Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Marcinkiewicz przedstawił program rządu - oswiata
strony: [ 1 ][ 2 ]
beera10-10-2005 19:36:24   [#01]

wklejam tylko fragmenty z zakresu nas interesujacego:

3-->4. Wzrost poziomu edukacji inwestycją w kapitał ludzki

a. Powołanie Komisji Edukacji Narodowej, społecznego ciała doradczego, skupiającego przedstawicieli środowisk oświatowych i naukowych, które będzie wytyczać

b. strategiczne kierunki polityki państwa w zakresie edukacji i nauki,

c. Stworzenie nowego systemu merytorycznego i metodycznego kształcenia nauczycieli oraz systemu praktyk zawodowych w szkołach,

d. Przyznanie dyrektorom większych uprawnień i odpowiedzialności w zakresie prowadzenia spraw szkoły, w tym również personalnego doboru kadry nauczycielskiej,

e. Zwiększenie wpływu rodziców na sprawy szkoły,

f. Scalenie i ujednolicenie programów szkolnych jako domknięcie reformy programowej,

g. Usprawnienie systemu organizacji matur,

h. Wprowadzenie obowiązkowej nauki języka angielskiego i obsługi komputera od pierwszej klasy szkoły podstawowej,

i. Stworzenie ogólnodostępnej sieci szkolnictwa ustawicznego,

j. Uproszczenie procedur powoływania szkół publicznych prowadzonych przez inne podmioty niż samorząd terytorialny i zobowiązanie samorządów do szerszego użyczania im bazy oświatowej.

5. Przywrócenie wychowawczej i opiekuńczej funkcji szkoły. Polityka wyrównywania szans oraz podźwignięcia oświaty na prowincji

a. Wprowadzenie sprawniejszego i efektywniejszego sposobu finansowania stypendiów dla najbiedniejszych dzieci,

b. Dowartościowanie programów wychowania obywatelskiego i państwowego,

c. Program ochrony małych szkół na prowincji,

d. Wprowadzenie maksymalnych cen podręczników szkolnych,

e. Przedłużenie godzin otwarcia świetlic szkolnych, szczególnie w dużych miastach,

f. Jawny, przejrzysty, autoryzowany przez MEN system oceny szkół średnich i wyższych,

g. Uproszczenie i ujednolicenie prawa oświatowego.

6. Szkolnictwo wyższe i nauka

a. Utrzymanie bezpłatnych studiów na państwowych uczelniach,

b. Zwiększenie nakładów finansowych na wyższe uczelnie,

c. Zacieśnianie współpracy między szkołami a podmiotami życia gospodarczego,

d. Dostosowanie kształcenia do potrzeb rynku pracy,

e. Wprowadzenie możliwości zdawania w czasie toku studiów specjalnego egzaminu otwierającego dostęp do pracy w administracji publicznej,

f. Powiązanie wydatków na badania naukowe z celami wskazanymi w państwowej strategii rozwoju kraju,

g. Uruchomienie nowych państwowych programów badań w zakresie nauk społecznych i ekonomicznych.

Fakir210-10-2005 19:41:03   [#02]

Jakie to normalne...

że kolejny premier nie raczył dostrzec niepełnosprawnych obywateli mniejszych...

ewa10-10-2005 19:43:06   [#03]

hmm

ciekawam jak operacyjnie ta strategia ma wyglądać
AnJa10-10-2005 19:43:07   [#04]
Ja na razie postoję.

Zobaczę, kto to wprowadzać będzie.

Bo  doświadczenia  z ostatnich paru lat każą mi nie interesować się  mnie duperelami typu:co i jak.

A w programie w/w nawet jak nie ma - co może i dobrze.
AnJa10-10-2005 19:47:08   [#05]
ta ta Twoja operacyjna to tożsame z: jak?

ja tam w wojsku krótko byłem, ale pamiętam, że strategia to: dopier... y tym z NATO

i ona była na szczeblu Dowództwa Układu Warszawskiego ustalona

szczegóły to taktyka była- i jako jako  dowódca drużyny miałem się tym zająć
Marek Pleśniar10-10-2005 19:55:56   [#06]

jedno niewinne zdanie;-)) "g. Uproszczenie i ujednolicenie prawa oświatowego.
"

w zasadzie po co reszta

beera10-10-2005 20:03:33   [#07]

mnie to się podoba

niedawno czytałam strategię rozwoju edukacji

teraz tezy premiera

to tak jakby kilku ludzi chciało szyc naraz te same spodnie dla jednego delikwenta.

