Forum OSKKO - wątek

TEMAT: raport z wewnętrznego mierzenia jakości
strony: [ 1 ]
AnO18-01-2005 20:11:32   [#01]
Wróciłem ze spotkania z wizytatorem na temat nadzoru pedagogicznego(w tym raportu z wewnetzrnego mierzenia jakości.Ogólnie dużo niewiadomych. Na stronieoe KO  w Katowicach wyszukałem:



PROPONOWANA STRUKTURA RAPORTU
Z WEWNĘTRZNEGO MIERZENIA JAKOŚCI  PRACY SZKOŁY (PLACÓWKI)

Założenie: w raporcie zostaną ujęte informacje o wszystkich realizowanych działaniach,               o których mowa w § 3 ust. 3 rozporządzenia MENiS w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz o wynikach tych działań. Przy kolejnym badaniu tego samego obszaru (problemu) dokonana zostanie analiza porównawcza uzyskanych wyników  w celu stwierdzenia czy nastąpił postęp w zakresie stanu, warunków i efektów pracy szkoły/placówki w tym obszarze.

I. Podstawowe informacje o szkole (placówce)
Możemy zamieścić informacje o:
§ misji i wizji szkoły (placówki) jeżeli szkoła lub placówka ją posiada;
§ o wejściu szkoły (placówki) na drogę budowania systemu zapewniania jakości:            (czy szkoła (placówka) rozpoczęła budowanie systemu zapewniania jakości                  oraz ewentualnie czy posiada już formalne potwierdzenie jego funkcjonowania               (np. certyfikat lub tytuł).
§ liczbie nauczycieli i innych pracowników szkoły (placówki), liczbie oddziałów oraz uczniów;
§ funkcjonowaniu oddziałów integracyjnych, sportowych lub specjalnych,
§ realizowanych innowacjach oraz programach autorskich;
§ liczbie uczniów objętych nauczaniem indywidualnym, indywidualnym tokiem                lub programem nauki;
§ specyficznych uwarunkowaniach środowiskowych oraz innych, które wpływają                na pracę szkoły;
§ stopniu dostosowania bazy szkolnej do realizowanych zadań.

II. Cele mierzenia jakości pracy szkoły (placówki) w danym roku szkolnym ......
Formułujemy je jako pytania kluczowe dotyczące badanych problemów.

III. Organizacja mierzenia jakości pracy szkoły (placówki)
§ W jakich obszarach prowadzono mierzenie?
§ Kto prowadził mierzenie? Terminy realizacji  badań.
§ Jakie techniki (metody) oraz narzędzia (przez kogo opracowane) zastosowano                  w mierzeniu?
§ Zasady doboru próby badawczej.

IV. Wyniki mierzenia
Prezentujemy wyniki mierzenia zgodnie z działaniami określonymi w §3 ust. 3 ww. rozporządzenia. Obejmują one:
1) kontrolowanie realizacji przez szkołę lub placówkę wymagań określonych w przepisach prawa;
2) diagnozowanie i ocenianie stopnia spełniania przez szkoły i placówki standardów oceny, o których mowa w ust. 1, z uwzględnieniem ust. 2;
3) diagnozowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów z uwzględnieniem wyników uzyskiwanych przez nich na poszczególnych poziomach kształcenia, a także na podstawie porównywania tych wyników z wynikami uzyskiwanymi przez uczniów na sprawdzianie i egzaminach;
4) monitorowanie podejmowanych przez szkołę lub placówkę oraz nauczycieli działań zmierzających do doskonalenia jakości pracy szkoły lub placówki we wszystkich zakresach jej działalności;
5) prowadzenie hospitacji, w tym hospitacji diagnozującej;
6) dokonywanie ewaluacji.




V. Cele, organizacja oraz wyniki mierzenia w obszarze wskazanym przez Śląskiego Kuratora Oświaty (§4 ust. 5 ww. rozporządzenia)
W roku szkolnym 2004/05 obszarem do mierzenia przez dyrektorów szkół/placówek na zlecenie Kuratora Oświaty jest obszar II.2 „Rozwój zawodowy nauczycieli”.

VI. Podsumowanie
Na podstawie przeprowadzonej analizy wyników mierzenia podajemy informacje               o mocnych i słabych stronach pracy szkoły (placówki) oraz wynikające z nich wnioski         do dalszej pracy, które zostaną uwzględnione w programie rozwoju szkoły (placówki)        w kolejnym roku szkolnym.


Najważniejsze przepisy dotyczące wewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły/placówki zawarte w Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych, kwalifikacji niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym można zlecać prowadzenie badań i opracowywanie ekspertyz

Mierzenie jakości pracy szkół i placówek - zespół zorganizowanych i systematycznych działań organów sprawujących nadzór pedagogiczny, służących ocenie stanu, warunków i efektów pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek, a także ocenie postępu w tym zakresie
Wewnętrzne mierzeniu jakości - mierzenie jakości pracy szkoły lub placówki prowadzone przez dyrektora szkoły lub placówki;

Zadania dyrektora dotyczące wewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły/placówki:
§ 5.
1. Dyrektor szkoły lub placówki, we współpracy z nauczycielami zajmującymi inne stanowiska kierownicze w szkole lub placówce, sprawując nadzór pedagogiczny, wykonuje w szczególności następujące zadania:
1) planuje, organizuje i przeprowadza wewnętrzne mierzenie jakości, w tym badanie osiągnięć edukacyjnych uczniów;
2) decyduje o doborze technik i narzędzi diagnostycznych wykorzystywanych przy dokonywaniu wewnętrznego mierzenia jakości, tworzy je oraz może współdziałać w ich tworzeniu z instytucjami wspomagającymi;
3) raz w roku szkolnym opracowuje raport z przeprowadzonego wewnętrznego mierzenia jakości i przedstawia go kuratorowi oświaty, radzie pedagogicznej, radzie rodziców i organowi prowadzącemu szkołę lub placówkę;

















Wzór pisma przewodniego w sprawie przekazania raportu z przeprowadzonego mierzenia jakości pracy szkoły/placówki. Pismo wraz z raportem należy przesłać do wizytatora nadzorującego pracę szkoły/placówki w terminie do dnia 30 czerwca każdego kończącego się roku szkolnego.



.......................................     ...........................................
   /pieczątka szkoły/placówki/                  /miejscowość, data/



........................................
   /sygnatura pisma/


Pan/Pani
.......................................................
wizytator
Delegatury Kuratorium Oświaty*
w ..................................................


Zgodnie z §5 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia MENiS z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych, kwalifikacji niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym można zlecać prowadzenie badań i opracowywanie ekspertyz, przesyłam raport z przeprowadzonego w br. szkolnym wewnętrznego mierzenia jakości szkoły/placówki.
Informuję jednocześnie, że ....... /podajemy informacje o sposobie i terminie                   ( ewentualnie planowanym terminie) wypełnienia obowiązku wynikającego z §5 ust. 1 pkt 3 ww.  rozporządzenia - w stosunku do rady pedagogicznej i rady rodziców/.



......................................
/pieczątka i podpis dyrektora/






*-  w przypadku szkół i placówek bezpośrednio podległych Wydziałowi Koordynacji Nadzoru Pedagogicznego w Katowicach pismo kierujemy na adres tego Wydziału

Pozdrowienia
AnO

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]