powrót do strony głównej OSKKO |
|
oraz: Konferencja samorządowa -
Finansowanie oświaty
w ramach VII Krajowej Konferencji Dyrektorów Szkół
Pod patronatem Ministra Edukacji Narodowej, Prezydenta Miasta Torunia i Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty
Organizator: | Współorganizator: | Patron medialny i współorganizator |
Partnerzy główni: |
W dniach 19-21 października 2005r odbyło się siódme doroczne spotkanie przedstawicieli samorządów zajmujących się oświatą, dyrektorów, wicedyrektorów, przedstawicieli kuratoriów, innych osób zajmujących się zarządzaniem oświatą. Udział w tegorocznym spotkaniu wzięło 550 uczestników, w tym goście zagraniczni.
W ramach VII Krajowej Konferencji Dyrektorów Szkół odbyły się po raz pierwszy jednocześnie: 3-dniowa konferencja dyrektorów (400 osób) i 1-dniowa konferencja przedstawicieli samorządów gminnych, powiatowych (150 osób). |
Partnerzy | |||
Pozostali partnerzy |
||||
Podobnie jak w ubiegłym roku, konferencję otworzyła prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia kadry Kierowniczej Oświaty, Joanna Berdzik. | ||||
Następnie powitała zebranych Wiesława Tomasiak-Wyszyńska, Kujawsko Pomorski Kurator Oświaty. | i Prezydent Miasta Torunia – Michał Zaleski. | |||
Partner konferencj |
Dyrektor Biura OSKKO – Marek Pleśniar zapoznał zebranych z działalnością stowarzyszenia - organizatora konferencji oraz przedstawił program KKDS.
Realizując swą misję, OSKKO działa na rzecz naprawy prawa
oświatowego, konsolidacji i rozwoju grupy zawodowej kadry
kierowniczej w oświacie.
Podejmuje w tym celu działania: prezentacja Power Point do pobrania.(ZIP 800kB) |
Dyrektor Centralnego Ośrodka
Doskonalenia Nauczycieli, Mirosław Sielatycki wygłosił
referat "Kompetencje nauczycieli w Unii Europejskiej". Szczególną
uwagę zwrócił na kompetencje:
|
Janusz Pawłowski poruszył zagadnienie
konstruowania planów lekcji. prezentacja Power Point do pobrania. (ZIP 1,8MB) |
Następnie otwarto pierwszy panel dyskusyjny konferencji
Krytyka nadzoru pedagogicznego w Polsce. Prowadziła go Joanna Berdzik (OSKKO). Współpraca - Beata Domerecka (OSKKO)
materiały konferencyjne do pobrania - nadzór ZIP
Przebieg panelu:
NADZÓR PEDAGOGICZNY JAKO ELEMENT SYSTEMU – krótkie wprowadzenie
PRAKTYKA SPRAWOWANIA NADZORU –, w tym:
Z doświadczeń dyrektorów szkół – wynik analizy postów z forum OSKKO
GŁOSY EKSPERTÓW-
Szymon Więsław szef IBO
Jacek Strzemieczny Centrum Edukacji Obywatelskiej
Ewa Halska OSKKO
DYSKUSJA W OBSZARACH:
NADZÓR PEDAGOGICZNY A AUTONOMIA DYREKTORA
Płaszczyzny wspólne i odrębne- interpretacje przepisów
PRZYCZYNY PROBLEMÓW :
Komunikacja KO-szkoła, szkoła-KO
Kwalifikacje- merytoryczne i formalne wizytatorów oraz dyrektorów szkół
Przepisy prawa i ich interpretacje
Standardy oceny jakości nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez kuratora oświaty
PROPONOWANE ROZWIĄZANIA/ /WNIOSKI
Skrót wystąpienia Joanny Berdzik. Tezy z wystąpienia OSKKO w sali kolumnowej Sejmu na konferencji "Akademii Zarządzania" Dyrektora Szkoły "Przyszłość Edukacji" http://oskko.edu.pl/konferencje/sejm-04-2005/index.htm , 23 kwietnia 2005r Naszej szkole potrzebne są zmiany systemowe. Zmiany, które dokonać się muszą jednocześnie na kilku płaszczyznach, w sposób kompleksowy, spójny i celowy. |
Prezentacja do pobrania: Joanna Berdzik
Oświatowe prawo. W tej
chwili mamy do czynienia już nie z inflacją, a hiperinflacją prawa. Kontrolę nad
przepisami stracili już nawet prawodawcy, czego dowodem są sprzeczności pomiędzy
rozporządzeniami oraz pomiędzy Ustawami i przepisami wykonawczymi do nich (
choćby artykuł 64 KN), a także taka konstrukcja przepisów, która pozwala na
wielorakie interpretacje. Mamy więc źle stanowione prawo. I mamy także- w wyniku
tego i innych czynników prawo po prostu złe. Na przykład to uniemożliwiające
zwolnienia nauczycieli, nakazujące zatrudnianie ich na czas określony- który
mógłby być czasem próby.
Standardy pracy szkół:
Ważne dla prawidłowego funkcjonowania szkół jest ustalenie standardów
organizacyjnych, finansowych i materialnych ich funkcjonowania.
Dopiero na tej bazie można w sposób pożądany realizować jakościowe standardy
pracy szkół (bolączką szkół jest np. rezygnacja ze standardów zatrudnienia
nauczycieli i tworzenie w konsekwencji klas 40sto osobowych).
Status dyrektorów:
Niejasna sytuacja dyrektora, brak ściśle zakreślonego podziału kompetencji
pomiędzy nim, OP, czy ON stwarza sytuację niesprzyjające prawidłowemu
funkcjonowaniu szkół.
Selekcja do zawodu:
Problemem wokół którego warto ogniskować działania na rzecz zmiany jest sposób
kształcenia nauczycieli, sposób naboru do zawodu a także doskonalenie zawodowe
nauczycieli ( z badań OSKKO wynika, że duża część środków na doskonalenie n-li
nie jest przekazywana szkołom, a pozostaje w samorządach).
Nadzór pedagogiczny
Szkoły tracą swoją autonomię poprzez utratę dyrektorskiej autonomii. Jeśli
chcemy mieć szkoły twórcze, różniące się między sobą, musimy uznać dyrektorów
szkół za organ właściwy do podejmowania działań na rzecz jakości szkół. Ciągła
kontrola, narzucanie działań, ankietowanie, zlecenia tworzenia programów, to
wszystko zamiast umacniać szkoły, osłabia je.
Dzisiejsze spotkanie poświęcone jest dyskusji na temat jednego z wymienionych
wyżej obszarów- mianowicie nadzorowi pedagogicznemu
KRYTYKA NADZORU PEDAGOGICZNEGO
Przekonanie, że chcąc zmienić oświatę wystarczy dokonać zmiany w obszarze
jednego z omawianych wyżej problemów jest błędne. A już na pewno popełnilibyśmy
błąd, gdybyśmy jedynym panaceum na zło w szkole chcieli uczynić zmiany w
systemie nadzoru pedagogicznego.
W takim razie dlaczego podejmujemy ten temat i dlaczego uznajemy, że warto
sformułować w tym zakresie nasze zdanie – ano dlatego, ze nadzór pedagogiczny,(
a w każdym razie działania, które kojarzymy z tą nazwą) nie będąc celem samym
sobie, jest bardzo ważnym elementem procesów projakościowych zachodzących w
polskich szkołach, bowiem nieustannie w tym procesie szkole towarzyszy.
W dodatku jest to obecność uczestnicząca, a więc wpływająca w dużym stopniu na
jakość tego procesu.
Tak więc wśród obszarów, w których naszym zdaniem należy dokonać zmiany, obszar
nadzoru pedagogicznego jest szczególny poprzez jego wpływ na funkcjonowanie
innych obszarów pracy szkoły.
Gdy przyglądamy się strategii rozwoju edukacji - ( niezależnie od tego jak oceniamy ją samą jak i praktyczną możliwość jej wdrożenia), dostrzegamy, takie zapisy:
Mimo szerokiego zdefiniowania formalnego zakresu kompetencji, pozycja dyrektora szkoły w praktyce jest ograniczona. Jest on związany w sprawach finansowych decyzjami podejmowanymi przez organ prowadzący szkołę, a w sprawach pedagogicznych jest on zobowiązany do przestrzegania zaleceń formułowanych w trybie nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez kuratora oświaty.
3.10. Analiza SWOT sektora edukacji ( fragmenty)
MOCNE STRONY
|
SŁABE STRONY |
MOŻLIWOŚCI
(wewnętrzne) |
OGRANICZENIA
(wewnętrzne) |
SZANSE (zewnętrzne) |
ZAGROŻENIA (zewnętrzne) |
Co nas może dziwić?
Na pewno to, ze wśród ograniczeń wymienionych w SWOCIE znajduje się teza na temat braku zewnętrznej oceny pracy szkół- jak to się ma do zewnętrznego mierzenia prowadzonego przez KO na mocy Rozporządzenia o nadzorze? Spójrzmy na główne założenia strategii edukacji :
wyrównywanie szans edukacyjnych;
przeciwdziałanie zjawiskom patologii społecznej;
dostosowanie treści i sposobów nauczania do możliwości ucznia/wychowanka oraz wymogów zmieniającego się, współczesnego świata;
poprawa efektywności zarządzania poprzez m.in. precyzyjne określenie zakresu kompetencji administracji rządowej i samorządowej oraz dyrektorów szkół i placówek i zespołów nauczycielskich,
poprawa efektywności systemu kształcenia, doskonalenia oraz zatrudniania nauczycieli
oraz na działania służące realizacji zamierzeń strategicznych-
5.18. Efektywne zarządzanie w edukacji
Organizacja systemu edukacyjnego i efektywny nadzór, obejmujący wszystkie aspekty działania szkół i placówek wymaga daleko idących zmian instytucjonalno-prawnych, które uwzględniałyby m.in. następujące zasady:
•precyzyjne określenie kompetencji poszczególnych organów (dyrektor szkoły- placówki, władze samorządu, administracja rządowa - kurator, minister), aby maksymalnie likwidować pola ewentualnych konfliktów
•gwarancję autonomii dla każdego z organów połączonej z wyraźnym określeniem zakresu odpowiedzialności.
