moze to ci sie przyda znalazlem w przepis prawa oswit.
Przykłady regulaminów szkolnych ze względu na formę regulacji
Przykład 1 KODEKS UCZNIA
- Obustronny szacunek to spokoju warunek
- Szanuj belfra i kolegę swego, bo możesz nie znaleźć lepszego.
- Bądź miły dla innych - inni będą mili dla Ciebie. Szanuj każdego jak siebie samego.
- Słuchaj ziomka swego i pomysłów jego.
- Przestań, to boli - każdy rodzaj agresji jest zły.
- Obojętny wobec agresji - znaczy winny.
- Licz się ze słowami - nie obrzucaj nikogo brzydkimi epitetami.
- Gdy ktoś Cię zrani, niebożę, rozważ ewentualność, że belfer pomoże
- Dowartościuj się - pomóż słabszym.
- Nie maluj po ścianach szkoły, tak robią tylko matoły.
- Gdy jest plucha, niepogoda, noś obuwie - podłóg szkoda
- Rachunek jest prosty: ile dobra dajesz, tyle zyskujesz
SZANUJ ZASADY W SZKOLE PANUJĄCE, BO JEŚLI NIE, TO UJRZYSZ PUNKTY Z ZACHOWANIA UCIEKAJĄCE Przykład 2 Regulamin szkolny „Chcemy wychować dobrego i mądrego Człowieka” Rodzice i Nauczyciele Kodeks szkoły przyjaznej rodzicom Zobowiązania dyrektora i nauczycieli
- Rodzice z ufnością oddają szkole swój największy skarb. My - dyrekcja, nauczyciele i cały personel szkoły - wyrażamy wolę współpracy z rodzicami, tak aby wspólnie tworzyć najlepsze warunki rozwoju dzieci.
- Będziemy starali się poznać oczekiwania rodziców. Są one dla nas wskazówką, jak organizować pracę naszej szkoły. Zadowolenie rodziców jest miarą jakości naszej pracy.
- Będziemy uważnie słuchali informacji rodziców o potrzebach dzieci i o warunkach, które najlepiej będą sprzyjały rozwojowi naszych uczniów.
- Rodzice są pierwszymi wychowawcami swoich dzieci. Będziemy starali się realizować program wychowawczy zgodny z wartościami uznawanymi w rodzinach naszych uczniów.
- W trakcie pracy coraz lepiej poznajemy naszych uczniów. Będziemy rzetelnie i obiektywnie informować rodziców o postępach dzieci. Będziemy przekazywali rodzicom informacje o sukcesach ich dzieci. Nie ukrywamy żadnych problemów, omawiamy je z rodzicami po to, aby wspólnie lepiej je rozwiązać.
- Będziemy uprzejmi życzliwi i delikatni. Wiemy, jak rodzice głęboko przeżywają zarówno sukcesy, jak i porażki swych dzieci.
- Widzimy bardzo wiele miejsca dla współpracy z rodzicami. Chcemy, aby rodzice dobrze się czuli w szkole, znaleźli tu swoje miejsce, tworzyli grupę ludzi, którzy mają podobne problemy i mogą się wzajemnie wspierać.
- Rodzice mają prawo do wypowiadania opinii na temat wszystkich spraw dotyczących ich dzieci. Uwagi rodziców staną się dla nas wskazówką do stałej poprawy jakości naszej pracy.
- Rodzice powinni znać i rozumieć program nauczania - ich pomoc w nauce szkolnej i w odrabianiu pracy domowej przyczynia się do lepszych efektów uzyskiwanych przez dzieci.
- Rodzice i nauczyciele mają wspólny cel: tworzenie warunków do jak najlepszego rozwoju uczniów. Współpraca jest warunkiem i drogą do sukcesu dzieci.
Zobowiązania rodziców
- My - rodzice będąc pierwszymi wychowawcami swoich dzieci postaramy się własnym zachowaniem kształtować ich pozytywne postawy. Będziemy dla dziecka cierpliwi, wyrozumiali i zapewniamy mu w domu pogodną atmosferę.
- Stworzymy swoim dzieciom jak najlepsze warunki do nauki. Nie będziemy im skąpić pochwał i proporcjonalnych do wysiłku nagród.
- Będziemy motywować dzieci do rozwijania zainteresowań i zdolności.
