Forum OSKKO - wątek

TEMAT: nowe podstawy programowe
strony: [ 1 ]
margocha24-11-2004 20:12:06   [#01]

 

    Oświadczenie członków komisji, którzy mają dość tworzenia nowych podstaw - do wiadomości wszystkich związanych z oświatą

1

Warszawa, 14 listopada 2004 r.

O

ŚWIADCZENIE

My, niżej podpisani członkowie dwóch podzespołów roboczych (języka polskiego i wiedzy o

kulturze) zespołu „Nauki o kulturze duchowej” powołanego przez Instytut Spraw Publicznych do

opracowania zmian w podstawie

programowej kształcenia ogólnego oświadczamy, że rezygnujemy z

uczestnictwa w dalszych pracach tego gremium. Zbulwersowani trybem, sposobem i terminarzem

przeprowadzenia tej zasadniczej dla przyszłości polskiej szkoły oper

acji – narzuconym przez koordynatora

prac z ramienia Instytutu Spraw Publicznych, prof. Krzysztofa Konarzewskiego –

czujemy się zobowiązani

do poinformowania zleceniodawcy, tj. Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu, oraz opinii publicznej o

najważniejszych przyczynach naszej d

ecyzji:

1. P

rojekt zmian w podstawie programowej kształcenia ogólnego zaprezentowany przez prof.

Krzysztofa Konarzewskiego (kierownika koordynującego pracami nad nową podstawą programową

z ramienia Instytutu Spraw Publicznych) na posiedzeniu roboczym w dniach 13-14 listopada b.r. jest

w istocie projektem zasadni

czej przebudowy podstawy i filozofii kształcenia, na jakiej opierała się

niedawna reforma szkolnictwa w Polsce, całkowicie niemożliwym do wykonania w

kilkutygodniowym terminie, jaki nam narzucono, tzn. do 15 gru

dnia. Wstępne założenia dotyczące

funkcji i struktury nowej podstawy oraz konkretne rozwiązania meryt

oryczne, których przyjęcia

żądał od nas prof. Konarzewski, tak dalece zmieniają sposób funkcjonowania szkoły, że jest

niedopuszczalne uchwalenie ich bez konsul

tacji ze środowiskami eksperckimi i poważnej debaty

wszystkich ludzi zaangażowanych w dział

anie polskiej szkoły.

2.

Wizja nauczania języka polskiego i wiedzy o kulturze zaprezentowana przez prof. Krzysztofa

Konarzewskiego (który nie jest bynajmniej specj

alistą w żadnej z wymienionych dziedzin) jest

głęboko sprzeczna ze specyfiką tych przedmiotów, społeczną funkcją szkoły ponadgimnazjalnej i

oczekiwanym profilem jej absolwenta. W naszym przekona

niu celem nauki języka polskiego i

wiedzy o kulturze powinno b

yć kształcenie człowieka umiejącego samodzielnie rozumieć i

interpretować rzeczywistość, twórczo i świad

omie posługiwać się różnymi kodami kultury i temu

powinna służyć podstawa progr

amowa będąca dokumentem wyznaczającym jedynie główne

kierunki edukacyjne i okre

ślającym najważniejsze treści kształcenia (dookreślane następnie przez

nauczyciela –

twórcę programu).. Według prof. Krzysztofa Konarzewskiego podstawa faktycznie

powinna być p r o g r a m e m k s z t a ł c e n i

a (w praktyce jednakowym dla wszystkich) ściśle

określającym wszystkie obowiązujące lektury (łącznie z tytułami wierszy!) i z

awierającym

konkretne wskazówki interpretacyjne dotyczące poszczególnych tekstów kultury. Jednoznaczność

miałaby sięgać tak daleko, że dokument ten precyzowałby n

awet, na podstawie którego utworu

ukazywać uczniom na przykład cechy gatunkowe s

onetu (to autorzy podstawy decydowaliby, czy

ma to być któryś z sonetów Petrarki, czy też mają to być

Stepy akermańskie Mickiewicza). W

sposób rażący ogranicza to wolność nauczyciela

-twórcy programu. W rezultacie uczeń nie tyle

uczyłby się rozpoznawania gatunków, czy

– szerzej – samodzielnej interpretacji dzieła, ile

odtwarzania gotowej wiedzy. Argument profesora, że od aut

orów podstawy zależy, żeby ta

interpretacja była mądra, jest zupełnie niezasadny, gdyż chodzi właśnie o to, by uczniom nie

narzucać interpretacji, by ich nauczyć sprawności, która pozwoli im dokonywać samodzielnych

odczytań i rozumienia dowolnych utworów literackich. Uważamy, że tak daleko posunięte

dekretowanie treści nauczania, jak

ie ma miejsce w wizji prof. Konarzewskiego, doprowadzi do tego,

że szkoła będzie przekazywała jedynie wiedzę skrajnie schematyczną i stereotypową, zakładającą

mechaniczne powtarzanie informacji, a nie myślenie i kr

eatywność. Jest to sprzeczne z funkcją

szk

oły w nowoczesnym, pluralistycznym społeczeństwie i demokratycznym państwie, a ponadto

odbiera nauczycielowi możliwość twórczej pracy z uczniem oraz dostosowywania programu i

podręcznika do potrzeb i możliwości konkretnego zespołu kl

asowego.

