Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Regulamin szkoły
strony: [ 1 ]
Jolanta Szuchta24-02-2005 13:17:26   [#01]
Potrzebny mi wzorcowy,sprawdzony regulamin szkoły podstawowej.Kto mógłby sie podzielić, proszę.
bardu25-02-2005 06:38:36   [#02]
regulamin tak właściwie czego w tej szkole?
Gaba25-02-2005 07:16:23   [#03]

no, właśnie?

takiego czystego regulaminu ...szkoły... nie ma. Zastąpił go dośc dawno statut.

;-)

Grażyna25-02-2005 08:38:59   [#04]
może chodzi ci o regulamin pracy?
Kasia6625-02-2005 10:03:48   [#05]
Kiedyś moja dyrekcja poprosiłą mnie o stworzenie regulaminu szkoły, bo ktoś inny miał. Dała mi jakieś wzorcowe papiery z innej szkoły- dla mnie to była jakaś sieczka. Próbowałam to zrobić, ale sensu nie widziałam i nie miałam pojęcia, jak się do tego zabrac i co to ma być. I...nie zrobiłam, i ...nie ma, i... dobrze! Z moich znajomych nikt nie ma czegos takiego.
Jolanta Szuchta25-02-2005 12:27:41   [#06]

A jak to rozumiec?

Czy w szkole rozmawiano z Tobą "o regulaminie obowiązującym w szkole"?

Na takie pytanie natknęłam się gdzieś w jednej z ankiet publikowanych w jednym z wydawnictw.

Pytanie skierowane do ucznia i do rodzica.

Kasia6625-02-2005 12:31:06   [#07]
... bo ktoś inny miał- inna szkoła, w innym mieście, a u nas nie było.
ola 1325-02-2005 15:06:01   [#08]

U nas jest tzw. regulamin wew. gdzie napisane jest, że po szkole nie wolno biegać, obowiązuje strój schludny, nie wolno opuszczać szkoły w trakcie przerw itd.

Czy o to chodzi? Niektórzy mogą to mieć w statucie.

Jolanta Szuchta26-02-2005 18:19:52   [#09]

Pewnie

o to chodzi, jesli masz cos takiego to czy możesz sie podzielic?bądz napisac gdzie znależc?
wladyslaw27-02-2005 20:03:27   [#10]

moze to ci sie przyda

 

znalazlem w przepis prawa oswit.

Przykłady regulaminów szkolnych ze względu na formę regulacji

Przykład 1

KODEKS UCZNIA

  1. Obustronny szacunek to spokoju warunek

  2. Szanuj belfra i kolegę swego, bo możesz nie znaleźć lepszego.

  3. Bądź miły dla innych - inni będą mili dla Ciebie. Szanuj każdego jak siebie samego.

  4. Słuchaj ziomka swego i pomysłów jego.

  5. Przestań, to boli - każdy rodzaj agresji jest zły.

  6. Obojętny wobec agresji - znaczy winny.

  7. Licz się ze słowami - nie obrzucaj nikogo brzydkimi epitetami.

  8. Gdy ktoś Cię zrani, niebożę, rozważ ewentualność, że belfer pomoże

  9. Dowartościuj się - pomóż słabszym.

  10. Nie maluj po ścianach szkoły, tak robią tylko matoły.

  11. Gdy jest plucha, niepogoda, noś obuwie - podłóg szkoda

  12. Rachunek jest prosty: ile dobra dajesz, tyle zyskujesz

SZANUJ ZASADY W SZKOLE PANUJĄCE, BO JEŚLI NIE, TO UJRZYSZ PUNKTY Z ZACHOWANIA UCIEKAJĄCE

Przykład 2

Regulamin szkolny

„Chcemy wychować dobrego i mądrego Człowieka”

Rodzice i Nauczyciele

Kodeks szkoły przyjaznej rodzicom

Zobowiązania dyrektora i nauczycieli

  1. Rodzice z ufnością oddają szkole swój największy skarb. My - dyrekcja, nauczyciele i cały personel szkoły - wyrażamy wolę współpracy z rodzicami, tak aby wspólnie tworzyć najlepsze warunki rozwoju dzieci.

  2. Będziemy starali się poznać oczekiwania rodziców. Są one dla nas wskazówką, jak organizować pracę naszej szkoły. Zadowolenie rodziców jest miarą jakości naszej pracy.

