Forum OSKKO - wątek

TEMAT: KONSULTACJA PROJEKTU Rozporządzenia w sprawie ramowych planów
strony: [ 1 ][ 2 ] - - [ 12 ][ 13 ][ 14 ] - - [ 18 ][ 19 ]
beera01-03-2009 18:11:08   [#601]
na językach obcych do tej pory tez nie było podziału na grupy w nz
kikka01-03-2009 18:17:05   [#602]
Możliwe. Nie jestem zorientowana, bo do tej pory mieliśmy klasy maluchów tak 18-22 osobowe. Od nowego roku mamy zapowiedziane OSZCZĘDNOŚCI. Niedobrze. bo moje plany co do podziału godzin ulegają zmanie,na gorsze oczywiście. Byłam pewna, że będę mogła dzielić jak w klasach wyższych :))
bosia01-03-2009 22:04:51   [#603]

wpiszę się tutaj, choć to nie do końca na temat

trzeba odchudzić program z matematyki!!!!!!!! -za dużo tego jest

w rezultacie kształcimy analfabetów, dzieci powinny nauczyć się solidnych podstaw

nie ma na czym budować, jesli podstawy spróchniałe

po co te wszystkie cuda wszystkim dzieciom wiedzieć?????

jeśli dziecko, będzie uzdolnione matematycznie, to to wszystko się zrobi później, oddzielnie-będzie czas, sposób

a tak, dzieci przeciętne giną, a o mało zdolnych już nie mówię

jeśli zgubił mały kawałeczek gdzieś wcześniej, to później zrobił sie z tego ogromny kawał i robi się coraz większy-efekt kuli śnieżnej

no, teraz już mnie możecie stąd pogonić;-)

 

Ala01-03-2009 22:23:03   [#604]

w matematyce tak właśnie jest, piękna i mściwa, raz zaniedbasz a zemści się stukrotnie ;-)

też jestem za odchudzeniem, zwłaszcza w sp

tylko, że teraz to tak jakby musztarda po obiedzie bo podstawa już podpisana

malgala01-03-2009 22:35:14   [#605]
bosia, podpisuję się pod tym ręką prawą i lewą również

Mam ten luksus, że uczę od klasy IV do III gimnazjum. Co robię głównie w IV? ćwiczę sprawność rachunkową, której dzieci nie posiadają. A wszystko to po to, żeby jakoś w klasie V z ułamkami sobie poradziły.

Matematyka już parę razy odchudzana była, tylko nie z tego, z czego powinna. Odchudzoną ją głównie z zagadnień, które uczniom trudności nie sprawiały, a w dalszej nauce przydatne były i odchudzono z ilości przeznaczonych na ten przedmiot godzin.
Jak zaczynałam pracę matematyka była codziennie, czyli 6 godzin w tygodniu. potem ograniczono do 5, a teraz są 4. W ponadgimnazjalnych jeszcze mniej.

Teraz to już obie zostaniemy stąd za wstawki trochę nie na temat pogonione.
malgala01-03-2009 22:36:18   [#606]
to już jest nas 3
Ala01-03-2009 22:38:33   [#607]

malgala, trzeba o tym mówić, może niekoniecznie tutaj, ale obowiązkowa matura za pasem

i już stąd zmykam z tą matematyką bo tu o ramówkach ma być ;-)

agata38101-03-2009 23:32:17   [#608]
Czy zajęcia komputerowe w nauczaniu zintegrowanym  wliczone są w edukację wczesnoszkolną? Liczę i nie mogę się doliczyć. Jeżeli informatykę dam nauczycielowi informatyki to ten z NZ będzie miał 17 godzin czyli nie ma etatu.Czy dobrze myślę?
Jacek01-03-2009 23:36:16   [#609]
agata dobrze myślisz
agata38101-03-2009 23:39:26   [#610]
No tak,to w takim razie mój informatyk nie będzie miał godzin.Ale sie porobiło.Dzięki Jacek.
Ala01-03-2009 23:42:05   [#611]
ale każdy nauczyciel może uzupełnić w świetlicy
agata38101-03-2009 23:45:47   [#612]
Niby tak ale ja mam 2,5 etatu w świetlicy i więcej nie potrzebuję.
beera01-03-2009 23:48:35   [#613]

