Forum OSKKO - wątek

TEMAT: klasa integracyjna i kwalifikacje n-li
strony: [ 1 ]
nowinka10-04-2005 14:03:21   [#01]

Drodzy dyrektorzy ,bardzo proszę o pomoc w interpretacji rozporządzenia o kwalifikacjach nauczycieli pracujących w szkole ogólnodostepnej z oddziałami integracyjnymi. Siedzę nad arkuszem organizacyjnym i nachodzą mnie wątpliwości;

1. Czy nauczyciel przedmiotu w klasach   IV - VI np. przyrody musi mieć dodatkowo ukończone studia podyplomowe z podagogiki specjalnej , aby uczyć tego przedmiotu w klasie integracyjnej?

2. Czy nauczyciel wspomagający, który wiem że musi mieć specjalne przygotowanie pedagogiczne, aby wspomagać nauczyciela wiodącego , czy musi mieć również kwalifikacje do nauki tegoż przedmiotu, na którym wspomaga? np. Czy n-l naucz. zintegrowanego z ukończonymi studiami podyplomowymi z pedagogiki specjalnej może wspomagać n-la przyrody w klasie V ?

Leszek10-04-2005 15:31:11   [#02]

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 19, poz. 167)

§ 1. Rozporządzenie określa warunki organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, w:

    2)  przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi;

  3)  przedszkolach i szkołach integracyjnych.

§ 5. 1. W przedszkolach i szkołach, o których mowa w § 1 pkt 2 i 3, zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w odpowiednich typach i rodzajach specjalnych przedszkoli i szkół oraz odpowiednich specjalistów, w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego.

2. Nauczyciele i specjaliści, o których mowa w ust. 1:

  1)  rozpoznają potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie;

  2)  współorganizują zajęcia edukacyjne i pracę wychowawczą w formach integracyjnych, w szczególności:

a)    wspólnie z nauczycielami prowadzącymi zajęcia edukacyjne wybierają lub opracowują programy wychowania przedszkolnego i programy nauczania,

b)    dostosowują realizację programów wychowania przedszkolnego, programów nauczania, programu wychowawczego i programu profilaktyki do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie,

c)    w zależności od indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie, wspólnie z nauczycielami prowadzącymi zajęcia edukacyjne, opracowują dla każdego ucznia i realizują indywidualne programy edukacyjne określające zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów oraz rodzaj zajęć rewalidacyjnych lub zajęć socjoterapeutycznych prowadzonych z uczniem,

d)    uczestniczą w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez innych nauczycieli;

  3)  prowadzą zajęcia rewalidacyjne lub zajęcia socjoterapeutyczne;

  4)  udzielają pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne w doborze metod pracy z uczniami niepełnosprawnymi oraz niedostosowanymi społecznie;

  5)  prowadzą lub organizują różnego rodzaju formy pomocy pedagogicznej i psychologicznej dla dziecka i jego rodziny.

3. Dyrektor przedszkola lub szkoły ustala zajęcia, w których, ze względu na potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie, uczestniczą nauczyciele i specjaliści, o których mowa w ust. 1.

 

wnioski:

1. nie

2. a/ nie

b/ spójrz w orzeczenie o o potrzebie kształcenia specjalnego dzieci i dopiero szukaj do tego specjalisty

 

pozdrawiam

nowinka10-04-2005 19:55:15   [#03]

Dzieki Leszku, wczytywałam się w to rozprządzenie i zastanawiam się czy czy mówiąc o nauczycielach dodatkowo zatrudnianych, to nie chodzi właśnie o takich którzy maja kwalifikacje do nauczania danego przedmiotu a ponadto ukończyli studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny z pedagogiki spcjalnej, zgodnie z rozporzadzeniem MENiS o kwalifikacjach z 2002 roku, bo w rozporządzenie z 2005 r par.5.1 jest odwołanie do kwalifikacji wymaganych do zajmowania stanowiska n-la w odpowiednich typach i rodzajach specjalnych szkół?

co o tym sądzisz?

Grażyna10-04-2005 20:24:01   [#04]
u mnie nauczyciel wspomagający ma skończoną terapię pedagogiczną, a to daje mu uprawnienia do wspomagania na wszystkich przedmiotach w klasie integracyjnej (może to być nauczyciel po oligofrenopedagogice, logopeda, po pedagogice specjalnej), w głównej mierze zależy to od uczniów. Jeśli w klasie integracyjnej masz dzieci upośledzone umysłowo, to najlepszym specjalistą w roli nauczyciela wspomagającego jest ktoś po oligofrenopedagogice, jeśli masz dzieci niedosłyszące - to logopeda, możesz też podzielić etat między nauczycieli róznych specjalności, to zależy od potrzeb - dobro dziecka jest tu najwzniejsze, a nie zapewnienie etatu nauczycielowi, dla którego nie masz niczego inego.
nowinka10-04-2005 22:11:51   [#05]
Grażynko, nauczyciel wspomagający jest określony dośc jasno w rozporządzeniu, dzięki za twój głos który mnie upewnił co do interpretacji-lecz mam wątpliwości co do nauczyciela przedmiotu uczącego w klasie integracyjnej. Czy w klasie integracyjnej nauczyciel powinien mieć takie same kwalifikacje jak nauczyciel przedmiotu w szkole specjalnej. jak u Ciebie jest to rozwiązane ?
agabu11-04-2005 08:54:37   [#06]

Nowinko!

