Forum OSKKO - wątek

TEMAT: co oznacza czynność ...DOPUSZCZANIA???
strony: [ 1 ]
Małgoś16-01-2005 14:38:42   [#01]

Mam kolejne pytanie ..z serii "nic nie jest takie oczywiste, jakby się wydawało" :-)

Chodzi o szkolnictwo dla dorosłych w systemie zaocznym:

rozp.o ocenianiu głosi:

§ 22. 1. Podstawą oceniania i klasyfikowania słuchacza w szkole dla dorosłych prowadzonej w formie zaocznej są egzaminy semestralne przeprowadzane z poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania.

2. Do egzaminu semestralnego w szkole dla dorosłych prowadzonej w formie zaocznej dopuszcza się słuchacza, który uczęszczał na obowiązkowe konsultacje oraz uzyskał z wymaganych ćwiczeń i prac kontrolnych oceny uznane za pozytywne w ramach wewnątrzszkolnego oceniania. W przypadku gdy słuchacz otrzymał ocenę negatywną z pracy kontrolnej, jest obowiązany wykonać, w terminie określonym przez nauczyciela prowadzącego dane zajęcia edukacyjne, drugą pracę kontrolną.

3. Do egzaminu semestralnego w szkole dla dorosłych prowadzonej w formie zaocznej może być również dopuszczony słuchacz, który nie uczęszczał z przyczyn usprawiedliwionych na obowiązkowe konsultacje, jeżeli z wymaganych ćwiczeń i prac kontrolnych uzyskał oceny uznane za pozytywne w ramach wewnątrzszkolnego oceniania.

i teraz mój problem- kto, w jaki sposób i przy pomocy jakich narzędzi DOPUSZCZA słuchacza do egzaminu????

czy dyrektor szkoły w formie decyzji, zarządzenia...?

czy Dopuszczająca Rada Pedagogiczna w drodze uchwały,opinii...?

czy nauczyciel prowadzący dany przedmiot w formie wyznania "Pójdź synu/córko na egzamin"?

czy KO, OP, MENiS, OKE, CKE, DODN, WCDN...itd itp?

AnJa16-01-2005 14:55:15   [#02]
U nas nauczyciel konkretnego przedmiotu.

Ma wiedzę na temat tego, czy słuchacz uzyskał oceny pozytywne i na tej podstawie stwierdza, czy kandydat na zdającego do egzaminu może przystapić..

Mamy w statucie, przez analogie do systemu ze szkół wyższych (bez względu na to jak to śmiesznie brzmi szkoła zaoczna organizacyjnie jest do studiów bardziej niż szkoły stacjonarnej podobna).
Leszek16-01-2005 15:00:00   [#03]

za Anja - nauczyciel przedmiotu...

masz rację Małgoś, że ogólnikowo wpisali... ale może i dobrze... można zgodnie z normalnością zastosować... i ciągniemy analogie z oceniania młodzieży...

pozdrawiam

Małgoś16-01-2005 15:01:14   [#04]

taaak AnJA...;-)

jesteście pewni...?

a ja dzis usłyszałam pytanie, kiedy zbiera się ...Rada Dopuszczniowa i bynajmniej nie było to z ust laika ...;-)

Leszek16-01-2005 15:07:59   [#05]

rozporz. o ocenianiu - § 21. 1.  Do słuchaczy szkół dla dorosłych stosuje się odpowiednio przepisy § 2 ust.1 pkt 1 i ust. 2, § 3, § 4 ust. 1, § 5, § 6 ust. 1 i 2, § 8, § 10 ust. 1 i 9, § 11 ust. 1-4, § 12 ust. 1 i 2, § 14, § 15 ust. 1 -3, 7 - 10 i 14 – 16, § 16 ust. 1i 2, § 17 ust. 1, 2 pkt 1, ust. 3, 4 pkt 1, ust. 5, 6, 7 pkt 1 i ust. 8-10, § 18 ust. 2 i 7 i § 19 ust. 3 i 7-9.

 

- jak chcą robić R Dopuszczeniową to niech sobie robią... widać lubią radzić...

popatrz na zapis z rozporz. i kwestię stosowania § 11 u dorosłych...

i dalej rób jak pisze AnJa...