nie musi tak być agato

dołóż jedną z dyspozycji do NZ, a zajęcia komputerowe daj informatykowi -

agata38101-03-2009 23:56:50   [#614]
Mamy tylko 3 dyrektorskie do dyspozycji,które przeznaczam na zajęcia muzyczno-ruchowe. Na informatykę juz brakuje.
agata38102-03-2009 00:00:14   [#615]
A te zajęcia muzyczno - ruchowe prowadzi nauczyciel muzyki. Jak mu nie dam to tez jest bez etatu!!!
Jacek02-03-2009 00:00:57   [#616]

daję to co udało się przegadać po wszystkich dotychczasowych głosach i polemikach

SPRAWA: uwagi Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej do projektu rozporządzenia MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych

Przepis projektu

Uwagi OSKKO

w § 1 pkt 2 lit. b:

„b) ust. 5 otrzymuje brzmienie:

 

 „5. Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły, z uwzględnieniem realizacji zajęć, o których mowa w ust. 9, mogą być przeznaczone na:

1) okresowe lub roczne zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych,

2) realizację dodatkowych zajęć edukacyjnych, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania, a w przypadku szkół, w których realizowana jest dotychczasowa podstawa programowa kształcenia ogólnego określona w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. Nr 51, poz. 458, z późn. zm.5[1])) - także na realizację dodatkowych zajęć edukacyjnych z języka obcego, języka mniejszości narodowej, etnicznej lub języka regionalnego, nieujętych w ramowym planie nauczania dla danego etapu edukacyjnego, jeżeli wymiar godzin umożliwia realizację podstawy programowej ustalonej dla tych zajęć,

3) realizację ścieżek edukacyjnych, obejmujących zestaw treści i umiejętności o istotnym znaczeniu wychowawczym, których realizacja może odbywać się w ramach nauczania przedmiotów lub bloków przedmiotowych, o których mowa w § 3 ust. 10, lub w postaci odrębnych zajęć,

4) nauczanie historii i geografii kraju pochodzenia mniejszości narodowych i dziedzictwa kulturowego mniejszości etnicznych - w szkołach z nauczaniem w języku mniejszości narodowych, etnicznych lub języku regionalnym.”

Obowiązujący zapis § 2 ust. 5 pkt 4 daje dyrektorowi możliwość zorganizowania zajęć dla grupy uczniów, z uwzględnieniem ich potrzeb i zainteresowań, w tym zajęć dydaktyczno-wyrównawczych. Brak tego zapisu spowoduje, że dotychczasowe godziny do dyspozycji dyrektora, które zostały rozdzielone zgodnie z powyższym brzemieniem będą musiały być przydzielone wg nowych zasad również w klasach realizujących „starą” podstawę programową. Proponujemy by godziny z obowiązującego rozporządzenia dyrektorzy mogli dysponować tak jak dotychczas do czasu ukończenia nauki przez uczniów realizujących podstawę programową określoną w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. Nr 51, poz. 458, z późn. zm.51)).

Sugerujemy stworzenie przepisów przejściowych.

w § 1 pkt 2 lit. e

       „e) ust. 8 i 9 otrzymują brzmienie:

8. Zajęcia z religii/etyki są realizowane zgodnie
z przepisami w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach.

 

Zwracamy uwagę na konieczność zmiany rozporządzenia w sprawie religii w przypadku wprowadzenia obowiązku wybierania przez ucznia między zajęciami religii i etyki. Dla potrzeb planowania pracy szkoły, zwłaszcza w zakresie realizacji etyki w szkole, konieczne jest jak najszybsze przedstawienie projektu rozporządzenia.

Ponadto wątpliwość budzi faktyczne zmuszanie ucznia do wyboru religii lub etyki pozbawiając go tym samym możliwości uczestniczenia w drugich zajęciach.

Zwracamy również uwagę na problem w zatrudnieniu nauczyciela etyki w przypadku gdy w szkole jest tylko 2 - 3 uczniów wybierających etykę. Zatrudnianie np. jednego nauczyciela, który będzie nauczał uczniów zgromadzonych z kilku szkół w wyznaczonym miejscu poza planem lekcji może powodować trudności uczniów w dotarciu na te zajęcia i sprzeciw rodziców ze względu na zajęcia pozaszkolne, w których uczestniczy uczeń.

