Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Pismo Ministra ENiS z dn. 22.12.2004r.
strony: [ 1 ]
janzg03-01-2005 14:02:38   [#01]

Nr pisma GPM-MG-222/2004

w piśmie tym Pan Minister przedstawia infornmacje dotyczące kosztów i organizacji egzaminów zewnętrznych w roku 2005

cytuję wytłuszczony fragment:

"..... Obciążenia szkoły w tym zakresie zostały zatem zmniejszone, a nie zwiększone. Dlatego nie ma podstaw do odrębnego wynagradzania nauczycieli za udział w przeprowadzeniu egzaminu maturalnego........"

 

Pismo jest skierowane do Marszałków Woj., Starostów i Prezydentów Miast

------------------------------------

:))))))

opadła mi szczęka

i nie tylko

Majka03-01-2005 14:14:07   [#02]
Jakim cudem?
Wyliczyli pewno, że do tej pory było więcej ustnych (wszystkie przedmioty), teraz tylko j.polski i języki. Co prawda zdają wszyscy, bo nie ma zwolnień po pisemnych, ale może w sumie wychodzi mniej godzin na ustne?

Indywidualnie też mi szczęka opada, bo pytam popołudniami i w soboty , a tu piszą: "nie ma podstaw do odrębnego wynagradzania nauczycieli za udział w przeprowadzeniu egzaminu maturalnego"  :(
AnJa03-01-2005 14:30:40   [#03]
W sumie to faktycznie może być trochę mniej - bo jednak były 3 przedmioty minus zwolnieni (u nas ok.30%), są 2 z ewentualnym ogonkiem(dodatkowy obcy, mniejszości).

Czasu trochę więcej trzeba planować (j.polski zwłaszcza).

Więc organizacyjnie z punktu widzenia egzaminu w szkole coś niby podobnego.

Faktycznie jednak musze dodać do tego jeszcze 50% czasu - bo to udział moich nauczycieli w szkole sąsiada. (50% bo jednego daję tylko).

A tak naprawdę to przerąbane w ogóle, bo:
- sąsiad ma 50 zdających, ja 270 - to niby czemu on ma mi dawać ludzi?
- z gimnazjum sąsiednim wstępnie się dogadałem - ale bez dezorganizowania zajęć (czyli popołudnia, soboty) - czyli kłopot przewiduję,
-u mnie dotychczas za maturę płaciłem jak za nadgodziny.

................................
Już mi sie nawet iść upić nie chce:-(
................................
Te wybory to kiedy niby mają być?
Dżoana03-01-2005 16:02:41   [#04]
No tak, ale nauczyciel np. matematyki nie będzie miał ustnych, a nauczyciele języków mają pracować za darmo??? Inni będą mieli wolne, ale co tam...
bogna04-01-2005 09:32:53   [#05]

rachunek za maturę

Samorządy same muszą ponieść wydatki związane z organizacją nowej matury - wynika z listu ministra edukacji....

http://www.samorzad.pap.pl/?id=12907915&klucz=GAZETA-PRASA&grupa_menu=gaz

Dżoana04-01-2005 17:31:14   [#06]

Bogna

nie mogę tego znaleźć. Pomóż.
bogna04-01-2005 17:49:15   [#07]

to ja - sierota komputerowa - znowu coś pochrzaniłam :-(

może tak będzie dobrze?

http://www.samorzad.pap.pl/?id=12907915&grupa_menu=gaz&menu_item=wyciete&klucz=GAZETA-PRASA

Dżoana04-01-2005 17:51:43   [#08]

Dzięki

Wszystko było OK, tylko ja taka sierota :-) Ślepa jestem :-)))
bogna04-01-2005 17:54:38   [#09]

nie :-)

to ja - sierota, nie umiem zrobić tak,żeby od razu otworzył się ten artykuł :-(

Dżoana04-01-2005 18:06:30   [#10]

:-)))

.
janzg04-01-2005 18:36:32   [#11]

inny cytat z pisma Pana Ministra:

"..Uprzejmie wyjaśniam, że przeprowadzenie egzaminu maturalnego jest zadaniem statutowym szkoły. Szkoła ma nie tylko wyposażyć ucznia(absolwenta) w odpowiednią wiedzę i umiejętności, ale także zapewnić przeprowadzenie egzaminów określonych przepisami prawa. ..."