Proponowane zmiany zmierzają do nowego zdefiniowania statusu, kompetencji i zadań kuratora oświaty, tak, aby stał się instytucjonalnym strażnikiem jakości kształcenia.
Kompetencje kuratora oświaty obejmują przede wszystkim nadzór nad jakością kształcenia.
Ograniczone zostają kompetencje kuratora związane z wiążącym wpływaniem na decyzje organów prowadzących szkoły publiczne – przede wszystkim w zakresie sieci szkolnej.
Organy prowadzące zapewniają warunki do realizacji zadań edukacyjnych.
Strategia planowana jest na lata 2007- 2013 i w dodatku nie wiemy na ile realne jest jej wprowadzenie.
Czy mamy czas czekać na wdrożenie strategii???
Polskiej szkole POTRZEBNE są
zmiany. Potrzebne i konieczne- wydaje się bowiem, ze znaleźliśmy się w sytuacji
Alicji z Krainy Czarów, która by pozostać w miejscu musiała bardzo szybko biec…
Pomyślmy, czy jakieś zmiany są możliwe bez ustalania dalekosiężnych strategii.
Przecież zasada TQM nakazuje nam dokonywać zmian w trakcie działania- jeśli w
wyniku monitorowania okazuje się, ze zmiany te są konieczne dla otrzymania
dobrego wyniku finalnego.
Analiza SWOT sektora edukacji z założenia podejmuje zagadnienia kluczowe, nie dotykając aspektów szczegółowych, a może warto się zastanowić jak wyglądałaby taka analiza tego jednego zagadnienia jakim jest nadzór pedagogiczny. Po dyskusji na forum oświatowym OSKKO: może na przykład tak?
MOCNE STRONY Dokonywanie
zewnętrznego mierzenia przez jeden ośrodek
|
SŁABE STRONY |
Eliminowanie słabych stron
nadzoru pedagogicznego trzeba zacząć już dziś, bo wydaje się, ze wytrzymałość
szkół ma się już ku końcowi.
Szkoły przestają być w stanie sprostać wymaganiom Kuratoriów Oświaty a przede
wszystkim przestają widzieć sens w działaniu tychże.
Zastanówmy się więc, jaki nadzór pedagogiczny jest potrzebny szkole by ta mogła zmierzać ku jakości. |
Głos zabrali zaproszeni do dyskusji eksperci.
Jacek Strzemieczny (CEO): Nadzór Z perspektywy SUS prezentacja ZIP do pobrania Potencjalne warunki do tworzenia autonomii szkoły:
|
Wnioski po roku obowiązywania rozporządzenia o nadzorze:
różnice między województwami, delegaturami a nawet miedzy poszczególnymi wizytatorami,
indywidualna interpretacja rozporządzenia przez poszczególnych wizytatorów
a przecież chodzi o autorefleksję dokonywaną na poziomie szkoły, o to by sam dyrektor decydował, czemu będzie się przyglądał , co go interesuje. Autonomiczna szkoła sama powinna określać swoje priorytety i stawiać cele a potem brać odpowiedzialność za własne działania i wybory. W codziennej praktyce system zapewniania jakości został sprowadzony do mierzenia jakości. Koncentracja uwagi na mierzeniu sprawia, że pomijane są inne elementy systemu zapewniania jakości. Poszczególne kuratoria realizują własne wersje rozporządzenia, a powstałych różnic nie da się uzasadnić ideą polityki regionalnej.
Propozycje dla OSKKO
Stowarzyszenie mogłoby się zająć zebraniem opinii dyrektorów szkół na temat:
co z dotychczasowych działań nadzoru służyło pracy szkoły,
co przeszkadzało w tworzeniu systemowego podejścia do poprawy jej pracy
Podczas dyskusji, głos zabrali uczestnicy konferencji:
Krystyna Dąbrowska: Nadzór przede wszystkim kontroluje oraz generuje produkcje papierów. Wizytatorzy celują w telefonicznej interpretacji prawa. Stosowanie ich osobistych interpretacji wymuszają na dyrektorach szkół. W związku z tym kontrola raczej zewnętrzna a kuratoria zbędne.
Sławomir Osiński wskazał na: bon oświatowy jako gwarancję poprawy jakościowej szkół. Podkreślał konieczność zarządzania szkołami przez silny i kompetentnych dyrektorów. Za mocne strony nadzoru: uznał: system zewnętrzny i oddzielenie OP od ON. Słaba stroną tego rozwiązania jest podwójne produkowanie dokumentów dla każdego organu. Nie należy ulegać fetyszyzacji rynku, bo prawa rynku obowiązujące przedsiębiorców nie w pełni dotyczą oświaty, dlatego postuluje pełną samodzielność dyrektora. Jarosław Różewicz poparł tezy przedmówcy.
Krzysztof Rośny przypomniał, że jakość nadzoru zależy od człowieka, który go sprawuje. Jest zwolennikiem idei francuskiej – wielostopniowe konkursy na dyrektora szkoły, ale potem pełna samodzielność i spokój
Grażyna Babińska postulowała dokonywanie audyt zewnętrznego w szkołach
Piotr Lech stwierdził, że tym lepszy nadzór im mniej przeszkadza. Wskazał na atrybuty dzisiejszego nadzoru:
prawo interpretowania prawa,
prawo generowania papierów,
Postulował przeniesienie biura analizy i diagnozy do OKE, a wspomaganie do doradców (powrót mistrzostwa, wykorzystywanie ekspertów)
Małgorzatę Jas zaniepokoił głód narzędzi– czy da się wystandaryzować zawodową intuicję i mistrzostwo?
Jan Sobolewski zaproponował pozostawienie "mądrych kuratorów" w doskonalenie których zainwestowano pieniądze. Mierzenie w OKE a wspomaganie w firmach. Postawił tezę o samoistnym generowaniu niepotrzebnych działań dla usprawiedliwianie istnienia instytucji.
Krzysztof Lausch zwrócił uwagę zebranych na przekraczanie kompetencji przez organ prowadzący i organ nadzorujący. Twierdził, że nie tyle model nadzoru jest zły co wykonanie. Konieczny jest audyt oświatowy.
Ewa Pospiech: "mam niedosyt wykształcenia młodych nauczycieli - są nieprzygotowani do tego co maja robić".
Ryszard Sikora zwrócił uwagę zebranym na to, ze samodzielny dyrektor powinien być gwarantem działań projakościowych w szkole.
Przekonywano zebranych o zbędności istnienia kuratoriów oświaty. Mówiono o - zamiennie audycie zewnętrznym (Bożena Jankowska, Lucyna Dąbrowska-Ożog)
Leszek Zaleśny zwrócił uwagę na nieprzyjemny wydźwięk słowa „nadzór” Proponował ścisłe ustalenie kompetencji : Silny i kompetentny dyrektor, nadzór natomiast do kontrolowania realizacji polityki państwa – tylko tyle, ile w ustawie.
Marek Sabuda podkreślił problemy:
Dyrektor dziś poświęca więcej czasu, by zadowolić organy niż, by zadowolić rodziców i uczniów.
Prawo oświatowe w takiej formie, w jakiej jest obecnie bardziej szkodzi niż pomaga
Przypomniał o niekonsekwencjach- choćby takiej, ze mimo wprowadzenia SIO dalej powielamy dane.
Ewa Halska podkreśliła brak samodzielności dyrektorów.
Czwartek, 20 października 2005r
Czwartek był najbardziej absorbującym organizatorów i uczestników dniem Konferencji. Rano prawie jednocześnie rozpoczął się kolejny moduł części dyrektorskiej (Cinema City, godz. 8:10) oraz stanowiąca część KKDS Konferencja Samorządowa - Finansowanie Oświaty (Dwór Artusa, godz. 9:00).
Konferencja samorządowa - Finansowanie oświaty
w ramach VII Krajowej Konferencji Dyrektorów Szkół,
Toruń, Dwór Artusa, 20 października 2005r.
Podczas VII KKDS po raz pierwszy odbyła się część samorządowa tego dorocznego spotkania kadry kierowniczej oświaty (na zdj. powyżej, od lewej: Prezydent Miasta Torunia - Michał Zaleski, zastępca prezydenta - Zbigniew Fiderewicz, zastępca dyrektora Wydziału Edukacji i Sportu - Jarosław Więckowski, dyrektor Wydziału Edukacji i Sportu - Anna Kłobukowska..
|
Moduł samorządowy KKDS prowadził prof. Antoni Jeżowski, ekspert Instytutu Badań w Oświacie oraz Ryszard Sikora - OSKKO. Przedstawicielami OSKKO byli także: Marek Pleśniar – organizator oraz Wojciech Tański, członek Zarządu. |
"O wynagradzaniu nauczycieli inaczej..."
Antoni
Jeżowski.
Prezentacja A.
Jeżowskiego do pobrania (PPT-ZIP)
Materiały
konferencyjne A. Jeżowskiego do pobrania.
