziałem przedstawicieli wszystkich zainteresowanych stron, ustalenie jej
mocnych i słabych stron.
Uczestnicy warsztatów byli bardzo zainteresowani i zaangażowani w tą praktyczną
ich formę.
Niedziela, 26 lutego 2006r. 3 dzień Konferencji.
dalszy ciąg konferencji oraz:
III Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia. OSKKO, Miętne, 26.02.2006 |
Zebranie prowadziła prezes Stowarzyszenia - Joanna Berdzik.
Przyjęcie A. Jeżowskiego w poczet członków honorowych OSKKO.
W
poczet honorowych członków OSKKO przyjęto
prof. Antoniego Jeżowskiego. |
Działalność OSKKO w 2005r
Dyrektor Biura
OSKKO, Marek Plesniar przedstawił zebranym sprawozdanie z działalności
OSKKO za 2005r. Przypomniał dotychczasowy skład Zarządu:
Joanna Berdzik
- prezes
Ewa Czechowicz
- sekretarz
Wojciech
Tański - skarbnik
Marek Pleśniar
- dyrektor Biura OSKKO
Marek Bantle
- członek Zarządu
Ewa Halska -
członek Zarządu
Oraz Komisji Rewizyjnej:
Ryszard Sikora -
przewodniczący
Anna Burec-Kobiałka -
sekretarz
Sławomir Lipiński -
członek Komisji
|
Następnie omówił działania Stowarzyszenia.
Wystąpienia OSKKO:
SIO.
Stanowisko OSKKO w
sprawie SIO oraz odpowiedź MENiS:
22 marca 2005r
OSKKO wystąpiło do MENiS z krytycznym stanowiskiem dotyczącym
Systemu Informacji Oświatowej.
4 maja
otrzymaliśmy odpowiedź dyrektora Departamentu Strategii Edukacyjnej
i Funduszy Strukturalnych. Zarysowano w nim drogę współpracy z OSKKO
dla ulepszania systemu.
11 lipca 2005r w
Departamencie Strategii Edukacyjnych i Funduszy Strukturalnych MENiS
odbyło się spotkanie przedstawicieli OSKKO z urzędnikami
wdrażającymi System Informacji Oświatowej. Miało ono na celu
zapoznanie środowiska oświatowego z postępem prac oraz zgłoszenie
uwag Stowarzyszonych i korespondentów OSKKO. OSKKO zajmowało
już stanowisko w sprawie Systemu. Konsultowaliśmy też projekty SIO
od początku jego wdrażania. Na pytania OSKKO
odpowiadał Andrzej Urmański - Główny Specjalista departamentu. OSKKO
reprezentowali: Marek Pleśniar - dyrektor Biura OSKKO i Ryszard
Sikora - przewodniczący Komisji Rewizyjnej OSKKO.
Przed spotkaniem na Forum OSKKO odbyła się dyskusja. Zebrano uwagi użytkowników oprogramowania SIO, osób zajmujących się systemem.
Inne informacje bieżące dotyczące prac nad SIO. Trwają prace nad wyodrębnieniem danych potrzebnych w sprawozdaniach. Być może nie wszystkie dane będzie trzeba podawać co pół roku. Część w zupełności wystarczy raz na rok. Na jesień 2006r zapowiadają się dalsze, gruntowne zmiany oprogramowania. Problemem jest „potrzeba zmian w prawie – w zakresie dotyczącym sprawozdań „S” Ponadto aktualnie trwają ustalenia nad podziałem pracy we wrześniu. Być może najpierw dyrektorom zostanie udostępniony moduł „Uczniowie” (ok. 10 września) a następnie reszta (ok. 30 września). Uzgodniliśmy też z przedstawicielami ministerstwa, że przybędą oni na organizowaną przez OSKKO VII Krajową Konferencję Dyrektorów Szkół by przedstawić rozwój prac oraz zapoznać się z opinią środowiska.
