Forum OSKKO - wątek

TEMAT: KRYTYCZNY WNIOSEK O własciwe dostosowanie warunków na maturze
strony: [ 1 ]
Małgoś06-11-2004 12:26:43   [#01]

Wkleiłam poniżej fragmenty podstaw dotyczących dostosowania warunków egzaminacyjnych do potrzeb absolwentów.

MENiS zobowiązuje przewodniczacego szkolnej komisji egz. do własciwego dostosowania tych warunków na podstawie opinii z PPP

Problem tkwi w tym, że CKE ogłosiła komunikat (zgodnie z Rozp. MENiS) w sprawie szczegółowej informacji dot. tego dostosowania, w którym OGRANICZA te warunki jedynie do uznanych przez siebie (nie wiem na jakiej podstawie).

I tak dyslektycy nie mają prawa do wydłużonego czasu na egzaminie, nawet jesli uprawniona poradnia stwiedzi, że jest to własciwe dla absolwenta ze względu na specyfike jego dysfunkcji

Przewodniczący szkolnej komisji egz. mając przed sobą:

1) obowiązek własciwego dostosowania warunków ("nakaz" ze strony MENiS)

2) opinię z PPP, w której to zaleca się wydłużenie czasu egzaminacyjnego ( PPP ma prawo a wręcz obowiązek wskazywać na to jaka pomoc jest dla ucznia konieczna)

3) komunikat CKE, który nie zezwala na wydłużenie czasu egzaminacyjnego

...nie ma mozliwości podjęcia decyzji uwzględniającej w/w stanowiska

Dlatego konieczne jest uzyskanie od MENiS odpowiedzi w jaki sposób pogodzić te sprzeczności i jednoczesnie respektowac prawa absolwenta.

Proszę więc zainteresowane osoby o wszelkie uwagi w tej sprawi, które pomogą w zredagowaniu KRYTYCZNEGO WNIOSKU do MENiS

 

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU

z dnia 11 grudnia 2002 r.

w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych

(Dz. U. z 2003 r. Nr 5, poz. 46)

ogłoszono dnia 17 stycznia 2003 r.
obowiązuje od dnia 1 lutego 2003 r
.

  § 4. 1.

Poradnia wydaje opinie w sprawach:
(...)
9) przystąpienia ucznia lub absolwenta z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się odpowiednio do sprawdzianu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum, egzaminu maturalnego lub egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych ucznia lub absolwenta;
(...)

5. Opinia poradni zawiera:

1) oznaczenie poradni wydającej opinię;
2) imię i nazwisko dziecka, którego dotyczy opinia, datę i miejsce jego urodzenia oraz miejsce zamieszkania, a w przypadku ucznia - również nazwę i adres szkoły oraz oznaczenie klasy, do której uczeń uczęszcza;
3) stanowisko poradni w sprawie, której dotyczy opinia, oraz szczegółowe jego uzasadnienie;
4) wskazanie odpowiedniej formy pomocy, w szczególności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej w przedszkolu, szkole lub placówce, stosownie do potrzeb, oraz szczegółowe uzasadnienie wskazanej formy pomocy
 

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU

z dnia 7 września 2004 r.

w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych

(Dz. U. Nr 199, poz. 2046)

ogłoszono dnia 13 września 2004 r.
obowiązuje od dnia 13 września 2004 r.

§ 55. 1. Absolwenci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się mają prawo przystąpić do egzaminu maturalnego w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych absolwenta, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, spełniającej warunki, o których mowa w art. 71b ust. 3b ustawy, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. W przypadku absolwentów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania dostosowanie warunków i formy przeprowadzania egzaminu maturalnego do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych absolwenta może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.

3. Opinia, o której mowa w ust. 1, powinna być wydana przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnię specjalistyczną, nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany egzamin maturalny, i nie wcześniej niż na 2 lata przed terminem egzaminu maturalnego.

