Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Interpretacje, pisma ministerstwa
strony: [ 1 ][ 2 ] - - [ 4 ][ 5 ][ 6 ] - - [ 12 ][ 13 ]
bogna10-07-2008 08:41:29   [#201]
Robert Horbaczewski 09-07-2008, ostatnia aktualizacja 09-07-2008 07:49

Kiedy organ prowadzący szkołę ustala zasady korzystania ze stołówki szkolnej, musi bezpośrednio w uchwale określić, ile będą kosztowały posiłki

 Rada gminy w Tarnawatce, uchwalając zasady korzystania ze stołówki szkolnej oraz odpłatność za przygotowane w niej posiłki, określiła m.in., że wysokość opłaty będzie ustalana na podstawie kalkulacji kosztów wynikających z ewidencji rachunkowo-księgowej.

Zapis ten zakwestionował wojewoda lubelski jako sprzeczny z prawem, tj. z art. 67a ust. 2 ustawy o systemie oświaty. Zgodnie z tym przepisem organ prowadzący szkołę ustala zasady korzystania ze stołówki, w tym wysokość opłat. W ocenie wojewody rada gminy ograniczyła się tylko do sformułowania zasad, tymczasem powinna określić też konkretną wysokość tych opłat. Z postanowień uchwały musi bowiem wynikać wprost, ile będzie kosztować obiad dla uczniów, a ile dla nauczycieli i innych pracowników szkoły.

Rada gminy rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody zaskarżyła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie. Dowodziła, że skoro w innych punktach uchwały wskazano składniki, które kształtują cenę posiłku, oraz stwierdzono, że wysokość opłaty będzie ustalana na podstawie kalkulacji kosztów wynikających z ewidencji rachunkowo-księgowej, to tym samym określiła wysokość opłaty zgodnie z treścią art. 536 § 1 kodeksu cywilnego. Z przepisu tego wynika, że cenę można określić poprzez wskazanie podstaw do jej ustalenia. Opłata nie musi być więc podana w konkretnej kwocie.

Ponadto, zdaniem rady, w sytuacji galopujących cen żywności każda zmiana cen artykułów użytych do przygotowania posiłku musiałaby uruchomić całą urzędniczą machinę, aby ustalić nową wysokość opłat. Może się też zdarzyć, że zanim uchwała określająca szczegółowo wysokość opłat zostanie opublikowana jako prawo miejscowe, nastąpi kolejna podwyżka cen żywności i trzeba będzie ją zmienić, pomimo że nie zdążyła nawet wejść w życie. Rada gminy zaś zamiast poświęcić się strategicznym działaniom na rzecz rozwoju gminy, zajmie się ustalaniem aż nazbyt szczegółowych zdarzeń.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie nie podzielił argumentów rady co do zastosowania w tym przypadku przepisu kodeksu cywilnego mówiącego o zobowiązaniach.

Za słuszne uznał stanowisko wojewody, że skoro ustawodawca w ustawie o systemie oświaty mówi wprost o opłatach, to kwota takiej opłaty ma być określona bezpośrednio w uchwale. Obowiązku tego gmina nie może cedować na inne, bliżej nieokreślone organy (sygn. III SA /Lu 211/08).

Źródło : Rzeczpospolita
---------------
 
 
Leszek10-07-2008 11:26:07   [#202]
Moze warto tu umieścić takze najnowszy komunikat MEN-zz-ty:

9 lipca br. odbyło się kolejne spotkanie z oświatowymi związkami zawodowymi
Nowe propozycje wskaźników średniego wynagrodzenia nauczycieli, szczególnie nauczycieli dyplomowanych, poprawa warunków pracy to główne tematy rozmów przedstawicieli rządu z oświatowymi związkami zawodowymi.

Na spotkaniu strona rządowa przedstawiła związkowcom nową propozycję struktury średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego, z zachowaniem wcześniejszych ustaleń, że średnie wynagrodzenie nauczyciela stażysty wynosić będzie w 2009 roku 100% kwoty bazowej. Odpowiadając na postulaty związków zawodowych zaproponowano, aby średnie wynagrodzenie nauczyciela kontraktowego wyniosło 111 proc. kwoty bazowej, mianowanego 144 proc., dyplomowanego 184 proc. Oznacza to, że średnia płaca nauczyciela stażysty wzrośnie o 586 zł, kontraktowego o 413 zł, mianowanego o 316zł. natomiast dyplomowanego o 381 zł.

Minister Szumilas podkreśliła, że we wcześniejszych wyliczeniach płaca nauczyciela dyplomowanego miała wzrosnąć o 290 zł. – Wydaje się, że dzisiejsza propozycja zbliża stanowiska rządu i związków zawodowych, co do struktury wynagrodzeń pomiędzy stopniami awansu zawodowego – dodała minister.

Na spotkaniu przyjęto też kilka ustaleń dotyczących między innymi: przygotowania danych o czasie pracy nauczycieli, struktury wynagradzania, liczby nauczycieli pracujących w określonych placówkach na poszczególnych stopniach awansu zawodowego. Strona rządowa zobowiązała się do przekazania stronie związkowej protokołów spotkań zespołów eksperckich pracujących w ramach komisji trójstronnej nad definicja pracy o szczególnym charakterze. Minister Boni potwierdził, że eksperci pracujący nad ta definicją rozważają włączenie do wykazu prac o szczególnym charakterze nauczycieli zatrudnionych w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, ośrodkach szkolno-wychowawczych, schroniskach dla nieletnich oraz zakładach poprawczych.

Ustalono, ze strona rządowa spotka się z przedstawicielami samorządów w sprawie motywacyjnego charakteru wynagrodzeń nauczycieli. Rząd chce rozmawiać z samorządowcami o polityce edukacyjnej, o tym co jest potrzebne, żeby system edukacji udoskonalić – powiedział Minister Boni.

Stronę rządową reprezentowali: Krystyna Szumilas, sekretarz stanu MEN, Michał Boni sekretarz stanu w Kancelarii Premiera, Agnieszka Chłoń – Domińczak, sekretarz stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej, Jacek Dominik podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów.

Kolejne spotkanie strony rządowej z przedstawicielami nauczycielskich związków zawodowych zaplanowano na 18 sierpnia br.

pozdrawiam
hania10-07-2008 13:51:22   [#203]
nowy dyrektor CODN
http://www.men.gov.pl/content/view/10382/47/
Nowy dyrektor Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli Drukuj
Pani Marlena Fałkowska została mianowana przez Katarzynę Hall, Ministra Edukacji Narodowej na stanowisko dyrektora Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli. Nowy dyrektor obejmie stanowisko 16 lipca br. na okres 5 lat.

Powołana na mocy zarządzenia Nr 12 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 czerwca 2008 r. komisja konkursowa wybrała Panią Marlenę Fałkowską spośród ośmiu kandydatów. Po zapoznaniu się z zaprezentowaną przez kandydatów koncepcją pracy Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli komisja konkursowa uznała, że Pani Marlena Fałkowska jest najodpowiedniejszą osobą do objęcia stanowiska Dyrektora CODN.

Marlena Fałkowska jest absolwentką Wydziału Biologii i Nauk o Ziemi Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Po studiach, w latach 1982 – 1986 pracowała jako nauczyciel biologii w Szkole Podstawowej nr 39 w Gdyni, a następnie w latach 1986 – 1998 w Szkole Podstawowej nr 207 w Warszawie (w latach 1991 – 1998 dyrektor szkoły). Następnie, do 2003 r. pracowała w Sekcji Informacyjnej Polskiego Przedstawicielstwa przy NATO w Brukseli. Od 2003 r. była związana z Centralnym Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli – najpierw jako kierownik Zespołu ds. Współpracy Międzynarodowej, a od 2005 r. jako zastępca dyrektora CODN. Po rezygnacji ze stanowiska w styczniu 2007 r. pełniła funkcję koordynatora ds. współpracy międzynarodowej CODN.


Nowomianowana Dyrektor Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli uczestniczyła w kilkunastu międzynarodowych wyjazdach studyjnych, konferencjach i seminariach, a także jest autorką i współautorką szeregu publikacji z zakresu problematyki oświatowej.
Wpisany ( 09.07.2008. )
Zmieniony ( 10.07.2008. )
AnJa10-07-2008 14:19:30   [#204]
nazwisko jakby znane
bogna16-07-2008 08:55:35   [#205]

w uzupełnieniu [#198]

http://www.sn.pl/orzecznictwo/2_3.html

Uchwała z dnia 8 lipca 2008 r. (sygn. akt I PZP 3/08).
Określenie "wychowawca klasy", użyte w § 5 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagrodzenia za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz. U. Nr 22, poz. 181 ze zm.), obejmuje zarówno nauczyciela, któremu powierzono sprawowanie opieki nad oddziałem w szkole (klasą), jak i nauczyciela, któremu powierzono sprawowanie opieki wychowawczej nad oddziałem w przedszkolu.

bogna21-08-2008 08:20:26   [#206]

Stanowisko Ministerstwa Infrastruktury w sprawie oceny obiektów budowlanych przeznaczonych na prowadzenie działalności przedszkolnej

 
Image
MINISTERSTWO INFRASTRUKTURY
Podsekretarz Stanu

Olgierd Dziekański
Warszawa, dnia 8 sierpnia 2008 r.
BR/MPD/0780-1/4847/08

Pan

Robert Dziwiński
Główny Inspektor Nadzoru
Budowlanego

W związku z pismem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23.08.2008 r. znak: DZSE-BW-045-1/08 uprzejmie informuję, iż zgodnie z przepisami art. 71 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r.- Prawo budowlane przez zmianę sposobu użytkowania w szczególności rozumiemy, podjęcie lub zaniechanie w obiekcie budowlanym lub jego części działalności zmieniającej warunki: bezpieczeństwa pożarowego, pracy, zdrowotne, higieniczno-sanitarne, ochrony środowiska bądź wielkości lub układu obciążeń.

Biorąc pod uwagę konieczność spełnienia wymagań, określonych w § 4 – 4b rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 stycznia 2008 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania pozaszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania, prowadzenie zespołu wychowania przedszkolnego lub punktu przedszkolnego wymaga uzyskania zgody (pozytywnej opinii) państwowego powiatowego inspektora sanitarnego oraz komendanta powiatowego(miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej o zapewnieniu w lokalu bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu dzieci, uwzględniających wymagania określone w § 4a i 4a w/w rozporządzenia.

W przypadku budynków użyteczności publicznej m.in. budynki oświaty, szkolnictwa wyższego, nauki, opieki (np. świetlice środowiskowe), kultury (np. ośrodki lub domy kultury), kultu religijnego (np. budynki parafialne) itp., podjęcie w nich działalności polegającej na prowadzeniu zespołu wychowania przedszkolnego lub punktu przedszkolnego, po spełnieniu przez konkretny budynek lub jego część wymagań higieniczno-sanitarnych oraz bezpieczeństwa przeciwpożarowego, określonych w przepisach w/w rozporządzenia i uzyskanie pozytywnych opinii, o których mowa w powyższym akapicie, oznacza, że działalność ta nie zmienia wymagań higieniczno-sanitarnych oraz bezpieczeństwa przeciwpożarowego, a tym samym nie zachodzi konieczność dokonywania zgłoszenia organowi administracji architektoniczno-budowlanej zmiany sposobu użytkowania.