W klasie integracyjnej zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w odpowiednich typach i rodzajach specjalnych przedszkoli i szkół oraz odpowiednich specjalistów, w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego.

Czyli -

zatrudniasz  nauczyciela z kwalifikacjami do nauczania zintegrowanego i dodatkowo nauczyciela z takimi samymi kwalifikacjami posiadajacego dodatkowe kwalifikacje (np. oligofrenopedagogika, tyflo-, surdo-...)

 lub

nauczyciela z kwalifikacjami do nauczania zintegrowanego i dodatkowo pedagoga specjalistę (oligofreno-,surdo-, tyflo-, logopedę itp)

Tak jak pisze Grażyna, musisz rozważyć, który wariant jest lepszy dla dzieci.

skryba0411-04-2005 08:57:19   [#07]

nowinka

Prowadzę szkołę z klasami integracyjnymi od 6 lat. Staram się kierować nauczycieli przedmiotu na studia lub kursy doskonalące w zakresie terapii pedagogicznej ale w żaden sposób brak takiego przygotowania nie dyskredytuje nauczyciela do pracy w oddziałach integracyjnych, jeśli takiego przygotowania nie ma. Na podstawie własnego doświadczenia stwierdziłam ,że dobrze byłoby aby nauczyciele przedmiotu mięli dodatkowe kwalifikacjie w zakresie terapii pedagogicznej, bo to w znaczny sposób ułatwia wspólpracę z nauczycielem wspomagającym w klasie integracyjnej (wspólne opracowywanie programów i przygotowywanie lekcji). Czasem wystarcza jednak tzw. "wyczucie" problemu nauczyciela przedmiotu, który potrafi sobie poradzić i bez dodatkowych kwalifikacji.... i robi to doskonale.
nowinka11-04-2005 19:57:29   [#08]
dzięki serdeczne ,przgadanie tematu bardzo mi pomogło i rozjaśniło
Grażyna11-04-2005 20:47:57   [#09]

nowinko, tak jak pisze agabu, ona ma tak jak i ja wieloletnie doświadczenie w tej materii. Ja sama jestem wspomagającym na języku polskim (mam skończoną terapię pedagogiczną, ale i język polski, jako dyrektorowi - bardzo odpowiada mi rola wspomagającego).

N-l przedmiotu, bo chyba o niego Ci tu chodzi, nie musi mieć w tym wypadku dodatkowych kwalifikacji (ma albo przyrodę, albo matematykę), ale to nie znaczy, że nie może...

agabu12-04-2005 11:15:36   [#10]

Grażyno, pogodaelu

Jak to jest u Was???????????????????????????
agabu12-04-2005 11:16:31   [#11]

Ups,

To miało być w innym wątku. Przepraszam.
Tarka12-04-2005 12:09:34   [#12]
nowinko - temat spadł mi z przysłowiowego nieba! Liczę na pomoc tych,którzy praktykują z klasami integracyjnymi . Muszę zaplanować nauczanie klasy IV integracyjnej w której jest uczeń upośledzony w stopniu lekkim, dwie bliźniaczki niedosłyszące w dużym stopniu oraz uczennica niewidoma. W klasach I-III nauczycielem wspierającym była nauczycielka po nauczaniu zintegrowanym i studiach podyplomowych z oligofrenopedagogiki. Czy w dalszym ciągu ma ona kwalifikacje do bycia nauczycielem wspierającym w klasach IV-VI? Moim zdaniem ma, ale spotkałam się już z taką interpretacją, że nauczyciel nauczania zintegrowanego nie ma kwalifikacji do sprawowania wychowawstwa w klasach Iv-VI, a chciałabym żeby nauczyciel wspierający był wychowawcą tej klasy. Nie mam w szkole tyflopedagoga ani surdopedagoga, nauczycielki dokształcają się na krótszych formach doskonalenia. Żaden z nauczycieli mających kwalifikacje do nauczania przedmiotów w klasach IV-VI nie nabył jeszcze pełnych kwalifikacji do pracy w klasach integracyjnych. Co zrobić? pozdrawiam!
agabu12-04-2005 12:46:05   [#13]

Tarko

Miedzy innymi, z powodu tych watpliwości, bywa lepiej zatrudniać pedagoga wspomagającego, który może wspierać nauczyciela w klasach IV-VI. Pedagog z odpowiednią specjalizacją, oczywiście (np. pedagogika specjalna).

Nigdzie nie jest napisane, że nauczyciel lub pedagog wspomagający nie może być wychowawcą klasy. Są dobre strony takiego rozwiązania. Przede wszystkim to, że żaden z wychowawców (nauczycieli przedmiotu) nie jest z klasą tylu godzin co wychowawca- wspomagający.  Nie wszyscy jednak radzą sobie w tej sytuacji. To sprawa indywidualna.

