Forum OSKKO - wątek

TEMAT: uczeń niedosłyszący na maturze
strony: [ 1 ]
bega06-12-2004 22:09:18   [#01]
Chcialam zapytać, bo może coś przeoczyłam, jak traktujecie ucznia niedosłyszącego na nowej maturze z j. obcego? Ja chcialam tylko pominąć go przy losowaniu miejsc i usadzić w pierwszej ławce przy magnetofonie. W czasie próby sprzętu okazało się, że uczeń myli wyrazy, gdyż zupelnie inaczej slyszy dźwięki. Oddzielna pracownia  - to oddzielna komisja, a ludzi i tak zaczyna brakować. Czy macie takie przypadki?
Jacek W06-12-2004 22:19:01   [#02]

Piszesz, że ludzi zaczyna brakować, to pewnie masz wielu zdających. Jeśli tak, to powinnaś się liczyć z koniecznością dostosowań polegających na korzystaniu z wydłużonego czasu lub (i) urządzeń technicznych, więc lepiej od razu zaplanować dla zdającego diskmana, a dla wszystkich, o których powyżej - jednej, osobnej sali.

Jacek W.

bega06-12-2004 22:27:25   [#03]
Wydłużony czas nic nie da. skoro nie słyszy dźwięków o pewnej wysokości, dochodzą też warunki akustyczne sali. Uczeń jest jeden na całą szkołę. O diskmanie nie pomyślałam. Czy wtedy mógłby pisać razem z innymi i czy dostanę jeszcze jedną płytę na salę? Boję się, że pisząc samotnie w sali, zestresuje się do reszty. Dziękuję Jacku:)
skryba0406-12-2004 22:30:47   [#04]
Komunikat CKE w sprawie szczegółowych informacji o sposobie dostosowania egzaminu maturalnego   Drukuj  E-mail
03.06.2004, 15:11
Komunikat w sprawie szczegółowych informacji o sposobie dostosowania warunków i formy przeprowadzania egzaminu maturalnego od sesji wiosennej 2005 roku do potrzeb absolwentów, o których mowa w § 45 ust. 1 i 5 Rozporządzenia MEN z dnia 21 marca 2001 roku.

    Na podstawie § 45 ust. 7 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 marca 2001 roku w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz.U. Nr 29, poz. 323) z późniejszymi zmianami, w tym zmiany z dnia 7 stycznia 2003 roku (Dz.U. Nr 26, poz. 225), ogłaszam szczegółową informację o sposobie dostosowania warunków i formy przeprowadzania egzaminu maturalnego, od sesji wiosennej 2005 roku, do potrzeb absolwentów, o których mowa w § 45 ust. 1 i 5 ww. rozporządzenia, czyli dla:

1. absolwentów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, spełniającej warunki, o których mowa w Art. 71b ust. 3b Ustawy o systemie oświaty,  z zastrzeżeniem    ust. 2.

2. absolwentów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo o potrzebie indywidualnego nauczania.

3. absolwentów chorych lub niesprawnych czasowo, przedstawiających zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia.

 
 Informacja ogólna

1. Absolwenci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi mają prawo przystąpić do egzaminu maturalnego w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych, odpowiednio na podstawie opinii lub orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej lub zaświadczenia lekarskiego wydanego przez lekarza specjalistę.

2. Zdający, który zamierza skorzystać z prawa zdawania egzaminu maturalnego w warunkach i formie dostosowanej, składa wniosek o zdawanie egzaminu maturalnego w sposób określony w ogólnej i szczegółowej informacji o sposobie dostosowania warunków i formy przeprowadzania egzaminu maturalnego, zawartej w niniejszym komunikacie, przewodniczącemu szkolnego zespołu egzaminacyjnego lub, jeżeli nie przystępuje do egzaminu maturalnego bezpośrednio po ukończeniu szkoły, dyrektorowi komisji okręgowej.

3. Do wniosku, o którym mowa w pkt. 2, należy dołączyć dokumenty wymienione w pkt. 1, które potwierdzają dysfunkcję zdającego.

4. Wniosek, o którym mowa w pkt. 2, należy złożyć w terminie do 15 października roku szkolnego, w którym odbywa się egzamin maturalny, z wyjątkiem wypadków losowych.

5. Za dostosowanie warunków i formy przeprowadzania egzaminu maturalnego odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego.

6. Okręgowe Komisje Egzaminacyjne mają prawo skontrolować, czy w danej szkole zostały dostosowane warunki i forma przeprowadzania egzaminu maturalnego.

7. Egzamin maturalny dla zdających przebywających w ośrodkach specjalistycznych, jest przeprowadzany w tych ośrodkach.

8. Egzamin maturalny dla absolwentów wymagających specjalnych metod nauczania powinien być przeprowadzony przez zespoły egzaminacyjne, w skład których wchodzić będą odpowiednio: surdopedagog, tyflopedagog lub tłumacz języka migowego.

9. W przypadku zdającego, u którego występuje złożona niepełnosprawność, lub jeśli jest sprzężona z określoną chorobą, należy zastosować warunki i formę egzaminu przewidziane dla poszczególnych schorzeń lub niepełnosprawności.

10. Absolwent, który jest chory albo niepełnosprawny, w trakcie egzaminu maturalnego może korzystać z urządzeń technicznych, sprzętu medycznego i leków koniecznych ze względu na chorobę lub niepełnosprawność.