  3. Będziemy uważnie słuchali informacji rodziców o potrzebach dzieci i o warunkach, które najlepiej będą sprzyjały rozwojowi naszych uczniów.

  4. Rodzice są pierwszymi wychowawcami swoich dzieci. Będziemy starali się realizować program wychowawczy zgodny z wartościami uznawanymi w rodzinach naszych uczniów.

  5. W trakcie pracy coraz lepiej poznajemy naszych uczniów. Będziemy rzetelnie i obiektywnie informować rodziców o postępach dzieci. Będziemy przekazywali rodzicom informacje o sukcesach ich dzieci. Nie ukrywamy żadnych problemów, omawiamy je z rodzicami po to, aby wspólnie lepiej je rozwiązać.

  6. Będziemy uprzejmi życzliwi i delikatni. Wiemy, jak rodzice głęboko przeżywają zarówno sukcesy, jak i porażki swych dzieci.

  7. Widzimy bardzo wiele miejsca dla współpracy z rodzicami. Chcemy, aby rodzice dobrze się czuli w szkole, znaleźli tu swoje miejsce, tworzyli grupę ludzi, którzy mają podobne problemy i mogą się wzajemnie wspierać.

  8. Rodzice mają prawo do wypowiadania opinii na temat wszystkich spraw dotyczących ich dzieci. Uwagi rodziców staną się dla nas wskazówką do stałej poprawy jakości naszej pracy.

  9. Rodzice powinni znać i rozumieć program nauczania - ich pomoc w nauce szkolnej i w odrabianiu pracy domowej przyczynia się do lepszych efektów uzyskiwanych przez dzieci.

  10. Rodzice i nauczyciele mają wspólny cel: tworzenie warunków do jak najlepszego rozwoju uczniów. Współpraca jest warunkiem i drogą do sukcesu dzieci.

Zobowiązania rodziców

  1. My - rodzice będąc pierwszymi wychowawcami swoich dzieci postaramy się własnym zachowaniem kształtować ich pozytywne postawy. Będziemy dla dziecka cierpliwi, wyrozumiali i zapewniamy mu w domu pogodną atmosferę.

  2. Stworzymy swoim dzieciom jak najlepsze warunki do nauki. Nie będziemy im skąpić pochwał i proporcjonalnych do wysiłku nagród.

  3. Będziemy motywować dzieci do rozwijania zainteresowań i zdolności.

  4. Zobowiązujemy się systematycznie śledzić postępy dziecka w nauce. Zadbamy o to, by lekcje odrabiane były w ciszy i skupieniu.

  5. Pragniemy współpracować w rozwiązywaniu problemów. Wiemy, że współpraca jest warunkiem i drogą do sukcesu dziecka.

  6. Będziemy aktywnie uczestniczyć w życiu szkoły.

SZKOLNY SYSTEM WYCHOWAWCZY

GIMNAZJUM NR …

  1. Szkolny System Wychowawczy kieruje się wskazaniami zawartymi w:

  • Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka,

  • Międzynarodowym Pakcie Praw Obywatelskich i Politycznych,

  • Konwencji o Prawach Dziecka,

  • Ustawie o Systemie Oświaty.

Oraz zasadami zawartymi w:

  • Konstytucji RP.

Respektując chrześcijański system wartości.

  1. Tworzenie Szkolnego Systemu Wychowawczego zostało poprzedzone diagnoza potrzeb naszych wychowanków, ich problemów, możliwości oraz uwarunkowań otoczenia.

  2. Szkolny System Wychowawczy został uchwalony przez Radę Pedagogiczną po zasięgnięciu opinii rodziców i Samorządu Szkolnego i jest realizowany przez wszystkich nauczycieli.

  3. Wychowanie rozumiane jako celowy, długotrwały proces wspierający wszechstronny rozwój osobowości dziecka przygotowujący go do samodzielnego życia, realizowane jest w szkole podczas każdej działalności edukacyjnej tj. w ramach nauczania różnych przedmiotów i w postaci odrębnych zajęć.

  4. Nauczyciele wspierają rodziców w dziedzinie wychowania, a kierunek działalności wychowawczej nie jest sprzeczny z wolą rodziców.