(PDF-ZIP)
"Wynagrodzenia nauczycieli w Polsce obudowane są legendą i co roku budzą emocje tak środowisk zawodowych nauczycieli jak i – zwłaszcza – lokalnych polityków. Porównywanie centralnie ustalanego, w wyniku na ogół przyjmowanego w ministerstwie finansów i parlamencie kompromisu politycznego, poziomu wynagrodzeń w odniesieniu do poziomu inflacji w kraju jest błędem. Bliższe badania tego zagadnienia ukazują wszak, że wynagrodzenia nauczycieli zróżnicowane są w zależności od:
stopnia awansu zawodowego pracownika,
placówki, w jakiej świadczy pracę,
obszaru geograficznego, w jakim mieszka i pracuje,
i w mniejszym stopniu, od zaangażowania lokalnych władz w podnoszenie poziomu wynagrodzeń nauczycieli.
Wyniki badania dostarczają zaskakujących i nierzadko znacznie odbiegających od dotychczasowych stereotypów informacji. I tak:
sposób wewnętrznej organizacji procesów kształcenia i wychowania w polskich placówkach oświatowych na ogół nie jest oparty na racjonalnych przesłankach organizacji tego typu placówek, stąd trudno ustalić jakiekolwiek zależności między wielkością placówki a realizowanymi w niej kosztami kształcenia; baczniejszej uwagi w procesie kształcenia i doskonalenia dyrektorów wymaga uwzględnienie pierwiastka racjonalizacji wydatków i powiązania go z efektywnością edukacyjną;
wciąż przypada mniej uczniów na jednego nauczyciela w Polsce (12,1) niż w innych państwach UE i OECD;
wyraźnie obniżył się w stosunku do drugiej połowy lat dziewięćdziesiątych ub. wieku (o ok. 5%) udział płac pracowniczych i składek naliczanych od nich w wydatkach bieżących ogółem i obecnie wynosi 80,79%;
przeciętne wynagrodzenie nauczycieli w Polsce „nie trzyma” standardów ustalonych w ustawie Karta Nauczyciela, w szczególności wobec nauczycieli stażystów, w których to przypadku różnice są najbardziej widoczne (ponad 40% mniej):
nie występują (poza stażystami) wyraźnie różnice między przeciętnymi wynagrodzeniami nauczycieli z poszczególnymi stopniami awansu zawodowego w mieście i na wsi;
regionalne zróżnicowanie cen produktów i usług w Polsce, dochodzące w skrajnych wynikach do 50%, powoduje, że centralne ustalanie poziomu wynagrodzeń nauczycieli nie gwarantuje im porównywalnego standardu życia. [...]"
"System
Informacji Oświatowej - gdzie jesteśmy..." Andrzej Urmański, główny specjalista Departamentu Strategii Edukacyjnych i Funduszy Strukturalnych MEN przedstawił zagadnienie stan prac nad SIO. Przepływ informacji między OSKKO a departamentem strategii znacznie się poprawił w 2005r. 11 lipca 2005r w Departamencie Strategii Edukacyjnych i Funduszy Strukturalnych MENiS odbyło się spotkanie z OSKKO. Miało ono na celu zapoznanie środowiska oświatowego z postępem prac oraz zgłoszenie uwag Stowarzyszonych i korespondentów OSKKO. Prezentacja A. Urmańskiego do pobrania (PPT-ZIP) |
"Toruńskie
doświadczenia z finansowaniem oświaty"
Prezentacja do pobrania (PPT-ZIP)
Dylematy oświatowe
-prezentacja do pobrania: (PPT-ZIP)
materiały
konferencyjne Toruń
Obciążenia budżetu są istotnie wielkie. Subwencja oświatowa pokrywa 72 procent wydatków Torunia na oświatę... Władze miasta realizują w tych warunkach cele: Stworzenie całościowego, lokalnego systemu oświatowego dającego możliwość pełnego zagospodarowania bazy szkolnej i potencjału ludzkiego, a w konsekwencji – lepszego wykorzystania budżetu oświatowego dla realizacji potrzeb edukacyjnych
Zbigniew
Fiderewicz, Zastępca Prezydenta Miasta Torunia i
Jarosław Więckowski,
wicedyrektor Wydziału Edukacji i Sportu UM:
Władze miasta podjęły działania racjonalizujące koszty oświaty w latach 2003 -2005. Były - i są - one jak poniżej:
Zachowanie bogatej oferty edukacyjnej.
Zmniejszenie liczby obiektów oświatowych.
Zmiana filozofii naliczania dodatku motywacyjnego.
Etatyzacja pracowników szkół.
Zwiększenie liczebności uczniów w oddziałach – przyjęcie lokalnych standardów oświatowych
Uporządkowanie sposobu naliczania dotacji dla szkół niepublicznych.
Dostosowanie liczby pracowników pomocy psychologiczno-pedagogicznej do potrzeb.
Racjonalizacja zatrudnienia w świetlicach gimnazjalnych,
Ograniczenie etatów wicedyrektorów w przedszkolach.
Likwidacja „dodatkowych” dodatków dla różnych grup nauczycieli w
regulaminach wynagradzania:
za pracę w szkole terapeutycznej,
za poprawę prac pisemnych z j. polskiego,
za pracę w oddziałach integracyjnych,
za wychowawstwo w przedszkolach.
Skuteczne wnioskowanie o wprowadzenie do algorytmu naliczania subwencji
oświatowej dodatkowej wagi dla uczniów szkół terapeutycznych.
Przekształcenie szkół policealnych w szkoły dla dorosłych.
Zbigniew Fiderewicz, Zastępca Prezydenta Miasta Torunia i Jarosław Więckowski, wicedyrektor Wydziału Edukacji i Sportu UM |
Przyjęto w tych działaniach założenia:
1. Stworzenie optymalnej bazy oświatowej poprzez wykorzystanie w pierwszej
kolejności istniejących obiektów i ich wyposażenia.
2. Nie tworzyć nowych zespołów szkół, w skład których będą wchodziły szkoła
podstawowa i gimnazjum. Docelowo doprowadzić do rozwiązania tego typu
zespołów szkół.
3. Tworzyć zespoły szkół, w skład których będą wchodziły gimnazjum i szkoła
ponadgimnazjalna, bądź dwie szkoły ponadgimnazjalne o podobnych kierunkach
kształcenia.
4. Przy racjonalizacji sieci szkół uwzględniać warunki demograficzne oraz
zapotrzebowanie rynku pracy.
5. Zachować zasadę, że zajęcia dydaktyczno-wychowawcze nie powinny trwać
dłużej niż do godz. 17.00 (maksymalny współczynnik zmianowości 1,25).
6. Zachowując zasadę zawartą w pkt 5 ograniczać nabór uczniów do klas
pierwszych spoza obwodu w szkołach mających problemy lokalowe.
7. Przy renomowanych liceach (o wysokiej, uznanej pozycji w mieście i kraju)
nie tworzyć szkół obwodowych – gimnazjów.
8. Przyjąć jako wskaźnik kierunkowy liczebność uczniów w klasach pierwszych
i czwartych szkół podstawowych oraz pierwszych gimnazjów i szkół
ponadgimnazjalnych na poziomie:
- szkoła podstawowa – min.26
- gimnazjum – min. 26
- szkoła ponadgimnazjalna – min. 32
- klasy integracyjne – 15-20
- klasy terapeutyczne – 10-15
- klasy wyrównawcze – 10-15
- klasy sportowe – 20 i więcej.
9. Przeznaczanie do stopniowego wygaszania licea ogólnokształcące, w których
nabór do klas pierwszych jest mniejszy niż 4 oddziały
Lepiej zarządzać oświatą
Gmina Bydgoszcz
Bydgoszcz - materiały konferencyjne Word (ZIP) do pobrania Bydgoszcz - prezentacja do pobrania (PPT- ZIP)
Bydgoszcz jest ważnym ośrodkiem w województwie kujawsko-pomorskim. Liczy 368,8 tysięcy. mieszkańców. Ludność w wieku produkcyjnym to około 240 tysięcy, stopa bezrobocia wynosi 11,2% (tendencja spadkowa).
Od dłuższego czasu zastanawiamy się, dlaczego – pomimo niżu demograficznego – nie zmniejszają się koszty utrzymania szkół. Stąd też zdecydowaliśmy się zaopatrzyć szkoły w elektroniczne arkusze organizacyjne, a sami korzystamy z arkusza zbiorczego. Mamy nadzieję, że dzięki temu uda się ściśle powiązać arkusze organizacyjne z budżetem, chcemy, aby szkoły lepiej zarządzały przysługującymi im funduszami.
W ubiegłym roku szkolnym przeprowadziliśmy również internetowy nabór do szkół ponadgimnazjalnych. System elektroniczny zapewnił nam m.in.:
dobrze zorganizowaną rekrutację (w pierwszej turze system przydzielił do poszczególnych oddziałów aż 92 proc. wszystkich kandydatów);
likwidację zbędnego stresu kandydatów i ich rodziców (nie biegali nerwowo po mieście w poszukiwaniu szkoły);
możliwość monitorowania na bieżąco przebiegu rekrutacji (gmina zamknęła kilka oddziałów, które nie cieszyły się popularnością wśród młodych ludzi);
pełną jawność procesu naboru (to system na podstawie ilości punktów przydziela kandydatów – nie ma podejrzeń, że ktoś został przyjęty „po znajomości”)
liczne statystyki i raporty, których nie da się zebrać przy zastosowaniu tradycyjnych metod.
A więc na dobre rozpoczął się u nas proces związany z informatyzacją zarządzania oświatą. Chcemy mieć bardzo dokładne dane o organizacji, finansach szkół i placówek oświatowych oraz o uczniach. Dlatego też mamy zamiar zaopatrzyć się w kolejne narzędzia usprawniające zarządzanie oświatą.