Uprzejmie proszę o przekazanie o przyjętym stanowisku Powiatowych Inspektorów Nadzoru Budowlanego dokonujących oceny obiektów budowlanych przeznaczonych na prowadzenie działalności przedszkolnej

Do wiadomości:

Pan Zbigniew Włodkowski
Podsekretarz Stanu
w Ministerstwie Edukacji Narodowej

bogna26-11-2008 18:32:58   [#207]

w uzupełnieniu [#205] - uzasadnienie

Uchwała z dnia 8 lipca 2008 r. (sygn. akt I PZP 3/08).
Określenie "wychowawca klasy", użyte w § 5 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagrodzenia za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz. U. Nr 22, poz. 181 ze zm.), obejmuje zarówno nauczyciela, któremu powierzono sprawowanie opieki nad oddziałem w szkole (klasą), jak i nauczyciela, któremu powierzono sprawowanie opieki wychowawczej nad oddziałem w przedszkolu.
 Uzasadnienie

bogna19-12-2008 09:17:59   [#208]

http://www.trybunal.gov.pl/Rozprawy/2008/rozprawy.htm

Sygn. akt K 19/07

W Y R O K
w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej

Warszawa, dnia 18 grudnia 2008 r.

Trybunał Konstytucyjny w składzie:

Wojciech Hermeliński - przewodniczący
Stanisław Biernat
Marian Grzybowski
Adam Jamróz
Mirosław Wyrzykowski - sprawozdawca,

protokolant: Krzysztof Zalecki,

po rozpoznaniu, z udziałem wnioskodawców oraz Sejmu i Prokuratora Generalnego, na rozprawie w dniu 18 grudnia 2008 r.:

1. wniosku Rady Gminy Nieporęt o zbadanie zgodności art. 90 ust. 2c ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, ze zm.) z art. 3 ust. 1 Europejskiej Karty Samorządu Lokalnego, sporządzonej w Strasburgu dnia 15 października 1985 r. (Dz. U. z 1994 r. Nr 124, poz. 607) oraz art. 2, art. 16 ust. 2, art. 32 ust. 1 i art. 167 ust. 1 Konstytucji,

2. wniosku Rady Gminy Stopnica o zbadanie zgodności art. 90 ust. 2c ustawy powołanej w punkcie 1 w zakresie, w jakim obciąża on gminę prowadzącą własne przedszkole publiczne i zapewniającą w nim miejsca, obowiązkiem refundacji kosztów dotacji udzielonej przez inną gminę, na terenie której znajduje się przedszkole prywatne, do którego uczęszcza mieszkaniec tej drugiej gminy, z art. 16 ust. 2 oraz art. 164 ust. 3 Konstytucji,

o r z e k a:

I

Art. 90 ust. 2c ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292 oraz z 2008 r. Nr 70, poz. 416 i Nr 145, poz. 917):
a) jest zgodny z art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej,
b) w zakresie, w jakim nakazuje pokrycie wyższych kosztów dotacji ­- w przeliczeniu na jednego ucznia - niż dotacje przysługujące przedszkolom niepublicznym usytuowanym na terenie gminy zobowiązanej, w tej części kosztów, która przekracza iloczyn ustalonego przez gminę zobowiązaną wskaźnika procentowego i kwoty wydatków bieżących, o których mowa w ust. 2b tego artykułu, ustalonych przez gminę uprawnioną do refundacji, jest niezgodny z art. 16 ust. 2 i art. 167 ust. 1 Konstytucji oraz z art. 3 ust. 1 Europejskiej Karty Samorządu Lokalnego, sporządzonej w Strasburgu dnia 15 października 1985 r.
(Dz. U. z 1994 r. Nr 124, poz. 607 oraz z 2006 r. Nr 154, poz. 1107),
c) nie jest niezgodny z art. 32 ust. 1 i art. 164 ust. 3 Konstytucji.

II

Przepis wymieniony w części I wyroku, w zakresie określonym w punkcie b, traci moc obowiązującą z upływem 31 grudnia 2009 r.

 

  Wojciech Hermeliński  
Stanisław Biernat   Marian Grzybowski
Adam Jamróz   Mirosław Wyrzykowski

---------------

Komunikat prasowy po rozprawie dotyczącej dotacji gminy do działalności niepublicznych przedszkoli.

Kwestionowany przepis nadmiernie ogranicza samodzielność finansową gmin, których mieszkańcy korzystają z edukacji przedszkolnej poza granicami terytorialnymi własnych wspólnot.

18 grudnia 2008 r. o godz. 13.30 Trybunał Konstytucyjny rozpoznał połączone wnioski Rady Gminy Nieporęt i Rady Gminy Stopnica dotyczące dotacji gminy do działalności niepublicznych przedszkoli.

Trybunał Konstytucyjny orzekł, że art. 90 ust. 2c ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty w zakresie, w jakim nakazuje pokrycie wyższych kosztów dotacji ­- w przeliczeniu na jednego ucznia - niż dotacje przysługujące przedszkolom niepublicznym usytuowanym na terenie gminy zobowiązanej, w tej części kosztów, która przekracza iloczyn ustalonego przez gminę zobowiązaną wskaźnika procentowego i kwoty wydatków bieżących, o których mowa w ust. 2b tego artykułu, ustalonych przez gminę uprawnioną do refundacji, jest niezgodny z art. 16 ust. 2 i art. 167 ust. 1 konstytucji oraz z art. 3 ust. 1 Europejskiej Karty Samorządu Lokalnego, sporządzonej w Strasburgu dnia 15 października 1985 r.

Przepis w zakresie określonym w wyroku traci moc obowiązującą z upływem 31 grudnia 2009 r.

Ponadto TK orzekł, że zaskarżony przepis jest zgodny z art. 2 konstytucji i nie jest niezgodny z art. 32 ust. 1 i art. 164 ust. 3 konstytucji.
(link do sentencji w całości pod tym komunikatem prasowym)

Trybunał Konstytucyjny podkreślił, że finansowanie przez gminę edukacji przedszkolnej mieszkańców, także tych, którzy korzystają z oferty placówek oświatowych ulokowanych na terenie innych gmin, pozostaje w zakresie realizowania przez gminę zadania własnego, bo służy - jakkolwiek niebezpośrednio - zaspokajaniu bieżących potrzeb wspólnoty.

Zdaniem Trybunału ustawodawca nie sprecyzował żadnych pomocniczych kryteriów, którymi poszczególne gminy miałyby kierować się przy ustalaniu, czy wskaźnik procentowy powinien być wyższy od wskaźnika gwarantowanego na minimalnym pułapie 75 proc.. Swoboda ta wzmacnia samodzielność samorządu terytorialnego w sferze prowadzenia przez jego jednostki polityki oświatowej. Jednak w mechanizmie refundacji działa nadmiernie restrykcyjnie, ograniczając swobodę - przede wszystkim finansową - innych gmin, których mieszkańcy korzystają z edukacji przedszkolnej poza granicami terytorialnymi własnych wspólnot.

Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że jeśli koszt refundowanej dotacji przekroczy koszt dotacji udzielanej przez gminę zobowiązaną "własnym" przedszkolom niepublicznym, to nadwyżka wynikająca z zastosowania wyższego wskaźnika procentowego (nie zaś z wyższych wydatków bieżących ponoszonych, w przeliczeniu na jednego ucznia, w przedszkolach publicznych innej gminy) jest obciążeniem finansowym nadmiernie ograniczającym swobodę gminy zobowiązanej do refundacji.

Zakwestionowany w tej sprawie art. 90 ust. 2c ustawy o systemie oświaty uznany został przez Trybunał za niekonstytucyjny jedynie w pewnym zakresie jego zastosowania. Utrata mocy obowiązującej, jako skutek orzeczenia Trybunału, nie dotknie zatem całego artykułu, który nadal, w dotychczasowym brzmieniu choć o zmodyfikowanej treści, pozostawał będzie elementem ustawy o systemie oświaty.

Dziedzina prawa, do której zaliczyć trzeba zakwestionowany artykuł ustawy to prawo finansowe. Przepisy prawa określające zakres zobowiązań finansowych winny być kształtowane z dużą troską o ich precyzję i jasność. Rozliczenia między gminami, w tym zwłaszcza zasady ustalania wysokości kosztów, o których refundację gmina dotująca przedszkole niepubliczne może się ubiegać ze strony innej gminy, której mieszkańcy uczęszczali do tego przedszkola, stanowią sferę szczególnie newralgiczną. Ewentualna nieścisłość czy zawiłość regulacji może bowiem prowadzić do sporu między gminami lub stać się podstawą pociągnięcia do odpowiedzialności organów i osób odpowiedzialnych za stan finansów w danej jednostce samorządu terytorialnego.

Należy również wziąć pod uwagę ustawowo określony harmonogram przygotowania i uchwalenia budżetu przez gminy. Zmiana zasad refundowania dotacji przyznawanych przedszkolom niepublicznym jest czynnikiem, który powinien być gminom znany ze stosownym wyprzedzeniem w stosunku do początku roku budżetowego. Dlatego Trybunał Konstytucyjny doszedł do przekonania, że na tle niniejszej sprawy poważne argumenty przemawiają za odroczeniem terminu utraty mocy obowiązującej przez art. 90 ust. 2c ustawy o systemie oświaty. Odsunięcie w czasie skutków prawnych wyroku stworzy ustawodawcy dogodne warunki do uchwalenia stosownej zmiany przepisów, uwzględniającej niniejsze orzeczenie.

Trybunał Konstytucyjny liczy na odpowiednią interwencję ustawodawcy przed upływem 31 grudnia 2009 r., jednak nie odstępuje od użycia w sentencji wyroku formuły zakresowej. W ten sposób dochodzi bowiem do stworzenia instrumentu, który - pomimo skomplikowania i trudności z bezpośrednią aplikacją w praktyce - umożliwi sanowanie konstytucyjności art. 90 ust. 2 c w wypadku bezczynności legislatywy.

Rozprawie przewodniczył sędzia TK Wojciech Hermeliński, a sprawozdawcą był sędzia TK Mirosław Wyrzykowski.

Wyrok jest ostateczny, a jego sentencja podlega ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw.

bogna24-12-2008 09:38:12   [#209]

Czy można wypowiedzieć pracownikowi umowę o pracę drogą e-mailową

 

Pracodawcy do codziennej komunikacji z pracownikami coraz częściej wykorzystują drogę elektroniczną. O ile załatwianie z pracownikami w tej formie bieżących spraw nie budzi zastrzeżeń, o tyle wątpliwości powstają przy dokonywaniu tą drogą doniosłych prawnie czynności, np. wypowiedzenia pracownikowi umowy o pracę.

 

Powyższa problematyka nie została uregulowana w kodeksie pracy, ale poprzez art. 300 k.p., odpowiednie zastosowanie znajdą przepisy kodeksu cywilnego dotyczące czynności prawnych. Zgodnie z treścią art. 60 k.c. wola osoby dokonującej czynności prawnej może być wyrażona przez każde zachowanie się tej osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym również przez ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej. W świetle tego przepisu nie można odmówić skuteczności oświadczeniu o wypowiedzeniu umowy o pracę złożonemu za pomocą e-maila. Dla oświadczenia o wypowiedzeniu ustawodawca zastrzegł jednak formę pisemną.

