Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Konferencja RPO - isja Pasja - opiniaZNPo naszych kompetencjach
strony: [ 1 ]
Marek Pleśniar06-11-2004 14:57:33   [#01]

Zapraszam do zapoznania z przebiegiem konferecncji w Krakowie, na której stawiliśmy się w zacnym gronie 6 członków OSKKO, zabraliśmy głos i popadliśmy.. w dyskusję ze związkami nad mizernym polskim dyrektorem.

Co Wy na to?

Konferencja Rzecznika Praw Obywatelskich na UJ "Misja – Pasja – Kompetencja - Status nauczyciela i jego przygotowanie do zawodu"

Marek Pleśniar06-11-2004 15:05:36   [#02]
jakoś misie rozczłapał tytuł:-)
fredi06-11-2004 15:13:49   [#03]

wkurza mnie tez "zły" broniarz?

Ciekawe jak są zarządzane związki ?

Basia D06-11-2004 15:33:13   [#04]

kto pierwszy wstanie ten rządzi, pewnie nie Broniarz

zgredek06-11-2004 15:37:33   [#05]
doczłapię wieczorkiem to sobie napiszę
Botka06-11-2004 16:42:34   [#06]

związki zarządziły...

Wobec tego dyrektorzy bierzmy się za ćwiczenia w czytaniu ze zrozumieniem. Związkowcy też, albo zwłaszcza.

"Profesor Granowski zadał generalne pytanie – kim ma być nauczyciel?" Właśnie kim.

Małgoś06-11-2004 16:44:46   [#07]

dziwne pytanie...

a kim ma być lekarz?

albo farmaceuta?

lub księgowy?

Tu nie ma żadnej filozofii - wystarczy zakres obowiązków

Botka06-11-2004 16:57:59   [#08]

Małgoś

myślę, że z kontekstu całej debaty chodziło o tkie przepisy prawa, które jasno regulowałyby właśnie "filozofię" bycia nauczycielem.
beera06-11-2004 17:12:22   [#09]

:-)))

"filozofia" bycia nauczycielem to nie siedzi w przepisach

ale to niezle:
Trzy wystąpienia związkowców p. Kotarby i p. Ujejskiego oraz p. Haliny Kurpińskiej dotyczyły historii Karty Nauczyciela i walki o nią i konieczności funkcjonowania Karty z tego tytułu, że ją Marszałek Piłsudski za ważną uznał i manipuluje się pojęciem zły nauczyciel, ważniejsze jest, iż "szkoły są zarządzane przez złych dyrektorów

Marek Pleśniar06-11-2004 17:15:11   [#10]

jakieś wnioski z tego wynikały iż ją Piłsudski dla nich napisał i to ta sama..

Trochę więc stara jakby jest?

Botka06-11-2004 17:18:22   [#11]
Bardzo łączą mi się dwa wątki ze sobą - gaby i  ten. Mówimy wciąż o zmianach w KN, ale to już takich solidnych i jasnych dla wszystkich.
zgredek06-11-2004 17:21:49   [#12]
e, tam stara

historyczna jest, no nie?

muzeum moze jakieś by ją... do siebie...

i wyeksponowało jako relikt przeszłości (?) na przykład
Marek Pleśniar06-11-2004 17:23:16   [#13]

nie mówimy botko o zmianach w kn. ZNP nawet nie mówi.

Dobrze zajrzyj do relacji z RPO i relacji z Olsztyna,

gosienka06-11-2004 17:25:11   [#14]

 

Na konferencji / z tego co przeczytałam mówiliście Marku o  dokumencie określającym strategię oświatową w Warszawie. zainteresowałio mnie to. Ale w ich BIP znalazłam tylko uchwałę mówiącą :

 

"Określa się politykę oświatową miasta stołecznego Warszawy na lata 2004 – 2007 w brzmieniu załącznika do uchwały"

Gdzie znaleźć cały dokument? Proszę o link. Może koledzy z Warszawy gdzieś to mają?

