Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Ze strony CKE o zestawach
strony: [ 1 ]
kasiek21-04-2005 15:35:35   [#01]
Czy nie jest za mało zestawów zadań na egzamin ustny z języków obcych ?      
21.04.2005, 12:59  


Zgodnie z rozporządzeniem MENiS z 7 września 2004 r. okręgowe komisje egzaminacyjne przygotowują zestawy zadań na egzamin ustny z języków obcych osobno na poziom podstawowy i rozszerzony. Zestawy te przesyłane są do każdej szkoły w liczbie proporcjonalnej do liczby osób zdających dany język, jednak nie większej niż 50 zestawów na każdy poziom. Zadania zamieszczone w tych zestawach pokrywają cały zakres tematów przedstawionych w standardach wymagań egzaminacyjnych.

Głównym zadaniem egzaminu ustnego jest sprawdzenie umiejętności mówienia w języku obcym i to zarówno umiejętności interakcyjnych, czyli właściwego reagowania na tekst obcojęzyczny, jak i produkcyjnych, czyli przygotowania i przedstawienia dłuższej własnej wypowiedzi. W obu przypadkach temat wypowiedzi odgrywa drugorzędną rolę.
Ponadto, na poziomie podstawowym, oceniana jest umiejętność mediacyjna, czyli przekazanie w języku obcym informacji podanych w poleceniu w języku polskim.

Zarówno nauczyciele, jak i osoby uczące się języka obcego wiedzą doskonale, że nie da się umiejętności posługiwania się językiem obcym opanować w ciągu kilku dni. Egzamin ma formę rozmowy ucznia z egzaminatorem, a każda rozmowa, nawet na znany temat, jest nieprzewidywalna w swoim przebiegu. Dlatego nawet ujawnienie tematów nie ma większego wpływu na przebieg i możliwość obiektywnej oceny egzaminu. Wiedzą o tym doskonale twórcy egzaminów językowych we wszystkich krajach, w tym również tak doświadczeni jak autorzy egzaminów Cambridge, którzy dla wielotysięcznej populacji zdających przygotowują kilkanaście zestawów do egzaminów ustnych.
----------------


"Dlatego nawet ujawnienie tematów nie ma większego wpływu na przebieg i możliwość obiektywnej oceny egzaminu."


Boże, ale się uśmiałam:-))) A nie mogli napisać tego tydzień wcześniej,  wtedy rozważyłabym możliwość poinformowania moich uczniów o treści zestawów, przecież i tak byliby ocenienii obiektywnie...;-) ;-) ;-) Paranoja...

Byłam za nową formą matury, a teraz już mam dość: komentarzy CKE, brzmią dla mnie niedorzecznie ( to i tak łagodne określenie),  usprawiedliwiania wszelkich niedociągnięć i jestem bardzo ciekawa, ile w końcu tych zestawów było, bo coś mi się wydaje, że 50 na każdy poziom w całej Polsce...

"Zestawy te przesyłane są do każdej szkoły w liczbie proporcjonalnej do liczby osób zdających dany język, jednak nie większej niż 50 zestawów na każdy poziom. Zadania zamieszczone w tych zestawach pokrywają cały zakres tematów przedstawionych w standardach wymagań egzaminacyjnych."

Nie mam siły już pisać ani komentować, jak to stwierdził jeden z moich uczniów: u nas nigdy nie będzie normalnie...
kasiek21-04-2005 15:45:28   [#02]

Ze strony CKE o zestawach

Nie mogę się powstrzymać:
"Zarówno nauczyciele, jak i osoby uczące się języka obcego wiedzą doskonale, że nie da się umiejętności posługiwania się językiem obcym opanować w ciągu kilku dni."

Nikt też nie będzie się uczył w ciągu kilku dni języka od podstaw, ale jako nauczyciel języka obcego wiem, że znajomość treści zadań ze -stopnia podstawowego szczególnie- może znacznie ułatwić zdanie egzaminu.  Przeglądnięcie zestawów i przypomnienie (nauczenie) się paru czy kilkunastu zwrotów, których się wcześniej nie znało może rzeczywiście dużo dać - no i nie ma elementu zaskoczenia na egzaminie. Nie mówiąc już o tematach z poziomu rozszerzonego: wystarczy, że uczeń przetłumaczy sobie tematy do prezentacji i uniknie ryzyka, że wypowie się nie na temat...

...słowa, słowa, słowa...
AnJa21-04-2005 16:02:50   [#03]

Byczo jest;-)

"W pracach egzaminacyjnych z pewnością nie będzie żadnych błędów. Mam nadzieję, że nie zdarzą się też żadne chochliki drukarskie" - zapewniła szefowa Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Maria Magdziarz. "Mam także nadzieję, że w arkuszach nie będzie żadnych spornych kwestii" - dodała(za serwisem PAP)


"P:W zestawów egzaminu ustnego z języka rosyjskiego stwierdzono różnice, kto rozpoczyna rozmowy, w zestawach dla uczniów i członków zespołu (5 zestawów).

