Uwagi zebrane od naszych nauczycieli:
technik żywienia i usług gastronomicznych
Duże zastrzeżenia budzi wyposażenie szkoły w sprzęt niezbędny do realizacji kształcenia w kwalifikacjach HGT.02 i HGT.12.
W poprzedniej podstawie programowej pracownie technologiczne miały być wyposażonew 3 osobowe stanowiska z dostępem do trzonu kuchennego oraz zlewozmywaka z instalacją zimnej i ciepłej wody. Obecnie proponuje się dwuosobowe stanowiska pracy z pełnym wyposażeniem. Szkoły korzystając z funduszy unijnych i własnych wyremontowały i wyposażyły pracownie w sprzęt wymagany podstawą programową. Chcąc dostosować warsztaty szkolne do wymogów nowej podstawy programowej szkoła musiałaby ponieść kolejne ogromne koszty związane z modernizacją nowych (np. rocznych) pracowni technologicznej, warsztatów szkolnych, sal obsługi konsumenta. Uważamy, że należałoby w opisie wyposażenia dopisać słowo „zaleca się”, a nie jednoznaczne stwierdzenie, że szkoła musi posiadać dokładnie tak wyposażone stanowiska włącznie z podaniem wymiarów stolików.
Ponadto nie ma uzasadnienia przypisywanie urządzenia na konkretną liczbę uczniów, np. pakowarka próżniowa (1 na 6 uczniów). Kto ma finansować zakup stroju roboczego dla uczniów na dodatek w ilości 3 kompletów na ucznia. Czy nie byłoby lepiej zaplanować finansowanie zakupu produktów spożywczych.
Nauczyciele języka angielskiego zawodowego w technikum w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych zgodnie uważają, że proponowana liczba godzin na realizację tego przedmiotu – 60 – jest niewystarczająca w stosunku do treści, które mają zostać wprowadzone. Szczególnie obszerny jest materiał leksykalny obejmujący, między innymi, produkty spożywcze, metody ich obróbki, sprzęt i urządzenia kuchenne, zastawę stołową, sztućce, bieliznę stołową. Poza tym, na tych lekcjach staramy się także ćwiczyć typowe interakcje między pracownikami branży gastronomicznej a klientami, żeby nauczany materiał okazał się praktyczny i jak najbardziej przydatny w późniejszym życiu zawodowym uczniów. Uważamy, że na pełną realizację tego przedmiotu i odpowiednie przygotowanie uczniów potrzebujemy co najmniej 90 lekcji. Zwracamy także uwagę na fakt, że branża gastronomiczna jest tą, w której wiele wyjeżdżających za granicę młodych ludzi faktycznie podejmuje pracę, więc tym bardziej powinni być dobrze przygotowani pod względem językowym.
technik ekonomista:
- zmniejszenie z 30 do 10 liczby godzin przeznaczonych na realizację „EKA.04.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy” i przesuniecie ich na realizację zagadnień w ramach „EKA.04.5. Gospodarowanie zasobami rzeczowymi i dokumentowanie zdarzeń gospodarczych”. Zagadnienia z bezpieczeństwa i higieny pracy najlepiej realizuje się przy okazji omawiania innych tematów związanych z kształconym zawodem. Treści związane z gospodarowaniem zasobami rzeczowymi i dokumentowaniem zdarzeń gospodarczych sprawiają uczniom problemy, więc dodatkowe godziny w ramach tego bloku tematycznego pozwoliłby na poćwiczenie i utrwalenie tych zagadnień, a tym samym lepsze przygotowanie do egzaminu i przyszłej pracy zawodowej.
- zmniejszenie z 30 do 10 liczby godzin przeznaczonych na realizację „EKA.05.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy” i przesunięcie ich na realizację zagadnień w ramach „EKA.05.3. Prowadzenie spraw kadrowych i rozliczanie wynagrodzeń ”. Treści związane z wynagrodzeniami dla pracowników i inne sprawy kadrowe sprawiają uczniom dużo problemów, więc dodatkowe godziny w tym bloku tematycznym pozwoliłby na poćwiczenie zagadnień, które sprawiają im najwięcej problemów, a przy okazji zostaną również omówione przepisy BHP związane z tym tematem.
- w ostatnim zdaniu w podstawie programowej jest błąd w numerze kwalifikacji zamiast EKA.04 powinno być EKA.07. Prowadzenie rachunkowości.
Uwagi do podstawy programowej z technika hotelarstwa:
1. Zdublowane treści w dwóch kwalifikacjach z BHP oraz podstaw hotelarstwa oraz przypisana im oddzielna liczba godzin (sytuacja występująca również w innych zawodach)
2. Przypisywanie konkretnej liczby godzin na kształcenie miękkich umiejętności(kompetencje personalne oraz organizacja pracy małych zespołów) sugeruje wyodrębnienie z tego osobnego przedmiotu. Umiejętności te są kształcone równocześnie na różnych przedmiotach.
3. Uważamy że wskazane byłoby odejście od „sztywnego” przypisania ilości godzin do poszczególnych jednostek efektów kształcenia co uniemożliwia elastyczność w przydziale godzin na poszczególne przedmioty
Podstawa programowa technik organizacji turystyki
Część zajęć edukacyjnych realizowana jest w formie obowiązkowych wycieczek szkoleniowo-metodycznych i zajęć terenowych. Z jednej strony jest to znakomite rozwiązanie by przygotować uczniów od strony praktycznej do zawodu, a z drugiej strony ograniczone możliwości odwiedzania miejsc obsługi klienta, czy obsługi podróżnych zwłaszcza w szkołach zlokalizowanych na terenach wiejskich . Aby zorganizować tego typu wyjazdy do pobliskich większych miast wiąże się to z nakładem finansowym na który nie wszyscy uczniowie mogą sobie pozwolić. |