- Zobowiązujemy się systematycznie śledzić postępy dziecka w nauce. Zadbamy o to, by lekcje odrabiane były w ciszy i skupieniu.
- Pragniemy współpracować w rozwiązywaniu problemów. Wiemy, że współpraca jest warunkiem i drogą do sukcesu dziecka.
- Będziemy aktywnie uczestniczyć w życiu szkoły.
SZKOLNY SYSTEM WYCHOWAWCZY GIMNAZJUM NR …
- Szkolny System Wychowawczy kieruje się wskazaniami zawartymi w:
- Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka,
- Międzynarodowym Pakcie Praw Obywatelskich i Politycznych,
- Konwencji o Prawach Dziecka,
- Ustawie o Systemie Oświaty.
Oraz zasadami zawartymi w: Respektując chrześcijański system wartości.
- Tworzenie Szkolnego Systemu Wychowawczego zostało poprzedzone diagnoza potrzeb naszych wychowanków, ich problemów, możliwości oraz uwarunkowań otoczenia.
- Szkolny System Wychowawczy został uchwalony przez Radę Pedagogiczną po zasięgnięciu opinii rodziców i Samorządu Szkolnego i jest realizowany przez wszystkich nauczycieli.
- Wychowanie rozumiane jako celowy, długotrwały proces wspierający wszechstronny rozwój osobowości dziecka przygotowujący go do samodzielnego życia, realizowane jest w szkole podczas każdej działalności edukacyjnej tj. w ramach nauczania różnych przedmiotów i w postaci odrębnych zajęć.
- Nauczyciele wspierają rodziców w dziedzinie wychowania, a kierunek działalności wychowawczej nie jest sprzeczny z wolą rodziców.
- Nauczyciele wspomagają rozwój osobowy ucznia w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym i duchowym. Uczeń postrzegany jest w kategoriach jego podmiotowości, godności, wolności, niepowtarzalności konkretnych praw i obowiązków.
- Treści, metody i organizacja wychowania dostosowana jest do możliwości psychofizycznych uczniów.
- Nadrzędnym celem wychowania szkoły jest:
- rozwinięcie u młodego wychowanka odpowiedzialności i przygotowanie go do życia w rodzinie oraz w społeczeństwie.
- Głównym zadaniem naszego Gimnazjum jest wspieranie uczniów w ich rozwoju intelektualnym i społecznym a także w osiąganiu ich celów oraz pomaganie im w kształtowaniu umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach życiowych. Chcemy poznać potrzeby, zainteresowania i problemy uczniów naszej szkoły tak, by funkcjonowali na miarę własnych możliwości, wykorzystując optymalnie swoje predyspozycje.
System wychowawczy opracowany został w taki sposób, aby uczniowie identyfikowali się z jego celami. Chcemy stworzyć uczniom warunki umożliwiające im odkrywanie siebie, własnych możliwości, utwierdzające ich w poczuciu własnej wartości, a przede wszystkim pozwalające czerpać radość z własnego rozwoju. CELE I ZADANIA DO REALIZACJI CEL: Kształtowanie odpowiedzialności za siebie i innych Realizacja poprzez:
- rozumienie i stosowanie indywidualnej odpowiedzialności za swoje czyny i słowa,
- stworzenie spójnego i przejrzystego Regulaminu Szkoły i Regulaminu Samorządu Uczniowskiego zawierających prawa i obowiązki ucznia Gimnazjum oraz system nagród i kar,
- rozwijanie samodyscypliny i samokontroli,
- wspieranie i promowanie pracy nad sobą,
- popularyzowanie i wspieranie pomocy koleżeńskiej,
- kształtowanie umiejętności określenia własnych dążeń i aspiracji w konfrontacji z interesami klasy/szkoły,
- promowanie postaw asertywnych w stosunkach międzyludzkich,
- wzmacnianie poczucia własnej wartości,
- ćwiczenie umiejętności podejmowania decyzji,
- przygotowanie do dorosłego życia w społeczeństwie,
- godne reprezentowanie Gimnazjum na zewnątrz,
- współdziałanie rodziców ze szkołą i wspieranie jej w realizacji podjętych przedsięwzięć.