4. Opinię, o której mowa w ust. 1, przedkłada się dyrektorowi szkoły, w terminie do dnia 15 października roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany egzamin maturalny.

(...)

6. Absolwenci chorzy lub niesprawni czasowo, na podstawie zaświadczenia o stanie zdrowia, wydanego przez lekarza, mogą przystąpić do egzaminu maturalnego w warunkach i formie odpowiednich ze względu na ich stan zdrowia.

(...)

8. Dyrektor Komisji Centralnej opracowuje szczegółową informację o sposobie dostosowania warunków i formy przeprowadzania egzaminu maturalnego do potrzeb absolwentów, o których mowa w ust. 1 i 6, i podaje do publicznej wiadomości na stronie internetowej Komisji Centralnej, nie później niż na 12 miesięcy przed terminem egzaminu maturalnego.

9. Za dostosowanie warunków i formy przeprowadzania egzaminu maturalnego do potrzeb absolwentów, o których mowa w ust. 1 i 6, odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, o którym mowa w § 60 ust. 1.

 

Drukuj  E-mail
03.06.2004, 15:11
Komunikat w sprawie szczegółowych informacji o sposobie dostosowania warunków i formy przeprowadzania egzaminu maturalnego od sesji wiosennej 2005 roku do potrzeb absolwentów, o których mowa w § 45 ust. 1 i 5 Rozporządzenia MEN z dnia 21 marca 2001 roku.

    Na podstawie § 45 ust. 7 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 marca 2001 roku w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz.U. Nr 29, poz. 323) z późniejszymi zmianami, w tym zmiany z dnia 7 stycznia 2003 roku (Dz.U. Nr 26, poz. 225), ogłaszam szczegółową informację o sposobie dostosowania warunków i formy przeprowadzania egzaminu maturalnego, od sesji wiosennej 2005 roku, do potrzeb absolwentów, o których mowa w § 45 ust. 1 i 5 ww. rozporządzenia, czyli dla:

1. absolwentów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, spełniającej warunki, o których mowa w Art. 71b ust. 3b Ustawy o systemie oświaty,  z zastrzeżeniem    ust. 2.

2. absolwentów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo o potrzebie indywidualnego nauczania.

3. absolwentów chorych lub niesprawnych czasowo, przedstawiających zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia.

 
 Informacja ogólna

1. Absolwenci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi mają prawo przystąpić do egzaminu maturalnego w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych, odpowiednio na podstawie opinii lub orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej lub zaświadczenia lekarskiego wydanego przez lekarza specjalistę.

(...)

5. Za dostosowanie warunków i formy przeprowadzania egzaminu maturalnego odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego.

6. Okręgowe Komisje Egzaminacyjne mają prawo skontrolować, czy w danej szkole zostały dostosowane warunki i forma przeprowadzania egzaminu maturalnego.

7. Egzamin maturalny dla zdających przebywających w ośrodkach specjalistycznych, jest przeprowadzany w tych ośrodkach.

8. Egzamin maturalny dla absolwentów wymagających specjalnych metod nauczania powinien być przeprowadzony przez zespoły egzaminacyjne, w skład których wchodzić będą odpowiednio: surdopedagog, tyflopedagog lub tłumacz języka migowego.

9. W przypadku zdającego, u którego występuje złożona niepełnosprawność, lub jeśli jest sprzężona z określoną chorobą, należy zastosować warunki i formę egzaminu przewidziane dla poszczególnych schorzeń lub niepełnosprawności.

10. Absolwent, który jest chory albo niepełnosprawny, w trakcie egzaminu maturalnego może korzystać z urządzeń technicznych, sprzętu medycznego i leków koniecznych ze względu na chorobę lub niepełnosprawność.

11. Egzamin maturalny, o wydłużonym czasie trwania oraz egzamin organizowany z wykorzystaniem urządzeń technicznych lub przy udziale osoby wspomagającej, przeprowadzany jest w oddzielnym pomieszczeniu.

