Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Konsultujemy subwencję oświatową 2005
strony: [ 1 ]
Marek Pleśniar09-12-2004 00:06:03   [#01]

Zamieszczam ważną konsultację OSKKO

Projekt Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu  z dnia............grudnia 2004 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej

dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2005

nie skomentować grzech.

Jednocześnie bardzo dziękuję pani Annie Rudzińskiej z MENiS za przekazanie mi dokumentów w wersji Worda. Te wzory matematyczne za nic się nie chciały skanować:-)

zapraszam do pracy!!

AnJa09-12-2004 00:26:30   [#02]
Dzisiaj mi się ślipia kleją.

Jutro i pojutrze nie mam czasu - chyba, że sie w nocy kleić nie będa.

Nie otwiera mi sie sam tekst Rozporządzenia  - nie wiem więć co tam o zadaniach, na które subwencja.

W załączniku - nic nowego, kosmetyczne( ułamki %) czy niszowe(niepełnosprawni, ośrodki szkolno-wychowawcze) zmiany.

Poleciała chyba dopłata dla biednych samorządów i waga na zajęcia pozalekcyjne - chyba, że nieuważnie (klejące się slipia) czytałem.

Tradycyjnie też nie pamietam keoty bazowej z 2004 rok a i na ten nie zauważyłem.
Marek Pleśniar09-12-2004 00:27:46   [#03]

kliknij w rozporządzenie prawym klawiszem i zrób zapisz element docelowy - na dysk do siebie

to Word.

AnJa09-12-2004 00:35:23   [#04]
Akurat:-)
Ani to, ani RPO.
Pewnie smoczyca sie zbiesiła albo mnie lulu wysyła:-)
agabu09-12-2004 09:22:13   [#05]

Czytam uważnie

Otwiera sie u mnie. Na razie przejrzałam pobieżnie i nie wszystko rozumiem. Do kiedy mamy czas na konsultacje. Tzn. kiedy mija te 7 dni od otrzymania projektu?
Marek Pleśniar09-12-2004 09:58:23   [#06]
BARDZo proszę o próbę poradzenia sobie z tym do końca weekendu. To by pomogło nam zdążyć. Jak zwykle działa się po diable i nagle. Nie wiem czemu ale tak jest.
agabu09-12-2004 10:08:55   [#07]

Dobra jest

Czytam (ze zrozumieniem mam nadzieję)!
Marek Pleśniar09-12-2004 10:11:02   [#08]

dla ułatwienia (może) zamieszczam w witrynie materiał z ubiegłego roku:

tekst projektu

Załącznik - algorytmy subwencji
uzasadnienie MENiS

konsultacja na Forum OSKKO - zapraszamy do udziału

stanowisko OSKKO

zobacz także - konsultację ubiegłoroczną

emeryt09-12-2004 10:58:53   [#09]

tyle Marku na gorąco...

Uwag moich kilka dotyczacych projektów.

W uzasadnieniu Minister pisze: "Przepisy projektu rozporządzenia w par 1 i 2 odnoszą się do całego obszaru zadań oświatowych, które realizują jednostki samorządu terytorialnego i mają charakter obrazujący sposób ustalania poszczególnych parametrów i wag.........Przepisy te mają więc charakter informacyjny."

Nie rozumiem, jak przepisy mogą mieć charakter informacyjny.Coś albo jest wzięte pod uwagę a coś wykluczone!

Dlaczego w par. 1  nie wyszczególnia się wyraźnie w zadaniach szkolnych np. że nie obejmuje to obowiązkowego wychowania przedszkolnego realizowanego w szkołach ( i to w większości wiejskich)- a tyle było wkoło tego szumu - i znów spadło na OP!!!!.

W zakresie świetlic szkolnych dla uczniów i wychowanków wynika, że chodzi wyłącznie o świetlice mające odrebny status prawny i organizacyjny. Nijak w dokumentach sprawozdawczych (S-02) nie doszukałem się parametru umożliwiajacego naliczenie subwencji dla świetlic szkolnych ( a koszty ponoszone przez OP są niebagatelne)

W par 2 winno być wyraźnie określone, co jest uwzględnione (poszczególne składniki) a nie stwierdzenie  "w szczególności z uwzględnieniem"

Pojęcie "wraz z pochodnymi" nic nie mówi, jakie to pochodne uwzględniono w subwencji. Aż się prosi o zdefiniowanie, jakie składniki kalkulacyjne uwzględniono w kwocie 2771 zł - standard A bo przecież w tej kwocie zawarte są podstawowe składniki.