Naszą sugestią jest przesunięcie w czasie o 3 lata obowiązku wyboru przez ucznia zajęć religii lub etyki, czyli do momentu kolejnej zmiany rozporządzenia w związku z nowelą ramowych planów nauczania na II etapie edukacyjnym.

w § 1 pkt 2 lit. e:

 

       „e) ust. 8 i 9 otrzymują brzmienie:

9. Zajęcia wychowanie do życia w rodzinie są realizowane zgodnie z przepisami w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego
i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych
w podstawie programowej kształcenia ogólnego.”

Pilnych zmian wymaga rozporządzenie w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.

Ponadto wątpliwość budzi czy zajęcia te będąc realizowane z godzin do dyspozycji dyrektora wchodzą do tygodniowego limitu godzin jak również do łącznej liczby godzin w ciągu 3 lat skoro są nieobowiązkowe dla ucznia a uczeń będzie z nich mógł zrezygnować?

w § 2 pkt 5:

 

„5) w § 6:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

 „1. W klasach IV-VI szkoły podstawowej,
w gimnazjum, zasadniczej szkole zawodowej, trzyletnim liceum ogólnokształcącym, trzyletnim liceum profilowanym, czteroletnim technikum, dwuletnim uzupełniającym liceum ogólnokształcącym dla absolwentów zasadniczej szkoły zawodowej, trzyletnim technikum uzupełniającym dla absolwentów zasadniczej szkoły zawodowej i szkole policealnej o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku podział na grupy jest obowiązkowy:

1)       na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z informatyki i technologii informacyjnej, z tym że liczba uczniów w grupie nie może przekraczać liczby stanowisk komputerowych w pracowni komputerowej, z zastrzeżeniem ust. 4,”

 

 

 

Proponujemy zmianę zapisu na:

1)       na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z informatyki i technologii informacyjnej, w oddziałach liczących więcej niż 24 uczniów, z tym że liczba uczniów w grupie nie może przekraczać liczby stanowisk komputerowych w pracowni komputerowej,  z zastrzeżeniem ust. 4,

 

Zapis taki pozwoli utrzymać dotychczasowe zasady podziału na grupy przez co nie zwiększą koszty utrzymania szkół co jest istotne dla organów prowadzących szkoły a jednocześnie pozwoli na dostosowanie do dnia 31 sierpnia 2010 r. liczby stanowisk komputerowych do liczby uczniów.

 

w § 2 pkt 5:

„5) w § 6:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. W klasach IV-VI szkoły podstawowej,
w gimnazjum, zasadniczej szkole zawodowej, trzyletnim liceum ogólnokształcącym, trzyletnim liceum profilowanym, czteroletnim technikum, dwuletnim uzupełniającym liceum ogólnokształcącym dla absolwentów zasadniczej szkoły zawodowej, trzyletnim technikum uzupełniającym dla absolwentów zasadniczej szkoły zawodowej i szkole policealnej o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku podział na grupy jest obowiązkowy:

1) …………..

 

2) na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych
z języków obcych, z tym że przy podziale na grupy należy uwzględnić stopień zaawansowania znajomości języka obcego; zajęcia są prowadzone w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych lub międzyklasowych liczących od 10 do 24 uczniów, z zastrzeżeniem ust. 4,

Proponujemy rezygnację z dolnego progu organizowania zajęć z języka obcego. Ustalenie tego progu zdecydowanie utrudni naukę języka w małych szkołach, w których w poszczególnych klasach jest mniej niż 10 osób, a nauka nie odbywa się w systemie łączonym.

 

lub

 

wprowadzić zmiany w § 6 ust. 2 obowiązującego rozporządzenia w brzmieniu:

 

"2. W gimnazjum, trzyletnim liceum ogólnokształcącym, dwuletnim uzupełniającym liceum ogólnokształcącym dla absolwentów zasadniczej szkoły zawodowej i liceum ogólnokształcącym, liczącym nie więcej niż dwa oddziały każdej klasy, zajęcia z języków obcych oraz z przedmiotów ujętych w podstawie programowej w zakresie rozszerzonym mogą być prowadzone w zespołach, w tym w zespołach międzyoddziałowych, liczących nie mniej niż 7 uczniów.”