Art.7. ust. 1. Szkołą publiczną jest szkoła, która:   pkt. 5) realizuje ustalone przez ministra  właściwego  do  spraw  oświaty  i wychowania zasady oceniania, klasyfikowania i  promowania  uczniów  oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów.

 ust. 3. Szkoła  niepubliczna  może  uzyskać  uprawnienia  szkoły  publicznej wymienione w ust.2, jeżeli:   pkt. 3)  stosuje   zasady   klasyfikowania   i   promowania   uczniów   oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów, o których mowa w ust.1 pkt  5, z wyjątkiem egzaminów wstępnych,  

oraz

Art.39. ust. 1. Dyrektor szkoły lub placówki w szczególności: pkt. 8)  odpowiada  za  właściwą  organizację  i  przebieg sprawdzianu i egzaminów, o których mowa w art.9 ust.1, przeprowadzanych w  szkole  lub placówce.      

----------------------------------------------

1. Czy Pan Minister powołując się na artykuły (te czerwone) ustawy o systemie oświaty chcąc uzasadnić swoje stanowisko przypadkiem nie tłumaczy między innymi nam, że "czarne - to już nie białe - ale różowe"?

2. Czy z tego, że mamy stosować się do zasad można wywodzić twierdzenie, że nauczyciele i dyrektor mają pracować za darmo??? - czy "eksperci", którzy przygotowali Panu Ministrowi tę odpowiedź nie otrzymali stosownej zapłaty???

3. Natomiast, to że zadaniem statutowym szkoły jest egzaminowanie absolwentów i to przez 5 lat moim zdaniem jest zwykłą nadinterpretacją prawa. Jeśli jest inaczej, to chciałbym poznać taki przepis prawny mówiący o tym WPROST.

RomanG04-01-2005 18:38:55   [#12]

janzg?

Będziesz drążył tę sprawę?
janzg04-01-2005 18:40:28   [#13]
tak
RomanG04-01-2005 18:42:24   [#14]
Co zamierzasz?
janzg04-01-2005 18:45:25   [#15]

nie bardzo ogę zrozumieć stanowisko nauczycielskich związków zawodowych

MOŻE W KOŃCU BY SIĘ RUSZYLI

RomanG04-01-2005 19:16:34   [#16]
Jeżeli minister uważa, że egzaminowanie absolwentów przez 5 lat jest zadaniem statutowym szkoły, to jaka jest wyższa instancja, która mogłaby to podważyć?
janzg04-01-2005 19:21:44   [#17]

podstawą rozporządzeń ministra są ustawy.......

a w Sejmie, jest bardzo duża reprezentacja ZNP - nauczycieli - niestety byłych

janzg04-01-2005 20:25:42   [#18]

w tym samym dniu tzn 22.12.2004r w Sejmie odbyła się interesująca debata nad poprawkami senackimi do ustawy budżetowej

Nad 26 poprawką senacką do ustawy budżetowej debata była burzliwa.

— poprawkę 26., która ze środków Funduszu Pożyczek i Kredytów Studenckich przeznaczałaby kwotę 20 mln zł na rezerwę celową w pozycji 14: Dofinansowanie kosztów wdrożenia reformy oświaty;

 

 

np. Jeden z głosów:

Poseł Ewa Kantor

Otóż chcę powiedzieć, w przeciwieństwie do moich przedmówców, że Fundusz Kredytów i Pożyczek Studenckich nie sprawdza się, ponieważ on nie pomaga studentom, a pieniądze zarabiają banki i w związku z tym ponieważ są niewłaściwie kierowane środki, fundusz jest niewykorzystany przez studentów, bo motywuje do tego, aby wspierać banki, a nie wspierać studenta. Należy inaczej urządzić tę instytucję. Natomiast pieniądze są w zupełności w tym roku niewykorzystane, zero zł było wykorzystanych z tego funduszu, więc jesteśmy za tym, by 20 mln zł przeznaczyć na rezerwę reformy oświaty. Dlaczego? Bo wiemy, w jak nieudolny sposób rząd przeliczył koszty egzaminu nowej matury i że nie ma w ogóle zamiaru zapłacenia nauczycielom za nową maturę zewnętrzną, proszę państwa, i wewnętrzną. Nie jest w stanie policzyć kosztów. To jest wielki skandal, z jakim mamy do czynienia, ale uważamy, że ta kwota dla bezpieczeństwa i całej strony biurokratycznej, i prac wykonywanych przez nauczycieli jest konieczna.

