Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Odpowiedź OSKKO na pismo Pani Zawiszy
strony: [ 1 ]
beera19-11-2004 11:36:56   [#01]

taka jest wstępna propozycja ( marka, rycha i moja) propozycja merytorycznej częsci odpowiedzi na pismo Pani Zawiszy.

Dołączymy do naszego stanowiska pismo dotyczące naszej oceny współpracy dytektorów szkól z Ministerstwem. Pismo jest w opracowaniu.

Poprawcie,  co tam źle ewentualnie

ZAGADNIENIE

BRZMIENIE PRZEPISU

WĄTPLIWOSCI OSKKO


ODPOWIEDŹ
 PANI      ZAWISZY       


UWAGI OSKKO WOBEC
UDZIELONEJ ODPOWIEDZI

ENIANIE

§3.3Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
 6)  ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;

 §12.3W klasach I-III szkoły podstawowej śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi."

Ustalenie warunków i trybu uzyskiwania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych w przypadku oceniania opisowego stowarzyszeni dyrektorzy uznają za niecelowe. Przepisy rozporządzenia nie są w tym zakresie precyzyjne, w związku z tym pytamy:
Czy zapis §3 ust 3 punkt 6 dotyczy także     klas I-III?

 

 





Wydaje się oczywiste jest, ze ocenianie bieżące w kl.  I – III powinno być opisowe, ale z rozporządzenie wprost to nie wynika. Dlatego prosimy o jednoznaczne określenie tej kwestii.

1. Zapis § 3 ust. 3 pkt 6 - ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania - nakłada na każdą szkołę obowiązek określenia w wewnątrzszkolnym systemie oceniania warunków i trybu uzyskiwania wyższych od przewidywanych rocznych ocen klasyfikacyjnych.
Zgodnie z § 10 ust. 9 ww. rozporządzenia przed rocznym (semestralnym) klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne są obowiązani poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego rocznych ocenach klasyfikacyjnych, w terminie i formie określonych w statucie danej szkoły. Uczeń chcąc uzyskać wyższą od przewidywanej oceny ma możliwość, po spełnieniu warunków ustalonych przez szkołę w wewnątrzszkolnym systemie oceniania i w trybie również ustalonym w wewnątrzszkolnym systemie oceniania, uzyskania wyższej oceny. Przepis dotyczy wszystkich klas, w tym klas I - III szkoły podstawowej (w klasach I - III zawsze stosuje się ocenę opisową).

 

Stowarzyszeni zwracają uwagę na brak możliwości stosowania takiej interpretacji przepisu i proponują odstąpienie od możliwości podwyższania oceny w przypadku oceny opisowej.

Uzasadnienie:
Podwyższenie oceny- jest w praktyce  ustaleniem innej miary wartości wiedzy i umiejętności ucznia. Wiedza i umiejętności ucznia pozostając na tym samym poziomie zostają ocenione na wyższy niż przewidywany stopień.

Nie można zastosować takiego samego rozwiązania wobec oceny opisowej Ocena opisowa, ze względu na swoją specyfikę jest całościową, rzetelną informacją o stanie wiedzy i umiejętności ucznia.
Nie jest oceną wartościującą, a więc nie umieszcza ucznia w żadnej skali.

W związku z tym rozwiązanie polegające na przyłożeniu innej niż przewidywana wartości ( oceny) do stanu wiedzy i umiejętności ucznia w trybie podwyższania oceny opisanym w rozporządzeniu jest wobec oceny opisowej niemożliwe do wykonania.

Niemożliwe z w/w względów jest  także zastosowanie trybu podwyższania przewidywanej oceny opisowej zachowania, choć tu dodatkowym argumentem jest niewychowawcze działanie zastosowania tego trybu.

 

 

 

 

OCENIANIE ZACHOWANIA

§ 3.
1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego
  

 6) ustalanie warunków i trybu uzyskania  wyższych niż przewidywane rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;         

Zapis w takim brzmieniu uznajemy za dopuszczenie możliwości poprawiania oceny zachowania w  okresie czasu od podania przewidywanej oceny zachowania do wystawienia oceny klasyfikacyjnej, co stowarzyszeni uznają za niedopuszczalne ze względu na zaburzenie  wychowania pojmowanego jako proces.





 

Brak odpowiedzi.
Zgłoszone propozycje rozwiązań zostaną rozpatrzone przy kolejnej nowelizacji rozporządzenia.

 



 

Podtrzymujemy  zdecydowanie swoje stanowisko, z nadzieją, ze nowelizacja rozporządzenia nastąpi możliwie najwcześniej, a także, ze w toku tworzenia rozporządzenia, a także podczas konsultacji projektu rozporządzenia zdanie dyrektorów szkół nie zostanie pominięte

       § 4      2. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

 

 

Zapis powoduje, ze we wrześniu wychowawca ma obowiązek poinformować ucznia, co ten powinien zrobić  w celu otrzymania podwyższonej oceny zachowania.
W konsekwencji wychowawca podaje informację tego rodzaju: „jeśli w ciągu roku zasłużysz na ocenę nieodpowiednią z  zachowania, to od momentu poinformowania cię o tym jaką ocenę zachowania przewiduję dla Ciebie na koniec roku będziesz musiał zrobić to i to, by uzyskać podwyższenie tej oceny”.

Takie działanie Stowarzyszeni uznają za niewychowawcze.
Sygnalizujemy także trudności w takim zbudowaniu WSO, by moc wypełnić ten zapis rozporządzenia

 

 

§ 17. 1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

 

  2. W przypadku stwierdzenia, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję.

3. Termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).

 

 4. W skład komisji wchodzą:

2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:

( m.in.) pedagog, psycholog,

 

 

 

W przypadku utrzymania zapisów p/o, sygnalizujemy następujące problemy z realizacją zapisu §17:
1. Określony termin 7 dni po zakończeniu roku szkolnego jest terminem, w którym nauczyciele oraz dyrektor zgodnie z zapisami KN są na urlopach wypoczynkowych. Zapis KN o możliwościach zagospodarowania nauczycielom 7 dni nie wyczerpuje czasu koniecznego dla wykonania wszystkich czynności wynikających z prac wynikąjacych z §17 omawianego rozporządzenia
2. Czynności, o których mowa w §17.2 ze względu na nieobecność pracowników nie mogą zostać dokonane bezpośrednio po wpłynięciu uzasadnionego zastrzeżenia
  3. Powołanie komisji, o której mowa w §17.2  może zostać dokonane z końcem sierpnia bieżącego roku szkolnego lub na początku następnego roku szkolnego ze względu na opisane wyżej przyczyny
4. Informujemy, że w większości placówek i szkół  nie ma zatrudnionego psychologa szkolnego, a w wielu także szkolnego pedagoga. Dyrektor szkoły czy placówki nie ma kompetencji by do pracy w szkolnej komisji powołać osobę nie będącą pracownikiem jego szkoły. Stowarzyszenie zwracają także uwagę na fakt, że osoby niezatrudnione w szkole, czyli nie znające dziecka, nie powinny ustalać jego oceny zachowania
Poza tym obecność osób niezobowiązanych do tajemnicy służbowej podczas spotkania gdzie można się zapoznać z np. orzeczeniem poradni psychologiczno -pedagogicznej i innymi informacjami poufnymi dotyczącymi ucznia budzi zastrzeżenia.

