Forum OSKKO - wątek

TEMAT: BHP w szkole
strony: [ 1 ]
Grzegorz W22-11-2004 10:18:43   [#01]

Kontrola PIP nakazala mi utrorzenie etatu dla pracownika służb BHP

.W szkole pracuje powyżej 100 pracowników. Ma to być osobny pracownik nie może to być to umowa zlecenie . Prosze o podzielenie się doświadczeniem jak to rozwiązujecie w waszych szkołach.

Nela 122-11-2004 10:24:31   [#02]
Czeka mnie również wizyta PIP .Powiedz na co zwracaja szczególną uwagę co kontrolują szczególnie??????
jolka l22-11-2004 10:39:19   [#03]

jestem po kontroli

Jestem po kontroli a na stole leży nie zapłacony jeszcze mandat. Dostałam za brak ewidencji czasu pracy pracowników obsługi.

A sprawdzali wszystko; regulaminy, akta pracowników, płace, rejestr wypadków przy pracy i oczywiście bezpieczeństwo budynku

jolka l22-11-2004 10:42:56   [#04]

pracownik BHP

Od niedawna mam pracownika BHP na 1/4 etatu. To mój konserwator po kursach.
Nela 122-11-2004 12:18:21   [#05]
JAk duży to był mandat i z czego zapłacisz?
Grzegorz W22-11-2004 12:27:37   [#06]
ten konserwator pracuje u Ciebie na caly etat + 1/4 bhp ?
okeber22-11-2004 12:46:59   [#07]

bhp w szkole

U mnie jest obecnie przeprowadzany konkurs plastyczny dotyczący bhp; sponsorem i organizatorem jest pip. Stwierdził, że inspektor pracy musi być tak jak mówisz gdy masz pracownikow powyżej 100, ale może być on zatrudniony przez Urząd Gminy lub szkołe na umowę zlecenie nie koniecznie na etat
Max3622-11-2004 13:03:09   [#08]

Miałem kontrolę PIP w czerwcu i szereg zaleceń. Mandat też. Od września powierzyłem dodatkowe obowiązki jednemu z nauczycieli z odpowiednimi kwalifikacjami na obsługę BHP. A wracając do tematu co kontrolował: regulamin pracy (zmiany po 1 stycznia i 1 maja 2004 - czy zostały uwzględnione), socjalny (czy związki zatwierdzają na każdym protokule), akta pracowników (czy odpowiednio ułożone i czy nie brakuje papierków typu szkolenie podstawowe, stanowiskowe, okresowe), płace (głównie nadgodziny czy sprawiedliwie przydzielone, harmonogramy pracy i rozliczenia (dzienne), czy pracownicy dostali to co im się należy wg regulaminu itp.  Musiałem pisać nowy regulamin pracy. Mandat zapłaciłem bez gadania.

jolka l22-11-2004 13:32:02   [#09]

mandat

Dostałam 600 zł mandatu (podobno najniższy). Zapłacę z własnej kieszeni, bo zostałam ukarana personalnie.

Mandatu zawsze można nie przyjąć, ale ja nie mam ochoty na bieganie  się po sądach. Zresztą prawda jest taka, że kart ewidencji nie było, więc jak bym się broniła???

Nela 122-11-2004 14:54:17   [#10]
A co to takiego harmonogram pracy i rozliczenie dzienne......??????
Gaba23-11-2004 07:40:35   [#11]

Harmonogram pracy, to jest taka rozpiska - kiedy pracuje obsługa, kiedy przychodzi sprzątaczka, ze np. u mnie dwie sekretarki są we wtorek do 17.00 i na zmianę po zgloszeniu, jak która lubi, kiedy oddałas ludziom wolne dnie za soboty, kiedy święto przypadło - to jest dokumentacja procesu pracy.