Sigma Optivum - hurtownia danych oświatowych. Innowacja w oświacie. |
Siła
systemu zinformatyzowanego polega na gromadzeniu, analizowaniu i
porównywaniu danych pochodzących z różnych źródeł, porównywanie liczby
uczniów wykazanych w zatwierdzonych arkuszach organizacyjnych ze
sprawozdawanymi w raportach SIO Ppozwala zweryfikować dane, które
bezpośrednio wpływają na wysokość dotacji oświatowej;
Dzięki przechowywaniu w jednej bazie danych finansowych i organizacyjnych
można ściśle wyliczać np. koszty kształcenia ucznia w szkołach różnych
typów;
Poprzez połączenie z danymi raportowanymi w SIO czy w arkuszach organizacyjnych z plikami różnorodnych typów (zdjęcia placówek, mapki lokalizacyjne) można łatwo tworzyć multimedialne systemy informacyjne o oświacie na terenie odpowiedzialności, czy prowadzić bazę teleadresową szkół....
Mechanizm Finansowy Europejskiego Obszaru Gospodarczego & Norweski
Mechanizm Finansowy
dr Edyta Bieniek-Białas, mgr Wacław Klepacki, Instytut Doradztwa
Europejskiego – Innowacja Kraków
Mechanizm Norweski
prezentacja do pobrania
Zgodnie z
postanowieniami art. 128 Układu o utworzeniu Europejskiego Obszaru
Gospodarczego, nowe państwa członkowskie Unii Europejskiej przystępują, po
złożeniu stosownego wniosku, do Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG).
Umowa w tej spawie została podpisana przez rząd polski 14 października 2003
r.
Jednym z elementów umowy jest przyznanie Polsce, podobnie jak i innym nowym
krajom UE, środków finansowych w ramach tzw. Mechanizmu Finansowego EOG oraz
tzw. Norweskiego Mechanizmu Finansowego.
W okresie od 1 maja 2004 r. do 30 kwietnia 2009 r. w ramach Mechanizmu
Finansowego EOG oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego zostanie przekazana
całkowita suma w wys. 1,167 mld euro dla wszystkich państw-beneficjentów
Obszary priorytetowe Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru
Gospodarczego
Ochrona środowiska, w tym środowiska ludzkiego, poprzez m.in. redukcję
zanieczyszczeń i promowanie odnawialnych źródeł energii.
Promowanie zrównoważonego rozwoju poprzez lepsze wykorzystanie i zarządzanie
zasobami.
Ochrona kulturowego dziedzictwa europejskiego, w tym transport publiczny i
odnowa miast.
Rozwój zasobów ludzkich poprzez m.in. promowanie wykształcenia i szkoleń,
wzmacnianie w samorządzie i jego instytucjach potencjału z zakresu
administracji lub służby publicznej, a także wzmacnianie wspierających go
procesów demokratycznych.
Opieka zdrowotna i opieka nad dzieckiem.
Badania naukowe.
Termomodernizacja obiektów
użyteczności publicznej
Wacław
Klepacki, Instytut Doradztwa Europejskiego
termomodernizacja prezentacja do pobrania
Przedsięwzięciem termomodernizacyjnym jest:
- ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie rocznego
zapotrzebowania na energię dostarczaną do budynków na potrzeby ogrzewania
oraz podgrzewania wody użytkowej;
- wykonanie przyłączy technicznych do scentralizowanego źródła ciepła, w
związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła w celu zmniejszenia kosztów
zakupu ciepła dostarczanego do budynków;
- zamiana konwencjonalnych źródeł energii na źródła niekonwencjonalne
(odnawialne).
Przedsięwzięcia te mogą być dofinansowane w ramach Mechanizmu Finansowego
Europejskiego Obszaru Gospodarczego (MFEOG) Zgłaszane mogą być projekty
mające na celu docieplenie ścian i przegród, wymianę drzwi wejściowych i
okien, modernizację źródła ciepła i instalacji ciepłowniczych
Beneficjenci
programu to m.in..:
- jednostki samorządu terytorialnego
- sektorowe instytucje publiczne
- organizacje pozarządowe stanowiące osoby prawne w Polsce i działające w
interesie społecznym
Wielkość wnioskowanej pomocy nie może być niższa niż 250 tys. euro i nie
większa niż 2 mln euro.
W przypadku sektora publicznego można uzyskać dofinansowanie w wysokości do
85% wartości projektu (całkowitych kwalifikowanych kosztów projektu).
Runda aplikacyjna do tego programu planowana została już uruchomiona -
termin mija 30 listopada 2005 roku. Jest to nowy program z pełną pulą
środków finansowych do rozdysponowania.
Wieloletni Plan
Inwestycyjny
dr Edyta Bieniek-Białas, mgr Wacław Klepacki
WPI prezentacja do pobrania
Wieloletni
Plan Inwestycyjny to zatwierdzony przez organ gminy lub powiatu dokument
zawierający listę uporządkowanych według przyjętych kryteriów zadań
inwestycyjnych przewidzianych do realizacji wraz z zakresem rzeczowym i
źródłami finansowania w rozbiciu na poszczególne lata (minimum trzy).
Miejsce WPI w strukturze planów w gminie.
Planowanie strategiczne 15-30 lat - strategie rozwoju, Programy Rozwoju
Lokalnego, Lokalne Programy Rewitalizacji)
Planowanie średniookresowe (5-10 lat) – polityki branżowe np..
mieszkalnictwo
Planowanie krótkookresowe (2-5 lat) - Wieloletni Plan Inwestycyjny
Planowanie bieżące (1 rok) – budżet zadaniowy
Korzyści dla gminy z opracowania Wieloletniego Planu Inwestycyjnego -
prognoza
przełamanie perspektywy jednorocznej planowania inwestycji
prognoza budżetów rocznych na kolejne lata
analiza zadłużenia gminy
analiza zdolności kredytowej gminy
ograniczenie strat finansowych poprzez długofalową analizę możliwości
inwestycyjnych gminy
Budżet zadaniowy
dr Edyta Bieniek-Białas
prezentacja do
pobrania
Budżet Zadaniowy to plan finansowy jednostki samorządu terytorialnego,
przygotowany w taki sposób, że zanim Wójt/Burmistrz/Prezydent przygotuje
uchwałę budżetową zgodnie z obowiązującą w całej administracji klasyfikacją,
zostają przygotowane w postaci zadań, szczegółowe rzeczowo-finansowe plany
zamierzeń jakie poszczególni dysponenci środków maja zamiar realizować.
Charakterystyczne różnice
Planowanie tradycyjne
Wnioski o środki nierealistycznie wysokie
Przydział środków bez znajomości szczegółowych planów i przewidywanych
skutków
Planowanie zadań dopiero po zatwierdzeniu środków
Dokonywanie wydatków do wyczerpania środków
Planowanie zadaniowe
Dysponent dostaje wstępny limit środków
Dysponent opracowuje szczegółowe plany zadań
Przydział środków następuje po analizie oraz ocenie planów i przewidzianych
skutków
Każde zadanie jest rozliczane jako oddzielny projekt
Dyskusja
Przedstawiciele samorządów spotkali się na KKDS by przedstawić swe poglądy na temat sytuacji organów prowadzących placówki oświatowe. Główne problemy zarówno pracowników samorządów jak i dyrektorów szkół są te same: ograniczenia w doborze kadry, zatrudnieniu, niedostateczne finansowanie oświaty przez państwo.
Józef Siekierski (Puławy - kierownik Wydz. Edukacji)- mamy najmniejszy dochód, najmniejsze nakłady a najniższe pensum - Holandia, Belgia: 30 osobowe klasy, wf bez podziału na dziewczęta i chłopców. |
Zygmunt Worsa - w doskonałej sytuacji są miasta (powiaty grodzkie), a inni musza brać kredyty albo zmniejszać drastycznie wydatki. Nam subwencja wystarcza, a oto nasza recepta: zespół, który wie jak działa szkoła i ktoś kto dobrze orientuje się w remontach. Nie dokładamy do subwencji i nie jest biedniej, szkoły maja 200 - 900 uczniów i żadna szkoła nie uległa likwidacji. Należy "dopieszczać" dyrektorów i szkolić, max pensja w powiecie 5000 brutto. Można zajrzeć na stronę www.swidnica.pl |
Wojciech Magdoń - należy zmienić KN, to zadanie dla Sejmu inaczej dyskusja nie ma sensu. UoSO też wymaga zmian - racjonalizacja wydatków tak aby każda złotówka służyła uczniom, a nie innym celom |
Ryszard Sikora – istnieje potrzeba niwelowania podziały na „my” – „wy” i podejmowania wspólnych (dyrektorów szkół z samorządem) działań na rzecz poprawy funkcjonowania oświaty. |
Kończąc moduł
konferencyjny prowadzący zadali 2 pytania:
Antoni Jeżowski - czy rzeczywiście dobro ucznia i ekonomika oświaty
musza być w konflikcie?
Ryszard Sikora - narzekacie na dyrektorów, a kto tak naprawdę
decyduje o ich wyborze i te funkcje im powierza? OSKKO jednym z celów
swojego działania uczyniło dążenie do jakościowego rozwoju umiejętności
zarządzania przez dyrektorów szkół. Samorządowcy też powinni wybrać: czy
lepszy jest „mierny ale wierny”, czy też silny ze względu na swą
profesjonalność dyrektor szkoły.
Czwartek, 20 października 2005r MODUŁ DYREKTORSKI - II dzień
Równolegle z modułem samorządowym kontynuowała pracę konferencja "dyrektorska". Tego dnia przedpołudniowe obrady odbyły się w Cinema City, które tym samym stało się sponsorem Konferencji |
PISA w Polsce
Andrzej Federowicz – koordynator PISA / OECD w Polsce, IFIS PAN
Agnieszka Sułowska – ekspert PISA
Prof. Zbigniew Marciniak – ekspert PISA, przewodniczący Państwowej
Komisji Akredytacyjnej
Według ostatnich badań polepszyły się średnie wyniki całej populacji uczniów w wielu zakresach mierzonych w programie PISA, przy czym postęp ten był uzyskany głównie dzięki poprawie wyników uczniów najsłabszych.