12. W szkole podczas trwania egzaminu zapewniona jest pomoc medyczna.

13. Zgodę na przeprowadzenie egzaminu maturalnego w domu zdającego wyraża dyrektor komisji okręgowej na wniosek przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego, który na podstawie dokumentów (wniosku ucznia i opinii lub orzeczenia lub zaświadczenia lekarskiego wydanego przez lekarza specjalistę), występuje do dyrektora komisji okręgowej o podjęcie stosownej decyzji.


Szczegółowa informacja o sposobie dostosowania warunków i formy przeprowadzania egzaminu maturalnego,
do możliwości mówienia, pisania i poruszania się absolwentów

I. OSOBY Z USZKODZENIAMI SENSORYCZNYMI

 OSOBY NIEWIDOME I SŁABO WIDZĄCE

Zdający ma prawo do:

1. wydłużenia czasu trwania części pisemnej egzaminu w przypadku każdego arkusza o 30 minut.

2. obecności w zespole egzaminacyjnym tyflopedagoga.

3. odczytania poleceń i tekstów, w razie konieczności, przez członka zespołu egzaminacyjnego w trakcie części ustnej egzaminu z języków.

4. odpowiedniego sprzętu (w zależności od rodzaju wady wzroku): maszyny do pisania alfabetem Braille'a, komputera wyposażonego w urządzenia z nim współpracujące, tj. linijkę brajlowską, syntezator mowy, jak również pomocy optycznych, takich jak: lampy, lupy, lornetki, lunetki, turmony i inne.

5. pomocy w czytaniu i pisaniu w sytuacji, gdy zdający nagle stracił wzrok wskutek wypadku lub choroby i nie opanował alfabetu Braille'a; pomocy udziela członek zespołu egzaminacyjnego.

6. arkuszy egzaminacyjnych drukowanych alfabetem Braille'a z dostosowanymi elementami graficznymi w przypadku osób niewidomych.

7. arkuszy egzaminacyjnych drukowanych powiększoną czcionką 16 pkt w przypadku osób słabo widzących.

8. arkuszy egzaminacyjnych drukowanych powiększoną czcionką 16 pkt z elementami graficznymi dostosowanymi jak dla osób niewidomych w przypadku osób słabo widzących z ograniczonym polem lub głębią widzenia.

9. właściwego oświetlenia, w zależności od indywidualnych potrzeb zdającego słabo widzącego.
 

OSOBY NIESŁYSZĄCE

Zdający ma prawo do:

1. wydłużenia czasu trwania części pisemnej egzaminu w przypadku arkuszy standardowych do 30 minut.

2. obecności w zespole egzaminacyjnym surdopedagoga lub tłumacza języka migowego.

3. zdawania części ustnej egzaminu z języka polskiego w języku migowym lub przygotowania prezentacji na piśmie.

4. arkuszy egzaminacyjnych dla poziomu podstawowego z: języka polskiego, języka obcego nowożytnego, historii i wiedzy o społeczeństwie, dostosowanych dla osób niesłyszących.


OSOBY SŁABO SŁYSZĄCE

Zdający ma prawo do   korzystania z urządzeń technicznych odpowiednich do jego wady słuchu.

                   II. OSOBY Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ RUCHOWĄ
(z powodu urazu kręgosłupa, porażenia mózgowego, postępującego zaniku mięśni, wrodzonej łamliwości kości, amputacji kończyn lub niewykształconych kończyn i in.)

Zdający ma prawo do:   zdawania egzaminu maturalnego w domu lub szpitalu, jeśli wymaga tego stan zdrowia zdającego.


NIEPEŁNOSPRAWNI RUCHOWO W ZAKRESIE KOŃCZYN GÓRNYCH

Zdający ma prawo do:

1. wydłużenia czasu trwania części pisemnej egzaminu w przypadku każdego arkusza o 30 minut.