 

Pozwoli to naszym zdaniem w gimnazjach liczących jeden lub dwa równolegle odziały dokonać podziału na językach obcych w zespołach liczących 7-10 uczniów.

w § 2 pkt 5

„5) w § 6:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

1) ………..

2) ………..

3) na nie więcej niż połowie obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych - w oddziałach liczących więcej niż 30 uczniów, z zastrzeżeniem ust. 4,

Proponujemy zmienić treść zapisu na:

 

3) na nie więcej niż połowie obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych - w grupach liczących od 12 do 26 uczniów, z zastrzeżeniem ust. 4,

 

Zapis taki pozwoli na realizację zajęć laboratoryjnych w mniejszych grupach co jest ważne na zajęciach chemii, fizyki. Przyjęcie zapisu z projektu „w oddziałach liczących więcej niż 30 uczniów” spowoduje, że klasa np. 28-30 osobowa nie będzie dzielona na grupy, co uniemożliwi wręcz prowadzenie doświadczeń przez uczniów szczególnie na zajęciach chemii.

w § 2 lit. c:

 

„c) po ust. 5 dodaje się ust. 5a w brzmieniu:

 

 „5a. Godziny wynikające z art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia1982 r. – Karta Nauczyciela do dyspozycji dyrektora szkoły przeznacza się na:

1)       prowadzenie zajęć zwiększających szanse edukacyjne uczniów – w zależności od potrzeb: na pracę z uczniem zdolnym lub
z uczniem mającym trudności w nauce,

2)       organizowanie dla grup uczniów zajęć rozwijających ich zainteresowania.”

Proponujemy dodanie pkt. 3 w brzmieniu:

 

3) prowadzenie innych zajęć, związanych ze statutowymi zadaniami szkoły.

 

Pozwoli to naszym zdaniem na większą dyspozycyjność, np. opieka podczas wyjazdu na basen, doraźnych zajęć opieki świetlicowej również w gimnazjum w przypadku uczniów dojeżdżających itp.

Opisy pod tabelami wymienionymi w załącznikach do projektu rozporządzenia.

 

„w trzyletnim okresie nauczania uczeń powinien mieć zorganizowane co najmniej:”

Trudno jest zapewnić konkretnemu uczniowi taką ilości godzin, choćby z powodu nieobecności samego ucznia w szkole. Proponujemy zatem by pod tabelami w odpowiednich opisach skonkretyzować zapis zmieniając go na:

 

„w trzyletnim okresie nauczania klasa powinna mieć zorganizowane co najmniej:”

 

Ponadto sygnalizujemy potrzebę precyzyjnego określenia intencji prawodawcy, gdyż słowo "powinien/ powinna" w tym zapisie może oznaczać zarówno "musi" , jak i "może".

 

w Załączniku nr 1, lit. b pod tabelą:

b) w trzyletnim okresie nauczania uczeń powinien mieć zorganizowane co najmniej:

-   190 godzin języka obcego nowożytnego,

-   po 95 godzin edukacji muzycznej, edukacji plastycznej i zajęć komputerowych,

-   290 godzin wychowania fizycznego.

O podziale godzin na pozostałe obowiązkowe zajęcia w ramach edukacji wczesnoszkolnej decyduje nauczyciel prowadzący dane zajęcia,”

Proponujemy wykreślić z tego miejsca edukację muzyczną i plastyczną. Metodyka pracy w kształceniu zintegrowanym wskazuje na to, iż w każdym dniu, wprowadzając, utrwalając materiał śpiewa się i maluje, lepi, itp. Nie widzimy sensu wydzielania tych edukacji tak jak nie wydzielono edukacji społecznej, czy zajęć technicznych. Dlatego proponujemy zapis
w brzmieniu:

 

b) w trzyletnim okresie nauczania uczeń powinien mieć zorganizowane co najmniej:

-   190 godzin języka obcego nowożytnego,

-   95 godzin zajęć komputerowych,

-   290 godzin wychowania fizycznego.