 

Z uregulowań cywilnoprawnych wynika, iż dla zachowania tej formy konieczne jest złożenie własnoręcznego podpisu na dokumencie obejmującym treść oświadczenia woli. Odnośnie natomiast do oświadczeń składanych w postaci elektronicznej, jedynie oświadczenie opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu spełnia wymóg formy pisemnej (art. 78 par. 1 i 2 k.c.).

 

Z powyższego wynika, że oświadczenie woli o rozwiązaniu umowy o pracę przekazane pracownikowi drogą e-mailową nieopatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym można uznać za skutecznie doręczone. Jednocześnie jednak będzie ono wadliwe, gdyż dokonane sprzecznie z art. 30 par. 3 k.p., statuującym wymóg zachowania formy pisemnej przy składaniu tego rodzaju oświadczeń woli. W konsekwencji pracownik może wnieść odwołanie od otrzymanego wypowiedzenia do sądu pracy, wskazując na naruszenie przepisów o wypowiadaniu umów o pracę.

 

Warto jeszcze przytoczyć orzeczenie Sądu Najwyższego, w którym stwierdzono, iż nie narusza wymogu formy pisemnej sporządzenie na piśmie i wysłanie przez pracodawcę identycznej treści oświadczenia woli o wypowiedzeniu umowy o pracę, które dotarło do pracownika wcześniej pocztą elektroniczną (e-mailem) i później przesyłką pocztową. W ocenie SN, w takim przypadku nie dochodzi do złożenia dwóch odrębnych oświadczeń woli, a jedynie do podwójnego doręczenia tego samego oświadczenia woli o wypowiedzeniu umowy o pracę (por. wyrok SN z 18 stycznia 2007 r., II PK 178/06, OSNP 2008/5-6/59).

 

Źródło: GP

 

Artykuł z dnia: 2008-12-24

--------------------

wyrok SN
Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych


Sygnatura

II PK 178/06

Data wydania

18 stycznia 2007 r.

Teza z uzasadnieniem

- II PK 0178_06.pdf

Publikacja

Orzecznictwo Sądu Najwyższego Zbiór Urzędowy Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych 2008/5-6/59

bogna02-01-2009 23:15:48   [#210]

 Nauczycielskie dodatki mieszkaniowy i wiejski mają charakter socjalny i nie są składnikami wynagrodzenia – przypomina samorządom wojewoda podlaski.

http://www.samorzad.pap.pl/palio/html.run?_Instance=cms_samorzad.pap.pl&_PageID=2&s=depesza&dz=wiadomosci_centralne&dep=46428&data=&_CheckSum=800508345

W listopadzie rada gminy Szudziałowo podjęła uchwałę w sprawie regulaminu wypłacania składników wynagrodzeń nauczycielom w 2009 roku. Ustaliła w niej m.in., iż wynagrodzenie nauczycieli składa się z następujących składników dodatku: za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy, mieszkaniowego oraz wiejskiego.

Wprowadzono także zapis, iż nagrody oraz świadczenia wynikające ze stosunku pracy tj. dodatek za wysługę lat, nagrody jubileuszowe, dodatkowe wynagrodzenie roczne, zasiłki na zagospodarowanie, odprawy z tytułu przejścia na emeryturę lub rentę wypłacane są zgodnie z odpowiednimi przepisami Karty Nauczyciela i przepisami rozporządzeń.

W ocenie organu nadzoru takie rozwiązania nie znajdują umocowania w obowiązujących w tym zakresie przepisach prawa. Karta Nauczyciela, precyzyjnie wylicza składniki wynagrodzenia, a rada gminy ustalając regulamin, nie może rozszerzać, ani modyfikować obowiązujących rozwiązań.

Z związku z tym, rada gminy wymieniając dodatek „mieszkaniowy oraz wiejski” jako składnik wynagrodzenia, a dodatek za wysługę lat jako „nagrodę lub świadczenie” dokonała tego w sposób sprzeczny prawem.

Należy podkreślić – zauważa wojewoda - iż nauczycielski dodatek mieszkaniowy i dodatek wiejski to dodatki socjalne,  przysługujące nauczycielom na odrębnej podstawie prawnej (art. 54 Karty Nauczyciela). A dodatek za wysługę lat jest składnikiem wynagrodzenia nauczycieli i nie może być traktowany jako nagroda ani świadczenie wynikające ze stosunku pracy.

Organ nadzoru wskazał również, iż zapis w regulaminie, stanowiący, iż nauczycielowi posiadającemu kwalifikacje do zajmowanego stanowiska przysługuje odrębny dodatek „wiejski” w wysokości 10% wynagrodzenia zasadniczego, jest unormowaniem nieprecyzyjnym.

„Odrębny dodatek w wysokości 10 % wynagrodzenia zasadniczego przysługuje (stosownie do art. 54 Karty Nauczyciela) nauczycielowi posiadającemu kwalifikacje do zajmowanego stanowiska, zatrudnionemu na terenie wsi lub w mieście liczącym do 5 000 mieszkańców. Jednocześnie do nauczycieli zatrudnionych w wymiarze niższym niż połowa obowiązującego wymiaru zajęć nie stosuje się wyżej wymienionego przepisu. A zatem, ustalenie przez Radę Gminy Szudziałowo odrębnego dodatku „wiejskiego” w wysokości 10% wynagrodzenia zasadniczego dla wszystkich nauczycieli, bez względu na  wymiar godzin pracy, zostało dokonane zbyt ogólnikowo” – podkreślił wojewoda.

Decyzja wojewody

bogna06-01-2009 09:35:12   [#211]

III SA/Łd 441/08 - Wyrok WSA w Łodzi z dn. 2008-11-25

 http://orzeczenia.nsa.gov.pl/cbo/do/doc?d=EB5A2D89B85AD4B45C4E04674BC7EA494C1BF1D0&sc=

 

…Przepis § 11 ust. 2 powołanego rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych wprawdzie określa, że w sytuacji, gdy młodociany był zatrudniony u pracodawcy niebędącego rzemieślnikiem i dokształcał się w zasadniczej szkole zawodowej, zdaje egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe, bezpośrednio po uzyskaniu świadectwa ukończenia zasadniczej szkoły zawodowej, zgodnie z przepisami dotyczącymi warunków i sposobów oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, a więc stosownie do przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r.

 

Zdaniem Sądu, powyższe przepisy nie wyczerpują jednak katalogu przepisów odrębnych, określonych w art. 70 b ust. 1 pkt 2 ustawy o systemie oświaty. Młodociany pracownik zatrudniony u pracodawcy niebędącego rzemieślnikiem, tak jak ma to miejsce w niniejszej sprawie, może bowiem zdać egzamin na tytuł czeladnika zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 października 2005 roku, tym bardziej, że w § 6 tego rozporządzenia ustawodawca przewidział możliwość dopuszczenia przez izbę rzemieślniczą do egzaminu czeladniczego nie tylko osobę, która ukończyła naukę zawodu u rzemieślnika, ale także osobę, która posiada świadectwo ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej albo dotychczasowej szkoły ponadpodstawowej, prowadzącej kształcenie zawodowe o kierunku związanym z zawodem, w którym zdaje egzamin (§ 6 pkt 5 rozporządzenia).

 

A zatem warunek zdania egzaminu, zgodnie z odrębnymi przepisami, wskazany w art. 70 b ust. 1 pkt 2 ustawy o systemie oświaty, będzie spełniony także wówczas, gdy młodociany zatrudniony u pracodawcy niebędącego rzemieślnikiem zda egzamin na tytuł czeladnika. Zdaniem Sądu, w przypadku młodocianego zatrudnionego u pracodawcy niebędącego rzemieślnikiem, przepisami odrębnymi, w rozumieniu art. 70 b ust. 1 pkt 2 ustawy o systemie oświaty, nie są bowiem jedynie przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania oraz przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobów oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych. Zawarte w art. 70 b ust. 1 pkt 2 ustawy o systemie oświaty sformułowanie "i zdał egzamin, zgodnie z odrębnymi przepisami" odnosi się do wszystkich tych odrębnych przepisów, które pozwalają młodocianemu zdać egzamin po zakończeniu nauki. Gdyby ustawodawca zakładał zdanie egzaminu przez młodocianego wyłącznie zgodnie z § 11 pkt 1- 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania, wskazałby to wprost w art. 70 b ust. 1 pkt 2 ustawy o systemie oświaty. Skoro tego nie uczynił, to brak jest podstaw do stosowania wykładni przyjętej przez organy administracji w niniejszej sprawie.

 

Na podkreślenie zasługuje również to, że rozporządzenie w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania zostało wydane na podstawie delegacji ustawowej zawartej w Kodeksie pracy, a nie w ustawie o systemie oświaty, oraz że rozporządzenie nie przewiduje żadnych konsekwencji w przypadku zdania, przez młodocianego zatrudnionego u pracodawcy niebędącego rzemieślnikiem, egzaminu czeladniczego przed komisją egzaminacyjną izby rzemieślniczej.

 

Zauważyć należy, że skoro pracodawca niebędący rzemieślnikiem nie może zmusić młodocianego, z którym zawarł umowę o pracę w celu przygotowania zawodowego, do zdania egzaminu zgodnie z przepisami dotyczącymi warunków i sposobów oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, to nie może być obciążony negatywnymi konsekwencjami czegoś, co nie jest zależne od niego. Ponadto skoro istnieje możliwość zdania egzaminu na podstawie innych przepisów, a ustawa nie precyzuje jakie konkretnie przepisy powinny mieć zastosowanie, to tym bardziej nie można interpretować, iż w tym konkretnym przypadku chodzi wyłącznie o egzamin zdany zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r….

 

…Skoro w niniejszej sprawie młodociany pracownik ukończył naukę zawodu i zdał egzamin na tytuł czeladnika w zawodzie ślusarza z wynikiem pozytywnym, to pracodawcy przysługuje dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianego na podstawie art. 70 b ustawy o systemie oświaty. Organ administracji decydujący o przyznaniu dofinansowania i sprawdzający zgodnie z art. 70b ust. 1 pkt 2 ustawy o systemie oświaty, czy młodociany pracownik zdał egzamin zgodnie z odrębnymi przepisami, nie jest uprawniony do wkraczania w kompetencje komisji egzaminacyjnej izb rzemieślniczych. Świadectwo czeladnicze, jako wyraz dopuszczenia danej osoby do egzaminu jest dla organu wiążące. Niezasadne jest więc stanowisko organu administracji, że ukończenie nauki zawodu u innych podmiotów nie pozwala na dopuszczenie przez izbę rzemieślniczą danej osoby do egzaminu czeladniczego...