Prof. Zbigniew Marciniak przybliżył zagadnienie nauczania matematyki. W ostatnim cyklu badań – PISA 2003 – wzięło udział 41 krajów.
Mocne strony polskich uczniów to zadania z diagramami, wykresami, (…) kłopot sprawia im natomiast przeprowadzenie całego toku rozumowania: od hipotezy przez rozwiązanie do wyciągnięcia wniosków - uważa Michał Federowicz - Kłopot sprawia im natomiast przeprowadzenie całego toku rozumowania: od hipotezy przez rozwiązanie do wyciągnięcia wniosków.
Polacy
dobrze sobie radzą z zadaniami, w których trzeba użyć znanego ze szkoły
wzoru. Ich mocną stroną jest także geometria przestrzenna i rachunek
prawdopodobieństwa.
Z testu PISA 2003 wynikało, że najsłabsi polscy uczniowie są z reguły lepsi
od najsłabszych w innych krajach, jednak najlepsi Polacy są często gorsi od
najlepszych uczniów innych narodowości. Badanie wykazało zarazem poprawę
umiejętności matematycznych młodych Polaków w porównaniu z testem z 2000
roku
W teście, który sprawdzał czytanie tekstu ze zrozumieniem polscy uczniowie
zajęli 16. miejsce (zdobyli 497 punktów, o 20 więcej niż w 2000 r.). Finowie
- 543 punkty, Koreańczycy - 534 punkty. Wczytaniu ze zrozumieniem Polacy
wyprzedzili uczniów, m.in. z Francji, USA czy Niemiec
Ocenianie kształtujące - Formative Assessment - Improving Learning in Secondary Classrooms
Janet Looney - OECD CERI (Centre for Educational Research and Innovation Organisation for Economic Co-operation and Development)
prezentacja do pobrania Materiały konferencyjne - Polish Summary
Janet Looney przedstawiła raport dotyczący funkcjonowania systemu oceniania kształtującego w klasach i szkołach należących do 8 systemów edukacyjnych: Australii (Queensland), Kanady, Danii, Anglii, Finlandii, Włoch, Nowej Zelandii i Szkocji. W porównaniu z typowymi opracowaniami OECD w przedstawianym dokumencie kładzie się większy nacisk na praktykę stosowaną w klasie szkolnej. Przyjmując tę perspektywę raport prezentuje praktykę stosowania oceniania kształtującego w wymienionych krajach oraz ukazuje metody, dzięki którym ocenianie kształtujące może być wdrożone.
Raport składa się z trzech głównych części:
Pierwsza część prezentuje przeprowadzoną przez OECD analizę wyników
studiów przypadku i prowadzonych w różnych krajach badań dotyczących oceniania
kształtującego
Druga część prezentuje przykłady zebrane w trakcie prowadzenia studiów
przypadków w każdym z krajów uczestniczących w badaniach. Szkoły objęte
badaniami wybrano, ponieważ stanowiły one dobre przykłady skutecznego stosowania
oceniania kształtującego i pokazywały, co można osiągnąć w tym zakresie. Choć we
wszystkich opisanych studiach przypadków pojawiają się pewne elementy wspólne,
to poszczególne systemy różnią się pod względem metod uczenia się i nauczania. W
Szkocji stosowany jest program uczenia opartego na współpracy, w kanadyjskim
Quebeku kładzie się nacisk na wykorzystanie technologii
informacyjno-komunikacyjnych jako metod usprawnienia procesu edukacyjnego; Nowa
Zelandia opracowała program dostosowany do potrzeb edukacyjnych i kulturowych
Maorysów, Dania zaś postawiła sobie za cel wpajanie idei demokratycznych w
szkołach. Każdy z przykładów zawiera opis szeroko pojmowanej strategii
edukacyjnej, zgodnie z którą dana szkoła funkcjonuje. W każdym przedstawiono
metody nauczania i oceniania w klasach, a także sposoby, jakimi dyrekcja tych
szkół wdrożyła zmiany.
Trzecia część zawiera przegląd literatury dotyczącej oceniania
kształtującego w języku angielskim, francuskim i niemieckim, prezentując tę
problematykę w kontekście trzech tradycji badawczych. Przegląd literatury
anglojęzycznej dokonany przez Paula Blacka i Dylana Wiliama zawiera streszczenia
głównych wniosków znaczącego raportu z 1998 r., który wzbudził duże
zainteresowanie w kręgach oświatowych. Podsumowuje ich późniejsze doświadczenia
w pracy z nauczycielami w ramach programu pilotażowego, który miał na celu
wykorzystanie zdobyczy wcześniejszych badań w praktyce. Badacze zauważają, że o
ile sporo wiadomo na temat tego, jak tworzyć w klasie szkolnej klimat
sprzyjający uczeniu się, o tyle mało wiadomo, jak tworzenie tego klimatu
wspierać poprzez szerszą politykę oświatową.
Przegląd literatury w języku francuskim sporządzony przez Linde Allal i Lucie
Mottier-Lopez szczególną uwagę poświęca pojęciu „kierowanie" (dokonywanemu przez
nauczyciela rozdzielaniu procesu samodzielnego uczenia się i procesu nauczania w
klasie). Podkreśla też, że ważne jest nie tylko to, aby uczniowie otrzymywali
informację zwrotną od nauczyciela dotyczącą poziomu zdobytej wiedzy, ale i
dostosowywanie poleceń do zróżnicowanych potrzeb uczniów oraz zapoznanie ich z
metodami dokonywania samooceny własnej nauki. Przegląd autorstwa Olafa Kóllera
dotyczy literatury niemieckojęzycznej z zakresu psychologii edukacji, zajmującej
się głównie tym, jak uczniowie reagują na różne rodzaje informacji zwrotnych,
stanowiących kluczowy element oceny kształtującej. Z przytoczonych badań wynika,
że skuteczniejsza jest informacja zwrotna koncentrująca się na indywidualnych
postępach ucznia w osiąganiu celów edukacyjnych niż ta, która opiera się na
porównaniu do innych uczniów.
(www.oecd.org/edu/whatworks/)
Zmiana podejścia do nauczania i oceniania w szeroko pojętym systemie edukacyjnym wymaga stanowczości decydentów oświatowych, dużych inwestycji w szkolenia i doskonalenie zawodowe nauczycieli, programów innowacyjnych oraz odpowiednich czynników motywujących.
Zaobserwowano, że sześć elementów praktyki
stosowanej w klasach występuje we wszystkich badaniach:
• stworzenie w klasie szkolnej kultury edukacyjnej, która sprzyja interakcji
między nauczycielem i uczniem oraz wykorzystanie odpowiednich narzędzi oceny;
• wyznaczenie celów uczenia się i śledzenie postępów każdego z uczniów na drodze
do osiągnięcia tych celów;
• zróżnicowanie metod nauczania w zależności od indywidualnych potrzeb uczniów;
• dawanie informacji zwrotnej dotyczącej osiągnięć ucznia i dostosowanie metod
nauczania do rozpoznanych potrzeb;
• zaangażowanie uczniów w proces uczenia się.
Nauczyciele w szkołach, których dotyczyły przedstawione studia przypadków z
ośmiu wymienionych krajów włączyli każdy z sześciu powyższych elementów oceny
kształtującej do codziennej praktyki szkolnej traktując je jako fundament
uczenia się i nauczania. Wielu przyznało, że dokonało gruntownych zmian w swoim
sposobie uczenia i w zakresie relacji z uczniami, sposobów tworzenia sytuacji
edukacyjnych oraz ukierunkowywania uczniów na osiągnięcie celów edukacyjnych.
Niektórzy informowali także o zmianie sposobu postrzegania sukcesów własnych
uczniów. Badania wskazują, że to, jak nauczyciele stosują wymienione elementy ma
wpływ na osiągnięcia uczniów.
J. Looney przedstawiła sześć zasad polityki oświatowej:
koncentrujmy się na procesie uczenia i nauczania;
łączmy systemy oceniania podsumowującego i kształtującego;
zadbajmy, aby system ewaluacji na poziomach klasy szkolnej, szkoły i całej oświaty był spójny i uzyskiwane informacje wykorzystywane były w sposób kształtujący pożądane zmiany;
inwestujmy w upowszechnianie i wspieranie systemu oceniania kształtującego;
zachęcajmy do wprowadzania innowacji;
twórzmy silnie związki pomiędzy badaniami naukowymi, polityką oświatową i praktyką.
Centrum Edukacji Obywatelskiej
Skąd zainteresowanie organizacji (dobrze znanej w Polsce dzięki badaniom PISA) praktyką nauczania i oceniania prowadzoną przez nauczyciela w klasie szkolnej? Przecież PISA jest badaniem podsumowującym całość doświadczenia edukacyjnego 15-latków i na tej podstawie porównującym narodowe systemy edukacyjne. Najważniejszy powód to ten, że liczne badania i poważne raporty pokazują, że ocenianie kształtujące:
Autorzy raportu OECD wykorzystali między innymi znaczący i bardzo obszerny przegląd literatury naukowej Assessment and Classroom Learning przygotowany w roku 1998 przez Paula Blacka i Dylana Williama (profesorów King’s Colllege z Londynu). Wyniki badań przedstawione przez Blacka i Wiliama, pokazujące wpływ oceniania kształtującego na efektywność nauczania, odbiły się w Wielkiej Brytanii szerokim echem. Wywołały one po roku 1989 szereg decyzji, które owocują wprowadzaniem oceniania kształtującego do szkół brytyjskich. Brytyjskie Ministerstwo Edukacji określa ocenianie kształtujące jako „ocenianie służące uczeniu się”. Definiuje go jako proces poszukiwania i interpretowania dowodów, które mogą posłużyć uczącemu się i jego nauczycielowi do określenia, na jakim etapie uczenia się znaleźli, jaki następny krok mają do wykonania i jak najlepiej go wykonać.
