Reakcja na budżet Tak zareagowała Rada Miasta Mrągowo -woj.warmińsko mazurskie Oświadczenie Rady Miejskiej w Mrągowie z dnia 15 listopada 2004 r. w sprawie zasad finansowania oświaty. Na podstawie § 23 ust. 3 pkt 3. Statutu Miasta Mrągowa, stanowiącego załącznik do Uchwały Nr V/9/03 Rady Miejskiej w Mrągowie z dnia 20 marca 2003 r. w sprawie uchwalenia Statutu Miasta Mrągowa (Dziennik Urzędowy Województwa Warmińsko – Mazurskiego z 2003 r. Nr 60 poz. 853 , zmiany Dziennik Urzędowy z 2003 r. Nr 182 poz.2203 ) Rada Miejska w Mrągowie oświadcza co następuje: Z niepokojem obserwujemy pogorszenie sytuacji finansowej miasta w związku ze zmniejszeniem przez Państwo realnych środków przeznaczonych na oświatę. Wzrastają zadania edukacyjne oraz wynagrodzenia nauczycieli, wynikające ze zmian w Karcie Nauczyciela. Wzrastają zadania własne gminy, a niewystarczająca kwota bazowa subwencji zależna od liczby uczniów, ulega systematycznemu zmniejszeniu z powodu niżu demograficznego. Rozwiązaniem trudnych i bardzo ważnych dla samorządu spraw związanych z finansowaniem i utrzymaniem odpowiedniego poziomu oświaty będzie urealnienie subwencji oświatowej, opartej na rzetelnych i rzeczywistych danych. Zwracamy uwagę na fakt, że w subwencji oświatowej nie uwzględnia się kosztów: 1. realizacji obowiązku szkolnego w formie nauczania indywidualnego, 2. zapewnienia funkcjonowania stołówek szkolnych, 3. zapewnienia funkcjonowania świetlic szkolnych, w tym zatrudnienia nauczycieli – wychowawców, 4. zapewnienia funkcjonowania bibliotek szkolnych, w tym zatrudnienia nauczycieli – bibliotekarzy, 5. wykonywania funkcji wychowawczej i opiekuńczej szkoły, w tym zatrudniania pedagogów, logopedów, doradców zawodowych, 6. finansowania wzrastających zadań z zakresu dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli, w tym organizację doradztwa metodycznego, 7. finansowania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli emerytów i rencistów, 8. finansowania środków przeznaczonych na pomoc zdrowotną dla nauczycieli, 9. kosztów wynikających z korzystania przez nauczycieli z płatnego urlopu dla poratowania zdrowia, 10. kosztów wynikających z zastępstw doraźnych. Obecny sposób naliczania subwencji, zróżnicowany dla różnych jednostek samorządu terytorialnego, najbardziej uderza w miasta takie jak Mrągowo. Dotyczy to między innymi stosowania odmiennych wag na zadania pozaszkolne i zajęcia pozalekcyjne, jak i również różnych wag na tzw. „ucznia przeliczeniowego”. W wyniku takiej polityki jedni dostają za dużo i nadwyżkę oświatową przeznaczają na inne cele, drudzy muszą do szkół dopłacać. Jedna trzecia samorządów nie wydaje wszystkich pieniędzy, jakie otrzymuje od Państwa, za to jedna piąta gmin i powiatów musi co roku do edukacji dołożyć z własnego budżetu. Ponadto niezadawalający jest fakt zmniejszenia rezerwy oświatowej z 1% do 0,6%. W tej sytuacji uważamy za konieczne rzetelne określenie niezbędnych środków na oświatę poprzez: 1. zwiększenie w budżecie państwa na 2005 r. i lata następne subwencji oświatowej, 2. uwzględnienie w subwencji pełnych w/w kosztów realizacji zadań oświatowych, w tym również kosztów rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego, 3. wpisanie do ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego podstawowych kryteriów podziału części oświatowej subwencji ogólnej, takich jak : - ogólna liczba uczniów - standardowa liczba uczniów w oddziałach, - standardowa liczba oddziałów, - tygodniowa liczba godzin zawarta w planie nauczania, - liczba nauczycieli w poszczególnych stopniach awansu zawodowego, a nie ich stosunek, - uwzględnienie specyficznych warunków organizacji i finansowania zadań edukacyjnych, w tym zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych, 4. przejęcie przez ZUS finansowania i weryfikowania urlopów dla poratowania zdrowia nauczycieli. Podkreślamy, że obecny system finansowania oświaty jest – naszym zdaniem – niezgodny z art. 168 Konstytucji, który stwierdza w ust. 3, że źródła dochodów jednostek samorządu terytorialnego są określone w ustawie. Skoro tak, to sposób ustalania największego obecnie dochodu gmin – części oświatowej subwencji ogólnej – winien być określony w ustawie, a nie w rozporządzeniu ministra , które bywa zmieniane z roku na rok w sposób arbitralny, nie związany ze zmianami w zakresie zadań JST. Upoważnia się Przewodniczącego Rady Miejskiej do przesłania powyższego stanowiska:
- Marszałkom Senatu i Sejmu RP,
- Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego,
- Ministrowi Edukacji Narodowej i Sportu oraz Ministrowi Finansów,
- Wojewodzie Warmińsko- Mazurskiemu,
- Warmińsko – Mazurskiemu Kuratorowi Oświaty.
- Posłowie i Senatorowie Województwa Warmińsko – Mazurskiego
|