I tu jest clou programu. Dopóki nie zostanie na detale rozpisany standard A - to możemy sobie opiniować w ciemno. Na podstawie urywkowych stwierdzeń MENiS - " w szczególności", " z pochodnymi"," z uwzględnieniem" itp. itd. Tylko rozpisanie na detale tego standardu i podanie go do wiadomości jest dla MENiS bardzo niewygodne.

Dane do ustalenia wskaźnika W....k - winny być określone w rozporządzeniu. Przecież dane z EN 3 już są osiągalne ( w skali kraju). Bez tego wskaźnika krajowego OP nie ma szans na sprawdzenie prawidłowości naliczenia subwencji.Na poziomie OP jest on znany ( wskaźnik W....i).

Wagi Pks,Pkk,Pkm,Pkd - będą możliwe do określenia po wejściu ustawy budżetowej na 2005 r ( kwota bazowa dla pracowników sfery budżetowej). Jest po uchwaleniu przez sejm, więc ta kwota jest znana. Dlaczego nie ma przełożenia na tabele minimalnych stawek wynagrodzeń zasadniczych? W projekcie są stare stawki.

Dlaczego w projekcie rozporządzenia w sprawie minimalnych stawek......itd za pracę w trudnych warunkach przyjmuje się prowadzenie zajęć w klasach łączonych szkół podstawowych nie mając ku temu podstawy w postaci ramowego programu nauczania dla tego typu klas??

Nie wypowiadam się w stosunku do wag, które nie mają zastosowania w moim OP.

Monika Bogdanowicz09-12-2004 12:31:06   [#10]

konsultujemy subwencję oswiatową 2005r.

W jaki sposób waga P8=0.15 ma wystarczyc na ksztalcenie zawodowe w tym pnz w szkole, która to ksztalcenie realizuje w warsztatach szkolnych , ktore dzialaja jako gospodarstwo popmocnicze / a moze juz takich szkół nie ma/
Marek Pleśniar09-12-2004 13:58:26   [#11]

:-)

dzięki i proszę o jeszcze

Muszę niestety Was zostawić i to w dodatku z pracą;-)

Ale jadę już do Miętnego bo muszę tam poobgadywać sprawy i przygotować się na przywitanie najpierw OSKKo a potem maaasy gości przedszkolnych

:-)

czy moglibyście się sami poobierać na uczestników komitetu do spraw i podziałać? I tak zdajemy się na piszących tu jako znających się na rzeczy:-) Zdzisławie (dziękuję za tyle już zrobionego), AnJo co nie obudzony na razie, Moniko, agabu co ma poczytać, inni na razie nieobecni. Proszę Was o udzielanie się:-)

i lecę po zkupy przedszkolne:-)

agabu09-12-2004 15:15:45   [#12]

Moje uwagi

Do treści rozporządzenia

1. To co napisał Zdzisław - gdzie szesciolatki? To nie jest zadanie szkolne? (§ 2 ust.1)

2. Zadania pozaszkolne. Wpisano tu (§ 2 ust.2 lit. a)) prowadzenie przedszkoli specjalnych (w tym oddziałów specjalnych w przedszkolach ogólnodostępnych), a co z integracyjnymi?

3. Finansowanie wydatków (§ 2. ust.1)) bieżących (w tym wynagrodzeń pracowników wraz z pochodnymi) szkół i placówek wymienionych w § 1 ust. 2 pkt 1 i 2, prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego; czy jest tu też odpis socjalny dla czynnychnauczycieli? Emeryci sa wyszczególnieni osobno (§2 ust.2 pkt. 9))

4. Nie rozumiem o co chodzi tu ((§2 ust.2 pkt. 10)) finansowania dodatków i premii dla opiekunów praktyk zawodowych; czy to zadanie szkolne, czy pozaszkolne ?

