Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Zapytanie OSKKO w sprawie raportów
strony: [ 1 ]
Marek Pleśniar21-03-2005 12:02:31   [#01]

asia przygotowała interwencyjne pismo w sprawie omawianej podczas konferencji w Miętnem oraz tu na forumw:

 

Pismo w sprawie realizacji ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych, kwalifikacji niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym można zlecać prowadzenie badań i opracowywanie ekspertyz

Dyrektorzy zrzeszeni w Ogólnopolskim Stowarzyszeniu Kadry Kierowniczej Oświaty zwracają się z zapytaniem, jaka jest podstawa prawna do określania przez Kuratorów Oświaty wzoru raportu z wewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły oraz terminu ich składania organowi nadzorującemu.

Wyjaśnienie:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych, kwalifikacji niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym można zlecać prowadzenie badań i opracowywanie ekspertyz w §5 stanowi:

§ 5. 1. Dyrektor szkoły lub placówki, we współpracy z nauczycielami zajmującymi inne stanowiska kierownicze w szkole lub placówce, sprawując nadzór pedagogiczny, wykonuje w szczególności następujące zadania:

3) raz w roku szkolnym opracowuje raport z przeprowadzonego wewnętrznego mierzenia jakości i przedstawia go kuratorowi oświaty, radzie pedagogicznej, radzie rodziców i organowi prowadzącemu szkołę lub placówkę;

Jak wynika z  przytoczonego przepisu raport, będący efektem wewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły, jest działaniem przypisanym jednoznacznie dyrektorowi szkoły.
To dyrektor szkoły we współdziałaniu z nauczycielami określa  wewnętrzne procedury tworzenia go, w tym jego wygląd.
Raport, co także wynika jasno z Rozporządzenia, ma być składany m.in. Kuratorowi Oświaty raz w roku szkolnym, a więc do 31 sierpnia, i to dyrektor ma prawo określić termin, w którym złoży raport wymienionym w Rozporządzeniu MENIS organom.

Ingerencję Kuratorów Oświaty w realizację przez dyrektorów §5 ust.1 pkt1 Rozporządzenia, uznajemy za przekroczenie kompetencji, a więc za działania sprzeczne z przepisami prawa.

OSKKO z zaniepokojeniem obserwuje działania prowadzone przez Organy Nadzorujące zmierzające do zmniejszenia autonomii szkół i odebrania dyrektorom szkół i placówek prawa do tworzenia szkolnych, wewnętrznych, procedur będących elementem systemu zapewniania jakości.

Prosimy o odpowiedź.

Z poważaniem:

 

 

Opracowała Joanna Berdzik

BeataD21-03-2005 12:17:41   [#02]
Jako osoba, której już wyznaczono zarówno termin, jak i wygląd raportu, absolutnie popieram to pismo i z wypiekami na twarzy oczekuję odpowiedzi na nie.

Na spotkaniu z organem nadzorującym dowiedziałam sie nawet, że w raporcie nie mogę umieszczać jakichś danych (tu padło konkretne określenie), bo kuratorium takich danych nie potrzebuje, a ja akurat to sobie mierzę. To znaczy, że będę musiała pisać jeszcze jeden raport? Jeden do organu nadzorującego, a jeden taki, który odzwierciedla rzeczywisty stan?
AnJa21-03-2005 12:19:02   [#03]
To co w nawiasach bym porawił:

To dyrektor szkoły we współdziałaniu z nauczycielami określa  wewnętrzne procedury tworzenia go, w tym jego (wygląd - a może: strukturę i zawartość?).
Raport, co także wynika (jasno? - a po co?, zwłaszcza, że chyba niejasno) z Rozporządzenia.

Ostatnie 2 akapity to raczej stanowisko, nie zapytanie. Może wysłać odrębnie zapytanie i stanowisko?
Marek Pleśniar21-03-2005 12:22:41   [#04]

to stały problem komunikacyjny z MENiSem. Czy stanowiska czy zapytania.

Stanowiska w sprawach oświatowych są jakby ignorowane;-)

Zapytania nie.

Obie uwagi przedmówcy wyglądają na słuszne. A poparcie przedmówczyni na bardzo słuszne:-)

AnJa21-03-2005 12:34:12   [#05]
Ups.Przepraszam!

Oczywiście popieram:-), także przedmówcę:-)
beera21-03-2005 13:27:32   [#06]

To dyrektor szkoły we współdziałaniu z nauczycielami określa  wewnętrzne procedury tworzenia go, w tym jego (wygląd - a może: strukturę i zawartość?).
OK- lepiej tak, jak napisaleś
Raport, co także wynika (jasno? - a po co?, zwłaszcza, że chyba niejasno) z Rozporządzenia.
napisałam " jasno" bo uznalam, ze podkreslę, ze nie widzą tego oni- ale OK-zmieńmy

Co do stanowiska i zapytania :-) tak to nawet zatytułowalam - pierwszy akapit " zapytanie", drugi "stanowisko" , ale Marek zwrócił uwagę na to, że stanowiska oni czytają i mówią " aha";-)

Zaś, co do Beaty- jest jakimś nieporozumieniem, ze chcą raportu takiego jak chcą ;-),co w efekcie prowadzi do tego, ze nie tworzę raportu potrzebnego mi- szkole, a im- KO.
Raport jest częścią wewnętrznego systemu zapewniania jakości.
Wewnętrznego- czyli mojego!

