Forum OSKKO - wątek

TEMAT: System zapewnienia jakości
strony: [ 1 ]
Jasiu08-11-2004 22:17:16   [#01]

§5.1. Dyrektor szkoły lub placówki, we współpracy z nauczycielami zajmującymi inne stanowiska kierownicze w szkole lub placówce, sprawując nadzór pedagogiczny, wykonuje w szczególności następujące zadania:

9) we współdziałaniu z radą pedagogiczną, opracowuje i wdraża wewnątrzszkolny system zapewniania jakości.

Czym jest ten system zapewnienia jakości?

1. Obszernym dokumentem?

2. Czy jednolitym dokumentem powielającym wszystkie poprzednie w formie segregatora?

3. Czy też może zbiorem dokumentów obowiązujących w szkole w formie tabeli lub zestawienia?

4. A może jeszcze czymś innym?

Jersz08-11-2004 22:33:34   [#02]

moim zdaniem to nie jest "papier"

Z tego samego rozporządzenia paragraf 1

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

11) wewnątrzszkolnym systemie zapewniania jakości - należy przez to rozumieć zespół zorganizowanych, powiązanych ze sobą i spójnych działań podejmowanych przez dyrektora szkoły lub placówki, inne organy szkoły lub placówki oraz nauczy cieli, niezbędnych do zapewnienia wysokiej jakości pracy szkoły lub placówki, w szczególności działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;

 

Pozdrawiam Jersz

Nula09-11-2004 09:07:15   [#03]

nam mówiono

na ostatnim spotkaniu z wizytatorem, że WSZJ powinien mieć nastepującą strukturę:

1. Diagnozowanie wybranych obszarów szkoły:

a). zakres mierzenia - priorytety nadzoru na dany rok szkolny;

b). cele mierzenia;

c). opis standardów wraz z ich wskaźnikami jakosci.

2. Badania osiągnięć edukacyjnych uczniów.

3. Tematyka i harmonogram hospitacji.

4. WDN.

5. Ocena pracy nauczycieli - imienna lista z terminami.

6. Czynności kontrolne wybranych aspektów pracy szkoły.

7. Harmonogram mierzenia jakosci.

8. Harmonogram posiedzeń RP.

9. Zebrania z rodzicami.

10. Ewaluacja: Raport, Cele podnoszenia jakosci.

Jak jeden mąż stwierdziliśmy, że to roczny plan nadzoru powinno się nazywać. Ale... kazał stworzyć takowy dokument i pod taką nazwą.

Pozdrawiam, Ania

Jersz09-11-2004 18:49:53   [#04]

No to nie jest jednak żaden spcjalny papier

Moim zdaniem wizytator wymienił jedynie kilka dokumentów opisujących cześć (moim zdaniem) "działań podejmowanych przez dyrektora szkoły lub placówki, inne organy szkoły lub placówki oraz nauczy cieli, niezbędnych do zapewnienia wysokiej jakości pracy szkoły lub placówki, w szczególności działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych"

"1. Diagnozowanie wybranych obszarów szkoły:

a). zakres mierzenia - priorytety nadzoru na dany rok szkolny;

b). cele mierzenia;

c). opis standardów wraz z ich wskaźnikami jakosci.

2. Badania osiągnięć edukacyjnych uczniów.

3. Tematyka i harmonogram hospitacji." - czyli plan , harmonogram mierzenia jakości oraz program rozwoju szkoły

"4. WDN." - planowaniem doskonalenia też się w szkole zajmujemy.

"5. Ocena pracy nauczycieli - imienna lista z terminami."- dobrze jest również planować ocenianie n-li

"6. Czynności kontrolne wybranych aspektów pracy szkoły." - to przecież element mierzenia jakości (m.in)

"7. Harmonogram mierzenia jakosci." - już było

" 8. Harmonogram posiedzeń RP." - jakby tego rada pedagogiczna nie robiła? ;-)

"9. Zebrania z rodzicami." - i to przecież od dawna dyrektor planuje

"10. Ewaluacja: Raport, Cele podnoszenia jakosci." - raport wewnętrzny ,

Piszesz Aniu Ale... kazał stworzyć takowy dokument i pod taką nazwą. Czy ta ciągła wiara w siłę sprawczą , wręcz nadprzyrodzoną siłę, twiącą w papierach. Jest "papier" , na szczeblu szkoły, kuratora , ministra ... i wszyscy zadowoleni. :-(

Do Systemu zapewnienia jakości jeszcze daleko.