2. pisania pracy na komputerze lub maszynie do pisania, w zależności od opanowanej techniki, zgodnie ze szczegółową instrukcją dyrektora komisji okręgowej.

3. dyktowania pracy członkowi zespołu egzaminacyjnego, który zapisuje treść pracy odręcznie lub za pomocą komputera przy jednoczesnym zapisie wypowiedzi zdającego na kasecie audio, w przypadku gdy zdający nie potrafi, bądź też nie może pisać na komputerze lub maszynie do pisania. Kaseta audio stanowi integralną część arkusza egzaminacyjnego i podlega ocenianiu przez egzaminatora.
 
NIEPEŁNOSPRAWNI RUCHOWO W ZAKRESIE KOŃCZYN DOLNYCH

Zdający ma prawo do:

1. organizacji transportu, jeśli istnieje taka konieczność.

2. miejsca pracy dostosowanego do jego potrzeb, w przypadku kiedy porusza się na wózku inwalidzkim.
3. dostępu do przystosowanych urządzeń sanitarnych.

 

                           III. OSOBY Z CHOROBAMI PRZEWLEKŁYMI

Zdający ma prawo do:

1. wydłużenia czasu egzaminu o dodatkowe przerwy, o łącznym czasie do 30 minut, w przypadku zdawania egzaminu w szkole.

2. dostosowania warunków zdawania egzaminu odpowiednio do specyfiki jego choroby w przypadku zdawania egzaminu w domu lub placówce, w której jest leczony.

 

         IV. OSOBY Z ZABURZENIAMI PSYCHICZNYMI I NERWICOWYMI

(schizofrenia, psychozy afektywne, ciężkie postacie nerwic, ciężkie zaburzenia psychosomatyczne płynące ze strony układu pokarmowego, krążenia i oddechowego)

Zdający ma prawo do   dostosowania warunków zdawania egzaminu odpowiednio do specyfiki jego choroby.

 

                  V. OSOBY Z ZABURZENIAMI W KOMUNIKACJI JĘZYKOWEJ


ZABURZENIA PŁYNNOŚCI MOWY
(jąkanie się)

Zdający ma prawo do:

1. wydłużenia czasu trwania części ustnej egzaminu o 15 minut.

2. uzupełnienia wypowiedzi, w części ustnej egzaminu, zapisem sporządzonym przez zdającego, w przypadku niemożności udzielenia płynnej odpowiedzi, ze względów emocjonalnych lub logopedycznych.

 
       VI. OSOBY ZE SPECYFICZNYMI TRUDNOŚCIAMI W UCZENIU SIĘ


SPECYFICZNE TRUDNOŚCI W CZYTANIU I PISANIU
(dysleksja rozwojowa)

Zdający ma prawo do:

1. pisania pracy na komputerze lub maszynie do pisania, w zależności od opanowanej techniki, zgodnie ze szczegółową instrukcją dyrektora komisji okręgowej, gdy głębokość zaburzenia grafii uniemożliwia odczytanie i prawidłowe ocenienie pracy.

2. odpowiednio dostosowanych kryteriów oceniania pracy.

maeljas06-11-2004 13:03:23   [#02]

Małgoś

tym  tez chciałam się zająć ( patrz wątek : Sprawdzian, niech to licho....)