W 9 krajach, których dotyczy raport OECD Ocenianie kształtujące; poprawa uczenia w klasach szkoły średniej, władze oświatowe dostrzegają w stosowaniu elementów oceniania kształtującego przez nauczycieli ważny czynnik podnoszący skuteczność systemu oświatowego. Warto podkreślić, że są wśród nich kraje o bardzo wysokich wynikach w badaniach PISA np. Finlandia, Dania, Kanada.
Zainteresowanie władz ocenianiem kształtującym w każdym z krajów, których dotyczył raport OECD, wynikało z poszukiwania sposobu, jak przygotować uczniów do uczenia się przez całe życie. Jest to cel, który od wielu lat jest stawiany jako jedno z najważniejszych zadań współczesnej edukacji.
Ocenianie kształtujące „uczy jak się uczyć” poprzez:
A zatem potrzebujemy włączyć uczniów w proces uczenia się. Wskazać uczniom, jak samodzielnie oceniać efekty własnej nauki przy określonych, w zrozumiały dla nich sposób, celach nauczania i kryteriach sukcesu. Pozwala to uczniom rozpoznać, jaki następny krok mają do wykonania w procesie zdobywania wiedzy i umiejętności.
Ocenianie kształtujące pozwala zindywidualizować nauczanie, a przez to umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów. Jest to nauczanie, które nie koncentruje się na porównywaniu uczniów, ale na podkreślaniu tego, co każdy uczeń umie oraz na dostarczaniu informacji, które pomogą mu wykonać następny krok w uczeniu się. Uwzględnia ono różnice pomiędzy uczniami, wynikające zarówno z innego poziomu i zakresu posiadanej już wiedzy i opanowanych umiejętności, jak i z indywidualnych różnic w stylu uczenia się. Takie podejście nie tylko indywidualizuje nauczanie, ale także służy angażowaniu uczniów w naukę. Nie jest obciążone demotywującą często uczniów informacją o uzyskiwanych przez nich słabych wynikach egzaminów podsumowujących ich naukę.
Ocenianie kształtujące nie wymaga porzucenia oceny podsumowującej. Ocena podsumowująca może być także wykorzystana w kształtujący sposób. W pewnym zakresie różnica pomiędzy oceną podsumowującą i oceną kształtującą zależy od sposobu jej wykorzystania. Jest głęboko uzasadnione, aby wyniki sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych (ocenianie podsumowujące) były analizowane i używane dla uzupełnienia oceny kształtującej.
O ocenianiu kształtującym można mówić nie tylko opisując praktykę oceniania pracy ucznia przez nauczyciela w klasie, ale także mówiąc o ocenie instytucji edukacyjnych lub całego systemu oświatowego.
Mierzenie jakości pracy szkoły jest ocenianiem kształtującym, jeśli wyniki tej oceny są wykorzystane w szkole do poprawy organizacji i nauczania. Takiego wykorzystania wyników raportów z mierzenia jakości wymaga rozporządzenie o sposobie sprawowania nadzoru pedagogicznego.
Wprowadzając w Polsce w roku 1999 sprawdzian na koniec szkoły podstawowej wskazywano, że będzie on głównie służył dostarczeniu nauczycielom szkół podstawowych informacji o tym, jak uczą. W rozporządzeniu o nadzorze pedagogicznym z kwietnia 2004 roku nakazuje się dyrektorom i nauczycielom wszystkich szkół analizować wyniki sprawdzianów i egzaminów oraz wykorzystać je do oceny jakości pracy szkoły i podejmowania „stosownie do potrzeb działań naprawczych lub doskonalących”.
Wykorzystanie przez nauczycieli informacji uzyskanych poprzez ocenianie do planowania przyszłych działań w klasie szkolnej albo też wykorzystywanie ogólnokrajowych wyników egzaminów i sprawdzianów do modyfikowania polityki oświatowej bywa określane jako ocenianie kształtujące drugiego poziomu.
Jednym z głównych wniosków raportu OECD jest położenie nacisku na tworzenia w oświacie kultury ewaluacji i samooceny.
Istnienie w szkole kultury ewaluacji oznacza, że nauczyciele zbierają informacje o uczniach i ich uczeniu się po to, aby zorientować się, co z tego, co robią, jest skuteczne, dlaczego jest skuteczne lub skuteczne nie jest i jak należy własne działania modyfikować.
Także w lutym OECD zorganizowała w swojej paryskiej kwaterze konferencję poświęconą strategii wprowadzania oceniania kształtującego do polityki oświatowej krajów członkowskich. Skąd to zainteresowanie organizacji (dobrze znanej w Polsce dzięki badaniom PISA) praktyką nauczania i oceniania prowadzoną przez nauczyciela w klasie szkolnej? Najważniejszy powód to ten, że liczne badania i poważne raporty pokazują, że ocenianie kształtujące jest bardzo skutecznym sposobem podnoszenia osiągnięć uczniów. Inną przyczyną zainteresowania tym sposobem oceniania jest to, że ocenianie kształtujące przygotowuje uczniów do uczenia się przez całe życie. Badania wykazują również, że ocenianie kształtujące jest pomocne w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych.
Prosta definicja oceniania kształtującego może brzmieć tak: ocenianie kształtujące to dawanie informacji pomagającej w dalszym uczenia się. Tak rozumiane ocenianie nie służy tylko ocenie wiedzy i umiejętności ucznia, ale przede wszystkim ma pomóc uczniowi w procesie samodzielnego uczenia się. Centrum Edukacji Obywatelskiej zajmuje się ocenianiem kształtującym od ponad dwóch lat. Przeprowadziliśmy kilkadziesiąt szkoleń rad pedagogicznych, w roku szkolnym 2004/2005 prowadziliśmy na ten temat kurs przez internet, asystowaliśmy szkołom w pilotażu oceniania kształtującego, współpracujemy z CODN w organizacji pilotażu 10 szkól w roku szkolnym 2005/2006 i organizowaliśmy w kwietniu 2005 roku w MENiS konferencję poświęconą ocenianiu kształtującemu.
Z naszych doświadczeń wynika, że ocenianie kształtujące można wprowadzać do szkoły na kilka sposobów:
Wprowadzanie przez wszystkich nauczycieli uczących jedną klasę wszystkich elementów oceniania kształtującego.
Indywidualne wprowadzanie wszystkich elementów oceniania kształtującego przez jednego lub kilku nauczycieli w szkole.
Indywidualne wprowadzanie wybranych elementów oceniania kształtującego przez jednego lub kilku nauczycieli w szkole
Mówiąc o elementach oceniania kształtującego, mamy na myśli podstawowe zagadnienia towarzyszące ocenianiu kształtującemu, a więc:
Określanie celów lekcji i formułowanie ich w języku zrozumiałym dla ucznia.
Ustalanie wraz z uczniami kryteriów oceniania, czyli tego co nauczyciel będzie brał pod uwagę przy „ocenie” pracy ucznia.
Budowanie atmosfery uczenia się (praca z rodzicami i uczniami).
Rozróżnianie funkcji oceny sumującej i kształtującej.
Umiejętność formułowania pytań kluczowych.
Znajomość technik zadawania pytań.
Stosowanie efektywnej informacji zwrotnej.
Wprowadzanie i stosowanie oceny koleżeńskiej i samooceny uczniowskiej.
Mirosław Jadrych Lidia Jakubowska Publiczne Gimnazjum w Drążnej. Prezentowali praktyczną stronę wdrażania OK w swojej szkole. |
Szkoła w obliczu nowych propozycji finansowania oświaty
Antoni Jeżowski – ekspert Instytutu Badań w Oświacie
Irena Dzierzgowska - Redaktor naczelny „Dyrektora Szkoły
Uczeń sprawiający trudności wychowawcze. Uwarunkowania prawne.
|
|
Przestępczość nieletnich w aspekcie zjawiska przemocy w szkole.
dr Janusz Bryk, Wyższa Szkoła Policji |
1. Zjawisko przemocy w szkole w ujęciu normatywnym
2. Rodzaje przemocy w szkole
3. Cechy przemocy
4. Formy przemocy w szkole
5. Przemoc fizyczna, przemoc słowna
6.Przemoc bez słów i kontaktu fizycznego
7. Czynniki sprzyjające stosowaniu przemocy w szkole
8. Narzędzia prawne
9. Rozmiary , dynamika, struktura przestępczości nieletnich
10. Program Zapobiegania Niedostosowaniu Społecznemu i Przestępczości wśród Dzieci i Młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem Procedur postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia dzieci i młodzieży przestępczością oraz demoralizacją, a w szczególności narkomanią, alkoholizmem i prostytucją. Program ten miał z założenia usprawnić współpracę Policji ze szkołami w obszarze zapobiegania i zwalczania negatywnych zjawisk wśród dzieci i młodzieży. Szkoły zobowiązane są do podejmowania działań interwencyjnych w następujących przypadkach : gdy uczeń , który nie ukończył 18 lat używa alkoholu lub innych środków w celu wprowadzenia się w stan odurzenia, uprawia prostytucję, bądż przejawia inne zachowania świadczące o demoralizacji; gdy nauczyciel podejrzewa, że na terenie szkoły znajduje się uczeń będący pod wpływem alkoholu lub narkotyków; gdy nauczyciel znajduje na terenie szkoły substancjię przypominającą wyglądem narkotyk; gdy nauczyciel podejrzewa, że nauczyciel posiada przy sobie substancję przypominającą narkotyk. Ponadto Procedury określają postępowanie szkoły wobec ucznia, który jest sprawcą czynu karalnego lub przestępstwa; który stał się ofiarą czynu karalnego.