Można dyskutować, czy lepsza jest "specjalizacja" pedagoga wspomagającego na klasy I-III, czy ciąg I-VI. To zależy od rodzajów niepełnosprawności dzieci, ale także od predyspozycji i kompetencji (rzeczywistych, niepapierowych) pedagoga. Praktycznie w I-III pracuje z dziećmi duet. W IV-VI jest trudniej, bo jest to rzeczywisty zespół nauczycielski. Pytaniem zasadniczym staje się wtedy pytanie o kompetencje szefa takiego zespołu. Kompetencje nazywane kierowaniem procesem, na które nie ma przecież żadnego papieru. Wiecej - nie ma żadnych papierów na umiejętności wychowawcy klasy, a przecież Ty wiesz na pewno, który nauczyciel jest dobrym wychowawcą, a który nie. Wychowawca w oddziale integracyjnym IV-VI ma do spełnienia więcej i trudniejszych obowiązków niż wychowaca oddziału "ogólnodostepnego", w którym nie ma dzieci niepełnosprawnych. Praca wychowawcy w oddziale "ogólnodostępnym", gdzie jest 2 dzieci niepełnosprawnych, to temat na cały elaborat.

Krótko mówiąc - nie ma spraw oczywistych, wymyśla wszystko dyrektor i za wszystko odpowiada.

agabu12-04-2005 13:00:02   [#14]

P.s.

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU

z dnia 18 stycznia 2005 r.

w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych

(Dz. U. Nr 19, poz. 167)

ogłoszono dnia 1 lutego 2005 r.
obowiązuje od dnia 16 lutego 2005 r.

Na podstawie art. 71b ust. 7 pkt 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty zarządza się, co następuje:

§ 5. 1. W przedszkolach i szkołach, o których mowa w § 1 pkt 2 i 3, zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w odpowiednich typach i rodzajach specjalnych przedszkoli i szkół oraz odpowiednich specjalistów, w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego.

To pewnie z tego przepisu wynikają wątpliwości, ale mowa tu o typie szkoły, a nie etapie kształcenia. Mozna to interpretować róznie. Możesz zatrudnić tę nauczycielkę jako specjalistę pedagoga na stanowisku pedagoga wspomagającego (uwaga! zmiana warunków zatrudnienia - pensum) i wszystko gra. Za porozumieniem stron możesz to zrobić. Czy tak będzie dobrze? Tylko Ty możesz to ocenić. pozdrawiam.

Tarka12-04-2005 14:05:09   [#15]

Dzięki

Stokrotne dzięki - rozjaśniło mi się w głowie. Jako wspierającego w klasie IV dam pedagoga szkolnego po pedagogice opiekuńczo-wychowawczej, podyplomówce z pedagogiki specjalnej - oligofrenopedagogice z terapią pedagogiczną i po podyplomówce z logopedii i terapii pedagogicznej- Uff! Wysoko szkolona i z pełnymi kwalifikacjami. W tym roku szkolnym była wspierająca w klasie I integracyjnej, gdzie mam dwóch uczniów z objawami autyzmu dziecięcego, a nauczycielka ucząca w tej klasie też ma podyplomowe z oligofrenopedagogiki, więc dołożę jej w przyszłym roku nauczyciela nauczania zintegrowanego. Aż mi się mózg zagotował! Jeszcze raz dziękuję!!!
agabu12-04-2005 14:27:30   [#16]

Fajnie!!!!

Bardzo się cieszę, że coś idzie do przodu! Pozdrowienia!
skryba0412-04-2005 15:03:17   [#17]

#10 agabu

Odpowiadam, choć przepraszam, że dopiero teraz.

U mnie niektórzy nauczyciele przedmiotów mają kwalifikacje z tzw. terapii pedagogicznej ( głównie kursy oligofrenopedagogiki lub studia podyplomowe w zakresie integracji) ale też i nauczyciele wspierający pokończyli studia lub kursy kwalifikacyjne przedmiotowe.

I tak ja sama mam studia podyplomowe z historii i kurs kwalifikacyjny z oligo... Uczę w klasie integracyjnej ( wpieram nauczyciela historii) ale też uczę historii w klasie zwykłej. Dla mnie najlepszym modelem byłoby takie przygotowanie nauczycieli aby przedmiotowcy mięli przygotowanie z zakresu terapii pedagogicznej a nauczyciele wspierający ( w zależności od predyspozycji i uzdolnień) mięliby przygotowanie z zakresu metodyki i treści programowych przedmiotu, który wspiera.

NIE JEST TO JEDNAK OBOWIĄZKOWE

agabu12-04-2005 15:09:13   [#18]

Jest dokładnie tak

jak piszesz. Tak byłoby cudnie, ale na razie jeszcze nie jest tak, że przedmiotowcy w szkołach dokształcają się na specjalistów od pedagogik specjalnych.

Moje rozpaczliwe pytanie dotyczyło jednak SIO i innego wątku

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]