RAPORT Z
WEWNĘTRZNEGO MIERZENIA JAKOŚCI PRACY SZKOŁY
W marcu
wystosowaliśmy pismo w sprawie realizacji ROZPORZĄDZENIA
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 23 kwietnia 2004
r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru
pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji
pedagogicznych, kwalifikacji niezbędnych do sprawowania
nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym
można zlecać prowadzenie badań i opracowywanie ekspertyz
dotyczące zwłaszcza określania przez KO terminu składania
raportu i jego budowy
REALIZACJA
ZAPISÓW KN
14 marca 2005r wystosowaliśmy do Ministra Edukacji Narodowej i Sportu
Pytania oficjalnie sformułowane przez II Ogólnopolską Konferencję Kadry
Kierowniczej Oświaty w
sprawie Karty Nauczyciela i awansu zawodowego.
Odpowiedź- 29 kwietnia 2005
AWANS ZAWODOWY W grudniu 2005 wystosowaliśmy do Ministra Edukacji i Nauki pytania Stowarzyszenia w sprawie zapisów KN oraz Rozporządzenia w sprawia zdobywania stopni awansu zawodowego. Odpowiedzi udzielono w lutym 2006
WYSTĄPIENIA DO Rzecznika Praw Obywatelskich
NI DZIECI SZEŚCIOLETNICH 7 lipca 2005r wnieśliśmy o podjęcie czynności w sprawie prawa długotrwale chorych dzieci sześcioletnich do realizowania rocznego przygotowania przedszkolnego w formie nauczania indywidualnego / indywidualnego przygotowania przedszkolnego. Brak odpowiedzi
URLOP DYREKTORA W lipcu 2005 wnieśliśmy o rozpatrzenia kwestii zgodności z prawem, w tym zgodności z zapisami zwartymi w USTAWIE z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2003 r. Nr 118, poz. 1112, Nr 137, poz. 1304, Nr 203, poz. 1966, Nr 213, poz. 2081 i Nr 228, poz. 2258, z 2004 r. Nr 96, poz. 959 i Nr 179, poz. 1845 oraz z 2005 r. Nr 10, poz. 71) zwłaszcza Artykułu 64 ust.1 przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. Uz 2004 r. Nr 29, poz. 323) w części dotyczącej przeprowadzania sprawdzianu w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej oraz egzaminu w ostatnim roku nauki w gimnazjum i egzaminu maturalnego oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli Rozporządzeń z Art.
Odpowiedź nie jest satysfakcjonująca dla dyrektorów. W obu sprawach Stowarzyszenie podjęło interwencję
Konsultacje dla MENIS/MEIN
2 maja 2005r. Konsultacja zarządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania statutu Centralnej Komisji Egzaminacyjnej
30 maja 2005r. Konsultacja OSKKO: projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu zmieniającego rozporządzenie w sprawie organizacji roku szkolnego
3 czerwca 2005r. Konsultacja OSKKO: projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu zmieniającego rozporządzenie w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora szkoły lub placówki i trybu pracy komisji konkursowej .