5. A jakim zadaniem jest wczesne wspomaganie? Niby jak uwzględnione jest w subwencji?

6. Zgadzam się ze Zdzisławem - postulujmy rozpisanie na składniki standardu A

------------------------------------------------------------------

O załączniku - potem. Na razie mam bieżące sprawy.

AndrzejS09-12-2004 21:41:06   [#13]

Jedno pytanie

Jako młody stażem dyrek czytam i wiele rzeczy  nie rozumiem. Pierwsze pytanie. Może ktoś z Was znalazł, w którym miejscu algorytm subwencji oświatowej: "w szczególności uwzględnia finansowanie odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli będących emerytami i rencistami" (§ 2, ust.9)?
agabu10-12-2004 10:40:21   [#14]

Masz to napisane

w#12
Konto zapomniane10-12-2004 20:30:53   [#15]

zamykanie małych szkół

               Kochani!

  Chcą zamknąć moją szkołę! Co robić?

Mam sponsora, który co roku przysyła czek na 5 tys dolarów - na potrzeby szkoły. W zeszłym roku przeszłam piekło walki o szkołę. Na zamknięcie nie zgodził się kurator oświaty. Wójt odwołał się do MENiS- podtrzymany sprzeciw. Zaskarżył MENiS do sądu- jeszcze nie ma wyroku. Ja przez wakacje z pieniędzy sponsora zrobiłam remonty- schodów, klatki schodowej, sali gimnastycznej, wymieniłam część okien. A tu bomba. Na komisji oświaty padł wniosek,żeby wrócić do sprawy szkół!( jest jeszcze druga mała szk.)Istnienie tych szkół jest przyczyną wszystkich nieszczęść gminy! Najlepiej je zamknąć! Jestem załamana! Tyle starań na nic! Po co te remonty! Co robić?

AndrzejS10-12-2004 21:21:20   [#16]

agabu!

Sorki, ale w #12 jest zacytowany fragment projektu rozporządzenia, który w  § 2 ust 2 pkt 9 obiecuje, że Podział części oświatowej jest dokonywany w szczególności z uwzględnieniem finansowania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli będących emerytami i rencistami.

Nastepnie rozporządzenie mówi, że Podział części oświatowej, po odliczeniu 0,6 % rezerwy będącej w dyspozycji ministra właściwego do spraw finansów publicznych, następuje według algorytmu określonego w załączniku do rozporządzenia.

Dlatego pytam czy ktoś wie , w którym miejscu algorytm ( ten w załączniku)ujmuje odpis na ZFŚS dla emerytów? Ja go tam po prostu nie widzę.

Roman M11-12-2004 22:46:41   [#17]

Szkoły ponadgimnazjalne wiejskie

Niestety w uzasadnieniu Ministerstwa jest pewne przekłamanie. Oprócz zmian podanych w uzasadnieniu jest jeszcze zmiana niekorzystna dla wiejskich szkół ponadgimnazjalnych (ponadpodstawowych). Dotychczas (w roku 2004) była waga P4 = 0,2 - w projekcie jej nie ma. Wprowadzenie zamiast niej wagi R = 0,12 powoduje pogorszenie sytuacji tych szkół.   Spowoduje to w najbliższym czasie dramatyczną sytuację finansową tych szkół. Chodzi przede wszystkim o dawne szkoły rolnicze i leśne, które i tak obecnie ledwo zipią. Apeluję - pozostawcie odpowiednik dawnej wagi P4, oczywiście w związku z wprowadzeniem wagi R może on być mniejszy i może wynosić np. ok. 0,1 - 0,15.
general11112-12-2004 11:19:25   [#18]
Nie mam doświadczenia w sprawach opiniowania, ale równiez chciałbym wiedzieć co wchodzi w kwotę podstawową ( STANDART A) z detalami. Brak takiej wykładni spowodować może poważne zamieszanie i dotkliwe deficyty w budżetach.
Marek Pleśniar12-12-2004 21:43:19   [#19]
jesteście tu jeszcze? Wracałem z konferencji szybko by zobaczyć co się udało ustalić. Zaglądajcie tu jeszcze!
JarTul12-12-2004 22:41:05   [#20]
A może przy okazji postulować, aby MENiS podjął działania zmierzające do uczynienia z subwencji oświatowej subwencji celowej.
Roman M13-12-2004 19:38:08   [#21]