 

inny głos

 

Poseł Aldona Michalak:

Panie Marszałku! Panie i Panowie Posłowie! Pani Minister! Poprawka 26. bardzo zbulwersowała posłów Komisji Finansów Publicznych, i to niezależnie od przynależności klubowej. Informacja, jaką przekazała nam pani minister, brzmi: kwota 80 mln zł przeznaczona w roku bieżącym na fundusz pożyczek i kredytów studenckich nie została w ogóle wykorzystana. Jednocześnie minister finansów planuje na rok 2005 kwotę 150 mln zł, jeśli chodzi o ten fundusz, a minister edukacji pragnie jego uszczuplenia o 20 mln zł i przeznaczenia tych pieniędzy na dofinansowanie kosztów wdrożenia reformy oświaty. Z powyższych danych wynika, iż pieniądze przeznaczone dla studentów na pożyczki i kredyty są nie do wzięcia. Ministerstwo proponuje studentom lizanie przez szybkę, zamiast realnych pieniędzy. Tragiczna sytuacja finansowa polskich rodzin, polskich dzieci i polskiej młodzieży stanowi barierę nie do przebicia w zdobywaniu wykształcenia i w wydobywaniu się z nędzy. A co proponuje rząd? Proponuje pożyczki i kredyty studenckie – szyld i nic więcej. Czy dokonano analizy, dlaczego z kwoty 80 mln zł nie skorzystał ani jeden student? Jak skonstruowano warunki jego udzielenia? Jeżeli dobrze pamiętam, to jednym z warunków zabezpieczenia jest poręczenie osób posiadających stałą pracę i wysoką płacę. Czy wobec tego fundusz ten nie jest tylko formą zaskórniaków dla rządu, które i tak zostaną przeznaczone na zupełnie inny cel? Dziękuję bardzo.

 

-----------------

jak myślicie,

- stanowisko Rządu - było za odrzuceniem poprawki czy za przyjęciem tej poprawki???

beera04-01-2005 20:31:48   [#19]

janie

a nie chcesz opracować pisma, ktore byśmy rozpowszechnili?

Związek Miast polskich, powiatów, itp

Piszesz, ze nie chcesz tego tak zostawić

Mozna dotrzeć do Pani poseł Szumilas z PO- sejmowa komisja edukacji

Marek Pleśniar04-01-2005 21:06:16   [#20]
popieram!
janzg04-01-2005 21:13:38   [#21]

http://orka.sejm.gov.pl/SQL.nsf/glosowania?OpenAgent&4&94&27

też  :)

tylko pytanie: DO KOGO?

beera05-01-2005 09:05:22   [#22]

zastanawiam się

bo można rzecz rozszerzyć i po prostu zlożyć skargę

Jesli chodzi n-li sprawa jest prosta- do rzecznika- praca nieopłacana.

MOżna wystosować pismo do MENIS- ale tam muszą być pytania, stanowiska, to oni mają w nosie.

Gdyby rzecz poszerzyć o tę Twoją wątpliwość:
Natomiast, to że zadaniem statutowym szkoły jest egzaminowanie absolwentów i to przez 5 lat moim zdaniem jest zwykłą nadinterpretacją prawa. Jeśli jest inaczej, to chciałbym poznać taki przepis prawny mówiący o tym WPROST.

rzecz mogłaby nabrać większych rozmiarów- bardziej medialnych, w sensie- gazeta jakaś- ale nie oświatowa, bo to niszówki są

 PO mnie zdumiało- przyznam się :-(

agabu05-01-2005 09:31:00   [#23]

Zastanawiajmy się dalej

może wszystko o czym pisze asia należałoby wykonać jednocześnie. Tzn. RPO, ZZ-ty, MENIS, sejmowa komisja?
janzg05-01-2005 09:36:19   [#24]

Asiu

wczoraj wysłałem na priva ale widocznie nieaktualnego

Też sądzę, że należałoby zainteresować słabościami i bezsensownymi zapisami w aktach prawnych problemów "maturalnych" jakieś szersze gremium.