 

pozdrawiam

zgredek16-01-2005 15:10:29   [#06]
nie wiem, nie mam doświadczenia, ale tak z pozycji laika, to wydaje mi się, że rada jakowaś powinna być

gdy jeszcze były egzaminy zawodowe dla uczniów (a nie dla absolwentów) to też zwoływana była rada, na kórej nauczyciele poszczególnych przedmiotów deklarowali dopuszczenia do egzaminów
Leszek16-01-2005 15:16:00   [#07]

tak na wszelki wypadek Bożeno?

pozdrawiam

Małgoś16-01-2005 15:24:37   [#08]

Leszku

ale mnie tę niepewność zasiał organ nadzoru pedagogicznego :-(

więc sama nie wiem, czy zwoływac na gwałt RP, czy ...zaufać AnJi i Tobie, choć nie mam tej Waszej pewności ;-)

Leszek16-01-2005 15:28:06   [#09]

to przedsykutuj to z wizytatorem... spójrz na to jako element prowadzący do sklasyfikowania słuchacza... czy każdy element tego oceniania musi być potwierdzany RP? przepisy pozmieniały się w tym względzie przez kilkanaście lat dość poważnie...

pozdrawiam

zgredek16-01-2005 15:43:29   [#10]
Leszku - to faktycznie było dawno, to ja już nie mieszam Małgoś;-)
Małgoś16-01-2005 15:44:39   [#11]

dzięki Leszku :-)

wszystko jest ok, jesli słuchacz ma pozytywne wyniki z prac kontrolnych (tu tez mam pytanie - czy może byc więcej prac kontrolnych niż 1 szt. w semestrze?),

ale jeśli ma np. zna jakims przedmiocie oceny ndst (za prace), to sie go wtedy NIE DOPUSZCZA, prawda?

No i kto podejmuje taką decyzję? I czy to nie powinno gdzies być zapisane?

Leszek16-01-2005 17:26:59   [#12]

1. co najmniej 1 praca kontrolna z każdego przedmiotu - chcesz robić więcej, nie widzę przeszkód, ale uprzedź na początku semestru słuchaczy.

2. W przypadku gdy słuchacz otrzymał ocenę negatywną z pracy kontrolnej, jest obowiązany wykonać, w terminie określonym przez nauczyciela prowadzącego dane zajęcia edukacyjne, drugą pracę kontrolną. jeśli dostaje pozytywną to podchodzi do egzaminu.

pozdrawiam

 

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia  7 września 2004r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 199, poz. 2046)

Rozdział 3

Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie słuchaczy w szkołach dla dorosłych

 

 

§ 21. 1Do słuchaczy szkół dla dorosłych stosuje się odpowiednio przepisy § 2 ust.1 pkt 1 i ust. 2, § 3, § 4 ust. 1, § 5, § 6 ust. 1 i 2, § 8, § 10 ust. 1 i 9, § 11 ust. 1-4, § 12 ust. 1 i 2, § 14, § 15 ust. 1 -3, 7 - 10 i 14 – 16, § 16 ust. 1i 2, § 17 ust. 1, 2 pkt 1, ust. 3, 4 pkt 1, ust. 5, 6, 7 pkt 1 i ust. 8-10, § 18 ust. 2 i 7 i § 19 ust. 3 i 7-9.

2. W szkole dla dorosłych funkcjonującej przy zakładzie karnym lub areszcie śledczym opinię, o której mowa w § 6 ust. 1, wydaje psycholog zatrudniony                      w zakładzie karnym lub areszcie śledczym.

3. W szkole dla dorosłych zachowania nie ocenia się.

4. W szkole dla dorosłych oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych według skali, o której mowa w § 12 ust. 2, ustala się po każdym semestrze. Oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych stanowią podstawę do promowania słuchacza na semestr programowo wyższy lub ukończenia przez niego szkoły.

        5. W szkole dla dorosłych słuchacz jest promowany po każdym semestrze.

 

§ 22. 1. Podstawą oceniania i klasyfikowania słuchacza w szkole dla dorosłych prowadzonej w formie zaocznej są egzaminy semestralne przeprowadzane                          z poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania.

2. Do egzaminu semestralnego w szkole dla dorosłych prowadzonej w formie zaocznej dopuszcza się słuchacza, który uczęszczał na obowiązkowe konsultacje oraz uzyskał z wymaganych ćwiczeń i prac kontrolnych oceny uznane za pozytywne w ramach wewnątrzszkolnego oceniania. W przypadku gdy słuchacz otrzymał ocenę negatywną z pracy kontrolnej, jest obowiązany wykonać, w terminie określonym przez nauczyciela prowadzącego dane zajęcia edukacyjne, drugą pracę kontrolną.

