Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Czy starosta może udzielić karu upomnienia dyrektorowi szkoły?
strony: [ 1 ]
dyrcio16-12-2004 18:03:28   [#01]
Pytanie zasadnicze jest następujące:kto jest pracodawcą dyrektora szkoły?Problem, który mam przed sobą jest następujący.W sierpniu 2004 roku przegrałem z byłą nauczycielką w naszej szkole (rusycystką) sprawę w sądzie pracy.Musiałem zapłacić odszkodowanie w kwocie trzech tysięcy złotych.Ta pani obecnie pracuje w innej szkole, ale.....Ta pani zaczęła pisać skargi między innymi do starosty (pieniądze szczęścia nie dają) i starosta dodszedł do wniosku,że musi ukarać dyrektora szkoły, aby ta pani miała jeszcze większą satysfakcję.Od szkody w budżecie szkoły minęły już prawie cztery miesiące a z kodeksu pracy wynika. że po upływie 3  miesięcy kary udzielić nie można.Czy mam rację ?
janzg16-12-2004 18:06:32   [#02]
podaj starostę do sądu pracy, ciekawe co oni na to?
Marek Pleśniar16-12-2004 18:16:16   [#03]
mopim zdaniem w ogóle nie może bo nie jest bezpośrednim przełożonym dyrektora.
joszka16-12-2004 18:16:53   [#04]

Może pogadaj z

radcą prawnym w starostwie - to wybije z głowy-

Pozdrowienia

bogna16-12-2004 18:17:54   [#05]

eee :-( już gdzieś nam z jakiegoś orzeczenia sądowego wychodziło,

ze tak w ogóle - to może :-(

Marek Pleśniar16-12-2004 18:19:02   [#06]

tak?

 A jak może to co innego - to może;-)

zgredek16-12-2004 19:05:47   [#07]

a niech tam zacytuję klasyka;-)

prawda, że mamy strasznie mądrego Dyrektora?:-)
janzg16-12-2004 19:34:00   [#08]

faktycznie :)

wypowiedź dyplomatyczna i przy tym mało polityczna.....

Ewa z Rz16-12-2004 19:35:13   [#09]

proponuję zajrzeć na wątek: Kara porządkowa dla dyrektora

Oraz przytaczam rzeczony wyżej wyrok SN:

Wyrok z dnia 7 kwietnia 1998 r.
I PKN 70/98
Burmistrz jest uprawniony do wymierzenia kary nagany dyrektorowi szkoły prowadzonej przez gminę.

Chowański Krzysztof16-12-2004 20:01:35   [#10]
Radca prawny w Starostwie będzie reprezentował interes starosty nie dyrektora.
Marek Pleśniar16-12-2004 20:07:50   [#11]
chcecie w dzioba hę?
AnJa16-12-2004 20:12:28   [#12]
Czyżbyś Dyrektorze oferował danie w dziób za pogląd, że "Radca prawny w Starostwie będzie reprezentował interes starosty nie dyrektora"?

Bo jeśli tak, to cieszę się, że wiara w bezstronność prawników na etatach zatrudnionych daną Ci została.

Jednakowoż z opinii o przymiotach Twego umysłu tu dzisiaj wyrażonej niechybnie wycofać sie zmuszony będę.
dyrcio16-12-2004 21:04:34   [#13]
Co jest podstawą prawną  kary dla dyrektora  szkoły? KN i kodeks pracy?
AnJa16-12-2004 21:11:45   [#14]
Pewnie bardziej skomplikowane: Ustawy o samorzadzie i  rozporządzenia o pracownikach jednostek samorządowych chyba teą się tu pojawią.

Bo jakos tę zwierzchniość dysctplinarna uzasadnić trzeba a KP i KN raczej takiej możliwości nie daja.
Ewa z Rz16-12-2004 21:12:57   [#15]

kary porządkowej

upomnienia lub nagany - Kodeks Pracy art 108 (KN odsyła do KP)

kary dyscyplinarnej w przypadku n-la mianowanego lub dyplomowanego (a takim jest dyrektor szkoły) jest KN. Lecz tu mamy przeważnie odwołanie dyra z UoSO, a potem skierowanie na komisję przez nowego dyrka.

