Forum OSKKO - wątek

TEMAT: ewaluacja realizacji podstawy programowej
strony: [ 1 ][ 2 ]
beera03-02-2005 18:23:47   [#01]

Ewaluacja realizacji podstawy programowej...

Co to jest ewaluacja - wiem ( studia podyplomowe z ewaluacji)
Co to jest realizacja- też wiem ( doświadczenie życiowe;-)
Co to podstawa programowa- także( studia oświatowe)

A teraz dzięki ankiecie DKO mam napisać o ewaluacji realizacji...

ja powiem tak-
pytać można o wszystko- to bardzo proste.
Powiem więcej-

odpowiedzieć mogę już też na wszystko-
mam w glowie pożądane szablony odpowiedzi
niektore odpowiedzi przychodza mi juz automatycznie ;-)

Ale gdzie sens tego wszystkiego?????????????????????????????

Kto z Was jeszcze został obdarzony ostatnią ankietą nazwaną obowiązkowym sprawozdaniem z nadzoru prowadzonego w I półroczu???

Gaba03-02-2005 18:36:27   [#02]
jako,hgm, hgm autorka tzw. programu - chyba się trochę znająca na 5 programach ministerialnych, najbardziej popularnych do języka polskiego - mogę smiało powiedzieć, że - żaden ze znanych mi programów do języka polskiego nie zrealizował podstawy programowej, zajęło mi to 4 lata pracy i dało produkt w postaci 610 stron analiz. Myślę, że praca przekazana przez DKO jest nierealna i zmusza do kłamstwa. Nie mamy takich narzędzi.
violka03-02-2005 19:43:22   [#03]

jednak

jakoś trzeba mierzyć realizację podstawy programowej i myslę że nie chodzi tu o badanie czy program takową zawiera

tylko raczej o to co nauczyciel faktycznie realizuje na lekcjach

jak to badać - hospitacje diagnozujące, testy kompetencji ?

czy też coś innego ?

jakie macie pomysły?

grażka03-02-2005 19:57:19   [#04]

Wybieram program dopuszczony przez MENiS. Zakładam, że wyczerpuje podstawę programową - bo inaczej na jakiej podstawie uzyskałby ministerialne dopuszczenie?

Czy zlecenie dyrektorom takich badań oznacza, że ministerstwo pod tym względem programów nie sprawdza?

beera03-02-2005 20:01:23   [#05]

jestem dyrektorem 7 lat

i nie mierzyłam tej realizacji przez 6 lat.
W sensie " ewaluacji realizacji"

Nauczyciele realizują program, wpisują tematy lekcji, robia sprawdziany, piszemy zewnętrzne sprawdziany  i badania kompetencji.

teraz przeprowadze tę ewaluację- tzn. napisze, ze przeprowadzam ;-)

Mam hospitacje- nauczyciele w drukach przedhospitacyjnych wypisują treści podstawy.
Mam poziomy wymagan na oceny- one wynikaja z podstawy programowej i programu
Mam program naprawczy- odwołuje się do treści podstawy ( ubiegloroczne badanie nie wyszly dobrze)
Mamy plany dydaktyczne- zawierając cele operacyjne odwołują sie do podstawy
Piszemy badania kompetencji- one mierzą realizację podstawy
Piszemy sprawdzian po VI klasie- jak wyżej

PRACUJEMY, kurcze...

beera03-02-2005 20:02:09   [#06]

Grażka

BRAWA dla wniosku :-))
Gaba03-02-2005 20:05:08   [#07]

możecie co najwyżej sprawdzić, jak sobie radzi nauczyciel z programem - ale nie sądzę, by ktokolwiek z dyrektorów miał narzędzia do tego, to są bardzo trudne i bardzo żmudne badania.

ankietą, co se nauczyciel wypełni i to jest jakoby miarodajne... znowu jest uprawiana radosna twórczość literacka... żeby nie było klawisza - delete...

;-)

beera03-02-2005 20:05:41   [#08]

cała ankieta jest... no nie powiem

Ale zobaczcie jeden z fragmentow:

2.