AnJa21-03-2005 14:25:59   [#07]
No to zapytanie przeczytaja i nawet odpiszą

Ale przy okazji pomyslą: no, niby kadra kier. a zapytania od stanowiska nie odróżniają, bo nie będa wiedzieli, że Szefowa jednak rozróżnia:-)

Oczywiście, zakładam w sposób nieuprawniony- bo bez dowodów z przeszłosci, że  pomyślą;-)
beera21-03-2005 14:30:34   [#08]
;-)))
bogna21-03-2005 14:40:17   [#09]

super :-)

tylko może zamiast "wyjaśnienie" zadanego pytania - uzasadnienie,

wtedy (tak mi się wydaje) pytanie jakoś zgrabniej łączy się z wyrażanym jednocześnie stanowiskiem.

beera21-03-2005 14:45:18   [#10]

oooo

widzisz

uzasadnienie najlepsze:-)

i tak wespół- wzespół- czyli jak zwykle :-))

janzg21-03-2005 16:18:26   [#11]

moje zdanie jest podobne do Waszego

ale...........

-------------------------------

jestem więcej niż pewien, że sens odpowiedzi na tak postawione pytanie będzie następujący:

- "przecież myśmy się napracowali opracowując wzór raportu wraz z załącznikami, gdyż takie było zapotrzebowanie....."

- "zrobiliśmy to, by dyrektorom ułatwić pracę......."

------------------

wystarczy przypomnieć jakim zainteresowaniem, tu na tym FORUM, cieszą się wszelkie tego typu przykłady. Cikaw jestem, jak wielu dyrektorów szkół autentycznie nie chce "tej pomocy"?

AnJa21-03-2005 16:24:56   [#12]
Ależ ja docenim ich pracę. I pomoc mi sie przydała - pościągałem ze 3 chyba KO te modele.

Tyle, ze w pytaniu, nie ma to po co, ale na jakiej podstawie. Moze by faktycznie  wyostrzyć pytanie dodając o pp wymagania stosowania się do wzorów i terminów przez dyrektorów.
beera21-03-2005 16:29:32   [#13]

Ciekaw jestem, jak wielu dyrektorów szkół autentycznie nie chce "tej pomocy"?

Jan bardzo trafnie dotknął sedna.

Jeśli dyrektor nie wie po co robi wewnętrzne mierzenie będzie chciał wzoru raportu...

Bo mu prościej, latwiej i bez problemu.

Ale myślę, ze to nie tu Ci dyrektorzy :-)

beera21-03-2005 16:36:54   [#14]

andrzej?

Dyrektorzy zrzeszeni w Ogólnopolskim Stowarzyszeniu Kadry Kierowniczej Oświaty zwracają się z zapytaniem, jaka jest podstawa prawna do określania przez Kuratorów Oświaty wzoru raportu z wewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły oraz terminu ich składania organowi nadzorującemu.

Pytanie jest o ppp właśnie

janzg21-03-2005 16:47:23   [#15]

"....Ale myślę, ze to nie tu Ci dyrektorzy :-)  "

:-)))))))

a ja myślę inaczej......

AnJa21-03-2005 17:04:38   [#16]
może: ...określania  przez KO jako (obowiązującego? wymagalnego?) wzoru...

Ja nie tylko myślę ze inaczej, mnie on nawet potrzebny - ale jako wskazówka (KO wszak wspomaga - nie?) a nie nienaruszalny element systemu.
beera21-03-2005 17:09:37   [#17]

poprawię byka w ppp §5 ust.1 pkt1

przeredaguje to jakoś, choć , kurcze, wydaje mi sie to jasno napisane- wzoru, to wzoru...

AnJa21-03-2005 17:12:44   [#18]
pewnie, że jasne:-)

poczepiac się nie można?
beera21-03-2005 17:15:39   [#19]

o matko

znowuż ????

;-))))

janzg21-03-2005 17:24:41   [#20]

tzn na pkt 3

myślę, że tekst jest super

nie ukrywam, że mnie głównie wkurzył ten wyznaczony termin: do 30 czerwca

beera21-03-2005 17:29:25   [#21]

no

nie dopisałam, ze na 3

mnie wkurzył termin- to jasne,
ale jeszcze to, ze KO w swoim wzorze umieszcza pytania co do danych, ktore nie mają nic wspólnego z moim mierzeniem.

Co zrobi dyrektor typu takiego, co Ty o nim w poście 11
? Ano- za rok tak skonstruuje mierzenie by moc odpowiedzieć na pytania KO.