Max3623-11-2004 08:11:33   [#12]
Dokładnie o to chodzi, ja miałem tylko ewidencję miesięczną, więc dostałem 300-tki i to jest podobno najniższy mandat. Musiałem zapłacić z własnej kieszeni.
jolka l23-11-2004 09:46:30   [#13]
Ale to boli. Oj, boli.
Moniśka23-11-2004 19:05:04   [#14]

co kontroluje PIP

Adrianna Jasińska-Cichoń
Co kontroluje inspekcja pracy
Pracodawca na żądanie inspektora pracy musi okazać mu wszystkie dokumenty związane z zatrudnieniem pracowników oraz dokumentację bhp.
Inspektor pracy może skontrolować każdy zakład pracy. Aby kontrola nie była zaskoczeniem, warto wiedzieć, jakie uprawnienia ma inspektor pracy, jakich informacji może zażądać w trakcie kontroli, czy powinien uprzedzić o zamiarze przeprowadzenia kontroli i jakie sankcje może zastosować, gdy stwierdzi naruszenie przepisów prawa pracy.
• Uprawnienia inspektora
Przed rozpoczęciem kontroli inspektor pracy zgłasza swoją obecność pracodawcy, chyba że uzna, iż takie zawiadomienie może wpłynąć na obiektywny wynik kontroli.
Inspektor przeprowadzający kontrolę okazuje jedynie legitymację i nie musi mieć żadnych dodatkowych upoważnień.
W najbliższym czasie wraz z wejściem w życie uchwalonej przez Sejm ustawy o swobodzie działalności gospodarczej także inspektor będzie musiał mieć upoważnienie do przeprowadzenia kontroli w danym zakładzie pracy.
Inspektorzy pracy mogą żądać od pracodawcy okazania wszelkiej dokumentacji, która jest niezbędna do ustalenia, czy przestrzegane są przepisy prawa pracy oraz przepisy i zasady bhp.
Inspektorzy nie mają prawa żądać wszystkich dokumentów, którymi dysponuje pracodawca w związku z prowadzoną działalnością. Mogą żądać tylko tych, które są niezbędne do sprawdzenia przestrzegania przepisów związanych z zatrudnianiem pracowników.
Dokumentami, o które może poprosić inspektor pracy w trakcie kontroli, będą m.in.:
• listy płac,
• ewidencja czasu pracy pracowników,
• regulamin pracy, regulamin wynagradzania,
• dokumentacja techniczna urządzeń, które wykorzystywane są przy prowadzonej działalności produkcyjnej, usługowej itp.
• wyniki badań i pomiarów np. natężenia oświetlenia, poziomu hałasu, zapylenia itp.
Inspektorzy PIP mają prawo przesłuchiwać zatrudnionych w zakładzie pracy pracowników, a także robić zdjęcia pomieszczeń pracy, w których stwierdzą nieprawidłowości.
Wszelkie ustalenia z kontroli inspektor zawiera w protokole, który podpisuje także pracodawca.
Jeżeli treść protokołu budzi wątpliwości pracodawcy, może zgłosić do niego na piśmie swoje zastrzeżenia w terminie 7 dni od dnia przedstawienia protokołu. Inspektor pracy ma obowiązek zbadać przedstawione dowody i w uzasadnionych przypadkach uzupełnić lub zmienić protokół. Protokół sporządzany jest w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje pracodawca.
ważne dla pracodawcy
Odmowa podpisania protokołu nie stanowi przeszkody do podjęcia przez inspektora pracy przewidzianych przepisami środków prawnych.
• Środki prawne
Środkami prawnymi, które może zastosować inspektor pracy na podstawie ustaleń dokonanych podczas kontroli, są nakazy i sprzeciwy (art. 9 pkt 1–4 ustawy z 6 marca 1981 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (DzU z 2001 r. nr 124, poz. 1362 ze zm.) oraz wystąpienia (art. 9 pkt 5 ustawy o PIP). Oprócz tego inspektorzy uprawnieni są również do nakładania grzywien na pracodawców, którzy popełnili wykroczenie przeciwko prawom pracownika lub kierowania przeciwko nim wniosków o ukaranie do sądu grodzkiego.
Mogą także wnosić powództwa o ustalenie istnienia stosunku pracy oraz wstępowania w tych sprawach (za zgodą osoby zainteresowanej takim ustaleniem) do toczącego się postępowania.
• Wystąpienia
Inspektorzy, którzy w trakcie kontroli wykryją uchybienia, mogą skierować do pracodawcy wystąpienie. Za pomocą wystąpienia inspektor pracy wnioskuje o usunięcie stwierdzonych naruszeń prawa pracy bądź wyciągnięcie konsekwencji w stosunku do osób, które dopuściły do ich powstania. Można nim regulować sprawy z zakresu prawa pracy, które nie mogą być przedmiotem decyzji administracyjnej (nakazu), czyli dotyczące np. urlopów wypoczynkowych, potwierdzenia na piśmie warunków umowy o pracę, poinformowania pracowników o warunkach zatrudnienia na podstawie art. 29 § 3 k.p., wydania świadectwa pracy itp.