Dlatego warto byłoby wypunktować je, np.:

1. Po co??? w terminie do 4 stycznia 2004r. powoływać PZE:

- OKE nie wyrobiło się z przeszkoleniem odpowiedniej ilości egzaminatorów - brak wpisów na listy, więc jak wskazać np. przewodniczącego - patrz zał. nr 3 procedur,

- skoro harmonogram należy ustalić do 3 marca, to czy dziłanie wcześniejsze nie jet zwykłą stratą czasu dla dyrektorów szkół w okolicach nowego roku

itd.

beera05-01-2005 11:15:30   [#25]

już odpisałam janie :-)

ja powiem szczerze- w meritum nie jestem tu fachowcem

natomiast ze wzgledu na charakter sprawy- bardzo szerokiej, uważam, że patrząc na problem pod róznymi kątami możemy zainteresować różnych adresatów.

Tylko.. . musielibyśmy opracować pewne tezy główne i wokół nich się pokręcić

bogna05-01-2005 15:01:53   [#26]

całe pismo

znalazłam http://www.samorzad.pap.pl/?id=12907943&tryb=sg&styl=1&klucz=GAZETA-OKLADKA-2&data=2005-01-05%2014%3A49%3A58

 i wklejam

MINISTER

EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU Warszawa, 2004-12-

GPM-MG- /2004

 

Marszałkowie Województw,

Starostowie,

Prezydenci Miast

Szanowni Państwo,

zgodnie z obietnicą, którą złożyłem Państwu w piśmie z 10 listopada b.r., przedstawiam informacje dotyczące kosztów oraz organizacji egzaminów zewnętrznych w 2005 roku.

W ostatnich miesiącach przedstawiciele jednostek samorządu

terytorialnego przekazywali do Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu swoje obawy, że organy prowadzące szkoły będą musiały ponosić dodatkowe, duże wydatki na przygotowanie i przeprowadzenie egzaminów zewnętrznych, w tym szczególnie egzaminu maturalnego. Także niektórzy dyrektorzy szkół i nauczyciele uważają, że egzamin maturalny powoduje zwiększenie zadań szkoły, które powinno być zrekompensowane dodatkowym wynagrodzeniem nauczycieli, np. za udział w pracach zespołów egzaminacyjnych.

Uprzejmie wyjaśniam, że przeprowadzenie egzaminu maturalnego jest zadaniem statutowym szkoły. Szkoła ma nie tylko wyposażyć ucznia (absolwenta) w odpowiednią wiedzę i umiejętności, ale także zapewnić przeprowadzenie egzaminów określonych przepisami prawa. Z art. 7 ust. 1 pkt 5 oraz ust. 3 pkt 3 ustawy o systemie oświaty wynika, że szkoły publiczne

i niepubliczne są obowiązane do realizowania ustalonych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów. Natomiast art. 39 ust. 1 pkt 8 ustawy o systemie oświaty nakłada na dyrektora szkoły odpowiedzialność za właściwą organizację i przebieg sprawdzianów i egzaminów przeprowadzanych w szkole.

Szkoła uczestnicząc w

przeprowadzaniu egzaminu maturalnego czyni to dla swoich absolwentów. Jest to zadanie o mniejszym zakresie niż dotychczasowe zadania realizowane przy przeprowadzaniu egzaminu dojrzałości (tzw. “starej matury”), ponieważ organizatorem egzaminu jest Centralna Komisja Egzaminacyjna oraz okręgowe komisje egzaminacyjne. Szczegółowe zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, okręgowych komisji egzaminacyjnych i szkół (w tym dyrektorów i nauczycieli) przy przeprowadzaniu egzaminu maturalnego określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. Nr 199 poz. 2046). W ramach reformy systemu oświaty wprowadzono zamiast egzaminu dojrzałości zewnętrzny egzamin maturalny, składający się z dwóch części: ustnej – ocenianej w szkole, oraz pisemny – oceniany przez zewnętrznych egzaminatorów wpisanych na listy prowadzone przez okręgowe komisje egzaminacyjne. Należy podkreślić, że obecna część ustna tego egzaminu, zdawana tylko z dwóch przedmiotów, jest zdecydowanie mniejszym zadaniem dla szkoły niż ustny egzamin dojrzałości (“stara matura”) z wielu przedmiotów.