Co to ma wspólnego z wewnętrznymi dzialaniami szkoły, to ja nie wiem...

wisiak21-03-2005 19:02:37   [#22]

też

mnie wkurza najbardziej termin. Mowy nie ma ,żebym jak to chcą nasi do 10 kwietnia zdąrzyła.  Też zaplanowałam pisanie inaczej, bo już pisałam kilka lat i one prezentoeały stan moich osiągnięć i porażek . Teraz po spotkaniu z p. Wlazło jestem pewna, że robiłam dobrze a wg nowego nie wiem.
S Wlazło22-03-2005 09:13:07   [#23]
Bardzo dobrze, że podejmujemy takie inicjatywy, jak zapytania o działania kO, które nie mają oparcia w prawie oświatowym, a nawet są z prawem oświatowym sprzeczne. Nie rozmywajmy tak istotnych pytań tym, czy niektórzy z nas potrzebują pomocy lub  oczekują takowej od KO. Taką pomoc świadczymy my sobie sami na forum i jest to merytorycznie o niebo lepsze niż to, co dają KO. Istota sprawy - to przestrzeganie litery prawa. I to sprawdzian Ministerstwa - jeśli nie odpowie, będzie pokrętnie tłumaczyło dookoła, że jednak KO może, to wystawią sobie kompromitujące świadectwo.I sądzę, niestety, że tak będzie, bo wątpię, by wystąpili przeciw kuratorom.To przecież najbliżsi współpracownicy MENiS. Obym się mylił, iskierka nadziei, że trafi to do Radziwiłłówny.
Konto zapomniane22-03-2005 10:05:42   [#24]

raport

na spotkaniu z wizytatorami narzucono nam termin złożenia raportu do 10 lipca, tłumacząc, ze oni muszą złozyc swój raport do końca lipca
Marek Pleśniar22-03-2005 11:38:39   [#25]
zapytanie wysłane dziś - do MENiS
mkardasz22-03-2005 21:46:58   [#26]
to może się pospieszmy , bo w Wielkopolsce raport do 30 kwietnia
beera23-03-2005 11:30:41   [#27]

Pismo, oczywiście, poszło z poprawkami.

nabrało w efekcie takiego ksztaltu:

 Pismo w sprawie realizacji ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych, kwalifikacji niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym można zlecać prowadzenie badań i opracowywanie ekspertyz

 

Dyrektorzy zrzeszeni w Ogólnopolskim Stowarzyszeniu Kadry Kierowniczej Oświaty zwracają się z zapytaniem, jaka jest podstawa prawna do określania przez Kuratorów Oświaty:

  1. wzoru raportu z wewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły jako obowiązującego dla dyrektora szkoły
  2. terminu  składania w/w raportu organowi nadzorującemu.

 

Uzasadnienie:

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych, kwalifikacji niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym można zlecać prowadzenie badań i opracowywanie ekspertyz w §5 stanowi:

 

§ 5. 1. Dyrektor szkoły lub placówki, we współpracy z nauczycielami zajmującymi inne stanowiska kierownicze w szkole lub placówce, sprawując nadzór pedagogiczny, wykonuje w szczególności następujące zadania:

 

3) raz w roku szkolnym opracowuje raport z przeprowadzonego wewnętrznego mierzenia jakości i przedstawia go kuratorowi oświaty, radzie pedagogicznej, radzie rodziców i organowi prowadzącemu szkołę lub placówkę;

 

Jak wynika z przytoczonego przepisu raport, będący efektem wewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły, jest działaniem przypisanym jednoznacznie dyrektorowi szkoły.

To dyrektor szkoły we współdziałaniu z nauczycielami określa wewnętrzne procedury tworzenia raportu, w tym jego strukturę i zawartość.

Raport, co także wynika z Rozporządzenia, ma być składany m.in. Kuratorowi Oświaty raz w roku szkolnym, a więc do 31 sierpnia, i to dyrektor ma prawo określić termin, w którym złoży raport wymienionym w Rozporządzeniu MENIS organom.

 

 

Ingerencję Kuratorów Oświaty w realizację przez dyrektorów §5 ust.1 pkt3 Rozporządzenia, uznajemy za przekroczenie kompetencji, a więc za działania sprzeczne z przepisami prawa.

 

OSKKO z zaniepokojeniem obserwuje działania prowadzone przez Organy Nadzorujące zmierzające do zmniejszenia autonomii szkół i odebrania dyrektorom szkół i placówek prawa do tworzenia szkolnych, wewnętrznych, procedur będących elementem systemu zapewniania jakości.

 

Prosimy o odpowiedź.

Z poważaniem:

Gaba23-03-2005 17:14:34   [#28]

- bardzo dziekuję. Wyraziliście to wszytsko bardzo pięknie.

 

Może sie odłamię wreszcie, bo jestem przyłamana...

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]