  5. Nauczyciele wspomagają rozwój osobowy ucznia w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym i duchowym. Uczeń postrzegany jest w kategoriach jego podmiotowości, godności, wolności, niepowtarzalności konkretnych praw i obowiązków.

  6. Treści, metody i organizacja wychowania dostosowana jest do możliwości psychofizycznych uczniów.

  7. Nadrzędnym celem wychowania szkoły jest:

  • rozwinięcie u młodego wychowanka odpowiedzialności i przygotowanie go do życia w rodzinie oraz w społeczeństwie.

  1. Głównym zadaniem naszego Gimnazjum jest wspieranie uczniów w ich rozwoju intelektualnym i społecznym a także w osiąganiu ich celów oraz pomaganie im w kształtowaniu umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach życiowych. Chcemy poznać potrzeby, zainteresowania i problemy uczniów naszej szkoły tak, by funkcjonowali na miarę własnych możliwości, wykorzystując optymalnie swoje predyspozycje.

System wychowawczy opracowany został w taki sposób, aby uczniowie identyfikowali się z jego celami.

Chcemy stworzyć uczniom warunki umożliwiające im odkrywanie siebie, własnych możliwości, utwierdzające ich w poczuciu własnej wartości, a przede wszystkim pozwalające czerpać radość z własnego rozwoju.

CELE I ZADANIA DO REALIZACJI

CEL: Kształtowanie odpowiedzialności za siebie i innych

Realizacja poprzez:

  • rozumienie i stosowanie indywidualnej odpowiedzialności za swoje czyny i słowa,

  • stworzenie spójnego i przejrzystego Regulaminu Szkoły i Regulaminu Samorządu Uczniowskiego zawierających prawa i obowiązki ucznia Gimnazjum oraz system nagród i kar,

  • rozwijanie samodyscypliny i samokontroli,

  • wspieranie i promowanie pracy nad sobą,

  • popularyzowanie i wspieranie pomocy koleżeńskiej,

  • kształtowanie umiejętności określenia własnych dążeń i aspiracji w konfrontacji z interesami klasy/szkoły,

  • promowanie postaw asertywnych w stosunkach międzyludzkich,

  • wzmacnianie poczucia własnej wartości,

  • ćwiczenie umiejętności podejmowania decyzji,

  • przygotowanie do dorosłego życia w społeczeństwie,

  • godne reprezentowanie Gimnazjum na zewnątrz,

  • współdziałanie rodziców ze szkołą i wspieranie jej w realizacji podjętych przedsięwzięć.

CEL: Wychowanie w poszanowaniu człowieka i Ojczyzny oraz w poczuciu uczciwości

Realizacja poprzez:

  • elementarną znajomość prawa (Konstytucja RP, Prawa Człowieka, Prawa Dziecka),

  • Stosowanie Dekalogu jako systemu wartości moralnych zgodnie z obowiazującym prawem i tradycją rodzinną,

  • propagowanie tezy: „Życie największą wartością”,

  • poszanowanie godności człowieka,

  • ochronę sfery prywatności, uwrażliwianie na kulturę słowa i bycia,

  • stosowanie imion w uczniowskich kontaktach interpersonalnych,

  • ćwiczenie nawyku pozytywnego myślenia i mówienia o innych,

  • dostarczanie okazji do poszanowania i dumy z tradycji Szkoły,

  • pogłębianie szacunku dla symboli narodowych i hymnu narodowego,

  • zachęcanie do ochrony zabytków dziedzictwa narodowego oraz miejsc pamięci narodowych,

  • pobudzanie szacunku dla obiektów sakralnych,

  • umacnianie dumy z faktu bycia Polakiem – mieszkańcem…, Polski, Europy, Œwiata.

CEL: Rozwijanie dbałości o wygląd estetyczny i higienę osobistą

Realizacja poprzez:

  • wzbogacanie wiedzy na tematy związane z higieną pracy i nauki, higieną psychiczną i osobistą,

  • ćwiczenie umiejętności stosowania nabytej w/w wiedzy w praktyce,

  • przygotowanie do życia w rodzinie,

  • dbałość o higienę otoczenia,

  • przygotowanie przysposobienia do zawodu pod kątem możliwości zdrowotnych,

  • zapoznanie uczniów z zasadami korzystania z usług placówek służby zdrowia,

  • kształcenie udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach,

  • promowanie aktywnych form wypoczynku.