W części pisemnej egzaminu maturalnego, inaczej niż to było w przypadku egzaminu dojrzałości,

sprawdzanie i recenzowanie prac oraz ustalanie ich ocen odbywa się poza szkołą - tak więc nie obciąża nauczycieli pracujących w tej szkole. Organizacja egzaminu maturalnego nie przewiduje również poprawkowej sesji w ostatnim tygodniu sierpnia. Nauczycieli zobowiązuje się jedynie do nadzorowania przebiegu części pisemnej egzaminu zdawanego przez absolwentów szkoły. Obciążenia szkoły w tym zakresie zostały zatem zmniejszone, a nie zwiększone. Dlatego nie ma podstaw do odrębnego wynagradzania nauczycieli za udział w przeprowadzeniu egzaminu maturalnego.

Ministerst

wo Edukacji Narodowej i Sportu nigdy natomiast nie kwestionowało konieczności zrekompensowania nauczycielom kosztów dojazdu do pracy w zespole egzaminacyjnym w innej szkole. Koszty te powinny być zwrócone na podstawie delegacji służbowej, przez dyrektora szkoły, w której jest zatrudniony nauczyciel. Następnie organ prowadzący szkołę obciąży notą zbiorczą właściwą okręgową komisję egzaminacyjną. Optymalnym rozwiązaniem będzie jednak powoływanie w skład zespołów egzaminacyjnych osób pracujących na terenie danej jednostki terytorialnej.

Niektóre

jednostki samorządu i dyrektorzy szkół zgłaszają potrzebę zwiększenia nakładów na dodatkowe inwestycje związane z przeprowadzaniem egzaminów zewnętrznych. Przypominam, że organ prowadzący szkołę otrzymuje w części oświatowej subwencji ogólnej środki na realizowanie przez szkoły ich wszystkich zadań statutowych, w tym także zapewnienie warunków do przeprowadzenia egzaminu maturalnego. Zaznaczyć przy tym należy, że główne koszty związane z przygotowaniem i przeprowadzeniem egzaminu maturalnego (opracowanie, recenzowanie, druk i dystrybucja arkuszy na egzamin pisemny oraz opracowanie i dystrybucja pytań na egzamin ustny z języka obcego nowożytnego, redystrybucja arkuszy egzaminacyjnych i ich sprawdzenie, szkolenie i wynagrodzenie egzaminatorów zewnętrznych, wypisanie i wydruk świadectw dojrzałości) ponoszą Centralna Komisja Egzaminacyjna i okręgowe komisje egzaminacyjne. Te jednostki zapewnią także taki sposób dystrybucji arkuszy egzaminacyjnych, aby szkoły nie musiały przygotowywać specjalnych pomieszczeń do ich przechowywania. Materiały egzaminacyjne do przedmiotów zdawanych przez większą liczbę absolwentów (np. jęz. polskiego czy jęz. angielskiego) będą dostarczane do szkół najwcześniej w dzień poprzedzający egzamin i to tylko w ilościach potrzebnych do przeprowadzenia egzaminu w danym dniu. Dla uniknięcia przetrzymywania materiałów egzaminacyjnych proponuję wykorzystanie dotychczasowej praktyki stosowanej przez dyrektorów wielu szkół przy organizacji egzaminu dojrzałości, którzy przy przechowywaniu materiałów egzaminacyjnych współpracowali z lokalnymi instytucjami, np. bankami lub komisariatami policji.

Dyrektor szkoły jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo materiałów egzaminacyjnych od chwili odebrania ich od okręgowej komisji egzaminacyjnej do czasu zakończenia egzaminu i ponownego przekazania arkuszy okręgowej komisji egzaminacyjnej

.

Dla przeprowadzenia egzaminu maturalnego niezbędne będą takie same urządzenia (komputery, odtwarzacze CD), jakie są wykorzystywane w czasie normalnych zajęć dydaktycznych i jakie były wymagane przy przeprowadzaniu egzaminu dojrzałości. Ze względu na zwiększoną skalę egzaminów z języków obcych, może zaistnieć w niektórych szkołach konieczność dokupienia sprzętu umożliwiają

cego przeprowadzenie egzaminu zgodnie z wymaganiami, ale będzie to inwestycja wieloletnia, wykorzystywana także w codziennej pracy szkoły.

Jednocześnie przypominam, że dla właściwej realizacji zadań statutowych szkoła powinna zapewnić uczniom możliwość korzystania m.in. z pomocy naukowych (art. 67 ust. 1 ustawy o systemie oświaty).

Informuję także, iż egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe w roku 2004/2005 będzie przeprowadzany

na takich samych zasadach jak w roku szkolnym 2003/2004.