w Załączniku nr 1, lit. c pod tabelą:

c) dotyczy szkół specjalnych dla uczniów ze sprzężonymi niepełnosprawnościami,
z autyzmem”

 

Proponujemy uznać za alternatywne sposoby komunikacji odczytywanie wypowiedzi z ust (takim sposobem jest też, nieuwzględniony w rozporządzeniu, język migowy, który jest wykorzystywany w nauczaniu niesłyszących w wielu ośrodkach) i rozszerzyć zapis odnośników na ten temat w ramowych planach nauczania o szkoły dla niesłyszących:

 

c) dotyczy szkól specjalnych dla uczniów niesłyszących, dla uczniów ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, uczniów z autyzmem;

 

w Załączniku nr 2, lit d i e:

d) dodatkowe godziny na nauczanie języka obcego nowożytnego będącego drugim językiem nauczania w oddziałach dwujęzycznych;

e) dotyczy gimnazjów specjalnych dla uczniów ze sprzężonymi niepełnosprawnościami,
z autyzmem;”

Uznać specyficzne potrzeby uczniów niesłyszących w zakresie sposobów kształtowania mowy i języka poprzez zwiększenie liczby godzin przeznaczonych na ich opanowanie i rozszerzenie zapisów w odnośników d) i e):

 

d) dodatkowe godziny na nauczanie języka obcego nowożytnego będącego drugim językiem nauczania w oddziałach dwujęzycznych lub języka polskiego w szkołach dla niesłyszących;

 

e) dotyczy gimnazjów specjalnych dla uczniów niesłyszących, uczniów ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, uczniów z autyzmem;

w Załączniku nr 2, lit c:

c)  w trzyletnim okresie nauczania uczeń powinien mieć zorganizowane co najmniej:

- …..

- 450 godzin z dwóch języków obcych nowożytnych (godziny te mogą być dowolnie rozdzielone pomiędzy te języki), a w oddziałach dwujęzycznych - dodatkowo 190 godzin na język obcy nowożytny będący drugim językiem nauczania,”

Liczba godzin określona w pkt c wskazuje wyłącznie liczbę godzin którą należy przeznaczyć na 2 języki co może spowodować trudności jak określić minimalną liczbę na realizację każdego z języków tym bardziej, że diagnoza umiejętności językowych może być dokonana dopiero we wrześniu danego roku. Dlatego też, proponujemy by określić w tym zapisie minimalną liczę godzin jaką należy przeznaczyć na realizację jednego języka np.:

 

„- 450 godzin z dwóch języków obcych nowożytnych (godziny te mogą być dowolnie rozdzielone pomiędzy te języki lecz nie mniej niż 190 na jeden), a w oddziałach dwujęzycznych - dodatkowo 190 godzin na język obcy nowożytny będący drugim językiem nauczania,”

w Załącznikach nr 2 i 3 pkt c pod tabelą

c)  w trzyletnim okresie nauczania uczeń powinien mieć zorganizowane co najmniej:

- 385 godzin wychowania fizycznego, w tym 30 godzin edukacji zdrowotnej,”

 

Proponujemy by nie wydzielać edukacji zdrowotnej pozostawiając zapis:

 

c)  w trzyletnim okresie nauczania uczeń powinien mieć zorganizowane co najmniej:

- ……..

- 385 godzin wychowania fizycznego,”

 

Uwagi dodatkowe

 

1)       Zdecydowanie protestujemy przeciwko zmniejszeniu liczby godzin do dyspozycji dyrektora.

2)       Proponujemy, by zapisy o dodatkowych godzinach wynikających z art. 42 ust. 2 pkt 2 Karty Nauczyciela nie były wprowadzane do tabeli ramowych planów nauczania lecz by zostały umieszczone w treści rozporządzenia.

3)       Oczywiste pomyłki ilości godzin historii, wiedzy o społeczeństwie, geografii i matematyki w załączniku nr 4 do projektu rozporządzenia.

4)       Wątpliwości budzi realizacja zajęć komputerowych w klasach 1-3 w przypadku gdy szkoła dysponuje np. 12 stanowiskami komputerowymi a uczniów w klasie jest 30.

