Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
ewaluacja realizacji podstawy programowej |
beera | 03-02-2005 18:23:47 [#01] |
---|
Ewaluacja realizacji podstawy programowej... Co to jest ewaluacja - wiem ( studia podyplomowe z ewaluacji) Co to jest realizacja- też wiem ( doświadczenie życiowe;-) Co to podstawa programowa- także( studia oświatowe) A teraz dzięki ankiecie DKO mam napisać o ewaluacji realizacji... ja powiem tak- pytać można o wszystko- to bardzo proste. Powiem więcej- odpowiedzieć mogę już też na wszystko- mam w glowie pożądane szablony odpowiedzi niektore odpowiedzi przychodza mi juz automatycznie ;-)
Ale gdzie sens tego wszystkiego?????????????????????????????
Kto z Was jeszcze został obdarzony ostatnią ankietą nazwaną obowiązkowym sprawozdaniem z nadzoru prowadzonego w I półroczu??? |
Gaba | 03-02-2005 18:36:27 [#02] |
---|
jako,hgm, hgm autorka tzw. programu - chyba się trochę znająca na 5 programach ministerialnych, najbardziej popularnych do języka polskiego - mogę smiało powiedzieć, że - żaden ze znanych mi programów do języka polskiego nie zrealizował podstawy programowej, zajęło mi to 4 lata pracy i dało produkt w postaci 610 stron analiz. Myślę, że praca przekazana przez DKO jest nierealna i zmusza do kłamstwa. Nie mamy takich narzędzi. |
violka | 03-02-2005 19:43:22 [#03] |
---|
jednak jakoś trzeba mierzyć realizację podstawy programowej i myslę że nie chodzi tu o badanie czy program takową zawiera tylko raczej o to co nauczyciel faktycznie realizuje na lekcjach jak to badać - hospitacje diagnozujące, testy kompetencji ? czy też coś innego ? jakie macie pomysły? |
grażka | 03-02-2005 19:57:19 [#04] |
---|
Wybieram program dopuszczony przez MENiS. Zakładam, że wyczerpuje podstawę programową - bo inaczej na jakiej podstawie uzyskałby ministerialne dopuszczenie? Czy zlecenie dyrektorom takich badań oznacza, że ministerstwo pod tym względem programów nie sprawdza? |
beera | 03-02-2005 20:01:23 [#05] |
---|
jestem dyrektorem 7 lat i nie mierzyłam tej realizacji przez 6 lat. W sensie " ewaluacji realizacji" Nauczyciele realizują program, wpisują tematy lekcji, robia sprawdziany, piszemy zewnętrzne sprawdziany i badania kompetencji.
teraz przeprowadze tę ewaluację- tzn. napisze, ze przeprowadzam ;-) Mam hospitacje- nauczyciele w drukach przedhospitacyjnych wypisują treści podstawy. Mam poziomy wymagan na oceny- one wynikaja z podstawy programowej i programu Mam program naprawczy- odwołuje się do treści podstawy ( ubiegloroczne badanie nie wyszly dobrze) Mamy plany dydaktyczne- zawierając cele operacyjne odwołują sie do podstawy Piszemy badania kompetencji- one mierzą realizację podstawy Piszemy sprawdzian po VI klasie- jak wyżej
PRACUJEMY, kurcze... |
beera | 03-02-2005 20:02:09 [#06] |
---|
Grażka BRAWA dla wniosku :-)) |
Gaba | 03-02-2005 20:05:08 [#07] |
---|
możecie co najwyżej sprawdzić, jak sobie radzi nauczyciel z programem - ale nie sądzę, by ktokolwiek z dyrektorów miał narzędzia do tego, to są bardzo trudne i bardzo żmudne badania. ankietą, co se nauczyciel wypełni i to jest jakoby miarodajne... znowu jest uprawiana radosna twórczość literacka... żeby nie było klawisza - delete... ;-) |
