Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Mój zachwyt dla OKE i CKE wciąż rośnie...
strony: [ 1 ]
Małgoś16-01-2005 20:27:52   [#01]

Maturalne problemy niepełnosprawnych

 Bożena Sobiech  14-01-2005, ostatnia aktualizacja 14-01-2005 19:24

Więcej niż połowa niepełnosprawnych maturzystów z Wrocławia nie poradziła sobie na maturze próbnej z j. polskiego i przedmiotów dodatkowych. - Bez ułatwień nasi uczniowie nie poradzą sobie na prawdziwym egzaminie - mówią ich nauczyciele

1-->Na grudniową próbną maturę wrocławska OKE przygotowała tylko arkusze dla zdrowych. Żeby próbę mogli zdawać niewidomi, Zespół Szkół dla Niedowidzących i Niewidomych we Wrocławiu musiał na własną rękę przepisywać arkusz brajlem. Co z tego, skoro tekst (do czytania ze zrozumieniem) z polskiego był długi, a polecenia do jego opracowania co chwila zmuszały uczniów do wracania do treści. Niewidomym znalezienie odpowiedniego miejsca na arkuszu - dotykiem - zajmuje znacznie więcej czasu niż normalnie widzącym.

- Uczeń z niepełnosprawnymi rękami z mozołem przewraca kartki arkusza, a cenny czas mija - martwi się o swoich maturzystów Marzanna Nowacka-Duda, dyrektorka Zespołu Szkół Integracyjnych przy ul. Nowodworskiej we Wrocławiu.

Tymczasem niepełnosprawni maturzyści dostają tylko 30 minut więcej na napisanie egzaminu.

Anna Krzesaj, słabo widząca maturzystka, ma szczęście, bo w opinii, którą dostała z poradni psychologiczno-pedagogicznej, była sugestia, że powinna na egzaminie dostać lektora-członka komisji egzaminacyjnej. - Gdyby nie on, nigdy bym nie zdążyła.

Ale rutynowo maturzysta niedowidzący ma prawo do większej czcionki na arkuszu, lepszego oświetlenia i lupy czy lornetki.

Część niepełnosprawnych ma prawo do specjalnie przystosowanych arkuszy egzaminacyjnych, ale niesłyszącym, operującym uboższym słownictwem, takie dostosowania proponuje się tylko z języków, historii i wiedzy o społeczeństwie. - A co z resztą przedmiotów? - zastanawiają się dyrektorzy szkół.

I co zrobić w sytuacji, gdy na egzaminie z języka obcego niepełnosprawny weźmie osobę wspomagającą? Procedury zabraniają na egzaminie obecności przedmiotowca. Kto więc miałby pisać tekst dyktowany przez maturzystę? Ktoś, kto w ogóle nie zna angielskiego, komu trzeba literować każde słowo i kto nie będzie umiał prawidłowo przeczytać poleceń? A jak maturzysta, który zna angielski, ma zrozumieć dukanie osoby, która nie zna angielskiego? A może pomocnikiem powinna być osoba, która zna angielski? Ale jak dobrze powinna znać?

Helena Andersen, przewodnicząca zespołu koordynującego matury we wrocławskich placówkach specjalnych, podsumowuje wyniki niepełnosprawnych maturzystów i przygotowuje się do rozmów z dyrektorami: - Przygotujemy wnioski. Jestem przekonana, że znajdą zrozumienie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

Komentują dla Gazety

Barbara Josiak, p.o. dyr. OKE we Wrocławiu

Obawiam się, że niewiele w tej sprawie da się już zrobić. Udogodnienia dla niepełnosprawnych są zgodne z rozporządzeniem ministerialnym. Manipulowanie np. przy skracaniu tekstu wkraczałoby w jakość egzaminu, wydłużenie czasu spowodowałoby zakłócenia w następnej części egzaminu. Rzeczywiście jedynym nie do końca rozwiązanym problemem jest sprawa związana z językowcem pomagającym przy wypełnianiu arkusza.

Pozostałe sprawy być może będą dyskutowane dopiero przy organizowaniu następnych matur.

Jan Sitarski, w CKE odpowiedzialny za egzaminy dla osób "o specjalnych potrzebach edukacyjnych"

To była tylko próba, egzamin maturalny dopiero przed nami. Być może uda się część uwag uwzględnić jeszcze w tegorocznym egzaminie. Problem pomocy językowca jest znany, jego rozwiązanie poda opracowywane właśnie rozporządzenie ministerialne. Długie teksty źródłowe i konieczność powracania do nich od kolejnych punktów poleceń rzeczywiście są problemem dla niewidomych i słabo widzących - o tym będziemy dyskutować w CKE. Dobrym rozwiązaniem dla nich byłaby też możliwość korzystania z arkusza w formie elektronicznej. Niesłyszący mają prawo do specjalnie dostosowanych arkuszy egzaminacyjnych rzeczywiście tylko z języka polskiego, obcego, historii i wiedzy o społeczeństwie, ponieważ w takich dziedzinach jak biologia czy geografia słownictwo jest bardziej konkretne.