CEL: Wychowanie w poszanowaniu człowieka i Ojczyzny oraz w poczuciu uczciwości Realizacja poprzez:
- elementarną znajomość prawa (Konstytucja RP, Prawa Człowieka, Prawa Dziecka),
- Stosowanie Dekalogu jako systemu wartości moralnych zgodnie z obowiazującym prawem i tradycją rodzinną,
- propagowanie tezy: „Życie największą wartością”,
- poszanowanie godności człowieka,
- ochronę sfery prywatności, uwrażliwianie na kulturę słowa i bycia,
- stosowanie imion w uczniowskich kontaktach interpersonalnych,
- ćwiczenie nawyku pozytywnego myślenia i mówienia o innych,
- dostarczanie okazji do poszanowania i dumy z tradycji Szkoły,
- pogłębianie szacunku dla symboli narodowych i hymnu narodowego,
- zachęcanie do ochrony zabytków dziedzictwa narodowego oraz miejsc pamięci narodowych,
- pobudzanie szacunku dla obiektów sakralnych,
- umacnianie dumy z faktu bycia Polakiem – mieszkańcem…, Polski, Europy, Œwiata.
CEL: Rozwijanie dbałości o wygląd estetyczny i higienę osobistą Realizacja poprzez:
- wzbogacanie wiedzy na tematy związane z higieną pracy i nauki, higieną psychiczną i osobistą,
- ćwiczenie umiejętności stosowania nabytej w/w wiedzy w praktyce,
- przygotowanie do życia w rodzinie,
- dbałość o higienę otoczenia,
- przygotowanie przysposobienia do zawodu pod kątem możliwości zdrowotnych,
- zapoznanie uczniów z zasadami korzystania z usług placówek służby zdrowia,
- kształcenie udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach,
- promowanie aktywnych form wypoczynku.
CEL: Ćwiczenie logicznego myślenia Realizacja poprzez:
- wzbudzanie motywacji do samodzielnego zbierania informacji, ich selekcji i prawidłowego wykorzystania,
- rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem i pisania dokumentów,
- doskonalenie procesów analizowania i syntezowania zdobytych informacji,
- zachęcanie do selekcjonowania informacji przekazywanych przez mas media,
- rozwijanie wyobraźni i logicznego myślenia,
- umiejętne stosowanie nabytej wiedzy w praktyce,
- wyrabianie nawyku rozsądnego korzystania z dóbr cywilizacji XXI wieku (komputer, telefon, internet, itp.).
CEL: Uwrażliwianie na piękno przyrody Realizacja poprzez:
- podnoszenie kultury ekologicznej i kształtowanie postaw wobec środowiska,
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych i działalności twórczej uczniów,
- aktywny udział we wszystkich formach działalności na rzecz środowiska przyrodniczego, a w szczególności:
- odkrywanie piękna natury (wycieczki krajoznawcze),
- dbałość o zieleń wokół szkoły i na terenie szkoły,
- zbiórki surowców wtórnych,
- udział w konkursach ekologiczno - przyrodniczych,
- organizowanie prac użytecznych na rzecz szkoły i środowiska,
- uczenie się ekologicznego myślenia na co dzień (w gospodarstwie domowym, mieście),
- ćwiczenie zasad zachowania się w przypadku zagrożenia pożarowego w szkole, domu itp.
CEL: Zachęcanie do współdziałania w grupie Realizacja poprzez:
- kształcenie umiejętności efektywnego współdziałania w zespole klasowym, grupie oraz podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji,
- pobudzanie do rozwiązywania problemów w twórczy sposób,
- budowanie „małej demokracji” w każdej klasie,
- motywowanie do uczestnictwa w kołach zainteresowań,
- promowanie zdrowej rywalizacji w nauce, konkursach, olimpiadach, zawodach sportowych.
CEL: Rozwijanie kreatywności Realizacja poprzez:
- wpajanie przekonania, że myślenie plus działanie prowadzą do przekształcania własnych marzeń i pomysłów w realia,
- ćwiczenie umiejętności prezentowania własnych przemyśleń na forum klasy, szkoły,
- promowanie umiejętności organizacji życia w społeczności uczniowskiej,
- stwarzanie okazji do pracy twórczej w organizacjach szkolnych (Samorząd Uczniowski, koła zainteresowań, koła sportowe, turystyczne, szkolna gazetka),
- wspomaganie rozwoju własnych pasji i zainteresowań uczniów,
- motywowanie uczniów do doskonalenia swojego warsztatu pracy,
- wyszukiwania talentów w danej dziedzinie i stymulowanie do wytężonej pracy w wybranym kierunku,
- pomoc w wyborze dalszej drogi kształcenia po ukończeniu Gimnazjum.