3. Arbitralna de

cyzja prof. Konarzewskiego, iż wiedza o kulturze w szkole ponadgimnazjelnej ma być

w istocie wiedzą o sztuce, jest głębokim nieporozumieniem. Wiedza o kulturze nie jest wiedzą o

sztuce, lecz autonomicznym przedmiotem, którego głównym celem jest uczenie umiejętności

rozumienia zjawisk współczesnego świata i kształtowania postaw tolerancji. Wprowadzenie tego

nowego przedmiotu przed zale

dwie dwoma laty do zreformowanych szkół ponadgimnazjalnych

spotkało się z zainteresowaniem uczniów i nauczycieli, a ci ostatn

i – aby sprostać nowym

2

wymaganiom –

natychmiast podjęli trud uzupełnienia swych kwalifikacji. Obecna propozycja

pozostawienia jedynie nazwy „wiedza o kulturze” dla przedmiotu, który faktycznie nią nie jest,

stanowi w isto

cie jego faktyczną likwidację, co uważamy za decyzję niedopuszczalną, a sposób jej

podjęcia należy uznać za ska

ndaliczny.

Przejawem zasadniczej różnicy, jaka dzieli nas z prof. Konarzewskim, jest wizja egzaminu

maturalnego z języka polskiego. Przedstawiony nam projekt zmian w podstawie pro

gramowej wynika – jak

sądzimy

z przekonania, że dokument ten powinien stworzyć warunki do przeprowadzenia jednolitego

egzaminu maturalnego, poddanego jednakowym w odniesieniu do wszystkich przedmiotów regułom

standaryzacji i oceny. Naszym zdaniem, sposób sprawdzania wiedzy polonistycznej (na maturze czy na

jakimkolwiek innym egzami

nie) powinien się w sposób zasadniczy różnić od metody sprawdzania wiedzy z

innych przedmiotów.

Uważamy, że przede wszystkim koniecznie należy odejść od oceny opartej na

arbitralnych, bezwarunkowych „modelach odpowiedzi”.

Wyrażany przez nas stanowczy sprzeciw wobec tak pomyślanej przebudowy podst

awy programowej

jest tym bardziej znamienny, że reprezentujemy bardzo różne środowiska związane z edukacją; są wśród nas

zarówno nauczy

ciele szkolni, wykładowcy akademiccy, jak i przedstawiciele wydawców. Wspólne

stanowisko tak zróżnicowanego zespołu, jak sądzimy, w znacznie większym stopniu wyraża interes

społeczny niż arbitralna decyzja jednego człowi

eka.

Jednocześnie pragniemy podkreślić, że nie chcemy zrezygnować z odpowiedzialności za nowy

kształt podstawy programowej. Rzeczywiście obecnie obowiązujący d

okument wymaga gruntownej

zmiany, ale nie w narzucanym przez przedstawiciela Instytu

tu Spraw Publicznych kierunku, dlatego też

zamie

rzamy kontynuować prace, które teraz, wobec zamierzeń prof. Konarzewskiego, tym bardziej wydają

się nam konieczne. Prace te powinny być poprzedzone poważną refleksją i konsultacjami w środowisku

ekspertów, czego nie da się zrobić w pośpiechu. Niezależnie o

d tego za niezwykle pilne i konieczne

uważamy przebudowanie standardów egzamin

acyjnych.

dr Krzysztof Biedrzycki

(Instytut Polonistyki, Uniwersytet Jagielloński)

Beata Biskupska

dr Roman Chymkowski

(Instytut Kultury Polskiej, Uniwersytet Warszawski)

dr Ewa Korulska

(

Gimnazjum nr 20 przy Zespole Społecznych Szkół Ogólnokształcących „Bednarska”)

Teresa Marciszuk

(Wydawnictwo Stentor)

Tatiana Witkowska

(Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe)

dr Sławomir Żurek

(Instytut Filologii Polskiej, Katolicki Uniwersytet Lubelski)

JarTul24-11-2004 20:23:18   [#02]

Było...

http://www.oskko.edu.pl/forum/thread.php?t=7647#FBK
Marek Pleśniar25-11-2004 00:06:03   [#03]

akurat byłem na innym nieco forum i tam robią tak;-)))))))))

Maelka25-11-2004 00:18:23   [#04]

:-)))))))))))))

Już szukam,szukam! 

Nie wiem czego, nie wiem po co, ale szukam!!!  

Nie jestem chyba asertywna...

:-)))

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]