Bożena Sobiech
Woron16-01-2005 21:08:19   [#02]

Obawiam się, że niewiele w tej sprawie da się już zrobić...

Pozostałe sprawy być może będą dyskutowane dopiero przy organizowaniu następnych matur.....

To była tylko próba, egzamin maturalny dopiero przed nami Być może uda się część uwag uwzględnić jeszcze w tegorocznym egzaminie. ...

Czyli trzeba czekać aż wszystko się rypnie ... kosztem uczniów.

RomanG16-01-2005 21:17:31   [#03]

Trzeba czekać...

Przecież mądry Polak po szkodzie. ;-)

org16-01-2005 21:20:32   [#04]
Operacja udana tylko pacjent nie wytrzymał.
AnJa16-01-2005 21:24:23   [#05]
"Nową przypowieść Polak sobie kupi,
Że i przed szkodą, i po szkodzie głupi"

Bo szkoda, to właśnie matura próbna.
Małgoś16-01-2005 21:26:58   [#06]

pierwsze koty ..za płoty

nie czas żalować róż, gdy płoną lasy

tylko, że te koty i róże to są ...konkretni ludzie - do tej pory poszkodowani przez los, a za kilka miesięcy do losu dołączą jeszcze m.in. panie wymienione w artykule ..tez konkretne osoby

ohydna jest bezdusznośc urzędników, którzy mają wpisaną w swój zawód  pedagogikę, oświatę i inne takie skojarzone z misją ble ble ble

org16-01-2005 21:46:15   [#07]

Nosił wilk razy kilka ponieśli i wilka.

jak dobrze pójdzie w czerwcu wybory i nowy minister i zmiany w CKE, OKE, itp

BożenaB16-01-2005 21:51:41   [#08]
Tyle, że tymczasem niektórzy muszą zapłacić za czyjąś  bezduszność i brak wyobraźni.
Majka16-01-2005 22:16:45   [#09]
"Pozostałe sprawy być może (?)  będą dyskutowane dopiero przy organizowaniu następnych matur."

A rocznik '86 na straty? Coraz częściej mam takie wrażenie :(
Tera16-01-2005 22:22:14   [#10]

Ja też, niestety.........

 I bardzo mi ich szkoda, może dlatego, że to MOJA klasa.

Kochana, najlepsza jaką miałam:-)

Zola16-01-2005 22:39:36   [#11]
a myślicie że wybory coś zmienią, poza obsadą personalną
org16-01-2005 22:42:01   [#12]
Idę z zakład, że MENiS-em kierować będzie Pani Dzieżgowska
elada16-01-2005 22:47:14   [#13]

To jest przerażające!!!Mamy dwie osoby o spejalnych potrzebach.... zdają w domu ,na próbną poszli dwaj przedmiotowcy, ten ,który uczył i drugi, gdyby okazało się, że na właściwej może być przedmiotowiec nie uczący tego dziecka.  Chciałam, żeby poznał uczennicę, oswoił się z sytuacją, posłuchał jak mówi/ z tym też ma problemy/, ma przecież dyktować Bardzo ważne w przypadku języka i matematyki.Taka była sugestia OKE, ale oczywiści nic nie było pewne, jakieś komunikaty w tej sprawie przygotuje CKE/tak mówiło OKE/ Teraz, gdy trzeba już powołać zespoły nadzorujące, to OKE Wrocław twierdzi, że raczej specjalista nie będzie mógł pójść i najlepiej żeby poszedł na matematykę fizyk a na angielski ktoś kto nie jest specjalistą ,ale zna język. Jak to sprawdzić i jak znależć dwie takie osoby?Pani powidziała, że to może być problem. Trzeba poczekać do 15  18 stycznia może coś się wyjaśni. A tu myśl, jak pomóc dziecku na wózku po porażeniu ,niesprawność rąk. Dyktowanie, nagrywanie... U nas jeszcze na przykład sąsiad, który w tym czasie robił remont i nie interesowało go, że dziecko zdaje w domu,bo on  pracuje... Zabezbieczenie sprzętu itd...

org16-01-2005 23:02:51   [#14]

Nam na spotkaniu w sprawie SP i GIM Pani z OKE odpowiedziała, że to dyrektor jest przewodniczącym, który odpowiada za megzaminy. Onidadzą obserwatorów, a jak będzi coś źle to będą przyjmować skargi od uczniów i rodziców.

Tak więc za wszystkie błędy OKE i CKE odpowiedzialność poniosą dyrektorzy. Cłopcy i dziwczynki do bicia.

Majka16-01-2005 23:17:24   [#15]
A ponoć wszystko było gotowe na 2002 rok....

I od tamtej pory wszyscy intensywnie pracują.  A tu kilka miesięcy przed maturą zaczyna dzień po dniu wyłazić coraz więcej dziur :(
Gdyby toto zebrac, włos dęba staje.....

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]