 Problemy dodatkowe:

5. W związku z ustaloną wcześniej oceną zachowania i wydaniem uczniowi świadectwa Stowarzyszeni pytają, co należy zrobić z wydanym świadectwem, na jakiej podstawie i w jakim terminie wydać kolejne świadectwo uczniowi

Uprzejmie wyjaśniam, że za organizację pracy szkoły odpowiada dyrektor, który ma ją tak zaplanować, aby mogły być spełnione zapisy § 17.






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 W przypadku konieczności wydania nowego świadectwa poprzednie należy anulować

Uprzejmie informujemy, ze dyrektorzy szkół zdają sobie sprawę ze swojej odpowiedzialności za organizacje pracy szkoły.
Organizacja pracy szkoły wynika jednakże z wielu przepisów prawnych, do których dyrektor szkoły musi się stosować. Jednym z takich przepisów jest Zapis KN Art. 64 ust 1 i 2
 
 Wynika z niego jasno w jakim terminie i w jakim wymiarze n-l ma urlop. Wynika z niego także jasno ile dni urlopu dyrektor ma prawo zagospodarować nauczycielom w związku z pracami w szkole.

 Zapis §17 rozporządzenia nie pozwala dyrektorowi stosować w/w zapisu KN, bowiem:
Zastrzeżenie do ocen można zgłaszać w terminie 7 dni od zakończenia zajęć, w związku z tym, w tym czasie nauczyciele oczekując na ewentualne wnioski rodziców muszą być w dyspozycji dyrektora, a więc de facto w pracy. Jeśli wniosek wpłynie w 7 dniu procedury, komisja będzie się odbywać  już  w czasie urlopu.
Zwracamy także uwagę, że  Komisje pracują podczas urlopu nauczyciela – także nauczyciela, który miałby zostać powołany do pracy Komisji z innej placówki , co powoduje brak możliwości jego powołania do pracy.
Potrzeby tego paragrafu Rozporządzenia dalece wykraczają za możliwości dyrektora wynikające z ART. 64 KN


Jednocześnie pragniemy  wskazać na  to, ze w różnorodnych aktach prawnych pojawiają się  zadania  dla nauczycieli, których czas wykonania zachodzi na przewidziany  przez KN nauczycielski urlop.
Zagadnienie to jest podmiotem innego pisma, które wystosowaliśmy do MENIS z prośbą o ustosunkowanie się.

W związku z powyższym uznajemy odpowiedź za niewyczerpującą problematyki zagadnienia.

 

DOSTOSOWANIE WYMAGAŃ

   § 6.1  Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

 

  § 34. 1. Uczniowie (słuchacze) ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się mają prawo przystąpić do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia (słuchacza), na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, spełniającej warunki, o których mowa w art. 71b ust. 3b ustawy, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania dostosowanie warunków i formy przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia

Podtrzymujemy stanowisko wyrażone podczas konsultacji:

Zapisy w § 6. 1 oraz § 35.1 przeczą sobie – gdyż przez cały okres nauki dostosowujemy wymagania a na egzaminach dostosowujemy tylko warunki i  formy egzaminu.

Jeżeli uczeń ma wymagania dostosowane do swoich możliwości przez cały etap edukacyjny, to nie powinien na sprawdzianie, czy egzaminie być traktowany tak samo jak inne dzieci, czyli inaczej niż podczas pobierania nauki.

Reguły oceniania podczas sprawdzianu powinny być dla tych uczniów inne.

Zapis dotyczy uczniów z różnymi problemami (nie są to tylko uczniowie kwalifikujący się do kształcenia specjalnego z powodu upośledzenia intelektualnego), dyslektyków, dysortografików, dyskalkulików, uczniów z ADHD, uczniów z nerwicą, fobią szkolną itd.

Przez cały okres nauki  dostosowujemy wymagania do ich dysfunkcji:

Np - jeżeli dziecko ma zaburzoną koordynację wzrokowo- ruchową to matematyk nie obniży oceny za źle narysowany kwadrat, bo problem takiego ucznia to zły odbiór obrazów figur geometrycznych, a co za tym idzie, słabe ich utrwalanie i odwzorowywanie, utrudnione porównywanie wielkości fizycznych figur (powierzchnia, odcinki, przekątne)

Uczeń z ADHD nie napisze samodzielnie klasówki, bo jego zaburzona koncentracja uwagi  nie pozwoli na to (po kilku minutach mylą mu się znaki, +  -, dzielenie z mnożeniem itp) - zwykle trzeba przy dziecku stać i pomagać, a najlepiej, by sprawdzać jego wiedzę indywidualnie.

Poradnie w przypadku uczniów z deficytami zalecają, by sprawdzać ich wiedzę i umiejętności w małych "dawkach" - często występują u takich uczniów problemy z pamięcią długotrwałą, mają też problemy z myśleniem logicznym: analizą i syntezą. ( A egzamin "sprawdza" całość)

Te dzieci na zewnętrznych egzaminach traktowane są tak samo jak dzieci bez dysfunkcji - piszą te same arkusze, tyle samo zadań. I wypadają gorzej   nie tylko od swoich kolegów - wypadają poniżej tego, co umieją.

 

Brak odpowiedzi

Zgłoszone propozycje rozwiązań zostaną rozpatrzone przy kolejnej nowelizacji rozporządzenia.

 

Stowarzyszeni informują, że wobec wagi problemu, który wydaje się być niedostrzegany przez władze oświatowe  przekazali swoje uwagi  Rzecznikowi Praw Obywatelskich oraz Rzecznikowi Praw Dziecka z powiadomieniem MENIS

W związku z problematyką dotyczącą w tym zakresie uczniów klas maturalnych Ministrowi Edukacji Narodowej i Sportu z powiadomieniem Rzecznika Praw Obywatelskich

ZESPÓŁ NADZORUJĄCY SPRAWDZIAN

§ 40.  1. W przypadku gdy sprawdzian lub część egzaminu gimnazjalnego mają być przeprowadzone w kilku salach, przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego powołuje zespoły nadzorujące przebieg sprawdzianu lub danej części egzaminu gimnazjalnego w poszczególnych salach. Zadaniem zespołu nadzorującego jest w szczególności zapewnienie samodzielnej pracy uczniów (słuchaczy).

2. W skład zespołu nadzorującego wchodzą co najmniej 3 osoby, w tym:

          1)  przewodniczący;

          2)  co najmniej dwóch nauczycieli, z których co najmniej jeden jest zatrudniony w innej szkole lub w placówce.

 

1.Dyrektor szkoły nie ma kompetencji by powołać do pracy w swojej placówce osoby w niej niezatrudnionej. 


 

Po raz kolejny OSKKO zwraca uwagę na błędny zapis rozporządzenia.

Dyrektor szkoły powołuje w skład komisji nauczyciela zatrudnionego w innej szkole w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły (§§ 17,40).

Nie zgadzamy się z takim rozwiązaniem, bowiem porozumienie z innym pracodawcą na temat „wypożyczenia” pracownika nie mieści się w żadnych rozwiązaniach prawnych wynikających z KP

Marek Pleśniar19-11-2004 12:34:12   [#02]

bardzo popieram taki sposób podania zastrzeżeń co do pracy MENiS (w tym reagowania na potrzeby szkół - choćby te zgłaszane przez nas). Jest do końca rzeczowy.

Bardzo to potrzebne w rozmowach z ministerstwem - bo można pytać urzędników o poszczególne punkty.

RomanG19-11-2004 12:46:14   [#03]

Uprzejmie napisane

Uprzejmie informujemy, ze dyrektorzy szkół zdają sobie sprawę ze swojej odpowiedzialności za organizację pracy szkoły.

