Pytałam juz o to w wątku : kasy integracyjne- wymiana doświadczeń ale temat ukryty gdzieś pod pierwotnym wątkiem nie przybrał na sile dyskusji. Interesuje mnie czy ktoś z Was już to robił ( wydłużał etap edukacyjny uczniowi o specjalnych potrzebach edukacyjnych) Mam pewne watpliwości i proszę o wsparcie mnie swoimi doświadczeniami. Będę wdzięczna za pomoc.
Ponieważ zapis w rozporządzeniu jest tak bardzo lakoniczny, zdaję więc sobie sprawę z tego ,że różnie ta sprawa może być traktorana w innych szkołach. Ja jeszcze nigdy nie korzystałam z tego zapisu, choć istnieje on w WSO od chwili gdzy rozporządzenie go wprowadziło. Mam jednak pewne wątpliwości: 1. Czy klasyfikuje sie ( śródrocznie) ucznia , co do którego istnieją przesłanki o wydłużeniu etapu edukacyjnego? ( ja mysle że powinni sie dikonac takiej śródrocznej klasyfikacji , bo inaczej bylibysmy podejrzewani że na poczatku roku załozylismy że uczen bedzie miał wydłuzony tetap edukacyjny). 2.Czy jedną z podstaw wydłużenia etapu edukacyjnego u ucznia ( poza dysfunkcjami rozwojowymi) powinny być oceny niedostateczne? ( według mnie NIE bo na koniec roku nie powinien on być poddany klasyfikacji ale uchwałą rady pedagogicznej powinien mieć wydłużony etap edukacyjny aby dać mu szansę opanowania w wydłuzonym okresie minimum niezbędnych umiejętności umożliwiających kontynuowanie nauki na wyższym etapie edukacyjnym.) (a oto fragment z WSO - czy taka forma jest własciwa? ) Rozdział IX. WYDŁUŻENIE ETAPU EDUKACYJNEGO DLA UCZNIÓW NIEPEŁNOSPRAWNYCH § 16. 1. Dla uczniów niepełnosprawnych można przedłużyć okres nauki na każdym etapie edukacyjnym ( w nauczaniu integracyjnym i nauczaniu blokowym), co najmniej o jeden rok, zwiększając proporcjonalnie liczbę godzin zajęć edukacyjnych. 2. Decyzję o wydłużeniu etapu edukacyjnego podejmuje się w przypadku gdy uczeń rokuje nadzieję na opanowanie w wydłużonym czasie minimum niezbędnych umiejętności umożliwiających kontynuowanie nauki na wyższym etapie edukacyjnym. 3. Decyzję o wydłużeniu etapu edukacyjnego podejmuje dyrektor szkoły na wniosek rodziców ucznia lub wychowawcy oraz po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno pedagogicznej. 4. Ucznia w stosunku do którego podjęto decyzję o wydłużeniu etapu edukacyjnego, nie przenosi się do innego oddziału lecz do chwili gdy jest to możliwe, pozostawia się w oddziale, w którym rozpoczynał etap edukacyjny ( nauczanie zintegrowane lub nauczanie blokowe). Nie jest to forma nieklasyfikowania ucznia lub niepromowania go. 5. Uczniowi o wydłużonym etapie edukacyjnym nie wydaje się świadectwa w każdym roku szkolnym a jedynie na koniec wydłużonego etapu edukacyjnego. W arkuszu ocen wpisuje się jedynie informację o wydłużonym etapie edukacyjnym. |