3. Do egzaminu semestralnego w szkole dla dorosłych prowadzonej w formie zaocznej może być również dopuszczony słuchacz, który nie uczęszczał z przyczyn usprawiedliwionych na obowiązkowe konsultacje, jeżeli z wymaganych ćwiczeń                   i prac kontrolnych uzyskał oceny uznane za pozytywne w ramach wewnątrzszkolnego oceniania.

4. Słuchacz szkoły dla dorosłych prowadzonej w formie zaocznej, który                      z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu semestralnego                         w wyznaczonym terminie, zdaje ten egzamin w terminie dodatkowym, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.

5. Termin dodatkowy, o którym mowa w ust. 4, wyznacza się
po zakończeniu semestru jesiennego nie później niż do końca lutego lub po zakończeniu semestru wiosennego nie później niż do dnia 15 września.

6. W szkole dla dorosłych prowadzonej w formie zaocznej egzamin semestralny       z języka polskiego, języka obcego i matematyki składa się z części pisemnej i części ustnej. Z pozostałych zajęć edukacyjnych egzaminy semestralne zdaje się w formie ustnej, z zastrzeżeniem § 23 ust. 1-3.

7. Oceny z części pisemnej i części ustnej egzaminów semestralnych, o których mowa w ust. 6, ustala się według skali, o której mowa w § 12 ust. 2.

8. W szkole dla dorosłych prowadzonej w formie zaocznej egzamin semestralny   z zajęć praktycznych ma formę zadania praktycznego.

 

§ 23. 1. W szkole zasadniczej i zasadniczej szkole zawodowej dla dorosłych prowadzonej w formie zaocznej, oprócz egzaminów semestralnych, o których mowa w § 22 ust. 6, słuchacz zdaje w I i II semestrze egzamin semestralny, w formie pisemnej, z jednego przedmiotu zawodowego, a w semestrach programowo wyższych - z dwóch przedmiotów zawodowych.

2. W średnich szkołach ponadpodstawowych i szkołach ponadgimnazjalnych dla dorosłych prowadzących kształcenie zawodowe w formie zaocznej, z zastrzeżeniem ust. 3, słuchacz zdaje w semestrach I-IV egzamin semestralny, w formie pisemnej,             z jednego przedmiotu zawodowego, a w semestrach programowo wyższych - z dwóch przedmiotów zawodowych.

3. W szkole policealnej i szkole pomaturalnej prowadzonej w formie zaocznej słuchacz zdaje w każdym semestrze egzaminy semestralne, w formie pisemnej,           z dwóch przedmiotów zawodowych podstawowych dla zawodu, w którym się kształci.

4. Wyboru przedmiotów zawodowych, o których mowa w ust. 1-3, dokonuje rada pedagogiczna. Decyzję w tej sprawie podaje się do wiadomości słuchaczy na pierwszych zajęciach w każdym semestrze.

 

§ 24. 1. Słuchacz szkoły dla dorosłych prowadzonej w formie zaocznej może być zwolniony z części ustnej egzaminu semestralnego, o którym mowa w § 22 ust. 6, jeżeli z części pisemnej tego egzaminu otrzymał ocenę co najmniej bardzo dobrą oraz w ciągu semestru był aktywny na zajęciach, a z wymaganych ćwiczeń i prac kontrolnych uzyskał oceny uznane za pozytywne w ramach wewnątrzszkolnego oceniania.

2. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, jest równoznaczne ze zdaniem egzaminu semestralnego i uzyskaniem z danych zajęć edukacyjnych semestralnej oceny klasyfikacyjnej zgodnej z oceną uzyskaną z części pisemnej egzaminu semestralnego.

 

§ 25. Egzaminy semestralne w szkole dla dorosłych prowadzonej w formie zaocznej przeprowadza się w trybie określonym w statucie szkoły.

 

§ 26. 1.  Słuchacz szkoły dla dorosłych może zdawać egzamin poprawkowy                 w przypadku uzyskania niedostatecznej semestralnej oceny klasyfikacyjnej z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych.

2. Egzaminy poprawkowe są przeprowadzane po każdym semestrze.

3. Egzamin poprawkowy przeprowadza nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne po zakończeniu semestru jesiennego w terminie do końca lutego i po zakończeniu semestru wiosennego w terminie do dnia 15 września.

4. Egzamin poprawkowy z języka polskiego, języka obcego i matematyki składa się z części pisemnej i części ustnej. Z pozostałych zajęć edukacyjnych egzamin poprawkowy zdaje się w formie ustnej.