;-)

Marek Pleśniar19-11-2004 12:50:03   [#04]
no:-)
Rycho19-11-2004 14:10:37   [#05]
cały czas nurtują mni dwie sprawy.
 
1. jakie jest uzasadnienie na to, by rodzic miał czas 7 dni po zakończeniu zajęć na stwierdzenie (i złożenie w tej sprawie wniosku) nizegodności z prawem działań nauczyciela (szkoły) przy ustalaniu oceny.
 
Czy nie wystarczyłby czas pomiędzy klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej a dniem zakończenia zajęć? Chyba nie ma szkoły gdzie okres ten byłby krótszy niż 7 dni. Przy takim terminie złożenia wniosku zniknęła by znaczna część naszych wątpliwości na ten teamt.
 
Bo jak teraz, jak to sugeruje Pani Zawisza, zaplanować organizację pracy szkoły, aby mogły być spełnione zapisy § 17? Skąd wiedzieć, że ktoś złoży wniosek i czego (oceny zachowania czy oceny zajęć) będzie on dotyczył?
Jedynym wyjściem jest trzymać wszystkich w gotowości cełe te 7 dni. Jakie z tego dalsze problemy wszyscy wiemy. A kompletnym absurdem w tej sytuacji jest dla mnie "zaplanowanie" uczestnictwa w ewentualnej komisji nauczyciela innej szkoły.
 
i tak przechodzimy do drugiej nurtującej mnie sprawy:
 
2. powoływanie do pracy (w komisjach, zespołach nadzorujących) w jednej szkole nauczycieli drugiej szkoły.
 
Ma to sie odbywać w "porozumieniu" z dyrektorem szkoły w której ten nauczyciel pracuje. Pomijam już to, że taka procedura jak to Asia słusznie nazwała "wypożyczania" nie istnieje w przepisach.
Dziwi mnie, że nikt nie przejmuje się jakoś konsekwencjami ewntualnych zdarzeń (różnych) z udziałem nauczycieli, którzy w tym momencie nie są w swoim macierzystym zakładzie pracy i w tej innej  szkole znaleźli  się w wyniku "porozumienia" pomiędzy dyrektorami.
 
No a co będzie, jeśli inny dyrektor nie będzie się chciał "porozumieć"?
Szukać innej szkoły i innego, życzliwszego dyrektora? A jak u tego nieżyczliwego będzie pracował jedyny w gminie psycholog, to co wtedy?
Taki pytań, mniej lub bardziej głupich, ale mających możliowść się zdarzyć, można by tu wiele.
 
Czemu zatem nie mozna tego uregulować porządnie, tak by nie było wszystkich tych wątpliwości i dziwnego kombinowania z prawem.
 
Bo na razie to jest jak zwykle w takich sytuacjach.
 
Nie ma sprawy, bo nie ma problemu.
 
Jak się coś z tego powodu wydarzy, to będzie sprawa ... I będzie szukanie winnych.
 
Zgadnijcie, kto będzie winien?
fredi19-11-2004 14:20:37   [#06]
przypominam ewidentny bła w załączniku - egzamin dojrzałości ( inna nazwa przedmiotu w technikach) ( fizyka z astronomią (rozp o ramowych planach) i fizyka w załączniku)
Rycho19-11-2004 14:34:49   [#07]
jasne fredi,
 
reszta pisma zostanie powtórzona z adnotacją "brak odpowiedzi"
 
dobrze myślę Asiu?
Uśka19-11-2004 19:22:31   [#08]

Mnie też bardzo podoba się forma pisma ( oczywiście treść też)

Rzeczowo- profesjonalnie.

Muszę dodać :) : Pewne osoby powinny wyciągnąc sobie wnioski :)

general11119-11-2004 20:14:49   [#09]
Pieknie ujęte, ciekawi mnie jednak odpowiedź na odpowiedź ;-)
Marek Pleśniar20-11-2004 00:03:48   [#10]
nas też;-)
Gaba20-11-2004 03:17:27   [#11]

ad post 5, Rycha.

Rychu ma rację - przecież dzieciak/rodzic  jest powiadomiony, jaką mu wystawiono ocenę na koniec, co najmniej na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem, a od posiedzenia klasyfikacyjnego powienien się móc odwoływać, skoro uważa, że cos nie gra (a czasem powinien - znam niestety takie przypadki).

beera20-11-2004 13:24:38   [#12]

o kurcze

Fred- to oczywiście też było

ucięło mi podczas wklejania pól tabelki- bardzo przepraszam. Nie ma wielu waznych rzeczy- od stopni za poprawki w dół- czyli chyba 4 pozycji :-(

Nie mogłam tego skorygować, ani zauważyć wcześniej, bo od wczoraj do dziś- czyli 24 godziny u nas nie bylo światla!!!!

kurcze- wrzucę to w poniedzialek- przpraszam :-(

beera20-11-2004 13:26:23   [#13]

rychu

twoje Ad 2 jest w oryginale pisma rozwinięte i Twoje watplwości, oczywiście opisane
beera20-11-2004 13:28:28   [#14]

a Ad 1

opisane tu- za malo?
Gaba20-11-2004 13:37:09   [#15]

Po przemysleniu dzisiaj - mam dodatkowy argument, sądzę, że nie do zbicia - na korzyść wątpliwości Rychowej.

Dziecko w SP w kl. VI, w G w kl.  III oraz końcowej szkoły średniej - potrzebuje natychmiast świadectwo do celów rekrutacyjnych.

Jeżeli zastrzeżenia osób oprotestowujących ocenę byłyby słuszne, a przecież nie trudno sobie taką sytuację wyobrazić, to dziecko ma w plecy.

Musi z dniem zakończenia zajęć lub do kilku dni zlozyć swidectwo ukończenia w nowej szkole. Oto stworzono prawo nie do użycia, jaka rodzina nie złoży dokumentu w nowej szkole - tu rekrutacja, tu odwołanie - ależ oszlaeć można, a potem ew. przepisywanie świadectwa, składanie ponownie, jak rozumiem po terminie... przecież to czyste szaleństwo.

Czy uważacie, że to jest dobre rozumowanie?

beera20-11-2004 14:10:48   [#16]

yhm

moim zdaniem tak

powinniśmy to uwzględnić jako argument

Rycho20-11-2004 15:56:55   [#17]
ad. 1 wystarczy to co w tabelce, ja tylko tak rozwinąłem to uzasadnienie, żeby sie upewnić :-)
 
ad.2 dlaczego tylko moje wątpliwości? To tylko ja mam wątpliwości? ;-)
beera20-11-2004 16:11:34   [#18]

łapaczu za słówka:-)

Twoje w sensie autora pierwszego :-)))
Gaba20-11-2004 16:42:58   [#19]

Łap za słówka i za język - gdy co do czego, gdy się nam noga powija, jesteśmy obijani po tyłkach właśnie za nieumiejętność precyzyjnego czytania. Przepisy są, jakie są - ale najgorsze jest interpretowanie.

nawet idąc dalej tym tropem, wg dzisiejszych przepisów wyrabiam na dzień rozdania świadectw 3 kopie, potem poprawiam świadectwo i żądam zwrotu kopii, by wydać nowe kopie... a kto mi te kopie pierwsze zwróci...

- to dopiero będzie oszołomstwo!

Gaba20-11-2004 16:46:39   [#20]

miec nosa

aaa, tak naprawdę to jest intuicja - człowiek wie, że cos nie gra, ze cos może przynieśc kłopoty, że coś nie pasuje - to jest tzw. nos dyrektorski.