27.09.2005. Konsultacja OSKKO: projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie wzoru oraz trybu wystawiania legitymacji służbowej nauczycieli
30 sierpnia 2005. Konsultacja rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie orzekania o potrzebie udzielenia nauczycielowi urlopu dla poratowania zdrowia
Badania OSKKO
Podczas VII Krajowej Konferencji Dyrektorów Szkół w Toruniu dyrektorzy szkól podjęli krytykę nadzoru pedagogicznego. Konsekwencją spotkania na toruńskiej konferencji jest podjecie działań na rzecz zmiany – pierwszym jej etapem jest szeroko zakrojone zbieranie informacji w środowisku kadry kierowniczej na temat ich oceny obecnie funkcjonującego nadzoru, następnym zaś przedstawienie alternatywnej propozycji Stowarzyszenia. Rezultat został przedstawiony podczas III Konferencji OSKKO w Miętnem. Koordynator projektu- Joanna Berdzik
Badanie dotyczące warunków funkcjonowania szkoły/placówki. OSKKO realizuje potrzebę, a nawet konieczność, zbierania danych dotyczących funkcjonowania szkół i placówek w różnych samorządach. Wyniki zostaną przedstawione podczas I Kongresu Zarządzania Oświatą w Łodzi podczas którego praca toczyć się będzie w dwóch modułach- samorządowym i dyrektorskim. Koordynator projektu- Ryszard Sikora
Konferencje i spotkania ogólnopolskie organizowane przez OSKKO:
|
II Ogólnopolska
Konferencja Kadry
Kierowniczej Oświaty Miętne, 11-13 marca 2005 |
|
Ogólnopolska Konferencja Dyrektorów Przedszkoli Wrocław, 20-21 maja 20054 |
|
V Ogólnopolski Zlot
Nauczycieli
Internautów Sieraków, 27-29 maja 2005 |
VII Krajowa Konferencja Dyrektorów Szkół Toruń, 19-21.10.2005. 550 uczestników. |
|
Konferencja
samorządowa -
Finansowanie oświaty
w ramach VII Krajowej Konferencji Dyrektorów Szkół, Toruń, Dwór Artusa, 20 października 2005r |
Inne
ważniejsze konferencje, w
których uczestniczyliśmy:
OSKKO na Konferencji "BON
EDUKACYJNY"
Kraków 19 marca 2005 roku - sala obrad m. Krakowa |
|
OSKKO na konferencji
"Akademii Zarządzania"
Dyrektora Szkoły "Przyszłość
Edukacji" |
|
Konferencja
"Samorząd Sprzyja
Oświacie" |
|
Przed nami konferencje i spotkania:
|
II Krajowa Konferencja Dyrektorów
Przedszkoli
OSKKO 21-23 kwietnia 2006r, Miętne k. Warszawy. Przewidujemy uczestnictwo 200-300 osób. |
VI OZNI |
|
|
I Kongres Zarządzania
Oświatą
I Congress of Management in Education OSKKO, Łódź, Wydział Zarządzania UŁ, 27-29 września 2006r |
Współpraca:
W 2005r podpisaliśmy porozumienie o współpracy z Instytutem badań w Oświacie
Doszliśmy do podobnego porozumienia i efektywnej współpracy z Centrum Edukacji Obywatelskiej
Nawiązaliśmy współpracę z CODN. Dyrektorzy z OSKKO uczesniczyli w kolejnych spotkaniach - kursach mających na celu ewaluację nowego programu kształcenia kadry.
W 2003r nawiązaliśmy a w 2004 i 2005 kontynuowaliśmy współpracę z miesięcznikiem Dyrektor Szkoły. DS. patronował Krajowej Konferencji Dyrektorów Szkół.
Spotkanie z ministrem. 1 grudnia 2005r dyrektor Biura OSKKO spotkał się z nowym ministrem edukacji. Uzyskał patronat ministra dla nowego I Kongresu Zarządzanie Oświatą
Nawiązaliśmy współpracę ze
Związkiem Miast
Polskich (oficjalny
partner Kongresu)
Przewodniczący KR, Ryszard Sikora przedstawił sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z oceny działań Dyrektora Biura OSKKO oraz Zarządu OSKKO |
Następnie zebrani udzielili Zarządowi absolutorium. |
Wybory Zarządu OSKKO na lata 2006-2009
W związku z zakończeniem kadencji Zarządu i Komisji Rewizyjnej odbyły się wybory. Wybrano członków obu tych ciał oraz ukonstytuowały się ich funkcje. |
Skład Zarządu:
Joanna Berdzik - Prezes
Ewa Czechowicz - Sekretarz
Wojciech Tański - Skarbnika
Ewa Halska - Członek Zarządu
Bogna Skoraszewska - Członek Zarządu
Marek Pleśniar - dyrektor Biura
OSKKO
Skład Komisji Rewizyjnej:
Ryszard Sikora - Przewodniczący
Anna Burec-Kobiałka - Członek KR
Sławomir Lipiński - Członek KR
Wizyta przedstawicieli organizacji mediatorów
W
ostatnim dniu Konferencji odwiedzili nas pani prof. Helene van den
Steen z Centre Europeen de Mediation z Brukseli oraz pan Jerzy
Śliwa wiceprzewodniczący zarządu Krajowego Stowarzyszenia
Mediatorów – jednej z czterech największych organizacji zajmujących
się mediacjami w Polsce, a szczególnie zajmującej się mediacjami w
edukacji. |
Pani profesor w krótkim wystąpieniu przekonywała do wagi samych mediacji w szkole jak i umiejętności mediowanie nauczycieli i dyrektorów. Szczegółowe informacje można znaleźć na stronie - www.mediacje.republika.pl. W skrócie istotą działań stowarzyszeń mediacyjnych jest promowanie i wspieranie rozwoju struktur i działań służących pokojowemu rozwiązywaniu konfliktów, ze szczególnym uwzględnieniem mediacji, negocjacji, facylitacji, moderacji i komunikacji społecznej.