Ewaluacja realizacji podstawy programowej

-

Zakres badania

-

Narzędzia, za pomocą których dokonano ewaluacji

-         ankieta

-         opracowane przez

-

Nauczyciele, którzy nie opracowali katalogu wymagań na poszczególnych poziomach swojego przedmiotu:

-         pani

-         pani

-

Wnioski wynikające z przeprowadzonych badań

-

Wnioski wynikające z analizy sprawozdań z realizacji podstawy programowej, przedstawianych przez nauczycieli

-         co zasługuje na uwagę...

-         co nie zostało zrealizowane – dlaczego?

beera03-02-2005 20:07:26   [#09]

DOKŁADNIE

jak narzędzie do dokonania ewaluacji w tym zakresie proponuje się..ankietę..

Czyli gdy spytam :
1. Czy realizuje pani podstawe programowa ?

I pani mi odpowie "tak"

Bedzie OK

i chyba TAK właśnie zrobię..

Gaba03-02-2005 20:07:39   [#10]

oj, Asiu jesteś nieodświeżona, albo dopiero teraz...

z tymi recenzjami jest bardzo krucho. Nie chciałabym o tym pisać, bo najprościej jest komuś dowalać, kiedy go nie ma - 5 programów do polskiego i 5 podręczników nie ma (!!!!) obowiązkowych - nakazanych przez PP treści w postaci tekstów, a każdy z podręczników i programów nie ma obowiązkowych terminów od 5 do dwudziestu kilku... ;-(

Gaba03-02-2005 20:12:13   [#11]

Asiu, Ty piszesz poważnie, czy znowu mnie ktoś robi w trąbę, wszyscy wiedzą, że to żart tylko ja jestem szczególnie ociężała jak z tego zoo od Mrożka... - Ty w to wierzysz... wierzysz w tę papierkologiczna ułudę, że jesteśmy w stanie zbadać...

- bo nauczyciel odpowie TAK, a sam nie zna podstawy?

a ja mam się znać... kiedy nie jestem fizykiem... to chyba rola ponad siły dla człowieka od okien, dachów, środka specjalnego i swojego przedmiotu. 

Gdyby powstał ośrodek do badania podręczników i programów, to... kto wie...

beera03-02-2005 20:29:16   [#12]

czy wierzę?

w ogóle nie wierzę :-)

Malo nie dostałam wylewu gdy przeczytalam tę ankietę...

A zauważylaś, ze mi tam każą nazwiska nauczycieli wypisywać?

Grażyna03-02-2005 20:31:47   [#13]

ja też miłam w nieco innej ankiecie mojego KO wypowiedzieć się o ewaluacji podstawy programowej-napisałam, że takowej nie robię, bo nie mam odpowiednich narzędzi, ani kompetencji (nie jestem przeciez omnibusem: polonistą, przyrodnkiem, matematykiem itp) jak więc mogę miarodajnie wypowiedzieć się, że n-l zrealizował podstawę. Z temtów lekcji to nie wynika, z hospitacji diagnozujących? - też bym nie była pewna, z planów nauczania nie do końca, więc jak?

Asiu! Cos tu jest nie tak, prawda? Przecież nawet sprawdzian po klasie 6 w gruncie rzeczy nie jest miarodajny: co roku inny inny test, co roku inna grupa badawcza...

beera03-02-2005 20:39:45   [#14]

no ale...

przecież Ci nauczyciele realizują podstawę!

wiedząc, ze realizują program, ktory został dopuszczony przez MENIS, uznaję, ze realizują podstawę.

A badania?
Powinnam wziąć każdą kolejną treść podstawy i sprawdzić- zapis w dzienniku, zapis w zeszycie ucznia i jeszcze przeprowadzić kartkowkę...

Moge nawet to zrobić na 610 stron TYLKO PO CO???

Gaba03-02-2005 20:41:00   [#15]

no, dziewczyny - bo łapałam schiza.

To myślimy tak samo, ani nawet nie próbujcie - to są ciężkie studia porównawcze (tak mi sie wydaje), a mam jedynie za sobą studium dokonane na 1700 tekstach z 5 podręczników.

Gaba03-02-2005 20:42:54   [#16]

a i tak jeżeli jest podręcznik konstruktywistyczny z zew. metodyka - nic nie psrawdzisz, wszysto sie dzieje w interakcji pomiędzy nauczycielem a uczniem...