Popieram Jartula

Choć powinna to raczej być dotacja celowa i to szkoła powinna dostać tyle ile się jej należy z algorytmu, a nie jak teraz samorząd. Dowcip polega na tym, że dostajemy stale mniej niż to wynika z algorytmu.
Bernadeta Wąsik14-12-2004 08:29:53   [#22]

Myślę, że dobrze by było zapytać w MENiS i poprosić by szczególowo opisali i wyjaśnili :

1/ ile i gdzie są naliczone w subwencji pieniądze na nowe zadanie gminy - realizacje obowiązku szkolengo przez dzieci 6-o letnie,że nie wspomnę o dowozie. W subwencji ogólnej ?????

2/ ile i gdzie są policzone pieniądze na wczesne wspomaganie, wg jakich kryteriów,

3/ bardzo ważną kwestią którą MENiS powinno wreszcie opisać  szczególowo ; co sie składa na kwotę okresloną w standardzie A ? Konkretnie.

Marek Pleśniar14-12-2004 13:34:01   [#23]

mam pytanie - czy już ktoś wie gdzie to jest?

Cytuję za Agabu:

"w #12 jest zacytowany fragment projektu rozporządzenia, który w  § 2 ust 2 pkt 9 obiecuje, że Podział części oświatowej jest dokonywany w szczególności z uwzględnieniem finansowania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli będących emerytami i rencistami.

Nastepnie rozporządzenie mówi, że Podział części oświatowej, po odliczeniu 0,6 % rezerwy będącej w dyspozycji ministra właściwego do spraw finansów publicznych, następuje według algorytmu określonego w załączniku do rozporządzenia.

Dlatego pytam czy ktoś wie , w którym miejscu algorytm ( ten w załączniku)ujmuje odpis na ZFŚS dla emerytów? Ja go tam po prostu nie widzę."

emeryt14-12-2004 15:03:47   [#24]

podejrzewam...

Że jest uwzględniony w Standardzie A - o którego uszczegółowienie tak wszyscy proszą. Jako oddzielnej wagi w algorytmie na pewno go niema.
Marek Pleśniar14-12-2004 15:05:37   [#25]

czyli pytanie jest zasadne?

o standard - mam o to spytać?

emeryt14-12-2004 15:21:20   [#26]

Marku....

Konkretnie:

1. Jakie składniki dotyczące "całego obszaru zadań oświatowych, które realizują jednostki samorządu terytorialnego" (CIT z uzasadnienia MENiS) są uwzględnione w kwocie standardu A , który na ucznia wynosi ok. 2771 zł. i w jakiej proporcji do tej kwoty (%) lub konkretnie w złotówkach.

np:

wynagrodzenia nauczycieli ..........zł.

pochodne od wynagrodzeń...........zł w tym: ZUS, FP,

itd,itd.

dopiero wtedy można będzie dokonać oceny, które składniki z obszaru zadań wynikających z UOSO,KN, i innych przepisów zostały pominięte lub skalkulowane poniżej faktycznych kosztów.

Marek Pleśniar15-12-2004 12:41:38   [#27]

zadałem te pytania z MENiS dostaliśmy taki faks z wyjaśnieniem: 

 (przepraszam za jakość skanu - ale to faks)

faks otrzymany z MENIS na prośbę OSKKO  - z wyjaśnieniami dot. standardów

kliknij aby powiększyć
Joanna15-12-2004 14:05:53   [#28]

a co ze środkami finasowymi na maturę

doprawdy nie wiem czy to w ty miejscu powinnam zapytać.Przy przeprowadzaniu egzaminu w szkole mogą wystąpić dodatkowe koszty związne z pracą nauczycieli w zespołach powyżej pensum w danym dniu.czy w subwencji jest na to kasa, a jeśli tak to jak to wytłumaczyć organowi prowadzącemu -pokazać? według mnie śmieło organ mógły ująć ten problem w regulaminie wynagradzania, ale okazuje się, że jest z ty jakiś problem(pewnie to zbyt kosztowne).