Marek Pleśniar06-11-2004 17:31:20   [#15]
chętnie się sam dowiem. Poszukam albo spytam.
gosienka06-11-2004 17:43:52   [#16]
Dziękuję Marku :-)))) Gdyby nie było linku wdzięczna byłabym za przesłanie na priv
Gaba06-11-2004 17:48:45   [#17]

Ślepota jestem i tyle

Przepraszam za przecinki i ogonki. Nie widziałam ich - Marku, jeżeli jest to technicznie możliwe, prosze o pozwoleństwo ewemtualnej korekty. Znalazło się tez parę lapsusów językowych. Bardzo przepraszam.
Botka06-11-2004 17:59:56   [#18]
Masz rację Marku. ZNP uważa, że KN jest dobra, amy nie umiemy jej interpretować i stosować w praktyce. Tym razem to ja namieszałam, chylę głowę.
Marek Pleśniar06-11-2004 19:35:42   [#19]

nie chyl:-)

Miałem na myśli że chcemy zlikwidowania tej KN. Itd - co w dokumentach. Mogłem od razu napisać a nie gdzieś tam wysyłać Cię.

Botka06-11-2004 19:43:08   [#20]

i słusznie

Super. Cały czas czytam i uczę się od Was wszystkich. Dzięki Wam zupełnie inaczej patrzę na to moje dyrektorowanie.
Botka06-11-2004 19:45:04   [#21]

ale

mam mały problem z moim komputerem bo giną mi ściągane dokumenty i nie mogę ich przeczytac. Muszę nad tym trochę popracować.
Marek Pleśniar06-11-2004 19:47:15   [#22]
założ np na pulpicie folder na nie i zawsze uważaj gdzie zapisujesz! Mam to samo spostrzeżenie - inaczej patrzę na sprawy:-) Być może to szkodliwe bo człowiek zaczyna zadawać głupie pytania zamiast siedzieć w szczęśliwej nieświadomości że ma w ogóle problem;-)
Botka06-11-2004 19:51:40   [#23]
Dziękuję, już to robię, ojej! - to roztargnienie!
Leszek07-11-2004 12:20:36   [#24]

ciekawy materiał...

pomysł Lackowskiego też interesujący...

pozdrawiam

Botka07-11-2004 12:49:39   [#25]

czy przypadkiem

propozycja Jerzego Lackowskiego, który zaproponował rozszerzenie treści ustawy o systemie oświaty o problematykę nauczycielską - głównie poprzez uzupełnienie jej o rozdział „Prawa i obowiązki polskiego nauczyciela"
odnoszący się do wszystkich nauczycieli niezależnie od organu prowadzącego szkół, w których pracują (z ulokowaniem go pomiędzy aktualnymi rozdz. 3 i 4).

Treść propozycji:

Ów rozdział powinien zawierać problematykę ujętą poniżej w punktach 1-9.
1. Wymagania, jakie winna spełniać osoba wykonująca nauczycielski zawód:
- wykształcenie wyższe odpowiadające realizowanym zadaniom oraz posiadanie certyfikatu przygotowania pedagogicznego (wydawanego tylko przez uczelnie wyższe) [szczegółowe wymagania kwalifikacyjne winien określić minister edukacji w rozporządzeniu]
- stan zdrowia umożliwiający nauczycielską pracę.
2. Zadania nauczyciela związane z rzetelnym wykonywaniem obowiązków dotyczących kształcenia i wychowywania dzieci i młodzieży, jak też opieki nad nimi. Celem nauczycielskiej pracy winno być kształtowanie wśród wychowanków postaw ludzi uczciwych i prawych, rozumiejących potrzeby innych ludzi, aktywnych członków demokratycznej społeczności, szanujących polską tradycję i kulturę oraz Konstytucję RP i symbole państwa polskiego.

nie stanowi o "etyce zawodu", a może potrzeba nam konkretów?

Gaba07-11-2004 13:24:19   [#26]
to, o czym pisze Lackowski jest poruszeniem obszaru szkoły obywatelskiej, odpowiedzialnej za siebie.
Leszek08-11-2004 19:58:36   [#27]

Wklejam tekst z ostatniego, internetowego wydania GN... inaczej widziane...