 

 


post został zmieniony: 06-01-2009 09:35:58
bogna14-02-2009 15:05:27   [#212]

w wątku http://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=33190&ux=13&pst=6#pst6

interpretacja MEN dotycząca braku możliwosci rozpoczynania stażu przez nauczycielkę przebywającą na urlopie macierzyńskim na początku roku szkolnego

Zgodnie z art. 9d ust. 5 ustawy Karta Nauczyciela w przypadku nieobecności nauczyciela w pracy z powodu czasowej niezdolności do pracy wskutek choroby, zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy lub urlopu innego niż urlop wypoczynkowy, trwającej nieprzerwanie dłużej niż miesiąc, staż ulega przedłużeniu o czas trwania tej nieobecności. W przypadku nieobecności dłuższej niż rok nauczyciel obowiązany jest do ponownego odbycia stażu w pełnym wymiarze. W myśl ww. przepisu urlop wypoczynkowy nie powoduje przedłużenia stażu. Przepis ten dotyczy jednak staży już rozpoczętych.

bogna03-03-2009 17:25:52   [#213]

Precedensowy wyrok skazujący za faul podczas szkolnego meczu koszykówki

Pół roku więzienia w zawieszeniu na 2 lata - to nieprawomocny wyrok stołecznego sądu wobec oskarżonego za faul podczas szkolnego meczu koszykówki, po którym jego kolega odniósł obrażenia zagrażające życiu.

W precedensowym procesie Sąd Rejonowy Warszawa-Mokotów orzekł we wtorek, że działanie Rafała C. było nieumyślne, choć nie mieściło się - jako przekraczające reguły gry - w granicach "ryzyka sportowego". Oskarżony o celowe działanie Rafał C., któremu groziło do 10 lat więzienia, mówił, że był to tragiczny wypadek.

W 2002 r. Rałała C. uniewinniono, bo sąd uznał, że wypadek mieścił się w granicach takiego ryzyka (które podejmuje osoba uczestnicząca w grze wymagającej kontaktu fizycznego z przeciwnikiem). Potem wyrok ten uchylono.

W 2000 r., podczas meczu koszykówki w stołecznym liceum, 16-letni Kamil G. z I klasy upadł po starciu pod tablicą z 17-letnim Rafałem C. z klasy III. Przewieziono go w ciężkim stanie do szpitala, gdzie stwierdzono m.in. pęknięcie dwunastnicy - życie uratowała mu natychmiastowa operacja. Nauczyciel wf odnotował "faul techniczny" Rafała, który uderzył kolegę kolanem. Klasa Kamila oraz on sam twierdzili, że było to celowy atak; Rafał mówił, że był to przypadek - co potwierdzała jego klasa.

Na podstawie m.in. zeznań Kamila Rafał został oskarżony przez prokuraturę z artykułu Kodeksu karnego, który przewiduje karę od roku do 10 lat więzienia dla tego, "kto powoduje ciężki uszczerbek na zdrowiu". Zarzucono mu działanie w zamiarze wyrządzenia poważnych obrażeń.

W lutym 2002 r. Sąd Okręgowy w Warszawie uniewinnił Rafała. O takim wyroku zdecydowały m.in. korzystne dla oskarżonego opinie biegłych. W listopadzie 2002 r. Sąd Apelacyjny w Warszawie uchylił wyrok uniewinniający i zwrócił sprawę sądowi I instancji. Ponowny proces ruszył przed Sądem Rejonowym Warszawa-Mokotów w 2007 r.

We wtorek sąd nie dał wiary oskarżonemu, podkreślając, że w chwili ataku na Kamila Rafał miał ręce opuszczone, a Kamil trzymał piłkę nad głową. "A więc celem nie było odebranie piłki" - ocenił sąd. Zarazem sąd orzekł, że Rafał nie miał zamiaru uszkodzenia ciała Kamila i nie przewidywał takich następstw, a skutek jego czynu uznano za nieumyślny.

Sąd powołał się na wyrok Sądu Najwyższego z 1938 r., który określał warunki, w których "ryzyko sportowe" wyklucza odpowiedzialność karną za uszkodzenie ciała rywala. Jednym z tych warunków było "niesprzeciwianie się regułom gry" - a te zdaniem sądu Kamil złamał, bo sędzia wykluczył go za faul z dalszej gry. Sąd uznał karę za adekwatną do stopnia winy; wziął też pod uwagę niekaralność Rafała i jego "optymistyczną prognozę kryminalistyczną".

"Zderzyłem się w powietrzu z atakującym tablicę Kamilem, od którego byłem cięższy o 30 kg, co spowodowało, że doszło u niego do obrażeń" - mówił w 2007 r. 27-letni dziś Rafał (nie stawił się na ogłoszeniu wyroku). Dodawał, że przeprosił Kamila, zaznaczając, że nie miał zamiaru zrobić mu nic złego.

Kamil, dziś - aplikant adwokacki i zarazem oskarżyciel posiłkowy - powiedział po wyroku, że zastanowi się nad apelacją. "Tu nie było nieumyślności" - powiedział dziennikarzom.

Jego zdaniem, "nie jest tak, że teraz rodzice będą się bali posyłać dzieci na lekcje wf, bo nie był to zwykły faul". "Przekroczenie zasad ryzyka sportowego jest przestępstwem, co miało miejsce w tej sprawie" - oświadczył. Podkreślił, że do dziś ma kłopoty zdrowie, choć nie domaga się od Rafała odszkodowania.

Obrońca Rafała mec. Karolina Stremska podkreślała, że dla młodych ludzi amatorsko grających w koszykówkę wyskok z wysuniętym kolanem jest czymś naturalnym. "Tylko zawodowi koszykarze są uczeni, by je chować" - mówiła, powołując się na opinie biegłych. 

Źródło: PAP

Artykuł z dnia: 2009-03-03

 

 

bombel1319-03-2009 20:49:40   [#214]
Proszę o pomoc. Poszukuję podstawy prawnej do wypłacania/niewypłacania nauczycielowi należności za gotowość do pracy w przypadku nieobecności uczniów. Na przykład logopeda gotowy do pracy, a rano okazuje się, że uczniowie nie przyszli na zajęcia z powodu choroby. Zajęcia nie odbyły się z przyczyn niezależnych od nauczyciela. Płacić, czy nie?
Podobnie z rekolekcjami. Z powodu zimna rodzice zabrali dzieci prosto z kościoła i na zaplanowane na "po kościele" zajęcia nikt nie przyszedł. Nauczyciel gotowy do pracy. Co z wynagrodzeniem za tę godzinę?
cynamonowa19-03-2009 21:00:35   [#215]
wszystko o czym piszesz powinno być w Waszym regulaminie OP
bombel1320-03-2009 22:21:14   [#216]
Dziękuję za szybką odpowiedź.
bogna29-03-2009 22:21:59   [#217]

przekleję tu z wątku frediego

http://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=36446&ux=13&pst=6#pst6

wyroki awansowe

-------------

IV SA/Wr 437/07 - Wyrok WSA we Wrocławiu

http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/7D06C13A66

Podstawowe znaczenie dla rozstrzygnięcia w tej sprawie jest wyjaśnienie, czy nauczyciel ubiegający się o awans powinien spełniać wymagania kwalifikacyjne określone w art. 9b Karta Nauczyciela w dniu rozpoczęcia stażu, czy też w dniu złożenia wniosku o nadanie stopnia awansu zawodowego.

Zgodnie z art.9b ust.1 pkt. b ustawy - Karta Nauczyciela warunkiem nadania nauczycielowi kolejnego stopnia awansu zawodowego jest spełnienie wymagań kwalifikacyjnych o których mowa w art.9 ust . 1 pkt 1 i ust. 1a - 3, odbycie stażu z zastrzeżeniem art.9c ust.1-3, ust 6 oraz w przypadku nauczyciela mianowanego uzyskania akceptacji Komisji Kwalifikacyjnej po dokonaniu analizy dorobku zawodowego nauczyciela i przeprowadzonej rozmowie. Przepis powyższy nie określa kolejności w jakiej przesłanki w nim wskazane powinny być spełnione.

Przepisy ustawy Karta Nauczyciela nie przewidują podejmowania przez jakikolwiek organ decyzji o dopuszczeniu do rozpoczęcia stażu, jedynym warunkiem tego rozpoczęcia jest złożenie w tej sprawie do dyrektora szkoły wniosku. Jest to w istocie zawiadomienie o jego rozpoczęciu. Warunki określone w art. 9b ust. 1 Karty Nauczyciela dotyczą nadania stopnia awansu zawodowego, a nie rozpoczęcia stażu.

W ocenie Sądu przedstawione wyżej rozważania dają podstawę do uznania iż w świetle art.9b, ust.1 Karty Nauczyciela określenie, czy nauczyciel ubiegający się o awans zawodowy spełnia wymagania kwalifikacyjne powinno być dokonane na dzień złożenia wniosku, a nie na dzień rozpoczęcia stażu.

Za taką wykładnię powołanego przepisu przemawiają względy celowościowe.

W sytuacji, gdy nauczyciel odbył staż, a w tym czasie nie miał odpowiednich kwalifikacji lecz w dniu złożenia wniosku o nadanie stopnia awansu zawodowego spełniał wymagania kwalifikacyjne to brak jest uzasadnienia do nałożenia na niego obowiązku odbycia kolejnego stażu (patrz wyrok NSA w sprawie I OSK 541/06 z dnia 13 lutego 2007 r.).

Rozdział 3a ustawy Karta Nauczyciela dotyczący awansu zawodowego nauczycieli ale tylko w dwóch przypadkach zawiera nakaz powtórnego odbycia stażu, gdy ostateczna ocena dorobku zawodowego jest negatywna - art. 9c ust. 11 Karty Nauczyciela lub gdy nauczyciel nie zda egzaminu - art. 9g ust.8 Karty Nauczyciela.

Reasumując należy uznać iż art.9b ustawy Karta Nauczyciela jest podstawowym przepisem określającym warunki nadania nauczycielowi stopnia awansu zawodowego, ale nie wynika z niego aby w dacie rozpoczęcia stażu nauczyciel miał spełniać wymagania kwalifikacyjne lub odbyć kolejny staż.

Wszystkie warunki określone w art.9b ustawy Karta Nauczyciela ubiegający się o awans zawodowy ma spełniać w dacie złożenia wniosku.

------------

I OSK 495/08 - Wyrok NSA

http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/940EB686FD

nie można zgodzić się z poglądem, że jeżeli zatrudnienie nauczyciela nastąpiło z naruszeniem regulujących te kwestie przepisów, to jedynie z tego powodu, mimo że odbył on staż i że w dacie wystąpienia z wnioskiem o nadanie kolejnego stopnia awansu zawodowego spełniał wymagania kwalifikacyjne winien być pozbawiony możliwości awansu zawodowego

EwaBe31-03-2009 09:05:49   [#218]
MEN
Wyjaśnienie
30.03.2009.
 
w sprawie wynagradzania nauczycieli za przeprowadzanie części ustnej egzaminu maturalnego

W związku z pojawiającymi się w niektórych mediach informacjami dotyczącymi zmian w wynagradzaniu nauczycieli za przeprowadzanie części ustnej egzaminu maturalnego, informujemy, że art. 42 ust. 2b w pkt 1 Karty Nauczyciela nie zmienia zasad wynagradzania nauczycieli za przeprowadzanie części ustnej egzaminu maturalnego. Zasady te są określone w art. 9c ust. 12 ustawy z dnia  7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), który stanowi:
„Nauczyciele, w tym nauczyciele będący egzaminatorami, biorący udział w przeprowadzaniu części ustnej egzaminu maturalnego, wykonują czynności związane z przeprowadzaniem tej części egzaminu w ramach zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela. W przypadku wykonywania tych czynności w wymiarze przekraczającym tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 1 ustawy - Karta Nauczyciela, nauczycielowi przysługuje wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe na zasadach określonych w art. 35 ust. 3 ustawy - Karta Nauczyciela.”