Pan Jerzy Śliwa przekazał informacje o Krajowym Stowarzyszeniu Mediatorów (z którym OSKKO będzie, mam nadzieje współpracowało). Cele KSM to:
podnoszenie świadomości społecznej (edukowanie i informowanie) w zakresie zarządzania konfliktami, polubownego rozwiązywania sporów, dialogu i komunikacji społecznej
kształcenie kadry profesjonalnej; w szczególności organizowanie i wspieranie: szkoleń, seminariów, warsztatów, konferencji, akcji informacyjnych, kampanii społecznych, itp
tworzenie, prowadzenie lub wspieranie ośrodków, poradni, placówek kulturalnych, oświatowych, metodycznych i innych
prowadzenie działalności popularyzatorskiej i wydawniczej, w tym prowadzenie portali internetowych
oferowanie usług mediacyjnych oraz innych usług służących rozwojowi komunikacji społecznej i społeczeństwa obywatelskiego
współpraca krajowa i międzynarodowa, a w szczególności między partnerami krajów Unii Europejskiej i krajów aspirujących,
Stowarzyszenie może wydawać certyfikaty potwierdzające kwalifikacje mediatora - osobom, które wypełniają wymagania określone stosownymi przepisami państwowymi dotyczącymi mediacji - w tym rozporządzeniami Ministra Sprawiedliwości, jak również wewnętrznymi standardami określonymi przez Stowarzyszenie - a gwarantującymi najwyższą jakość wypełniania zadań mediatora. Listę certyfikowanych mediatorów prowadzi Zarząd Główny.
Członkiem stowarzyszenie może być osoba: korzystająca z pełni praw cywilnych i publicznych, posiadająca umiejętności rozwiązywania konfliktów oraz nawiązywania kontaktów międzyludzkich, która ukończyła podstawowe (co najmniej 24-godzinne) szkolenie z zakresu mediacji, posiadająca rekomendacje co najmniej dwóch członków zwyczajnych stowarzyszenia,
Zdjęcia
grupowe.
Znalazła się
chwila na wspólne fotografie... Pozostałe i te - w dziale
"Wszystkie fotografie"
Organizatorzy.
Prowadząca konferencję Joanna Berdzik - Prezes Stowarzyszenia. Szef organizacyjny Marek Pleśniar, dyrektor Biura OSKKO. |
Zespół pracujący nad III OKKKO: Ryszard Sikora, Sławomir Lipiński, Ewa Czechowicz, Ewa Halska, Anna Burec-Kobiałka, Marta Szwonder, Danuta Sikora, Elżbieta Rakoczy, Bogna Skoraszewska, Dorota Kulesza, Andrzej Jasiński, Jerzy Kostyła, Piotr Sobczyk, Elżbieta Sucharska, Alfred Bajena, Małgorzata Wojnarowska, Gabriela Zdunek, Jerzy Piskor, Katarzyna Kłobukowska i inni