Z Poradni OCENIANIE prowadzonej przez Klemensa
Stróżyńskiego
polecam :-)
http://www.wszpwn.com.pl/default.asp?section=KLUB&ID=568
Wymagania edukacyjne to hierarchiczny wykaz niezbędnych osiągnięć uczniów, powiązany ze skalą stopni szkolnych, wyprowadzony pośrednio z podstawy programowej, a bezpośrednio (i to jest istotne dla nauczyciela) z programu nauczania. Wymagania te, w odróżnieniu od wymagań egzaminacyjnych, muszą być formułowane wielopoziomowo, ponieważ służą bezpośrednio do wystawiania stopni szkolnych. Ta wielopoziomowość jest obecnie przedmiotem licznych kontrowersji, bowiem różne są strategie stratyfikacji (dzielenia na poziomy) wymagań.
Poziom wymagań to kategoria jakościowa, wiążąca opis pożądanych osiągnięć ucznia z zewnętrznym układem odniesienia. Ten zewnętrzny układ odniesienia może być różny, ze względu na cel oceniania. Powszechne są, związane z trzema odrębnymi celami oceniania, trzy układy odniesienia:
- Stopnie szkolne. Celem oceniania czyni się precyzyjne wystawienie stopnia szkolnego, więc wyróżnia się tyle poziomów wymagań, ile jest pozytywnych stopni szkolnych. Nie jest to system zorientowany funkcjonalnie, lecz bardzo formalistycznie.
- Proces kształcenia. Celem oceniania jest zapewnienie skuteczności procesu kształcenia. Osiągnięcia uczniów dzieli się na te, które są niezbędne dla powodzenia dalszego zdobywania wiedzy oraz na te, które są pożyteczne dla dalszego kształcenia, ale niezbędne nie są. Wyróżnia się dwa poziomy wymagań: podstawowe oraz pełne (często zwane ponadpodstawowymi).
- Stratyfikacja uczniów, ich zróżnicowanie ze względu na osiągnięcia. Cel oceniania jest mniej jasny. Ma charakter pedagogiczny, ponieważ służy informowaniu uczniów o ich mocnych i słabych stronach, ma też cel społeczny, czyli nagradzanie za lepsze efekty w nauce. Wyróżnia się trzy lub cztery poziomy wymagań, według różnych rozwiązań szczegółowych.
|