Nauczyciel biorący udział w przeprowadzaniu części ustnej egzaminu maturalnego w czasie przekraczającym obowiązujący go tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć otrzymuje dodatkowe wynagrodzenie tak jak za godziny ponadwymiarowe. Wynagrodzenie to powinno być wypłacane w szkole, w której nauczyciel jest zatrudniony, niezależnie od tego czy nauczyciel przeprowadzał ustne egzaminy w swojej szkole, czy w innych szkołach na podstawie porozumienia dyrektorów szkół, o którym mowa w § 68 ust. 10 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562, z późn. zm.).

Środki na pokrycie części skutków finansowych wypłaty wynagrodzeń za udział w części ustnej egzaminu maturalnego zostały zapewnione w budżecie państwa na bieżący rok w kwocie 13,3 mln złotych i zostaną przekazane jako dotacja celowa właściwym jednostkom samorządu terytorialnego.

Tryb postępowania dyrektorów szkół i jednostek samorządu terytorialnego prowadzący do określenia wielkości dotacji celowej na dofinansowanie wydatków związanych z przeprowadzaniem ustnej części egzaminu maturalnego, która poprzez budżety wojewodów będzie przekazana jednostkom samorządu terytorialnego zostanie, podobnie jak w dwóch poprzednich latach, określony w piśmie, które otrzymają w pierwszej połowie kwietnia Wójtowie, Burmistrzowie, Prezydenci Miast, Starostowie i Dyrektorzy Szkół.

Dofinansowanie jednostek samorządu terytorialnego będzie oparte o wyliczenie wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe na podstawie obowiązujących minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli.

bogna26-04-2009 22:53:42   [#219]

I SA/Wa 825/07 - Wyrok WSA w Warszawie z 2007-09-26

Z przepisów normujących sprawy oświaty nie wynika bowiem,

że niepubliczna szkoła policealna dla młodzieży

musi organizować kształcenie wyłącznie w dni powszednie.

bogna02-05-2009 22:06:28   [#220]

przed zbliżająca się maturą

IV SA/Gl 94/09 - Postanowienie WSA w Gliwicach z 2009-03-02

Nie można tym samym uznać, iż ocena maturalna wydawana jest w ramach postępowania administracyjnego. Również samo świadectwo maturalne nie stanowi decyzji administracyjnej, gdyż nie ma charakteru władczego rozstrzygnięcia o prawach i obowiązkach strony. Ocena maturalna stanowi wyłącznie wynik sprawdzenia wiedzy egzaminowanej osoby poprzez ustalenie poprawności udzielonych odpowiedzi. Komisja egzaminacyjna wystawiając ocenę potwierdza jedynie określony stan faktyczny, na który nie ma żadnego bezpośredniego wpływu i możliwości jego modyfikacji.

Dodatkowo charakter oceny maturalnej przesądza, że nie może ona być uznana również za czynność z zakresu administracji publicznej, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 ppsa, bowiem ocena maturalna, jak również świadectwo dojrzałości nie stanowi aktu o charakterze publicznoprawnym.

Sąd podziela pogląd wyrażony w uzasadnieniu postanowienia WSA w Warszawie z 28 lipca 2006 r. (sygn. akt. I SA/Wa 2027/05, niepublikowane), iż ewentualne uznanie dopuszczalności skargi na ocenę maturalną lub świadectwo dojrzałości i jej uwzględnienie prowadziłoby w istocie do uchylenia oceny maturalnej, a tym samym doszło by do sytuacji, w której nie istniałby w obrocie wynik egzaminu maturalnego, co zachwiałoby pewność świadectw maturalnych oraz sens rekrutacji na studia wyższe.

Leszek07-05-2009 14:12:17   [#221]
http://www.men.gov.pl/images/docs/opinia07052009.pdf

opinia MEN w sprawie nauczycieli prowadzących oddziały przedszkolne zorganizowane w szkołach podstawowych

widać z niej że MEN nie odpowiada za sprawy wynikające ze stosunku pracy...
pozdrawiam
Leszek07-05-2009 14:12:43   [#222]
zapomniałem jak podświetlić link
:-)
pozdrawiam
arturek07-05-2009 14:20:20   [#223]

http://http://www.men.gov.pl/images/docs/opinia07052009.pdf

nie używać Mozilli to się wklei (do Leszka)

Leszek07-05-2009 19:47:16   [#224]
dzięki Arturek
pozdrawiam
bogna23-05-2009 16:21:37   [#225]
 
malmar1525-05-2009 16:45:12   [#226]

WYROK TRYBUNAŁU KONSTYTUCYJNEGO z dnia 23 kwietnia 2009 r.

sygn. akt K 65/07

Trybunał Konstytucyjny w składzie:

Teresa Liszcz – przewodniczący,

Wojciech Hermeliński,

Adam Jamróz – sprawozdawca,

Ewa Łętowska,

Janusz Niemcewicz,

protokolant: Krzysztof Zalecki,

po rozpoznaniu, z udziałem wnioskodawcy oraz Sejmu i Prokuratora Generalnego, na rozprawie w dniu 23 kwietnia 2009 r., wniosku Rzecznika Praw Obywatelskich o zbadanie zgodności art. 91b ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, ze zm.) w zakresie, w jakim w związku z art. 1 ust. 2 pkt 2 lit. b przepis ten wyłącza stosowanie art. 88 ust. 1 tej ustawy do nauczyciela zatrudnionego w przedszkolu niepublicznym w wymiarze co najmniej 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć, z art. 32 w związku z art. 2 Konstytucji,

orzeka:

Art. 91b ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, Nr 170, poz. 1218 i Nr 220, poz. 1600, z 2007 r. Nr 17, poz. 95, Nr 80, poz. 542, Nr 102, poz. 689, Nr 158, poz. 1103, Nr 176, poz. 1238, Nr 191, poz. 1369 i Nr 247, poz. 1821, z 2008 r. Nr 145, poz. 917 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 1, poz. 1 i Nr 56, poz. 458) w zakresie, w jakim wyłącza stosowanie art. 88 ust. 1 tej ustawy do nauczyciela zatrudnionego w przedszkolu niepublicznym, w wymiarze co najmniej 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć, jest niezgodny z art. 32 ust. 1, a przez to z nakazem urzeczywistnienia zasad sprawiedliwości społecznej, wyrażonym w art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

 http://www.infor.pl/skany/spis.php?rodzaj=dzu&rok=2009&num=67&poz=572&str=0001

bogna03-06-2009 22:33:46   [#227]

http://www.samorzad.pap.pl/palio/html.run?_Instance=cms_samorzad.pap.pl&_PageID=2&s=depesza&dz=wiadomosci_centralne&dep=53112&data=&_CheckSum=-1199090627

Resort edukacji odpowiada na pytania czytelników dotyczące interpretacji nowelizacji Karty Nauczyciela oraz naliczania Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych dla nauczycieli emerytów i rencistów.

Czytelnicy Serwisu Samorządowego PAP mogą zadawać pytania do ekspertów MEN korzystając z zakładki „Ekspert Radzi”. Na pytania pracownicy ministerstwa będą odpowiadać w miarę możliwości. MEN zastrzega sobie również prawo do odpowiedzi zbiorczo na pytania dotyczące tej samej tematyki.

Poniżej publikujemy pierwsze pytania, które napłynęły do redakcji i odpowiedzi.

Nowelizacja ustawy Karta Nauczyciela z 21 listopada 2008 r. wprowadziła zmieniony zapis art. 42 ust. 2 pkt 2 (dodatkowa godzina). Czy ta dodatkowa godzina (od 1.09.2009) dotyczy także nauczycieli zatrudnionych np. w centrach kształcenia praktycznego czy tylko nauczycieli zatrudnionych w szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych? I ile powinna trwać ta dodatkowa godzina - 45 czy 60 minut (w zapisie ustawy mowa, że nauczyciel w ramach dodatkowej godziny obowiązany będzie prowadzić m.in. zajęcia opieki świetlicowej ale i zajęcia w ramach godzin do dyspozycji dyrektora)?

- Godziny wynikające z art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy – Karta Nauczyciela nie są godzinami dodatkowymi, gdyż są to godziny mieszczące się w ramach tygodniowego czasu pracy nauczyciela. Przepis ten nie dotyczy nauczycieli zatrudnionych w centrach kształcenia praktycznego. Przepisy zawarte w ww. artykule dotyczą godzin zegarowych a nie godzin lekcyjnych. Oznacza to, że pod pojęciem godziny rozumiemy 60 minut.

Czy dla nauczycieli emerytów i rencistów czynnych zawodowo (pracujących) pobierających emerytury i renty odpis na ZFŚS powinien być naliczony jak dla nauczycieli, czy jak dla emerytów?

- Dla nauczycieli emerytów i rencistów czynnych zawodowo należy dokonywać odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych tak jak dla innych nauczycieli, w tej części etatu na jaki są zatrudnieni w danej szkole (art. 53 ust. 1 ustawy - Karta Nauczyciela) oraz jako rencistów i emerytów w zależności od wysokości pobieranych z tego tytułu świadczeń (art. 53 ust. 2) ustawy - Karta Nauczyciela.

Podstawa prawna:

Art 53 ust. 1 ustawy - Karta Nauczyciela: Dla nauczycieli dokonuje się corocznie odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w wysokości ustalanej jako iloczyn planowanej, przeciętnej w danym roku kalendarzowym, liczby nauczycieli zatrudnionych w pełnym i niepełnym wymiarze zajęć (po przeliczeniu na pełny wymiar zajęć) skorygowanej w końcu roku do faktycznej przeciętnej liczby zatrudnionych nauczycieli (po przeliczeniu na pełny wymiar zajęć) i 110 % kwoty bazowej, o której mowa w art. 30 ust. 3.

Art 53 ust. 2 ustawy - Karta Nauczyciela: Dla nauczycieli będących emerytami i rencistami dokonuje się odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w wysokości 5 % pobieranych przez nich emerytur i rent.

Agnieszka Radzimska
Departament Strategii MEN

bogna09-09-2009 22:31:54   [#228]

Interpretacja podatkowa - podatek od gabinetów profilaktyki zdrowotnej w szkołach

http://www.bip.krakow.pl/zalacznik.php?zid=63492&wer=0&new=t&mode=show

...stanowisko Strony polegające na tym, że nie jest podatnikiem podatku od nieruchomości obowiązanym do jego uiszczenia,

w zakresie tej części nieruchomości, którą używa na podstawie umowy użyczenia,

którą zawarła z daną jednostką oświatową (szkoła podstawowa, gimnazjum lub szkoła ponadgimnazjalna)

posiadajacą trwały zarząd jak i nieposiadajacą trwałego zarzadu na danej nieruchomości,

z uwagi na to iż podatnikiem ww podatku od części używanej przez Stronę jest użyczający (jednostka oświatowa), jest prawidłowe.