Szanowni Państwo

,

realizacja

przez rząd polityki oświatowej i pomyślne wdrożenie reformy systemu edukacyjnego nie byłyby możliwe bez wsparcia jednostek samorządu terytorialnego. Dlatego jeszcze raz dziękuję Państwu za wszystko co dotychczas uczyniliście dla spraw polskiej szkoły. Jestem przekonany, że także “nową maturę”, zrealizujemy wspólnie z korzyścią dla polskiej młodzieży.

Z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku życzę Państwu kolejnych sukcesów w działalności publicznej oraz wszelkiej pomyślności w życiu osobistym.

Majka05-01-2005 15:48:32   [#27]

zrealizujemy "wspólnie" ;)

(...)Nauczycieli zobowiązuje się jedynie (!) do nadzorowania przebiegu części pisemnej egzaminu zdawanego przez absolwentów szkoły. Obciążenia szkoły w tym zakresie zostały zatem zmniejszone, a nie zwiększone. Dlatego nie ma podstaw do odrębnego wynagradzania nauczycieli za udział w przeprowadzeniu egzaminu maturalnego.(...)

A USTNE? NAUCZYCIELE NIE MUSZĄ?
zgredek05-01-2005 15:51:02   [#28]
ukazało się także dzisiaj(!)

na stronie MENiS,

http://www.menis.gov.pl/menis_pl/listy_ministra/list_22_12_2004.php
Grana05-01-2005 16:26:24   [#29]
SZKODA SŁÓW!!!!!!!
Leszek05-01-2005 17:38:00   [#30]

wreszcie jest stanowisko MENiSu...

dotąd nie było żadnego...

pozdrawiam

zgredek05-01-2005 17:40:04   [#31]
i można się teraz do tego stanowiska odnieść
bogna10-01-2005 15:51:48   [#32]
"Gazeta Krakowska": Słony rachunek za egzamin

"Pieniądze dla nauczycieli pracujących w komisjach egzaminacyjnych, sejfy zabezpieczające pytania czy odtwarzacze DVD to problem dyrektorów szkół, tak jak i sama matura" - tak napisał w piśmie adresowanym do marszałków i starostów Mirosław Sawicki, minister edukacji narodowej i sportu, proponując, by przy przechowywaniu tajnych materiałów dyrektorzy skorzystali z pomocy... banków czy policji, informuje "Gazeta Krakowska.

- To paranoja - komentuje Piotr Igar-Makowski, dyrektor XXXI LO w Krakowie podkreślając, że jego nauczyciele będą go skarżyć za łamanie kodeksu pracy.

Dyrektorzy w październiku ub. roku podliczyli koszty związane z przeprowadzeniem matury. Stanisław Pietras, dyrektor V LO skalkulował, że aby zapłacić nauczycielom za pracę w komisjach, a także tym, którzy będą mieli ewentualne zastępstwa, potrzeba mu 70 tysięcy złotych. Zdzisław Kusztal, dyrektor VIII LO wycenił godziny nadliczbowe na 120 tysięcy. W jego liceum jest aż 418 maturzystów.

Dane trafiły do Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu, w którym miały zapaść decyzje o finansowaniu matury. - I zapadły - Zdzisław Kusztal, dyrektor VIII LO nie ukrywa zdenerwowania. - Minister umył ręce, a problem środków na nowy egzamin mamy wziąć na własne barki.

Nauczyciele VIII LO sporządzili pismo, w którym domagają się od dyrektora wyjaśnień, pytają, czy przewiduje dla nich wynagrodzenie po przekroczeniu ustawowego czasu pracy. Chcą także wiedzieć, jakie sankcje zastosuje wobec tych, którzy odmówią pracy w szkolnym zespole egzaminacyjnym.

Dyrektorzy krakowskich szkół będą domagać się pieniędzy od samorządów. Czy znajdą się one w budżecie miasta?

- Część środków mamy, ale potrzeba ok 2,5 miliona złotych. Nie ukrywam, że jesteśmy rozgoryczeni stanowiskiem ministerstwa. Zostaliśmy sami i będziemy musieli jakoś te pieniądze zebrać - mówi Henryk Bątkiewicz, wiceprezydent Krakowa.(PAP)

janzg11-01-2005 09:53:59   [#33]

".......dyrektor VIII LO wycenił godziny nadliczbowe na 120 tysięcy. W jego liceum jest aż 418 maturzystów."

szacunkowo, przy założeniu, że nauczyciele pracują w PZE obok swoich lekcji - w godzinach zegarowych:

języki obce:

- średnio 3 egzaminowanych na 1 godz (418/3 x 3 członków PZE = 418 godz)

język polski:

- średnio 2 egzaminowanych na 1 godz (418/2 x 3 czł PZE = 627godz.)

