Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
klasa integracyjna i kwalifikacje n-li |
nowinka | 10-04-2005 14:03:21 [#01] |
---|
Drodzy dyrektorzy ,bardzo proszę o pomoc w interpretacji rozporządzenia o kwalifikacjach nauczycieli pracujących w szkole ogólnodostepnej z oddziałami integracyjnymi. Siedzę nad arkuszem organizacyjnym i nachodzą mnie wątpliwości; 1. Czy nauczyciel przedmiotu w klasach IV - VI np. przyrody musi mieć dodatkowo ukończone studia podyplomowe z podagogiki specjalnej , aby uczyć tego przedmiotu w klasie integracyjnej? 2. Czy nauczyciel wspomagający, który wiem że musi mieć specjalne przygotowanie pedagogiczne, aby wspomagać nauczyciela wiodącego , czy musi mieć również kwalifikacje do nauki tegoż przedmiotu, na którym wspomaga? np. Czy n-l naucz. zintegrowanego z ukończonymi studiami podyplomowymi z pedagogiki specjalnej może wspomagać n-la przyrody w klasie V ? |
Leszek | 10-04-2005 15:31:11 [#02] |
---|
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 19, poz. 167) § 1. Rozporządzenie określa warunki organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, w: 2) przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi; 3) przedszkolach i szkołach integracyjnych. § 5. 1. W przedszkolach i szkołach, o których mowa w § 1 pkt 2 i 3, zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w odpowiednich typach i rodzajach specjalnych przedszkoli i szkół oraz odpowiednich specjalistów, w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego. 2. Nauczyciele i specjaliści, o których mowa w ust. 1: 1) rozpoznają potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie; 2) współorganizują zajęcia edukacyjne i pracę wychowawczą w formach integracyjnych, w szczególności: a) wspólnie z nauczycielami prowadzącymi zajęcia edukacyjne wybierają lub opracowują programy wychowania przedszkolnego i programy nauczania, b) dostosowują realizację programów wychowania przedszkolnego, programów nauczania, programu wychowawczego i programu profilaktyki do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie, c) w zależności od indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie, wspólnie z nauczycielami prowadzącymi zajęcia edukacyjne, opracowują dla każdego ucznia i realizują indywidualne programy edukacyjne określające zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów oraz rodzaj zajęć rewalidacyjnych lub zajęć socjoterapeutycznych prowadzonych z uczniem, d) uczestniczą w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez innych nauczycieli; 3) prowadzą zajęcia rewalidacyjne lub zajęcia socjoterapeutyczne; 4) udzielają pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne w doborze metod pracy z uczniami niepełnosprawnymi oraz niedostosowanymi społecznie; 5) prowadzą lub organizują różnego rodzaju formy pomocy pedagogicznej i psychologicznej dla dziecka i jego rodziny. 3. Dyrektor przedszkola lub szkoły ustala zajęcia, w których, ze względu na potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie, uczestniczą nauczyciele i specjaliści, o których mowa w ust. 1. wnioski: 1. nie 2. a/ nie b/ spójrz w orzeczenie o o potrzebie kształcenia specjalnego dzieci i dopiero szukaj do tego specjalisty pozdrawiam |
nowinka | 10-04-2005 19:55:15 [#03] |
---|
Dzieki Leszku, wczytywałam się w to rozprządzenie i zastanawiam się czy czy mówiąc o nauczycielach dodatkowo zatrudnianych, to nie chodzi właśnie o takich którzy maja kwalifikacje do nauczania danego przedmiotu a ponadto ukończyli studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny z pedagogiki spcjalnej, zgodnie z rozporzadzeniem MENiS o kwalifikacjach z 2002 roku, bo w rozporządzenie z 2005 r par.5.1 jest odwołanie do kwalifikacji wymaganych do zajmowania stanowiska n-la w odpowiednich typach i rodzajach specjalnych szkół? co o tym sądzisz? |
Grażyna | 10-04-2005 20:24:01 [#04] |
---|
u mnie nauczyciel wspomagający ma skończoną terapię pedagogiczną, a to daje mu uprawnienia do wspomagania na wszystkich przedmiotach w klasie integracyjnej (może to być nauczyciel po oligofrenopedagogice, logopeda, po pedagogice specjalnej), w głównej mierze zależy to od uczniów. Jeśli w klasie integracyjnej masz dzieci upośledzone umysłowo, to najlepszym specjalistą w roli nauczyciela wspomagającego jest ktoś po oligofrenopedagogice, jeśli masz dzieci niedosłyszące - to logopeda, możesz też podzielić etat między nauczycieli róznych specjalności, to zależy od potrzeb - dobro dziecka jest tu najwzniejsze, a nie zapewnienie etatu nauczycielowi, dla którego nie masz niczego inego. |