DYREK22-11-2009 11:39:54   [#229]
^:-)
jasia22-12-2009 09:01:08   [#230]
Zatrudniłam pracownika, który ukończył Wydział Pedagogiki i Psychologii na kierunku psychologia w zakresie psychologii 01.09.2008 r. Nauczyciel odbył staż 9 miesięcy. Czy w myśl nowego rozporzadzenia o kwalifikacjach słusznie nadałam mu akt nadania stopnia nauczyciela kontraktowego. Nadmieniam, ze w suplemencie, który dostarczyła mi nauczycielka pisze: "kwalifikacje psychologiczne; podstawa do ubiegania się o prawo wykonywania zawodu psychologa zgodnie z ustawą z dnia 8 czerwca 2001 r. o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów (Dz.U. z 2001 r. Nr 73, poz. 763); podstawa do ubiegania sie o uznanie kwalifikacji do pracy na stanowisku nauczyciela - psychologa w szkołach oraz placówkachoświatowych, pomocy społecznej i dla nieletnich zgodnie z rozporzadzeniem Ministra Edukacji narodowej i Sportu z 10 wrzesnia 2002 r. (Dz. U. 2002 r., nr 155, poz. 1288).
bogna05-01-2010 20:55:04   [#231]

http://www.rp.pl/temat/321813.html

Wyjaśnienia urzędów dotyczące zatrudniania nauczycieli

bogna26-01-2010 23:17:44   [#232]

Kiedy szkołę można wykreślić z ewidencji

i przytaczane w artykule wyroki NSA

I OSK 943/09 - Wyrok NSA z 2010-01-05

I OSK 944/09 - Wyrok NSA z 2010-01-05

I OSK 945/09 - Wyrok NSA z 2010-01-05

malmar1525-07-2010 20:42:18   [#233]

wprawdzie to nie menowskie, ale wkleję, bo może się przydać

Wyrok ETS w sprawie leczenia za granicą

Dnia 15 czerwca 2010 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej „ETS”) wydał wyrok, w którym stwierdził, że zgodnie z przepisami unijnymi państwo członkowskie ubezpieczenia (tzn. takie, w którym pacjent jest ubezpieczony) nie jest zobowiązane do zwrotu pacjentowi kosztów, które w państwie, gdzie była świadczona opieka medyczna obciążają tego pacjenta, jeżeli są one efektem nieplanowanej opieki szpitalnej, która została zapewniona pacjentowi podczas jego pobytu tymczasowego w innym państwie członkowskim niż państwo ubezpieczenia ( sprawa C-211/08).

http://ksiegowosc.infor.pl/aktualnosci/120998/Wyrok-ETS-w-sprawie-leczenia-za-granica,0,Wyrok-ETS-w-sprawie-leczenia-za-granica.html

Leszek19-09-2010 13:34:39   [#234]

Komunikat MEN w sprawie rozporządzenia dotyczącego komisji dyscyplinarnych dla nauczycieli i trybu postępowania dyscyplinarnego- 3 sierpnia 2010

pozdrawiam

http://www.men.gov.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=1369%3Akomunikat-men-w-sprawie-rozporzdzenia-dotyczcego-komisji-dyscyplinarnych-dla-nauczycieli-i-trybu-postpowania-dyscyplinarnego&catid=87%3Aopinie-i-stanowiska-men&Itemid=106


Leszek19-09-2010 13:36:38   [#235]
Stanowisko Ministerstwa Edukacji Narodowej dot. podstaw prawnych przyjmowania do polskich szkół publicznych obywateli polskich powracających z zagranicy i cudzoziemców

- 8 września 2010

pozdrawiam

http://www.men.gov.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=1635%3Astanowisko-ministerstwa-edukacji-narodowej-dot-podstaw-prawnych-przyjmowania-do-polskich-szko-publicznych-obywateli-polskich-powracajcych-z-zagranicy-i-cudzoziemcow-&catid=87%3Aopinie-i-stanowiska-men&Itemid=106
fredi19-09-2010 21:23:47   [#236]

Zajęcia rewalidacyjno - wychowawcze - zapytanie do MEN


http://www.tomaszakzesiuk.pl/?action=informacje&idin=133&idm=2&ids=8



Leszek24-09-2010 18:36:27   [#237]

Stanowisko dotyczące zatrudniania i wynagradzania nauczycieli w ramach
projektu pn. „Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas IIII
szkół podstawowych”

http://www.men.gov.pl/images/pdf/stanowisko_z_dnia_17092010.pdf

 pozdrawiam

jasza6628-09-2010 21:11:02   [#238]

Stanowisko Kuratorium Oświaty we Wrocławiu w sprawie prowadzania zajęć z dziećmi w soboty i niedziele oraz w ferie zimowe i letnie.

http://dolnyslask.pl/upload/EFS/indywidualizacja/100924_odpowiedz_KO_wakacje_ferie.pdf



Caro29-09-2010 01:32:15   [#239]

do stanowiska KO we Wrocławiu

dni wolne od zajęć - a dni wolne od pracy?

 ze stanowiska MEN

8. Sposób rozliczania godzin, o których mowa w art. 42 ust 2 pkt 2 lit. a i b Karty
Nauczyciela.
Zajęcia realizowane w wymiarze określonym w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b są rejestrowane
i rozliczane w okresach półrocznych w dziennikach zajęć pozalekcyjnych. Zajęcia te powinny
być rozliczane z wyłączeniem: ferii zimowych, ferii letnich, dni wolnych od pracy oraz
przerw w nauce określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia
18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego.

z rozp. o organizacji roku

3. W szkołach, w których zajęcia dydaktyczno-wychowawcze są realizowane przez pięć dni w tygodniu, w dni wolne od zajęć szkoły mogą organizować zajęcia wychowawczo-opiekuńcze, imprezy służące upowszechnianiu kultury, sportu, turystyki i inne zajęcia pozalekcyjne. 

sobota i niedziela jest dniem wolnym od pracy, czy od zajęć ? (dla mnie - od pracy)


bogna16-11-2010 21:00:45   [#240]

awans - kwalifikacje i staż

I OSK 289/10 - Wyrok NSA

http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/855A359BB6

"...Można zatem zastanawiać się nie czy w ogóle nauczyciel ma spełniać wymagania kwalifikacyjne, lecz jedynie, w jakiej dacie warunek ten ma być spełniony. Początkowo prezentowano stanowisko, iż warunek ten musi zachodzić już w dacie ubiegania się o staż, ale ostatecznie w orzecznictwie przeważył bardziej liberalny pogląd, że decydujące znaczenie powinna mieć data złożenia wniosku o nadanie stopnia awansu zawodowego..."

------------

czyli co, można rozpocząć staż bez kwalifikacji i dopiero uzupełnić je w trakcie?

ile awansów zostało unieważnionych z powodu "mniej liberalnego poglądu"?

czy takie orzeczenie sądu może stanowić przesłankę do wznowienia postepowania awansowego

lub do uchylenia decyzji unieważniającej decyzję nadającą stopień awansu?

malmar1525-01-2011 17:53:17   [#241]

ZFŚS – jednakowa opieka socjalna nad pracownikami i emerytami

Ze środków ZFŚS mogą korzystać wszystkie osoby uprawnione przy zastosowaniu jednakowych, wyłącznie socjalnych kryteriów. Pracodawca nie może wyłączyć prawa do ubiegania się o pomoc socjalną żadnej z ustawowo uprawnionych grup osób. Przypadki ich odmiennego traktowania stanowią naruszenie prawa – wyjaśniło w piśmie Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej.

Swoje stanowisko resort pracy przedstawił w odpowiedzi na interpelację poselską dotyczącą funkcjonowania ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS) w odniesieniu do pracowników i emerytów.

W piśmie z 23 września 2010 r. przypomniał, że fundusz należy tworzyć z corocznego odpisu podstawowego naliczanego w stosunku do przeciętnej liczby zatrudnionych.

Jednocześnie pracodawcy sprawujący opiekę socjalną nad byłymi pracownikami, w tym także ze zlikwidowanych zakładów, mogą zwiększyć fundusz o 6,25% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, stanowiącego podstawę naliczania odpisu, na każdego emeryta i rencistę uprawnionego do tej opieki. W 2010 r. była to kwota 174,64 zł. Naliczenie odpisu na emerytów i rencistów nie jest zatem odpisem podstawowym, ale zwiększeniem funduszu – podkreślono w stanowisku resortu pracy.

Pracodawcy spoza sfery budżetowej mogą ponadto dostosowywać wielkość środków socjalnych do własnych potrzeb i sytuacji finansowej. Ustawa pozwala im dowolnie kształtować wysokość odpisu podstawowego, a nawet zrezygnować z jego tworzenia, co powinno być zapisane w układzie zbiorowym pracy lub regulaminie wynagradzania i uzgodnione ze związkami zawodowymi, a jeżeli takie w zakładzie pracy nie istnieją – z reprezentantem pracowników.

Uprawnieni do pomocy

Resort przypomniał, że prawo do korzystania z funduszu przysługuje pracownikom i ich rodzinom, a także byłym pracownikom, emerytom i rencistom wraz z rodzinami i jest to prawo zagwarantowane ustawowo.

W przypadku emerytów i rencistów nie zależy ono od tego, czy pracodawca zwiększy środki funduszu o wspomniany wcześniej wskaźnik.

ZFŚS jest funduszem spożycia zbiorowego, a to oznacza, że wszystkie odpisy i nieobligatoryjne zwiększenia, niezależnie od ich wysokości i sposobu naliczania, tworzą jeden fundusz – podkreślono w piśmie MPiPS. Mogą zatem z niego korzystać wszystkie osoby uprawnione przy zastosowaniu jednakowych, wyłącznie socjalnych kryteriów. Pracodawca nie może pozbawić prawa do ubiegania się o pomoc socjalną żadnej z ustawowo uprawnionych do niej grup osób, np. emerytów i rencistów, ze względów pozasocjalnych, nawet jeśli nie zwiększy funduszu na ten cel.

Dla kogo świadczenia

Prawo do korzystania z funduszu nie jest jednak równoznaczne z tym, że każdy ma zagwarantowane świadczenia finansowane z jego środków. Dotyczy to zarówno pracowników, jak i byłych pracowników, emerytów i rencistów. O realizacji tego prawa nie przesądza bowiem posiadany status pracownika lub emeryta, ale wyłącznie ich faktyczna sytuacja życiowa, rodzinna i materialna, co wynika z art. 8 ust. 1 ustawy o tym funduszu.

Świadczenia socjalne nie mają charakteru roszczenia i należności – zależą jedynie od potrzeb, sytuacji socjalnej osoby uprawnionej, wielkości środków funduszu przeznaczonych na dany rodzaj świadczeń, a także spełniania formalnych kryteriów przy ubieganiu się o świadczenia socjalne. Ze względu na zróżnicowanie sytuacji materialnej osób uprawnionych pomoc ta nie powinna być przyznawana na podstawie posiadanego statusu (pracownika lub emeryta), ale w największym rozmiarze powinna trafiać do osób znajdujących się w obiektywnie najtrudniejszej sytuacji materialnej.

Jak przypomniano w piśmie, szczegółowe zasady i warunki korzystania z funduszu określa pracodawca w regulaminie uzgodnionym z zakładowymi organizacjami związkowymi, a gdy one nie działają – z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów. Zasady te należy stosować jednakowo do wszystkich uprawnionych – i do pracowników i do byłych pracowników–emerytów.

