Chyba mogę Wam pomóc. Informacje otrzymane na szkoleniu: W pracy maturalnej z języka polskiego autorstwa ucznia, u którego stwierdzono dysleksję rozwojową, nie należy uwzględniać w ocenie następujących błędów: a) zmienionej kolejności liter w wyrazach, b) wstawionych i opuszczonych liter w wyrazie, c) opuszczonego początku lub końca wyrazu, d) występowania w wyrazach głosek dźwięcznych zamiast bezdźwięcznych i odwrotnie, e) fonetycznego zapisu wyrazów, f)mylenia głosek "i" i"j", głosek nozowych z końcówką fleksyjną, np. :ę,- em, ą- om, g)mylenia przedrostków z zaimkami, np.: pode szły; błędnego zapisywania przyimków z rzeczownikami i przysłówkami, np.: wklasie, zachwilę, napewno, h) niewłaściwego zapisu spółgłosek miękkich, np.: rosinie zamiast rośnie, skosiny zamiast skośny, i) pisowni niezgodnej z zasadami ortografii( od uczniów wymaga się dobrej znajomości zasad ortografii, co powoduje nadmierne do nich zaufanie i schematyczne ich stosowanie, np.: startóje bo startować); błędów wynikających ze stosowania zasady historycznej, błędnego stosowania lub niestosowania znaków interpunkcyjnych. j) błędnego stosowania lub niestosowania znaków interpunkcyjnych. |