11. Egzamin maturalny, o wydłużonym czasie trwania oraz egzamin organizowany z wykorzystaniem urządzeń technicznych lub przy udziale osoby wspomagającej, przeprowadzany jest w oddzielnym pomieszczeniu.

12. W szkole podczas trwania egzaminu zapewniona jest pomoc medyczna.

13. Zgodę na przeprowadzenie egzaminu maturalnego w domu zdającego wyraża dyrektor komisji okręgowej na wniosek przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego, który na podstawie dokumentów (wniosku ucznia i opinii lub orzeczenia lub zaświadczenia lekarskiego wydanego przez lekarza specjalistę), występuje do dyrektora komisji okręgowej o podjęcie stosownej decyzji.


Szczegółowa informacja o sposobie dostosowania warunków i formy przeprowadzania egzaminu maturalnego,
do możliwości mówienia, pisania i poruszania się absolwentów

OSOBY NIESŁYSZĄCE

Zdający ma prawo do:

1. wydłużenia czasu trwania części pisemnej egzaminu w przypadku arkuszy standardowych do 30 minut.

2. obecności w zespole egzaminacyjnym surdopedagoga lub tłumacza języka migowego.

3. zdawania części ustnej egzaminu z języka polskiego w języku migowym lub przygotowania prezentacji na piśmie.

4. arkuszy egzaminacyjnych dla poziomu podstawowego z: języka polskiego, języka obcego nowożytnego, historii i wiedzy o społeczeństwie, dostosowanych dla osób niesłyszących.


OSOBY SŁABO SŁYSZĄCE

Zdający ma prawo do   korzystania z urządzeń technicznych odpowiednich do jego wady słuchu.

 

Wydaje mi się ,że powołanie oddzielnej komisji jest jak najbardziej zasadne róznież ze względu na uczniów w pełni sprawnych. Urządzenia techniczne, z których może korzystać uczeń słabo słyszący mogą przecież zakłócać pracę uczniów zdrowych.Tak więc należałoby stworzyć odpowiednie warunki uczniowi słabo słyszącemu ale także nie powodować zakłócania pracy uczniom zdrowym.

skryba0406-12-2004 22:42:43   [#05]

Wracając do tematu wydaje mi sie, że Twój dylemat powinien być rozstrzygnięty przez poradnię psychologiczno- pedagogiczną, która to na opinii w sprawie dostosowania warunków egzaminu maturalnego do dysfunkcji ucznia, powinna dokładnie okreslić warunki jakie należy mu zapewnić.

 (Ze stropny OKE Kraków)

Terminy ważności opinii wydanych przez odpowiednie poradnie psychologiczno-pedagogiczne

Podstawa prawna: Rozporządzenie MENiS z 7 września 2004 roku (Dz.U. nr 199, poz. 2046, par. 34, 105, 138 i par.12, ust.1 zał. nr 1 do rozporządzenia), Informator o sprawdzianie w 2004 i 2005 roku, Informator o egzaminie gimnazjalnym w 2004 i 2005 roku.

Egzaminy w 2005 roku

(.......)

egzamin maturalny – nie wcześniej niż na 2 lata przed terminem egzaminu maturalnego (kwiecień 2003 roku) i nie później niż do końca września 2004 roku

egzamin dojrzałości - ważne są opinie wydane do 30 września 2004 roku

Egzaminy w 2006 roku i latach następnych

(............)

Egzamin maturalny

Opinia powinna być wydana przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnię specjalistyczną, nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany egzamin maturalny, i nie wcześniej niż na 2 lata przed terminem egzaminu maturalnego

Jacek W06-12-2004 23:57:20   [#06]

bega,

jeśli chce korzystać z diskmana to nie może pisać w sali ogólnej.

Jeśli złożył wniosek o dostosowanie, to musi być podstawa - opinia PPP (już) lub jeśli słabe słyszenie jest następstwem jakiejś choroby lub urazu późniejszego - zaświadczenie lekarza specjalisty.

Zdający we wniosku powinien napisać, jakiego dostosowania sobie życzy. To on powinien poprosić o diskmana, Ty możesz mu tylko podsunąć pomysł. Jeśli wiesz "nieoficjalnie" że przed maturą dostaniesz wniosek na podstawie zaświadczenia specjalisty, to imho lepiej na przysłowiowy wszelki wypadek przy korekcie zamówień zaplanuj go do osobnej sali - odpadnie Ci problem dodatkowej płyty, bo dostaniesz ją od OKE.

Pamiętaj, że zaświadczenie może ktoś przynieść nawet w dniu egzaminu, więc nagrywarka w pogotowiu i tak powinna być :)

Jacek W.

bega07-12-2004 18:53:23   [#07]
Dziękuję. Chyba faktycznie najlepszym rozwiązaniem bedzie osobna sala. Śmiem powiedzieć, że tego dnia nie tylko nagrywarki będziemy musieli mieć w pogotowiu. Świece i ręczne agregaty prądotwórcze też;). Pozdrawiam B
Jacek W07-12-2004 18:55:19   [#08]

:))))))

Agregaty nie, wystarczy UPS i latarki na baterie Duracell. Wiecie, co mam na myśli?

Jacek W.

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]