beera | 03-02-2005 20:05:41 [#08] |
---|
cała ankieta jest... no nie powiem Ale zobaczcie jeden z fragmentow:
2. |
Ewaluacja realizacji podstawy programowej |
- |
Zakres badania |
- |
Narzędzia, za pomocą których dokonano ewaluacji - ankieta - opracowane przez |
- |
Nauczyciele, którzy nie opracowali katalogu wymagań na poszczególnych poziomach swojego przedmiotu: - pani - pani |
- |
Wnioski wynikające z przeprowadzonych badań |
- |
Wnioski wynikające z analizy sprawozdań z realizacji podstawy programowej, przedstawianych przez nauczycieli - co zasługuje na uwagę... - co nie zostało zrealizowane – dlaczego? | |
beera | 03-02-2005 20:07:26 [#09] |
---|
DOKŁADNIE jak narzędzie do dokonania ewaluacji w tym zakresie proponuje się..ankietę.. Czyli gdy spytam : 1. Czy realizuje pani podstawe programowa ? I pani mi odpowie "tak" Bedzie OK i chyba TAK właśnie zrobię.. |
Gaba | 03-02-2005 20:07:39 [#10] |
---|
oj, Asiu jesteś nieodświeżona, albo dopiero teraz... z tymi recenzjami jest bardzo krucho. Nie chciałabym o tym pisać, bo najprościej jest komuś dowalać, kiedy go nie ma - 5 programów do polskiego i 5 podręczników nie ma (!!!!) obowiązkowych - nakazanych przez PP treści w postaci tekstów, a każdy z podręczników i programów nie ma obowiązkowych terminów od 5 do dwudziestu kilku... ;-( |
Gaba | 03-02-2005 20:12:13 [#11] |
---|
Asiu, Ty piszesz poważnie, czy znowu mnie ktoś robi w trąbę, wszyscy wiedzą, że to żart tylko ja jestem szczególnie ociężała jak z tego zoo od Mrożka... - Ty w to wierzysz... wierzysz w tę papierkologiczna ułudę, że jesteśmy w stanie zbadać... - bo nauczyciel odpowie TAK, a sam nie zna podstawy? a ja mam się znać... kiedy nie jestem fizykiem... to chyba rola ponad siły dla człowieka od okien, dachów, środka specjalnego i swojego przedmiotu. Gdyby powstał ośrodek do badania podręczników i programów, to... kto wie... |
beera | 03-02-2005 20:29:16 [#12] |
---|
czy wierzę? w ogóle nie wierzę :-) Malo nie dostałam wylewu gdy przeczytalam tę ankietę... A zauważylaś, ze mi tam każą nazwiska nauczycieli wypisywać? |
Grażyna | 03-02-2005 20:31:47 [#13] |
---|
ja też miłam w nieco innej ankiecie mojego KO wypowiedzieć się o ewaluacji podstawy programowej-napisałam, że takowej nie robię, bo nie mam odpowiednich narzędzi, ani kompetencji (nie jestem przeciez omnibusem: polonistą, przyrodnkiem, matematykiem itp) jak więc mogę miarodajnie wypowiedzieć się, że n-l zrealizował podstawę. Z temtów lekcji to nie wynika, z hospitacji diagnozujących? - też bym nie była pewna, z planów nauczania nie do końca, więc jak? Asiu! Cos tu jest nie tak, prawda? Przecież nawet sprawdzian po klasie 6 w gruncie rzeczy nie jest miarodajny: co roku inny inny test, co roku inna grupa badawcza... |
beera | 03-02-2005 20:39:45 [#14] |
---|
no ale... przecież Ci nauczyciele realizują podstawę! wiedząc, ze realizują program, ktory został dopuszczony przez MENIS, uznaję, ze realizują podstawę. A badania? Powinnam wziąć każdą kolejną treść podstawy i sprawdzić- zapis w dzienniku, zapis w zeszycie ucznia i jeszcze przeprowadzić kartkowkę...