Gaba03-02-2005 20:44:11   [#17]
610 stron... - tez nie wiem po co - by dowieść, że bardzo polskiej szkole jest potrzebny Instytut do badania podreczników i programów...
Grażyna03-02-2005 20:47:29   [#18]
właśnie gaba-uważam tak samo, to co się dzieje w między uczniem a nauczycielem jest najwazniejsze w całym procesie, pisać w dzienniku mozna wiele - krótki temat nie odda wszystkiego co się a lekcji dzieje, robi itp. ale bywa i odwrotnie - paier cierpliwy, wszystko zniesie.:))
Grażyna03-02-2005 20:48:51   [#19]
sorki za braki literek, ale mam tipsy na paznokciach i trochę mi się ślizgają po klawiaturze, nie zawsze trafiam tam gdzie chcę:))
beera03-02-2005 20:56:09   [#20]

Tipsy

ŁAŁ

;-)))

a ankieta???

A co powiecie na takie coś?

Muszę podać nazwiska hospitowanych i wnioski pohospitacyjne z tych hospitacji :-)))

VIII

 

Hospitacje

 

1.

Tematyka hospitacji doradczo - konsultacyjnych

 

-

Ilość przeprowadzonych hospitacji

-         klasa, przedmiot, nauczyciel

-         klasa, przedmiot, nauczyciel

 

-

Wnioski wynikające z hospitacji

 

2.

Tematyka hospitacji kontrolno - oceniających

 

-

Ilość przeprowadzonych hospitacji

-         klasa, przedmiot, nauczyciel

-         klasa, przedmiot, nauczyciel

 

-

Wnioski wynikające z hospitacji

 

3.

Tematyka hospitacji diagnozujących

 

-

Ilość przeprowadzonych hospitacji

-         klasa, przedmiot, nauczyciel

-         klasa, przedmiot, nauczyciel

 

-

Wnioski wynikające z hospitacji

Gaba03-02-2005 20:59:59   [#21]
asiu, powiedz mi... czemu mnie tak podpuszczasz, przecież wiesz, że jestem w gorącej wodzie kapana - serce mam gorące, podobno dobrze, ale język...
Grażyna03-02-2005 21:08:27   [#22]

byłam na balu przebierańców pankiem i potrzebowałam długich, czarnych paznokci z trupimi czaszkami. Teraz mam tylko długie paznokcie i jest mi z nimi fajnie.

a wracjąc do aniety: czy nie jest to naruszenie tajemnicy służbowej, a co z ochroną danych osobowych?

Grażyna03-02-2005 21:09:21   [#23]
zwróiłam bym się do radcy prawnego o opinię i zakwesionował taką ankietę - też jestem w orącej odzie kąpana, może przesadzam, ale aż mnie kręca
Grażyna03-02-2005 21:09:53   [#24]
te tipsy:)))))))))
Gaba03-02-2005 21:12:11   [#25]
a mnie te trupie główki..
beera03-02-2005 21:12:18   [#26]

Chcialabym by to był zart:-(

W sprawie tej ankiety będę pisała do MENIS

.....

trupie czaszki- to jakoś koresponduje;-))

Grażyna03-02-2005 21:16:02   [#27]
daj znać jaki będzie finał ankiety, jestem mocno zainteresowana (a skręca mnie nie z powodu tipsów tylko z powodu tej ankiety):))
zgredek03-02-2005 22:17:28   [#28]
mic

asia!

nie mam jeszcze takiego cuda

znaczy czekać będę z niecierpliwością:-(((((((((
Marek Pleśniar03-02-2005 22:19:32   [#29]

popieram pomysł zrobienia tej ankiety na 610 stron

i tak wszyscy dyrektorzy w tej delegaturze;-)

beera03-02-2005 22:24:16   [#30]

zgredek :-)

mam to w formie elektronicznej- znaczy przepisane z papierowej wersji.

Jeśli dosięgnie to Was- starszakow- pisz, to prześlę Ci :-)

zgredek03-02-2005 22:33:14   [#31]
ale za to dzięki Tobie nie zaskoczył mnie dzisiaj telefon z ko:-)

bo wiedziałam już o nowej ankiecie z pnz;-)))))))))
beera03-02-2005 22:34:46   [#32]

a widzisz;-))

jak to dobrze mieć spanikowaną koleżankę ;-))
Wertykal03-02-2005 23:59:14   [#33]

Kurczę!