Pozdrawiam Jersz

Kucu09-11-2004 19:59:15   [#05]
System to nie papier a ogół związanych, korelujących ze soba działań w celu poprawy jakości pracy placówki.
tri309-11-2004 20:29:40   [#06]

System zapewnienia jakości

Tak się składa, że jestem wizytattorem i z pełnym przekonaniem odrzucam konieczność tworzenia w szkole zbędnej makulatury. WSZJ to całoksztalt działań szkoły na bazie głębokiej analizy stanu placówki poprzez realizację zadań ujętych w programie rozwoju oraz skutecznie prowadzony nadzór wewnętrzny. Inaczej ujmując - poprzez planowe mierzenie jakości w oparciu o opracowany program i plan , monitoring i diagnozę do zapewniania jakości. I tak bez końca gdyż niestety nie jesteśmy doskonali.
S Wlazło10-11-2004 11:21:25   [#07]
kucu ma rację - papiery nie są systemem, gdyż papiery nie działają.System - to działania wspólne, uzgodnione, które podejmują dyrektor szkoły, nauczyciele, (w tym oczywiście wychowawcy) - i tak definiuje system Rozp. o nadzorze pedag, - par. 1 punkt. 11. Ja dodaję jeszcze wspóldziałanie z uczniami i rodzicami. Wszystkie te podmioty mają spójnie współdziałać, aby doprowadzać do rozwoju ucznia (cel nadzoru). Zestaw dokumentacji, propagowany przez wizytatora świadczy o tym ,że nie potrafił przeczytać ze zrozumieniem wprowadzonej przez Ministra definicji systemu i nadużył pojęcie systemu, aby usprawiedliwić swoje żądania dotyczące dokumentacji, a to przecież dyrektor decyduje o doborze procedur i narzędzi w mierzeniu jakości (czyli w nadzorze pedagogicznym) - drugie zadanie dyrektora w tymże rozporządzeniu. Konkluzja - żądania wizytatora są sprzeczne z prawem oświatowym i za łamanie Rozp. swego Ministra powinien po prostu wylecieć z pracy. W mojej prezentacji  w wymianie plików - jest przykład systemu. Pozdrawiam. Stefan
Konto zapomniane10-11-2004 13:04:24   [#08]

podatek od bonów "emeryckich"

gdzie jest napisane, że od bonów dla emerytów muszę odprowadzić 10% podatku? niech się ktoś wypowie proszę
Nula10-11-2004 13:05:42   [#09]

Jersz

podejrzewam, że masz rację. Ma być dokument i już. Mało tego, padło hasło, że będzie podlegał kontroli, nawet ministerialnej :) Czyli zrobic na pewno i najlepiej piorunem :)

tri 3 szkoda, że nie jesteś w moim zasiegu. Naszego wizytatora trudno przekonać. Wszelkie próby kończa się stresem, nerwami, macie zrobić i już...

Pozdrawiam serdecznie i miłego popołudnia zyczę

Jersz10-11-2004 19:59:01   [#10]

?

nula - wręcz przeciwnie - żadnego papieruuuuuuuuuuu - przeczytaj co napisałem. Może niedoostatecznie wyraźnie kpiłem z tego. Owszem są "sprawy" , które należy przelać na papier - te wymienia rozporządzenie. Trudno opracować program i przechowywać go w swojej pamięci. Projetowanie działań też odbywa się na papierze. W swoim poście wskazałem , że dokumenty - te których stworzenie należy wymagać (są zapisane w rozporządzeniu) i takie, które stworzy na swoje potrzeby (na swoje, nie znaczy że na potrzeby KO) opisują w części działania , które składają się na system.
Jersz10-11-2004 20:00:43   [#11]

a jeśli ...

