Forum OSKKO - wątek

TEMAT: między organami
strony: [ 1 ]
beera08-03-2005 12:16:15   [#01]

Powiedzcie mi na jakiej podstawie prawnej Organ Nadzorujący prosi Organ Prowadzący o oddelegowanie dyrektorów szkół na spotkania z Kuratorem?

Trochę jestem zdumiona...

S Wlazło08-03-2005 12:49:36   [#02]
To prawidłowe - trzeba prosić pracodawcę - czyli OP - o zgodę na oderwanie pracownika od pracy.
beera08-03-2005 12:56:20   [#03]

hm..

OP jest moim pracodawcą?

Moj wójt się zdumiał, ze to on deleguje dyrektorow na naradę z Kuratorium i ja podzielam to zdumienie.

Wojciech Tański08-03-2005 13:13:10   [#04]

Od lat tłumaczę wszem i wobec...

że organ nie jest pracodawcą. Nikt nie chce mi wierzyć.. ;-(((

 

Przytaczam Wyrok NSA.

 

 

Sygnatura:  II SA 1735/99

 

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 listopada 1999 r.

 

Skład Sędziowski:  Kierejczyk Edward * Kisielewicz Andrzej /sprawozdawca/ * Zdziennicki Bohdan

 

Akty prawne:  Dz.U. 1996 nr 67 poz. 329 art. 38 pkt 2

             Dz.U. 1974 nr 24 poz. 141 ze zm. art. 31

             Dz.U. 1996 nr 13 poz. 74 ze zm. art. 30 ust. 2 pkt 5

 

Lista Innych Publikacji:  Prawo Pracy 2000 nr 4 str. 37

 

Hasła Tematyczne:

Oświata * Samorząd terytorialny * Kodeks pracy

 

Hasła Szczegółowe:

Dyrektor szkoły * Zarząd gminy * Stosunek pracy * Odwołanie ze stanowiska

 

Tezy:

   Zarząd gminy nie jest organem zarządzającym szkołą w rozumieniu art. 31 Kodeksu pracy, dokonującym za szkołę czynności prawnych z zakresu stosunku pracy wobec jej dyrektora.

 

Sentencja Wyroku:

Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu sprawy ze skargi Zarządu Gminy W. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody W,-M. (...) w przedmiocie powołania dyrektora szkoły - oddalono skargę.

 

Uzasadnienie:

   Wojewoda W. rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 27 maja 1999 r. stwierdził nieważność uchwały Zarządu Gminy w W. z dnia 5 maja 1999 r. w sprawie odwołania z funkcji dyrektora Szkoły Podstawowej w Z. W uzasadnieniu podał, że przepis art. 38 pkt 2 ustawy o systemie oświaty pozwala na odwołanie ze stanowiska dyrektora szkoły w trakcie roku szkolnego jedynie w przypadkach szczególnie uzasadnionych. W uzasadnieniu uchwały o odwołaniu dyrektora nie wykazano natomiast, że takie szczególne okoliczności zachodziły. Uzasadnienie uchwały jedynie ogólnie podaje przyczyny odwołania, nie powołując okoliczności potwierdzających te zarzuty.

   Zarząd Gminy w W., działając na podstawie uchwały Rady Gminy wniósł skargę na to rozstrzygnięcie nadzorcze do Naczelnego Sądu Administracyjnego z żądaniem jego uchylenia. W skardze zarzucono, że organ nadzoru naruszył kompetencje Zarządu Gminy, podważając jego ocenę zasadności odwołania dyrektora szkoły. Zdaniem zarządu istniały szczególnie uzasadnione powody do odwołania dyrektora. Nie wszystkie zostały podane w sposób szczegółowy w uzasadnieniu uchwały o odwołaniu, jednakże zostały przedstawione na nadzwyczajnym posiedzeniu rady pedagogicznej szkoły wspólnie z Zarządem Gminy i znalazły wyraz w protokole z tego posiedzenia. W szczególności dyrektora szkoły odwołano z następujących powodów: nieusprawiedliwionej nieobecności w pracy w dniach 24, 26, 27 i 28 kwietnia 1999 r., wniosku rady pedagogicznej szkoły o odwołanie dyrektora, wywoływania przez dyrektora konfliktów międzyszkolnych oraz lekceważenia organu nadzorującego szkołę - wójta gminy.