5. Egzamin poprawkowy nie dotyczy zajęć edukacyjnych, z których słuchaczowi wyznaczono, zgodnie z § 22 ust. 4, dodatkowy termin egzaminu semestralnego, oraz zajęć edukacyjnych, z których przystępuje on do egzaminu klasyfikacyjnego.

 

§ 27. 1.  Słuchaczowi szkoły dla dorosłych powtarzającemu semestr przed upływem 3 lat od daty przerwania nauki zalicza się te obowiązkowe zajęcia edukacyjne, z których uzyskał poprzednio semestralną ocenę klasyfikacyjną wyższą od oceny niedostatecznej, i zwalnia się go z obowiązku uczęszczania na te zajęcia.

2.  Słuchaczowi, który w okresie 3 lat przed rozpoczęciem nauki w szkole zdał egzaminy eksternistyczne z zakresu poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, zalicza się te zajęcia                     i zwalnia się go z obowiązku uczęszczania na nie.

3. W przypadku zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się „zwolniony z obowiązku uczęszczania na zajęcia” oraz podstawę prawną zwolnienia.

         4. W przypadku zwolnienia, o którym mowa w ust. 2, w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się „zwolniony z obowiązku uczęszczania na zajęcia” oraz podstawę prawną zwolnienia. Zwolnienie jest równoznaczne z otrzymaniem semestralnej oceny klasyfikacyjnej z danych zajęć edukacyjnych zgodnej z oceną uzyskaną w wyniku egzaminu eksternistycznego.

 

§ 28. 1. Dyrektor szkoły dla dorosłych:

     1)  zwalnia słuchacza z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu w całości, jeżeli przedłoży on:

a)   uzyskane przed rozpoczęciem nauki w szkole świadectwo zdanego egzaminu na tytuł robotnika wykwalifikowanego (czeladnika) lub dyplom mistrza                 w zawodzie, w którym się kształci,

b)   zaświadczenie wydane przez pracodawcę, potwierdzające przepracowanie
w zawodzie, w którym się kształci, okresu co najmniej równego okresowi trwania nauki zawodu, przewidzianemu dla danego zawodu;

     2)  zwalnia słuchacza z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu w całości lub w części, jeżeli przedłoży on:

a)   uzyskane przed rozpoczęciem nauki w szkole świadectwo zdanego egzaminu na tytuł robotnika wykwalifikowanego (czeladnika) lub dyplom mistrza                 w zawodzie wchodzącym w zakres zawodu, w którym się kształci,

 b)   zaświadczenie wydane przez pracodawcę, potwierdzające przepracowanie              w zawodzie wchodzącym w zakres zawodu, w którym się kształci, okresu co najmniej równego okresowi trwania nauki zawodu, przewidzianemu dla zawodu wchodzącego w zakres zawodu, w którym się kształci,

c)   zaświadczenie wydane przez pracodawcę, potwierdzające zatrudnienie                 w zawodzie, w którym się kształci, lub w zawodzie wchodzącym w zakres zawodu, w którym się kształci.

2. Zaświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 lit. c, przedkłada się dyrektorowi szkoły w każdym semestrze, w którym słuchacza obowiązuje odbycie praktycznej nauki zawodu.

3. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, może nastąpić po stwierdzeniu przez dyrektora szkoły na podstawie przedłożonych dokumentów, że zawód, wchodzący w zakres zawodu, w którym słuchacz się kształci, odpowiada w zakresie kwalifikacji zawodowych zawodowi, w którym słuchacz się kształci.

4. Słuchacz, który został zwolniony w części z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu jest obowiązany uzupełnić pozostałą część praktycznej nauki zawodu        w sposób i w trybie określonych w statucie szkoły.

5. W przypadku zwolnienia słuchacza w całości lub w części z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się „zwolniony odpowiednio w całości lub w części z praktycznej nauki zawodu” oraz podstawę prawną zwolnienia.

 

§ 29. Słuchacz kończy szkołę podstawową, gimnazjum, szkołę ponadgimnazjalną lub dotychczasową szkołę ponadpodstawową:

1) jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się semestralne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w semestrze programowo najwyższym oraz semestralne oceny klasyfikacyjne                            z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się              w semestrach programowo niższych w szkole danego typu, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej;

2) w przypadku szkoły podstawowej i gimnazjum - jeżeli ponadto przystąpił odpowiednio do sprawdzianu lub egzaminu, o których mowa w § 30,                     z zastrzeżeniem § 46 ust. 3.

Bogp16-01-2005 17:29:53   [#13]
A te prace kontrolne to jak długo muszą być przechowywane? Są przecież podstawą do wypłacenia wynagrodzenia za ich sprawdzenie...

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]