To może podzielimy się - ja zajmę się sprawdzianem i egzaminem gimnazjalnym a Ty egzaminem dojrzałości - rozmawiałam z Asią  i też o tym mówiłam - w ubiegłym roku można było wydłużać czas maturzystom dyslektykom - w tym roku wychodzi , że nie - a przecież też są uczniowie, którzy przystę pują do matury na starych zasadach  - i mają opinie zalecające wydłużenie czasu

Idę po piwo, bo na trzeźwo tego nie da rady..............

margocha06-11-2004 13:52:14   [#03]

 

       Tak jak to już gdzieś w podobnym wątku podkresliłam, niektóre OKE (np.Poznań) sugerują przedłużenie czasu trwania matury pisemnej o 30 minut, jeżeli takie zalecenie znajduje się w opinii poradni. Na dzień dzisiejszy jednak takie rozwiązanie, choć zgodne z dobrem ucznia, nie jest zgodne z prawem.Twórzcie więc dziewczyny pismo, bo na pewno wiele osób podpisze się pod postulatem zrobienia w tym wszystkim porządku. Gdyby potrzeba była pomoc-dajcie znać.

Małgoś06-11-2004 14:00:52   [#04]

a gdzie znajdę formę wniosku krytycznego?

nie mam pojęcia jak takie pismo wygląda

czy ktoś kiedys pisał - proszę o schemat

to raz dwa uklecę ;-)

maeljas06-11-2004 14:06:07   [#05]

Małgoś

napisz uzasadnienie

a sam wstęp to juz jakoś wspólnie na forum sklecimy

Małgoś06-11-2004 14:08:41   [#06]
no to piszę ;-)
Marek Pleśniar06-11-2004 15:00:08   [#07]

po prostu piszcie. Ja też będę. Wazne meritum a nie forma.

Co jest i co w tym złe?

Może tak jak tu?

http://www.oskko.edu.pl/oskko/ocenianie-10-04.html

Małgoś06-11-2004 15:08:51   [#08]

XXXXXXXXX                                                                      xxxxxxxx   6.11. 2004 r.

 

                                                          

Pan Mirosław Sawicki

Minister Edukacji Narodowej i Sportu

 

 

Działając na podstawie xxxxxxxxxx (nie wiem na jakiej i czy w ogóle na jakiejś ;-)  wnoszę o podjęcie czynności w sprawie:

 

Uzyskania jednoznacznej, nie pozostawiającej wątpliwości interpretacji przepisów zawartych w:

a) § 55. ust. 1.  rozporządzenia MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 199, poz. 2046)

b) § 55. ust. 9 (j.w)

c) § 4. ust. 5  ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych  (Dz. U. Z 2003 r. Nr 5, poz. 46),

 

w powiązaniu z punktem VI Komunikatu Dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w sprawie szczegółowych informacji o sposobie dostosowania warunków i formy przeprowadzania egzaminu maturalnego od sesji wiosennej 2005 roku do potrzeb absolwentów, o których mowa w § 45 ust. 1 i 5 Rozporządzenia MEN z dnia 21 marca 2001 roku.

 

Przywołane przepisy wskazują, ze absolwent szkoły ponadgimnazjalnej ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, ma prawo przystąpić do egzaminu maturalnego w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych absolwenta, na podstawie opinii właściwej poradni oraz, że przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego ma obowiązek zadbać, aby warunki te odpowiadały potrzebom absolwenta. Jednocześnie Dyrektor Komisji Centralnej opracowuje szczegółową informację o sposobie dostosowania warunków i formy przeprowadzania egzaminu maturalnego do potrzeb absolwentów.

 

Uważamy, że między wymienionymi przepisami zachodzi sprzeczność

 

Uzasadnienie:

 

          W bieżącym roku szkolnym tzn. 2004/2005 przewodniczący szkolnych zespołów egzaminacyjnych stanęli przed trudnym problemem wypełnienia swoich zadań ponieważ komunikat Dyrektora CKE z dnia 3.06.2004 r. wyraźnie ogranicza prawa absolwenta do skorzystania z dostosowania warunków egzaminacyjnych do ich potrzeb.

Nie jest bowiem możliwe wypełnienie obowiązku zawartego w § 55. ust. 9 rozporządzenia MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 199, poz. 2046)  przy uwzględnieniu zaleceń zawartych w opinii (zgodnie z § 4. ust. 5  ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych  (Dz. U. Z 2003 r. Nr 5, poz. 46),) oraz zastosowaniu wskazówek zawartych w punkcie VI Komunikatu Dyrektora CKE z dnia 3.06.2004 r.