Odp: W zestawach, w których wystąpiły różnice (II, XVIII, XIX, XXI, XXII, XVI) należy przyjąć taką wersję jak dla zdającego tzn należy wprowadzić korekty w zestawach dla egzaminującego)

P:W czterech zestawach  z poziomu podstawowego z j. niemieckiego występują rozbieżności między zestawem zdającego a egzaminującego, kto ma rozpocząć rozmowę: zestaw XXX , XXXIV,  XXXII,XXXI"

Odpowiedzi jeszcze OKE nie udzieliła, chociaż jej treści mozna się domyslić:-)
kasiek21-04-2005 16:12:41   [#04]

Ze strony CKE o zestawach

W zestawach z j. niemieckiego znalazłam błędy językowe...:-))
zgredek21-04-2005 16:16:54   [#05]

Nowa matura w statystyce:

1 072 295 - tyle egzaminów przeprowadzonych zostanie podczas tegorocznej Nowej Matury.

317 154 - tyle osób przystąpi do egzaminu maturalnego.

3 910 - w tylu szkołach (liceach ogólnokształcących i liceach profilowanych) przeprowadzany będzie egzamin maturalny.

166 - tyle rodzajów arkuszy przygotowano na egzaminy ze wszystkich przedmiotów i poziomów z uwzględnieniem wersji językowych i specjalnych (np. dla niedowidzących).

244 264 (77 %) - tylu uczniów zdaje język angielski

55 735 (18 %) - tylu uczniów wybrało język niemiecki

8 - tyle osób będzie zdawało język portugalski

90 383 (28,5 %) - spośród przedmiotów dodatkowych największą popularnością cieszyła się matematyka

80 618 (25,4 %) - tylu maturzystów wybrało geografię

4 maturzystów chce zdawać egzamin z języka greckiego i kultury antycznej

3,38 egzaminu wypada na jednego maturzystę

Maelka21-04-2005 16:26:54   [#06]

Sztuka tłumaczenia, co poeta miał na myśli i robienie ludziom wody z mózgu zostaną chyba wkrótce doprowadzona do perfekcji.

Kwiatek z tegorocznego sprawdzianu:

Ewa może jeździć na łyżwach na dworze, bo jest temperatura:
a) - 35 stopni
b) - 8 stopni
c) + 8 stopni
d) +25 stopni

Jedynie słuszną odpowiedzią jest - 8 stopni. Dlaczego nie - 35? "Bo jeżdżenie w tej temperaturze byłoby niezdrowe."

Zapewne. Tylko, że pytano o możliwości. Chyba, że w -35 stopniach łyżwy nie niosą. Dawno nie próbowałam, więc może niesłusznie się czepiam...

;-)

migotka21-04-2005 16:33:01   [#07]

Jestem po drugim dniu egzaminu z języka niemieckiego - poziom podstawowy. Widzę po swoich uczniach, nawet tych słabych, że nagle doznają olśnienia. Informacje o zestawach szybko się rozchodzą (pod salą trwała dzisuaj dyskusja "co powiesz o tym obrazku, gdzie jest chłopak kradnący słodycze", "A ta co bierze narkotyki? - w drugim pytaniu powiedz, że ... . Tak powiedziała moja koleżanka i było dobrze.

Ci co będą zdawać w przyszłym tygodniu będą wiedzieć już wszystko. W mojej szkole jest 47 zestawów, z czego wykorzystamy 42 ( do 50 już niedaleko). Na 6 punktów nawet ten co nic nie robił, a ma trochę szczęścia, może się wyuczyć.

Kasiek - ja tez byłam za nową maturą. Ale teraz mam coraz więcej wątpliwości.

Anja - dzięki, że podpowiedziałeś w których zestawach są jeszcze błędy, z dwa z nich miałam. Wiem, że w jednej ze szkół nie uznali uczennicy odpowiedzi, ponieważ mówiła nie na temat (inną sytuację miał egzaminujący  i nie spojrzał do zestawu uczennicy).

A co będzie w przyszłym roku, skoro w tym CKE stać było tylko na 50 zestawów? Pewnie "zamiast byłeś w teatrze", będzie "byłeś w kinie, czy na koncercie" i * co widziałeś, * jak zachowywała się publiczność, * opowiedz o swoich wrażeniach . Większość odpowiedzi można wyuczyć się na pamięć - wzrośnie ilość osób, które zdadzą maturę i wszyscy w CKE będą zadowoleni. Na świadectwie będzie większość miała powyżej 15 punktów, chociaż nie dogadają się z nikim w języku obcym.

Może o to chodziło - wszyscy z maturą znają (na papierze) język obcy. Ale nic z tego nie wynika.