CEL: Ćwiczenie logicznego myślenia

Realizacja poprzez:

  • wzbudzanie motywacji do samodzielnego zbierania informacji, ich selekcji i prawidłowego wykorzystania,

  • rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem i pisania dokumentów,

  • doskonalenie procesów analizowania i syntezowania zdobytych informacji,

  • zachęcanie do selekcjonowania informacji przekazywanych przez mas media,

  • rozwijanie wyobraźni i logicznego myślenia,

  • umiejętne stosowanie nabytej wiedzy w praktyce,

  • wyrabianie nawyku rozsądnego korzystania z dóbr cywilizacji XXI wieku (komputer, telefon, internet, itp.).

CEL: Uwrażliwianie na piękno przyrody

Realizacja poprzez:

  • podnoszenie kultury ekologicznej i kształtowanie postaw wobec środowiska,

  • rozwijanie zainteresowań przyrodniczych i działalności twórczej uczniów,

  • aktywny udział we wszystkich formach działalności na rzecz środowiska przyrodniczego, a w szczególności:

  1. odkrywanie piękna natury (wycieczki krajoznawcze),

  2. dbałość o zieleń wokół szkoły i na terenie szkoły,

  3. zbiórki surowców wtórnych,

  4. udział w konkursach ekologiczno - przyrodniczych,

  5. organizowanie prac użytecznych na rzecz szkoły i środowiska,

  • uczenie się ekologicznego myślenia na co dzień (w gospodarstwie domowym, mieście),

  • ćwiczenie zasad zachowania się w przypadku zagrożenia pożarowego w szkole, domu itp.

CEL: Zachęcanie do współdziałania w grupie

Realizacja poprzez:

  • kształcenie umiejętności efektywnego współdziałania w zespole klasowym, grupie oraz podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji,

  • pobudzanie do rozwiązywania problemów w twórczy sposób,

  • budowanie „małej demokracji” w każdej klasie,

  • motywowanie do uczestnictwa w kołach zainteresowań,

  • promowanie zdrowej rywalizacji w nauce, konkursach, olimpiadach, zawodach sportowych.

CEL: Rozwijanie kreatywności

Realizacja poprzez:

  • wpajanie przekonania, że myślenie plus działanie prowadzą do przekształcania własnych marzeń i pomysłów w realia,

  • ćwiczenie umiejętności prezentowania własnych przemyśleń na forum klasy, szkoły,

  • promowanie umiejętności organizacji życia w społeczności uczniowskiej,

  • stwarzanie okazji do pracy twórczej w organizacjach szkolnych (Samorząd Uczniowski, koła zainteresowań, koła sportowe, turystyczne, szkolna gazetka),

  • wspomaganie rozwoju własnych pasji i zainteresowań uczniów,

  • motywowanie uczniów do doskonalenia swojego warsztatu pracy,

  • wyszukiwania talentów w danej dziedzinie i stymulowanie do wytężonej pracy w wybranym kierunku,

  • pomoc w wyborze dalszej drogi kształcenia po ukończeniu Gimnazjum.

CEL: Zwiększanie tolerancji i empatii

Realizacja poprzez:

  • wychowanie w poszanowaniu innych ras, religii i kultur,

  • poznawanie tradycji i kultur innych narodów,

  • przygotowanie młodzieży do życia w zjednoczonej Europie,

  • wykorzenianie nabytych stereotypów odnoszących się do innych narodów,

  • akceptowanie postawy osoby szanującej odmienne poglądy drugiej osoby,

  • uczenie się określania granicy tolerancji,

  • wychowanie niwelujące uprzedzenia osobiste i społeczne,

  • niesienie aktywnej pomocy osobom niepełnosprawnym i chorym kolegom,

  • zapoznanie z najbardziej znanymi organizacjami charytatywnymi działającymi w Polsce i na świecie (sposoby niesienia pomocy),

  • aktywny udział w akcjach charytatywnych.