Dyrektor CKE nie zezwala na uwzględnienie prawa absolwenta z rozpoznaną dysleksją do wydłużenia czasu egzaminu pisemnego, a takie zalecenia (właściwe dla tego typu dysfunkcji) często wskazują opinie z poradni.

Dlatego kierując się prawem absolwenta do właściwych warunków egzaminacyjnych oraz obowiązkami przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego proszę o rozwiązania tego problemu w postaci precyzyjnego określenia, w jakim stopniu diagnoza dysfunkcji oraz wskazanie przez odpowiednią poradnię formy pomocy dla ucznia podczas egzaminu są dla przewodniczącego wiążące podczas podejmowania decyzji o dostosowaniu warunków egzaminacyjnych.

 

Z poważaniem

XY

Marek Pleśniar06-11-2004 16:17:01   [#09]
pijęknie:-)
margocha06-11-2004 17:33:26   [#10]

 

 Brawo, podpisuję się ,jak obiecałam ,oburęcznie, możecie do X,Y dodać Z (przypadkiem się zgadza z nazwiskiem).:)

Marek Pleśniar06-11-2004 17:51:15   [#11]

Proszę by ta praca była gotowa do końca poniedziałku. Tzn do 24:00 :-)

We wtorek ruszam w podróż - sponsorzy - i szkoda by to czekało na mój powrót.

We wtorek nasza pani Marta (nie mylić z Martą tu:-) zastanie tu list gotowy do zaniesieniana pocztę. 

Maeljas tu obiecuje wrócić - to doszlifujcie całość - oczywiście wklecę to w typowe nasze pismo.

Stanowisko opracowane tu znajdzie się:

  1. w witrynie OSKKO.
  2. w MENiS.
  3. d/w RPD

tak? Popieracie?

Samo ministerstwo jakoś nie bardzo reaguje ostatnio. Czekają do końca kadencji?

agabu06-11-2004 18:03:34   [#12]

Mnie również

proszę dodać do podpisów
Małgoś06-11-2004 18:12:02   [#13]

ale poprawcie choć błędy :-)

jestem kaleką interpunkcyjną ;-(

maeljas06-11-2004 18:43:45   [#14]

tylko

na moment wpadłam tu..

 Skoro tak :

Samo ministerstwo jakoś nie bardzo reaguje ostatnio. Czekają do końca kadencji?

 to moze też i do jakiejś gazety ?

Małgoś06-11-2004 18:46:50   [#15]

 

Wklejam ponownie z ciekawą (na zielono) poprawką, uzyskaną od pomocnych ludzi tzn. pana B.W.

 

XXXXXXXXX                                                                                             

xxxxxxxx  6.11. 2004 r.

 

                                                                      

Pan Mirosław Sawicki

Minister Edukacji Narodowej i Sportu

 

 

Działając na podstawie xxxxxxxxxx  wnoszę o podjęcie czynności w sprawie:

 

Uzyskania jednoznacznej, nie pozostawiającej wątpliwości interpretacji przepisów zawartych w § 55. ust. 1. oraz w § 55. ust. 9 rozporządzenia MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 199, poz. 2046) oraz w § 4. ust. 5  ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych  (Dz. U. Z 2003 r. Nr 5, poz. 46), w powiązaniu z punktem VI Komunikatu Dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w sprawie szczegółowych informacji o sposobie dostosowania warunków i formy przeprowadzania egzaminu maturalnego od sesji wiosennej 2005 roku do potrzeb absolwentów, o których mowa w § 45 ust. 1 i 5 Rozporządzenia MEN z dnia 21 marca 2001 roku.