Naruszenie prawa

Jednocześnie podkreślono, że fundusz socjalny jest tworzony przez pracodawcę, który stosownie do możliwości i warunków zaspokaja bytowe, socjalne i kulturalne potrzeby pracowników, czyli osób pozostających w zatrudnieniu w związku z prowadzoną przez pracodawcę działalnością – godnie z zasadą określoną w art. 16 kodeksu pracy. Natomiast sprawowanie opieki socjalnej nad byłymi pracownikami – emerytami lub rencistami – jest wyjątkiem od tej zasady i dlatego przepisy o ZFŚS przewidują możliwość, a nie obowiązek dodatkowego obciążania kosztów prowadzonej przez pracodawcę działalności z tytułu sprawowania opieki socjalnej nad byłymi pracownikami – emerytami i rencistami.

Regulacje dotyczące zarówno tworzenia, jak i wydatkowania środków z tego funduszu zapewniają możliwość sprawowania przez pracodawcę opieki socjalnej nad byłymi pracownikami – emerytami i rencistami – według takich samych zasad, jakie dotyczą pracowników.

Jeśli w praktyce występują przypadki odmiennego traktowania w sferze socjalnej pracowników i emerytów, to należy uznać, że stanowią one naruszenie przepisów. W takich przypadkach zasadne jest zwrócenie się zainteresowanych z wnioskiem o interwencję do właściwych organów Państwowej Inspekcji Pracy, ustawowo uprawnionej do nadzoru i kontroli przestrzegania prawa pracy, w tym przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.

Pismo Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej z 23 września 2010 r., sygn. SPS-023-6975/10.

Źródło: INFOR

Adaa07-10-2011 19:03:23   [#242]
nie zapominajmy o tym pozytecznym wątku
Leszek08-10-2011 15:40:21   [#243]

a może nad kreskę aby każdy kto dysponować będzie ciekawym pismem lub interpretacją mógł ją dodać bez szukania w "zaszłościach forum"

pzdrawiam

Leszek12-10-2011 11:51:59   [#244]

Stanowisko MEN dotyczące wliczania jednorazowego dodatku
uzupełniającego do podstawy ustalenia wysokości dodatkowego
wynagrodzenia rocznego wypłacanego nauczycielom - z 31 stycznia 2011 r.

http://www.men.gov.pl/images/stories/pdf/stanowisko.pdf

pozdrawiam

Leszek12-10-2011 11:53:47   [#245]
Stanowisko MEN w sprawie wysokości opłat za przedszkola prowadzone przez gminy Drukuj
Dodany: 7 września 2011 r.

W związku z pytaniami kierowanymi do MEN dotyczącymi wzrostu opłat za przedszkola wprowadzanymi od roku szkolnego 2011/2012 przez część samorządów gminnych wyjaśniamy, że:

Odnosząc się do wysokości opłat za świadczenia udzielane przez przedszkole publiczne w czasie przekraczającym wymiar bezpłatnych zajęć, wyjaśniamy, że Ministerstwo Edukacji Narodowej nie posiada uprawnień do oceny lub podważania podjętych przez samorządy uchwał. Zgodnie z Konstytucją RP oraz przepisami ustaw samorządowych, jednostki samorządu terytorialnego działają samodzielnie i na podstawie własnego budżetu.

Od wielu lat samorządy terytorialne ustalały opłatę za ofertę wykraczającą poza minimum 5 godzin bezpłatnej realizacji podstawy programowej, nazywając ją, w zależności od przyjętego rozwiązania, „opłatą gminną" lub „opłatą stałą". Opłata była pobierana od rodziców niezależnie od tego, w jakim stopniu ich dzieci korzystały z przygotowanej oferty. Orzeczenia podejmowane przez sądy administracyjne w ostatnim okresie podważały zasadność wnoszenie opłat przez rodziców bez informowania ich za co płacą i wymusiły potrzebę zmianę przepisów ustawy o systemie oświaty.

Zaznaczyć należy, że te zmiany przepisów polegały jedynie na doprecyzowaniu wcześniejszych rozwiązań w zakresie opłat, nie są natomiast nową regulacją. Nowe przepisy nie narzuciły samorządom gminnym żadnych konkretnych rozwiązań co do wysokości opłat przez nie ustalanych. Dlatego budzi ogromne zdziwienie fakt tak znacznych podwyżek opłat za przedszkole w niektórych gminach.

Przedszkola publiczne są prowadzone przez samorządy gminne i rząd nie wpływa na wysokość opłat pobieranych przez nie za ofertę wykraczającą poza bezpłatne 5 godzin edukacji.

Jednocześnie, należy podkreślić, że taka opłata powinna być odpowiednio uzasadniona i wynikać przede wszystkim z rzeczywistych kosztów ponoszonych na dziecko w danym przedszkolu prowadzonym przez samorząd gminny, które to koszty są bardzo zróżnicowane w zależności od regionu czy nawet konkretnej gminy. 

Należy również mieć na uwadze, że organ prowadzący może zapewnić bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie przekraczającym 5 godzin dziennie, biorąc pod uwagę lokalne uwarunkowania oraz oczekiwania i potrzeby mieszkańców.


pozdrawiam

Leszek12-10-2011 11:54:51   [#246]
Stanowisko Ministra Edukacji Narodowej, Ministra Zdrowia oraz Ministra Sportu i Turystyki w sprawie działań podejmowanych przez szkoły w zakresie zdrowego żywienia uczniów
Dodany: 6 października 2011 r.

Zdrowe, racjonalne żywienie jest jedną z podstawowych potrzeb człowieka i warunkiem prawidłowego rozwoju, dobrego samopoczucia oraz pełnej dyspozycji do uczenia się. Nieprawidłowości w żywieniu są przyczyną wielu zaburzeń, w tym w ostatnich latach, epidemii nadwagi i otyłości. Statystycznie podaje się, że w  Europie otyłe jest co czwarte dziecko. W Polsce nadwagę ma 18% dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Jest to poważne zagrożenie dla zdrowia polskiego społeczeństwa, gdyż wyniki badań wskazują, że u 80% dzieci z otyłością utrzymuje się ona w dalszych latach życia.

Ważną rolę w zaspokajaniu potrzeb żywieniowych dzieci i młodzieży oraz w kształtowaniu właściwych zachowań w tym zakresie powinna odgrywać szkoła. Dla realizacji tych zadań niezbędne jest podjęcie przez szkoły wszystkich typów działań w zakresie wspierania zdrowego żywienia uczniów, w tym szczególnie:

1.    Umożliwienie uczniom dostępu do produktów i napojów o najwyższych walorach zdrowotnych oraz właściwa organizacja posiłków, w tym:

a) tworzenie warunków umożliwiających spożywanie śniadań szkolnych w klasach przez wszystkich uczniów, wspólnie z nauczycielem,

b) uczestnictwo w programach, ustanowionych przez Komisję Europejską w ramach Wspólnej Polityki Rolnej, realizowanych przez Agencję Rynku Rolnego: „Dopłaty do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych" (tzw.Szklanka Mleka" i "Owoce w szkole"),

c) dobór asortymentu produktów żywnościowych i napojów w sklepikach szkolnych zgodny z zasadami zdrowego żywienia (w tym zwłaszcza ograniczenie produktów i napojów o dużej zawartości cukru, soli i tłuszczów),

d) zapewnienie uczniom dostępu do wody pitnej,

e) organizacja dożywiania uczniów z rodzin o niskich dochodach w sposób przeciwdziałający ich dyskryminacji,

f) w szkołach, w których wydawane są obiady lub inne ciepłe posiłki dla uczniów, przestrzeganie przy ich przygotowywaniu zaleceń Instytutu Żywności i Żywienia,

g) uwzględnianie specyficznych potrzeb żywieniowych uczniów z chorobami przewlekłymi (m.in. z otyłością, cukrzycą, celiakią, fenyloketonurią, nietolerancją mleka).

2. Podejmowanie działań w zakresie edukacji żywieniowej, jako elementu edukacji zdrowotnej, w tym:

a) realizacja wymagań dotyczących prawidłowego odżywiania zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie poszczególnych przedmiotów, w tym organizacja zajęć praktycznych związanych z przygotowywaniem zdrowych posiłków, a także podejmowanie działań określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 maja 2011 r. w sprawie sposobu realizacji środków towarzyszących służących zapewnieniu skutecznego wykonania programu „Owoce w szkole (Dz. U. Nr 103, poz. 594) ,

b) wdrażanie dodatkowych programów edukacyjnych, dotyczących prawidłowego odżywiania się dzieci i młodzieży; dokonywanie ewaluacji wyników realizacji tych programów,

c) umożliwianie nauczycielom i innym pracownikom szkoły udziału w różnych formach doskonalenia zawodowego w zakresie zdrowego żywienia,

d) podejmowanie współpracy na poziomie lokalnym (z rodzicami, jednostką samorządu terytorialnego, społecznością lokalną).

Powyższe działania zostały opracowane w wyniku współpracy Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Zdrowia oraz Ministerstwa Sportu i Turystyki podjętej na podstawie podpisanego w dniu 23 listopada 2009 r. Porozumienia o współpracy między Ministrem Edukacji Narodowej, Ministrem Zdrowia i Ministrem Sportu i Turystyki w sprawie promocji zdrowia i profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.


pozdrawiam

malmar1513-11-2011 20:34:22   [#247]
2011-11-03
Opłaty tylko za świadczenia a nie za godziny


Wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim dotyczył uchwały gminnej określającej opłaty za przedszkola. Radni w uchwale określili, że przedszkole nie będzie pobierało opłat za zajęcia odbywające się o 7.30 do 12.30, a więc zajęcia pozostaną bezpłatne przez 5 godzin – minimum określone przez ustawę o systemie oświaty, w czasie którego musi zostać zrealizowana podstawa programowa. Za dodatkowy czas spędzony w przedszkolu, zgodnie z zaskarżoną uchwałą, pobierana miała być opłata godzinowa, niezależna od rodzaju świadczonych zajęć w tym czasie.

WSA podkreślił, że uchwalona opłata nie może mieć charakteru stałego, bo wówczas obowiązek jej ponoszenia zachodzi w każdym przypadku uczęszczania przez dziecko do przedszkola, bez uwzględnienia przy tym rodzaju świadczeń i ich jakości. Zaznaczył także, że konieczne jest precyzyjne określanie wymiaru i jakości tych świadczeń, niejako w formie cennika i w oparciu o zasadę ekwiwalentności świadczeń. Obowiązkiem organu samorządu terytorialnego uchwalającego opłatę za usługi przedszkolne – według WSA – jest wykazanie, iż wysokość obowiązku pieniężnego nałożonego na rodzica lub opiekuna prawnego dziecka korzystającego z usług przedszkola publicznego pozostaje w związku przyczynowym z oferowaną mu usługą. Przy ustalaniu omawianej opłaty należy szczegółowo wykazać, za jakiego rodzaju świadczenie opłata jest żądana i co się na opłacane świadczenie składa. Uchwała w tym względzie powinna precyzyjnie określać poszczególne świadczenia przekraczające podstawę programową oferowane przez przedszkole publiczne, a także co składa się na każde z tych świadczeń. Sposób ustalenia odpłatności powinien być przekonujący, oparty na kalkulacji ekonomicznej, a argumentacja za nim przemawiająca uzasadniona i możliwa do zweryfikowania. Niezbędne jest tu zatem precyzyjne określenie świadczeń, które są odpłatne. Ich określenie w uchwale powinno nastąpić w sposób bezpośredni i poddający się weryfikacji, bowiem tylko za tak skonkretyzowane świadczenia mogą być pobierane opłaty.