CEL: Budowanie zaufania

Realizacja poprzez:

  • tworzenie relacji personalnych sprzyjających bliskości, bezpieczeństwu i zaufaniu (między uczniami, uczniami - nauczycielami, nauczycielami - rodzicami),

  • zwiększanie wzajemnego zaufania w grupie (w klasie, szkole),

  • stwarzanie sytuacji do brania odpowiedzialności za siebie i drugą osobę,

  • uświadamianie o korzyściach i niebezpieczeństwach związanych z obdarzaniem zaufaniem innych,

  • zachęcanie do otwartości we wzajemnych kontaktach,

  • wspieranie budowy zaufania do swoich zdolności i umiejętności.

CEL: Uwrażliwianie na sztukę

Realizacja poprzez:

  • pobudzanie ekspresji plastycznej i muzycznej,

  • promowanie młodych talentów,

  • organizowanie wyjść do muzeum, teatrów, galerii itp.,

  • zachęcanie do udziału w inscenizacjach szkolnych, konkursach recytatorskich, festiwalach itp.,

  • poszerzanie wiedzy na temat dzieł sztuki,

  • ćwiczenie umiejętności krytycznego oceniania „sztuki” mediów,

  • pobudzanie twórczej inwencji,

  • zwracanie uwagi na estetykę otoczenia i własnego wyglądu.

1. Absolwent Gimnazjum nr…:

  • potrafi podejmować samodzielnie decyzje i ponosi za nie konsekwencje,

  • potrafi dokonywać właściwych wyborów,

  • umie dokonać rzetelnej samooceny,

  • potrafi kontrolować i modyfikować swoje zachowania,

  • potrafi planować swoją przyszłość,

  • podejmuje inicjatywy i jest twórczy,

  • ma świadomość życiowej użyteczności edukacji,

  • nie naraża siebie i innych na niebezpieczeństwo,

  • potrafi współżyć i współdziałać w zespole,

  • umie okazać szacunek wobec innych osób oraz wszystkich żywych istot,

  • prowadzi higieniczny styl życia,

  • potrafi funkcjonować w demokratycznym społeczeństwie.

POWINNOśCI WYCHOWAWCY

Program wychowawczy nakłada szczególną odpowiedzialność na barki wychowawcy klasy, któremu przeznaczono kluczową rolę koordynatora i animatora działań całego zespołu pedagogicznego.

Do zadań wychowawcy klasy należy w szczególności kierowanie zespołem pedagogicznym pracującym z klasą i koordynowanie realizacji zadań zapisanych w Podstawie Programowej Kształcenia Ogólnego.

Wychowawca:

1. w zakresie swoich tradycyjnych obowiązków:

  1. otacza indywidualną opieką wychowawczą swoich wychowanków,

  2. realizuje przewidziany program godzin wychowawczych,

  3. nadzoruje funkcjonowanie klasy i jej wywiązanie się z zobowiązań wobec szkoły,

  4. rozwiązuje bieżące problemy naukowe i wychowawcze - w razie potrzeby nawiązując kontakt z rodzicami uczniów, pedagogiem,

  5. planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespół,

  6. prowadzi dokumentację pracy klasy.

1. w zakresie koordynacji pracy zespołu pedagogicznego:

  1. koordynuje, weryfikuje zamierzenia programowe zespołu, ustala kalendarz prac klasowych, wycieczek itp.,

  2. podsumowuje wyniki uzyskiwane przez uczniów dotyczące wiedzy, osiągnięć.

1. w zakresie organizacji pracy uczniów i nauczycieli:

  1. przygotowuje materiały uczniowskie i rozdaje je uczniom,

  2. na bieżąco przekazuje wszelkiego rodzaju ogłoszenia i informacje.

WSPÓŁPRACA WYCHOWAWCZA Z RODZICAMI

1. Rodzice jako członkowie społeczności szkolnej biorą udział w realizacji wychowawczych zadań szkoły poprzez następujące działania:

  • przestrzegania zasad zawartych w kontrakcie zawieranym pomiędzy nauczycielami, dyrektorem szkoły a rodzicami oraz zobowiązań wynikających z Kodeksu Szkoły

  • opiniowanie programu wychowawczego.

  1. Rodzice i nauczyciele w procesie wychowawczo – dydaktycznym winni respektować prawa dzieci oraz wspólnie przygotowywać do samodzielnego pokonywania trudności i decydowania o osobie młodego człowieka.