pozdrawiam

MISJA, PASJA, KOMPETENCJA

W Krakowie dyskutowano o statusie nauczyciela i jego przygotowaniu do zawodu. Niestety, bez udziału samych zainteresowanych.
Pod takim hasłem profesorowie Andrzej Zoll, rzecznik praw obywatelskich i Franciszek Ziejka, rektor UJ, a we współpracy z Małopolskim Forum Edukacyjnym zorganizowali konferencję, na której padło wiele krytycznych uwag pod adresem nauczycieli pracujących już w szkołach, jak i kandydatów do tego zawodu. Tym pierwszym wytykano brak pasji i chęci pełnienia misji, drugim brak kompetencji. To ostatnie zdaniem prof. Andrzeja Pelczara, byłego rektora UJ i przewodniczącego Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego w latach 1996-2002, da o sobie znać po wprowadzeniu kształcenia dwuprzedmiotowców na studiach licencjackich.
Prof. A. Zoll podkreślając, że status nauczyciela najlepiej gwarantuje stabilna polityka edukacyjna, przypomniał o propozycji powołania Rady Edukacji Narodowej - niezależnego obywatelskiego gremium - i poinformował, iż przesłał już do prezydenta RP wniosek o jej powołanie. Profesor Zoll zaapelował do przedstawicieli środowisk akademickich, stowarzyszeń, organizacji pozarządowych i samorządowców, aby rozpoczęli dyskusję nad Kartą Nauczyciela. - Nie chodzi o to, kto wyjdzie z niej zwycięsko, ale o publico bono, bowiem wiele spraw nie zostało do tej pory zrealizowanych, np. nadal nie funkcjonują rady rodziców na szczeblu powiatu i nie ma jak bronić małych szkół - powiedział prof. A. Zoll.
Jaki związek te słuszne skądinąd uwagi mają z Kartą - tego wątku rzecznik niestety już nie podjął.
Również w dyskusji panelowej dotyczącej statusu nauczycieli za likwidacją Karty opowiedział się Jerzy Lackowski, były wieloletni małopolski kurator oświaty, obecnie dyrektor Studium Pedagogicznego UJ. Zaproponował poszerzenie ustawy o systemie oświaty o rozdział "Prawa i obowiązki polskiego nauczyciela". Z kolei dr Stanisław Sławiński, z-ca dyrektora Biura Edukacji m.st. Warszawy, za zbędne w Karcie uznał zapisy odnoszące się do działaczy związkowych, którzy jego zdaniem de facto nauczycielami nie są. Fikcją określa również zapisy dotyczące procedury awansu nauczycieli przedszkoli i logopedów.
Znowelizowaną dopiero co "konstytucję nauczycielską" bronił jedynie Sławomir Broniarz, prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego. - Karta "obudowana" jest masą stereotypów, a uwagi krytyczne świadczą często o nieprzeczytaniu jej ze zrozumieniem - powiedział prezes. Postawił także kilka retorycznych pytań dotyczących Karty: czy ktokolwiek dokonał oceny funkcjonowania tego dokumentu w ostatnich czterech latach? - czy są w niej zapisy zabraniające dyrektorowi rozstania się ze źle pracującym nauczycielem? Prezes Broniarz pytał również, co stało na przeszkodzie, aby uczący w szkołach niepublicznych w 2000 roku znaleźli się w zapisach Karty?

Gaba08-11-2004 20:02:05   [#28]
więc byliśmy na różnych konferencjach - wystąpienie p. Broniarza nie było głównym głosem na tej konferencji jakby z GN można by wnioskować. Papier cierpliwy jest.
Diter Kalla08-11-2004 20:10:41   [#29]
tak naprawde do kazda liszka swoj ogon chwali a punkt widzenia zale|y od ... i Pan Broniarz o tym wie. Zaczal by od siebie...(cholera ciagle musze pisac nie po polsku, jakis fachman od kompa niech poradzi co z tym fantem zrobic!!!!!)
Gaba08-11-2004 20:16:56   [#30]
pisz po niemiecku, niektórzy są wpradzie jedynie potomkami, ale co jezyk to język? nicht wahr?  ;-)
Marek Pleśniar08-11-2004 20:26:14   [#31]

gaba:-))

(A znp nie jest takie głupie - tak odbieram artykuł;-)

Marek Pleśniar08-11-2004 20:26:26   [#32]
znaczy cwane jest
violka08-11-2004 20:30:08   [#33]

Marku

lata doświadczeń ;-)))
Gaba08-11-2004 20:41:37   [#34]

Marku, nie wiem, jakie jest ZNP - ale to sie ma nijak do przebiegu konferencji ja rozumiem retorykę furmana - my z koniem przywieźlixmy węgla, ale chyba nie tak było.

Przepisy są, ktore zezwalaja zwolnic - tylko że tego sie nie da zrobić.

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]