Wystąpienie powinno zawierać:
• jednoznacznie sformułowany wniosek o usunięcie stwierdzonych naruszeń,
• uzasadnienie faktyczne i prawne (wskazanie nieprawidłowości i przepisu, który został naruszony),
• pouczenie o terminie udzielenia odpowiedzi.
PRZYKŁAD
Inspektor pracy, przeprowadzając w czerwcu kontrolę u pracodawcy X, stwierdził, iż pracownicy Andrzej K. i Bartosz L. nie wykorzystali jeszcze urlopów wypoczynkowych za 2003 r. W takiej sytuacji skieruje do pracodawcy wystąpienie, w którym wnosi o: „Niezwłoczne udzielenie pracownikom Andrzejowi K. i Bartoszowi L. urlopów wypoczynkowych, do których nabyli prawo w 2003 r.”. We wniosku jako uzasadnienie prawne wskaże art. 161 i art. 168 Kodeksu pracy, a jako uzasadnienie faktyczne – ustalenia dokonane podczas kontroli i zawarte w protokole.
W terminie określonym w wystąpieniu, nie dłuższym niż 30 dni pracodawca ma obowiązek poinformować inspektora pracy o sposobie realizacji wniosków wystąpienia.
• Nakazy
Pracodawca może również zostać przez inspektora zobowiązany do usunięcia stwierdzonych uchybień w formie nakazu. Nakazy są decyzjami administracyjnymi, czyli formą, w jakiej organy administracji publicznej załatwiają sprawę i rozstrzygają ową sprawę „co do jej istoty w całości lub w części albo w inny sposób kończą sprawę w danej instancji” (art. 104 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego). W postępowaniu prowadzonym przed inspektorami pracy sprawami do rozstrzygnięcia są sprawy naruszeń przepisów prawa pracy.
Nakazy mogą zostać wydane przez inspektorów w formie:
• nakazu usunięcia uchybień,
• nakazu wstrzymania prac,
• nakazu skierowania do innych prac,
• nakazu wypłaty należnego pracownikowi wynagrodzenia lub innego przysługującego mu świadczenia.
Nakaz usunięcia uchybień nakłada na pracodawcę obowiązek usunięcia stwierdzonych naruszeń przepisów lub zasad bhp. Inspektor pracy wydając nakaz decyduje, że niezgodny z przepisami stan faktyczny należy doprowadzić do stanu zgodnego z prawem lub zasadami bhp. Jednocześnie inspektor pracy ustala termin jak najszybszego usunięcia stwierdzonego naruszenia.
W formie nakazu inspektor wydaje decyzje dotyczące m.in. badań lekarskich pracowników, szkoleń w zakresie bhp, stanu technicznego maszyn i urządzeń, pomieszczeń pracy i higieniczno-sanitarnych.
PRZYKŁAD
Inspektor pracy podczas kontroli pracodawcy, prowadzącego przedsiębiorstwo budowlane, w czerwcu 2004 r. stwierdza, iż Janowi K. zatrudnionemu na stanowisku robotnika budowlanego 30 kwietnia 2004 r. upłynął termin ważności okresowych badań lekarskich i pracuje on bez aktualnego orzeczenia lekarskiego o zdolności do pracy. Wydaje więc nakaz: „Poddać pracownika Jana K. okresowym badaniom lekarskim w celu stwierdzenia braku przeciwwskazań do pracy na zajmowanym stanowisku.
Termin wykonania: decyzji nadaję rygor natychmiasto- wej wykonalności na podstawie art. 108 § 1 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (DzU z 2000 r. nr 98, poz. 1071 ze zm.), ze względu na ochronę zdrowia lub życia ludzkiego”.
W nakazie inspektor powinien zawsze podać podstawę prawną.
Nakaz wstrzymania prac wydawany jest przez inspektora pracy w przypadkach stwierdzenia naruszenia powodującego bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia pracowników lub innych osób wykonujących te prace.
Nakaz skierowania do innych prac wydawany jest po stwierdzeniu, że pracownicy lub inne osoby wykonują prace: wzbronione, w warunkach szkodliwych bądź niebezpiecznych, których ze względu na wiek, płeć czy warunki psychofizyczne wykonywać nie powinni, oraz gdy występuje wysokie prawdopodobieństwo spowodowania wypadku przez pracownika nieposiadającego właściwego przeszkolenia do wykonywania konkretnych prac, a także gdy pracownik nie powinien wykonywać pewnych pracy ze względu na przeciwwskazania lekarskie do ich wykonywania.
Niezrealizowanie tego obowiązku spowoduje uruchomienie procedur właściwych egzekucji w administracji i może skutkować nałożeniem tzw. grzywny w celu przymuszenia. Grzywna jest karą pieniężną, która ma zmusić do wykonania nałożonego nakazem obowiązku i w związku z tym może być nakładana wielokrotnie w tych samych lub różnych kwotach. Jednorazowo nie może przekroczyć 5000 zł (przy wielokrotnym nakładaniu – łącznie 10 000 zł), a w przypadku jej stosowania wobec osób prawnych (np. spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, spółek akcyjnych) i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej – 25 000 zł (łącznie – 100 000 zł).