  2. We współpracy ze szkołą (wychowawcami, nauczycielami, dyrekcją) muszą być świadomi, że służy to interesowi młodzieży. Muszą temu towarzyszyć wzajemne zaufanie i szacunek. W przypadku indywidualnego problemu dziecka rodzic ma prawo do bezpośredniego kontaktu z nauczycielem.

PRAWA RODZICÓW

  1. Rodzic ma prawo do składania propozycji i ich wysłuchania.

  2. Rodzic ma prawo udziału - uczestnictwa w zebraniach rad pedagogicznych.

  3. Rodzic ma prawo udziału w lekcjach jako obserwator.

  4. Rodzic ma prawo głosu w sytuacjach konfliktu wychowawczego - prawo do zwołania zebrania klasowego lub Rady Rodziców.

  5. Rodzic ma prawo do informacji.

POWINNOŚCI RODZICÓW

  1. Obowiązkiem Rodzica jest stworzenie odpowiednich warunków dziecku dla jego codziennego uczestnictwa w procesie dydaktycznym i wychowawczym na terenie szkoły.

  2. Obowiązkiem Rodzica jest organizowanie opieki szkolnej - podczas imprez i uroczystości ujętych w harmonogramie oraz współudział w organizacji: wycieczek, biwaków, wyjść do kina.

  3. Obowiązkiem Rodzica jest współpraca ze szkołą, wychowawcą, nauczycielem, dyrekcją, nie tylko w procesie dydaktycznym, ale nade wszystko w procesie kształcenia postaw moralno-etycznych i poczucia odpowiedzialności za swoje dziecko.

  4. Obowiązkiem Rodzica jest uczestniczyć w wywiadówkach organizowanych przez wychowawców.

WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM

Środowisko odgrywa szczególną rolę w rozwoju osobowości ucznia. Pomocne jest w kształtowaniu odpowiednich postaw moralnych i przygotowaniu wychowanków do właściwych wyborów życiowych. Aby właściwie wprowadzić uczniów w role społeczne i zawodowe, szkoła współpracuje z następującymi instytucjami:

1. Placówki kulturalno-oświatowe (MDK, Muzeum Miejskie, Miejska Biblioteka Publiczna, Państwowa Szkoła Muzyczna i inne)

  • uczestnictwo w spektaklach teatralnych, lekcjach muzealnych, audycjach umuzykalniających;

  • udział w konkursach organizowanych przez placówki kulturalno-oświatowe;

  • seanse filmowe;

  • lekcje biblioteczne;

1. Placówki oświatowo-opiekuńcze (Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, Poradnia Uzależnień, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, Ośrodek Interwencji Kryzysowej, itp.)

  • pomoc uczniom przejawiającym trudności w nauce i zachowaniu;

  • pomoc dzieciom z rodzin uzależnionych;

  • udzielanie pomocy rodzinom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej

1. Władze lokalne

  • udział w akcjach typu sprzątanie świata, zbiórka surowców wtórnych;

  • udział w obchodach Wiosny Młodości;

  • nawiązywanie kontaktów z władzami poprzez spotkania z okazji uroczystości szkolnych;

1. Wymiar sprawiedliwości (sąd, kuratorzy, policja)

  • współpraca z kuratorem;

  • udział w zajęciach prowadzonych przez policję na temat bezpieczeństwa ruchu drogowego, przeciwdziałania agresji i przestępczości;

PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA

Uczeń ma prawo:

  1. Do wyrażania własnych opinii, posiadania własnych poglądów zgodnych z ogólnie przyjętymi normami;

  2. Wychowania w duch tolerancji;

  3. Do zapoznania się z programami nauczania, ich treściami, celami i wymaganiami;

  4. Do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowania;

  5. Znać Wewnątrzszkolny Regulamin Oceniania;

  6. Znać zasady kontroli i oceny osiągnięć szkolnych z poszczególnych przedmiotów, jest o tych zasadach poinformowany przez nauczycieli na początku roku szkolnego oraz o możliwości poprawy ocen niedostatecznych;

  7. Zgłaszać nauczycielom problemy budzące szczególne zainteresowanie lub trudności z prośba o dodatkowe wyjaśnienie i pomoc w ich opanowaniu;

