Forum OSKKO - wątek

TEMAT: własne programy nauczania
strony: [ 1 ]
sarna27-02-2005 15:36:21   [#01]

Coraz częściej nauczyciele opracowują własne programy nauczania . Praca ta jest na pewno twórcza , a jej efekty odczuwają i uczniowie i sami nauczyciele .

Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego programów wychow........

..program nauczania ogólnego opracowany przez nauczyciela może zostać dopuszczony do uzytku w danej szkole i włączony do szkolnego zestawu programów po uzyskaniu pozytywnej opinii nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego , posiadającego wykształcenie wyższe w zakresie zgodnym z zakresem treści nauczania , które program obejmuje .

Jak ma wyglądać taka opinia ? czy jest jakaś forma ustalona i ogólnie stosowana ?  

Czy nauczyciel: wykszt. wyższe j. polski po studiach podyplomowych z historii może opiniować program do historii?

Czy nauczyciel: wykszt.wyższe muzyka po studiach podyplomowych z informatyki może opiniować program do informatyki ?

AnJa27-02-2005 15:44:15   [#02]
Pewnie taka w szkole forma powinna być, formalnie jednak wystarczy:pozytywnie opiniuję.

N-l po studiach podyplomowych z historii ma kwalifikacje do nauczania historii, więc chyba i w zakresie zgodnym z tymi treściami też wykształcenie posiada, czyli jeśli ma min. mianowanego to może.
Ewa Komosińska27-02-2005 19:17:17   [#03]

zobacz tu

http://www.oskko.edu.pl/forum/thread.php?t=8294&fs=0&st=0
Anka L27-02-2005 19:58:10   [#04]

sarna

nauczyciele z naszej szkoły dają programy do oceny metodykom

nie jest to wymóg rozporządzenia, ale recenzja napisana na firmowym papierze i poparta pieczątkami CEN ładnie się prezentuje w dokumenatcji

:)

Anka L27-02-2005 20:01:34   [#05]

wzór recenzji programu

wg tego wzoru nauczyciele piszą swoje recenzje (niestety nie pamiętam źródła)

 

1. Autor programu.......
2.Przeznaczenie programu:
klasy IV -VI szkoły podstawowej, w ilości 1 godzina tygodniowo, 3 godziny w cyklu kształcenia
3.Opis programu:
Program jest zgodny z podstawą programową dla informatyki dla szkół podstawowych i rozporządzeniem MEN i S w sprawie ramowych planów nauczania szkół publicznych. Zawiera treści, propozycje działań nauczyciela i ucznia dobrane pod katem osiągania sformułowanych celów i osiągnięć pracy uczniów. Posiada jasną i czytelna konstrukcję. Znajduje się tu odpowiedzi na zasadnicze pytania: Po co uczyć? Czego uczyć? Jak uczyć? Jak oceniać? Jest dostosowany do możliwości i poziomu rozwoju ucznia.
4.Przydatność dydaktyczna i poprawność merytoryczna:
Program nauczania informatyki pozwala na rozwój ucznia w trzech obszarach ? umiejętności, wiedzy i kształtowanych postaw. Zawiera szczegółowy plan nauczania z podziałem na jednostki tematyczne, dobrane do nich cele, metody sprawdzania osiągnięć uczniów, kształtowane standardy wymagań egzaminacyjnych, treści ścieżek edukacyjnych oraz kształtowane postawy i w miarę możliwości korelację z innymi przedmiotami.
Realizacja programu pozwoli wdrożyć dzieci do podstawowej wiedzy z zakresu posługiwania się komputerem oraz ukształtować nawyki prawidłowej eksploatacji sprzętu komputerowego i wykorzystania oprogramowania.
Autorka proponuje skuteczną i atrakcyjną formę pracy z uczniem ? samodzielną lub w parach (w zależności od liczebności grup) pracę z kartą czy instrukcja pracy. Rola nauczyciela sprowadza się do roli koordynatora nadzorującego pracę uczniów.
Dobrą strona programu jest stopniowanie trudności przy wprowadzaniu ucznia w nowe zagadnienia.
5.Ocena poprawności merytorycznej i językowej:
Zagadnienia, tematy opracowanego programu są poprawne pod względem rzeczowym i językowym. Autor posługuje się właściwą terminologią i językiem przedmiotu.

6. Podpis i dane recenzenta: jego wykształcenie, stopien awansu zawodowego, zatrudnienie

 

Ewa Komosińska01-03-2005 08:35:24   [#06]

Ja jeszcze tu znalazłam

http://www.ceo.org.pl/index.php?wysw=15&sgl=1&dzial=1781
sarna01-03-2005 09:15:49   [#07]

dzięki

Bardzo dziękuję za przedstawione propozycje . Są wyczerpujące i bardzo sensowne.

 Jednak nadal pytam, czy osoba tylko po studiach podyplomowych , a nie wyższych kierunkowych może taki program opiniować ? Czy wyższe to  dyplomowe? - dla mnie wyższe to mgr lub licencjat.

Np.Czy osoba po politechnice wydz. mechaniczy posiadająca st. podyplomowe z matematyki jest uznawana za osobę z wyższym kierunkowym czyli matematyką? Oczywiście ma kwalifikacje do nauczania na mocy przepisów oświatowych.

Czy osoba po muzyce (mgr) i podyplomowe z informatyki ma wyższe kierunkowe czyli informatyczne ?

Jest to problem , który  dotyczy innych dziedzin życia.

 W ogłoszeniach o pracę często pracodawca wymaga osób z wyższym , a więc

po czym tak naprawdę ?   

z pozdrowieniami

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]