CEL: Zwiększanie tolerancji i empatii Realizacja poprzez:
- wychowanie w poszanowaniu innych ras, religii i kultur,
- poznawanie tradycji i kultur innych narodów,
- przygotowanie młodzieży do życia w zjednoczonej Europie,
- wykorzenianie nabytych stereotypów odnoszących się do innych narodów,
- akceptowanie postawy osoby szanującej odmienne poglądy drugiej osoby,
- uczenie się określania granicy tolerancji,
- wychowanie niwelujące uprzedzenia osobiste i społeczne,
- niesienie aktywnej pomocy osobom niepełnosprawnym i chorym kolegom,
- zapoznanie z najbardziej znanymi organizacjami charytatywnymi działającymi w Polsce i na świecie (sposoby niesienia pomocy),
- aktywny udział w akcjach charytatywnych.
CEL: Budowanie zaufania Realizacja poprzez:
- tworzenie relacji personalnych sprzyjających bliskości, bezpieczeństwu i zaufaniu (między uczniami, uczniami - nauczycielami, nauczycielami - rodzicami),
- zwiększanie wzajemnego zaufania w grupie (w klasie, szkole),
- stwarzanie sytuacji do brania odpowiedzialności za siebie i drugą osobę,
- uświadamianie o korzyściach i niebezpieczeństwach związanych z obdarzaniem zaufaniem innych,
- zachęcanie do otwartości we wzajemnych kontaktach,
- wspieranie budowy zaufania do swoich zdolności i umiejętności.
CEL: Uwrażliwianie na sztukę Realizacja poprzez:
- pobudzanie ekspresji plastycznej i muzycznej,
- promowanie młodych talentów,
- organizowanie wyjść do muzeum, teatrów, galerii itp.,
- zachęcanie do udziału w inscenizacjach szkolnych, konkursach recytatorskich, festiwalach itp.,
- poszerzanie wiedzy na temat dzieł sztuki,
- ćwiczenie umiejętności krytycznego oceniania „sztuki” mediów,
- pobudzanie twórczej inwencji,
- zwracanie uwagi na estetykę otoczenia i własnego wyglądu.
1. Absolwent Gimnazjum nr…:
- potrafi podejmować samodzielnie decyzje i ponosi za nie konsekwencje,
- potrafi dokonywać właściwych wyborów,
- umie dokonać rzetelnej samooceny,
- potrafi kontrolować i modyfikować swoje zachowania,
- potrafi planować swoją przyszłość,
- podejmuje inicjatywy i jest twórczy,
- ma świadomość życiowej użyteczności edukacji,
- nie naraża siebie i innych na niebezpieczeństwo,
- potrafi współżyć i współdziałać w zespole,
- umie okazać szacunek wobec innych osób oraz wszystkich żywych istot,
- prowadzi higieniczny styl życia,
- potrafi funkcjonować w demokratycznym społeczeństwie.
POWINNOśCI WYCHOWAWCY Program wychowawczy nakłada szczególną odpowiedzialność na barki wychowawcy klasy, któremu przeznaczono kluczową rolę koordynatora i animatora działań całego zespołu pedagogicznego. Do zadań wychowawcy klasy należy w szczególności kierowanie zespołem pedagogicznym pracującym z klasą i koordynowanie realizacji zadań zapisanych w Podstawie Programowej Kształcenia Ogólnego. Wychowawca: 1. w zakresie swoich tradycyjnych obowiązków:
- otacza indywidualną opieką wychowawczą swoich wychowanków,
- realizuje przewidziany program godzin wychowawczych,
- nadzoruje funkcjonowanie klasy i jej wywiązanie się z zobowiązań wobec szkoły,
- rozwiązuje bieżące problemy naukowe i wychowawcze - w razie potrzeby nawiązując kontakt z rodzicami uczniów, pedagogiem,
- planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespół,
- prowadzi dokumentację pracy klasy.