Marek Pleśniar16-12-2004 21:20:39   [#16]

AnJA ma rację

To co opisuje zaś ewa jest niestety praktykowane - ale to naciąganie prawa

ale to moje zdanie:-)

Ewa z Rz16-12-2004 21:34:54   [#17]

Hę?

to wyrok SN jest naciąganiem prawa?

Kara porządkowa wynika z KP.

Natomiast to, że burmistrz (wójt, prezydent, starosta czy marszałek) może jej udzielić, to trzeba juz wyprowadzic z innych przepisów - niestety nie mam uzasadnienia tego wyroku, a to na pewno tam sie znajduje.

Jan z T17-12-2004 01:58:46   [#18]

Żartobliwie, ale czy aby na pewno?

Jakoś nikt nie zwraca uwagi na sprawę zasadniczą:
Autor pisze (i co z tego, że w nawiasie) o Pani nauczycielce "rucysystka" ...
Po co nie wiem, bo jakby napisał, że polonistka - to miałbym się dać pokrajać za nią w całości, a jak przykładowo biolożka - to tylko  częściowo?
Ktoś kiedyś (ja wiem kto i kiedy) napisał  przecudnym dowcipem, który sparafrazuję:
"Czy uczenie przez ciocię języka rosyjskiego jest dowodem, że wszyscy jej krewni to świnie i i plugawcy?
Tak!- to jest dowód, ale niewystarczający"
Marek Pleśniar17-12-2004 06:43:35   [#19]

cudze chwalicie.
Wyklejam coś z prezentacji dyrektorskiego seminarium OSKKO, które mieliśmy w ub r.:
 
Wójt, burmistrz nie ma uprawnień bezpośredniego przełożonego dyrektora szkoły (Art. 33 ust. 5 ustawy o samorządzie gminnym mówi o tym, że wójt wykonuje uprawnienia bezpośredniego przełożonego w stosunku do pracowników urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych
------------------------
 
lecz ustawa z 21 stycznia 2000r o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji publicznej (Dz. U. Nr 12, poz. 136 w art. 18 zmieniła ustawę o pracownikach samorządowych wyłączając z niej pracowników, których status prawny określają odrębne przepisy).[wyszukała mi to ewa halska] 
 
A tu mam wyroki:

 
wyrok NSA w Warszawie z dnia 24.11.1999r. W uzasadnieniu odwołania dyrektora podano jako przyczynę min.  nieusprawiedliwione nieobecności w szkole przez 4 kolejne dni. Sąd nie znalazł przepisów prawnych, z których wynikałoby, iż dyrektor jest pracownikiem podporządkowanym w zakresie wykorzystania czasu pracy.
Wyrok z dnia 24 listopada 1999r. II SA 1735/99.
Z faktu że zarząd gminy powołuje i odwołuje dyrektora nie wynika, że zarząd przez powołanie dyrektora szkoły uzyskuje względem niego kompetencje w zakresie, w jakim przepisy prawa pracy upoważniają pracodawcę do kierowania pracą podporządkowanych mu pracowników. Dyrektor szkoły jest pracownikiem szkoły, a nie zarządu gminy... Nie ma nad sobą bezpośredniego przełożonego, kierującego jego pracą.”
 
Natomiast jako organ według KPA wójt ma jakies uprawnienia - organu wyższego rzędu w związku z KN.
No i zadanie teraz brzmi:
jakie jesli chodzi o kary?
ja nie odpowiem ponieważ wsiadam i jadę do ministerstwa
beera17-12-2004 08:45:26   [#20]

wyroki

wyrok NSA w Rzeszowie z 9 maja 1995 r. Sygn. SA/Rz 901/95 (OSS 1996/1/7) tej treści:

"Zarząd gminy jest uprawnionym organem gminy do zatrudniania dyrektora szkoły gminnej i realizowania innych uprawnień związanych z tym stosunkiem pracy, m.in. udzielania dyrektorowi urlopu bezpłatnego."