Mnie się ten termin nie podoba ze względów czysto dyrektorskich - końcówka dydaktyczna, nabór (oszołomstwo), zakończenie awansów - wsio do kupy i lęk przed błędem, że w natłoku mogę zrobic błąd, że będę po kilkanaście godzin w szkole i... bedę gonić w piętkę. T

BożenaB20-11-2004 21:01:08   [#21]

A moze ...

Gaba: "ad post 5, Rycha.

Rychu ma rację - przecież dzieciak/rodzic  jest powiadomiony, jaką mu wystawiono ocenę na koniec, co najmniej na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem, a od posiedzenia klasyfikacyjnego powienien się móc odwoływać, skoro uważa, że cos nie gra"

I przecież na konf klasyfikacyjnej nie zmienia sie wystawionej przez nauczyciela oceny...

No to wystarczyłoby w każdej szkole obowiązkowo robić dla rodziców wywiadówkę na tydzień przed konf klasyf i informować o wystawionych ocenach,  i dać rodzicom termin np 3 dni na wnoszenie zastrzeżeń. Zostałyby jeszcze 3 dni na sprawdzenie, czy procedury zostały naruszone i rozwiązanie problemu.

Obecnie rodzic ma trzy tygodnie na zastanawianie, czy procedury zostały naruszone, czy nie.. bo: zna oceny na tydzień przed konf, do wydania świadectw jeszcze blisko tydzień + pierwszy tydzień wakacji - i po co tyle czasu? Jak interesuję się cokolwiek nauką swojego dziecka i słucham, co mówi, to dużo wczesniej mogę zorientować sie, ze coś nie gra w ocenianiu mojego dziecka; z WSO też mogę się wczesniej zapoznac, a nie dopiero w wakacje...

BożenaB20-11-2004 21:02:45   [#22]

Gaba ...

a na te trzy dni odłożyłabyś awanse itd i skoncentrowała sie wyłacznie na odwołaniach rodziców :-))
Chowański Krzysztof21-11-2004 21:23:10   [#23]
I jak te przepisy mają się do urlopu dydrektora, który ma urlop jak nauczyciel - w czasie i w wymiarze ferii???  NIJAK. Bo przecież w ciągu 7 dni nie zakończy się starego roku, nie zorganizuje nowego, a jeszce awanse, oceny i odwołania. Czytając przepis o urlopie, dochodzę do wniosku, że właściwym organem, który winien przyjmować odwołania winien być organ prowadzący. A to po to, by na jego polecenie dyrektor mógł rozpatrzyć odwołanie w czasie urlopu.
Gaba22-11-2004 05:39:00   [#24]

Przypuśćmy, że 25 czerwca zakończy się rok szkolny, 2 lipca rodzic wyśle pocztą zastrzeżenia, pismo przychodzi do nas 10 lipca, bo... były urlopy, bo listonosz... - na piśmie jest datownik, który pozwala obywatelowi dochodzić swoich praw zgodnie z kpa.

Opisuję tę sytuację, gdyż - nie trzeba być dyrektorem, by to wszystko przewidzieć, nie musi się mi przypominać, iż mam władztwo zakładowe, że odpowiadam, że mam kompetencje... mam zbyt często jednak wrażenie, że jestem chłopcem do bicia i innych mniej przyjemnych czynności, wysłuchuję ulewania ludzi na nieporadność prawną, ale czasu nie cofnę.

Konia z rzędem temu, kto potrafi z tego wybrnąć. Tzn. jest możliwość - wydajesz pismo człeku, że załatwisz sprawę w terminie późniejszym, odroczenie terminu... - ale czy aby o to chodziło ustawodawcy? I dzieciak nie ma świadectwa, można to zrobić w świetle prawa!  Trzymajmy więc trzecioklasistę do sierpnia. Hmmm!

Myślę, że współczesnym autorom prawa/prawka brak jest wyobraźni prawnej, wrażliwości prawdziwej, a jedynie załatwiają doraźne sprawy.

Upominam się wyraźnie o to, by sprawy odwołań od ocen załatwić w ostatnim tygodniu nauki - nam lżej w wakacje, dziecko, ktore jakoś pokiereszowała procedura - ma wyprostowane swoje sprawy szkolne.

Bardzo mnie niepokoi też punkt - o uzgadnianiu w porozumieniu z rodzicami terminu egzaminu klasyfikacyjnego.

Dziś ludzie są bardzo zapalczywi - Państwo zaproponują jeden termin, ale rodzicom nie odpowiada. Miałam taki przypadek, gdzie rodzic w wakacje biegał do szkoły po dokumenty, podbijał legitymacje, ale nie miał czasu przyjść do szkoły i załatwić sprawy zniszczenia mienia. Załatwiał jedynie wybiórczo... - było to dość żałosne, ale przecież bardzo ludzkie, kiedy strasznie się uskarżał na jedno, terminu nie dotrzymując, będąc równolegle w szkole - "nie wiedział", że szkoła wzywa go do naprawienia szkody. Jak nie trudno się domyślić, nieobecny latami rodzic, zrobił halo na pól okolicy i jeszcze dalej.   Dopiero podpis rodzica pod odobiorem legitymacji - pokazał, że mógł tato naprawić szkodę, gdyby... chciał.

Myślę, że doskonałym terminem na egzaminy klasyfikacyjne może być "sesja młodych naukowców" tj. ostatnie 5 dni sierpnia.

Tu nie ma co uzgadniać - chyba, że ktoś chce wcześniej, w terminie 5 dni po zakończeniu zajęć dydaktycznych. Uważam, że te terminy są do wskazania konkretnie. Ja nie lubię za bardzo uzgadniania z rodzicami.

Byście się Państwo nie zdziwili, jak mądraliński rodzic wypali z datą 27 lipca, bo właśnie wraca, albo z 31 sierpnia po południu, bo wraca 31 sierpnia rano. I jeszcze napisze skargę, że 27 lipca ni było nikogo w szkole...

Ludzie są totalnie dziwni.

;-)

AnJa22-11-2004 09:18:23   [#25]
Ja nie w kwestii merytorycznej i nie złosliwie a powaznie zupełnie.

Rozporządzenie  nt. oceniania przeczytałem i zrozumiałem (tzn. tak mi sie wydaje).

W tralcie wyzej wymienionego procesu miałem masę wątpliwości i uwag.

Większość z nich pewnie znalazło się we wcześniejszym i obecnym piśmie OSKKO.

Pewnie - bo nie wiem. A nie wiem, bo stanowiska tego nie przeczytałem.

A nie przeczytałem, bo nie umiem ze zrozumieniem czytać tekstu pisanego  umieszczonego w tabelce - tak po prostu. Dla przeciwagi - liczby docieraja do mnie tylko po umieszczeniu w tabelce.

Może Pani Zawisza też tak ma?
beera22-11-2004 10:06:46   [#26]

a to rzeczywiście dziwne

bo taki układ pisma wydawał mi się najbardziej przejrzysty z możliwych- dający możliwośc dokładnego przestudiowania wątpliwości.

Daj anja  jakąś alternatywę  i pogadamy- jak lepiej- ok?

beera22-11-2004 10:09:40   [#27]

wklejam jeszcze raz- myślę,ze teraz calość

ZAGADNIENIE

BRZMIENIE PRZEPISU

WĄTPLIWOSCI OSKKO


ODPOWIEDŹ
 PANI MINISTER ZAWISZY


UWAGI OSKKO WOBEC
UDZIELONEJ ODPOWIEDZI

ENIANIE

§3.3Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
 6)  ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;

 §12.3W klasach I-III szkoły podstawowej śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi."