   W odpowiedzi na skargę wojewoda W. wniósł o jej oddalenie. Powtórzył, że uchwała o odwołaniu dyrektora szkoły nie wypełnia dyspozycji art. 38 pkt 2 ustawy o systemie oświaty, ponieważ nie precyzuje zarzutów stawianych dyrektorowi. Zarzut opuszczenia pracy bez usprawiedliwienia nie jest uzasadniony, ponieważ dyrektor informował o nieobecnościach inspektora z Urzędu Gminy w W. Z protokołu posiedzenia rady pedagogicznej szkoły i Zarządu Gminy z dnia 5 maja 1999 r. również nie wynika, aby istniały szczególnie uzasadnione powody do odwołania dyrektora.

   Naczelny Sąd Administracyjny rozpoznając skargę podkreślił, że przepis art. 38 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty /t.j. Dz.U. 1996 nr 67 poz. 329 ze zm./ dopuszcza odwołanie nauczyciela ze stanowiska kierowniczego w czasie roku szkolnego, bez wypowiedzenia, w przypadkach szczególnie uzasadnionych. Muszą zatem zachodzić bliżej nie określone w ustawie, szczególnie ważkie okoliczności, które nie pozwalają na pozostawienie nauczyciela na stanowisku dyrektora szkoły nawet do końca roku szkolnego. Nie mogą one być mniej istotne niż te, które ustawodawca wskazuje wyraźnie jako przyczyny natychmiastowego pozbawienia takiego stanowiska, a więc np. ustalenie przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w trybie przewidzianym dla oceny nauczycieli, negatywnej oceny pracy dyrektora /art. 38 pkt 1b ustawy o systemie oświaty/. Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego w składzie orzekającym podane przez Zarząd Gminy w W. powody odwołania dyrektora szkoły w Z. nie wyczerpują dyspozycji art. 38 pkt 2 ustawy o systemie oświaty. Nie są to bowiem okoliczności szczególnie uzasadniające natychmiastowe pozbawienie tego stanowiska. Zarząd Gminy odwołał dyrektora stawiając mu pewne zarzuty dotyczące jego pracy Posiłkował się przy tym stanowiskiem rady pedagogicznej szkoły. Trzeba w związku z tym podkreślić, że ustawa o systemie oświaty nie przyznaje radzie pedagogicznej kompetencji w zakresie oceniania pracy dyrektora szkoły, w szczególności w formie wotum nieufności. Takiego poparcia rady pedagogicznej dla inicjatywy usunięcia dyrektora, wyrażonego w sposób przedstawiony w protokole z posiedzenia rady z dnia 5 maja 1999 r. /żaden z członków rady nie opowiedział się jawnie w dyskusji przeciwko dyrektorowi/ - nie można zatem uznać za zasługujące na aprobatę uzasadnienie decyzji o odwołaniu. Nie są również zasadne, podane w uchwale o odwołaniu, zarzuty dotyczące częstego opuszczania przez dyrektora miejsca pracy, bez akceptacji organu prowadzącego szkołę. Organ odwołujący dyrektora szkoły nie wskazał przepisów prawnych, z których wynikałoby, iż dyrektor szkoły jest pracownikiem podporządkowanym Zarządowi Gminy w zakresie wykorzystania czasu pracy. Zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych przez zarząd gminy /art. 30 ust. 2 pkt 5 ustawy o samorządzie gminnym/ w żadnym razie nie oznacza, że zarząd przez powołanie dyrektora szkoły uzyskuje względem niego kompetencje w zakresie, w jakim przepisy prawa pracy upoważniają pracodawcę do kierowania pracą podporządkowanych mu pracowników. Dyrektor szkoły jest pracownikiem szkoły a nie zarządu gminy i szkoła jako jednostka organizacyjna zatrudniająca pracowników jest jego pracodawcą /art. 3 Kodeksu pracy/. Dyrektor zajmuje najwyższą pozycję w strukturze organizacyjnej szkoły i z tego względu jego pracownicze podporządkowanie ma inną treść, niż podporządkowanie pozostałych pracowników. Nie ma nad sobą bezpośredniego przełożonego, kierującego jego pracą. W tę rolę nie wchodzi zarząd gminy, ponieważ przepisy prawa wyposażają go tylko w niektóre kompetencje pracodawcy względem dyrektora szkoły /powierzenia stanowiska i odwołania z tego stanowiska/. Nie ma żadnych podstaw prawnych do uznania zarządu gminy za organ zarządzający szkołą w rozumieniu art. 31 Kp, dokonujący za pracodawcę czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec dyrektora. Nie ma bowiem przepisów prawnych, upoważniających zarząd gminy do reprezentowania szkoły w stosunkach z jej dyrektorem w innych sprawach, niż powierzenie i odwołanie z tego stanowiska. Zarząd gminy jedynie realizuje za gminę, będącą organem prowadzącym szkołę, jej kompetencje wynikające z przepisów prawa.