JarTul15-12-2004 18:36:45   [#29]

Jeżeli chodzi o matury, to tak sobie liczę...

Część ustna:
- język polski
7 dni x 2 komisje x 3 osoby = 42 "nauczycielodni"
- język angielski i niemiecki
4 dni x 2 komisje x 3 osoby = 24 "nauczycielodni"
Część pisemna:
28 komisji x 3 osoby = 84 "nauczycielodni"

Razem: 150 "nauczycielodni" to ok. 7 miesięcy nieobecności jednego nauczyciela w pracy, zatem co najmniej 20 000 zł + koszty zastępstw (powinno to być w zasadzie jeszcze raz ok. 20 000 zł, aby zabezpieczyć właciwy przebieg zajęć). A jak jeszcze dojdzie sesja zimowa...
Marek Pleśniar15-12-2004 19:33:47   [#30]

ratunku!!

czy ktoś może pomóc pozbierać cokolwieka jakiegoś do odpowiedzi?? Bo tu same niewiadome, trudno tak,  a ja zapracowany jeszcze nad przedszkolakami:-)_

AnJa15-12-2004 20:01:40   [#31]
Chciałbym, ale nie nadaję się do czegokolwiek poza usiłowaniem przetrwania do Świąt:-(

Rozporządzenie nudne jak flaki z olejem - to i trudno pisać.

Dla mnie kluczowy jest brak zapisu na temat finansowania matur - samorząd (czyli za friko) czy OKE.

Reszta wygląda na stabilizowanie systemu z dowartościowywaniem nisz (niepełnosprawni, ośrodki szkolno-wychowawcze)
Marek Pleśniar16-12-2004 12:36:31   [#32]

proszę o .. błyskawiczny rzut oka

(bo mamy rzut na tasmę:-)

Olsztyn, 14 grudnia 2004r

 

 

 

 

Minister

Edukacji Narodowej

i Sportu

 

OSKKO-K-01/14-12-2004

 

W odpowiedzi na pismo Państwa, znak DE-III-3117/85a/AR/2004 przesyłam stanowisko OSKKO w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2005

Projekt otrzymaliśmy bardzo późno, tym niemniej prosimy o uwzględnienie naszego głosu – udostępniliśmy omawiany projekt 14 000 dyskutantów forum kadry kierowniczej www.oskko.edu.pl/forum/

 

Poniżej przedstawiam nasze uwagi:

  1. Wnioskujemy o udostępnienie szczegółowego opisu tego, co się składa na kwotę zawartą w finansowym standardzie A. Niezbędne jest zdefiniowanie, jakie składniki kalkulacyjne uwzględniono w kwocie 2771 zł
    Brak przejrzystości zapisów uniemożliwia rzetelne konsultowanie.
  2. Dane do ustalenia wskaźnika W....k – mogłyby być określone w rozporządzeniu. Dane z EN 3 już są osiągalne. Bez tego wskaźnika krajowego organ prowadzący nie ma szans na sprawdzenie prawidłowości naliczenia subwencji. Na poziomie organu prow. jest on znany ( wskaźnik W....i).
  3. Wagi Pks,Pkk,Pkm,Pkd - będą możliwe do określenia po wejściu ustawy budżetowej na 2005 r ( kwota bazowa dla pracowników sfery budżetowej). Po uchwaleniu przez sejm ta kwota jest znana. Dlaczego nie ma przełożenia na tabele minimalnych stawek wynagrodzeń zasadniczych? W projekcie są stare stawki.
  4. Nie dostrzegamy gdzie i w jakiej wysokości są naliczone w subwencji środki na nowe zadanie gminy - realizacje obowiązku szkolnego przez dzieci sześcioletnie.
  5. Gdzie i jak są policzone środki na wczesne wspomaganie? Według jakich kryteriów?
  6. Brak jest zapisu na temat finansowania przebiegu matur. Spodziewamy się wystąpienia kosztów, o których nie mówi rozporządzenie (zaangażowanie nauczycieli w komisjach, nieobecność nauczycieli podczas zajęć w szkole i konieczność zastępstw). Kto powinien, zdaniem MENiS, finansować matury?
  7. Oprócz zmian podanych w uzasadnieniu jest jeszcze zmiana niekorzystna dla wiejskich szkół ponadgimnazjalnych (ponadpodstawowych). Dotychczas (w roku 2004) funkcjonowała waga P4 = 0,2 - w projekcie jej nie ma.
    Wprowadzenie zamiast niej wagi R = 0,12 powoduje pogorszenie sytuacji tych szkół. Spowoduje to w najbliższym czasie dramatyczną sytuację finansową tych szkół. Chodzi przede wszystkim o dawne szkoły rolnicze i leśne, które i tak mają trudną sytuację. Wnioskujemy o pozostawienie odpowiednika dawnej wagi P4. W związku z wprowadzeniem wagi R może on być mniejszy i może wynosić np. ok. 0,1 - 0,15.
  8. W zakresie świetlic szkolnych dla uczniów i wychowanków: z zapisów wynika, że chodzi wyłącznie o świetlice mające odrębny status prawny i organizacyjny. Nie możemy się doszukać parametru umożliwiającego naliczenie subwencji dla świetlic szkolnych.