11. Współpraca szkoły z Policją - stała i bieżąca
Wystąpienia oficjalne. Bankiet
Najdłuższy dzień konferencji tradycyjnie zakończył się uroczystą kolacją, podczas której odbył się koncert zespołu Szkoły Muzycznej w Toruniu. Joanna Berdzik podziękowała sponsorom i partnerom konferencji. |
Wystąpili sponsorzy i partnerzy konferencji - bez których nie mogłoby się odbyć takie spotkanie.
Feliks Sapiński - Prezes Zarządu firmy Vulcan (będącej sponsorem głównym KKDS) wyraził wolę wspierania działalności OSKKO, nawiązał do początków Stowarzyszenia.. |
Zebranych pozdrowił zebranych przedstawiciel sponsora głównego KKDS - wydawnictwa Juka-91 - członek zarządu spółki - Zbigniew Krygier |
|
Antoni Jeżowski - pierwszy organizator Konferencji, ekspert Instytutu Badań w Oświacie przypomniał historię KKDS. |
Dyrektor Biura Związku Miast Polskich, Andrzej Porawski wyraził chęć współpracy z OSKKO |
Prezes Nauczycielskiej Agencji Ubezpieczeniowej - po raz pierwszy na Konferencji pozdrowił dyrektorów. |
Zebranych powiadomiono o nawiązanej oficjalnej współpracy OSKKO z Instytutem Badań w Oświacie. Na zdj. - prezes IBO - Łukasz Świtała. |
Następnie odbyła się uroczysta kolacja. Było wiele czasu na dyskusje.
|
|
|
|
Przyjęcie przygotowali uczniowie szkoły gastronomicznej.
Wieczorem uczestnicy zwiedzali Starówkę toruńską.
Tego dnia uczestnicy modułu dyrektorskiego ponownie spotkali się w Dworze Artusa. |
Pierwszy panel tego dnia to:
Strategia Rozwoju Edukacji na lata 2007 - 2013
Jerzy Wiśniewski, Dyrektor Departamentu Strategii Edukacyjnej i Funduszy Strukturalnych MEN
Celem głównym rozwoju edukacji w Polsce jest podniesienie poziomu wykształcenia społeczeństwa, tak by wykształcenie co najmniej średnie stało się bardziej powszechne - 70% w grupie wiekowej 25–45 lat w 2013 r., przy jednoczesnym zapewnieniu wysokiej jakości kształcenia.
Równocześnie konieczne jest stałe podnoszenie poziomu kwalifikacji osób dorosłych, przede wszystkim kwalifikacji zawodowych oraz ogólnych kompetencji niezbędnych do funkcjonowania we współczesnym społeczeństwie.
Nakłady.
•Odsetek PKB przeznaczany w Polsce w 2001 r. (oświata i wychowanie – 4,1%; szkolnictwo wyższe -1,1%) na edukację oscyluje w granicach udziałów przeznaczanych na edukację w innych państwach UE
•Czechy: oświata i wychowanie – 3,0%; szkolnictwo wyższe – 0,9%;
•Wlk. Brytania: oświata i wychowanie – 3,4%, szkolnictwo wyższe - 0,8%
Irena Dzierzgowska ("Dyrektor Szkoły"), Jerzy Wiśniewski (MEN), Ewa Czechowicz (OSKKO) |
Irena Dzierzgowska - Redaktor naczelny „Dyrektora Szkoły” przedstawiła referat ze swym poglądem na potrzeby edukacji
Ewa Czechowicz - OSKKO miała wystąpienie z punktu widzenia Stowarzyszonych.
Plusy strategii:
została sporządzona;
zawiera próbę diagnozy obecnego stanu edukacji;
zawiera analizę SWOT polskiej edukacji;
określa cele oraz główne procesy społeczne, z którymi musi się zmierzyć system edukacji;
określa główne kierunki rozwoju;
kładzie szczególny nacisk na dziedziny, które są zaniedbane lub wzrosła ich ranga w wyniku transformacji ustrojowej;
podaje niektóre rozwiązania, czasem bardzo szczegółowo (upowszechnienie edukacji przedszkolnej);
określa źródła finansowania
zakłada nie powiększanie udziału JST w finansowaniu edukacji;
planuje działania idące w kierunku zwiększenia efektywności i racjonalizacji wydatków na edukację;
zakłada konieczność wprowadzenia zmian legislacyjnych;
określa 21 obszarów, które są istotne z uwagi na realizację zamierzeń strategii;
stara się przedstawić sposób realizacji założonych celów w tych obszarach
Pytania i wątpliwości:
Czy występują i były analizowane różnice w poziomie wykształcenia i jakości kształcenia pomiędzy różnymi regionami kraju?
Gdzie przebiega granica miasto/wieś? A co z obszarami miejsko-wiejskimi?
Na czym oparte jest przekonanie, że zmiany w strukturze szkolnictwa ponadgimnazjalnego są wynikiem wyższych aspiracji edukacyjnych Polaków? To samo pytanie można zadać odnośnie wzrostu ilości studentów.
Czy ostatnio wprowadzone zmiany w kształceniu i doskonaleniu zawodowym nauczycieli przyniosą oczekiwane rezultaty? Czy analizowano jakich nauczycieli będzie potrzeba w najbliższej przyszłości?
W jakim stopniu zostały uwzględnione zadania innych ministrów, zwłaszcza ministra kultury, w świetle podobnych strategii opracowanych w ramach innych resortów?
Jak i kiedy będzie można stwierdzić zrealizowanie poszczególnych propozycji w kontekście głównego celu rozwoju edukacji?
Jakie zmiany (rozmiar i zakres) prawne przewiduje strategia? Jakie ma być ich tempo oraz charakter?
Jaka jest hierarchia proponowanych działań oraz perspektywa uzyskania efektów?
Czy realizacja strategii ma być prowadzone równym frontem, czy też przewidziana jest pewna kolejność wdrożeń (jaka) oraz przewiduje się jej podział na etapy?
Czy szacowano choć przybliżone koszta w różnych przedziałach czasowych? Może takie szacowanie zaplanowano w najbliższym czasie?
W jaki sposób przewiduje się pozyskiwanie wymienionych źródeł finansowania, w szczególności pozabudżetowych?
Czy została przeprowadzona analiza przewidywanych rezultatów działań opisanych w strategii i czy mają one szansę przynieść założone efekty?
Proponujemy by:
dokument ten stanowił punkt wyjścia dla kompleksowej debaty społecznej na temat edukacji, w wyniku której powstaną jasno i precyzyjnie określone programy mające na celu realizację przyjętych założeń wraz z analizą kosztów i zysków.
konieczne zmiany w prawie oświatowym były realizowane planowo i kompleksowo (co nie wyklucza etapowości tych zmian), tak by prawo to stanowiło coraz klarowniejszy i spójny system stymulujący poprawę jakości edukacji.
ciągle mieć na uwadze, że nie da się osiągnąć jakiejkolwiek poprawy bez uruchomienia odpowiednich nakładów finansowych.
Status dyrektora
Blaski i cienie bycia dyrektorem. Wizerunek dyrektora szkoły w oczach przełożonych, podwładnych i partnerów
dr Bogusława Błoch, Tomasz Grzyb, IBOZ psychologicznego punktu widzenia kontakty między wszystkimi tymi grupami można opisać w kategoriach wywierania wpływu społecznego.
Wpływ społeczny to
oddziaływanie, w wyniku którego jednostka, grupa czy jakaś inna instytucja
wywołuje zmiany w sferze poznawczej, emocjonalnej lub/i behawioralnej człowieka.
Wpływ społeczny może być świadomym, intencjonalnym zabiegiem, ale może być także
działaniem nieświadomym np., gdy podmiot nie zdaje sobie sprawy z tego, że jego
zachowanie wpływa na sposób myślenia, emocje czy zachowanie drugiego człowieka.
Dyrektor szkoły wywiera wpływ na otaczających go ludzi w różny sposób – jednym z
czynników modyfikujących proces wpływania na innych jest to, w jakiej strefie
wpływu znajdują się te osoby.
Strefa |
|||
pełnej kontroli |
wpływu |
wpływu |
braku wpływu |
Kwestie, nad którymi mamy bezpośrednią kontrolę – nasza władza jest ostateczna |
Kwestie, nad którymi mamy kontrolę poprzez dostęp do osób podejmujących decyzję czy działania z nimi związane |
Kwestie, nad którymi nie mamy ani bezpośredniej kontroli, ani poprzez dostęp do osób podejmujących decyzję, ale mimo to są sposoby, aby na te decyzje wpłynąć |
Kwestie, na które nie mamy żadnego wpływu |
► bo „świadomość własnych ograniczeń to podstawa sukcesu”
► bo często rozpisanie stref wpływu pokazuje nam, na co tak naprawdę mamy wpływ, a co jest poza naszym zasięgiem
► bo największy stres występuje u osób, które mają bardzo ograniczone strefy wpływu a ceduje się na nich bardzo dużą odpowiedzialność
Bardzo ważnym czynnikiem,
znacznie modyfikującym nasze strefy wpływu jest autorytet, jaki posiadamy
w oczach otaczających nas ludzi. Sam autorytet zaś jest pochodną wizerunku
naszej osoby.
Narzędziem pozwalającym kształtować nasz wizerunek są metody wpływu
społecznego.
Receptywne wywieranie wpływu – pozwala na zjednanie sobie ludzi oraz wyrażenie zainteresowania i szacunku. Umożliwia poszerzenie naszych stref wpływu.