Ja nie łapię tej ichniej nowomowy!

Potrafisz mi Asiu wyjaśnić, po polsku co oznacza "ewaluacja realizacji podstawy programowej"?

Tak w krótkich, żołnierskich słowach... ;-))

Marek

zgredek04-02-2005 00:00:28   [#34]

ja za asię, bo chyba śpi:

patrz #1
Marek Pleśniar04-02-2005 01:07:59   [#35]

ewaluacja realizacji;-)

jacie

to wdzięczne zadanie

"w wyniku czynnosci ewaluacyjnych stwierdzono, że realizowano"

Nie stwierdzono czy Zrealizowano;-)

rzewa04-02-2005 02:03:37   [#36]

to wszystko takie jakieś...

Przeciez robisz wewnętrzny pomiar i zewnętrzne badanie kompetencji (+ sprawdzian OKE) - wyniki tego wszystkiego zebrane i zanalizowane to własnie monitoring realizacji podstawy programowej,

A jaki stwierdzisz, że z tymi wynikami cós nie tak, to opracujesz program naprawczy - czyli zewaluujesz realizacje podstawy programowej!

Koniec piesni i koniec odpowiedzi na pytanie!

beera04-02-2005 08:40:07   [#37]

nie kończ, nie kończ ;-)) ( pieśni;-)

to,ze gorsze wyniki WCALE nie musi oznaczać, ze n-le nie realizują podstawy programowej!

To wnioski tylko w jedną stronę- czy dzialajac na ich podstawie " zewaluuję" realizację ( swoją drogą nie ma czegoś takiego jak "zewaluować- możemy dokonać ewaluacji)

Po prostu:
Gdy czytam " ewaluacja realizacji podstawy programowej" to mi się Fredro jakoś kojarzy.
Wszyscy musieli swego czasu mówić po francusku, niekoniecznie znając język.
 Nikt nie wiedział co mówi i nie wiedział także , co slyszy- ale rozmowa trwala;-))

Gaba04-02-2005 09:36:00   [#38]

Asiu, przepraszam, że zmieniam ton - to, co piszesz jest prawdą, ale wielu ludzi nie chce prawdy. Nie chcą jej autorzy tej ankiety, ani wielu ww. dokumentów, np. otrzymalismy pewien dokument do wypełnienia, wielu protestowało, były w nim nawet błędy językowe. Na rok udało się owo coś wstrzymać, użyłam całej mocy argumentowania, i - wróciło z poleceniem pilengo wypełnienia, konia z rzędem temu, kto skorzystał z owego dokumentu, błędy językowe pozostały te same.

Wypełniłam dokument. Nie będę więcej dyskutować, bo szkoda mojego czasu, wolę odsnieżyć przed szkołą.

Znajdą się i tacy, którzy się poczują... - nie będą chcieli zrozumieć analizy i głośnego myślenia, nie przyjmą, że to krytyka i że to prawda, że... dziennikarz pójdzie jak skarżypyta (ew. "rzyczliwy" radny czy rodzic - i pokaże Twój wątek, otrzymasz zapytanie - dlaczego się nie podzieliłaś  uwagami z zainteresowanymi (jakby się sami interesowali, a dyrektorów traktowali poważnie, a zresztą wiemy, że i z tym bywa różnie, itp.).

To nie jest kraj umiejących namiętnie i do bólu, a nawet do łez dyskutować, jesteśmy krajem kunktatorów i kolekcjonerów cudzych wpadek, zacieramy zapyziałe rączki małe w złośliwostkach - to kraj gdzie każdy ma prawo się użalać i skarżyć... - może tak się dochodzi do demokracji. Brak mi jeszcze jednego - odpowiedzialności za oszczerstwa prasy, skarżących się itp.

Wielu nie rozumie emocji, drażnią ich emocje, wietrzą nieszczerość i piją malutki los naparstkiem z dala od zgryzot i pocieszeń...