Nie ma szans na wspólpracę, więc dzialania podejmuja odrębne.
No i spodnie mają jedna nogawkę, pozszywane sa różnymi nićmi i nijak nie nadają się do noszenia..

wisiak10-10-2005 20:14:49   [#08]

ciekawe

ciekawe. Pracuję 38 lat i ciągle wyrównują poziom edukacji na wsi  zy.......gać sie chce.A kto a propos będzie finansował te angielskie, komputery i inne jak na poczciwy dojazd dzieci do szkoły nadal brakuje.A gdzie mieszkania dla tych "chetnych" anglistów. Asiu, tych spodni nigdy nie uszyją, bo i skroić nie ma z czego. A kto je mierzył???? Chyba nie SIO, bo wg niego mam przedszkole gigant a nauczycieli malo:)))) A kto i za co ma ochraniać te małe szkoły. OP, które już nie ma czym oddychać............? Oj, mi się to........podoba.
Fakir210-10-2005 20:15:50   [#09]

A SPECJAlnych

w dalszym ciągu nigdzie nie ma...

Tak jak daaaaaaaaawno temu w NRD. Jedyny kraj, w którym NIE było niepełnosprawnych...

Gaba10-10-2005 20:16:48   [#10]
mnie się podoba, bardzo dorby program, swietne hasła, nawet dośc chytliwe, tylko że mnie chwytają za... - dyrektro dostanie niby większa władzę w doborze kadry... terefere kuku...
Marek Pleśniar10-10-2005 20:17:34   [#11]
szczela baba z uku;-)
beera10-10-2005 20:18:28   [#12]

nie wiem, czy nie ma

przejrzyj całą strategię- może jest w innym dziale

beera10-10-2005 20:20:00   [#13]

ciekawe

bo gdzies przeczytałam, ze chcę likwidacji Kn i w zamian ustawy innej

nie wiem gdzie przeczytałam, ale jakby kto znalazł- niech wklei.

Z ciekawosci poczytam- zeby bylo jasne, nie z żadną tam nadzieja.

ja realistka jestem ;-)

ergo10-10-2005 20:30:52   [#14]
A ja w tej mojej świetlicy będę pracować do późnej nocy, pewnie w soboty i niedziele też,

po co rodzice mieliby zajmować się wlasnymi dziećmi, niech wyręczy ich szkoła...

Nie narzekałabym nawet, gdyby wraz z  przedłuźeniem godzin pracy poprawiły się warunki,

wyposażenie i  liczebość grup oraz pojawiły odpowiednie uregulowania  prawne.

Pomarzyć...
miecz10-10-2005 20:34:18   [#15]
nowy wódz oświaty naa pewno już pozyskał olbrzymie kwoty na rzecz oświaty-ale nam będzie wspaniale...
Jacek W10-10-2005 20:37:20   [#16]

;)

A ja jak widzę "naukę obsługi komputera" to mi się nóż w kieszeni...

Decydenci! Pamiętajcie: naukę posługiwania się komputerem!

fredi10-10-2005 20:40:07   [#17]
Jacku ty się posługujesz, a decydenci obsługują komputer
Leszek10-10-2005 20:42:39   [#18]

polityka ma swoje prawa...

pozdrawiam

Jacek W10-10-2005 20:51:15   [#19]
Ale tu chodzi o dzieci, nie o polityków ;)
Leszek10-10-2005 20:54:49   [#20]

....

pozdrawiam

zgredek10-10-2005 20:54:58   [#21]

poproszę o rozwinięcie:

Usprawnienie systemu organizacji matur

Fakir210-10-2005 20:57:21   [#22]

Zgredko....

Nie chcesz chyba tak naprawdę, by oni to rozwijali....... :)))
Konto zapomniane10-10-2005 21:10:34   [#23]

skad na to kasa ???

Nie wiecie jeszcze skad na to kasa ??? Zobliguja belrow do pracy za darmo, a jak sie nie podoba tos wrog publiczny no 1 nowej wladzy. Zakuty beton, spowalniacz, liberal, przeciwnik IV RP itp.
cynamonowa10-10-2005 21:10:50   [#24]
dzis na dwójce, po Panoramie  - program - warto rozmawiać, też poświęcony szkołom
Fakir210-10-2005 21:12:06   [#25]

Specjalnym też ?