Moge nawet to zrobić na 610 stron TYLKO PO CO??? |
Gaba | 03-02-2005 20:41:00 [#15] |
---|
no, dziewczyny - bo łapałam schiza. To myślimy tak samo, ani nawet nie próbujcie - to są ciężkie studia porównawcze (tak mi sie wydaje), a mam jedynie za sobą studium dokonane na 1700 tekstach z 5 podręczników. |
Gaba | 03-02-2005 20:42:54 [#16] |
---|
a i tak jeżeli jest podręcznik konstruktywistyczny z zew. metodyka - nic nie psrawdzisz, wszysto sie dzieje w interakcji pomiędzy nauczycielem a uczniem... |
Gaba | 03-02-2005 20:44:11 [#17] |
---|
610 stron... - tez nie wiem po co - by dowieść, że bardzo polskiej szkole jest potrzebny Instytut do badania podreczników i programów... |
Grażyna | 03-02-2005 20:47:29 [#18] |
---|
właśnie gaba-uważam tak samo, to co się dzieje w między uczniem a nauczycielem jest najwazniejsze w całym procesie, pisać w dzienniku mozna wiele - krótki temat nie odda wszystkiego co się a lekcji dzieje, robi itp. ale bywa i odwrotnie - paier cierpliwy, wszystko zniesie.:)) |
Grażyna | 03-02-2005 20:48:51 [#19] |
---|
sorki za braki literek, ale mam tipsy na paznokciach i trochę mi się ślizgają po klawiaturze, nie zawsze trafiam tam gdzie chcę:)) |
beera | 03-02-2005 20:56:09 [#20] |
---|
Tipsy ŁAŁ ;-))) a ankieta??? A co powiecie na takie coś? Muszę podać nazwiska hospitowanych i wnioski pohospitacyjne z tych hospitacji :-)))
VIII |
|
Hospitacje |
|
1. |
Tematyka hospitacji doradczo - konsultacyjnych |
|
- |
Ilość przeprowadzonych hospitacji
- klasa, przedmiot, nauczyciel - klasa, przedmiot, nauczyciel |
|
- |
Wnioski wynikające z hospitacji |
|
2. |
Tematyka hospitacji kontrolno - oceniających |
|
- |
Ilość przeprowadzonych hospitacji
- klasa, przedmiot, nauczyciel - klasa, przedmiot, nauczyciel |
|
- |
Wnioski wynikające z hospitacji |
|
3. |
Tematyka hospitacji diagnozujących |
|
- |
Ilość przeprowadzonych hospitacji
- klasa, przedmiot, nauczyciel - klasa, przedmiot, nauczyciel |
|
- |
Wnioski wynikające z hospitacji | |
Gaba | 03-02-2005 20:59:59 [#21] |
---|
asiu, powiedz mi... czemu mnie tak podpuszczasz, przecież wiesz, że jestem w gorącej wodzie kapana - serce mam gorące, podobno dobrze, ale język... |
Grażyna | 03-02-2005 21:08:27 [#22] |
---|
byłam na balu przebierańców pankiem i potrzebowałam długich, czarnych paznokci z trupimi czaszkami. Teraz mam tylko długie paznokcie i jest mi z nimi fajnie. a wracjąc do aniety: czy nie jest to naruszenie tajemnicy służbowej, a co z ochroną danych osobowych? |
Grażyna | 03-02-2005 21:09:21 [#23] |
---|
zwróiłam bym się do radcy prawnego o opinię i zakwesionował taką ankietę - też jestem w orącej odzie kąpana, może przesadzam, ale aż mnie kręca |
Grażyna | 03-02-2005 21:09:53 [#24] |
---|
te tipsy:))))))))) |
Gaba | 03-02-2005 21:12:11 [#25] |
---|
a mnie te trupie główki.. |
beera | 03-02-2005 21:12:18 [#26] |
---|
Chcialabym by to był zart:-( W sprawie tej ankiety będę pisała do MENIS ..... trupie czaszki- to jakoś koresponduje;-)) |
Grażyna | 03-02-2005 21:16:02 [#27] |
---|
daj znać jaki będzie finał ankiety, jestem mocno zainteresowana (a skręca mnie nie z powodu tipsów tylko z powodu tej ankiety):)) |
zgredek | 03-02-2005 22:17:28 [#28] |
---|
mic
asia!