Ustalenie warunków i trybu uzyskiwania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych w przypadku oceniania opisowego stowarzyszeni dyrektorzy uznają za niecelowe. Przepisy rozporządzenia nie są w tym zakresie precyzyjne, w związku z tym pytamy:
Czy zapis §3 ust 3 punkt 6 dotyczy także     klas I-III?

 

 





Wydaje się oczywiste jest, ze ocenianie bieżące w kl.  I – III powinno być opisowe, ale z rozporządzenie wprost to nie wynika. Dlatego prosimy o jednoznaczne określenie tej kwestii.

1. Zapis § 3 ust. 3 pkt 6 - ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania - nakłada na każdą szkołę obowiązek określenia w wewnątrzszkolnym systemie oceniania warunków i trybu uzyskiwania wyższych od przewidywanych rocznych ocen klasyfikacyjnych.
Zgodnie z § 10 ust. 9 ww. rozporządzenia przed rocznym (semestralnym) klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne są obowiązani poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego rocznych ocenach klasyfikacyjnych, w terminie i formie określonych w statucie danej szkoły. Uczeń chcąc uzyskać wyższą od przewidywanej oceny ma możliwość, po spełnieniu warunków ustalonych przez szkołę w wewnątrzszkolnym systemie oceniania i w trybie również ustalonym w wewnątrzszkolnym systemie oceniania, uzyskania wyższej oceny. Przepis dotyczy wszystkich klas, w tym klas I - III szkoły podstawowej (w klasach I - III zawsze stosuje się ocenę opisową).

 

Stowarzyszeni zwracają uwagę na brak możliwości stosowania takiej interpretacji przepisu i proponują odstąpienie od możliwości podwyższania oceny w przypadku oceny opisowej.

Uzasadnienie:
Podwyższenie oceny- jest w praktyce  ustaleniem innej miary wartości wiedzy i umiejętności ucznia. Wiedza i umiejętności ucznia pozostając na tym samym poziomie zostają ocenione na wyższy niż przewidywany stopień.

Nie można zastosować takiego samego rozwiązania wobec oceny opisowej Ocena opisowa, ze względu na swoją specyfikę jest całościową, rzetelną informacją o stanie wiedzy i umiejętności ucznia.
Nie jest oceną wartościującą, a więc nie umieszcza ucznia w żadnej skali.

W związku z tym rozwiązanie polegające na przyłożeniu innej niż przewidywana wartości ( oceny) do stanu wiedzy i umiejętności ucznia w trybie podwyższania oceny opisanym w rozporządzeniu jest wobec oceny opisowej niemożliwe do wykonania.

Niemożliwe z w/w względów jest  także zastosowanie trybu podwyższania przewidywanej oceny opisowej zachowania, choć tu dodatkowym argumentem jest niewychowawcze działanie zastosowania tego trybu.

 

 

 

 

OCENIANIE ZACHOWANIA

§ 3.
1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego
  

 6) ustalanie warunków i trybu uzyskania  wyższych niż przewidywane rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;         

Zapis w takim brzmieniu uznajemy za dopuszczenie możliwości poprawiania oceny zachowania w  okresie czasu od podania przewidywanej oceny zachowania do wystawienia oceny klasyfikacyjnej, co stowarzyszeni uznają za niedopuszczalne ze względu na zaburzenie  wychowania pojmowanego jako proces.





 

Brak odpowiedzi.
Zgłoszone propozycje rozwiązań zostaną rozpatrzone przy kolejnej nowelizacji rozporządzenia.

 



 

Podtrzymujemy  zdecydowanie swoje stanowisko, z nadzieją, ze nowelizacja rozporządzenia nastąpi możliwie najwcześniej, a także, ze w toku tworzenia rozporządzenia, a także podczas konsultacji projektu rozporządzenia zdanie dyrektorów szkół nie zostanie pominięte

       § 4      2. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

 

 

Zapis powoduje, ze we wrześniu wychowawca ma obowiązek poinformować ucznia, co ten powinien zrobić  w celu otrzymania podwyższonej oceny zachowania.
W konsekwencji wychowawca podaje informację tego rodzaju: „jeśli w ciągu roku zasłużysz na ocenę nieodpowiednią z  zachowania, to od momentu poinformowania cię o tym jaką ocenę zachowania przewiduję dla Ciebie na koniec roku będziesz musiał zrobić to i to, by uzyskać podwyższenie tej oceny”.

Takie działanie Stowarzyszeni uznają za niewychowawcze.
Sygnalizujemy także trudności w takim zbudowaniu WSO, by moc wypełnić ten zapis rozporządzenia

 

 

§ 17. 1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

 

  2. W przypadku stwierdzenia, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję.

3. Termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).

 

 4. W skład komisji wchodzą:

2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:

( m.in.) pedagog, psycholog,

 

 

 

W przypadku utrzymania zapisów p/o, sygnalizujemy następujące problemy z realizacją zapisu §17:
1. Określony termin 7 dni po zakończeniu roku szkolnego jest terminem, w którym nauczyciele oraz dyrektor zgodnie z zapisami KN są na urlopach wypoczynkowych. Zapis KN o możliwościach zagospodarowania nauczycielom 7 dni nie wyczerpuje czasu koniecznego dla wykonania wszystkich czynności wynikających z prac wynikąjacych z §17 omawianego rozporządzenia
2. Czynności, o których mowa w §17.2 ze względu na nieobecność pracowników nie mogą zostać dokonane bezpośrednio po wpłynięciu uzasadnionego zastrzeżenia
  3. Powołanie komisji, o której mowa w §17.2  może zostać dokonane z końcem sierpnia bieżącego roku szkolnego lub na początku następnego roku szkolnego ze względu na opisane wyżej przyczyny
4. Informujemy, że w większości placówek i szkół  nie ma zatrudnionego psychologa szkolnego, a w wielu także szkolnego pedagoga. Dyrektor szkoły czy placówki nie ma kompetencji by do pracy w szkolnej komisji powołać osobę nie będącą pracownikiem jego szkoły. Stowarzyszenie zwracają także uwagę na fakt, że osoby niezatrudnione w szkole, czyli nie znające dziecka, nie powinny ustalać jego oceny zachowania
Poza tym obecność osób niezobowiązanych do tajemnicy służbowej podczas spotkania gdzie można się zapoznać z np. orzeczeniem poradni psychologiczno -pedagogicznej i innymi informacjami poufnymi dotyczącymi ucznia budzi zastrzeżenia.

 Problemy dodatkowe:

5. W związku z ustaloną wcześniej oceną zachowania i wydaniem uczniowi świadectwa Stowarzyszeni pytają, co należy zrobić z wydanym świadectwem, na jakiej podstawie i w jakim terminie wydać kolejne świadectwo uczniowi

Uprzejmie wyjaśniam, że za organizację pracy szkoły odpowiada dyrektor, który ma ją tak zaplanować, aby mogły być spełnione zapisy § 17.






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 W przypadku konieczności wydania nowego świadectwa poprzednie należy anulować

Uprzejmie informujemy, ze dyrektorzy szkół zdają sobie sprawę ze swojej odpowiedzialności za organizacje pracy szkoły.
Organizacja pracy szkoły wynika jednakże z wielu przepisów prawnych, do których dyrektor szkoły musi się stosować. Jednym z takich przepisów jest Zapis KN Art. 64 ust 1 i 2
 
 Wynika z niego jasno w jakim terminie i w jakim wymiarze n-l ma urlop. Wynika z niego także jasno ile dni urlopu dyrektor ma prawo zagospodarować nauczycielom w związku z pracami w szkole.