No, ale jestem optymistą.... :))))
Mariola10-10-2005 21:56:15   [#26]

dziś na dwójce

będzie o usprawiedliwieniach 18 latków. 22.35 czy coś takiego (po Panoramie)
Arwena11-10-2005 00:13:18   [#27]
Bardzo podoba mi się obowiązkowe nauczanie języka angielskiego. Wraca nowe...
BożenaB11-10-2005 08:51:27   [#28]

i ujednolicenie

" Scalenie i ujednolicenie programów szkolnych jako domknięcie reformy programowej,"

Ujednolicenie programów szkolnych miało być celem reformy? Jak ujednolicą programy, to reformę domkną, czy zamkną?

Znaczy, nasze własne programy do kosza? Będzie jeden program i jeden podręcznik do przedmiotu .... jak dawniej?

Gaba11-10-2005 09:50:15   [#29]

nie wiadomo, co rozumie przez pojęcie "ujednolicenie".

Zalecałabym ostrożność procesową, zgadzam się ze stwierdzeniem, że nalezy ujednolicić w pewnym zakresie - tj. terminologię, konstrukcję, inwentarz programowy, który jest od sasa do lasa i dzieją sie w programach cuda, wieje zgrozą. Przy okazji odsunełabym autorów bubli programowych oraz recenzetntów. Nalezy powłać instytut do spraw badania programów nauczania!

 

Różne muszą być treści, odczytanie podstawy programowej i typy pedagogik czyli filozofia uczenia. Ale nie swawola i radosna twórczość.

Jolanta Szuchta11-10-2005 10:19:58   [#30]

Ze niby teraz

tego nie robimy?A kto pisze i realizuje obowiazkowy program wychowawczy szkoły,a kto realizuje program profilaktyki,a kto robi dzieciom zajęcia rózne:wyjazdy na wycieczki,do kina, teatrów itd. ,itp.

Czyżby nowa władza nie wiedziała co w szkołach sie dzieje?

5. Przywrócenie wychowawczej i opiekuńczej funkcji szkoły. Polityka wyrównywania szans oraz podźwignięcia oświaty na prowincji.

Poza tym co to za określenie prowincja?może nie mam kompleksów;-) ale uważam ze na tej prowincji robi sie czasami więcej dla dzieci niż w duzych ośrodkach.

AnJa11-10-2005 11:42:35   [#31]
Po lekturze całego dokumentu mam mocno mieszane uczucia - wygląda na to, że wzięto fragmenty programów obu partii, skejono je w całośc, przeczytano powstały wytwór, wykreślono to co było wyraźnie sprzeczne, z tego co niewyraźnie sprzeczne wycięto szczegóły.

W konsekwencji mamy szczgóły aż do bólu (wycięcie z dyplomacji jakiejś kategorii osób tam pracujących, reforma strukturalna w siłach zbrojnych), szczegóły ogólnikowe:-) acz zrozumiałedla czytającego (wydłużenie urlopów macierzyńskich, finansowanie służby zdrowia z budżetu, rozwiązania w sferze kultury narodowej - tu nawet spotkania ministra z z marszałkai, sportu - status sportowca zawodowego) i mamy niestety ogólnikowe do bólu oświatę i rolnictwo.
remek2211-10-2005 12:23:16   [#32]

nauka posługiwania się komputerem

Chcą wprowadzić naukę posługiwania się komputerem od pierwszej klasy szkoły podstawowej, a już teraz nawet w gimnazjum nie ma "komputerów" w każdej klasie tylko w I i II lub w II i III. Pan Matrcinkiewicz nawet o tym pewnie nie wie.
nalix11-10-2005 14:27:04   [#33]

brak komputerów

Trzeba zobaczyć, ile komputerowych rzęchów jest w gimnazjach i szkołach średnich, a dopiero potem roić księżycowe sny.
nalix11-10-2005 14:33:07   [#34]

gruszki na wierzbie

Ja zobaczyłem wczoraj w telewizorni ich plany, to od razu widać, że to gruszki na wierzbie i same ogólniki. Wszystkim zroią dobrze: rolnikom, służbie zdrowa, kulturze, itd. I tak zrobią, co będą chcieli. Niczego dobrego się nie spodziewajmy. Oświata i tak będzie na szarym końcu.
emeryt11-10-2005 15:00:31   [#35]

sami pesymiści.....i coś w tym jest.