 

Przywołane przepisy wskazują, ze absolwent szkoły ponadgimnazjalnej ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, ma prawo przystąpić do egzaminu maturalnego w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych absolwenta, na podstawie opinii właściwej poradni oraz, że przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego ma obowiązek zadbać, aby warunki te odpowiadały potrzebom absolwenta. Jednocześnie Dyrektor Komisji Centralnej opracowuje szczegółową informację o sposobie dostosowania warunków i formy przeprowadzania egzaminu maturalnego do potrzeb absolwentów.

 

Uważamy, że między wymienionymi przepisami zachodzi sprzeczność

 

Uzasadnienie:

 

            W bieżącym roku szkolnym tzn. 2004/2005 przewodniczący szkolnych zespołów egzaminacyjnych stanęli przed trudnym problemem wypełnienia swoich zadań ponieważ komunikat CKE z dnia 3.06.2004 r wyraźnie ogranicza prawa absolwenta do skorzystania z dostosowania warunków egzaminacyjnych do ich potrzeb.

Nie jest bowiem możliwe wypełnienie obowiązku zawartego w § 55. ust. 9 rozporządzenia MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 199, poz. 2046)  przy uwzględnieniu zaleceń zawartych w opinii (zgodnie z § 4. ust. 5  ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych  (Dz. U. Z 2003 r. Nr 5, poz. 46),) oraz zastosowaniu wskazówek zawartych w punkcie VI Komunikatu Dyrektora CKE z dnia 3.06.2004 r.

Dyrektor CKE nie zezwala na uwzględnienie prawa absolwenta z rozpoznaną dysleksją do wydłużenia czasu egzaminu pisemnego, a takie zalecenia (właściwe dla tego typu dysfunkcji) często wskazują opinie z poradni.

Informacja dyrektora CKE  pozostaje w rażącej sprzeczności z intencją wyrażoną w projekcie rozporządzenia MENiS w sprawie warunków organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, którego wydanie przez MENiS przewiduje art. 71b ust. 7 Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320, z 2001 r. Nr 111, poz. 1194 i Nr 144, poz. 1615, z 2002 r. Nr 41, poz. 362, Nr 113, poz. 984, Nr 141, poz. 1185 i Nr 200, poz. 1683, z 2003 r. Nr 6, poz. 65, Nr 128, poz. 1176, Nr 137, poz. 1304 i Nr 203, poz. 1966 oraz z 2004 r. Nr 69, poz. 624, Nr 96, poz. 959, Nr 99, poz. 1001, Nr 109, poz. 1161, Nr 145, poz. 1532, Nr 162, poz. 1690 i Nr 173, poz. 1808)

w szczególności:

"§ 9

W szkole, w której do sprawdzianów i egzaminów przystępują uczniowie z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, przewodniczący zespołu egzaminacyjnego, działając w porozumieniu z Okręgową Komisją Egzaminacyjną, zapewnia warunki techniczno-organizacyjne do przeprowadzenia sprawdzianów i egzaminów, odpowiednie do indywidualnych możliwości psychofizycznych i potrzeb tych uczniów, w szczególności

poprzez:

 

1) dostosowanie formy przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu, do indywidualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych ucznia, w celu zminimalizowania ograniczeń wynikających z zaburzeń lub odchyleń rozwojowych, przy uwzględnieniu odpowiedniego oprzyrządowania i środków dydaktycznych;

2) wydłużenie do 50% czasu przewidzianego na przeprowadzenie sprawdzianu lub egzaminu;

(…)

(w wersji po uzgodnieniach międzyresortowych - zamieszczonej na stronie domowej MENiS).

 

Dlatego kierując się prawem absolwenta do właściwych warunków egzaminacyjnych oraz obowiązkami przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego prosimy o rozwiązania tego problemu w postaci precyzyjnego określenia, w jakim stopniu diagnoza dysfunkcji oraz wskazanie przez odpowiednią poradnię formy pomocy dla ucznia podczas egzaminu są dla przewodniczącego wiążące podczas podejmowania decyzji o dostosowaniu warunków egzaminacyjnych.