• Sprzeciw
Inspektorzy pracy w swojej działalności mogą korzystać także ze sprzeciwów. Sprzeciw jest decyzją administracyjną. Jest formą rozstrzygnięcia konkretnej sprawy. Sprawami tymi są w tym przypadku naruszenia przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, które zostały stwierdzone w związku z uruchamianiem przebudowanego lub wybudowanego zakładu pracy.
Inspektor zgłasza sprzeciw niezwłocznie po stwierdzeniu, że uruchomienie wybudowanego lub przebudowanego zakładu pracy albo jego części mogłoby spowodować bezpośrednie zagrożenie dla życia lub zdrowia przyszłych pracowników.
Sprzeciw wstrzymuje uruchomienie zakładu pracy lub jego części.
• Zaprzestanie działalności
Najbardziej dotkliwa dla pracodawcy w skutkach jest decyzja o zaprzestaniu przez zakład pracy lub jego część działalności bądź działalności określonego rodzaju. Wydaje ją okręgowy inspektor pracy w przypadku stwierdzenia, że stan bhp zagraża życiu lub zdrowiu pracowników. Decyzja taka może być uzasadniona naruszeniem przepisów bhp. Okręgowy inspektor pracy wydaje ją z własnej inicjatywy lub na wniosek inspektora pracy w sytuacji, gdy występuje niekwestionowane stałe zagrożenie dla życia i zdrowia wszystkich pracowników, którego nie daje się zlikwidować przez podjęcie innych środków prawnych przewidzianych dla inspektora pracy, np. nakazów terminowych.
• Odwołania od decyzji inspektora
Zastosowanie przez inspektora pracy określonego środka prawnego nie oznacza, że jest on już ostateczny i nie ma możliwości zmiany jego treści lub odwołania. Od każdej decyzji wydanej w pierwszej instancji służy stronie odwołanie (art. 127 § 2 k.p.a). Odwołanie wnosi się do okręgowego inspektora pracy za pośrednictwem organu, który wydał decyzję, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia. Decyzję okręgowego inspektora pracy wydaną w wyniku takiego odwołania można zaskarżyć w ciągu 30 dni do właściwego wojewódzkiego sądu administracyjnego.
ważne dla pracodawcy
Jeżeli pracodawca otrzymał nakaz usunięcia uchybień w określonym terminie i nie kwestionuje jego zasadności, ale ma świadomość, że w tym terminie nie uda się go zrealizować bądź też okazuje się w trakcie jego wykonywania, że terminu nie da się zachować, może wystąpić do inspektora pracy z rzetelnie uzasadnionym wnioskiem o przesunięcie terminu wykonania nakazu. Wówczas inspektor pracy ma możliwość ustalenia nowego terminu wykonania wynikającego z nakazu obowiązku.
PRZYKŁAD
Inspektor w wyniku przeprowadzonej kontroli skierował do pracodawcy wystąpienie i we wniosku polecał wyda- nie świadectwa pracy w związku z rozwiązaniem stosunku pracy z dniem 31 maja 2004 r. osobie, która nie była pracownikiem, ale zleceniobiorcą. Nie ustalił przy tym jednak, iż stosunek prawny łączący pracodawcę z tą osobą był – mimo nadanej umowie nazwie – stosunkiem pracy.
W takiej sytuacji pracodawca może wystąpić do Okręgowego Inspektora Pracy o uchylenie takiego wniosku, argumentując, iż dokonane podczas kontroli ustalenia opisane w protokole nie dają podstaw do sformułowania takiego wniosku.
• Wykroczenia przeciwko prawom pracowniczym
Niektóre ze stwierdzonych podczas kontroli naruszeń przepisów – oprócz tego, że spowodują wydanie decyzji, czy skierowanie wystąpienia – mogą stanowić wykroczenia przeciwko prawom pracownika. Katalog tych wykroczeń został zawarty przede wszystkim w art. 281–283 k.p.
Za ich popełnienie inspektorzy PIP mogą nałożyć na pracodawcę:
• grzywnę w drodze mandatu (od 10 do 1000 zł) lub
• skierować wniosek o ukaranie do sądu grodzkiego (wówczas grzywna może być bardziej dotkliwa – jej górna granica to 5000 zł).
Jeżeli pracodawca nie czuje się winny popełnienia zarzucanego przez inspektora pracy wykroczenia, za które ma zostać ukarany mandatem, może odmówić jego przyjęcia. Skutkiem takiego działania jest skierowanie do sądu wniosku o ukaranie i rozstrzygnięcie o odpowiedzialności pracodawcy.
Artykuł opublikowany w: Serwis Prawno-Pracowniczy 30/2004

