Forum OSKKO - wątek

TEMAT: jeszcze raz - uczeń niepełnosprawny
strony: [ 1 ]
maeljas02-12-2004 18:02:50   [#01]
Powracam do dyskusji nt. statusu ucznia niepełnosprawnego. Poproszono mnie o konsultacje w tej sprawie – stowarzyszenie rodziców działające na rzecz dzieci niepełnosprawnych też zajęło się między innymi tym tematem. Oto ich propozycja:   
 Propozycja poprawki (autopoprawki) do przedłożenia rządowego - projektu ustawy o wspieraniu zatrudnienia oraz rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych
          Art. 93. W ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329, z późn. zm.)17 wprowadza się następujące zmiany: 1)             w art. 3 w pkt 17 kropkę zastępuje się przecinkiem, po którym dodaje się pkt 18 w brzmieniu: 

 "18) uczniu niepełnosprawnym – należy przez to rozumieć także wychowanka i słuchacza niepełnosprawnego, tj. dziecko albo osobę pełnoletnią ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, o których mowa w art. 1 pkt 4, 5 i 5a, legitymujących się:

a)      orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności, wydanym na podstawie odrębnych przepisów z zakresu zabezpieczenia społecznego, bądź

b)      orzeczeniem poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego lub trwającego co najmniej jeden rok szkolny indywidualnego nauczania, albo o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych organizowanych zgodnie z odrębnymi przepisami, lub

c)      zaświadczeniem lekarskim o stanie zdrowia uniemożliwiającym lub znacznie utrudniającym korzystanie z prawa do nauki i rozwoju, w szczególności o chorobie przewlekłej lub dysfunkcji organizmu o przewidywanym okresie trwania przekraczającym 12 miesięcy, powodującym ograniczenia w rozwoju zdolności do czynności samoobsługowych stosownie do wieku i konieczność pomocy w procesie leczenia, rehabilitacji lub edukacji, w tym podczas realizacji odpowiednio obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, a także podczas kontynuowania nauki lub zajęć rewalidacyjnych do ukończenia 25 lat, lub

d)      opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju lub odroczenia obowiązku szkolnego albo dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono upośledzenie umysłowe lub sprzężone specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom edukacyjnym lub uzasadniające wydłużenie okresu nauki na danym etapie edukacyjnym co najmniej o jeden rok.”;

 2)             w art. 14 ust. 3a otrzymuje brzmienie: „3a. Obowiązek, o którym mowa w ust.3, rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat. W przypadku dziecka, o którym mowa w ust. 1a, obowiązek ten wydłuża się na okres odroczenia obowiązku szkolnego.”; 3)             w art. 16 w ust. 3 kropkę zastępuje się przecinkiem, po którym dodaje się uzupełnienie w brzmieniu: „z jednoczesnym wydłużeniem na ten czas obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3.”;4)       w art. 71b:a)       ust. 1, 1a, 2, 2a i 2b otrzymują brzmienie:

1. W zależności od rodzaju niepełnosprawności, w tym od stopnia upośledzenia umysłowego, dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 1 pkt 4-5a, zapewnia się realizację prawa do nauki i rozwoju w dostępnym dla nich zakresie, usprawnianie zaburzonych funkcji, rewalidację i rehabilitację, a także specjalistyczną pomoc i opiekę. uwzględniając stosowanie specjalnej organizacji kształcenia, wychowania, opieki i metod pracy. Realizacja tych zadań oświatowych na rzecz uczniów niepełnosprawnych może być prowadzona w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych, w przedszkolach, szkołach lub oddziałach integracyjnych, w przedszkolach, szkołach lub oddziałach specjalnych oraz w ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 5.

1a. Indywidualnym nauczaniem lub wychowaniem obejmuje się dzieci i młodzież, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.

2. Kształceniem i wychowaniem specjalnym obejmuje się uczniów niepełnosprawnych, o których mowa w ust. 1, wymagających stosowania specjalnej organizacji kształcenia, wychowania i metod pracy, w tym o charakterze resocjalizacyjnym, zgodnie z orzeczeniem publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, a w przypadku dzieci i młodzieży zagrożonych demoralizacją lub zdemoralizowanych objętych postępowaniem w sprawach nieletnich - także na podstawie orzeczenia sądu rodzinnego lub karnego. .