Od zapowiedzi do czynów droga daleka. Ja, onegdaj wprowadzający dziesięciolatkę, Wam to mówię. Był program, były plany - wręcz konstruowane oddolnie. I wszystko i tak sru....

I tu trzeba się zgodzić z Nalix. I tak oświata będzie na szarym końcu. Na razie to takie bicie w bębny i zapał (słomiany???). Hasłami nikt oświaty nie naprawi. Poczekamy na konkretne czyny. A po tej ekipie wątpię czy do czynów dojdzie.

Zzety nie popuszczą, to raz.

Kasy nie przybędzie - to dwa,

Jak się kręciło do tej pory - to się kręcić będzie - to trzy,

a my będziemy zapierdzielać użerając się z głupotami (głupolami???)

Ileśmy się na ten temat nadyskutowali??? I co? - i nic.

nalix11-10-2005 15:31:25   [#36]

chwała Jaruzelowi

Dzięki za opinię. Przypominam, że ostatnim politykiem, który zrobił coś dobrego dla nauczycieli, był gen. Wojciech Jaruzelski. To za jego rządów uchwalono Kartę Nauczyciela, którą mamy do dziś. Inaczej już dawno byśmy pewnie pracowali w dużej części na umowy -zlecenia i byli wymieniani jak rękawiczki, gdybyśmy tylko nie pasowali do jakiegoś układu, stworzonego przez klikę.
Marek Pleśniar11-10-2005 15:37:12   [#37]
a to się Jaruzelski doczekał;-)) apologii na forum kadry kierowniczej:-)))))
emeryt11-10-2005 15:42:03   [#38]

i żeby Marku było śmieszniej..

większość tu obecnych jest za likwidacją Karty :-)))))))))))))
Marek Pleśniar11-10-2005 15:49:18   [#39]
i ja na pewno:-)
BRenia11-10-2005 16:27:41   [#40]

Małe szkoły

Program ochrony małych szkół na prowincji, to również ciekawe sformułowanie, szczególnie dla tych szkół które cały czas borykają się ze swoim "być albo nie być". Czyżby nowa ekipa dosypała trochę grosza na te jedyne ośrodki nauki i kultury na wsi? Ale z pustego i Salomon nie naleje......
Magosia11-10-2005 17:11:23   [#41]

Nalix!

-do postu 36. Do licha, mów wyraźnie,że Ty tak uważasz! I że to Twój pogląd!

Na temat Jaruzelskiego nie bedę się tu wypowiadać, nie to forum tematycznie, ale nazywanie KN osatatnim dobrem dla oświaty jest naprawdę, lekko mówiąc, krótkowzroczne.

Nie pasuję do żadnego układu, mam często na pieńku z różnymi grupami interesów, ale nigdy nie groziło mi wymienianie jak rękawiczka, wiem ,że takie rzeczy istnieją, ale nie KN chroni nas przed złymi relacjami i decyzjami.

I wiesz, nie dziwię się, że masz problem z pracą - wybacz, ale  ja też nie chciałabym w szkole takiego wychowawcy.

 Sorry, rzadko mnie ponosi, ale mnie sprowokowaleś do takiego tonu. :-(

manek11-10-2005 21:07:54   [#42]
 A to nam się trafili dobroczyńcy!!! I obowiązkowy język obcy od pierwszej klasy, i edukacja informatyczna od pierwszej klasy SP. Baju , baju a raju i tak nie będzie. A  może tak po 5 godzinie w.f i 3 godz. religii. Co Wy na to?
Iwona211-10-2005 22:26:45   [#43]

Magosiu :(

A ten tekst:
I wiesz, nie dziwię się, że masz problem z pracą - wybacz, ale  ja też nie chciałabym w szkole takiego wychowawcy
jest chwytem poniżej pasa.

ps Ja tak uważam.

mitikas11-10-2005 22:38:21   [#44]

5 religii i 5 W.f HA HA !!!

Po co komu  J. poski , matematyka, chemia, bilogia, języki obce... . Motłochem się łatwiej steruje " chleba i igrzysk" a ptasia grypa nas wykończy
Magosia11-10-2005 22:46:24   [#45]

Masz rację

 może nie poniżej pasa, ale na pewno  poniżej poziomu, który sobie wyznaczyłam w dyskusjach.