1. w zakresie koordynacji pracy zespołu pedagogicznego:
- koordynuje, weryfikuje zamierzenia programowe zespołu, ustala kalendarz prac klasowych, wycieczek itp.,
- podsumowuje wyniki uzyskiwane przez uczniów dotyczące wiedzy, osiągnięć.
1. w zakresie organizacji pracy uczniów i nauczycieli:
- przygotowuje materiały uczniowskie i rozdaje je uczniom,
- na bieżąco przekazuje wszelkiego rodzaju ogłoszenia i informacje.
WSPÓŁPRACA WYCHOWAWCZA Z RODZICAMI 1. Rodzice jako członkowie społeczności szkolnej biorą udział w realizacji wychowawczych zadań szkoły poprzez następujące działania:
- przestrzegania zasad zawartych w kontrakcie zawieranym pomiędzy nauczycielami, dyrektorem szkoły a rodzicami oraz zobowiązań wynikających z Kodeksu Szkoły
- opiniowanie programu wychowawczego.
- Rodzice i nauczyciele w procesie wychowawczo – dydaktycznym winni respektować prawa dzieci oraz wspólnie przygotowywać do samodzielnego pokonywania trudności i decydowania o osobie młodego człowieka.
- We współpracy ze szkołą (wychowawcami, nauczycielami, dyrekcją) muszą być świadomi, że służy to interesowi młodzieży. Muszą temu towarzyszyć wzajemne zaufanie i szacunek. W przypadku indywidualnego problemu dziecka rodzic ma prawo do bezpośredniego kontaktu z nauczycielem.
PRAWA RODZICÓW
- Rodzic ma prawo do składania propozycji i ich wysłuchania.
- Rodzic ma prawo udziału - uczestnictwa w zebraniach rad pedagogicznych.
- Rodzic ma prawo udziału w lekcjach jako obserwator.
- Rodzic ma prawo głosu w sytuacjach konfliktu wychowawczego - prawo do zwołania zebrania klasowego lub Rady Rodziców.
- Rodzic ma prawo do informacji.
POWINNOŚCI RODZICÓW
- Obowiązkiem Rodzica jest stworzenie odpowiednich warunków dziecku dla jego codziennego uczestnictwa w procesie dydaktycznym i wychowawczym na terenie szkoły.
- Obowiązkiem Rodzica jest organizowanie opieki szkolnej - podczas imprez i uroczystości ujętych w harmonogramie oraz współudział w organizacji: wycieczek, biwaków, wyjść do kina.
- Obowiązkiem Rodzica jest współpraca ze szkołą, wychowawcą, nauczycielem, dyrekcją, nie tylko w procesie dydaktycznym, ale nade wszystko w procesie kształcenia postaw moralno-etycznych i poczucia odpowiedzialności za swoje dziecko.
- Obowiązkiem Rodzica jest uczestniczyć w wywiadówkach organizowanych przez wychowawców.
WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM Środowisko odgrywa szczególną rolę w rozwoju osobowości ucznia. Pomocne jest w kształtowaniu odpowiednich postaw moralnych i przygotowaniu wychowanków do właściwych wyborów życiowych. Aby właściwie wprowadzić uczniów w role społeczne i zawodowe, szkoła współpracuje z następującymi instytucjami: 1. Placówki kulturalno-oświatowe (MDK, Muzeum Miejskie, Miejska Biblioteka Publiczna, Państwowa Szkoła Muzyczna i inne)
- uczestnictwo w spektaklach teatralnych, lekcjach muzealnych, audycjach umuzykalniających;
- udział w konkursach organizowanych przez placówki kulturalno-oświatowe;
- seanse filmowe;
- lekcje biblioteczne;
1. Placówki oświatowo-opiekuńcze (Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, Poradnia Uzależnień, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, Ośrodek Interwencji Kryzysowej, itp.)