nie mam jeszcze takiego cuda
znaczy czekać będę z niecierpliwością:-((((((((( |
Marek Pleśniar | 03-02-2005 22:19:32 [#29] |
---|
popieram pomysł zrobienia tej ankiety na 610 stron i tak wszyscy dyrektorzy w tej delegaturze;-) |
beera | 03-02-2005 22:24:16 [#30] |
---|
zgredek :-) mam to w formie elektronicznej- znaczy przepisane z papierowej wersji. Jeśli dosięgnie to Was- starszakow- pisz, to prześlę Ci :-) |
zgredek | 03-02-2005 22:33:14 [#31] |
---|
ale za to dzięki Tobie nie zaskoczył mnie dzisiaj telefon z ko:-)
bo wiedziałam już o nowej ankiecie z pnz;-))))))))) |
beera | 03-02-2005 22:34:46 [#32] |
---|
a widzisz;-)) jak to dobrze mieć spanikowaną koleżankę ;-)) |
Wertykal | 03-02-2005 23:59:14 [#33] |
---|
Kurczę! Ja nie łapię tej ichniej nowomowy! Potrafisz mi Asiu wyjaśnić, po polsku co oznacza "ewaluacja realizacji podstawy programowej"? Tak w krótkich, żołnierskich słowach... ;-)) Marek |
zgredek | 04-02-2005 00:00:28 [#34] |
---|
ja za asię, bo chyba śpi: patrz #1 |
Marek Pleśniar | 04-02-2005 01:07:59 [#35] |
---|
ewaluacja realizacji;-) jacie to wdzięczne zadanie "w wyniku czynnosci ewaluacyjnych stwierdzono, że realizowano" Nie stwierdzono czy Zrealizowano;-) |
rzewa | 04-02-2005 02:03:37 [#36] |
---|
to wszystko takie jakieś... Przeciez robisz wewnętrzny pomiar i zewnętrzne badanie kompetencji (+ sprawdzian OKE) - wyniki tego wszystkiego zebrane i zanalizowane to własnie monitoring realizacji podstawy programowej, A jaki stwierdzisz, że z tymi wynikami cós nie tak, to opracujesz program naprawczy - czyli zewaluujesz realizacje podstawy programowej! Koniec piesni i koniec odpowiedzi na pytanie! |
beera | 04-02-2005 08:40:07 [#37] |
---|
nie kończ, nie kończ ;-)) ( pieśni;-) to,ze gorsze wyniki WCALE nie musi oznaczać, ze n-le nie realizują podstawy programowej!
To wnioski tylko w jedną stronę- czy dzialajac na ich podstawie " zewaluuję" realizację ( swoją drogą nie ma czegoś takiego jak "zewaluować- możemy dokonać ewaluacji)
Po prostu: Gdy czytam " ewaluacja realizacji podstawy programowej" to mi się Fredro jakoś kojarzy. Wszyscy musieli swego czasu mówić po francusku, niekoniecznie znając język. Nikt nie wiedział co mówi i nie wiedział także , co slyszy- ale rozmowa trwala;-)) |
Gaba | 04-02-2005 09:36:00 [#38] |
---|
Asiu, przepraszam, że zmieniam ton - to, co piszesz jest prawdą, ale wielu ludzi nie chce prawdy. Nie chcą jej autorzy tej ankiety, ani wielu ww. dokumentów, np. otrzymalismy pewien dokument do wypełnienia, wielu protestowało, były w nim nawet błędy językowe. Na rok udało się owo coś wstrzymać, użyłam całej mocy argumentowania, i - wróciło z poleceniem pilengo wypełnienia, konia z rzędem temu, kto skorzystał z owego dokumentu, błędy językowe pozostały te same. Wypełniłam dokument. Nie będę więcej dyskutować, bo szkoda mojego czasu, wolę odsnieżyć przed szkołą. Znajdą się i tacy, którzy się poczują... - nie będą chcieli zrozumieć analizy i głośnego myślenia, nie przyjmą, że to krytyka i że to prawda, że... dziennikarz pójdzie jak skarżypyta (ew. "rzyczliwy" radny czy rodzic - i pokaże Twój wątek, otrzymasz zapytanie - dlaczego się nie podzieliłaś uwagami z zainteresowanymi (jakby się sami interesowali, a dyrektorów traktowali poważnie, a zresztą wiemy, że i z tym bywa różnie, itp.). To nie jest kraj umiejących namiętnie i do bólu, a nawet do łez dyskutować, jesteśmy krajem kunktatorów i kolekcjonerów cudzych wpadek, zacieramy zapyziałe rączki małe w złośliwostkach - to kraj gdzie każdy ma prawo się użalać i skarżyć... - może tak się dochodzi do demokracji. Brak mi jeszcze jednego - odpowiedzialności za oszczerstwa prasy, skarżących się itp. Wielu nie rozumie emocji, drażnią ich emocje, wietrzą nieszczerość i piją malutki los naparstkiem z dala od zgryzot i pocieszeń... Czy warto pytać, skoro odpowiedź jest znana? |