5)       Podobna kwestia jak w pkt 4 dotyczy techników (np. informatyczne, ekonomiczne itp.), w których wiele zajęć zawodowych musi być prowadzone z wykorzystaniem komputerów (w związku z egzaminem zawodowym), a zapis dotyczący podziału na grupy adekwatnie do liczby stanowisk komputerowych dotyczy tylko informatyki i TI. Proponujemy, żeby zapis o podziale na grupy na informatyce i TI objął wszystkie przedmioty informatyczne.

6)       Zwracamy uwagę na trudności w organizacji zajęć technicznych w klasach liczących 28 – 30 uczniów. Organy prowadzące z uwagi na oszczędności mogą nie wyrazić zgody na podział na grupy w przypadku klas o liczebności jak wyżej co może powodować trudne warunki BHP na niektórych zajęciach.

7)       Podstawa programowa oraz rozporządzenie oraz projekt rozporządzenia o ramowych planach nauczania zakładają nauczanie języków pod kątem stopnia zaawansowania. Dlatego proponujemy rozważenie zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad wydawania i wzorów świadectw by można było wyróżnić z jakiego poziomu języka uczeń uzyskał ocenę.


5[1]) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 210, poz. 2041, z 2005 r. Nr 19, poz. 165, z 2006 r. Nr 228, poz. 1669, z 2007 r. Nr 157, poz. 1100 i Nr 171, poz. 1211 oraz z 2008 r. Nr 159, poz. 992

Marek Pleśniar02-03-2009 00:02:59   [#617]

kawał roboty

pora materiał ów przedłożyć MEN

Jacek02-03-2009 00:03:48   [#618]
ku chwale forum i nie tylko ;-)
Ala02-03-2009 00:10:22   [#619]
:-)
agata38102-03-2009 00:16:13   [#620]
Zanim MEN się z tym zapozna to trochę minie a arkusze za pasem.
Jacek02-03-2009 00:25:44   [#621]
a niech się zapoznają a ja.. lulu idę :-)
Marek Pleśniar02-03-2009 00:32:12   [#622]
MEN zapozna się z tym dzis
Marek Pleśniar02-03-2009 03:52:26   [#623]
materiał caluśki gotów do przedłożenia:-) Rano złożymy
Jacek02-03-2009 08:12:32   [#624]
no i pjjjęknie :-)
Dorotka N02-03-2009 08:40:22   [#625]
pięknie bardzo :-)
Ala02-03-2009 16:03:26   [#626]

gratulacje dla Jacka przede wszystkim :-))

i dla pozostałych też;-)

Marek Pleśniar02-03-2009 21:18:31   [#627]
materiał jest na biurku adresata w MEN. Dziękuje nam on.
Ala02-03-2009 21:19:13   [#628]
to się nazywa tempo :-)
Jacek02-03-2009 21:21:06   [#629]
miejmy nadzieję, że nie wytna za bardzo tego co zostało złożone i przychylnie na to spojrzą
Ala02-03-2009 21:30:45   [#630]
teraz pozostało tylko poczekać ;-)
fredi03-03-2009 20:10:41   [#631]
niech nie dziękuje tylko uwzględnia
Krzysztof Pom03-03-2009 20:13:18   [#632]
a żywi niech nie tracą nadziei
hana04-03-2009 18:00:31   [#633]
nie tracimy
Nassssy09-03-2009 14:00:32   [#634]
no wiem, że już po konsultacji, ale męczy mnie to,
bo chyba jednak zostaje wyliczanie godzin na plastyke i myzykę w edukacji wczesnoszkolnej i godzin ed. zdrowotnej w wfie:

proponowałbym zadbać o to aby nie było obowiązku rejestrowania lub ewidencjonowania tych godzin w przypadku realizowania ich w formie zintegrowanej (jeden nauczyciel prowadzący, jedna nazwa zajęć, jedna ocena)

to by rozwiązało część problemów :)
Jacek09-03-2009 14:18:24   [#635]
ja rozumiem to tak, że godziny edukacji muzycznej, plastycznej, wf, zajęć komputerowych i języka choć zostają niejako "wydzielone" pod tabelą co do ilości godzin, które na nie trzeba przeznaczyć nie oznacza to konieczności ewidencjonowania tego jeśli będzie je realizował jeden nauczyciel od EW. Po prostu będzie musiał zrealizować podstawę programową i tyle. Tylko w przypadku wydzielenia tych godzin i przyznania ich nauczycielowi "specjaliście" trzeba to jakoś ewidencjonować
beera09-03-2009 14:28:31   [#636]

ale to, Jacku nie wynika z projektu.