- pomoc uczniom przejawiającym trudności w nauce i zachowaniu;
- pomoc dzieciom z rodzin uzależnionych;
- udzielanie pomocy rodzinom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej
1. Władze lokalne
- udział w akcjach typu sprzątanie świata, zbiórka surowców wtórnych;
- udział w obchodach Wiosny Młodości;
- nawiązywanie kontaktów z władzami poprzez spotkania z okazji uroczystości szkolnych;
1. Wymiar sprawiedliwości (sąd, kuratorzy, policja)
- współpraca z kuratorem;
- udział w zajęciach prowadzonych przez policję na temat bezpieczeństwa ruchu drogowego, przeciwdziałania agresji i przestępczości;
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA Uczeń ma prawo:
- Do wyrażania własnych opinii, posiadania własnych poglądów zgodnych z ogólnie przyjętymi normami;
- Wychowania w duch tolerancji;
- Do zapoznania się z programami nauczania, ich treściami, celami i wymaganiami;
- Do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowania;
- Znać Wewnątrzszkolny Regulamin Oceniania;
- Znać zasady kontroli i oceny osiągnięć szkolnych z poszczególnych przedmiotów, jest o tych zasadach poinformowany przez nauczycieli na początku roku szkolnego oraz o możliwości poprawy ocen niedostatecznych;
- Zgłaszać nauczycielom problemy budzące szczególne zainteresowanie lub trudności z prośba o dodatkowe wyjaśnienie i pomoc w ich opanowaniu;
- Odwoływania się do Rzecznika Praw Ucznia lub pedagoga w przypadku, kiedy uważa, że jego prawa zostały naruszone lub gdy nauczyciel przekroczył swoje kompetencje;
- Do poszanowania godności własnej, dyskrecji w sprawach osobistych, a także stosunków rodzinnych, korespondencji, przyjaźni, uczuć;
- Korzystania z poradnictwa psychologicznego i zawodowego;
- Wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową, zrzeszania się w organizacjach działających w szkole;
- Uczeń biorący udział w olimpiadzie przedmiotowej ma prawo do indywidualnego toku nauczania w okresie jednego tygodnia przed eliminacjami okręgowymi i przed eliminacjami wojewódzkimi;
- Uczniowi reprezentującemu szkole w konkursach i zawodach sportowych przysługuje prawo do zwolnienia z zajęć lekcyjnych.
Uczeń ma obowiązek:
- Systematycznie pracować nad wzbogaceniem swojej wiedzy;
- Systematycznie i punktualnie uczęszczać na zajęcia szkolne;
- Odnosić się kulturalnie i z szacunkiem do wszystkich pracowników szkoły;
- Dbać o kulturę słowa;
- Dbać o estetyczny i schludny wygląd;
- Dbać o honor szkoły, znać jej historię, szanować i wzbogacać tradycję;
- Godnie zeprezentować szkołę na zewnątrz;
- Wykorzystywać w pełni istniejące warunki dla zdobywania wiedzy i umiejętności;
- Zachowywać się godnie i kulturalnie w szkole i poza nią;
- Postępować zgodnie z dobrem szkolnej społeczności;
- Podporządkować się zaleceniom władz szkolnych;
- Przestrzegać zasad współżycia społecznego, a szczególnie przeciwstawiać się przejawom wulgarności i brutalności;
- Szanować poglądy i przekonania innych ludzi;
- Ponosić odpowiedzialność za podjęte zadania;
- Dbać o higienę, bezpieczeństwo i własne zdrowie;
- Troszczyć się o mienie szkoły, jej estetyczny wygląd;
- Naprawić wyrządzone przez siebie szkody;
- W ciągu trzech dni (najpóźniej na najbliższej lekcji wychowawczej) przedłożyć wychowawcy klasy usprawiedliwienie swojej nieobecności na zajęciach szkolnych.
KODEKS ETYCZNY GIMNAZJALISTY Uczeń Gimnazjum nr…:
- Jest patriotą, zna hymn narodowy, szanuje symbole narodowe;
- Kocha swoją rodzinę i dba o jej godność;
- Godnie reprezentuje swoje gimnazjum na uroczystościach szkolnych i pozaszkolnych;
- Z szacunkiem i kulturą odnosi się do drugiego człowieka;
- Jest wrażliwy na krzywdę innych i służy pomocą;
- Rozumie potrzebę zdobywania wiedzy i obowiązku systematycznego uczęszczania do szkoły;
- Przestrzega zasad zdrowego stylu życia, nie ulega nałogom;
- Dba o bezpieczeństwo, nie stosuje przemocy słownej, fizycznej ani psychicznej;
- Szanuje mienie szkolne, dba jak o swoje, nie przywłaszcza własności innych;
- Do szkoły uczęszcza w odpowiednim stroju, na uroczystości szkolne w stroju galowym.