  8. Odwoływania się do Rzecznika Praw Ucznia lub pedagoga w przypadku, kiedy uważa, że jego prawa zostały naruszone lub gdy nauczyciel przekroczył swoje kompetencje;

  9. Do poszanowania godności własnej, dyskrecji w sprawach osobistych, a także stosunków rodzinnych, korespondencji, przyjaźni, uczuć;

  10. Korzystania z poradnictwa psychologicznego i zawodowego;

  11. Wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową, zrzeszania się w organizacjach działających w szkole;

  12. Uczeń biorący udział w olimpiadzie przedmiotowej ma prawo do indywidualnego toku nauczania w okresie jednego tygodnia przed eliminacjami okręgowymi i przed eliminacjami wojewódzkimi;

  13. Uczniowi reprezentującemu szkole w konkursach i zawodach sportowych przysługuje prawo do zwolnienia z zajęć lekcyjnych.

Uczeń ma obowiązek:

  1. Systematycznie pracować nad wzbogaceniem swojej wiedzy;

  2. Systematycznie i punktualnie uczęszczać na zajęcia szkolne;

  3. Odnosić się kulturalnie i z szacunkiem do wszystkich pracowników szkoły;

  4. Dbać o kulturę słowa;

  5. Dbać o estetyczny i schludny wygląd;

  6. Dbać o honor szkoły, znać jej historię, szanować i wzbogacać tradycję;

  7. Godnie zeprezentować szkołę na zewnątrz;

  8. Wykorzystywać w pełni istniejące warunki dla zdobywania wiedzy i umiejętności;

  9. Zachowywać się godnie i kulturalnie w szkole i poza nią;

  10. Postępować zgodnie z dobrem szkolnej społeczności;

  11. Podporządkować się zaleceniom władz szkolnych;

  12. Przestrzegać zasad współżycia społecznego, a szczególnie przeciwstawiać się przejawom wulgarności i brutalności;

  13. Szanować poglądy i przekonania innych ludzi;

  14. Ponosić odpowiedzialność za podjęte zadania;

  15. Dbać o higienę, bezpieczeństwo i własne zdrowie;

  16. Troszczyć się o mienie szkoły, jej estetyczny wygląd;

  17. Naprawić wyrządzone przez siebie szkody;

  18. W ciągu trzech dni (najpóźniej na najbliższej lekcji wychowawczej) przedłożyć wychowawcy klasy usprawiedliwienie swojej nieobecności na zajęciach szkolnych.

KODEKS ETYCZNY GIMNAZJALISTY

Uczeń Gimnazjum nr…:

  1. Jest patriotą, zna hymn narodowy, szanuje symbole narodowe;

  2. Kocha swoją rodzinę i dba o jej godność;

  3. Godnie reprezentuje swoje gimnazjum na uroczystościach szkolnych i pozaszkolnych;

  4. Z szacunkiem i kulturą odnosi się do drugiego człowieka;

  5. Jest wrażliwy na krzywdę innych i służy pomocą;

  6. Rozumie potrzebę zdobywania wiedzy i obowiązku systematycznego uczęszczania do szkoły;

  7. Przestrzega zasad zdrowego stylu życia, nie ulega nałogom;

  8. Dba o bezpieczeństwo, nie stosuje przemocy słownej, fizycznej ani psychicznej;

  9. Szanuje mienie szkolne, dba jak o swoje, nie przywłaszcza własności innych;

  10. Do szkoły uczęszcza w odpowiednim stroju, na uroczystości szkolne w stroju galowym.

NAGRODY I KARY

Nagrody

1. Uczniowie mogą być nagradzani indywidualnie lub zbiorowo za:

  • rzetelną naukę

  • pracę społeczną

  • wzorową postawę uczniowską

  • wybitne osiągnięcia naukowe i sportowe

  • reprezentowanie szkoły w konkursach i olimpiadach

  • wzorową frekwencję

1. Najwyższym wyróżnieniem jest wpis do Księgi Honorowej Szkoły i na Złotą Stronę w internecie

  • decyzję o wpisie do Księgi Honorowej Szkoły i na Złotą Stronę w internecie podejmuje dyrektor szkoły na wniosek nauczyciela, wychowawcy, samorządu szkolnego lub z własnej inicjatywy.

  • treść wpisu podaje się do wiadomości publicznej.