WSA w Gorzowie Wlkp. szczególnie zaakcentował, że stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o systemie oświaty wszystkie świadczenia objęte podstawą programową muszą być udzielane bezpłatnie. Zasada ta jest niezależna od czasu realizacji tych świadczeń, a podstawa programowa nie ogranicza czasu ich trwania. Wskazany w ustawie wymiar 5 godzin oznacza jedynie dolny margines dla czasu realizowania podstawy programowej i nie jest równoznaczny, że po upływie owych 5 godzin rozpoczynają się zajęcia ponadprogramowe.

Wyrok sądu w Gorzowie Wlkp. dotyczy sprawy konkretnej uchwały zaskarżonej do tego sądu i nie jest wiążący dla innych sądów rozstrzygających podobne kwestie. Sprawą opłat za przedszkola ma zająć się także Trybunał Konstytucyjny, który na wniosek parlamentarzystów SLD ma zbadać konstytucyjność dwóch przepisów ustawy o systemie oświaty. Pierwszy określa minimalny wymiar godzinowy bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki, a drugi uprawnia rady gminy do swobodnego określania opłat za świadczenia udzielane w przedszkolu w czasie przekraczającym minimalny wymiar 5 godzin.   

Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 20 października 2011 r. (sygn. II SA/Go 584/11)

 http://www.eduinfo.pl/art.php?action=more&id=4953&idg=68&wa=N-PRD1145&sid=536303057&adr_no=E272864&adr_em=830435

Adaa15-11-2011 20:37:45   [#248]

Marek, a może wrzucisz to nad kreskę?


 wklejam w sprawie stazowego :



MINISTERSTWO

                                                                                                                                     EDUKACJI NARODOWEJ

                                                                                                                                    Departament Strategii

                                                                                                                                   Al. J. Ch. Szucha 25

                                                                                                                                   00-918 Warszawa


Problem dotyczy naliczenia dodatku stażowego dla nauczyciela. Nauczyciel pracował w szkole A przez 8 lat ( lata 1990 -1998). Stosunek pracy został zakończony i potwierdzony świadectwem pracy. W 1999 roku podjął pracę w  szkole B i pracuje tam do dziś (2009 r. zatrudnienie na podstawie mianowania). W szkole B otrzymuje 19% dodatek stażowy. Od wrzesnia 2009 roku podjął dodatkową pracę w szkole C (umowa na czas okreslony na 3/18 etatu). Jaki dodatek stazowy powinna wypłacic szkoła C - 8%, czy nauczycielowi nie przysługuje w ogóle dodatek stażowy w szkole C?

Dodam, że interpretacje prawników dotyczace tego problemu są rozbieżne .

 Dla przykładu :

"Zgodnie z § 7 ust. 1 Rozporządzenia MENiS z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (DzU, Nr 22, poz. 181) do okresów pracy uprawniających do dodatku za wysługę lat (dodatek stażowy) wlicza się okresy poprzedniego zatrudnienia we wszystkich zakładach pracy. Ust. 2 mówi, że jeżeli nauczyciel pozostaje jednocześnie w więcej niż jednym stosunku pracy, okresy uprawniające do dodatku za wysługę ustala się odrębnie dla każdego stosunku pracy. Z jednym jednak zastrzeżeniem – ust. 2 mówi również, że do stażu nie wlicza się okresów podstawowego zatrudnienia. Cóż to oznacza?

Jeśli zainteresowany pracuje np. na 18/18 etatu od roku 2005 w jednej szkole, to trzech lat (2005–2008) nie wlicza się do stażu w drugim miejscu pracy, w którym pracuje na 6/18 etatu. Do stażu w drugim miejscu pracy wlicza się natomiast wszystkie ukończone stosunki pracy przed rokiem 2005."

Inna opinia :


"Zatrudnienie w co najmniej dwóch miejscach pracy inaczej wpływa na prawo do dodatku stażowego pracownika samorządowego i inaczej nauczyciela. Choć obie grupy zawodowe mają prawo go otrzymywać u każdego pracodawcy. Samorządowcy są bardziej uprzywilejowani; każdy z ich pracodawców musi bowiem uwzględnić wszystkie zakończone okresy zatrudnienia i inne okresy, od których zależą uprawnienia pracownicze. Zatrudniający kogoś dodatkowo pomija jedynie okresy zatrudnienia podstawowego. Wynika tak z § 7 ust. 1 i 2 rozporządzenia Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (DzU nr 146, poz. 1222 ze zm.).

Zupełnie inaczej rzecz się ma z nauczycielką. Ustalając jej prawa do dodatku stażowego w podstawowym stosunku pracy, do stażu pracy zaliczamy zakończone okresy zatrudnienia oraz czas zatrudnienia w tym miejscu pracy. W dodatkowym miejscu pracy bierzemy natomiast pod uwagę tylko okresy zatrudnienia dodatkowego (wyłączając zatrudnienie podstawowe – aktualne i zakończone) oraz inne okresy, pod warunkiem że nie uwzględniliśmy ich na poczet dodatku w podstawowym miejscu pracy. Nauczyciel nie może zatem domagać się przyjęcia zatrudnienia, które powiększyło mu dodatek stażowy w podstawowym miejscu zatrudnienia. U każdego pracodawcy powinien więc wykazać posiadany staż innymi świadectwami pracy. Wynika tak z § 7 ust. 1 – 3 rozporządzenia ministra edukacji narodowej i sportu z 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (DzU nr 22, poz. 181 ze zm.)."


Szereg wątpliwości w tym zakresie maja Dyrektorzy szkół. Dyskusja na forum Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty potwierdza, że jedne organy prowadzące wypłacają w opisanej sytuacji dodatek stażowy, inne w analogicznej sytuacji - nie wypłacają.

Chciałabym poznać opinię Państwa w w/w sprawie.

..............................................

Odpowiedź Men :


MINISTERSTWO

EDUKACJI NARODOWEJ

Departament Strategii

A1. J. Ch. Szucha 25

00-918 Warszawa

Warszawa, 2009-10- 30

DS-WPZN-RD-400-192/09



Odpowiadając na zapytanie przesłane za pomocą poczty elektronicznej, w dniu 18 września br. Ministerstwo Edukacji Narodowej — Departament Strategii, uprzejmie informuje:
Zasady wypłacania dodatku za wys1ugq lat określają łącznie obowiązujące przepisy art. 33. ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. — Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, z późn. zm.), § 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz. U. Nr 22, poz. 181, z późn. zm.) oraz regulamin wynagradzania stanowiony przez jednostkę samorządu terytorialnego dla prowadzonych szkól i placówek. Zasady te stosuje się do wszystkich nauczycieli zatrudnianych w szkołach i placówkach zgodnie z przepisami ustawy — Karta Nauczyciela.

Art. 33. ust. 1 ustawy — Karta Nauczyciela przewiduje, iż nauczycielowi przysługujc dodatek za wysługę lat w wysokości 1% wynagrodzenia zasadniczego za każdy rok pracy, wypłacany w okresach miesięcznych poczynając od czwartego roku pracy, z tym, iż dodatek ten nic może przekroczyć 20% wynagrodzenia zasadniczego. Oznacza to, ze nauczyciel nabywa prawo do dodatku za wysługę lat w czwartym roku pozostawania w stosunku pracy oraz, że procentowy wskaźnik wzrostu tego dodatku pozostaje niezmiennie taki sam, jeżeli nauczyciel nabył prawo do jego najwyższej wartości.

W świetle przepisu § 7 ust. 2 i 3 rozporządzenia z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych  stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli (. . .), nauczycielowi pozostającemu jednocześnie w więcej niż jednym stosunku pracy okresy uprawniające do dodatku za wysługę lat, ustala sie odrębnie dla każdego stosunku pracy. Do okresu zatrudnienia uprawniającego do dodatku nie wlicza sie okresu pracy w innym zakładzie, w którym nauczyciel jest lub był jednocześnie zatrudniony, przy czym do okresu dodatkowego zatrudnienia nie wlicza sie okresów podstawowego zatrudnienia. Jednakże nauczycielowi pozostającemu w stosunku pracy jednocześnie w kilku szkołach w wymiarze łącznie nieprzekraczającym obowiązującego nauczyciela wymiaru zajęć, na mocy przepisu § 7 ust. 1 rozporządzenia, do okresów pracy uprawniających do dodatku za wysługę lat w każdej ze szkól wlicza sie okresy poprzedniego zatrudnienia we wszystkich zakładach pracy, bez względu na sposób ustania stosunku pracy.

Jest to rozstrzygniecie konsekwentne w stosunku do zasady zawartej w art. 22 ust. 3 ustawy — Karta Nauczyciela, która nauczycielom zatrudnionym w kilku szkołach jednocześnie, nie ogranicza prawa do dodatku za wysługę lat przepisem art. 91 b ust. 1 ustawy — Karta Nauczyciela.

Konsekwencja cytowanych przepisów rozporządzenia jest fakt, że w przypadku gdy nauczyciel pozostaje w stosunku pracy w kilku szkołach w łącznym wymiarze przekraczającym obowiązujący tego nauczyciela wymiar zajęć - prawo do dodatku za wysługę lat przysługuje nauczycielowi według zasad ogólnych. Oznacza to, że okresy uprawniające do dodatku za wysługę lat ustala sie wówczas odrębnie dla każdego stosunku pracy oraz, że do okresu dodatkowego zatrudnienia nie wlicza sie okresów podstawowego zatrudnienia. A zatem w dodatkowym miejscu pracy nauczyciel nabędzie prawo do dodatku za wysługę lat na mocy aut. 33 pst. 1 Karty Nauczyciela, czyli dopiero w czwartym roku pracy.

Mając na uwadze powyższe wyjaśnienia należy oddać, iż nauczycielowi, który pozostaje w stosunku pracy jednocześnie w dwóch szkołach w wymiarze łącznie nieprzekraczającym obowiązujący nauczyciela wymiar zajęć, jeżeli nauczyciel nabył prawo do określonej procentowo wysokości dodatku, dodatek ten jest wypłacany nauczycielowi w każdej szkole, w wysokości ustalonej proporcjonalnie do wymiaru zatrudnienia.

Z poważaniem

Dyrektor Departamentu Strategii

U. Martynowicz

Leszek19-10-2012 14:02:17   [#249]

Zasady dokonywania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli będących emerytami, rencistami lub nauczycielami pobierającymi nauczycielskie świadczenie kompensacyjne

 

http://www.men.gov.pl/images/stories/pdf/informacja_na_ston_MENZFS.pdf

pozdrawiam

Leszek19-10-2012 14:03:57   [#250]

Przedszkola w wakacje nie mogą być droższe

http://www.men.gov.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=3095%3Aprzedszkola-w-wakacje-nie-mog-by-drosze&catid=87%3Aministerstwo-opinie-i-stanowiska-men&Itemid=128

 

pozdrawiam

strony: [ 1 ][ 2 ] - - [ 4 ][ 5 ][ 6 ] - - [ 12 ][ 13 ]