Ekspresywne wywieranie wpływu – pozwala na dzielenie się naszymi pomysłami, komunikowanie naszego stanowiska i przekonywanie innych – zarówno do naszych pomysłów jak i do naszej osoby.
Należy zachować, mniej więcej, równe proporcje ekspresywnych i receptywnych metod wywieraniu wpływu.
Przewaga form ekspresywnych powoduje spostrzeganie osoby wpływającej jako tyrana, przewaga form receptywnych – jako osoby nie potrafiącej samodzielnie działać.
Status dyrektora
Mirosław Sielatycki, dyrektor CODN, Standardy pracy dyrektora szkoły – czy są nam potrzebne w Polsce, jak rozwiązali to inni?
wielu lat toczy się w naszym kraju dyskusja o roli i prawnym umiejscowieniu dyrektora szkoły. Reforma edukacyjna zintensyfikowała debatę na ten temat. Przypomnijmy chociażby wypowiedzi na łamach „Dyrektora Szkoły” z 2002 r. pod znamiennym tytułem „Ile nauczyciela – ile menedżera?”, czy też badania i dyskusje organizowane przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty. W sensie formalnym funkcję dyrektora polskiej szkoły opisuje prawo oświatowe, problem w tym że w bardzo wielu miejscach i jedynie językiem zadaniowym. Na opis składają się Ustawa o systemie oświaty, Karta Nauczyciela i kilkadziesiąt rozporządzeń. To dość skomplikowany labirynt. Najprostszy „nawigator” po nim przedstawiony został w numerze 2/2004 „Dyrektora Szkoły”, gdzie wyspecyfikowano następujące grupy zadań dyrektora szkoły związanych z:
- kwestiami ogólnymi,
- organizacją szkoły,
- realizacją obowiązku szkolnego dzieci i młodzieży,
- prowadzeniem polityki kadrowej,
- oceną nauczycieli,
- awansem zawodowym nauczycieli,
- nadzorem pedagogicznym.
Ponadto możemy odwołać się do zapisów Programu ramowego Kursu kwalifikacyjnego dla oświatowej kadry kierowniczej (z 1999 r.), który określa zakres przygotowania osób obejmujących funkcje dyrektorskie. Przypomnijmy, że na poziomie celów opisanych w kursie wskazano umiejętności dyrektora szkoły. Tak więc powinien on dysponować umiejętnościami z zakresu:
- komunikacji społecznej,
- kierowania zespołem ludzkim,
- stosowania prawa oświatowego i finansowego,
- kierowania procesem wspierania jakości pracy szkoły,
- kierowania rozwojem szkoły, samokształcenia i planowania własnego rozwoju,
- wspierania rozwoju zawodowego nauczyciela,
- stosowania nowoczesnych technik informacyjnych w zarządzaniu,
- organizacji pracy administracyjno-biurowej,
- współpracy z otoczeniem szkoły.
Istotną wskazówką w ocenie zakresu wymagań wobec dyrektora szkoły są standardy oceny jakości pracy szkół zawarte w Rozporządzeniu MENiS w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego (z 2004 r.). obszary wyszczególnione w standardach wskazują bowiem jednocześnie w sposób pośredni na podstawowe zadania dyrektora szkoły. |
Status dyrektora
Jan Potworowski
GETTING TO GRIPS WITH SCHOOL STAFF lub DLACZEGO ZARZĄDZANIE WEWNĄTRZSZKOLNE
W poszukiwaniu jakości |
Status dyrektora - dyskusja programowa
Na zdj. w prezydium: Marek Pleśniar (dyrektor Biura OSKKO), Jerzy Wiśniewski (dyrektor Departamentu Strategii...MEiN), Mirosław Sielatycki (dyrektor CODN), Ryszard Sikora (przewodniczący KR OSKKO), Wojciech Tański - Skarbnik OSKKO, Jan Potworowski
Ryszard Sikora przedstawił zagadnienia do dyskusji:
1. Wprowadzenie
Edukacja młodych pokoleń jest najistotniejszą inwestycją państwa w jego rozwój i sukces obywateli a dyrektorzy pełnią, naszym zdaniem, kluczową dla wypełnienia tego zadania rolę.
Roli, którą już pełnią, będąc przygotowanymi merytorycznie menedżerami podległych placówek, organami nadzoru pedagogicznego, gwarantami realizowania polityki oświatowej państwa, przestrzegania prawa, zapewniania uczniom należnych im warunków zdobywania wykształcenia.
Oczekiwanie właściwego wypełniania tej roli narzuca na kadrę kierowniczą oświaty szereg wymagań, w tym przede wszystkim wysokie wymagania kompetencyjne, a także nakłada odpowiedzialność za jej realizację. Niestety, obecne określenie statusu dyrektora szkoły w systemie edukacji powoduje, że sprostanie tym oczekiwaniom napotyka na szereg różnych problemów.
Problematyką statusu dyrektora polskiej szkoły zajmujemy się już od V KKDS w Poznaniu, w zeszłym roku w Olsztynie podczas VI KKDS określiliśmy podstawowe problemy, które wiążą się z określeniem statusu dyrektora szkoły oraz jego roli w budowaniu swojego statusu.
Dziś na bazie wniosków chcemy pójść krok dalej
2. Cel
Określenie adekwatnego do wymagań, nałożonych zadań i odpowiedzialności statusu dyrektora współczesnej szkoły w systemie edukacyjnym.
3. Dla osiągnięcia tego celu istotna będzie odpowiedź na pytania:
Kim dziś powinien być dyrektor szkoły?
ü nauczycielem, któremu na jakiś okres powierzono stanowisko, z przypisanym do tego nauczyciela czasem pracy, wynagrodzeniem, urlopem, itd.)?
ü profesjonalistą zatrudnionym do zarządzania szkołą z wynagrodzeniem adekwatnym do zakresu wykonywanych zadań, ze ściśle określonymi kompetencjami i odpowiedzialnością?
Kwalifikacje, sposób powoływania (zatrudniania), czas pracy, wynagrodzenie, urlop
Jak powinna być określona rola dyrektora szkoły w systemie zarządzania oświatą?
ü jako swego rodzaju „chłopca do bicia” silnie uzależnionego od różnych zewnętrznych wpływów (organ prowadzący, kuratorium, jednostki obsługi finansowej, prawo)?
ü jako samodzielnego, ale w pełni odpowiedzialnego za efekty tej samodzielności kierownika szkoły?
Prawne określenie zadań, kompetencji, odpowiedzialności
Jak powinna być określona pozycja dyrektora w systemie?
ü czy ma to być pracownik samorządowy? – ryzyko przewagi myślenia dyrektora o odpowiedzialności za ekonomiczne efekty.
ü czy ma to być pracownik państwowy? – odpowiedzialność za realizację podstawowej funkcji szkoły i przez to gwarancja realizacji polityki oświatowej państwa.
Podległość służbowa czyli usytuowanie w systemie,
Jak powinny być określone role dyrektora w szkole?
ü dyrektor jako osoba zarządzająca zakładem pracy we wszystkich zakresach jej działania – pełna realizacja funkcji kierowniczych (planowania, organizowania, kierowania i nadzorowania)
ü dyrektor jako osoba z ograniczonymi możliwościami w tym zakresie?
Kwestia finansów, nadzoru pedagogicznego, organizacji.
czyli
Jaki powinien być status dyrektora współczesnej polskiej szkoły?
M. Plesniar, E. Tański |
M. Sielatycki, J. Potworowski, J. Wiśniewski
Zakończenie konferencji
Konferencję zamknęła Prezes OSKKO, Joanna Berdzik.
Podziękowania dla Jerzego Wiśniewskiego (MEN) i Jana Potworowskiego.. |
Oraz
przedstawicieli UM Torunia: dyrektor Wydziału Edukacji i Sportu, Anny
Kłobukowskiej
i wicedyrektora Wydziału - Jarosława Więckowskiego.
Jarosław Więckowski - członek OSKKO wykonał ogromną pracę organizacyjną na rzecz konferencji... |
Zdjęcia zbiorowe uczestników
Organizatorzy konferencji - OSKKO.
Konferencję
prowadzili: Joanna Berdzik (Prezes OSKKO - prowadzenie obrad)
i Marek Pleśniar (dyrektor
Biura OSKKO - szef konferencji)
1.
Joanna Berdzik, Marek Pleśniar |
Zespół OSKKO:
Od lewej: Dorota
Kulesza, Danuta Sikora (sekretariat konferencji), Marta Szwonder (Biuro OSKKO),
Wojciech Tański (Zarząd OSKKO), Piotr Sobczyk, Renata Podgórska, Roman
Łobożewicz, Gabriela Zdunek
|
Dorota Kulesza,
Bogusław Bek, Jerzy Kostyła, Ewa Halska, Jarosław Więckowski (OSKKO i UM Toruń),
Bogna Skoraszewska, Sławomir Lipiński (KR OSKKO), Wojciech Tański
Poniżej pierwszy pan od lewej: Piotr Tałan, drugi: Roman Przydatek i inni
Pozostałe fotografie - w galerii ogólnej. |
Szczególne podziękowania organizatorzy składają kadrze pedagogicznej i uczniom Zespołu Szkół Gastronomicznych w Toruniu
|
Małgorzata Nowak, Jacek Wojdałowicz, Andrzej Jasiński, Ryszard Sikora |
Menu:
wszystkie fotografie z konferencji | |
wszystkie materiały do pobrania | |
powrót na początek | |
powrót do strony głównej OSKKO |
Kontakt z
organizatorami: Ogólnopolskie
Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty e-mail:
oskko@oskko.edu.pl
telefon/fax: (0-89) 527-20-52
kom. 502-060-339, 10-132 Olsztyn, ul. Królowej Jadwigi 2/12,
www.oskko.edu.pl