 Zapis §17 rozporządzenia nie pozwala dyrektorowi stosować w/w zapisu KN, bowiem:
Zastrzeżenie do ocen można zgłaszać w terminie 7 dni od zakończenia zajęć, w związku z tym, w tym czasie nauczyciele oczekując na ewentualne wnioski rodziców muszą być w dyspozycji dyrektora, a więc de facto w pracy. Jeśli wniosek wpłynie w 7 dniu procedury, komisja będzie się odbywać  już  w czasie urlopu.
Zwracamy także uwagę, że  Komisje pracują podczas urlopu nauczyciela – także nauczyciela, który miałby zostać powołany do pracy Komisji z innej placówki , co powoduje brak możliwości jego powołania do pracy.
Potrzeby tego paragrafu Rozporządzenia dalece wykraczają za możliwości dyrektora wynikające z ART. 64 KN


Jednocześnie pragniemy  wskazać na  to, ze w różnorodnych aktach prawnych pojawiają się  zadania  dla nauczycieli, których czas wykonania zachodzi na przewidziany  przez KN nauczycielski urlop.
Zagadnienie to jest podmiotem innego pisma, które wystosowaliśmy do MENIS z prośbą o ustosunkowanie się.

W związku z powyższym uznajemy odpowiedź za niewyczerpującą problematyki zagadnienia.

 

DOSTOSOWANIE WYMAGAŃ

   § 6.1  Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

 

  § 34. 1. Uczniowie (słuchacze) ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się mają prawo przystąpić do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia (słuchacza), na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, spełniającej warunki, o których mowa w art. 71b ust. 3b ustawy, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania dostosowanie warunków i formy przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia

Podtrzymujemy stanowisko wyrażone podczas konsultacji:

Zapisy w § 6. 1 oraz § 35.1 przeczą sobie – gdyż przez cały okres nauki dostosowujemy wymagania a na egzaminach dostosowujemy tylko warunki i  formy egzaminu.

Jeżeli uczeń ma wymagania dostosowane do swoich możliwości przez cały etap edukacyjny, to nie powinien na sprawdzianie, czy egzaminie być traktowany tak samo jak inne dzieci, czyli inaczej niż podczas pobierania nauki.

Reguły oceniania podczas sprawdzianu powinny być dla tych uczniów inne.

Zapis dotyczy uczniów z różnymi problemami (nie są to tylko uczniowie kwalifikujący się do kształcenia specjalnego z powodu upośledzenia intelektualnego), dyslektyków, dysortografików, dyskalkulików, uczniów z ADHD, uczniów z nerwicą, fobią szkolną itd.

Przez cały okres nauki  dostosowujemy wymagania do ich dysfunkcji:

Np - jeżeli dziecko ma zaburzoną koordynację wzrokowo- ruchową to matematyk nie obniży oceny za źle narysowany kwadrat, bo problem takiego ucznia to zły odbiór obrazów figur geometrycznych, a co za tym idzie, słabe ich utrwalanie i odwzorowywanie, utrudnione porównywanie wielkości fizycznych figur (powierzchnia, odcinki, przekątne)

Uczeń z ADHD nie napisze samodzielnie klasówki, bo jego zaburzona koncentracja uwagi  nie pozwoli na to (po kilku minutach mylą mu się znaki, +  -, dzielenie z mnożeniem itp) - zwykle trzeba przy dziecku stać i pomagać, a najlepiej, by sprawdzać jego wiedzę indywidualnie.

Poradnie w przypadku uczniów z deficytami zalecają, by sprawdzać ich wiedzę i umiejętności w małych "dawkach" - często występują u takich uczniów problemy z pamięcią długotrwałą, mają też problemy z myśleniem logicznym: analizą i syntezą. ( A egzamin "sprawdza" całość)

Te dzieci na zewnętrznych egzaminach traktowane są tak samo jak dzieci bez dysfunkcji - piszą te same arkusze, tyle samo zadań. I wypadają gorzej   nie tylko od swoich kolegów - wypadają poniżej tego, co umieją.

 

Brak odpowiedzi

Zgłoszone propozycje rozwiązań zostaną rozpatrzone przy kolejnej nowelizacji rozporządzenia.

 

Stowarzyszeni informują, że wobec wagi problemu, który wydaje się być niedostrzegany przez władze oświatowe  przekazali swoje uwagi  Rzecznikowi Praw Obywatelskich oraz Rzecznikowi Praw Dziecka z powiadomieniem MENIS

W związku z problematyką dotyczącą w tym zakresie uczniów klas maturalnych Ministrowi Edukacji Narodowej i Sportu z powiadomieniem Rzecznika Praw Obywatelskich

ZESPÓŁ NADZORUJĄCY SPRAWDZIAN

§ 40.  1. W przypadku gdy sprawdzian lub część egzaminu gimnazjalnego mają być przeprowadzone w kilku salach, przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego powołuje zespoły nadzorujące przebieg sprawdzianu lub danej części egzaminu gimnazjalnego w poszczególnych salach. Zadaniem zespołu nadzorującego jest w szczególności zapewnienie samodzielnej pracy uczniów (słuchaczy).

2. W skład zespołu nadzorującego wchodzą co najmniej 3 osoby, w tym:

          1)  przewodniczący;

          2)  co najmniej dwóch nauczycieli, z których co najmniej jeden jest zatrudniony w innej szkole lub w placówce.

 

1.Dyrektor szkoły nie ma kompetencji by powołać do pracy w swojej placówce osoby w niej niezatrudnionej. 


 

Po raz kolejny OSKKO zwraca uwagę na błędny zapis rozporządzenia.

Dyrektor szkoły powołuje w skład komisji nauczyciela zatrudnionego w innej szkole w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły (§§ 17,40).

Nie zgadzamy się z takim rozwiązaniem, bowiem porozumienie z innym pracodawcą na temat „wypożyczenia” pracownika nie mieści się w żadnych rozwiązaniach prawnych wynikających z KP.
Porozumienie między  pracodawcami miałoby być aktem dobrowolnym a jako taki nie stwarza 100% gwarancji powodzenia- z różnych względów- choćby organizacji pracy w placówce, z której n-l jest powołany ( nie ma np. jasności, kto ma ponosić koszty odbytych za takiego nauczyciela zastępstw doraźnych)


beera22-11-2004 10:11:17   [#28]

i kolejna część:

EGAZMINY POPRAWKOWE

§ 19. 1. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej (semestralnej) uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy.
W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych.

Zapis poprzedni:
 
BYŁO 16. 1. Począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej, z wyjątkiem klasy programowo najwyższej w szkole danego typu, uczeń, który w wyniku końcoworocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy, z zastrzeżeniem ust. 2. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych.

§ 20. 1. Uczeń kończy szkołę podstawową, gimnazjum, szkołę ponadgimnazjalną lub dotychczasową szkołę ponadpodstawową:

1) jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej (semestrze programowo najwyższym) oraz roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych (semestrach programowo niższych) w szkole danego typu, z uwzględnieniem § 18 ust. 6, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4;

2) w przypadku szkoły podstawowej i gimnazjum - jeżeli ponadto przystąpił odpowiednio do sprawdzianu lub egzaminu, o których mowa w § 30, z zastrzeżeniem ust. 3 oraz § 35 i 46 ust. 3.