Nie mamy zarządów- mamy wojta, więc kompetencje zarządu przejął wójt

I kolejny wyrok:
dnia 24 listopada 1999r. II SA 1735/99.
 "Z faktu że zarząd gminy powołuje i odwołuje dyrektora nie wynika, że zarząd przez powołanie dyrektora szkoły uzyskuje względem niego kompetencje w zakresie, w jakim przepisy prawa pracy upoważniają pracodawcę do kierowania pracą podporządkowanych mu pracowników. Dyrektor szkoły jest pracownikiem szkoły, a nie zarządu gminy... Nie ma nad sobą bezpośredniego przełożonego, kierującego jego pracą.” 

I kolejny:

Wyrok z dnia 7 kwietnia 1998 r.
I PKN 70/98
Burmistrz jest uprawniony do wymierzenia kary nagany dyrektorowi szkoły prowadzonej przez gminę.


trzy wyroki w tej samej sprawie- jakby inne
Musimy przestać myśleć o wyrokach jako wykladniach prawa
Na każdy wyrok znajdziemy kontrwyrok;-)

Jacek17-12-2004 09:06:36   [#21]

wkleję taka opinię

Pytanie

Dyrektor przedszkola (jednostki budżetowej) nie przygotował należycie, w okresie przerwy wakacyjnej, jednostki do rozpoczęcia nowego roku szkolnego. Nie przeprowadził koniecznych prac remontowych, chociaż miał do dyspozycji środki przeznaczone na ten cel w planie finansowym.

Jakie sankcje wobec dyrektora może wyciągnąć organ prowadzący?

Czy mogą w tym przypadku zostać zastosowane kary porządkowe przewidziane w art. 108 kodeksu pracy.

Odpowiedź

Katarzyna Szłyk

odpowiedzi udzielono we wrześniu 2004

W omawianym przypadku wobec dyrektora przedszkola nie mają zastosowania kary porządkowe przewidziane w art. 108 Kodeksu pracy.

W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z odpowiedzialnością dyrektora z tytułu kierowania działalnością przedszkola w zakresie spraw finansowych i administracyjnych (art. 34a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty), nie zaś odpowiedzialnością z tytułu nieprzestrzegania ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy, przepisów bhp, przepisów przeciwpożarowych, czy przyjętego sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy (por. art. 108 Kodeksu pracy).

W omawianym przypadku organ prowadzący (wójt, burmistrz – prezydent miasta – por. art. 5c pkt 3 ustawy o systemie oświaty; za pośrednictwem zatrudnionych w urzędzie pracowników właściwych do sprawowania czynności nadzoru), w trybie sprawowanego na podstawie art. 34a ustawy o systemie oświaty nadzoru nad działalnością przedszkola w zakresie spraw finansowych i administracyjnych, może wydać dyrektorowi doraźne zalecenia oraz zgłosić uwagi i wnioski wynikające z przeprowadzonych czynności. W takiej sytuacji dyrektor w terminie 7 dni od dnia otrzymania zaleceń, uwag czy wniosków może zgłosić wobec nich zastrzeżenia do organu sprawującego nadzór (organu prowadzącego). W przypadku nieuwzględnienia przez organ sprawujący nadzór zastrzeżeń, wobec dyrektora powstaje obowiązek realizacji zaleceń, uwag i wniosków oraz powiadomienia organu o realizacji zaleceń, uwag i wniosków. Ostateczną konsekwencją negatywnej oceny realizacji zadań dysponowania przez dyrektora przyznanymi przedszkolu środkami budżetowymi oraz pozyskanymi środkami pochodzącymi z innych źródeł, a także gospodarowania mieniem – będzie odwołanie przez organ prowadzący, bez wypowiedzenia, dyrektora ze stanowiska (art. 38 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o systemie oświaty).