wizyator się upiera , to niech to da na piśmie - najlepiej zalecenie z art. 33 UoSO. A wtedy odwołasz się do samego Pana kuratora.
S Wlazło11-11-2004 10:24:06   [#12]
Jersz - Tak jest,piszesz samą prawdę, ale przy tak wielkim uzależnieniu dyrektora od wizytatora (wierzę, że to chwilowe), trudno wymagać, aby dyrektor podejmował wojnę ze swym wizytatorem. Ostatecznie, warto być dyrektorem, by móc się sprawdzić w szerszym kontekście organizacyjno-zawodowym.
darekjot6211-11-2004 13:44:00   [#13]

swlazlo ma rację, ale nie do końca. Nie można uogólniać, że każdy drektor jest uzależniony od swego wizytatora, myślę -tylko głupi dyrektor jest uzależniony( PRZEPRASZAM ). są różni wizytatorzy jak różni są dyrektorzy.Prosze pamiętać, iż wizytator tylko wykonuje co mu każą z góry....

pozdrawiam

Nula11-11-2004 17:14:41   [#14]

Darku

to moze jestem głupią dyrektorką albo jeszcze za mało wiedzącą i odważną. Ale skoro na spotkaniu z dyrektorami czterech gmin nikt się nie burzy, to i ja kraczę jak wszyscy, tym bardziej, ze najmłodsza w gronie wiekiem i chyba stażem. Swoje zdanie osmieliłam się oddać, ale zostałam z nim sama...A dokument spreparuję jak sugeruje Jersz, któremu dziękuję za trzeźwą pomoc :) Panu Stefanowi również. Pozdrawiam, Ania
Jersz11-11-2004 17:54:32   [#15]

nula

Zachęcam Cię do niepreparowania "papierka" o nazwie "system zapewnienia jakości". Poczekaj, czy wizytator naprawdę odważy się na piśmie zalecić Ci stworzenie takowego ? Gada sie latwo. Slowo pisane pozostaje. Trzymaj sie.
Nula11-11-2004 22:00:17   [#16]

Jersz

dziękuję, od serca dziękuję... spróbuję na Twoją odpowiedzialność :)
darekjot6212-11-2004 18:24:30   [#17]

NULA nie wiedziałem, że weżmiesz do siebie to co powiedziałem o dyrektorach zależnych, ale widać, że musisz preparować żeby być tym dyrektorem....tyle tylko, że to nie ma sensu
pozdrawiam

Jolanta Szuchta15-11-2004 16:43:38   [#18]

Okazuje się

ze nie jest to zaden papier,nie mniej jednak ten system trzeba wprowadzic zarządzeniem dyrektora szkoly.

A całośc składa się z tego co wyżej napisano.

Taka jest moja wiedza na ten temat ale nie wiem czy dobra?

Mada4515-11-2004 17:42:56   [#19]

ostatnio byłam na szkoleniu organizowanym przez ko i CEO nt: Pierwszy krok do wprowadzenia systemu jakości pracy szkoły. W programie zapoznano nas baaardzo pokrótce z modelami systemów jakości stosowanymi w oświacie wyodrębniono procedury i warunki, a na zakończenie życzono cierpliwości wprowadzania wszaja u siebie. Zagłebiłam się trochę w te systemy jakości ale nie na tyle co szkoły, które posiadają już certyfikaty jakosci ( a te u nas są podstawą do zwolnienia z zewnętrznego mierzenia- komunikat kuratora) i dlatego to dyrektorzy szkół którzy to przerabiają może by nas trochę doświadczeniem wspomogli.Generalnie rozumiem, że:

dokładna, rzetelna diagnoza stanu obecnego szkoły ( we wszystkich jej obszarach)

raport z diagnozy - do dyskusji

wybór prirytetów

działania

monitoring

ewaluacja

wnioski na przyszłość...i od nowa

Jest to proces długotrwały, bardzo starannie zaplanowany, dążący do osiągnięcia standardów jakości.

Kucu15-11-2004 21:53:52   [#20]
System zapewniania jakości to standardy ministerialne, ew. kuratoryjne i wewnętrzne szkoły oraz wskaźniki dotyczące pracy osób go tworzących. Do każdego standardu edukacyjnego dobrane standardy wymagań dotyczące ucznia, pracy nauczycieli, wychowawców i dyrektora szkoły. To wszystko zebrane tworzy jedną całość i w trakcie pracy jest monitorowane i ewaluowane.

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]