AnJa21-04-2005 16:41:11   [#08]
To nie ja - to pytania z forum mojej OKE.
migotka21-04-2005 16:54:43   [#09]

AnJa

Pomimo to dziekuję.
migotka21-04-2005 17:07:27   [#10]

I jeszcze jedno.

Są zestawy trudniejsze i łatwiejsze. Do tego bardzo czesto dziwny obrazek, np chłopcy szukający czegoś na kolanach przy (chyba) ścianie do wspinaczki, odwróceni tyłem. Naprawdę trudno taki obrazek ładnie opisać. I pytanie "Czego szukają?". W porównaniu z obrazkiem, np czwórka młodych ludzi siedzi na trawie, jedna osoba ma gitarę. I pytanie "W jaki sposób spędzają czas ci młodzi ludzie?"

Majka21-04-2005 17:25:05   [#11]
Zeźliło mnie tłumaczenie p. Legutki, że zestawy na ustną ZAWSZE się powtarzały.
O ile pamiętam (to już rok temu...) zawsze mieliśmy obowiązek mieć o kilka zestawów więcej niż zdających i odkładaliśmy "uzywane" bilety .
Zola22-04-2005 06:41:52   [#12]
ja mam wszędzie tyle zestawów ilu uczniów + czasami 5 a czasami 15 zależy od języka lub poziomu, tylko w języku angielskim mam na 108 uczniów 105 zestawów, tak zapisali że powyżej 105 uczniów już nie dokładają, uczniowie wieć losują wciąż nowe zestawy, z zapisów OKE wynika że zestawów jest 160 mam więc co któryś numer
joszka22-04-2005 08:06:04   [#13]

Na angielskim

uczeń jest namolny, bo w jednym z zestawów zaczepia turystę aby wskazac mu prawidłową drogę.

[a może to ma byc duch towarzysza Kim Ir Sena -a droga to świetlista put'??]

kasiek22-04-2005 14:53:24   [#14]

Po kolejnym egzaminie...

Byłam dzisiaj na egzaminach w dwóch szkołach - oczywiście zestawy takie same...  Żenujące, smutne, niesprawiedliwe, głupie...
Dżoana22-04-2005 17:04:04   [#15]
A teraz to już chyba umrę ze śmiechu. Na pytanie zadane na str. krakowskiej OKE, o to co zrobić z zestawami do matury ustnej z języków (tzn. czy się je odsyła, czy zostawia w szkole jako materiały do ćwiczeń dla nauczycieli) pani Traple odpowiedziała, cytuję:  

Zestawy tematów nalezy zabezpieczyć i pozostawić w szkole do sesji zimowej.

Najlepiej zdawać maturę w sesji zimowej i zdać na 100%.

dyrlo22-04-2005 17:57:04   [#16]

Cytat z INSTRUKCJI ODBIORU I WYDAWANIA ZESTAWÓW EGZAMINACYJNYCH DO CZĘŚCI USTNEJ EGZAMINU MATURALNEGO Z JĘZ. OBCYCH NOWOŻYTNYCH

PUNKT 7

Po zakończeniu ustnej części egzaminu w szkole zabezpiecza wszystkie zestawy przed nieuprawnionym ujawnieniem i przechowuje zgodnie z wewnętrzną instrukcją do następnej sesji. (chodzi o przewodniczącego SZE).

Majka22-04-2005 20:22:38   [#17]
Z ciekawych zestawów: rozszerzony niemiecki- historia sportu gokartowego (jak to się pisze???) w Niemczech.
I po polsku niewiele mozna powiedzieć :(
Co oni sprawdzają?
migotka22-04-2005 23:14:51   [#18]

Kilka pytań z poziomu podstawowego z niemieckiego:

1) Dlaczego rośnie przestępczość wśród młodzieży?

2) Dlaczego dzieci powinny się uczyć pływać?

3) Czy ludzie w przyszłości będą jeść zdrowo czy nie? Uzasadnij.

4) Dlaczego młodzi ludzie palą?

5) Czy ściaganie jest w porządku? Uzasadnij.

I odpowiedzi uczniów:

1) ponieważ wszyscy kradną

2) rodzice każą

3) powinni jeść zdrowo, ponieważ inaczej szybko umrą

4) oni lubią palić, ja nie palę bo nie lubię

5) nie, ale ja ściagam, ponieważ nie mam czasu na  naukę

za wszystkie odpowiedzi komisja przyznała dwa punkty

 

 

migotka22-04-2005 23:15:17   [#19]
znaczy PZE
Konto zapomniane24-04-2005 19:37:09   [#20]

Ustny z j.angielskiego

Każdy zestaw zapakpwaliśmy do dużej koperty i nie wiadomo, co wylosują, a  że  mamay 50 zestawow  , a 232 osoby zdające , to i tak mogą się pewnych rzeczy douczyć. Przedtem musieliśmy mieć 200 zestawów, a teraz można  najwięcej 50 . Widać kto  tu jest praktykiem , a kto teoretykiem.

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]