Szczerze  mówiąc,  wkurzyłam się sumując wypowiedzi nalixsa z róznych wątków. Może sie mylę. Ale dobierając kadrę zwracm uwagę na stosunek człowieka do rzeczywistości, na oceną przyczyn swoich sukcesów i niepowodzeń, na obiektywne ujmowanie zależności między tym jaki jestem, a tym co się w moim życiu wydarza.

 I to miałam na myśli, że w rozmowie kwalifikacyjnej... - szukam dla swoich uczniów nauczycieli zmieniających rzeczywistość, ale takich , którzy zmieniając i krytykując świat zaczynają od siebie? I szukam takich, którzy wierzą, że życie nie zależy od ukladow i koneksji. Stąd moje reakcja na głos nalixa.

Dziękuję za Twoją wypowiedź, przemyślę swój ton. Nie chciałam zranić, chciałam dać do myślenia. Może zadziałało prawo reakcji adekwatnej do akcji?

nalix12-10-2005 13:58:15   [#46]

na pochyłe drzewo

No, no!!! Ale mi się dostało. Jeśli się widziało takie rzeczy, jak dyrektorka gimnazjum zwolniła nauczycielkę, która kończyła staż na mianowaną tylko po to, żeby zwolnić etat swemu siostrzeńcowi, to traci się zaufanie władza oświatowych. W takiej oświacie nie chce się pracować.  Naoglądałem się różnych rzeczy. Nadal obowiązuje w pewnych szkołach zasada BMW. A propos, wcale mi nie zależy na pracy, tylko na otrzymaniu wcześniejszej emerytury, do czego mam chyba prawo, tak jak i inni, którzy przepracowali swoje lata.
nalix12-10-2005 13:59:01   [#47]

pardon

pardon -zaufanie do władz oświatowych
nalix13-10-2005 12:58:52   [#48]

odpór

Wszystkie opinie wygłaszam tu tylko w swoim imieniu, pewnie tak samo jak i inni. Nie wymagam, by się podobały nawet większości. Wiem, że w oczach kadry kierowniczej KN to przeszkoda w swobodnym dobieraniu kadry nauczającej. Ale nie wszyscy potrafiliby zrobić z tego właściwy użytek. Mało to nepotyzmu w szkołach. Nie jestem dyrektorem, i nie sądziłem, że to forum jest  przeznaczone tylko dla nich. My nauczyciele nie mamy forów na wysokim poziomie i dlatego jestem tu. A KN traktujemy jako ostatni szaniec, który nam gwarantuje jakieś, choć skromne przywileje (dodatek wiejski, mieszkaniowy, ograniczona stabilizacja). Przy nadal niskich płacach dobre i to. To forum nie zajmuje się polityką, więc nie chcę jej tu wprowadzać. Chcę tylko dodać, że w 1981 r. był ZSRR, którym kierował stetryczały gensek L.I. Breżniew. Toczyła się też krwawa wojna w Afganistanie. Rzeczywistość była wtedy diametralnie inna niż teraz. Dlatego nie można gen. Jaruzelskiego jednoznacznie oceniać. Oceni go historia, bo na razie ocen obiektywnych nie ma.

W każdym razie to, co się dzieje w oświacie, nie przysparza optymizmu. Za mało nakładów w bazę i potencjał ludzki -to chyba główna przyczyna -i ogólny bałagan w kraju przeżartym korupcją.

Marek Pleśniar13-10-2005 18:33:32   [#49]

jacie aleś pojechał:-)

jak naliksie będziesz tak wypowiadał poglądy, zostanę twoim (nie zgadzającym się nic a nic co do KN i innych poglądów co do socjalu;-) fanem

tzn - żeby było jasne - to miała być miła uwaga że mi się podoba #48 (NIE TRESĆ LECZ JAKOŚĆ wypowiedzi:-), tylko mi słabo wychodzą pozytywne opinie:-)

a z polityką masz rację - NIE dawać jej tu;-)

odpór był - jesli o mnie chodzi skuteczny;-)

Gaba13-10-2005 20:36:40   [#50]
a ja Cię Marku nie bardzo pojmuję... bo ja już generała osądziłam i nie czuję się jak historia.... ;-)
strony: [ 1 ][ 2 ]