Forum OSKKO - wątek
TEMAT: |
Szkoła integracyjna i szkoła z oddziałami integracyjnymi |
jan | 16-12-2004 00:44:28 [#01] |
---|
Czy ktoś wie, jakie są różnice w formalnym statusie szkół integracyjnych i szkół z oddziałami integracyjnymi? Oczywistą różnicą jest to, że w szkole z oddziałami integracyjnymi są także oddziały typowe. Ale czy jest jeszcze jakaś inna różnica, związana np. z ograniczeniami dotyczącymi zakładania czy prowadzenia takich szkół? Jeśli ktoś potrafi na to pytanie odpowiedzieć, to będę także wdzięczny za wskazanie podstaw prawnych takich ewentualnych różnic. |
agabu | 17-12-2004 11:59:04 [#02] |
---|
Nie ma różnic Nie ma różnic, nie ma podstaw prawnych do rozróżniana takich szkół, a żeby było jeszcze śmieszniej są szkoły integracyjne bez nazwy i takie, gdzie nie ma integracji, a jest nazwa. |
Alfred | 17-12-2004 13:24:16 [#03] |
---|
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół
RAMOWY STATUT PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ (załącznik nr 2) § 1.
- Statut publicznej szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży, zwanej dalej "szkołą", określa nazwę szkoły. Nazwa szkoły zawiera:
1) określenie "Szkoła Podstawowa", a w przypadku szkoły specjalnej, integracyjnej oraz ogólnodostępnej z oddziałami integracyjnymi - odpowiednio określenie "Szkoła Podstawowa Specjalna", "Szkoła Podstawowa Integracyjna" oraz "Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi", RAMOWY STATUT PUBLICZNEGO GIMNAZJUM (załącznik nr 3) § 1.
- Statut publicznego gimnazjum dla dzieci i młodzieży, zwanego dalej "gimnazjum", określa nazwę gimnazjum. Nazwa gimnazjum zawiera:
1) określenie "Gimnazjum", a w przypadku gimnazjum specjalnego, integracyjnego oraz ogólnodostępnego z oddziałami integracyjnymi - odpowiednio określenie "Gimnazjum Specjalne", "Gimnazjum Integracyjne" oraz "Gimnazjum z Oddziałami Integracyjnymi". |
witekp | 17-12-2004 13:31:42 [#04] |
---|
Co z herbatą Czy nauczycielom naleŻy się harbata? (czy sąna to jakieś przepisy?) |
agabu | 17-12-2004 14:17:05 [#05] |
---|
Alfred znam to, ale czy na tej podstawie wysnujesz rożnicę pomiędzy szkołą integracyjną a szkołą z oddziałami integracyjnymi? Ten fragment mówi o nazwach. Spróbuj na jego podstawie odpowiedzieć na pytanie postawione w wątku. Albo inaczej zapytam: Która szkołę można nazwać integracyjną? Jakie warunki powinna spełniać, żeby przyjąć taką nazwę? I moja obsesja: Nie ma określeń prawnych na ucznia niepełnosprawnego, nie ma też definicji szkoły integracyjnej. Wiem, że znajdą się przepisy, gdzie te nazwy są użyte, ale co one znaczą, nikt nie wie. |
Alfred | 17-12-2004 17:02:46 [#06] |
---|
Faktycznie, nie przeczytałem uważnie postu Jana. Przepraszam. Być może przyjdzie moment, w którym odpowiedź na postawione przez Ciebie pytanie będzie i dla mnie ważna. Póki co, mam szkołę z oddziałami integracyjnymi, tj. 4 integracyjne na 41 ogółem, a kłopot sprawia mi strasznie długa nazwa szkoły;-)) Pozdrawiam. |
jan | 20-12-2004 09:30:10 [#07] |
---|