Czy warto pytać, skoro odpowiedź jest znana?

rzewa04-02-2005 11:08:54   [#39]

asiu...

czły mój poprzedni post był pod znakiem ;-) ("zmróz oczko")

Ale czasem inaczej się nie da - trzeba zastosować taktykę Dawida, bo nikt z nas nie jest Goliatem...

beera04-02-2005 11:18:05   [#40]

rzewa

i mój pod takim znakiem;-)

a taktyka dawida jest najbardziej skuteczna- jak rzecze historia :-)))

S Wlazło04-02-2005 23:19:16   [#41]
Narzucenie takiego sprawozdania z nadzoru pedagogicznego nie ma podstawy prawnej. Zgodnie z prawem administracyjnym podwładny ma obowiązek odmówić wykonania pracy niezgodnej z przepisami, poprosić o pisemne polecenie z podaniem podstawy prawnej. Dopiero po pisemnym, poleceniu, nawet jeśli nie jest to zgodne z prawem, należy polecenie wykonać.Autorem corocznego - nie półrocznego - raportu z mierzenia jakości jest dyrektor szkoły. Już nie mam zdrowia wciąż wskazywać, jak kuratoria działają sprzecznie z prawem.No cóż, mamy twardy nadzór, ale tego chcieliśmy tak głosując w poprzednich wyborach. To teraz siedzieć cicho i czekać na następne wybory. Może zmądrzeliśmy. Zwróćcie uwagę, że wyniki naszych piętnastolatków w Pisa poprawiły się w okresie "miękkiego nadzoru". Obawiam się, że "twardy nadzór" je pogorszy.
Chowański Krzysztof04-02-2005 23:21:45   [#42]

po co taka ewealuacja?

niebawem nowa podstawa programowa. Tzn. nowe rozporządzenie w spr. podstawy programowej.

I co?

Nowa ewaluacja, nowe plany wynikowe i rozkłady materiałów?

ewika04-02-2005 23:54:19   [#43]
Czy taki raport z mierzenia jakości tylko na koniec roku szkolnego?
beera05-02-2005 10:25:59   [#44]

poniewaz

myslę tak samo jak Stefan- co do generalnej zasady

a w dodatku częśc pytan- choćby to przytoczone, są absurdalne
a część pytań dotyczy danych osobowych pracownikow i personalnie z nimi związanych wzniosków- np. z hospitacji,

wczoraj wyslałam do MENISU zapytanie zwiazane z tym tematem.

Jesli uważacie, że jest sens napisania na ten temaat pisma od dyrektorów- możemy skierować pismo OSKKO w tej sprawie.

beera05-02-2005 10:27:35   [#45]

ewik

raport raz do roku- par5 rozporządzenia o nadzorze
OlaM05-02-2005 10:36:48   [#46]

rozporządzenie

rozporządzeniem, a ja mam naradę w środę z KO i jednym z punktów porządku obrad jest: "Sprawozdanie ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego za I semstr roku szkolnego" i co mam się "zbuntować" i nie przedstawić jak wszystkie dyrki będą czytać sprawozdania!
Anka L06-02-2005 20:14:35   [#47]

prośba o pomoc :)

nie jestem dyr, ale wypełniam arkusz diagnostyczny OK, bo środę zaczyna się u nas mierzenie jakości

dostałam punkt1.2 Wewnątrzszkolny system zapewnienia jakości i mam problem ze zrozumieniem pytania :(

1.2.17 Czy w szkole funkcjonuje wszj? odpowiedź powinna być - TAK

1.2.18 Jakie elementy obejmuje?

O co tu chodzi? Były już pytania o procedury, narzędzia, procedury analizowania, rzetelne źródła informacji...

ale co to są elementy systemu?

pomóżcie :)

Mada4506-02-2005 20:22:47   [#48]

Aniu

zerknij tu:

http://www.oskko.edu.pl/forum/search.php

Mada4506-02-2005 20:25:39   [#49]

sorry

http://www.oskko.edu.pl/forum/thread.php?t=7431&st=18

Anka L06-02-2005 20:48:11   [#50]

mada

dzięki, przeczytałam :)

ale nadal nie rozumiem :(

czy elementy systemu to dobrane do każdego standardu edukacyjnego stadardy wymagań dotyczące pracy n-li, uczniów i dyr?

strony: [ 1 ][ 2 ]