RAZEM (ze sporym zapasem):

418 + 627 = 1045 (godzin pracy wszystkich członków PZE)

--------------------------

Jeżeli za 1045 godz wynagrodzenie szacuje się na kwotę 120 000zł, to na miejscu czytelnika tej gazety też byłbym oburzony

Z drugiej stony jeżeli słyszę w jaki sposób "energetycy" zabezpieczają sobie "tyły" oraz jakie udziały na rękę otrzymali pracownicy niektórych prywatyzowanych firm, czy też ile wynosiły odprawy "wysoko wykwalifikowanej" kadry górnictwa - to trochę mniej dziwię się temu dyrektorowi krakowskiej szkoły

janzg27-01-2005 15:42:33   [#34]

"Każdy sobie"

Ze stanowiska zaprezentowanego podczas spotkania w dniu 19 stycznia 2005  pp. Sawickiego Mirosława i Radziwiłł Anny ze związkowcami, wygląda na to, że

"...Ministerstwo nadal podtrzymuje, że nie ma podstaw do płacenia nauczycielom za matury. ....." źródło informacji: Głos Nauczycielski Nr 4/2005 z dnia 26.01.2005r., str. 3

------------------------------------------

Ponieważ, na to forum zaglądają - jak się okazuje - przedstawiciele różnych publikatorów, więc ZGŁASZAM  WAM ten  interesujący TEMAT - PROBLEM(zainteresowanych tematem oceniam na setki tysięcy ludzi) 

-----------------------------------------

przypomnę tylko, że list ministra jak również obecne stanowisko ministerstwa stoi w jawnej sprzeczności z obowiązującym prawem oświatowym

wypunktował to org w innym miejscu forum:

org 04.01.2005 23:43 [#03]

Wnioski:

1.      Uczeń nie oznacza jednocześnie absolwent (art. 3 ust.11 UOSO)

2.      Uczniowie przystępują jedynie do  sprawdzianu i egzamin gimnazjalnego w ostatnim roku nauki (art. 9 ust.1 UOSO)

3.      Aby przystąpić do egzaminu maturalnego należy UKOŃCZYĆ szkołę (art. 9 ust.1 UOSO).

4.      Przeprowadzanie sprawdzianów i egzaminów jest zadaniem okręgowych komisji egzaminacyjnych (art. 9c ust.1 UOSO)

5.      Kompetencje okręgowych komisji egzaminacyjnych w zakresie przygotowywania, przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów określa w drodze rozporządzenia Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania (art. 22 ust.2 pkt 4 lit. e UOSO).

6.      Statut szkoły nie określa praw absolwentów, ani zadań szkoły i nauczyciele w zakresie dotyczącym absolwentów szkoły. (art. 60 UOSO; rozp MEN z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół).

7.      Egzaminy zewnętrzne nie są elementem oceniania wewnatrzszkolnego. Zadań związanych z tymi egzaminami  w zakresie oceniania nie realizują nauczyciele szkoły, w której uczą się uczniowie. (§ 2 i 3 rozp MENiS z dnia 7 września w spr. war. i spos. oceniania i promowania……).

8.      Tylko uczniowie szkoły podstawowej i gimnazjum przystępują do egzaminów zewnętrznych. Zaś do egzaminu maturalnego nie uczniowie  lecz absolwenci (§ 20. 1. rozp MENiS z dnia 7 września w spr. war. i spos. oceniania i promowania……).

9.      Treść § 37. 1.  i § 60. 1 rozp MENiS z dnia 7 września w spr. war. i spos. oceniania i promowania… mówiący o tym, że dyrektor szkoły jest odpowiedzialny za organizację i przebieg egzaminów i sprawdzianów w szkole jest w sprzeczności z Art. 9c ust.2 pkt1 ustawy o systemie oświaty. Przeprowadzanie sprawdzianów i egzaminów, o których mowa w art. 9 ust. 1 należy do szczególnych zadań okręgowych komisji egzaminacyjnych (Art. 9c ust.2 pkt1 UOSO)

10.  Egzamin maturalny jest przeprowadzany dla absolwentów szkól ponadgimnazjalnych: liceów ogólnokształcących, liceów profilowanych, techników, uzupełniających liceów ogólnokształcących i techników uzupełniających (§ 50. 2 rozp MENiS z dnia 7 września w spr. war. i spos. oceniania i promowania……).