 

 Pytania OSKKO

1. Czy uczniowie w klasach najwyższych programowo mogą zdawać egzaminy poprawkowe?

2. Jak będzie wyglądała rekrutacja ucznia,  do szkoły ponadgimnazjalnej, który będzie zdawał  egzamin poprawkowy w ostatnim tygodniu ferii letnich  w kontekście tego i dodatkowych przepisów:?

§19. 8. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września,  a w szkole, w której zajęcia dydaktyczno-wychowawcze kończą się w styczniu - nie później niż do końca marca.

     9. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej (na semestr programowo wyższy) i powtarza klasę (semestr), z zastrzeżeniem ust. 10.

     10. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły podstawowej i gimnazjum, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.

 

 Inne wątpliwości:
Nieuregulowanym a ważnym z praktycznego punktu widzenia problemem jest odpowiedź na pytanie: czy uczeń zdający egzamin poprawkowy, który zda ten egzamin, powinien otrzymać zawsze i tylko ocenę dopuszczającą, czy też może otrzymać oceny wyższe: dostateczną, dobrą itd. Ma to przecież wpływ na stopień trudności pytań oraz konieczność uwzględnienia kryteriów na poszczególne oceny.

 

 

 

Przepisy §§ 19, 20 pozwalają uczniom z klas programowo najwyższych na zdawanie otrzymać z egzaminu poprawkowego taką ocenę, na jaką zda ten egzamin. Tematy na egzamin poprawkowy powinny tak być opracowane, aby uwzględniały kryteria na poszczególne oceny, tj. w skali od l do 6.

Uczniowi III klasy gimnazjum, który zda egzamin poprawkowy w sierpniu, kuratorium oświaty wskaże szkołę ponadgimnazjalną dysponującą wolnymi miejscami, do której uczeń ten może być przyjęty.

 

 

Stowarzyszeni dziękują za odpowiedź

 

NAZWY ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH, A MATURA

ROZPORZĄDZENIE MENIS

z dnia 12 lutego 2002 r.

w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych

Załącznik nr 23

RAMOWY PLAN NAUCZANIA

DLA TECHNIKUM, LICEUM I SZKOŁY RÓWNORZĘDNEJ,

NA PODBUDOWIE PROGRAMOWEJ OŚMIOLETNIEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ

 

Obowiązkowe zajęcia edukacyjne:

7. Fizyka  z astronomią

 

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU

z dnia 7 września 2004 r.

w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych

 

Załącznik nr 1

WARUNKI I SPOSÓB PRZEPROWADZANIA EGZAMINU DOJRZAŁOŚCI

 

§ 2.

4. W części ustnej egzamin dojrzałości obejmuje:

 

2) w szkołach średnich zawodowych dwa przedmioty:

a) język polski,

b) jeden z następujących przedmiotów - do wyboru przez ucznia:

- fizykę,

 

Sygnalizujemy niespójność w brzmieniu dwóch przytoczonych rozporządzeń.

 

Brak odpowiedzi

Zgłoszone propozycje rozwiązań zostaną rozpatrzone przy kolejnej nowelizacji rozporządzenia.

 

Stowarzyszeni zwracają uwagę, na trudności w stosowaniu Rozporządzenia budzącego tak wiele niejasności i wątpliwości.

Informujemy, że jako dyrektorzy szkól jesteśmy zobowiązani do przestrzegania oświatowego prawa oraz  organizowania  pracy zarządzanych przez nas szkół.

W interesie naszych uczniów jest by stanowione prawo było jasne i przejrzyste, dlatego zwracamy uwagę na konieczność podjęcia kroków w celu jak najszybszego znowelizowania Rozporządzenia

SZKOŁY DLA DOROSLYCH

§ 21. 1.  Do słuchaczy szkół dla dorosłych stosuje się odpowiednio przepisy § 2 ust.1 pkt 1 i ust. 2, § 3, § 4 ust. 1, § 5, § 6 ust. 1 i 2, § 8, § 10 ust. 1 i 9, § 11 ust. 1-4, § 12 ust. 1 i 2, § 14, § 15 ust. 1 -3, 7 - 10 i 14 – 16, § 16 ust. 1, § 17 ust. 1, 2 pkt 1, ust. 3, 4 pkt 1, ust. 5, 6, 7 pkt 1 i ust. 8-10, § 18 ust. 2 i 7 i § 19 ust. 3 i 7-9.

I tu:

       § 4. 1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:

 

Z przepisu wynika, że w szkołach dla dorosłych należy informować rodziców  uczniów o zasadach wewnątrzszkolnego oceniania, co Stowarzyszeni uznają za absurd

Brak odpowiedzi

Zgłoszone propozycje rozwiązań zostaną rozpatrzone przy kolejnej nowelizacji rozporządzenia.

 

j.w

 

 

beera22-11-2004 10:16:46   [#29]

i autopoprawki

tam gdzie jest zagadnienie  dotyczące prac komisji  " prace komisji" bo to bardziej o tym, a nie o ocenianiu zachowania

i uwzględnimy tam sytuację uczniów klas najwyższych, dla których ustalony termin 7 dni po zakończeniu zajęc dydaktycznych na składanie zastrzeżeń jest niedopuszczalny ze względu na zaburzony proces naboru- czyli poprawka Rycha i gaby
beera22-11-2004 10:18:02   [#30]
i jeszcze do anji- formatowanie się pieprzy przy wklejaniu na forum,  w piśmie w Wordzie to wygląda lepiej :-)
AnJa22-11-2004 15:23:25   [#31]
Asieńko:-)

Nie wiem jakzrobić lepiej, tekst ciurkiem też mało czytelny - mam taki defekt, ze nie czytam (no, czytam z duzym trudem) takich tekstów.

I przyszło mi do łba, że inni też tak mogą mieć.

I tylko to napisałem.
Rycho22-11-2004 17:29:32   [#32]

a co?

a co się dzieje z uczniem ostatniej klasy SP lub G, który:  z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września
 
Czy jeśli taki uczeń zda poprawkę we wrześniu, to do niego też będą miały zastosowanie działania opisane w wyjaśnieniu MENiSu?
Jola22-11-2004 18:36:01   [#33]

Ja nie mogę pojąć tego:

Przepisy §§ 19, 20 pozwalają uczniom z klas programowo najwyższych na zdawanie otrzymać z egzaminu poprawkowego taką ocenę, na jaką zda ten egzamin. Tematy na egzamin poprawkowy powinny tak być opracowane, aby uwzględniały kryteria na poszczególne oceny, tj. w skali od l do 6.

Sądzę, że umożliwienie uczniowi otrzymania oceny wyższej niż dopuszczająca jest:
- niesprawiedliwe wobec uczniów, którzy na swoją ocenę pracowali sumiennie i systematycznie przez cały rok
- niewychowawcze, bo jeśli uczeń może zaliczyć materiał na wyższą ocenę, to świadczy to o jego lenistwie.

Jeśli już jesteśmy tacy łaskawi, to dlaczego „rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy” tylko „z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych” i tylko w „wyjątkowych przypadkach”?