Być może będzie jednak trzeba to ewidencjonować - inaczej w sytuacji trudnej nie da się wskazać zrealizowanej ilości godzin.

Tak swoją drogą, to ewidencjonowanie może spowodować ciekawe możliwości - gdy się zrealizuje podstawę z wymienionych edukacji, można zwiększyć godziny np. j. polskiego i czytać dzieciakom lektury, albo matematyki i przećwiczyć trudne zagadnienia


post został zmieniony: 09-03-2009 14:29:33
Nassssy09-03-2009 14:30:20   [#637]
zgadam się, ale czy nasze organy będą interpretowały to tak samo. Duże pole do interpretacji tu zostaje.
beera09-03-2009 14:34:12   [#638]

zawsze zostaje - sam wiesz, jak to jest.

Byc może, gdyby MEN umieścił na stronach taki zestaw pytań i odpowiedzi, jak podczas awansu, to byłoby prościej.

Ala09-03-2009 21:52:17   [#639]

to może MENowi zasugerować takie rozwiązanie?

ktoś z MENu musiałby na te pytania jednoznacznie odpowiedzieć ;-)

Power411-03-2009 21:13:50   [#640]
:-)
Zenon7514-03-2009 15:48:45   [#641]
czy wiadomo kiedy ma być podpisane to rozporządzenie?
Jersz14-03-2009 17:28:35   [#642]
koncepcje na temat ramowych planów ponoć ciagle się zmieniają
Jacek14-03-2009 17:52:09   [#643]
niedługo musi być bo czas nagli i arkusze będzie trza oddawać
PawełR15-03-2009 22:07:01   [#644]

A wiecie co... podobno w jakiejś komisji co sie nazywa "dobre państwo" czy jakoś tak, tam rządzi jakiś Palikot

to tam biznesmeni piszą rozporządzenia i ustawy i oni przyjmują i w ten sposób biznesmeni stanowią prawo

ja nie politykuję tu

ja proponuję co byśmy napisali jakąs ustawę albo i rozporządzenie i dali im... prościej niż po nich poprawiać, zamiatać, jak oni tego i tak nie uszanują

:)

beera15-03-2009 22:12:17   [#645]

nie jest to takie proste, ech;)

napisac jakąś ustawę to jeszcze OK, ale dobrą - już trudniej;)

 

cynamonowa15-03-2009 22:12:23   [#646]

Czy znacie już stanowisko MENu - z którego języka, przyszły uczeń klasy I ( nowa podstawa) bedzie musiał zdawać egzamin ?

Jestesmy w trakcie naboru ( jak wszyscy:) ) ale takie pytania padają...

beera15-03-2009 22:13:16   [#647]

nie wiem nic na ten temat

i coraz bardziej mam przekonanie, ze wiemy, jakby za mało, jak na to, ze zmiana wchodzi od 1 września...

cynamonowa15-03-2009 22:14:07   [#648]
taka wiedza znacznie ułatwiłaby podział na klasy.......
krystyna15-03-2009 22:59:39   [#649]

a wiecie już może, w jaki sposób podzielić godz. przeznaczone na 2 obowiązkowe j. obce w gimnazjum tak, by zapewnić realizację nowej podstawy programowej każdego z nich ?

450 godz. w cyklu, czyli ok. 14 godz. tygodniowo ?

I nie chodzi mi o kombinacje matematyczne, ale o rzetelną analizę podstawy programowej !

No i kto to powienien zrobić = wziąć za to odpowiedzialność ?

Dyrektor ?

Metodycy ?

Nauczyciele ?

Niestety, nikt na żadnej konferencji metodycznej nie umiał odpowiedzieć na to pytanie...

;-(

 

 

cynamonowa15-03-2009 23:05:37   [#650]

wstępnie wykombinowałam:

3, 3,3

2,2,1

strony: [ 1 ][ 2 ] - - [ 12 ][ 13 ][ 14 ] - - [ 18 ][ 19 ]