  1. Nagrody dla uczniów lub grupy uczniów mogą być przyznawane w formie rzeczowej.

  2. Grupy uczniów lub zespoły klasowe mogą być nagradzane przez dyrektora szkoły, nauczycieli, Komitet Rodzicielski w sposób nie wymieniony w Statucie Szkoły.

  3. Rodzice uczniów, którzy uzyskali promocję z wyróżnieniem lub wykazali się innymi osiągnięciami mogą otrzymać List Gratulacyjny od dyrektora szkoły.

Uczniowie mogą być karani:

  • Upomnieniem wychowawcy klasy lub innego nauczyciela szkoły;

  • Naganą wychowawcy klasy;

  • Upomnieniem dyrektora szkoły;

  • Naganą dyrektora szkoły;

  • Naganą dyrektora szkoły z wpisem do Księgi Kar;

  • Pozbawieniem prawa udziału w zajęciach pozalekcyjnych;

  • Pozbawieniem prawa udziału w organizowanych przez klasę lub szkołę imprezach rozrywkowych, wycieczkach itp.

  • Podaniem treści kary do wiadomości społeczności uczniowskiej;

  • Skierowaniem sprawy na policję lub do sądu dla nieletnich.

  1. Możliwe jest łączne wymierzanie kilku kar.

  2. Kary pozbawiające uczniów korzystania z niektórych praw wymierzane są na okres do 6 miesięcy.

  3. Za przewinienia popełnione przez grupę uczniów takie jak np. zbiorowa ucieczka z lekcji, kara może być nałożona zespołowo na całą grupę. Zapis w Księdze Kar nie obciąża poszczególnych członków grupy.

Księga Kar

  1. Zapis w Księdze Kar ulega zatarciu i jest uważany za niebyły po 3 miesiącach od daty wymierzenia.

  2. Na wniosek wychowawcy klasy, Samorządu Uczniowskiego lub z własnej inicjatywy, wymierzający karę może zadecydować o jej wcześniejszym zatarciu, jeżeli zachowanie ucznia jest bez zarzutu.

  3. Treść wpisu w Księdze Kar może być podana do wiadomości społeczności szkolnej.

Zawieszenie kary

  1. Kara lub jej całość może być zawieszona na okres próby, nie dłużej niż na 3 miesiące.

  2. Postanowienie o zawieszeniu kary wydaje osoba, która ją wymierzyła. Wymierzający karę może podjąć decyzję w tej sprawie z własnej inicjatywy.

  3. Zawieszenie wykonania kary może być połączone z nałożeniem na ucznia dodatkowych obowiązków.

Naprawianie szkód materialnych

  1. Za szkody materialne spowodowane przez uczniów odpowiadają oni wraz z rodzicami lub opiekunami.

  2. Jeżeli uczeń nieumyślnie spowodował szkodę materialną może zostać zobowiązany do jej naprawienia.

  3. Jeżeli szkoda powstała w skutek umyślnego działania, rażącego niedbalstwa, bądź niewypełnienia obowiązków przez ucznia, jest on zobowiązany do naprawienia szkody.

  4. sposobie i zakresie naprawiania szkód materialnych decyduje w pierwszej kolejności wychowawca klasy, przy szkodach większych przy porozumieniu z dyrektorem szkoły.

O przyznanej nagrodzie lub zastosowanej karze wobec ucznia szkoła informuje rodziców.

wladyslaw27-02-2005 20:13:47   [#11]

podaje link, zobacz

http://127.0.0.1:49152/lpAbc/lpext.dll/m_prawooswiat/publikacja/prawoo_4/regula_1/za9wzr_1.htm

 

http://127.0.0.1:49152/lpAbc/lpext.dll/m_prawooswiat/publikacja/prawoo_4/regula_1/regula_1.htm?f=templates&fn=document.htm&2.0#_Toc86202777

wladyslaw28-02-2005 15:13:29   [#12]
 Jolanta padaj adres to przesle ci z prawa oswiatowego inne, jezeli nie otwieraja sie strony
jestem28-02-2005 16:35:26   [#13]
Ludzie komu potrzebne są te papiery czy ktoś to czyta?w/w nie ma ,że jak rodzic przyjdzie na zebranie swojej pociechy to może wszkole zrobić siusiu a wzasadzie ma prawo.... hi,hi

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]