RomanG22-11-2004 18:52:36   [#34]

Jolu,

MENiS się po prostu zakorolczukował.
;-)
beera22-11-2004 19:00:04   [#35]

Rychu- tak to rozumiem i dlatego napisalam, że dziekujemy za odpowiedź

Można to uzupełnić, ale  ja nie wiem jak :-)

Co do uwag Joli- też tu miałam watpliwości, ale z drugiej strony- takie rozwiązanie jest "ku" dobru dzieciaka-

Bez sensu to ciut, bo stawia pod znakiem zapytania zasadnośc uczenia się systematycznego, no ale z drugiej strony- mamy ocenic stan wiedzy ucznia we wrzesniu- a on może być na róznym poziomie, także na wyższym niż 2

.....

anja- opłacilo się, bo dostałam asieńkę;-))

RomanG22-11-2004 19:07:50   [#36]

Asiu,

Takie rozwiązanie jest niewątpliwie "ku" doraźnej korzyści dla dzieciaka, czy "ku" jego dobru - tu już zdania mogą być podzielone.
Poza tym art. 4 u.s.o. jako jedno z podstawowych kryteriów dla nauczyciela przywołuje dobro uczniów, nie jednego tylko ucznia.
Jola22-11-2004 19:14:29   [#37]
Tak myśląc, to ci, którzy w czerwcu dostali np. 2, we wrześniu mogliby już umieć na 3.
Tymczasem na 3 we wrześniu mają szansę tylko jedynkowicze :-(
Niesprawiedliwe!
Jola22-11-2004 19:18:28   [#38]
Roman, #37 było do Asi :-)
beera22-11-2004 19:45:43   [#39]

przemyslalam to

sytuacja jest taka

uczeń otrzymuje przewidywane 1- może zdawać egzamin sprawdzający na 2,3,4,5,6

Jednak nie umie i nie podwyższa.

jego wiedza i umiejętności w czerwcu są na jedynkę

Uczy się pilnie przez dwa miesiące wakacji- pilnie żeby dostać 5  ( co jest dośc teoretycznym rozważaniem)

I w sierpniu umie na 5-

Jaką ocenę ma dostać?

Żeby w dodatku bylo sprawiedliwie?

Żeby ocena była rzeczywistym odzwierciedleniem jego wiedzy i umiejętności- powinien dostać 5

I teraz się pojawia nowy problem.
Jaką jeszcze rolę pelni ocena ucznia Kowalskiego?
ano widzę z tego, że

- wychowawczą i to nie tylko wobec niego wychowawczą, a wobec innych uczniów
- dyscyplinującą
-ramienia sprawiedliwości- nie uczyleś się przez rok, to i teraz nie dostaniesz 5

Nie ma dla mnie niesprawiedliwości, ze ktoś kto się uczył przez wakacje umie więcej niż ten, kto sie nie uczył

Jesli pomyślę o ocenie w jej najpierwszej- wlasciwej roli zgadzam się ze stanowiskiem MENIS

Gdy uruchomię w sobie  myślenie o szkole jako calości, czyli, że każde dzialanie , nawet najmniejsze i nawet wobec jednostki ma wpływ na calośc już taka pewna nie jestem.

Nie wiem, co jest dobrze- to temat na długą dyskusję...

Czyli zdecydowanego stanowiska w tej kwestii nie mam- pewnie się tu ktoś jeszcze pojawi, kto spowoduje, ze pomyślę o tym inaczej niż dotąd

AnJa22-11-2004 19:47:10   [#40]

Asia

Uff, odetchnąłem:-)

Za  "Asiu" kiedyś chciałas mnie lutnąć.

Jak więc po dwukrotnym "wyślij" dotarło do mnie, co napisałem, to sie dopiero przeraziłem.

Sorki, ze nic merytorycznie:-(
Jola22-11-2004 20:09:09   [#41]

Asia, żeby było sprawiedliwie, uczeń powinien wiedzieć, że jeśli będzie miał 1, to może ją poprawić tylko na 2.

A "ku" dobru dzieciaka" komponuje mi się z przestrogą prof. Wilhelminy Wosińskiej z  wątku o wysokiej samoocenie

Sami rodzice także "nauczyli się" wywierać naciski na nauczycieli, by ci nie używali ocen:
"poniżej przeciętnej" lub "wymaga poprawy" (w amerykańskich szkołach uczeń otrzymuje nie tylko stopień, ale także charakterystykę opisową). U podstaw takiego podejścia leży przeświadczenie, że nie należy stawiać ocen niedostatecznych, bowiem mogą one zaburzyć pozytywną samoocenę dziecka, które potraktuje je jako wskazanie intelektualnej nieudaczności, a nie lenistwa. W rezultacie nauczyciele często obniżają standardy oceniania, aby nie "zranić" samooceny ucznia mającego słabe postępy w nauce. Robiąc to, niestety, pozbawiają dziecko doświadczeń, które stanowią podstawę późniejszego sukcesu, czyli adekwatnej, realistycznej oceny swoich osiągnięć i umiejętności akceptacji krytyki.

 

Dla uczniów azjatyckich najważniejszym czynnikiem decydującym o osiągnięciach szkolnych jest wytężone studiowanie. W przeciwieństwie do nich, amerykańscy uczniowie sądzą, że najważniejsze dla "efektów szkolnych" jest to, czy ma się dobrego nauczyciela.
Jeśli uczeń traktuje własny wysiłek jako podstawę powodzenia, to znaczy, że sam musi wziąć odpowiedzialność za swoje działania. Natomiast jeśli to nauczyciel spostrzegany jest jako źródło powodzeń szkolnych, to znaczy, że na jego barki uczniowie przerzucają odpowiedzialność za własne postępy. W rezultacie - jak wskazują statystyki dotyczące poziomu osiągnięć szkolnych - 96 proc. chińskich i 90 proc. japońskich piątoklasistów uzyskuje na testach z matematyki wyższą punktację niż ich amerykańscy rówieśnicy. A przecież z takimi właśnie "rywalami" będą dzisiejsi mali Amerykanie robić za parę lat interesy i konkurować w różnych dziedzinach globalizującego się świata.

Oby w marszu ku globalizacji polskie społeczeństwo, w tym także polskie szkolnictwo, nie sięgnęło po ten zawodny, a wciąż popularny, mit nakazujący upatrywania źródeł powodzenia szkolnego, zawodowego, społecznego czy osobistego - w posiadaniu wysokiej samooceny.
RomanG22-11-2004 20:24:57   [#42]
No to jeszcze odnośnie takiej "sprawiedliwości":

http://forum.gazeta.pl/forum/72,2.html?f=14486&w=17699724

Tak to widzą sami uczniowie.
beera22-11-2004 20:55:05   [#43]

nie rozumiem jak na podstwie mojej wypowiedzi, Jolu, wysnulas wniosek, że "ku dobru" dziecka, to- moim zdaniem nie stawianie jedynek.

Pisalam, ze "ku temu dobru" jest stawianie rzetelnej oceny jego wiedzy i umiejętności...

.....

anja;-)))
sobie wyobrażam Ciebie przerazonego, ale okazuje się, że ona- ta moja wyobraźnia, to ma granice;-))

Jola22-11-2004 21:27:37   [#44]
Źle mnie zrozumiałaś, Asia.  Nie wysnułam takiego wniosku.
Myślałam o ogólnej tendencji  nadmiernego ochraniania, jakby w obawie, że uczeń może odebrać słabą ocenę jako swoją
intelektualną nieudaczność.
Gdy tak naprawdę jest on zwyczajnie leniwy!
beera22-11-2004 21:33:33   [#45]

zgadzam się, ze taka tendencja jest niedobra- tak samo jak odwrotna, i zaniżanie i zawyżanie ocen jest biegunami tego samego zjawiska- przekazywania nieprawidlowej informacji uczniowi.

a co do poprawek, to dalej wiem, że nie wiem :-)

Jola22-11-2004 21:35:04   [#46]
Ale lepsze argumenty są w wypowiedziach uczniów cytowanych przez Romana.

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]