 

Z poważaniem

XY

beera06-11-2004 19:11:34   [#16]

agnieszko

myslę, ze stanowisko pójdzie po prostu OSKKOwskie

natomiast informacja o autorach stanowiska- na witrynie- ok?

....

zaś co do pytania Marty- nie wiem, czy marek już sklecił, bo pracował nad pismem o nieodpisywaniu na nasze pisma :-)

beera06-11-2004 19:13:24   [#17]

to ciekawy medialnie

kawalek i moze by rzeczywiście gdzieś...
Marek Pleśniar06-11-2004 19:37:21   [#18]

kleci dziś.

i kleci witrynkę przedszkolakową.

ale najpierw to pierwsze - już by było, tylko Stock mi sie skończył i musiałem na chwilkę do reala po uzupełnienie;-)

Małgoś06-11-2004 19:46:50   [#19]

Czasopisma, gazety:

Aspekty 
Opis: Dwumiesięcznik Edukacyjny Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Białymstoku. Informuje o reformie, prezentuje osiągnięcia nauczycieli, zagadnienia dotyczące metodyki.
Dodano: 30-gru-2001 Odsłon: 25 Oceny: 5 (1 Głosuj)
Oceń tę stronę | Zgłoś nieczynne linki | Detale



Cogito 
Opis: Dwutygodnik młodzieżowy adresowany do licealistów. Służy dobrą radą w sprawach szkolnych, rodzinnych i osobistych. Dużo miejsca poświęca powtórkom, głównie z przedmiotów humanistycznych. Pisze o tym, co najtrudniej zrozumieć. Tłumaczy, powtarza, podaje przykłady i umożliwia sprawdzenia zdobytej wiedzy.
Dodano: 30-gru-2001 Odsłon: 27
Oceń tę stronę | Zgłoś nieczynne linki


Gazeta Szkolna 
Opis: Tygodnik poświęcony aktualnościom edukacyjnym i oświatowym, przeznaczony dla nauczycieli, dyrektorów szkół, administracji oświatowej, także rodziców.
Dodano: 30-gru-2001 Odsłon: 31
Oceń tę stronę | Zgłoś nieczynne linki

Głos Nauczycielski 
Opis: Tygodnik poświęcony problematyce nurtującej środowisko nauczycieli. Rzetelnie informuje, wyjaśnia wątpliwości, odpowiada na listy.
Dodano: 30-gru-2001 Odsłon: 34

Nowe w Szkole 
Opis: Miesięcznik pedagogiczny omawiający Problemy ogólne związane z oświatą, Reformę edukacji narodowej, sprawy dotyczące doskonalenia zawodowego, rolę szkół w lokalnej społeczności (wkładka samorządowa). Zamieszcza recenzje podręczników, rekomenduje "Bibliotekę Nowego w Szkole" i inne serie Wydawnictwa Nauczycielskiego.
Dodano: 30-gru-2001 Odsłon: 30
Oceń tę stronę | Zgłoś nieczynne linki

Perspektywy 
Opis: Przeznaczone dla młodzieży stojącej u progu wyboru dalszej drogi kształcenia. M.in. omawia różne zawody i kierunki studiów, przedstawia rankingi szkół średnich i wyższych, zamieszcza materiały powtórzeniowe z przedmiotów egzaminacyjnych.
Dodano: 30-gru-2001 Odsłon: 16
Oceń tę stronę | Zgłoś nieczynne linki

Nowe W Szkole http://www.vulcan.edu.pl/nowewszkole/czasopismo.html

Gazeta Prawna http://www.gazetaprawna.pl/dzialy/29.html?numer=1317&dok=1317.29.3.22.26.2.0.3.htm

Gazeta Wyborcza http://serwisy.gazeta.pl/edukacja/0,0.html

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]