   Z przepisu art. 34b ustawy o systemie oświaty wynika, że organ prowadzący szkołę może ingerować w działalność szkoły wyłącznie w zakresie i na zasadach określonych w ustawie. Przepis art. 34a tej ustawy stanowi zaś, że organ prowadzący szkołę sprawuje nadzór nad jej działalnością w zakresie spraw finansowych i administracyjnych. Ustawa o systemie oświaty nie zawiera więc przesłanek, które uzasadniałyby stwierdzenie, iż zarząd gminy jest również "kierownikiem" dyrektora szkoły jako jej pracownika. Tym samym dyrektor szkoły związany oczywiście pracowniczym obowiązkiem przestrzegania czasu pracy nie musi zabiegać o "akceptację" zarządu gminy dla skorzystania z przewidzianego prawem zwolnienia od pracy. Naczelny Sąd Administracyjny ponadto podziela stanowisko wojewody W., że podane w uchwale o odwołaniu dyrektora szkoły pozostałe przyczyny odwołania są zbyt ogólne i przez to nie stanowią - w świetle art. 38 pkt 2 ustawy o systemie oświaty - dostatecznego uzasadnienia natychmiastowego pozbawienia stanowiska.

   Z tych wszystkich powodów skarga nie zasługuje na uwzględnienie.

beera08-03-2005 13:15:33   [#05]

kochanie;-))

wiem, wiem, przecież mysmy o tym stopięćdziesiąt razy tu i na konfkach różnych

i stąd zdumienie...

tzn- zdumienie tym większe, że pyta Organ nadzorujący, ktory się powinien orientowac w róznych tam takich...

AnJa08-03-2005 13:23:07   [#06]
a wg mnie OP nie jest moim pracodawcą

OP moje zdanie podziela

sam siebie oddelegowuję

OP mi wierzy, że jadę do ON na zaproszenie, albo mając potrzebę

prośba jednego organu wystosowana do drugiego nie musi mieć moim zdaniem podstawy prawnej
Janusz Pawłowski08-03-2005 13:27:01   [#07]

Ale może klucz tkwi w słowie "prosi"?
Ono chyba nie wymaga jakiejś specjalnej podstawy prawnej?

Zdarza się że np. kogoś proszę:
"Proszę, daj mi ten obraz - tak mi się podoba"
a on mi odpowida:
"Janusz ... dla Ciebie wszystko ... ale nie mogę ... no, qrna, nie mogę ... ten obraz nie jest mój."

Ja wtedy się obrażam, mówię temu komuś, że jest głupi osioł, świnia, sknera i w ogóle ... palant jeden ...

:-)))

beera08-03-2005 13:29:18   [#08]

nie żądam

by ON pisał na pismach do OP podstawę prawną- to ich sprawa jak piszą pisma.

Pragnę świadmości prawnej- to pewna różnica.

Uważam, ze tego rodzaju traktowanie sprawy - proszenie wójta o oddelegowanie dyrektora, otwiera furtki, ktore powinny być zamknięte, bowiem nadaje "mocą zwyczaju" kompetencje, ktorych OP nie ma, a często nawet nie  chce mieć.

Dla mnie to takie " wokółstoszowickie" problemy

Wojciech Tański08-03-2005 13:46:53   [#09]

Wiedziałem Asiu, że wiesz...

Jednak wierzaj mi, że prawda ta z trudem przebija sie do swiadomości nie tylko organów, ale i samych dyrektorów.