2a. W celu pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka, od chwili wykrycia u niego niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole prowadzi się wczesne wspomaganie rozwoju. W tym celu w przedszkolach i szkołach podstawowych, w tym specjalnych, oraz w ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 5, a także w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych, mogą być tworzone zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, prowadzonego bezpośrednio z uczniem niepełnosprawnym i jego rodziną.

2b. Dyrektorzy przedszkoli specjalnych, szkół podstawowych specjalnych oraz ośrodków, o których mowa w art. 2 pkt 5, a także dyrektorzy właściwych ze względu na miejsce zamieszkania dziecka szkół podstawowych ogólnodostępnych i integracyjnych oraz dyrektorzy publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych, w których utworzono zespół, o którym mowa w ust. 2a, lub są warunki kadrowe do jego niezwłocznego utworzenia, organizują wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w porozumieniu z organami prowadzącymi i w porozumieniu z rodzicami ucznia niepełnosprawnego lub na ich wniosek.”

b)       ust. 8 otrzymuje brzmienie:„8. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia, sposób i tryb organizowania indywidualnego nauczania, o którym mowa w ust. 1a, uwzględniając w szczególności jak najpełniejszą realizację potrzeb ucznia niepełnosprawnego, zapewnienie możliwości dostosowania zakresu i form kształcenia do aktualnych możliwości psychofizycznych ucznia, a także. wymiar godzin zajęć edukacyjnych realizowanych bezpośrednio z uczniem, wynikający z ramowych planów nauczania, umożliwiający sprostanie zindywidualizowanym wymaganiom edukacyjnym oraz wymaganiom egzaminacyjnym.”

   17) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320, z 2001 r. Nr 111, poz. 1194 i Nr 144, poz. 1615, z 2002 r. Nr 41, poz. 362, Nr 113, poz. 984, Nr 141, poz. 1185 i Nr 200, poz. 1683, z 2003 r. Nr 6, poz. 65, Nr 128, poz. 1176, Nr 137, poz. 1304 i Nr 203, poz. 1966 oraz z 2004 r. Nr 69, poz. 624, Nr 96, poz. 959, Nr 99, poz. 1001, Nr 109, poz. 1161, Nr 145, poz. 1532, Nr 162, poz. 1690, Nr 173, poz. 1808 i Nr , poz. )

Konsekwencją wprowadzenia proponowanej wyżej poprawki (autopoprawki rządowej) będzie konieczność odpowiedniej zmiany numeracji dotychczasowych art. 93-114 oraz dotychczasowych przypisów 17-23 w druku sejmowym nr 3339.

 

Aktualnie obowiązujące brzmienie art. 71b ust. 1, 1a, 2, 2a, 2b i 8:

 

Art. 71b. 1. Kształceniem specjalnym obejmuje się dzieci i młodzież, o których mowa w art. 1 pkt 5 i 5a, wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy. Kształcenie to może być prowadzone w formie nauki w szkołach ogólnodostępnych, szkołach lub oddziałach integracyjnych, szkołach lub oddziałach specjalnych i ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 5.

1a. Indywidualnym nauczaniem obejmuje się dzieci i młodzież, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły.

2. W zależności od rodzaju niepełnosprawności, w tym stopnia upośledzenia umysłowego, dzieciom i młodzieży, o których mowa w ust. 1, organizuje się kształcenie i wychowanie, które stosownie do potrzeb umożliwia naukę w dostępnym dla nich zakresie, usprawnianie zaburzonych funkcji, rewalidację i resocjalizację oraz zapewnia specjalistyczną pomoc i opiekę.

2a. W przedszkolach i szkołach podstawowych, w tym specjalnych, oraz w ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 5, a także w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych, mogą być tworzone zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w celu pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka, od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, prowadzonego bezpośrednio z dzieckiem i jego rodziną.

2b. Dyrektorzy przedszkoli specjalnych, szkół podstawowych specjalnych oraz ośrodków, o których mowa w art. 2 pkt 5, a także dyrektorzy właściwych ze względu na miejsce zamieszkania dziecka szkół podstawowych ogólnodostępnych i integracyjnych oraz dyrektorzy publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych, mogą organizować wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w porozumieniu z organami prowadzącymi.

8. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia, sposób i tryb organizowania indywidualnego nauczania, o którym mowa w ust. 1a, uwzględniając w szczególności wymiar godzin zajęć edukacyjnych realizowanych bezpośrednio z uczniem.