rzewa | 04-02-2005 11:08:54 [#39] |
---|
asiu... czły mój poprzedni post był pod znakiem ;-) ("zmróz oczko") Ale czasem inaczej się nie da - trzeba zastosować taktykę Dawida, bo nikt z nas nie jest Goliatem... |
beera | 04-02-2005 11:18:05 [#40] |
---|
rzewa i mój pod takim znakiem;-) a taktyka dawida jest najbardziej skuteczna- jak rzecze historia :-))) |
S Wlazło | 04-02-2005 23:19:16 [#41] |
---|
Narzucenie takiego sprawozdania z nadzoru pedagogicznego nie ma podstawy prawnej. Zgodnie z prawem administracyjnym podwładny ma obowiązek odmówić wykonania pracy niezgodnej z przepisami, poprosić o pisemne polecenie z podaniem podstawy prawnej. Dopiero po pisemnym, poleceniu, nawet jeśli nie jest to zgodne z prawem, należy polecenie wykonać.Autorem corocznego - nie półrocznego - raportu z mierzenia jakości jest dyrektor szkoły. Już nie mam zdrowia wciąż wskazywać, jak kuratoria działają sprzecznie z prawem.No cóż, mamy twardy nadzór, ale tego chcieliśmy tak głosując w poprzednich wyborach. To teraz siedzieć cicho i czekać na następne wybory. Może zmądrzeliśmy. Zwróćcie uwagę, że wyniki naszych piętnastolatków w Pisa poprawiły się w okresie "miękkiego nadzoru". Obawiam się, że "twardy nadzór" je pogorszy. |
Chowański Krzysztof | 04-02-2005 23:21:45 [#42] |
---|
po co taka ewealuacja? niebawem nowa podstawa programowa. Tzn. nowe rozporządzenie w spr. podstawy programowej. I co? Nowa ewaluacja, nowe plany wynikowe i rozkłady materiałów? |
ewika | 04-02-2005 23:54:19 [#43] |
---|
Czy taki raport z mierzenia jakości tylko na koniec roku szkolnego? |
beera | 05-02-2005 10:25:59 [#44] |
---|
poniewaz myslę tak samo jak Stefan- co do generalnej zasady a w dodatku częśc pytan- choćby to przytoczone, są absurdalne a część pytań dotyczy danych osobowych pracownikow i personalnie z nimi związanych wzniosków- np. z hospitacji, wczoraj wyslałam do MENISU zapytanie zwiazane z tym tematem. Jesli uważacie, że jest sens napisania na ten temaat pisma od dyrektorów- możemy skierować pismo OSKKO w tej sprawie. |
beera | 05-02-2005 10:27:35 [#45] |
---|
ewik raport raz do roku- par5 rozporządzenia o nadzorze |
OlaM | 05-02-2005 10:36:48 [#46] |
---|
rozporządzenie rozporządzeniem, a ja mam naradę w środę z KO i jednym z punktów porządku obrad jest: "Sprawozdanie ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego za I semstr roku szkolnego" i co mam się "zbuntować" i nie przedstawić jak wszystkie dyrki będą czytać sprawozdania! |
Anka L | 06-02-2005 20:14:35 [#47] |
---|
prośba o pomoc :) nie jestem dyr, ale wypełniam arkusz diagnostyczny OK, bo środę zaczyna się u nas mierzenie jakości dostałam punkt1.2 Wewnątrzszkolny system zapewnienia jakości i mam problem ze zrozumieniem pytania :( 1.2.17 Czy w szkole funkcjonuje wszj? odpowiedź powinna być - TAK 1.2.18 Jakie elementy obejmuje? O co tu chodzi? Były już pytania o procedury, narzędzia, procedury analizowania, rzetelne źródła informacji... ale co to są elementy systemu? pomóżcie :) |
Anka L | 06-02-2005 20:48:11 [#50] |
---|
mada dzięki, przeczytałam :) ale nadal nie rozumiem :( czy elementy systemu to dobrane do każdego standardu edukacyjnego stadardy wymagań dotyczące pracy n-li, uczniów i dyr? |
|