W pełni zgadzam się z Asią. W układzie "proszącym" organowi może się "wydać", ze jednak takie kompetencje ma. A moim zdaniem kuratorowi powinno raczej zależeć na samodzielnych dyrektorach. :-))))

Dyrektor dostaje zproszenie na spotkanie z kuratorem. I od niego zależy, co z tym zrobi. Moze prosić organ o zgodę. Może organ zawiadomić, że wyjeżdża. A może po prostu wyjechać. Bardzo wiele zależy tu od samego dyrektora i.... niestety organu. Rozumiem, że nie wszędzie można się wychylać. ;-)))

joszka08-03-2005 15:46:07   [#10]

A co z delegacją

????
Ank08-03-2005 15:51:42   [#11]
U nas dyrektorom delegację podpisuje wójt
beera08-03-2005 17:13:05   [#12]

to chyba zależy

od wewnetrznych ustaleń Joszka- znam szkoły, gdzie jest to zastepca dyrektora
Gaba08-03-2005 21:37:27   [#13]

a mój organ to ani dudu nie rozumie, mój twerdzi w zaprate, że mam prosić o wszytsko p. prezydenta, a czemu ja - szaraczek dyrektorski mam zawracać głowę mojego wielkiego, swietnego, hsitorycznego miasta?

 

Wojtku przesli do mojego organu te takie różowe...

Ank08-03-2005 21:41:37   [#14]

gabuś

co to te takie różowe?

czyś Ty aby na innym wątku czasem nie była dzisiaj?

zgredek08-03-2005 21:42:48   [#15]
a na druczku delegacji to mam takie napisane:

Przy podróżach pieszych, furmanką oraz przy użyciu własnych środków lokomocji (rower, samochód, motocykl) podać również ilość km i stawkę za 1 km.

chyba przestarzałe te druki mam;-)))))))))))0
Gaba08-03-2005 21:43:32   [#16]
wątek 4, a inne różowe popijam na tzw. dzień kobiet, choć go nie obchodze, a nawet nie lubie, to jednak winko super, staruszek kupił...
Ank08-03-2005 21:50:45   [#17]

zgredku

no coś jakoś z lekko innej epoki te druczki a czasem nie mają takiego żółtawego koloru?
Maryśka208-03-2005 21:55:37   [#18]
Bożena zeskanuj taki druczek. Chetnie pooglądamy. :-)
zgredek08-03-2005 22:10:31   [#19]
a mądrale!

wcale nie mam przestarzałych!

w IPS też to jest - na drugiej stronie delegacji, po lewej stronie pod kątem 90 stopni;-)

http://www.pity.pl/druki/index.php?nr=10
bogna08-03-2005 22:12:41   [#20]

tak?

to mnie interesuje stawka za 1 km podróży pieszej ;-)
Ank08-03-2005 22:19:18   [#21]

O choroba

właśnie wzięłam swoją delegację do Miętnego i jest wprawdzie biała ale tekst ten sam

może ja już zacznę tą furmanką jechać coby na koniec konferencji choć zdążyć

zgredek08-03-2005 22:19:44   [#22]
a link, to nie do IPS-u podałam, ale tam też jest

--------------------

jutro jakieś delegacje podpisywać będę - to napiszę: Wrocław - pieszo, furmanka
urzędniczka09-03-2005 09:00:18   [#23]
art. 33, ust. 5 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. stanowi, iż wójt (burmistrz, prezydent) jest zwierzechnikiem służbowym dyrektorów gminnych jednostek organizacyjnych (czyli między innymi szkół). Udział dyrektora szkoły w zewnętrznym, organizowanym przez organ nadzoru spotkaniu, to moim zdaniem zadanie służbowe realizowane na podstawie polecenia poza stałym miejscem pracy - art. 77 5 ( czynności  polecenia dokonuje zwierzchnik służbowy) . Pozdrawiam
Wertykal09-03-2005 09:16:43   [#24]

Już nie raz dyskutowaliśmy na ten temat ;-)

Jest niewątpliwe, że od strony formalnoprawnej nie wystepuje zależność typu: pracodawca--pracownik w stosunkach: DS - OP.

I równie niewątpliwa jest rzeczywista podlegość i podporządkowanie Dyrektora Organowi. To podporządkowanie wynika zarówno z przepisów o samorządzie jak również z USoO, który mówi o uprawnieniach OP w stosunku do Szkoly i Dyrektora.

A przede wszystkim wynika z praktyki i zdrowego rozsądku. Nie wyobrażm sobie (już) podpisywania delegacji przez wice. To przecież jest konflikt interesów (a raczej może być). Podobnie jak wyrażanie zgody na udzial wnaradach i szkoleniach. A co z urlopami?

Sam sobie dyrektor udzieli?

 

Marek

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]