 

  
agabu09-12-2004 11:01:49   [#02]

Podnoszę wątek

Może ktoś się jednak odezwie?
agabu09-12-2004 11:26:40   [#03]

Jak bumerang wraca jednak pytanie

KTO TO JEST UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY?
emeryt09-12-2004 11:51:22   [#04]

definicja słownikowa

słownik języka polskiego

niepełnosprawny ~ni

1. «nie osiągający pełnej sprawności fizycznej wskutek ułomności lub upośledzenia umysłowego»
agabu09-12-2004 12:25:41   [#05]

Nie chodzi o definicję słownikową

ale prawną.

Obecnie dziecko niepełnosprawne z udokumentowaną niepełnosprawnością uczęszczające do szkoły jest uczniem zdrowym. I kropka. Nie chcę powtarzać wszystkiego, co pisałam wcześniej w innym wątku. Cieszę się, że znaleźli się ludzie, którzy zauważyli to, na co próbuję Wam zwrócić uwagę od dawna. Może podyskutujemy, czy propozycja prawnego zdefiniowania ucznia niepełnosprawnego, zacytowana przez maeljas, jest dobra, czy nie. Ja mam pewne wątpliwości, ale nie chcę dyskutować sama z sobą.

agabu09-12-2004 13:41:28   [#06]

I do góry!

Wciąż nie tracę nadziei na rozmowę z Wami.

agabu17-12-2004 12:04:25   [#07]

Może zauważycie,

że to, co wkleiła maeljas koresponduje z wątkiem Karoliny i tym o zastępstwach z konieczności i o zajęciach rewalidacyjnych?
amrek17-12-2004 13:25:47   [#08]

...

...

Kto to jest uczeń niepełnosprawny?

agabu17-12-2004 14:20:02   [#09]

O, Amrek!

Pytam o to z uporem maniaka od dłuższego czasu. Czytałaś wątek na ten temat?
amrek17-12-2004 18:25:30   [#10]

uff...

Agnieszko, przejrzałam wątek, o którym mówisz - i mowę mi odebrało, bo daleko mi jeszcze do cierpliwości i uważności, jakie Ty wypracowałaś. Dobrze zobaczyć, że to możliwe :-) I uczę się patrząc, jak działasz...

No tak: niepełnosprawny medycznie, a zdrowy oświatowo - i co z tego wynika...

Wydaje się, że tamten wątek wyczerpał temat, a jednak Ty mówisz, że nie?

a skoro tak mówisz, to wierzę, że tak jest

A na co jeszcze warto byłoby spojrzeć, imienniczko?

Wiesz, gdy włączam sobie patrzydłaka, to widzę, ile definicji może namnożyć rzeczywistość. No bo uczeń niepełnosprawny w świecie survivalu to:

a) kula u nogi macho (cholera, dla dwóch pokręconych mam się wysilać, kiedy zdrowych i prostych mam tysiąc!!!)

b) okropne biedactwo bez własnego stada (ojej, on taki nieszczęśliwy, lepiej dla niego, żeby go inne dzieci nie oglądały, poczuje się bezpieczniej wśród swoich)

c) ktoś, kto nie istnieje (a w czym problem, przepraszam? U mnie w szkole nie ma niepełnosprawnych. I nie będzie.)

d) sierotka bez przyszłości inwestycyjnej, czyli kopciuszek bez księcia i wróżek  (ile by w niego nie zainwestować, prochu nie wymyśli...studnia bez dna na koszt podatnika, trzeba było se zbadać prenatalnie szczeniaka i skrobnąć. Nie życzę sobie, żeby przez niego mój dzieciak tracił czas na lekcji!!!)

e) słodziusia przytulanka (a teraz, drogie dzieci, spójrzcie, jaki ten Jasio w porównaniu z wami oferma, więc bądźcie kochane i uśmiechnijcie się do niego wszystkie naraz, kiedy pani da znak rączką..., a Jasiu poczuje się szczęśliwszy)

f) klient wciskany poczciwcowi przez oszalałego rodzica (no dobra, ta matka żyć mi nie daje, baba uparta, a może człek coś dobrego zrobi jednak?)

g) obcy, ósmy pasażer pierwszej klasy (no jest, ale nie mam pojęcia, co z nim robić. Wkurza mnie ten kosmita!!)

tyle widziałam, może coś przeoczyłam ;-)

pozdrawiam ciepło, Agnieszko

Agnieszka

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]