 

Uprzejmie proszę o uwzględnienie zdania członków OSKKO w niniejszej sprawie.

 

                                                                                  Z poważaniem:

emeryt16-12-2004 12:51:36   [#33]

Marku...

Wysyłaj jak jest. Wątpię, żeby choć na te wątpliwości odpowiedzieli tak, żebyśmy zakumali o co chodzi.Ale jak się nie stuka to nikt drzwi nie otworzy.Pozdrawiam.
Marek Pleśniar16-12-2004 14:55:46   [#34]

już jest w ministerstwie pismo

jeszcze mnie czeka dziś rozmowa o tym z nimi

i zobaczę czy jutro jest sens spotkać się w MENiS na miejscu. To już zalezy od nich.

Masz rację z tym stukaniem. Dzięki że tak uważasz.

Marek Pleśniar16-12-2004 16:05:51   [#35]

Ministerstwo zapoznaje się z naszym stanowiskiem.

Jutro mam wyznaczone spotkanie w MENIS o godz 12:00 w tej sprawie - dziś przed chwilą to potwierdzono.

Zastrzeżeń do subwencji nie zgłosił ministerstwu nikt poza nami i " w jakimś punkcie - kimś zajmującym się dziećmi niepełnosprawnymi".

Wszystkim innym się podoba.

Albo... nieprzypadkowe jest to, że do konsultacji to wysłano tydzień temu. Przed weekendem:-)

Bez komunikacji porządnej, internetowej pracy żadne stowarzyszenie, towarzystwo czy kto tam jeszcze nie ma szans tego szybko zbadać.

Joanna17-12-2004 13:49:11   [#36]
Sorry że tak późno! Tak jest bardzo dobrze - trzeba spytać!
Marek Pleśniar17-12-2004 21:49:15   [#37]

;-)

wróciłęm i latam po forum bo lubię Was czytać

Stąd pomału tu ciągnę - bo tu - praca;-)

Mam 10 godzin podrózy i spraw w sobie - stąd jak ochłonę to opiszę:

„W sławnym mieście Pacanowie

Tacy sprytni są kowale,

Że umieją podkuć kozy,

By chodziły w pełnej chwale.

    Przeto koza albo kozioł,

    Jakaś [taka a nie inna]głowa,

    Aby podkuć się na próbę,

    Musi pójść do Pacanowa.

A gdy wróci ten wędrowiec

Już podkuty, ale zdrowy,

Wszystkie kozy się dowiedzą,

Czy to dobrze mieć podkowy”

general11117-12-2004 22:36:49   [#38]
Tak....
Ciekawe czy bedziesz teraz potrzebował ochroniarza w naszym "praworządnym" państwie :-)
Marek Pleśniar17-12-2004 22:52:12   [#39]
ja?? Podkuto już nas wszystkich - nie ma przed czym chronic;-)

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]