nowinka | 10-04-2005 22:11:51 [#05] |
---|
Grażynko, nauczyciel wspomagający jest określony dośc jasno w rozporządzeniu, dzięki za twój głos który mnie upewnił co do interpretacji-lecz mam wątpliwości co do nauczyciela przedmiotu uczącego w klasie integracyjnej. Czy w klasie integracyjnej nauczyciel powinien mieć takie same kwalifikacje jak nauczyciel przedmiotu w szkole specjalnej. jak u Ciebie jest to rozwiązane ? |
agabu | 11-04-2005 08:54:37 [#06] |
---|
Nowinko! W klasie integracyjnej zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w odpowiednich typach i rodzajach specjalnych przedszkoli i szkół oraz odpowiednich specjalistów, w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego. Czyli - zatrudniasz nauczyciela z kwalifikacjami do nauczania zintegrowanego i dodatkowo nauczyciela z takimi samymi kwalifikacjami posiadajacego dodatkowe kwalifikacje (np. oligofrenopedagogika, tyflo-, surdo-...) lub nauczyciela z kwalifikacjami do nauczania zintegrowanego i dodatkowo pedagoga specjalistę (oligofreno-,surdo-, tyflo-, logopedę itp) Tak jak pisze Grażyna, musisz rozważyć, który wariant jest lepszy dla dzieci. |
skryba04 | 11-04-2005 08:57:19 [#07] |
---|
nowinka Prowadzę szkołę z klasami integracyjnymi od 6 lat. Staram się kierować nauczycieli przedmiotu na studia lub kursy doskonalące w zakresie terapii pedagogicznej ale w żaden sposób brak takiego przygotowania nie dyskredytuje nauczyciela do pracy w oddziałach integracyjnych, jeśli takiego przygotowania nie ma. Na podstawie własnego doświadczenia stwierdziłam ,że dobrze byłoby aby nauczyciele przedmiotu mięli dodatkowe kwalifikacjie w zakresie terapii pedagogicznej, bo to w znaczny sposób ułatwia wspólpracę z nauczycielem wspomagającym w klasie integracyjnej (wspólne opracowywanie programów i przygotowywanie lekcji). Czasem wystarcza jednak tzw. "wyczucie" problemu nauczyciela przedmiotu, który potrafi sobie poradzić i bez dodatkowych kwalifikacji.... i robi to doskonale. |
nowinka | 11-04-2005 19:57:29 [#08] |
---|
dzięki serdeczne ,przgadanie tematu bardzo mi pomogło i rozjaśniło |
Grażyna | 11-04-2005 20:47:57 [#09] |
---|
nowinko, tak jak pisze agabu, ona ma tak jak i ja wieloletnie doświadczenie w tej materii. Ja sama jestem wspomagającym na języku polskim (mam skończoną terapię pedagogiczną, ale i język polski, jako dyrektorowi - bardzo odpowiada mi rola wspomagającego). N-l przedmiotu, bo chyba o niego Ci tu chodzi, nie musi mieć w tym wypadku dodatkowych kwalifikacji (ma albo przyrodę, albo matematykę), ale to nie znaczy, że nie może... |
agabu | 12-04-2005 11:15:36 [#10] |
---|
Grażyno, pogodaelu Jak to jest u Was??????????????????????????? |
agabu | 12-04-2005 11:16:31 [#11] |
---|
Ups, To miało być w innym wątku. Przepraszam. |
Tarka | 12-04-2005 12:09:34 [#12] |
---|
nowinko - temat spadł mi z przysłowiowego nieba! Liczę na pomoc tych,którzy praktykują z klasami integracyjnymi . Muszę zaplanować nauczanie klasy IV integracyjnej w której jest uczeń upośledzony w stopniu lekkim, dwie bliźniaczki niedosłyszące w dużym stopniu oraz uczennica niewidoma. W klasach I-III nauczycielem wspierającym była nauczycielka po nauczaniu zintegrowanym i studiach podyplomowych z oligofrenopedagogiki. Czy w dalszym ciągu ma ona kwalifikacje do bycia nauczycielem wspierającym w klasach IV-VI? Moim zdaniem ma, ale spotkałam się już z taką interpretacją, że nauczyciel nauczania zintegrowanego nie ma kwalifikacji do sprawowania wychowawstwa w klasach Iv-VI, a chciałabym żeby nauczyciel wspierający był wychowawcą tej klasy. Nie mam w szkole tyflopedagoga ani surdopedagoga, nauczycielki dokształcają się na krótszych formach doskonalenia. Żaden z nauczycieli mających kwalifikacje do nauczania przedmiotów w klasach IV-VI nie nabył jeszcze pełnych kwalifikacji do pracy w klasach integracyjnych. Co zrobić? pozdrawiam! |
agabu | 12-04-2005 12:46:05 [#13] |
---|