11.  Przeprowadzanie sprawdzianów, egzaminów gimnazjalnych i egzaminów maturalnych jest statutowym zadaniem Wydziału Sprawdzianów, Egzaminów Gimnazjalnych i Matur będącego komórką organizacyjną każdej z ośmiu Okregowych Komisji Egzaminacyjnych (§ 5 Statutu OKE w ......... Są to załączniki od 1 do 8 ZARZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 31 marca 1999 r. w sprawie nadania statutów okręgowym komisjom egzaminacyjnym (Monitor Polski Nr 12, poz. 169 i Nr 16, poz.226, z 2001 r. Nr 27, poz. 443 oraz z 2003 r. Nr 50, poz. 777).

AnJa27-01-2005 17:20:12   [#35]
Hmmm

Moj rodzony, pyskaty dosyć a opozycyjny poseł, zapytowywuje się mnie ( pismem dookólnym - zeby nie było, żem takim ważny), co ja o maturze sądzę - bo jemu to z płaceniem sie nie podoba.

Odpowiadając mogę zacytować? Z powołaniem się na źródło, rzecz jasna:-)
janzg28-01-2005 14:55:44   [#36]

AnJa

cóż za pytanie?

to, że minister (były dyrektor CKE) nie chce czytać ze zrozumieniem tekstu (ustaw, rozporządzeń dotyczących oświaty) to trzeba o tym nie tylko mówić ale także przeciwko temu GŁOŚNO protestować.

czytanie ze zrozumieniem - podobno od dawna jest to jeden z mankamentów naszej oświaty

org28-01-2005 21:27:54   [#37]

Na spotkaniu z Panią Dyrektor OKE Łomza w białostockim Mechaniaku w dniu 27.01.2005r. Pani dyrektor stwierdziła, że pismo Ministra jest dla niej prawem. Według mnie prawo stanowi się w inny sposób niż pisanie listów. Ponadto list ten adresowany jest do Marszałków, pPrezydentów i Starostów. Nie czytam cudzych listów, tj. tych które nie są do mnie adresowane. Wobec czego informacje w nim zawarte mnie nie interesują. Chcąc aby dotyczyły również mnie mój OP winien na piśmie podzielić się ze mną informacjami z tego listu.

Oprócz czytania ze zrozumieniem potrzebne jest także logiczne myślenie i skuteczne działanie. Wiedzę trzeba wykorzystywać w praktyce.

Pozdrawiam.

Czy ktoś z forumowiczów był także na tym spotkaniu?

miejscowa gazeta o spotkaniu:

http://www.poranny.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20050128/WYDARZENIA/50127008pl/

org28-01-2005 21:29:43   [#38]

Powtarzam adres. Dziennikarzy wyproszono ze spotkania.

http://www.poranny.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20050128/WYDARZENIA/50127008/-1/wydarzenia

janzg29-01-2005 13:11:41   [#39]
trzeba przyznać, że p. Jarosław Zieliński (były Kurator Suwalski) jako jeden z dwóch posłów PiSu (obok Gosiewskiego) przy okazji głosowania nad 26 poprawką senacką do budżetu (....dodatkowe 20mln na wprowadzanie reformy oświaty w tym matur....) był przeciw jej odrzuceniu - w tym samym czasie innych 39 posłów tego klubu - było za odrzuceniem.
Widać, że rozumie ON i widzi taką potrzebę.

----------------------------
Może warto aby dyrektorzy szkół ponadgimnazjalnych skrzyknęli się i wystosowali
"PROTEST DO MINISTRA ENiS" - przeciwko wprowadzaniu w błąd listem wystosowanym do Marszałków Starostów i Prezydentów Miast przez ministra,

w którym powołuje się, na niezgodne z prawdą uregulowanie prawne, jak również wyliczenia jakoby "...........Obciążenia szkoły w tym zakresie zostały zatem zmniejszone, a nie zwiększone..... "

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]