Zdaje się za tem, że jest tak jak myślałem W ustawie o systemie oświaty oraz w ramowym statucie używa się dwóch różnych nazw, których nikt nigdy nie zdefiniował, a których w różnych sytuacjach używa się zamiennie. Czy to kolejny prawy bubel, czy też jest jednak jakaś różnica? Kłopot polega na sformułowaniu w art 5 w ustawie o systemie oświaty dotyczącym szkół, które może prowadzić gmina: Zakładanie i prowadzenie publicznych przedszkoli, w tym z oddziałami integracyjnymi oraz przedszkoli specjalnych, szkół podstawowych oraz gimnazjów, w tym z oddziałami integracyjnymi, z wyjątkiem szkół podstawowych specjalnych i gimnazjów specjalnych, szkół artystycznych oraz szkół przy zakładach karnych, zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich, należy do zadań własnych gmin. Czy z tego wynika, że gmina może prowadzić szkoły z oddziałami integracyjnymi, ale integracyjne już niekoniecznie? |
agabu | 20-12-2004 14:54:22 [#08] |
---|
To jest to właśnie to, o czym piszę z uporem maniaka: Używa się w różnych nazw dla tego samego lub to samo nazywa się na kilka sposobów w różnych aktach prawnych, co powoduje, że możliwe są niemal dowolne interpretacje prawa i bałagan organizacyjny. Brak zdefiniowania podstawowych pojęć prawnych takich jak np. uczeń niepełnosprawny, szkoła integracyjna, kształcenie integracyjne. Nie znany jest też zwiazek (prawny) pomiędzy pomocą p-p a kształceniem specjalnym lub integracyjnym w szkole ogólnodostępnej itd. itp. Praktycy wdrżający kształcenie integracyjne muszą kierowac się intuicją, zdrowym rozsadkiem i lawirować w przepisach, żeby móc zrobić cokolwiek. Janie, zauważ, że szkoła integracyjna to (na zdrowy rozum) szkoła z oddziałami integracyjnymi. Jak mogłaby być integracyjną bez takich oddziałów? Czujesz paranoję? Skoro więc rożnica jest tylko w nazwie wobec prawnego braku zdefiniowania pojęcia prawnego "szkoła integracyjna" i "szkoła z oddziałami integracyjnymi", to (znowu na zdrowy rozum) od organu prowadzącego zależy jak nazwie szkołę, którą prowadzi. Taki jest obecny stan prawny. |
jan | 20-12-2004 15:55:08 [#09] |
---|
Tak naprawdę, to po mojemu szkoła integracyjna jest pojęciem sztucznym. Tak naprawdę dzieci nie interesuje do jakiej szkoły chodzą, tylko do jakiego oddziału. Oddział integracyjny w szkole, w której są inne oddziały nie różni się niczym od oddziału integracyjnego w szkole, w której są tylko oddziały integracyjne. Należałoby jednoznacznie określić, że w przedszkolu, SP i gimnazjum można tworzyć oddziału integracyjne na określonych zasadach. A jak ktoś utworzy tylko takie oddziały, to z tego nie wynika, że powinnien mu się z tego powodu zmienić typ szkoły ze szkoły z odziałami integracyjnymi na szkołę integracyjną. |
agabu | 21-12-2004 09:12:13 [#10] |
---|
Jasne, ale do dziś (od 1999 roku) nie została wykonana delegacja ustawowa dla MENiSa, żeby w drodze rozporzadzenia okreslić warunki i organizację kształcenia integracyjnego (Art. 71 b ust.7 pkt.3) Uoso). I tak długo jak nie będzie wykonana bedzie taka durnota jak do tej pory. Nie chce mi się już o tym gadać! |
EwaKa | 22-12-2004 11:58:37 [#11] |
---|
wg ,mnie szkoła integracyjna to taka, w której każda klasa jest oddziałem integracyjnym tzn w każdym są uczniowie niepełnosprawni , natomiast szkoła z oddziałami (taka jest moja) to ma tylko po jednym oddziale integracyjnym w każdym ciągu ( obecnie mama ich 6 na 25 wszystkich oddziałów) pozdrowienia | UWAGA! Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.
|