Tarko Miedzy innymi, z powodu tych watpliwości, bywa lepiej zatrudniać pedagoga wspomagającego, który może wspierać nauczyciela w klasach IV-VI. Pedagog z odpowiednią specjalizacją, oczywiście (np. pedagogika specjalna). Nigdzie nie jest napisane, że nauczyciel lub pedagog wspomagający nie może być wychowawcą klasy. Są dobre strony takiego rozwiązania. Przede wszystkim to, że żaden z wychowawców (nauczycieli przedmiotu) nie jest z klasą tylu godzin co wychowawca- wspomagający. Nie wszyscy jednak radzą sobie w tej sytuacji. To sprawa indywidualna. Można dyskutować, czy lepsza jest "specjalizacja" pedagoga wspomagającego na klasy I-III, czy ciąg I-VI. To zależy od rodzajów niepełnosprawności dzieci, ale także od predyspozycji i kompetencji (rzeczywistych, niepapierowych) pedagoga. Praktycznie w I-III pracuje z dziećmi duet. W IV-VI jest trudniej, bo jest to rzeczywisty zespół nauczycielski. Pytaniem zasadniczym staje się wtedy pytanie o kompetencje szefa takiego zespołu. Kompetencje nazywane kierowaniem procesem, na które nie ma przecież żadnego papieru. Wiecej - nie ma żadnych papierów na umiejętności wychowawcy klasy, a przecież Ty wiesz na pewno, który nauczyciel jest dobrym wychowawcą, a który nie. Wychowawca w oddziale integracyjnym IV-VI ma do spełnienia więcej i trudniejszych obowiązków niż wychowaca oddziału "ogólnodostepnego", w którym nie ma dzieci niepełnosprawnych. Praca wychowawcy w oddziale "ogólnodostępnym", gdzie jest 2 dzieci niepełnosprawnych, to temat na cały elaborat. Krótko mówiąc - nie ma spraw oczywistych, wymyśla wszystko dyrektor i za wszystko odpowiada. |
agabu | 12-04-2005 13:00:02 [#14] |
---|
P.s. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 19, poz. 167) ogłoszono dnia 1 lutego 2005 r. obowiązuje od dnia 16 lutego 2005 r.
Na podstawie art. 71b ust. 7 pkt 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty zarządza się, co następuje: § 5. 1. W przedszkolach i szkołach, o których mowa w § 1 pkt 2 i 3, zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w odpowiednich typach i rodzajach specjalnych przedszkoli i szkół oraz odpowiednich specjalistów, w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego. To pewnie z tego przepisu wynikają wątpliwości, ale mowa tu o typie szkoły, a nie etapie kształcenia. Mozna to interpretować róznie. Możesz zatrudnić tę nauczycielkę jako specjalistę pedagoga na stanowisku pedagoga wspomagającego (uwaga! zmiana warunków zatrudnienia - pensum) i wszystko gra. Za porozumieniem stron możesz to zrobić. Czy tak będzie dobrze? Tylko Ty możesz to ocenić. pozdrawiam. |
Tarka | 12-04-2005 14:05:09 [#15] |
---|
Dzięki Stokrotne dzięki - rozjaśniło mi się w głowie. Jako wspierającego w klasie IV dam pedagoga szkolnego po pedagogice opiekuńczo-wychowawczej, podyplomówce z pedagogiki specjalnej - oligofrenopedagogice z terapią pedagogiczną i po podyplomówce z logopedii i terapii pedagogicznej- Uff! Wysoko szkolona i z pełnymi kwalifikacjami. W tym roku szkolnym była wspierająca w klasie I integracyjnej, gdzie mam dwóch uczniów z objawami autyzmu dziecięcego, a nauczycielka ucząca w tej klasie też ma podyplomowe z oligofrenopedagogiki, więc dołożę jej w przyszłym roku nauczyciela nauczania zintegrowanego. Aż mi się mózg zagotował! Jeszcze raz dziękuję!!! |
agabu | 12-04-2005 14:27:30 [#16] |
---|
Fajnie!!!! Bardzo się cieszę, że coś idzie do przodu! Pozdrowienia! |
skryba04 | 12-04-2005 15:03:17 [#17] |
---|
#10 agabu Odpowiadam, choć przepraszam, że dopiero teraz. U mnie niektórzy nauczyciele przedmiotów mają kwalifikacje z tzw. terapii pedagogicznej ( głównie kursy oligofrenopedagogiki lub studia podyplomowe w zakresie integracji) ale też i nauczyciele wspierający pokończyli studia lub kursy kwalifikacyjne przedmiotowe. I tak ja sama mam studia podyplomowe z historii i kurs kwalifikacyjny z oligo... Uczę w klasie integracyjnej ( wpieram nauczyciela historii) ale też uczę historii w klasie zwykłej. Dla mnie najlepszym modelem byłoby takie przygotowanie nauczycieli aby przedmiotowcy mięli przygotowanie z zakresu terapii pedagogicznej a nauczyciele wspierający ( w zależności od predyspozycji i uzdolnień) mięliby przygotowanie z zakresu metodyki i treści programowych przedmiotu, który wspiera. NIE JEST TO JEDNAK OBOWIĄZKOWE |
agabu | 12-04-2005 15:09:13 [#18] |
---|
Jest dokładnie tak jak piszesz. Tak byłoby cudnie, ale na razie jeszcze nie jest tak, że przedmiotowcy w szkołach dokształcają się na specjalistów od pedagogik specjalnych. Moje rozpaczliwe pytanie dotyczyło jednak SIO i innego wątku | UWAGA! Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.
|