NAGRODY I KARY Nagrody 1. Uczniowie mogą być nagradzani indywidualnie lub zbiorowo za:
- rzetelną naukę
- pracę społeczną
- wzorową postawę uczniowską
- wybitne osiągnięcia naukowe i sportowe
- reprezentowanie szkoły w konkursach i olimpiadach
- wzorową frekwencję
1. Najwyższym wyróżnieniem jest wpis do Księgi Honorowej Szkoły i na Złotą Stronę w internecie
- decyzję o wpisie do Księgi Honorowej Szkoły i na Złotą Stronę w internecie podejmuje dyrektor szkoły na wniosek nauczyciela, wychowawcy, samorządu szkolnego lub z własnej inicjatywy.
- treść wpisu podaje się do wiadomości publicznej.
- Nagrody dla uczniów lub grupy uczniów mogą być przyznawane w formie rzeczowej.
- Grupy uczniów lub zespoły klasowe mogą być nagradzane przez dyrektora szkoły, nauczycieli, Komitet Rodzicielski w sposób nie wymieniony w Statucie Szkoły.
- Rodzice uczniów, którzy uzyskali promocję z wyróżnieniem lub wykazali się innymi osiągnięciami mogą otrzymać List Gratulacyjny od dyrektora szkoły.
Uczniowie mogą być karani:
- Upomnieniem wychowawcy klasy lub innego nauczyciela szkoły;
- Naganą wychowawcy klasy;
- Upomnieniem dyrektora szkoły;
- Naganą dyrektora szkoły;
- Naganą dyrektora szkoły z wpisem do Księgi Kar;
- Pozbawieniem prawa udziału w zajęciach pozalekcyjnych;
- Pozbawieniem prawa udziału w organizowanych przez klasę lub szkołę imprezach rozrywkowych, wycieczkach itp.
- Podaniem treści kary do wiadomości społeczności uczniowskiej;
- Skierowaniem sprawy na policję lub do sądu dla nieletnich.
- Możliwe jest łączne wymierzanie kilku kar.
- Kary pozbawiające uczniów korzystania z niektórych praw wymierzane są na okres do 6 miesięcy.
- Za przewinienia popełnione przez grupę uczniów takie jak np. zbiorowa ucieczka z lekcji, kara może być nałożona zespołowo na całą grupę. Zapis w Księdze Kar nie obciąża poszczególnych członków grupy.
Księga Kar
- Zapis w Księdze Kar ulega zatarciu i jest uważany za niebyły po 3 miesiącach od daty wymierzenia.
- Na wniosek wychowawcy klasy, Samorządu Uczniowskiego lub z własnej inicjatywy, wymierzający karę może zadecydować o jej wcześniejszym zatarciu, jeżeli zachowanie ucznia jest bez zarzutu.
- Treść wpisu w Księdze Kar może być podana do wiadomości społeczności szkolnej.
Zawieszenie kary
- Kara lub jej całość może być zawieszona na okres próby, nie dłużej niż na 3 miesiące.
- Postanowienie o zawieszeniu kary wydaje osoba, która ją wymierzyła. Wymierzający karę może podjąć decyzję w tej sprawie z własnej inicjatywy.
- Zawieszenie wykonania kary może być połączone z nałożeniem na ucznia dodatkowych obowiązków.
Naprawianie szkód materialnych
- Za szkody materialne spowodowane przez uczniów odpowiadają oni wraz z rodzicami lub opiekunami.
- Jeżeli uczeń nieumyślnie spowodował szkodę materialną może zostać zobowiązany do jej naprawienia.
- Jeżeli szkoda powstała w skutek umyślnego działania, rażącego niedbalstwa, bądź niewypełnienia obowiązków przez ucznia, jest on zobowiązany do naprawienia szkody.
- sposobie i zakresie naprawiania szkód materialnych decyduje w pierwszej kolejności wychowawca klasy, przy szkodach większych przy porozumieniu z dyrektorem szkoły.
O przyznanej nagrodzie lub zastosowanej karze wobec ucznia szkoła informuje rodziców. |