(c) 2000-2003 Grupa Wydawnicznicza INFOR Sp. z o.o.
Moniśka23-11-2004 19:52:41   [#15]

BHP

Pracodawca (każdy) ma obowiązek utworzenia służby BHP. Może powierzyć te zadania specjaliście spoza zakładu pracy, pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy, może też pracodawca sam wykonywać te zadania. Wszystkie te opcje są dopuszczalne, lecz uzależnione od zatrudnionych osób w placówce.

Skrótowo:do 20 osób - może sam pracodawca

do 100 powierzenie zadań pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy lub  specjalista spoza zakładu

powyżej 100 osób - pracownik wyłącznie od BHP, na każde 600 osób - 1

Wszystkie osoby wykonujące te zadania muszą spełniać wymagania w Rozporządzeniu o służbie BHP z 1997r. - ukończone szkolenie czy inne kwalifikacje o których mowa w Rozp.

W 2005r. w życie wchodzi zmiana Rozporządzenia o służbie BHP DZ.U. 246 poz.2468 które w bardzo rygorystyczny sposób ogranicza kwalifikacje pracowników BHP. Minimum to POLICEALNE STUDUIM i dyplom TECHNIK BHP.

W 2005r. - zmiana przepisów o szkoleniach BHP DZ.U. 189 poz.1860 

poniżej link do treści Rozporządzenia.

http://bap-psp.lex.pl/cgi-bin/demo.cgi?id=&comm=yrsA&wyd=9&rok=104&nr=246

Pracując z odpowiednią osobą BHP na pewno wiele z problemów z PIP i przestrzeganiam prawa jest do wygładzenia.

pozdrawiam Monika

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]