W świetle art. 39 ust. 1 pkt 5 ustawy o systemie oświaty dyrektor szkoły (w rozumieniu przepisów ustawy o systemie oświaty – także dyrektor przedszkola) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę jednostki. Co więcej, należy dodać, że przepis art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela wyraźnie stanowi, że dyrektor ponosi odpowiedzialność za realizację zadań zgodnie z zarządzeniami organów nadzorujących szkołę (przedszkole).

Przepisami regulującymi tryb sprawowania przez organ prowadzący szkołę nadzoru nad działalnością szkoły (przedszkola) w zakresie spraw finansowych i administracyjnych są przepisy art. 34a ustawy o systemie oświaty. W tym zakresie, zgodnie przepisami ustawy, nadzorowi podlega w szczególności:

- prawidłowość dysponowania przyznanymi szkole lub placówce środkami budżetowymi oraz pozyskanymi przez szkołę lub placówkę środkami pochodzącymi z innych źródeł, a także gospodarowania mieniem;

- przestrzeganie obowiązujących przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników i uczniów;

- przestrzeganie przepisów dotyczących organizacji pracy szkoły i placówki.

Uzasadnienie

Poszczególne czynności nadzoru ustawodawca określił poprzez odesłanie do postanowień art. 33 ust. 3 pkt 1 i 2 oraz ust. 4-6 ustawy o systemie oświaty. I tak, zatrudnieni w urzędzie organu nadzorującego pracownicy właściwi do sprawowania czynności nadzoru w ww. zakresie uprawnieni są do wstępu do przedszkola oraz wglądu do prowadzonej przez jednostkę dokumentacji dotyczącej przebiegu nauczania, wychowania i opieki oraz organizacji pracy. Ponadto, w ramach wykonywanych czynności nadzoru pracownicy mogą wydawać dyrektorowi zalecenia oraz zgłaszać uwagi i wnioski wynikające z przeprowadzonych czynności. Dyrektor w ciągu 7 dni od otrzymania ww. zaleceń, uwag i wniosków może zgłosić wobec nich zastrzeżenia do organu sprawującego nadzór. W przypadku nieuwzględnienia zastrzeżeń przez organ sprawujący nadzór, dyrektor jest obowiązany powiadomić organ o realizacji zaleceń, uwag i wniosków w terminie 30 dni. W konsekwencji, na podstawie art. 38 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o systemie oświaty, w razie negatywnej oceny wykonania zaleconych zadań organ nadzoru bez wypowiedzenia odwołuje dyrektora. Należy zwrócić uwagę, że przepis art. 38 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o systemie oświaty w części dotyczącej trybu sporządzania oceny wykonywanych przez dyrektora zaleconych zadań odsyła do przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 2 listopada 2000 r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego (Dz. U. Nr 98, poz. 1066, z póżn. zm.). W świetle przepisów § 8 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 2 listopada 2000 r. oceny realizacji zadań określonych w art. 39 ust. 1 pkt 5 ustawy o systemie oświaty, tj. dysponowanie przez dyrektora środkami określonymi w planie finansowym przedszkola i odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi jednostki, wynikających z nadzoru w zakresie spraw finansowych i administracyjnych (art. 34a ustawy o systemie oświaty) dokonuje organ prowadzący według kryterium stopnia realizacji ww. zadań.

Uwagi

Wprawdzie przepis art. 91b ust. 2 pkt 1 ustawy Karta Nauczyciela stanowi, że do nauczyciela zatrudnionego na stanowisku dyrektora szkoły (przedszkola) stosuje się przepisy rozdziału 10 ustawy dotyczące odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli, to należy podkreślić, że kary porządkowe określone w Kodeksie pracy (art. 108 Kodeksu pracy) wymierza się za uchybienia przeciwko porządkowi pracy, natomiast w omawianej sprawie mamy do czynienia z odpowiedzialnością dyrektora wynikającą z nadzoru w zakresie spraw finansowych i administracyjnych.

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]